Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Pe înțelesul tuturor criticilor achiziției de F-16: De ce a renunțat România la achiziția celor 40 de MiG-29 și câte din aceste avioane au ajuns în țară
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Aviația militară a României trece printr-o perioadă de tranziție și de modernizare, urmând ca în scurt timp să dețină trei escadrile formate din 49 de avioane de luptă F-16 Fighting Falcon ce vor asigura trecerea la generația a 5-a, F-35 Lightning II, în cea mai modernă versiune Block 4. Dar chiar și așa, de ani de zile mulți critică, nedrept am spune, achiziția de F-16 în contextul în care România a ales să cumpere avioane în uz. Însă să facem un arc peste timp și să revenim de unde am plecat și cum s-a ajuns aici.
MiG-29 al Forțelor Aeriene Române. Foto: Trustul de Presă al MApN
MiG-29 al Forțelor Aeriene Române. Foto: Trustul de Presă al MApN

În prezent România deține o escadrilă completă de F-16 achiziționată din Portugalia în urmă cu câțiva ani. E vorba de 17 avioane ce formează  Escadrila 53 Vânătoare, de la Baza 86 Aeriană Borcea.

2. Imagine di... (f-16-romania-roaf_55624000.jpg)

Imagine dintr-un C-27J Spartan, cu un F-16 Fighting Falcon din dotarea României, în timpul unei misiuni de antrenament de interceptare. Foto: DefenseRomania

Ulterior România a achiziționat alte 32 de avioane F-16 din Norvegia la un preț excelent de 354 de milioane de euro. Avioanele, chiar dacă sunt la finalul ciclului de viață, mai au o resursă de zbor disponibilă de aproximativ 10 ani, astfel încât vor asigura tranziția către F-35.

Până în prezent au fost livrate 21 aeronave, dintre care 16 alcătuiesc Escadrila 48 Vânătoare de la Câmpia Turzii și cinci care vor intra în dotarea Escadrilei 571 Aviație Vânătoare de la Mihail Kogălniceanu. Finalizarea recepției întregului lot este estimată pentru finalul anului 2025. Ultimele trei din cele 21, așa cum menționa și DefenseRomania în aceste zile au aterizat recent.

F-urile au înlocuit bătrânele și uzatele MiG-21 LanceR, aflate în înzestrarea Forţelor Aeriene Române până la 15 mai 2023.

 

Pe înțelesul tuturor criticilor. Cum am ajuns la F-16 și de ce a renunțat România la achiziția celor 40 de MiG-29

 

Locotenent-colonel (r) dr. Petre Opriș publică un material în Agenția Media a Armatei, intitulat „Oferte de avioane de luptă şi MiG-uri 29 cehoslovace şi est-germane primite de Republica Polonă”, în care explică de ce s-a renunțat la MiG-29 în anii 1990, deși erau avioane noi, și face o excelentă paralelă cu achiziția acelorași avioane de către Polonia.

„Deoarece scenariile vehiculate de diferiţi jurnalişti privind modul de rezolvare a problemei respective de securitate naţională (n.r. - înlocuirea bătrânelor MiG-21) au provocat o neîncredere a cetăţenilor români în autorităţile de la Bucureşti, ne-am propus să prezentăm câteva amănunte despre achiziţionarea avioanelor de vânătoare sovietice MiG-29 pentru dotarea armatelor română şi poloneză, în cursul anului 1989, în scopul înlocuirii modelelor MiG-21 şi MiG-23 şi abordările autorităţilor române şi poloneze privind menţinerea avioanelor MiG-29 în stare de operativitate după desfiinţarea Organizaţiei Tratatului de la Varşovia (OTV) la 1 iulie 1991”, arată autorul. 

Astfel, în raportul trimis la 12 mai 1988 lui Nicolae Ceauşescu, generalul-colonel Vasile Milea, ministru al apărării naţionale, a precizat că Statul Major al Forţelor Armate Unite ale Organizaţiei Tratatului de la Varşovia dorea încheierea unui „Protocol privind destinarea unor trupe din Armata Republicii Socialiste România în compunerea Forţelor Armate Unite pentru perioada 1991-1995”.

În protocolul secret, valabil pentru perioada 1986-1990, era prevăzută achiziţionarea a 12 MiG-uri 29 pentru dotarea armatei române până în anul 1990, iar în proiectul întocmit de Statul Major al Forţelor Armate Unite ale OTV pentru perioada 1991-1995 s-a menţionat despre importarea a 28 MiG-uri 29 – astfel încât Armata Română să deţină 40 de avioane din acel model în anul 1995”, amintește analiza citată.

