Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Mișcare surpriză a Franței: Portavionul Charles de Gaulle urmează să plece în regiunea Indo-Pacific
Forțele navale
Data actualizării:
Data publicării:
Misiunile militare strategice ale țărilor membre NATO încep să devină tot mai puțin predictibile pe măsură ce prognozele privind evoluția situației internaționale de securitate sunt tot mai pesimiste.
Grupul de Lovire Charles de Gaulle Foto: Marine Nationale
Grupul de Lovire Charles de Gaulle Foto: Marine Nationale

Franța își va trimite portavionul Charles de Gaulle în zona indo-pacifică, deși o desfășurare în regiune, la un nivel atât de mare, nu a fost anunțată în ultimele șase luni, cum se obișnuia până acum.

Plecarea ar putea fi chiar în noiembrie, dar este condiționată inclusiv de evenimente mondiale.

Grupul de lovire bazat pe portavion (CSG - Carrier Strike Group) al Marinei Franceze este pregătit pentru o desfășurare majoră și de lungă durată în Indo-Pacific, iar plecarea este așteptată pentru luna noiembrie, potrivit unui articol, din 1 noiembrie, al publicației Naval News.

Informația surprinzătoare a fost anunțată cu ocazia unei conferințe recente a Institutului Francez de Relații Internaționale (IFRI).

Desfășurarea CSG francez este încă „doar un plan”, dar portavionul Charles de Gaulle și escorta sa se așteaptă să înceapă în curând o călătorie de luni de zile care îi va duce în estul Mediteranei, Marea Roșie, Oceanul Indian și, posibil, întinderile îndepărtate ale Oceanului Pacific. Grupul de Lovire Charles de Gaulle Foto: Marine Nationale ar putea face opriri istorice, în premieră, în Japonia și Filipine, potrivit Naval News.

„Se întâmplă ca portavionul să aibă o fereastră de oportunitate în acest an, așa că lucrările de pregătire [pentru desfășurare] încep să se alinieze”, a declarat un ofițer superior sub rezerva anonimatului în timpul unei conferințe a IFRI (desfășurată probabil pe 25 septembrie când subiectul abordat s-a axat pe proiecția navală franceză în zona indo-pacifică – nota autorului).

Portavionul poate naviga în următorii doi ani înainte de o oprire obligatorie: a treia sa revizie tehnică majoră și realimentare (denumită „ATM3” în franceză). Plecarea este așteptată pentru noiembrie, dar este înconjurată de „o anumită probabilitate” și rămâne condiționată de diverși factori, inclusiv de evenimente mondiale.

 

Nota autorului:

În aprilie 2024, contraamiralul francez Jacques Mallard, comandantul grupului Charles de Gaulle, a spus că în momentul respectiv nu existau planuri de a trimite grupul de lovire în zona indo-pacifică.

Cu toate acestea, anul viitor, regiunea va fi cel puțin la fel de fierbinte ca și 2024 din punct de vedere militar, când Italia și-a trimis portavionul Cavour și avioanele F-35 pentru a se antrena cu navele de război americane, iar China a desfășurat recent două portavioane împreună.

Marea Britanie a anunțat în august că va trimite, la rândul său în 2025, un CSG în zona indo-pacifică. Portavionul „Prince of Wales”, cu  avioane de luptă F-35 la bord, va fi desfășurat în regiune având o escortă multinațională. Desigur, în regiune va fi prezent cel puțin un grup aeronaval de lovire american.

Din informațiile prezente în surse deschise nu se poate stabili dacă Franța a planificat mai demult plecarea portavionului Charles de Gaulle în zona indo-pacifică sau a fost o decizie luată în august-septembrie, adică o plecare neașteptată pentru a crea surpriză sau pentru a reacționa mai puternic la anumite evenimente internaționale în curs sau viitoare.

***

Grupul de Lovire Charles de Gaulle

Nu se cunoaște compoziția exactă a CSG dar, escorta standard prezentată la conferința IFRI se baza pe un distrugător din clasa Horizon specializat pe apărare antiaeriană, o fregată echipată de asemenea cu capabilități antiaeriene (FREMM DA, probabil fregata Alsacia conform Naval News), o fregata de clasă Aquitaine cu capabilități antisubmarin (ASW FREMM), un submarin de atac cu propulsie nucleară (SSN), o navă de sprijin logistic (Jacques Chevallier) și o navă metropolitană de sprijin și asistență offshore din clasa Loire. Aripa aeriană va include două avioane E-2C Hawkeye AEW (avertizare timpurie și control), 24 de avioane Rafale și patru elicoptere. CSG francez va avea aproximativ 3.000 de marinari și aviatori care vor putea desfășura tot spectrul de misiuni aero-navale.

