Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Mișcare surpriză a Franței: Portavionul Charles de Gaulle urmează să plece în regiunea Indo-Pacific
Forțele navale
Data actualizării:
Data publicării:
Misiunile militare strategice ale țărilor membre NATO încep să devină tot mai puțin predictibile pe măsură ce prognozele privind evoluția situației internaționale de securitate sunt tot mai pesimiste.
Grupul de Lovire Charles de Gaulle Foto: Marine Nationale
Grupul de Lovire Charles de Gaulle Foto: Marine Nationale

Franța își va trimite portavionul Charles de Gaulle în zona indo-pacifică, deși o desfășurare în regiune, la un nivel atât de mare, nu a fost anunțată în ultimele șase luni, cum se obișnuia până acum.

Plecarea ar putea fi chiar în noiembrie, dar este condiționată inclusiv de evenimente mondiale.

Grupul de lovire bazat pe portavion (CSG - Carrier Strike Group) al Marinei Franceze este pregătit pentru o desfășurare majoră și de lungă durată în Indo-Pacific, iar plecarea este așteptată pentru luna noiembrie, potrivit unui articol, din 1 noiembrie, al publicației Naval News.

Informația surprinzătoare a fost anunțată cu ocazia unei conferințe recente a Institutului Francez de Relații Internaționale (IFRI).

Desfășurarea CSG francez este încă „doar un plan”, dar portavionul Charles de Gaulle și escorta sa se așteaptă să înceapă în curând o călătorie de luni de zile care îi va duce în estul Mediteranei, Marea Roșie, Oceanul Indian și, posibil, întinderile îndepărtate ale Oceanului Pacific. Grupul de Lovire Charles de Gaulle Foto: Marine Nationale ar putea face opriri istorice, în premieră, în Japonia și Filipine, potrivit Naval News.

„Se întâmplă ca portavionul să aibă o fereastră de oportunitate în acest an, așa că lucrările de pregătire [pentru desfășurare] încep să se alinieze”, a declarat un ofițer superior sub rezerva anonimatului în timpul unei conferințe a IFRI (desfășurată probabil pe 25 septembrie când subiectul abordat s-a axat pe proiecția navală franceză în zona indo-pacifică – nota autorului).

Portavionul poate naviga în următorii doi ani înainte de o oprire obligatorie: a treia sa revizie tehnică majoră și realimentare (denumită „ATM3” în franceză). Plecarea este așteptată pentru noiembrie, dar este înconjurată de „o anumită probabilitate” și rămâne condiționată de diverși factori, inclusiv de evenimente mondiale.

 

Nota autorului:

În aprilie 2024, contraamiralul francez Jacques Mallard, comandantul grupului Charles de Gaulle, a spus că în momentul respectiv nu existau planuri de a trimite grupul de lovire în zona indo-pacifică.

Cu toate acestea, anul viitor, regiunea va fi cel puțin la fel de fierbinte ca și 2024 din punct de vedere militar, când Italia și-a trimis portavionul Cavour și avioanele F-35 pentru a se antrena cu navele de război americane, iar China a desfășurat recent două portavioane împreună.

Marea Britanie a anunțat în august că va trimite, la rândul său în 2025, un CSG în zona indo-pacifică. Portavionul „Prince of Wales”, cu  avioane de luptă F-35 la bord, va fi desfășurat în regiune având o escortă multinațională. Desigur, în regiune va fi prezent cel puțin un grup aeronaval de lovire american.

Din informațiile prezente în surse deschise nu se poate stabili dacă Franța a planificat mai demult plecarea portavionului Charles de Gaulle în zona indo-pacifică sau a fost o decizie luată în august-septembrie, adică o plecare neașteptată pentru a crea surpriză sau pentru a reacționa mai puternic la anumite evenimente internaționale în curs sau viitoare.

***

Grupul de Lovire Charles de Gaulle

Nu se cunoaște compoziția exactă a CSG dar, escorta standard prezentată la conferința IFRI se baza pe un distrugător din clasa Horizon specializat pe apărare antiaeriană, o fregată echipată de asemenea cu capabilități antiaeriene (FREMM DA, probabil fregata Alsacia conform Naval News), o fregata de clasă Aquitaine cu capabilități antisubmarin (ASW FREMM), un submarin de atac cu propulsie nucleară (SSN), o navă de sprijin logistic (Jacques Chevallier) și o navă metropolitană de sprijin și asistență offshore din clasa Loire. Aripa aeriană va include două avioane E-2C Hawkeye AEW (avertizare timpurie și control), 24 de avioane Rafale și patru elicoptere. CSG francez va avea aproximativ 3.000 de marinari și aviatori care vor putea desfășura tot spectrul de misiuni aero-navale.