3. Sursă foto... (mig-29-romania_55602900.jpg)

Sursă foto: Digital Combat Simulator

România a primit în cele din urmă 16 MiG-29 A, patru MiG-29 UB şi un MiG-29 S, în perioada 1989-1994. Acestea au intrat în înzestrarea Regimentului 57 Aviaţie Vânătoare (escadrilele 1 şi 2) pentru a înlocui aparatele MiG-23 MF şi MiG-21 M/MF.

„Încetarea existenţei Organizaţiei Tratatului de la Varşovia la 1 iulie 1991, la iniţiativa autorităţilor de la Praga, Varşovia şi Budapesta, a fost însoţită de o schimbare politico-militară pe continentul european. În acele condiţii, conducerea armatei române a renunţat din anul 1995 la orice fel de achiziţie de armament, muniţii şi echipamente de luptă din Federaţia Rusă (succesoarea URSS). Preţurile produselor ruseşti erau prohibitive pentru România, inclusiv la piesele de schimb ale avioanelor MiG-23 şi MiG-29 – probabil din cauza iniţiativei autorităţilor române de a participa la „Parteneriatul pentru Pace” (proiect lansat la summitul NATO de la Bruxelles din 10-11 ianuarie 1994) şi de a deveni stat membru al NATO”, subliniază col. (r) dr. Petre Opriș.

Polonia în schimb, continuând să mențină oarecare relații de colaborare cu Federația Rusă, a primit, între decembrie 1995 și ianuarie 1996, 10 avioane MiG-29 din Cehia, în schimbul a 11 elicoptere noi PZL W-3A Sokół, dintre care 10 configurate pentru misiuni de căutare-salvare. Ulterior, în perioada 2003-2004, Germania a vândut Varșoviei încă 22 de MiG-29 modernizate la standarde NATO, la prețul simbolic de 1 euro pe avion. Aceste aparate, folosite anterior de Luftwaffe, aveau deja o medie de 1.500 de ore de zbor fiecare.

În paralel, Varșovia a negociat cu Statele Unite achiziția de avioane F-16. La 18 aprilie 2003, Polonia a semnat un contract de 3,5 miliarde de dolari pentru 48 de aparate F-16 (36 F-16 C și 12 F-16 D, varianta Block 52+), consolidându-și astfel tranziția spre standardele Alianței Nord-Atlantice. Deci polonezii s-au îndreptat și au semnat pentru F-16 cu mult înaintea noastră.

4. Avioane F-... (f-16-polonia_93806500.jpg)

Avioane F-16 Fighting Falcon ale Poloniei. Foto: Ministerul Apărării de la Varșovia

„În momentul în care autorităţile germane au anunţat vânzarea celor 22 de MiG-uri 29 Poloniei, Grupul 57 Aviaţie de Vânătoare „Constantin Bâzu Cantacuzino” deţinea 18 aparate similare, în variantă standard, la baza aeriană de la Mihail Kogălniceanu. Din cauza unei lipse de suport logistic minim, a cheltuielilor de întreţinere a aparatelor MiG-29 (de trei ori mai mari, comparativ cu cele efectuate pentru MiG-21 „LanceR”) şi a invitării oficiale a României pentru a deveni stat membru al NATO (Praga, 21-22 noiembrie 2002), autorităţile de la Bucureşti au hotărât în anul 2002 ca toate MiG-urile 29 să fie retrase de la zbor. După doi ani, Consiliul Suprem de Apărare a Ţării a hotărât scoaterea acestora din înzestrare şi vânzarea lor prin compania „Romtehnica””, amintește sursa citată.

„Modernizarea flotei de MiG-uri 29 deţinute de Armata Română nu a avut succesul scontat din cauza costurilor pe care le presupunea punerea în practică a proiectului. Deşi avionul experimental MiG-29 „Sniper”, pe care l-a propus Aerostar Bacău, a avut calităţi tehnico-tactice superioare MiG-ului 21 „LanceR”, autorităţile române nu au fost în cele din urmă de acord să investească în revitalizarea a 12 MiG-uri 29, prin transformarea lor în variantă „Sniper” – compatibilă cu standardele NATO”, conchide analiza colonelului (r) dr. Petre Opriș.

