Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Pe înțelesul tuturor criticilor achiziției de F-16: De ce a renunțat România la achiziția celor 40 de MiG-29 și câte din aceste avioane au ajuns în țară
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Aviația militară a României trece printr-o perioadă de tranziție și de modernizare, urmând ca în scurt timp să dețină trei escadrile formate din 49 de avioane de luptă F-16 Fighting Falcon ce vor asigura trecerea la generația a 5-a, F-35 Lightning II, în cea mai modernă versiune Block 4. Dar chiar și așa, de ani de zile mulți critică, nedrept am spune, achiziția de F-16 în contextul în care România a ales să cumpere avioane în uz. Însă să facem un arc peste timp și să revenim de unde am plecat și cum s-a ajuns aici.
MiG-29 al Forțelor Aeriene Române. Foto: Trustul de Presă al MApN
MiG-29 al Forțelor Aeriene Române. Foto: Trustul de Presă al MApN

În prezent România deține o escadrilă completă de F-16 achiziționată din Portugalia în urmă cu câțiva ani. E vorba de 17 avioane ce formează  Escadrila 53 Vânătoare, de la Baza 86 Aeriană Borcea.

2. Imagine di... (f-16-romania-roaf_55624000.jpg)

Imagine dintr-un C-27J Spartan, cu un F-16 Fighting Falcon din dotarea României, în timpul unei misiuni de antrenament de interceptare. Foto: DefenseRomania

Ulterior România a achiziționat alte 32 de avioane F-16 din Norvegia la un preț excelent de 354 de milioane de euro. Avioanele, chiar dacă sunt la finalul ciclului de viață, mai au o resursă de zbor disponibilă de aproximativ 10 ani, astfel încât vor asigura tranziția către F-35.

Până în prezent au fost livrate 21 aeronave, dintre care 16 alcătuiesc Escadrila 48 Vânătoare de la Câmpia Turzii și cinci care vor intra în dotarea Escadrilei 571 Aviație Vânătoare de la Mihail Kogălniceanu. Finalizarea recepției întregului lot este estimată pentru finalul anului 2025. Ultimele trei din cele 21, așa cum menționa și DefenseRomania în aceste zile au aterizat recent.

F-urile au înlocuit bătrânele și uzatele MiG-21 LanceR, aflate în înzestrarea Forţelor Aeriene Române până la 15 mai 2023.

 

Pe înțelesul tuturor criticilor. Cum am ajuns la F-16 și de ce a renunțat România la achiziția celor 40 de MiG-29

 

Locotenent-colonel (r) dr. Petre Opriș publică un material în Agenția Media a Armatei, intitulat „Oferte de avioane de luptă şi MiG-uri 29 cehoslovace şi est-germane primite de Republica Polonă”, în care explică de ce s-a renunțat la MiG-29 în anii 1990, deși erau avioane noi, și face o excelentă paralelă cu achiziția acelorași avioane de către Polonia.

„Deoarece scenariile vehiculate de diferiţi jurnalişti privind modul de rezolvare a problemei respective de securitate naţională (n.r. - înlocuirea bătrânelor MiG-21) au provocat o neîncredere a cetăţenilor români în autorităţile de la Bucureşti, ne-am propus să prezentăm câteva amănunte despre achiziţionarea avioanelor de vânătoare sovietice MiG-29 pentru dotarea armatelor română şi poloneză, în cursul anului 1989, în scopul înlocuirii modelelor MiG-21 şi MiG-23 şi abordările autorităţilor române şi poloneze privind menţinerea avioanelor MiG-29 în stare de operativitate după desfiinţarea Organizaţiei Tratatului de la Varşovia (OTV) la 1 iulie 1991”, arată autorul. 

Astfel, în raportul trimis la 12 mai 1988 lui Nicolae Ceauşescu, generalul-colonel Vasile Milea, ministru al apărării naţionale, a precizat că Statul Major al Forţelor Armate Unite ale Organizaţiei Tratatului de la Varşovia dorea încheierea unui „Protocol privind destinarea unor trupe din Armata Republicii Socialiste România în compunerea Forţelor Armate Unite pentru perioada 1991-1995”.

În protocolul secret, valabil pentru perioada 1986-1990, era prevăzută achiziţionarea a 12 MiG-uri 29 pentru dotarea armatei române până în anul 1990, iar în proiectul întocmit de Statul Major al Forţelor Armate Unite ale OTV pentru perioada 1991-1995 s-a menţionat despre importarea a 28 MiG-uri 29 – astfel încât Armata Română să deţină 40 de avioane din acel model în anul 1995”, amintește analiza citată.