Desfășurarea grupului francez de lovire se va numi Clemenceau 25.

Mai multe exerciții, care vor avea loc în cadrul misiunii Clemenceau 25, sunt în studiu, firul comun fiind dezvoltarea interoperabilității cu partenerii Franței. Astfel, Marina Franceză intenționează să se antreneze cu cea a Indiei, parteneriat demonstrat de exercițiul anual Varuna. Potrivit unei surse militare, una dintre secvențele avute în vedere ar putea reuni parteneri locali și mai puțin locali (Indonezia, Malaezia, Singapore, Australia, India, Canada, Japonia, Marea Britanie etc.) în jurul unui exercițiu „care s-ar putea concentra pe tema securității maritime în strâmtorile Indoneziei”.

„Am putea căuta să mergem mai sus în spectru” cu parteneri mai restrânși. Prin reunirea, de ce nu, a mai multor grupuri de portavion prezente în regiune într-un spațiu liber în afara zonelor contestate. În orice caz, Marina franceză nu pune „nicio limită imaginației sale” și își menține „dorința de a se antrena cât mai departe și realist posibil în toate efectele noastre”. „Faptul de a investi în zonă cu active de prim rang de-a lungul timpului arată că devenim credibili în zonă și că devenim, ca națiune din Pacific, o națiune contributoare”, a subliniat un alt ofițer al Marinei Franceze.

Misiunea Clemenceau 25 nu este lipsită de provocări. În primul rând, va implica trecerea prin mai multe puncte fierbinți. Traversarea Estului Mediteranei și a Mării Roșii, de exemplu, două puncte fierbinți printre multe altele în care Marina Franceză este prezentă dar, „în care CSG ar putea oferi sprijin pentru a merge puțin mai departe în aceste efecte”. CSG va trebui să facă față complexității mediului, a actorilor și a creșterii intensității din aceste puncte fierbinți.

În acest an, Franța a trimis acest fregata Bretagne în zona indo-pacifică (misiunea Tanskorn) într-o desfășurare de șapte luni (aprilie – octombrie). Nava a participat la RIMPAC printre alte câteva exerciții. Menținerea unei fregate pe mare luni de zile nu mai este o complexitate, ci o provocare în ceea ce privește transportul și gestionarea stocurilor de piese de schimb, nivelul tehnic de intervenție și de autonomie pe mare. Navigarea de la Guam la Honolulu a însemnat 12 zile pe mare fără a întâlni pe nimeni, a explicat un ofițer francez.

Pentru CSG Charles de Gaulle, complexitatea va fi de zece ori mai mare având în vedere volumele implicate. Va beneficia totuși de noul Jacques Chevallier, o navă de aprovizionare care s-a alăturat recent flotei franceze și constituie un atu în ceea ce privește „logistica operațională”. Nava este mult mai mare în comparație cu clasa de nave de aprovizionare pe care o înlocuiește și aduce noi capabilități, inclusiv cele de a reîncărca cu rachete pe timpul mersului și de a reaproviziona submarinele cu muniție. Acest activ va permite CSG-ului să-și schimbe scara de viteză operațională printr-o capabilitate practic dublată față de generația anterioară.

