Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Proiectul interceptorului MiG-41, întârziat de problemele cu dezvoltarea unui motor pentru Su-57. Experţi militari: Industria rusă are resurse limitate
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Compania Rostec, cel mai mare dezvoltator şi producător de armament din Rusia, a precizat într-un comunicat de presă, pe 22 ianuarie 2020, că programul de dezvoltarea a interceptorului MiG-41 se desfăşoară conforma planurilor. Dar, mai mulţi experţi militari sunt de cu totul altă părere şi susţin că pe fondul altor proiecte militare, aflate în desfășurare, industria rusă de apărare are resurse limite pentru a produce această aeronavă, până la data stabilită, anul 2030.
MiG-41, imagine ”concept art”. Sursă foto: MiG
MiG-41, imagine ”concept art”. Sursă foto: MiG

Analistul rus Alexander Bratersky a scris un material pentru publicaţia Defence News în care face trimite la mai multe puncte de vedere ale unor experţi militari care sunt de parare că industria rusă de apărare are resurse limite pentru a introduce într-un proces de producţie, până în anul 2030, interceptorul MiG-41.

În urmă cu câteva zile, am precizat că Rostec, cel mai mare dezvoltator şi producător de armament din Rusia, a precizat într-un comunicat de presă, dedicat programului de modernizare pentru interceptorul MiG-31, la standarul MiG-31 BM, că etapa de dezvoltarea a lui MiG-41 este în line dreaptă.

Flota de avioane MiG-31 a intrat în serviciul forțelor armate sovietice în anul 1980 și a fost modernizată la standardul MiG-31BM, începând cu anul 1990. 

MiG-41, dezvoltat inițial de United Aircraft Corporation (UAC), o filială a Rostec, este un proiect militar mult aşteptat care trebuie să înlocuiască avioanele îmbătrânite şi uzate MiG-31.

Lucrările la noua aeronavă – partea de cercetare – au început în 2010, fiind demarate de biroul de proiectare Mikoyan al UAC și fabrica de avioane Sokol.

Din momentul în care acest proiect a devenit cunoscut publicului, mass-media rusă a livrat nenumărate date şi caracteristici tehnice ale viitorului interceptor MiG-41, dintre acestea Alexander Bratersky le aminteşte pe următoarele: va fi echipat cu tehnologie stealth, va atinge o viteză de Mach 4-4.3, va transporta rachete antisatelit și va putea îndeplini sarcini în mediile arctice și în mezosferă – adică la altitudini cuprinse între 50 și 85 km.

 

Ruşii încă nu s-au hotărât dacă MiG-41 va fi un interceptor de generaţia  5 , 5 ++ sau 6

 

Alexander Bratersky susţine că dacă proiectul pentru interceptorul MiG-41 se materializează, acesta va fi al doilea avion de a 5-a generație pe care Rusia l-ar avea, după Su-57 – care a fost dezvoltat de Sukhoi Company, filială a UAC. Primul zbor efectuat cu un Su-57 a avut loc în 2010, iar primul aparat de acest timp s-a prăbușit în timpul unui test de zbor, în decembrie 2019.  

Oficialii ruşi din domeniul apărării au declarat atunci că accidentul s-ar fi produs datorită unor defecţiuni tehnice apărute la sistemul de control. O comisie guvernamentală de experţi a fost fondată pentru a investiga accidentul, dar nu a fost realizat niciun raport care să fie prezentat public, susţine Bratersky.

În același an, armata rusă a comandat 76 de avioane Su-57. Costul unui singur Su-57 ar putea fi de aproximativ 3 miliarde de ruble (40 de milioane de dolari SUA). Avionul este echipat cu motorul AL-41F1, care este utilizat și pe Su-35.

Recent, mai multe publicaţii mass-media din Rusia au susţinut că, în anul 2022, un nou motor – cunoscut sub numele de ''Produsul 30'' – ar urma să fie instalat pe avionul Su-57. Tot în acelaşi an, rușii se așteaptă să primească un număr mai mare de avioane Su-57, mult mai mare decât cel comandat până în prezent. Rușii se așteaptă ca ''Produsul 30'', cunoscut deja și sub numele de ''Saturn 30”, să fie cel mai puternic din lume și să depăşească performanţele motoarelor instalate pe avioanele americane F-22 şi F-35.