3. Sursă foto... (mig-29-romania_55602900.jpg)

Sursă foto: Digital Combat Simulator

România a primit în cele din urmă 16 MiG-29 A, patru MiG-29 UB şi un MiG-29 S, în perioada 1989-1994. Acestea au intrat în înzestrarea Regimentului 57 Aviaţie Vânătoare (escadrilele 1 şi 2) pentru a înlocui aparatele MiG-23 MF şi MiG-21 M/MF.

„Încetarea existenţei Organizaţiei Tratatului de la Varşovia la 1 iulie 1991, la iniţiativa autorităţilor de la Praga, Varşovia şi Budapesta, a fost însoţită de o schimbare politico-militară pe continentul european. În acele condiţii, conducerea armatei române a renunţat din anul 1995 la orice fel de achiziţie de armament, muniţii şi echipamente de luptă din Federaţia Rusă (succesoarea URSS). Preţurile produselor ruseşti erau prohibitive pentru România, inclusiv la piesele de schimb ale avioanelor MiG-23 şi MiG-29 – probabil din cauza iniţiativei autorităţilor române de a participa la „Parteneriatul pentru Pace” (proiect lansat la summitul NATO de la Bruxelles din 10-11 ianuarie 1994) şi de a deveni stat membru al NATO”, subliniază col. (r) dr. Petre Opriș.

Polonia în schimb, continuând să mențină oarecare relații de colaborare cu Federația Rusă, a primit, între decembrie 1995 și ianuarie 1996, 10 avioane MiG-29 din Cehia, în schimbul a 11 elicoptere noi PZL W-3A Sokół, dintre care 10 configurate pentru misiuni de căutare-salvare. Ulterior, în perioada 2003-2004, Germania a vândut Varșoviei încă 22 de MiG-29 modernizate la standarde NATO, la prețul simbolic de 1 euro pe avion. Aceste aparate, folosite anterior de Luftwaffe, aveau deja o medie de 1.500 de ore de zbor fiecare.

În paralel, Varșovia a negociat cu Statele Unite achiziția de avioane F-16. La 18 aprilie 2003, Polonia a semnat un contract de 3,5 miliarde de dolari pentru 48 de aparate F-16 (36 F-16 C și 12 F-16 D, varianta Block 52+), consolidându-și astfel tranziția spre standardele Alianței Nord-Atlantice. Deci polonezii s-au îndreptat și au semnat pentru F-16 cu mult înaintea noastră.

4. Avioane F-... (f-16-polonia_93806500.jpg)

Avioane F-16 Fighting Falcon ale Poloniei. Foto: Ministerul Apărării de la Varșovia

„În momentul în care autorităţile germane au anunţat vânzarea celor 22 de MiG-uri 29 Poloniei, Grupul 57 Aviaţie de Vânătoare „Constantin Bâzu Cantacuzino” deţinea 18 aparate similare, în variantă standard, la baza aeriană de la Mihail Kogălniceanu. Din cauza unei lipse de suport logistic minim, a cheltuielilor de întreţinere a aparatelor MiG-29 (de trei ori mai mari, comparativ cu cele efectuate pentru MiG-21 „LanceR”) şi a invitării oficiale a României pentru a deveni stat membru al NATO (Praga, 21-22 noiembrie 2002), autorităţile de la Bucureşti au hotărât în anul 2002 ca toate MiG-urile 29 să fie retrase de la zbor. După doi ani, Consiliul Suprem de Apărare a Ţării a hotărât scoaterea acestora din înzestrare şi vânzarea lor prin compania „Romtehnica””, amintește sursa citată.

„Modernizarea flotei de MiG-uri 29 deţinute de Armata Română nu a avut succesul scontat din cauza costurilor pe care le presupunea punerea în practică a proiectului. Deşi avionul experimental MiG-29 „Sniper”, pe care l-a propus Aerostar Bacău, a avut calităţi tehnico-tactice superioare MiG-ului 21 „LanceR”, autorităţile române nu au fost în cele din urmă de acord să investească în revitalizarea a 12 MiG-uri 29, prin transformarea lor în variantă „Sniper” – compatibilă cu standardele NATO”, conchide analiza colonelului (r) dr. Petre Opriș.