De asemenea, Franța va putea conta pe numeroasele sale puncte de asistență logistică, fie ele naționale, fie rezultate dintr-un acord cu țara gazdă. Contextul impune redescoperirea noțiunii de strategie de acces, această abordare care constă în consolidarea punctelor de sprijin, cunoașterea punctelor obligatorii de acces și reobișnuirea partenerilor să lucreze cu Franța. „Misiunea Tanskorn din punct de vedere logistic este un adevărat test la scară mare a strategiei noastre de acces, cu un atu major, în această zonă”. În spatele partenerilor obișnuiți, recenta deschidere a unei misiuni diplomatice de apărare în Filipine constituie prima piatră de hotar către crearea unui nou punct de sprijin permanent într-o zonă intens contestată.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Italia vrea să devină a doua putere navală nucleară din Europa: Planuri pentru achiziționarea unui portavion cu propulsie nucleară și a unei flote de drone, până în 2040
Rusia are o nouă strategie navală. Patrușev: Suntem pur și simplu obligați să dezvoltăm marina
Dronele navale ucrainene Magura au fost implicate în recentul atac asupra podului din Crimeea (Video)
Corveta ușoară pakistaneză PNS Tabuk, construită în România la Galați, în timpul unei misiuni în Golful Oman. Photo source: US Navy
EXCLUSIV
MApN confirmă că înainte de corveta ușoară turcă Hisar avea pe masă o altă ofertă. Cum justifică România alegerea și noi detalii interesante din ofertă
Marina rusă continuă să hărțuiască: Distrugătorul rusesc a urmărit o fregată germană până în portul Rostock
Navele de război rusești, trimise să supravegheze cele mai mari antrenamente navale NATO cu foc real din Europa, desfășurate în Norvegia și în largul coastei Scoției
Corveta europeană European Patrol Corvette (EPC), imagine concept. Foto: Fincantieri
EXCLUSIV
Gură de oxigen pentru industria navală românească? Care sunt șansele ca șantierele Fincantieri din România să producă nave militare
Corespondență DefenseRomania din Coreea: Tehnologie navală de ultimă generație, nave de luptă și submarine, prezentate la Busan
Ce împiedică Europa să aibă o industrie navală puternică: Sentimentele naţionaliste, obstacol major pentru ca marile companii să dezvolte proiecte comune
Unde a dispărut Flota rusă din Marea Neagră? Toate navele sunt acum înghesuite la baza navală din Novorossiysk, departe de dronele ucrainene
Rusia începe să escorteze petrolierele Flotei Fantomă în Golful Finlandei
Încă o navă din flota rusă ruginește în docul de reparații. ”Amiral Ceabanenko”, bate recordul portavionului Kuznețov
Portavionul american Harry S. Truman a ieșit din Marea Mediterană și revine la baza din Norfolk, după o misiune complicată în Marea Roșie în care a pierdut trei avioane F/A-18
Navă de tip OPV sau corvetă ușoară turcă din clasa Hisar, foto: Turkish Century @X via Turkish Navy
EXCLUSIV
Anomalia România: Cât plătim pentru corveta din Turcia, refuzată de o altă țară, și pe care nici măcar nu puteam integra rachetele americane NSM
Avioanele F-16 ale României protejează 24/24 granița Alianței cu Rusia: Imagini spectaculoase cu F-urile noastre, în misiune comună cu cele poloneze și portugheze
Ofițer ucrainean: „În 2022 navele de luptă ale Rusiei au ajuns în zona României. Azi sunt în șah”. Câte nave ruse mai sunt în Crimeea ocupată
Flota rusă pierde un cap de pod în Mediterana: Portul sirian Tartus, închiriat către un stat din Golf, la câteva luni după ce contractul cu Rusia fusese reziliat
Marea Britanie va implica Inteligența Artificială în supravegherea submarinelor rusești
Marea Britanie nu vrea să fie surprinsă de submarinele Rusiei: Sute de drone subacvatice Lura și SG-1 Fathom vor împânzi apele britanice pentru a monitoriza tot ce mișcă rușii
Imposibilul a fost reușit cu șansă și măiestrie: Piloții ruși de Su-30 doborâți de drone maritime cu rachete americane AIM-9 au făcut o mare greșeală
Portavionul USS Truman pierde încă un F/A-18F Super Hornet. Este al treilea avion pierdut în ultimele luni
Două portavioane din Marea Britanie și Italia participă la un exercițiu NATO de amploare din Marea Mediterană
Americanii sunt cu ochii pe bazele ruse din Novorossiysk. Un avion P-8 antisubmarin a scanat, deasupra Mării Negre, forțele ruse
Cu un singur portavion care ruginește, rușii râd de F-35B pe care îl consideră „supraevaluat”. Și au trei explicații pentru care Rafale a învins avioanele ruse
Forţele Navale Turce vor să domine militar Marea Mediterană: Obiective asumate, submarine nucleare și intrarea în top 5 puteri navale din lume
Europenii învață lecția navelor ruse transformate în „submarine” (Video). Drona franceză Seaquest, copie a Magura 5 ucraineană, a lovit cu succes o barjă
Marea Britanie își trimite portavionul Prince of Wales în Marea Mediterană, marcând începutul misiunii globale “Operation Highmast”
Distrugatorul USS Bulkeley, trimis în Scoția pentru a demonstra „angajamentul continuu față de NATO”
Singurul submarin rusesc din Marea Mediterană a părăsit regiunea, confirmând ineficiența operațională a Forțelor Navale ruse în această zonă
USS Truman continuă seria de ghinioane: Un F/A-18 Super Hornet și echipamentul de tractare au căzut peste bord, după ce portavionul a făcut o manevră bruscă