Dacă dezvoltarea motorului merge conform planului, Moscova susţine că va produce între 20-25 de avioane de vânătoare Su-57 pe an.

Potrivit lui Ruslan Pukhov, directorul al think tank-ului rusesc Centre for Analysis of Strategies and Technologies, în momentul de faţă, industria rusă de apărare pune accentul pe dezvoltarea motorului care ar urma să fie instalat pe avioanele Su-57, iar eforturile care se depun în acest moment reduc semnificativ resursele necesare pentru producţia de avioane MiG-41.

Douglas Barrie, expert în cadrul think tank-ului Internaţional Institute for Strategic Studies, este de aceiaşi parare cu Ruslan Pukhov, precizând că este sceptic că Rusia va fi capabilă să dezvolte, să fabrice și să introducă în exploatare [avionul] în intervalul de timp stabilit.

Barrie a declarat că sectorul aerospațial rus este deja angajat în numeroase proiecte, inclusiv dezvoltarea în continuare a lui Su-75, modernizarea lui Su-34 și modernizarea diferitelor bombardiere precum Tu-160 Blackjack, Tu-22M Backfire și Tu-95.

Defense News a luat legătura cu Russian Aircraft Corporation, o filială a UAC implicată în proiectul MiG-41, însă compania a refuzat să ofere informaţii cu privire la dezvoltarea acestui interceptor.

La rândul său, Pukhov crede că  Rusia ar trebui să renunțe la proiectele sale costisitoare și, în schimb, să aloce fonduri pentru a dezvolta drone. "Acesta este domeniul în care Rusia este încă în urmă", a spus el.

El a adăugat că atât China, cât și India vor dori probabil să coopereze cu Rusia în cadrul proiectului MiG-41, doarece New Delhi şi-a manifestat interesul, în anul 2018, pentru un proiect comun de dezvoltare a unui avion de vânătoare de generația a 5-a, bazat pe Su-57.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Cum schimbă sistemele germane Skynex ecuația războiului de uzură din Ucraina în prag de iarnă. Soluția tehnică pentru contracararea atacurilor de saturație cu drone
Armata germană a preluat în mod simbolic primul tanc Leopard 2A8 de nouă generație. Cehii au comandat și ei 44 de tancuri de acest tip
Golul marcat de Lynx în România, anulat la VAR. În programul viitoarelor mașini de luptă ale României meciul încă se joacă
Lecția ucraineană pentru NATO. Cum schimbă sistemul „Merops” ecuația de securitate la Marea Neagră și de ce pe viitor România nu mai are scuze în fața dronelor rusești
Mirajul flotei aeriene a Ucrainei: Între ambiția a 250 de avioane occidentale și realitatea banilor care nu există. Soluţia este în seifurile rusești
,,Scutul Ucrainei'' devine mai puternic? De ce upgrade-ul lansatoarelor Patriot la standardul M903 este o mutare strategică pentru ucraineni
Ucraina joacă în liga mare. După Rafale și SAMP-T franceze, vine rândul Spaniei, iar surpriza vine din Grecia: Coproducție de drone navale
Câte tancuri pot produce rușii anual? Vestea bună e că exporturile s-au prăbușit, cea proastă că Rusia își reface stocurile pulverizate în Ucraina