Desfășurarea grupului francez de lovire se va numi Clemenceau 25.

Mai multe exerciții, care vor avea loc în cadrul misiunii Clemenceau 25, sunt în studiu, firul comun fiind dezvoltarea interoperabilității cu partenerii Franței. Astfel, Marina Franceză intenționează să se antreneze cu cea a Indiei, parteneriat demonstrat de exercițiul anual Varuna. Potrivit unei surse militare, una dintre secvențele avute în vedere ar putea reuni parteneri locali și mai puțin locali (Indonezia, Malaezia, Singapore, Australia, India, Canada, Japonia, Marea Britanie etc.) în jurul unui exercițiu „care s-ar putea concentra pe tema securității maritime în strâmtorile Indoneziei”.

„Am putea căuta să mergem mai sus în spectru” cu parteneri mai restrânși. Prin reunirea, de ce nu, a mai multor grupuri de portavion prezente în regiune într-un spațiu liber în afara zonelor contestate. În orice caz, Marina franceză nu pune „nicio limită imaginației sale” și își menține „dorința de a se antrena cât mai departe și realist posibil în toate efectele noastre”. „Faptul de a investi în zonă cu active de prim rang de-a lungul timpului arată că devenim credibili în zonă și că devenim, ca națiune din Pacific, o națiune contributoare”, a subliniat un alt ofițer al Marinei Franceze.

Misiunea Clemenceau 25 nu este lipsită de provocări. În primul rând, va implica trecerea prin mai multe puncte fierbinți. Traversarea Estului Mediteranei și a Mării Roșii, de exemplu, două puncte fierbinți printre multe altele în care Marina Franceză este prezentă dar, „în care CSG ar putea oferi sprijin pentru a merge puțin mai departe în aceste efecte”. CSG va trebui să facă față complexității mediului, a actorilor și a creșterii intensității din aceste puncte fierbinți.

În acest an, Franța a trimis acest fregata Bretagne în zona indo-pacifică (misiunea Tanskorn) într-o desfășurare de șapte luni (aprilie – octombrie). Nava a participat la RIMPAC printre alte câteva exerciții. Menținerea unei fregate pe mare luni de zile nu mai este o complexitate, ci o provocare în ceea ce privește transportul și gestionarea stocurilor de piese de schimb, nivelul tehnic de intervenție și de autonomie pe mare. Navigarea de la Guam la Honolulu a însemnat 12 zile pe mare fără a întâlni pe nimeni, a explicat un ofițer francez.

Pentru CSG Charles de Gaulle, complexitatea va fi de zece ori mai mare având în vedere volumele implicate. Va beneficia totuși de noul Jacques Chevallier, o navă de aprovizionare care s-a alăturat recent flotei franceze și constituie un atu în ceea ce privește „logistica operațională”. Nava este mult mai mare în comparație cu clasa de nave de aprovizionare pe care o înlocuiește și aduce noi capabilități, inclusiv cele de a reîncărca cu rachete pe timpul mersului și de a reaproviziona submarinele cu muniție. Acest activ va permite CSG-ului să-și schimbe scara de viteză operațională printr-o capabilitate practic dublată față de generația anterioară.

De asemenea, Franța va putea conta pe numeroasele sale puncte de asistență logistică, fie ele naționale, fie rezultate dintr-un acord cu țara gazdă. Contextul impune redescoperirea noțiunii de strategie de acces, această abordare care constă în consolidarea punctelor de sprijin, cunoașterea punctelor obligatorii de acces și reobișnuirea partenerilor să lucreze cu Franța. „Misiunea Tanskorn din punct de vedere logistic este un adevărat test la scară mare a strategiei noastre de acces, cu un atu major, în această zonă”. În spatele partenerilor obișnuiți, recenta deschidere a unei misiuni diplomatice de apărare în Filipine constituie prima piatră de hotar către crearea unui nou punct de sprijin permanent într-o zonă intens contestată.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

