Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Proiectul interceptorului MiG-41, întârziat de problemele cu dezvoltarea unui motor pentru Su-57. Experţi militari: Industria rusă are resurse limitate
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
Compania Rostec, cel mai mare dezvoltator şi producător de armament din Rusia, a precizat într-un comunicat de presă, pe 22 ianuarie 2020, că programul de dezvoltarea a interceptorului MiG-41 se desfăşoară conforma planurilor. Dar, mai mulţi experţi militari sunt de cu totul altă părere şi susţin că pe fondul altor proiecte militare, aflate în desfășurare, industria rusă de apărare are resurse limite pentru a produce această aeronavă, până la data stabilită, anul 2030.
MiG-41, imagine ”concept art”. Sursă foto: MiG
MiG-41, imagine ”concept art”. Sursă foto: MiG

Analistul rus Alexander Bratersky a scris un material pentru publicaţia Defence News în care face trimite la mai multe puncte de vedere ale unor experţi militari care sunt de parare că industria rusă de apărare are resurse limite pentru a introduce într-un proces de producţie, până în anul 2030, interceptorul MiG-41.

În urmă cu câteva zile, am precizat că Rostec, cel mai mare dezvoltator şi producător de armament din Rusia, a precizat într-un comunicat de presă, dedicat programului de modernizare pentru interceptorul MiG-31, la standarul MiG-31 BM, că etapa de dezvoltarea a lui MiG-41 este în line dreaptă.

Flota de avioane MiG-31 a intrat în serviciul forțelor armate sovietice în anul 1980 și a fost modernizată la standardul MiG-31BM, începând cu anul 1990. 

MiG-41, dezvoltat inițial de United Aircraft Corporation (UAC), o filială a Rostec, este un proiect militar mult aşteptat care trebuie să înlocuiască avioanele îmbătrânite şi uzate MiG-31.

Lucrările la noua aeronavă – partea de cercetare – au început în 2010, fiind demarate de biroul de proiectare Mikoyan al UAC și fabrica de avioane Sokol.

Din momentul în care acest proiect a devenit cunoscut publicului, mass-media rusă a livrat nenumărate date şi caracteristici tehnice ale viitorului interceptor MiG-41, dintre acestea Alexander Bratersky le aminteşte pe următoarele: va fi echipat cu tehnologie stealth, va atinge o viteză de Mach 4-4.3, va transporta rachete antisatelit și va putea îndeplini sarcini în mediile arctice și în mezosferă – adică la altitudini cuprinse între 50 și 85 km.

 

Ruşii încă nu s-au hotărât dacă MiG-41 va fi un interceptor de generaţia  5 , 5 ++ sau 6

 

Alexander Bratersky susţine că dacă proiectul pentru interceptorul MiG-41 se materializează, acesta va fi al doilea avion de a 5-a generație pe care Rusia l-ar avea, după Su-57 – care a fost dezvoltat de Sukhoi Company, filială a UAC. Primul zbor efectuat cu un Su-57 a avut loc în 2010, iar primul aparat de acest timp s-a prăbușit în timpul unui test de zbor, în decembrie 2019.  

Oficialii ruşi din domeniul apărării au declarat atunci că accidentul s-ar fi produs datorită unor defecţiuni tehnice apărute la sistemul de control. O comisie guvernamentală de experţi a fost fondată pentru a investiga accidentul, dar nu a fost realizat niciun raport care să fie prezentat public, susţine Bratersky.

În același an, armata rusă a comandat 76 de avioane Su-57. Costul unui singur Su-57 ar putea fi de aproximativ 3 miliarde de ruble (40 de milioane de dolari SUA). Avionul este echipat cu motorul AL-41F1, care este utilizat și pe Su-35.

Recent, mai multe publicaţii mass-media din Rusia au susţinut că, în anul 2022, un nou motor – cunoscut sub numele de ''Produsul 30'' – ar urma să fie instalat pe avionul Su-57. Tot în acelaşi an, rușii se așteaptă să primească un număr mai mare de avioane Su-57, mult mai mare decât cel comandat până în prezent. Rușii se așteaptă ca ''Produsul 30'', cunoscut deja și sub numele de ''Saturn 30”, să fie cel mai puternic din lume și să depăşească performanţele motoarelor instalate pe avioanele americane F-22 şi F-35.

Dacă dezvoltarea motorului merge conform planului, Moscova susţine că va produce între 20-25 de avioane de vânătoare Su-57 pe an.

Potrivit lui Ruslan Pukhov, directorul al think tank-ului rusesc Centre for Analysis of Strategies and Technologies, în momentul de faţă, industria rusă de apărare pune accentul pe dezvoltarea motorului care ar urma să fie instalat pe avioanele Su-57, iar eforturile care se depun în acest moment reduc semnificativ resursele necesare pentru producţia de avioane MiG-41.