CITEȘTE ȘI: Bacăul se mișcă bine: Un nou F-16, livrat cu succes după mentenanță. Aerostar poate lucra la 6 avioane F-16 simultan și vine cu o veste bună din 2026


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

F-16 ale României cu sisteme MEROPS? Ce sunt sistemele de ultimă generație MEROPS, care vor proteja România de dronele și avioanele Rusiei
Dronele ucrainene interceptoare, baza „zidului european al dronelor”: Marea Britanie le produce în masă pentru a contracara agresiunea rusă
Franța a primit șah în programul viitorului avion de generația a 6-a: Marea Britanie atrage Germania în programul GCAP pe fondul crizei franco-germane
Independența aeriană: Cum schimbă CA-1 Europa de la Helsing piața dronelor de luptă – O soluție 100% europeană (VIDEO)
Dependența României de Serbia e mult mai „adâncă”: Explozibilii vin de fapt și din China. Cu eticheta schimbată în Vietnam
România confirmă că vrea să construiască o fabrică de drone cu fonduri SAFE, în parteneriat cu Ucraina
În Estonia se poate: Parc industrial, dedicat sectorului apărării. România are minim un an de întârziere la Fabrica de pulberi de la Victoria
Polonia investește masiv în forțele sale armate: Peste 1.200 de vehicule tactice Legwan, fabricate sub umbrela cooperării cu Seul
Invenția ucraineană care sperie Rusia. De ce racheta de croazieră „Flamingo”, construită din vechituri sovietice, reprezintă o provocare pentru ruși
Rușii au spus „da”: Prețul salvării avionului Su-57 de către o mare putere mondială va fi accesul acesteia la codul sursă și la toate datele sensibile
Ionuț Moșteanu, în vizită în Luxemburg. România caută soluții pentru a aduce expertiza luxemburgheză în tehnologie și apărare, în țară
Modernizarea Armatei României din fonduri europene. Bolojan: Propunerile României pentru programul SAFE vor fi elaborate până la jumătatea lui octombrie
Soarta avionului european de generația a 6-a, pecetluită? Franța iese la atac: Metoda Eurofighter nu merge cu noi. Dacă nemții vor să facă singuri, să o facă
Pachetul de apărare al Turciei sub lupa SUA: Avioanele F-35 și F-16, miza viitoarelor negocieri de la Washington
Răspunsul Statelor Unite la provocările din Pacific, proiectul "F-47": Boeing a început producția noului avion stealth care va înlocui F-22 Raptor
Rusia are mari probleme cu „radarele zburătoare”. De ce producția noilor avioane A-100 a fost suspendată, în timp ce resursele A-50 sunt aproape epuizate
Au fost disecate rachetele și dronele ruse care lovesc zilnic Ucraina iar rezultatul e îngrijorător: În medie fiecare are 44 de componente din țări aliate Ucrainei
Viitorul aviației militare este aici: Ce este ''Vectis'', drona stealth care schimbă regulile războiului aerian (FOTO/VIDEO)
De ce nu se mai înghesuie lumea să cumpere tancuri Leopard 2. Versiunea ce mai modernă A8 e o mașină scumpă de luptă, dar cu producție într-un ritm hilar
Serbia vrea să fie puterea militară din regiune: Demonstrație cu tancuri rusești, avioane Rafale și lasatoare PULS capabile să lovească orice capitală din Balcani
Unde și de ce s-a blocat avionul de luptă de generația a 6-a al Europei. Francezii acuză că sunt împinși pe scări și lansează 2 scenarii
Noua amenințare pentru flota rusă din Marea Neagră (FOTO/VIDEO): Ucraina prezintă TOLOKA, drona care poate lovi la 2000 km distanţă
Socoteala de acasă a F-35 nu se potrivește cu cea din târg. Prețul F-35 pentru Elveția a explodat iar o comisie va analiza ce a mers prost
Germania vrea o soluție cu termen limită pentru viitorul avion european de generația a 6-a. FCAS, înlocuitorul Eurofighter, o dispută franco-germană?
Un parteneriat istoric pentru securitatea Europei de Est: Cum a forțat incidentul cu dronele rusești o cooperare fără precedent între Polonia și Ucraina
„Bestia” americană se reinventează. De ce Armata SUA grăbește radical modernizarea legendarului tanc Abrams?
Update nu doar la avioane. Un aliat esențial al SUA în Asia va dispune de un simulator F-16 Bock 70 Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american
Aviația militară a Turciei a primit al 4-lea T-70. Programul elicopterului Black Hawk turcesc supraviețuiește pe modul „avarie”
Viitoarele programe de înzestrare ale Armatei României: Oportunitatea producției naționale și rolul Șantierului Naval Damen Galați
Iese în sfârșit soarele pentru IAR-99? Primele 5 avioane ar putea fi livrate Armatei în aceste zile după ce ultima piesă din puzzle a fost livrată