Ştiri Recomandate

“Vest-2025”: Bombardiere rusești Tu-22M3 au executat lansări de bombe de aviație “pentru distrugerea facilităților critice ale inamicului”
Franța și Germania au dezvoltat un nou concept al viitorului tanc de luptă principal, denumit EMBT Enhanced Main Battle Tank.
EXCLUSIV
Miliardele din SAFE, pe înțelesul tuturor: României i se deschide ușa spre tancul european sau drone MALE. Dar adio contractelor cu SUA sau Israel
Trump spune că e gata să impună sancțiuni suplimentare Rusiei, dar cere statelor NATO să nu mai cumpere petrol rusesc
Exemplul de urmat al Varșoviei: O nouă tranșă de zeci de Abrams moderne mărește flota poloneză la 201 de tancuri americane
Rusia construiește o bază de rachete în Belarus, la doar 245 de kilometri de Polonia
Germania trebuie să-și dubleze numărul de militari pentru a îndeplini noile obiective NATO, anunță șeful Bundeswehr
Rusia, lovită grav la operația specială: Dronele ucrainene au mai paralizat unul dintre terminalele cheie la Marea Baltică
FPV-uri cu Kalașnikov. Rușii au preluat ideea și prezintă „Arbaleta”, drona AK-47
NATO lansează ”Eastern Sentry”, ca răspuns la incidentul cu drone de pe teritoriul Poloniei. Germania și Franța, printre primele state care și-au anunțat participarea
Adunarea Generală ONU adoptă o declarație privind soluția cu două state între Israel și palestinieni. Documentul condamnă și acțiunile Hamas 
Bombardiere americane B-52, trimise să se antreneze în Europa, fix în timpul manevrelor ruse-belaruse ”Vest-25”
”SAMP/T vine mai rapid și e mai ieftin decât Patriot”. Danemarca anunță o achiziție uriașă de sisteme antiaeriene europene
Trump spune că își pierde răbdarea cu Putin, dar încă nu trece la fapte
Polonezii sunt implicați în război până la urechi, noi păstrăm distanța, spune Orbán
Polonia anunță că, în doi ani, va produce 130.000 de obuze de 155 mm. BAE din Marea Britanie va fi ”senior partner” în proiect
Războiul dronelor ieftine: Când sistemele de miliarde de dolari ale NATO se luptă cu drone de 10.000 de dolari
Ministrul ucrainean al Apărării: Războiul trebuie terminat, Rusia nu trebuie lăsată să atace din nou
Lovitură dată de ucraineni în inima exporturilor rusești: Atac cu peste 200 de drone la cel mai mare terminal petrolier din Marea Baltică
Compania MBDA caută soluţii pentru contracararea celor mai noi ameninţări pe care le aduce câmpul de luptă modern: Sistemul Crossbow de atac în adâncime va intra în producție în 2026
Rusia și Belarus au început exercițiul strategic “Vest-2025”. La manevre participă și grupe operative și contingente militare din state ale OTSC și SCO
Al doilea bombardier B-21 Raider a decolat. Statele Unite accelerează testele pentru a-și consolida forța aeriană
Mesaj al Europei pentru Rusia: Avioane Rafale și Eurofighter, trimise pentru a securiza cerul Poloniei. „Atacul cu drone rusești a fost un test. L-am trecut”
Varșovia suflă și-n iaurt: 40.000 de soldați polonezi, trimiși la granița de est pe timpul manevrelor ruso-belaruse
Kaan devine un program internațional pentru a concura cu F-35? De ce o putere din Orient s-a alăturat Turciei deși are „ADN occidental” în aviația militară
Pierdere importantă și pentru Kiev: Un avion Su-27 s-a prăbușit zona controlată de Ucraina din regiunea Zaporojie
Un singur cuvânt pentru care România ar avea mari probleme într-un atac cu drone ca în Polonia: Prepay
Netanyahu: Nu va exista un stat palestinian
Camera Reprezentanților a aprobat cheltuielile SUA de apărare pentru 2026. Peste 16%, alocați pentru cercetare-dezvoltare
„Barajul nordic” de F-35. Un vecin al Rusiei pregăteșe un arsenal serios pentru flota de F-35: Peste 400 de rachete AIM-120, în cea mai modernă versiune D-3
Cele 8 ținte strategice pe care dacă Ucraina le-ar putea lovi ar paraliza mașinăria de război rus. Rachete și drone din Transnistria până Vladivostok
F-35 și F-16 / captură video: Forțele Armate Poloneze, facebook
EXCLUSIV
Adevăratul cost al apărării: Cum a folosit NATO rachete AIM-120C-7 pentru a doborî drone rusești „Gerbera” în spaţiul aerian al Poloniei
pixel