CITEȘTE ȘI: Bacăul se mișcă bine: Un nou F-16, livrat cu succes după mentenanță. Aerostar poate lucra la 6 avioane F-16 simultan și vine cu o veste bună din 2026


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Armata cehă primește primul vehicul de luptă CV9030 MkIV în cadrul unui important program de modernizare al NATO
Pe înțelesul tuturor criticilor achiziției de F-16: De ce a renunțat România la achiziția celor 40 de MiG-29 și câte din aceste avioane au ajuns în țară
De la macara căzută pe navă, până la incendii: Cele trei incidente care au pecetluit soarta singurului portavion rus Amiral Kuznețov. Deși rușii nu vor să recunoască că e final de drum
Flota rusă „în exil” a Mării Neagre: Din cauza coșmarului ucrainean trei nave noi de luptă au fost redirecționate și inaugurate în Marea Baltică și Caspică
Viitoarele escadrile de F-35 poloneze primesc pachetul „long life” într-un acord uriaș. România vine tare din spate și ea în programul F-35
Bacăul se mișcă bine: Un nou F-16, livrat cu succes după mentenanță. Aerostar poate lucra la 6 avioane F-16 simultan și vine cu o veste bună din 2026
Marea Britanie se grăbește să-și dezvolte o rachetă balistică: Proiectul NIGHTFALL
Mize strategice și parteneriate cruciale pentru Polonia: Sprijinul militar american pentru flancul estic al NATO, în centrul noilor pachete de asistență
Lockheed Martin și Rheinmetall: O alianță militară industrială de ținut minte, pe fundalul unei lumi tot mai înarmate
Ucraina își dezvoltă propriile sisteme de apărare aeriană, în contextul în care donațiile externe nu mai fac față cererii
Ucraina primește din SUA 3.350 de rachete ERAM pentru MiG-29 și F-16. Dar mare întrebare e: Game changer ori doar un bandaj pe o rană adâncă?
România anunță că s-a rezolvat „cea mai modernă fabrică de pulberi pentru muniție din lume”. Scăpăm de dependența de Serbia, o mare vulnerabilitate pentru Armată?
Rheinmetall deschide cea mai mare fabrică de obuze din Europa și promite unui alt stat vecin României „marea cu sarea” în Europa de Est
Casa Albă vrea să preia părți din marile companii americane din apărare, inclusiv Lockheed Martin
Cât costă azi un avion de luptă JAS 39 Gripen? Avantaj Gripen în fața F-16 și Rafale sau cum a „rupt” Gripen blestemul
Bombe JDAM-ER livrate de peste Prut? De ce pentru prima dată de la începutul invaziei ruse, într-un zbor misterios, un avion Il-76 al Ucrainei a survolat vestul țării
Marea Britanie își dublează apărarea antiaeriană, dar este suficient? Un contract de 118 milioane de lire, în contextul noilor amenințări, pentru achiziția a șase lansatoare Sky Sabre
A fost „clonat” chiar și elicopterul viitorului (Foto). Cazul S-97 Raider al SUA arată că în ascensiunea sa China reușește să „copieze” tot
Polonia, noul „tigru” al industriei de apărare: Cum devine un hub european pentru tancuri coreene
Tensiuni diplomatice: Statele Unite mențin poziția fermă împotriva Turciei în privința revenirii la programul F-35
Racheta ucraineană Flamingo va intra în curând în producția de serie (Foto/Video): Are capacitatea să lovească ținte aflate la o distanță de 3.000 de kilometri
Războiul dronelor: Generalul Petraeus explică de ce viitorul luptei nu mai aparține tancurilor, ci dronelor ieftine
Sancţiunile economice impuse de Statele Unite au lovit Rusia unde o doare cel mai tare: Tot mai puţine state sunt interesate să cumpere armament rusesc
Israelul pompează 1,5 miliarde de dolari în industria de apărare: Se urmăreşte creşterea producţie de vehicule blindate grele, în special tancuri Merkava
IAR-99 Șoim avansează...cu pasul melcului: Baza Aeriană Boboc încă așteaptă IAR-99 modernizat de Avioane Craiova
Un nou parteneriat strategic: Companiile Raytheon și Diehl Defence relansează producția rachetelor Stinger în Europa
„Pariem pe arme de înaltă tehnologie” - generalul Sirski, comandantul-șef al forțelor armate ucrainene
Torpila fantomă: Beijingul pregătește un Poseidon chinezesc pentru parada militară
De la promisiuni la o certitudine: Producția Cobra II la Mediaș. Cum „arată” fabrica Automecanica unde vor fi produse blindatele 4x4 ale României
“Flamingo”, în producția de serie: Presa occidentală a publicat prima fotografie a noii rachete de croazieră a Ucrainei

