Oferta Bell pentru Armata României: Elicoptere AH-1Z Viper și UH-1Y Venom. Americanii sunt deschiși și la cooperare industrială
Joel Best, director Global Business Development Europe la Bell Helicopter, a discutat cu publicația noastră despre oferta americanilor în ceea ce privește elicopterele pentru Armata României. Oferta Bell există iar americanii se angajează ca în cazul în care vor câștiga contractul să efectueze mentenanța în România.
Joel Best ne-a vorbit despre oferta celor de la Bell - tandemul AH-1Z Viper, elicoptere de atac și UH-1Y Venom, transport. Americanii spun că acesta este marele avantaj al Bell în competiția pentru elicopterele Armatei României: Un elicopter axat pe o misiune specifică va reuși să o îndeplinească mult mai bine decât un multirol care se axează pe mai multe misiuni. Bell amintește de politica ouălor puse într-un singur coș. Americanii amintesc că elicopterele de atac Viper au o capacitate unică de a integra rachete aer-aer.
Foto: Concept elicoptere ale Armatei României, sursă foto: Bell
Bell amintește că acest tandem e folosit cu mare succes de pușcașii marini americani, fiind combat proven. Și, o astfel de achiziție, potrivit reprezentanților Bell, ar aduce și un cost de întreținere mai ieftin în contextul în care aparate de zbor împărtășesc elemente comune.
România ar deveni deținător Bell, nu client. Vânzare s-ar face prin Guvernul SUA
Totodată, reprezentanții Bell ne-au precizat că în cazul în care decidenții vor alege AH-1Z Viper și UH-1Y Venom, țara noastră va fi deținător al echipamentelor Bell, asemenea Marine Corps, și nu client al companiei. Vânzarea se va face prin Foreign Military Sales (FMS), astfel că vânzătorul va fi Guvernul Statelor Unite ale Americii. Însă când vine vorba de cooperare industrială, cei ce se vor implica vor fi cei de la Bell.
Iar Joel Best dă asigurări că lucrările de mentenanță s-ar face în țara noastră.
Reprezentantul Bell amintește că în anii 1990 Bell a fost la un pas să producă în România, când s-a încercat o cooperare cu IAR.
Foto: UH-1Y Venom, sursă foto: Bell
În ceea ce privește asamblarea, lucrurile sunt complexe și dinamice. Depinde evident de numărul de elicoptere pe care țara noastră le-ar achiziționa. Joel Best ne-a precizat că planul inițial era ca reprezentanții IAR să se deplaseze în SUA să aibă acces la tehnologia de producere a primelor patru elicoptere, apoi americanii să vină să asambleze. Dar, așa cum am precizat, situația e dinamică și depinde de numărul de elicoptere.
Și, se pare că o comandă de 61 de elicoptere ar mulțumi producătorul. Ar fi 24 de elicoptere de atac, 21 multirol și 16 pentru forțele speciale. Bell se află în discuții permanente cu Guvernul, ultima fiind în ianuarie, despre cele 16 pentru Forțele pentru Operațiuni Speciale.
Totul depinde de ceea ce vrea România. Bell spune că va continua proiectele în țara noastră indiferent cine va câștiga contractul
În concluzie, decizia finală a celor de la Bell în ceea ce privește cooperarea industrială cu firmele din România - americanii precizând că sunt deschiși - depinde de România și de numărul de elicoptere comandate.
Amintim că în noiembrie 2016, compania americană Bell Helicopter a semnat un memorandum de înţelegere cu IAR-Ghimbav în vederea unei potenţiale colaborări ce ar consta în sprijin tehnic, în caz că România cumpără elicopterul de atac AH-1Z Viper. Americanii dau de înțeles că încă sunt deschiși.
Reprezentanții Bell sunt convinși că nu există „o ofertă mai bună pe masă” în acest moment. Și asta pentru că, transmit cei de la Bell, „suntem singurii care am făcut un studiu de tranziție în numeroase locații, precum Craiova, Brașov sau București”.
Totodată, indiferent de decizia României, americanii ne-au transmis că rămân angajați în proiectele din România. În ceea ce privește oferta de elicoptere pentru MAI (Inspectoratul General pentru Situații de Urgență), Bell spune că nu au înaintat încă vreo ofertă deoarece așteaptă certificarea noilor elicoptere Bell 525 Relentless.
Trebuie să precizăm că pe lângă Bell, România mai are pe masă oferte pentru elicopterele Armatei din parte Airbus cu H145M și Sikorsky prin PZL Mielec cu Black Hawk.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News