S-au „ascuns” dronele ruse în apele României înainte de a scufunda nava ucraineană Simferopol? De ce e imposibil ca rușii să nu fi intrat în apele teritoriale române
Rușii au folosit, în premieră, drone maritime pentru a ataca o navă de cercetare ucraineană, la gurile Dunării
În numele marii prietenii ruso-chineze: Rușii și chinezii merg mână-n mână și sub apă. Pentru prima dată, submarine din cele două țări au patrulat în comun
Mai știu piloții ruși să aterizeze pe portavioane? „Drama” navei Amiral Kuznețov lasă locuri libere în cabinele de pilotaj ale MiG-29K și Su-33
Micul „David” francez a învins „Goliath”-ul american. O bătălie aeriană între un Rafale și un F-35 stârnește controverse (FOTO/VIDEO)
Dronele ”Sea Baby” și ”Magura”, greu de replicat: Proiectul SUA de drone navale a înregistrat eșecuri pe linie
"Teknologhia" rusească, în acțiune. După un sfert de secol de reparații, Amiral Nakhimov e fluturat ca nava fără egal lume
Sonare tractate pentru fregatele Regina Maria și Regele Ferdinand, dar și achiziția corvetei clasa ”Hisar” - pașii mărunți, dar importanți pentru Marina României
Ministrul Apărării, de Ziua Marinei: În contextul războiului din Ucraina, "Marea Neagră a devenit o mare agitată". Forțele Navale trebuie să intre într-un proces de modernizare
Ziua Marinei Române, marcată de un amplu exercițiu naval la Constanța
Rușii au lansat la apă cea de-a cincea fregată cu rachete hipersonice “Zircon”. Moscova vrea să dubleze numărul și speră să le aducă și în Marea Neagră
Portavionul Amiral Kuznțov nu „moare” singur. Ciudatul caz al unei nave ruse aflată în același șantier și care trebuia să devină fregată cu arme de ultimă generație
O singură ambarcaţiune a Pazei de Coastă Filipineze a umilit Marina Chineză (FOTO/VIDEO): Două nave, dintre care un distrugător, s-au ciocnit extrem puternic
Rusia și China își protejează în comun activitățile economice maritime. Nave de luptă din cele două state au început să patruleze în Marea Japoniei
Ce se întâmplă cu Zumwalt și chiar ruginesc cele mai moderne și scumpe distrugătoare construite vreodată? Controverse în SUA privind USS Michael Monsoor
Securitatea Mării Negre consolidată: Al doilea vânător de mine clasa Sandown a intrat în serviciul Forțelor Navale Române
Unde vinde Japonia 11 fregate Mogami într-un contract uriaș în care a „învins” Germania. Pentru prima dată în istoria sa Japonia vinde armament la „scară industrială”
China și Rusia încep ”Joint Sea-2025” - Exerciții comune în Marea Japoniei
Se poate întoarce roata în Marea Neagră? Un expert ucrainean afirmă că rușii ar putea lovi cu câteva sute de drone maritime infrastructura de coastă a Ucrainei
Trump ordonă repoziționarea a două submarine nucleare americane în apropierea coastelor Rusiei, ca răspuns la amenințările lui Dmitri Medvedev
Cu ochii pe Marea Neagră: Planurile Rusiei de a-și reface flota de nave se lovesc de dominația dronelor ucrainene
Sfârșitul „navei rușinii” (VIDEO): Rusia se pregătește să renunțe la Amiral Kuznetsov, epava sa de portavion sovietic
Mai mult decât o ceremonie: Cum transformă Vladimir Putin lansarea unui submarin nuclear într-un mesaj propagandistic de intimidare a Occidentului
Rușii încep un exercițiu naval de amploare cu toate structurile Marinei. Singura scutită, Flota rusă din Marea Neagră
Mistral 3 e și mai performantă. Racheta franceză, capabilă să lovească bărci mici de asalt și drone
Tensiuni în Marea Caspică: Rusia și Iranul au început desfășurarea de manevre navale comune, care sunt privite cu îngrijorare în Azerbaidjan
Care e stadiul programului de submarine franceze Scorpene de care e interesată România. Polonezii au „reconfigurat” prioritățile și ne-au luat-o înainte la submarine
China, semnal psihologic către Occident: Primele imagini cu „Monstrul Mării Bohai”, ekranoplanul său experimental
Aeronave F-16 ale Forţelor Aeriene Romane, alertate în urma unui atac cu drone în Ucraina: Dronele rusești au lovit infrastructura portuară ucraineană aflată pe Dunăre