Ştiri Recomandate

Zelenski: După ce pericolul Tomahawk a trecut, Rusia și-a intensificat atacurile asupra infrastructurii energetice ucrainene
Aviația indiană, peste cea chineză, raportul care pătează imaginea dragonului asiatic. Mașinăria Beijingului se activează imediat și contestă "așa-zisul clasament" 
„Îl vom escorta, dar pe un scaun la Haga”. Sikorski spune că avionul lui Putin nu va putea survola Polonia
Tentativă de sabotaj dejucată la București: SRI a oprit un atac la sediul companiei Nova Post, coordonat de serviciile secrete ruse
Lovitură de precizie în Crimeea: Ucrainenii au distrus sistemul radar „Valday”, simbol al defensivei rusești anti-drone (VIDEO)
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Olanda taie partajarea de informații clasificate cu Statele Unite: De ce serviciile de intelligence nu mai au încredere în administrația Trump
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
Lideri internaționali se reunesc la București pentru a dezbate viitorul Europei și al regiunii Mării Negre
,,Războiul maritim al sancțiunilor'': Cum vor statele europene să destructureze rețeaua de petroliere rusești sub pavilion fals
Obuzier autopropulsat 2S1 „Hvozdika” al forțelor de ocupație ale Rusiei, prezente în Donbass.
EXCLUSIV
Davai ceas, davai Donbas: De ce vrea Rusia cu orice preț „fortăreața” ucraineană pe care nu o poate cuceri cu tancurile
Armata Ucrainei. Photo source: Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
De ce războiul din Ucraina nu se va încheia în următorii patru ani?
Parlamentul României, undă verde pentru achiziția de noi tancuri de luptă
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Marea Britanie va avea o lege pentru doborârea dronelor
În lipsă de F-35, rușii zboară cum pot în modul ”stealth”: Poliția aeriană NATO interceptează constant aeronave rusești cu transponderele oprite
Robinetul cu gaze rusești se închide. Doar două state s-au opus
Khamenei îl ironizează pe Trump pentru declarațiile despre distrugerea industriei nucleare a Iranului: Continuă să visezi
Pragmatismul care doare | Mareșalul Richards: Ucraina nu poate câștiga împotriva Rusiei fără o implicare directă a forțelor NATO. Dar, asta nu se va întâmpla!
Zelenski: „Ucraina nu va ceda nimic Rusiei de dragul unui acord cu Putin”. Kievul cere garanții de securitate post-război
Photo source: Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
Geopolitica unei concesii păcătoase: Propunerea lui Trump de "împărţire" a Donbasului și reconfigurarea relațiilor SUA-Ucraina
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Un submarin, o problemă mai adâncă: Întreținerea deficitară a flotei ruse de submarine Kilo, accelerată de evacuarea forțată din baza Tartus
EXCLUSIV
Diplomația Tomahawk a lui Trump: Cum a forțat președintele SUA dialogul cu Vladimir Putin și ce se joacă la Budapesta
Tehnologia occidentală alimentează în continuare mașina de război a Rusiei: Cum ocolește Moscova sancțiunile economice și cine plătește prețul?
Adio, gândire umană? Generalii americani se consultă cu ChatGPT: Cât de periculoase sunt erorile subtile ale AI-ului in planificarea militara
Lovitură de proporții: Europol a destructurat o rețea uriașă de „ferme de SIM-uri” care coordona 49 de milioane de conturi false la nivel global (FOTO)
Atac cu drone ucrainene asupra unui gigant industrial rusesc: Uzina de procesare a gazelor naturale din Orenburg, lovită la 1.000 de kilometri de graniță
SUA trimit un grup de bombardiere strategice în nordul Japoniei. În august, înainte de întâlnirea Trump - Putin, bombardierele americane au ajuns în Norvegia
Franța dă startul oficial la cel mai mare proiect militar naval al Europei: Portavionul nuclear PA-NG intră în faza de producție fizică
pixel