Urmează prezentarea primului prototip VLAH: Prima mașină de luptă blindată 4x4 concepută și produsă în România
Rheinmetall anticipează că până în 2030 își va crește vânzările de cinci ori
Cum fabrică regimul Lukașenko muniție „oarbă” pentru armata rusă. Linii de producție și ingineri aduși special din China pentru sistemele GRAD
O nouă armă a Rusiei, aruncată pe frontul din Ucraina. Shahed-101, drona iraniană low-cost proiectată pentru atacuri de saturație și rezistentă la bruiaj
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Ucraina primește 100 de avioane Rafale de la Franța. Când vor ajunge pe front și, mai ales, cine plătește factura?
Inițiativa de muniție rămâne blocată la Praga: De ce NATO nu poate prelua proiectul abandonat de cehi
După Brazilia, și Columbia alege Gripen. Ofensiva suedezilor de la SAAB ar putea fi încununată cu un contract istoric pentru Europa: 150 de avioane livrate Ucrainei
Cât costă cele mai cunoscute vehicule blindate din lume. Piranha 5 românesc stă chiar foarte bine
Elicopterele Black Hawk ale României au zburat dublu față de Black Hawk ale Armatei SUA. Cum se „leagă” mentenanța F-16 și Black Hawk
Rachetele ucrainene Flamingo devin încet dar sigur coșmarul antiaerienei Rusiei. Atacuri masive în Crimeea ocupată și în interiorul Federației
Indiciul care a dat China de gol: Portavionul pe care tocmai îl construiește va fi nuclear. China intră într-un club select unde doar două țări mai sunt
Lynx se pare că ar fi marele câștigător în bătălia viitoarei mașini de luptă a României. Ar urma clarificări privind producția în România dacă alegerea se confirmă
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
Inovația născută din disperare: Sting, drona FPV care a devenit coșmarul dronelor Shahed. Poate Ucraina câștiga războiul de uzură tehnologică?
Un aliat NATO se înarmează împotriva altui aliat NATO: Grecia cere de la Statele Unite rachete AIM-120D pentru F-35 ca să anuleze avantajul strategic al Turciei
Rotația detașamentului român care a operat 4 avioane F-16 din dotarea României în misiuni de Poliție Aerienă a statelor baltice. Foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Industria română spune că poate deveni un hub de mentenanță pentru blindate și F-16. Centre mobile de mentenanță, mină de aur în contextul războiului din Ucraina?
Apărarea anti-drone a NATO se schimbă: De ce racheta Mark 1 este cea mai mare amenințare pentru dronele ruseşti
Pachetul Rheinmetall pentru România: Ar exista discuţii despre familia de blindate grele KF51 Panther, dincolo de miza uriașă a fabricii de pulberi de la Brașov
A fost livrat al 750-lea sistem HIMARS, un game changer în războiul de artilerie. Câte sisteme HIMARS deține România?
„Nimic în România pentru România. E de noaptea minții!”. Deși în România se construiește primul portavion pentru drone și fregate de ultimă generație