Ştiri Recomandate

Sursă foto: US Army Facebook
EXCLUSIV
Ultimatum de la Washington: Statele Unite impun termenul limită 2027 pentru ca Europa să preia conducerea apărării NATO
F-16 primesc "vedere" de F-35: Sistemul de țintire Sniper NTP partajează informații între avioane de a cincea și a patra generație
Noua strategie de securitate a SUA avertizează asupra „declinului civilizațional” al Europei și pune sub semnul întrebării viitorul NATO
Proiectul Talon: Un gigant american vrea să își ia revanșa și dezvăluie noul design de dronă-avion autonomă, pariind pe viteză și costuri reduse (VIDEO)
O nouă forță militară de descurajare în Orientul Mijlociu: SUA pariază masiv pe dronele de atac ieftine pentru a contracara amenințările regionale
Războiul din Ucraina şi „sindromul Tbilisi”: Un general rus de top critică „eșecul total” al serviciilor de informații și admite că Rusia a fost nepregătită
Polonia își modernizează forțele terestre: Primele vehicule de luptă Borsuk au fost livrate într-un contract de 1,6 miliarde de dolari
Revoluția dronelor din Ucraina a spulberat iluzia securității europene: Vestul trebuie să se adapteze sau riscă ca armatele sale să devină irelevante
„Am văzut racheta trecând”: Cum a evitat la limită un pilot american de F/A-18 un incident fatal de tip „friendly fire” în Marea Roșie
Submarinele rusești, vânate de o Flotă Comună de nave britanice și norvegiene. Acordul, la pachet cu achiziția de fregate Type 26
Analistul și expertul Dorin Popescu, directorul Asociației Mării Negre și fost diplomat român atât în Ucraina, cât și în Federația Rusă. Foto: Colaj DefenseRomania
EXCLUSIV
De ce războiul rus la granițele Europei e un proiect pe termen lung care va continua și după epoca Putin | Dorin Popescu, la Obiectiv EuroAtlantic
Gen. Petraeus: Cum să-l faci șah-mat pe Putin? Umblați la sancțiuni și la activele rusești înghețate
Ce au discutat liderii europeni cu Zelenski, în spatele ușilor închise? Merz, către Zelenski: Negociatorii SUA se joacă cu tine și cu noi
Polonia tocmai ce a semnat un contract istoric pentru 96 de elicoptere de atac AH-64 Apache. Dar de ce exact 96?
Întâlnirea de la miezul nopții: O dronă ucraineană a lovit în plin un avion MiG-29 rus (Video). Ucrainenii continuă să hărțuiască forțele ruse
Polonia păstrează restricțiile la frontiera cu Belarusul. Pe anumite porțiuni, zona tampon se extinde cu 4 km spre interior.
Putin spune că Rusia va ocupa întregul Donbas ucrainean, fie „prin forța armelor” fie prin retragerea Armatei ucrainene
O pace „urâtă” la orizont: De ce sfârşitul războiului din Ucraina va avea un gust amar și ce ne spune „dușul rece” finlandez
Ucraina expune „călcâiul lui Ahile” al sancțiunilor occidentale: 13 companii care ţin în viaţă producţia rachetelor rusești Iskander-M operează liber
Putin pasează vina în curtea Kievului: Rusia i-a oferit Ucrainei posibilitatea de a-și retrage trupele din Donbas, dar Ucraina a ales războiul
Nouă „Armată de Drone” a Statelor Unite: Pariul de un miliard de dolari care vrea să rescrie regulile războiului modern
Belarus: Sau cum să-ţi asumi rolul de „fabrica din umbră” a mașinăriei de război rusești
Putin a ordonat direct otrăvirea cu Noviciok a agentului dublu rus GRU Serghei Skripal, relevă rezultatul unei anchete britanice
Mimetism militar la Phenian. Noua rachetă a Coreei de Nord pare o „copie fidelă” a tehnologiei occidentale
Drona de atac „Nightmare”, testată pe frontul din Ucraina, primește aprobarea pentru a fi utilizată de Armata SUA
Colaps în industria petrolieră rusă: Cum a reușit Ucraina să scoată din uz rafinării strategice și să taie exporturile din Marea Neagră
Ucraina nu știe ce au discutat rușii cu americanii, dar a fost invitată în SUA pentru o nouă rundă de discuții privind programul de pace
În premieră un Gripen E brazilian a lansat o rachetă METEOR. Rachetele aer-aer ar putea fi integrate și pe viitoarele F-35 ale României
Belgia nu dă înapoi: Finanțarea Ucrainei cu activele rusești înghețate rămâne blocadă în ciuda presiunii Comisiei pe guvernul belgian
A fost semnat contractul pentru HISAR iar România are oficial prima navă nouă după 35 de ani. Cât a costat corveta ușoară TCG Akhisar
Dronă ucraineană ,,Sea Baby” neutralizată în Marea Neagră: Scafandrii militari români s-au ocupat de detonat dispozitivul
Se reiau căutările zborului MH370. Avionul de linie Boeing 777 dispărut brusc de pe radar în 2014 fără să fie găsit vreodată e cel mai mare mister din istoria aviației
pixel