Michael Gschossmann, director general al agenției care gestionează flota AWACS a NATO, a declarat că se așteaptă să finalizeze până în decembrie 2019 un contract de 750 milioane USD cu compania americană Boeing, pentru a prelungi durata de exploatare a aeronavei E-3A până în 2035, potrivit Reuters, citat de Defense Blog.
NATO se va confrunta cu costuri semnificative dacă nu va alege un succesor pentru flota sa îmbătrânită formată din 14 aeronave Boeing E-3A de avertizare și control (AWACS), numite adesea "ochii în cer".
În același timp, acesta a precizat că este esențial să se ia o hotărăre rapidă privind înlocuirea avioanelor E-3A, din anii 1979/1980, altfel NATO ar trebui să suporte cheltuieli semnificative pentru a le menține operative și după 2035.
,,Trebuie să ne mișcăm în acest sens. Trebuie să ne asigurăm că studiile se vor derula rapid. Avem nevoie de o verificare a situației reale", a declarat Gschossmann.
Avioanele AWACS se numără printre puținele active militare deținute și operate de NATO, și nu de state individuale. Acestea sunt folosite în misiuni de poliție aeriană, sprijin pentru operații de combatere a terorismului, evacuare și răspuns la criză.
Gschossmann a declarat pentru Reuters că NATO ar putea urma exemplul unor state membre, precum Marea Britanie și Turcia, care au optat pentru achiziționarea noii aeronave E-7, construite tot de Boeing. Aceste aeronave, a spus el, ar fi suficient de mari pentru a permite adăugarea unor noi capabilități în următorii ani, cum ar fi cele de operare a dronelor pentru supravegherea extinsă.
,,Trebuie să ne asigurăm că achiziționăm un sistem care permite dezvoltarea, dar de asemenea - din motive financiare și de timp - se bazează pe capacitățile existente", a precizat acesta.
NATO examinează problema înlocuirii AWACS ca parte a unui studiu mai amplu al supravegherii, dar procesul s-a individualizat din cauza schimbărilor rapide ale amenințărilor și a noilor capabilități emergente.
Franța și Statele Unite operează, de asemenea, avioane E-3A și ar putea cumpăra avioane E-7 în următorii ani, ceea ce ar determina reducerea costurilor de producție.
,,De ce să nu mizăm pe tehnologia demonstrată, deținută deja de E-7, și să oferim NATO un anumit număr de astfel de aeronave? Acest lucru ne-ar oferi o capabilitate de bază, care ar putea fi extinsă în viitor", a mai declarat Gschossmann.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News