Ştiri Recomandate

În Estonia se poate: Parc industrial, dedicat sectorului apărării. România are minim un an de întârziere la Fabrica de pulberi de la Victoria
Cum roade Rusia la moralul europenilor? Șeful Agenției Suedeze pentru Apărare Psihologică: ”Rusia poartă de 15 ani un război informațional sistematic”
Din România și Polonia, direct în Danemarca: Escaladarea agresiunii ruse. De ce „războiul hibrid” rusesc vizează infrastructura critică a NATO
Partidul „Inima Moldovei”, membru al blocului „Patriotic”, a fost exclus din cursa electorală
Lukașenko, chemat de urgență la Moscova, în timp ce Varșovia își avertizează cetățenii: Părăsiți imediat Belarusul
Rusia vrea să fie pregătită până în 2030 pentru a se confrunta militar cu NATO – ministrul apărării al Regatului Țărilor de Jos
Polonia investește masiv în forțele sale armate: Peste 1.200 de vehicule tactice Legwan, fabricate sub umbrela cooperării cu Seul
NATO, la răscrucea unei decizii: Să doboare sau nu avioane ruseşti? Alianţa este îndemnata să treacă la acţiune
Rusia intensifică războiul hibrid în Europa: Mesajul Ucrainei către NATO – "Suntem sub amenințare directă, cooperați!"
Invenția ucraineană care sperie Rusia. De ce racheta de croazieră „Flamingo”, construită din vechituri sovietice, reprezintă o provocare pentru ruși
Angela Grămadă
EXCLUSIV
R. Moldova joacă „finala”: Europa sau Rusia și ce se întâmplă dacă Moldova „cade” duminică | Angela Grămadă, la Obiectiv EuroAtlantic
Pete Hegseth a convocat de urgență o întâlnire rară cu sute de generali și amirali ai SUA. Nimeni nu știe încă motivul existând doar speculații
„Va fi război”. Rusia spune că doborârea unui avion rus de către o țară NATO înseamnă un război de mare intensitate între Federație și Alianță
Rușii au spus „da”: Prețul salvării avionului Su-57 de către o mare putere mondială va fi accesul acesteia la codul sursă și la toate datele sensibile
„Rusia ne monitorizează sateliții”. Ministrul german al Apărării: Investim 41 de miliarde de dolari în programe spațiale
Sfidarea a fost totală: Rușii au „salutat” avioanele F-35 cu aripile avioanelor MiG-31 în timpul incidentului fără precedent în care au intrat în spațiul aliat
SUA trimit F-16 pentru a intercepta patru avioane rusești Su-35 și Tu-95 în apropierea Alaskăi
Ședința CSAT s-a încheiat. Au fost discutate amenințările la adresa României
Rusia a publicat bilanțul teritoriilor “eliberate” în Ucraina de la începutul anului 2025: 205 de sate
Între războiul din Afganistan și cel din Ucraina schimbările sunt uluitoare și trebuie să ținem pasul. În zona cyber nicio instituție, oricare ar fi ea, nu e în siguranță
Calm și decis în fața provocărilor: Cum trebuie interpretat răspunsul NATO la escaladarea rusă în spațiul aerian estonian
Zelenski anunță că nu intenționează să candidideze pentru un nou mandat de președinte al Ucrainei
Două avioane An-26 și radare de coastă ale trupelor ruse distruse de ucraineni în Crimeea ocupată (VIDEO)
Rutte: Statele membre NATO pot doborî avioanele ruse care le violează spațiul aerian, dacă e necesar
O rachetă rusă Iskander lovește un poligon militar ucrainean. Mai multe victime confirmate
Dincolo de front: Cum a distrus o unitate de elită a spionajului ucrainean un bombardier Tu-22M3 aflat la 600 km în teritoriul inamic
Forțele Aeriene ale Ucrainei anunță doborârea unui bombardier rusesc de tip Su-34. Aeronava îndeplinea misiuni de bombardament în regiunea Zaporojie
Războiul dronelor la Marea Neagră: Ucrainenii au efectuat un atac strategic cu drone navale, menit să paralizeze infrastructura logistică a Rusiei (FOTO/VIDEO)
Modernizarea Armatei României din fonduri europene. Bolojan: Propunerile României pentru programul SAFE vor fi elaborate până la jumătatea lui octombrie
Cimitirul de sub apă. Viceamiralul Mihai Panait, șeful Marinei României: De la începutul războiului rus în Ucraina, 50 de nave au fost scufundate în Marea Neagră
Ionuț Moșteanu, în vizită în Luxemburg. România caută soluții pentru a aduce expertiza luxemburgheză în tehnologie și apărare, în țară
Ucraina a lovit puternic orașul port rus Novorossiysk, de pe mare și din aer. Oficialii Rusiei invocă morți și răniți
pixel