După ce și-a vândut avioanele F-16 României, Norvegia închide baza aeriană principală de deasupra Cercului Arctic
Un capitol istoric din alerta de reacție rapidă (QRA) a NATO se încheie, după ce două aeronave F-16 Fighting Falcon vor zbura într-o ultimă misiune pe 6 ianuarie de la baza aeriană norvegiană Bodø.
Avioane de luptă au fost staționate la Bodø din 1955, iar baza aeriană a fost cea mai importantă din Norvegia de-a lungul războiului rece și până astăzi.
Situat la aproximativ 80 km în interiorul Cercului Polar, Bodø este plasat strategic pe coasta Mării Norvegiei și la o distanță mică pentru a proteja spațiul aerian nordic împotriva aviației militare ruse care zboară din Peninsula Kola.
Închiderea bazei aeriene marchează, pe de altă parte, sfârșitul a 40 de ani, în care F-16 a servit ca principal avion de luptă în Forțele Aeriene ale Norvegiei.
Noua flotă de F-35 are sediul la baza aeriană Ørland din sudul Norvegiei, dar câteva își vor desfășura misiunea de QRA în cadrul NATO la baza aeriană Evenes, lângă Harstad, în nordul țării. Până acum, 24 de aeronave F-35 au sosit în Norvegia, dintr-un total de 52 comandate. Până în 2025, toate noile avioane vor fi în serviciu.
Pe 6 ianuarie, avioanele de luptă F-35 vor lansa un QRA pentru NATO de la Evenes, iar ultimele două F-16 de la Bodø vor zbura în ultima misiune, marcând sfârșitul oficial al bazei aeriene din Bodø ca locație de staționare a avioanelor de luptă.
Unul dintre cele două F-16 se va întoarce la Bodø și va fi expus la muzeul aviației din oraș, potrivit publicației norvegiene Barents Observer.
Câteva F-35 au decolat de la Evenes și au executat, în septembrie 2021, misiuni împreună cu bombardierele B-2 ale Forțelor Aeriene americane, deasupra Mării Norvegiei.
În martie și aprilie, Norvegia va găzdui cel mai mare exercițiu militar în interiorul Cercului Arctic de la Războiul Rece. Aproximativ 40.000 de militari vor lua parte la exercițiul Cold Response 2022, care se va desfășura în zona Ofoten, în parteneriat cu aliații NATO. În cadrul exercițiului, aerodromul Evenes va juca un rol cheie. Pe lângă membrii NATO, la exercițiu vor participa Finlanda și Suedia.
Între timp, aeroportul din Bodø va continua să deservească traficul aerian civil și să găzduiască în continuare Escadrila 330 Elicoptere SAR (search and rescue - căutare și salvare), care operează sub comanda Centrului Comun de Coordonare a Salvării din nordul Norvegiei.
Norvegia își mută mai aproape de Rusia aeronavele care execută misiuni QRA
După redislocarea cu aproximativ 170 de km spre nord-est, de la Bodø la Evenes, aeronavele de luptă norvegiene se vor afla mai aproape de zona de graniță cu Rusia și vor putea interveni mai rapid în misiunile QRA ale NATO.
De la baza aeriană Evenes vor opera din 2023 și cinci avioane P-8A Poseidon, care vor executa misiuni de patrulare maritimă, luptă antisubmarin, război electronic și cercetare electronică.
După scoaterea din inventarul de luptă al Forțelor Aeriene norvegiene, 32 de aeronave F-16 vor fi cumpărate de România, acestea urmând să fie livrate încă din acest an. Alte 12 aparate au fost achiziționate de o companie privată.
CITEȘTE ȘI: Olanda intră într-un club select: Prima escadrilă de F-35 a fost declarată operațională și gata de luptă
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News