Decizie ciudată a SUA în programul controversat NGAD, avionul de generația a VI. Americanii testează o „pauză” pentru a răspunde unor întrebări dificile
U.S. Air Force va suspenda pentru câteva luni programul Next Generation Air Dominance pentru a vedea dacă este "pe drumul cel bun" cu avionul de vânătoare care trebuia să înlocuiască F-22, a declarat secretarul Forțelor Aeriene ale SUA, Frank Kendall, la 30 iulie. Cu toate acestea, toate celelalte aspecte ale modernizării superiorității aeriene avansează cât mai rapid posibil, a argumentat oficialul.
O randare a unui avion de luptă de generaţia a VI-a pe care compania Lockheed Martin l-a propus în 2022 pentru a fi dezvoltat în cadrul programului militar NGAD. Sursa Foto: Lockheed Martin.
Kendall, vorbind în cadrul evenimentului anual Life Cycle Industry Days din Dayton, Ohio, i-a asigurat pe ascultători, în discursul său că NGAD va continua într-o anumită formă, exprimându-și încrederea că Statele Unite "vor continua să construiască un avion de generația a șasea, cu echipaj".
Cu toate acestea, Forțele Aeriene ale SUA își pun câteva întrebări dificile.
Kendall a ţinut să precizeze că reprezentatul Forțele Aeriene ale SUA se întreba dacă aplica în acest moment "procesul potrivit? şi ''conceptul operațional potrivit?" pentru a dezvolta u avion de generaţia a VI-a în cadrul programului NGAD. "Înainte de a ne angaja să mergem mai departe cu un singur proiect [și un] singur furnizor, vom analiza cu atenție acest aspect".
Kendall a menținut, de asemenea, deschisă opțiunea ca NGAD să poată fi fără echipaj, deși a spus că nu crede că tehnologia este "încă acolo" pentru a avansa complet în această direcție. NGAD ar putea fi "cu echipaj opțional", a spus el, așa cum s-a intenționat să fie bombardierul stealth B-21 Raider.
NGAD este o "familie de sisteme" care cuprinde mai multe aeronave. Centrul formațiunii este avionul de luptă cu echipaj, care controlează până la șase avioane de luptă fără echipaj.
Forțele Aeriene (ale SUA) doresc ca NGAD să facă echipă cu drone operate de inteligență artificială, cunoscute ca ''avioane de luptă colaborative'' sau CCA, ca parte a conceptului de „familie de sisteme”. CCA-urile ar putea desfășura misiuni de lovitură, pot bloca radarele inamice, pot efectua recunoașteri sau chiar pot servi ca momeală. CCA este atât de strâns legată de NGAD încât acestea sunt finanțate din aceeași linie bugetară.
De asemenea, colonelul american Daniel "Lager" Lehoski, un pilot F-22 Raptor cu o vastă experiență, într-un interviu pentru publicaţia The War Zone a făcut câteva precizări cu privire la programul NGAD.
Lehoski comandă acum o unitate de mare anvergură care se află la vârful de lance al dezvoltării viitoarelor capacități de luptă aeriană ale U.S. Air Force. Printre acestea se numără Collaborative Combat Aircraft (CCA) și Next Generation Air Dominance (NGAD).
SUA mizează foarte mult pe CCA și NGAD
U.S. Air Force mizează foarte mult pe CCA și NGAD într-o perioadă în care tehnologia se transformă rapid și concurența între omologi nu s-a mai văzut de la Războiul Rece. Prin urmare, realizarea noilor tactici și a tehnologiilor complexe care stau la baza acestora nu numai că sunt corespunzătoare, ci și puse în funcțiune cât mai rapid posibil, este o sarcină extrem de importantă la o răscruce cu adevărat crucială în luptă aeriană și în istoria geopolitică.
Doar companiile Lockheed Martin și Boeing par capabile să ofere un candidat complet structurat. Northrop Grumman a declarat public că nu va concura pentru contractul NGAD. Cu toate acestea, Kendall a făcut presiuni pentru ca antreprenorii mai mici să fie implicați în proiectarea și tehnologia noilor aeronave și, în special în ceea ce privește CCA, pare dispus să împartă munca între mai multe mâini, în loc să se bazeze exclusiv pe antreprenori bine cunoscuți.
Deși Kendall a declarat că obiectivul este actualizarea frecventă a NGAD cu noi sisteme, arme și tehnologii, liderii de rang înalt ai Forțelor Aeriene ale SUA s-au întrebat în privat dacă această abordare va funcționa, având în vedere ritmul accelerat al schimbărilor tehnologice. Este posibil ca NGAD să trebuiască să fie actualizat într-un ritm comparabil cu cel al CCA, cu schimbarea tehnologiei și chiar a designului la fiecare trei ani aproximativ.
Kendall a observat că USAF trebuie să se adapteze la progresele rapide pe care China le înregistrează la capitolul tehnologii de luptă aeriană și la capacitatea acesteia de a lansa rachete balistice asupra bazelor aeriene. Dacă Forțele Aeriene ale SUA sunt obligate să opereze numai din baze cu piste lungi, aceasta este "o problemă pentru noi", a spus Kendall.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News