Ştiri Recomandate

Ajutarea Ucrainei cu activele înghețate ale Rusiei e tot mai departe. Alte trei state din Europa se alătură blocajului condus de Belgia și cer „opțiuni alternative”
În timp ce în România unii se ceartă dacă Rusia e sau nu un pericol, în capătul celălalt al frontului tocmai s-a ridicat un zid de buncăre balistice și dinți de dragon împotriva Armatei ruse
Ucraina lasă Rusia în offside la negocieri: Kievul renunță la aderarea la NATO în timp ce Moscova refuză orice negociere în afara capitulării
De ce a scăzut puterea de străpungere a dronelor ruse Shahed. Ucrainenii au noile radare IRIS, versiune specială anti-Shahed care „văd” drona de la o distanță de 8 km
Suntem bulevard pentru drone ruse? Comandantul Suprem: Nu vrem să riscăm să lovim Ucraina, dar România va doborî dronele în anumite condiții
Vehicul blindat 4X4 "VLAH"
EXCLUSIV
Am mers să vedem VLAH, primul prototip de blindat 4X4 românesc după 35 de ani. „Humvee de România” poate fi gata în 2 ani, dar există o provocare
Fisura care duce la căderea cetății ungare? De ce problema lui Orban nu sunt cei 50.000 de oameni din stradă ci că pentru prima oară în 15 ani a pierdut controlul
Merz spune că doar un orb nu vede că Rusia urmează pașii războiului Germaniei din 1938. „Deceniile de Pax Americana pentru Europa s-au terminat”
O nouă navă sub pavilion turcesc, lovită de o dronă a Rusiei în Marea Neagră
Rachete hipersonice Kinjal, dar și Iskander și Kalbir, folosite pentru blocarea non-fizică a accesului Ucrainei la Marea Neagră. Rusia caută să răzbune atacurile asupra petrolierelor ei
G7 promite o apărare antiaeriană mai bună a sectorului energetic ucrainean. Problema e că Patriot și alte sisteme pot lovi avioane ruse doar dacă sunt expuse pe front
Lovitură de ciocan: Eurofighter învinge istoric J-10 al Chinei, într-o răsturnare de situație tocmai când părea sigur că avionul J-10 va bifa a doua țară din lume care îl cumpără
După ce Rusia a anunțat că a ocupat complet orașul Kupiansk, Zelenski s-a dus să-și facă un selfie acolo (Foto). Pe front la Kupiansk ucrainenii au reușit să încercuiască unele unități ruse
Bătălia pentru cine vinde vehicule de luptă României: Compania Hanwha pune pe masă o ofertă cu fabrici, tehnologie şi producţie de 80% în ţara noastră
Au călcat pe mine ucrainene, la propriu. Coreea de Nord anunță, într-un gest rar, că a pierdut 9 militari în operațiune de deminare a regiunii Kursk din Rusia
Avioane F-16 în România, F-35 în Baltice. U.S. Air Force testează tactica realimentării rapide pentru a nu deveni ținte sigure
Skyranger 30: Arma care recunoaște că NATO nu își mai permite să tragă cu ,,tunul în muște'', ci cu „proiectile inteligente”
24 de ore dificile pentru Trump. O înfrângerea neașteptată a venit chiar din partea republicanilor în Indiana după înfrângerea istorică pentru primăria Miami, fief al MAGA
Rușii susțin că armata ucraineană încearcă să revină pe Insula Șerpilor. În zonă ar fi fost amplasate din nou mijloace de cercetare și comunicații
Umilință pentru aviaţia rusă: Cum a „anulat” o dronă ucraineană decolarea unui avion militar rusesc în Peninsula Crimeea (VIDEO)
Cartea „Analiza conflictului din Ucraina din perspectiva modelului actorului rațional” care analizează lecțiile războiului și doctrinele militare post-2022, printre cele mai vândute lucrări
Israelul își consolidează cooperarea militară cu Marocul: Imagini din satelit confirmă livrările sistemului de apărare Barak MX 
Fie că ne place sau nu, roiurile de drone rescriu regulile războiului (FOTO/VIDEO). Sunt gata statele membre NATO să facă față noii realități?
Percheziții în industria de apărare din Cehia. Proiectul de drone FPV destinat armatei ucrainene, sub lupa procurorilor militari
Serviciul K, deconspirat! (VIDEO): Cum a reușit o anchetă jurnalistică independentă să identifice cea mai secretă unitate a Armatei ruse
Ucraina atacă în valuri în premieră Rusia în Marea Caspică: În cooperare cu mișcarea rusă de rezistență Scânteia Neagră, forțele speciale ucrainene au lovit două nave ruse în Capiscă
Trump a mai domolit tonul: Vestea bună e că SUA sunt gata să ofere garanții de securitate Ucrainei, cea mai puțin bună e o concesie în Donbas. Rămâne însă un mare semn de întrebare
Lituania își întărește artileria. Fostul stat sovietic suplimentează achiziția de obuziere franceze Caesar
Aviația militară rusă. Foto: Prizivaut.ru
EXCLUSIV
Suntem în pragul celei de-a 4-a generații a răboiului. Yossi Karadi: În locul aviației militare Rusia a încercat să lovească Ucraina din taste. Vor fi țări îngenuncheate fără să tragă un glonț
Adevărul din spatele cortinei industriei ruse: Programul Su-57 are probleme iar noul bombardier PAK DA e blocat. Rusia încearcă ocolirea sancțiunilor prin vecinul nostru Serbia și un alt stat surpriză
Raport SUA clasificat scurs în media: USS Gerald R. Ford, simbolul puterii navale, vulnerabil în fața rachetelor hipersonice chineze. În toate simulările noul portavion pierde singur bătălia
Comandantul Suprem al NATO (SACEUR) gen. Alexus Grynkewich vine în România. Vizită la Grupul de Luptă de la Cincu, alături de Șeful Armatei României
pixel