Douglas Barrie, expert în cadrul think tank-ului Internaţional Institute for Strategic Studies, este de aceiaşi parare cu Ruslan Pukhov, precizând că este sceptic că Rusia va fi capabilă să dezvolte, să fabrice și să introducă în exploatare [avionul] în intervalul de timp stabilit.

Barrie a declarat că sectorul aerospațial rus este deja angajat în numeroase proiecte, inclusiv dezvoltarea în continuare a lui Su-75, modernizarea lui Su-34 și modernizarea diferitelor bombardiere precum Tu-160 Blackjack, Tu-22M Backfire și Tu-95.

Defense News a luat legătura cu Russian Aircraft Corporation, o filială a UAC implicată în proiectul MiG-41, însă compania a refuzat să ofere informaţii cu privire la dezvoltarea acestui interceptor.

La rândul său, Pukhov crede că  Rusia ar trebui să renunțe la proiectele sale costisitoare și, în schimb, să aloce fonduri pentru a dezvolta drone. "Acesta este domeniul în care Rusia este încă în urmă", a spus el.

El a adăugat că atât China, cât și India vor dori probabil să coopereze cu Rusia în cadrul proiectului MiG-41, doarece New Delhi şi-a manifestat interesul, în anul 2018, pentru un proiect comun de dezvoltare a unui avion de vânătoare de generația a 5-a, bazat pe Su-57.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

A fost semnat contractul pentru HISAR iar România are oficial prima navă nouă după 35 de ani. Cât a costat corveta ușoară TCG Akhisar
Fără șoferi, fără echipaj: Armata SUA dezvoltă „artileria fantomă” care se încarcă autonom pe câmpul de luptă
Viitoarele arme de asalt ale României, prin fonduri SAFE. Beretta plusează cu pistoale și automate fabricate aici cu transfer complet de tehnologie
Deși în conflictul cu Ucraina “nu au rupt gura târgului”, sistemele rusești de rachete antiaeriene S-400 Triumf se pare că sunt la mare căutare în India
Polonia a primit un nou lot de Abrams și e deja de departe cel mai mare operator Abrams din Europa. România e pe lista de așteptare a livrărilor
Rusia vânează avioane F-16 schimbând periculos tactica: În premieră, rachete aer-aer R-60 au fost integrate pe drone (Foto)
Recorduri în industria de apărare: "Tigrii" europeni și asiatici au avut o creștere spectaculoasă, dar SUA încă domină jumătate din piață
Dacă și Eurotank cade, Franța rămâne descoperită. Câte tancuri Leclerc are Franța și de ce presiunea e pe ea în „disputa” cu Germania
Avioanele saudite F-35, mai puțin avansate decât versiunea israeliană, nu vor survola Riadul mai devreme de cel puțin patru ani
Cum au reușit israelienii și românii să dezvolte o versiune SPIKE care costă doar o treime din prețul rachetei: „Performanțe similare. Racheta va fi un boom”
Dilema strategică a Canadei: Avantajele tactice ale F-35 ,,cedează teren'' în fața autonomiei industriale promise de Gripen
Parteneriatul anti-dronă forțează o reconfigurare militară: Cum lecțiile de pe Flancul Estic (România-Polonia) schimbă strategia de achiziții a Armatei SUA
Incendiu la depozitul de muniţie de la Mija. Ministerul Economiei: Au ars componente pentru grenade PG-7VM
Adio improvizații, bun venit industrie: Olanda oficializează ''scuturile anti-dronă'' pe obuzierele grele PzH 2000, inspirate de frontul ucrainean
Suedia își reconfigurează postura de apărare: Armata solicită rachete cu rază de 2.000 km, capabile să atingă Moscova
Măcar turelele viitoarelor mașini de luptă să fie produse în România? Turela UT30 MK2 e deja integrată pe Redback, dar poate fi și pe Lynx sau ASCOD
Epuizarea „rezervelor sovietice”(FOTO): Imaginile din satelit arată golirea depozitelor strategice de blindate ale Rusiei din Orientul Îndepărtat
Rușii au anunțat câte avioane Su-75 au construit și când va zbura primul. Deși noul Su-75 ar trebui să „rupă” piața, numărul comenzilor e egal cu zero
Primul portavion pentru drone european care se construiește în România a deschis apetitul pe continent. A doua țară din Europa care tatonează terenul pentru o astfel de navă
Watchkeeper X de la Elbit
EXCLUSIV
Dronele Watchkeeper X pentru Armata României, 'coming soon'. Câte s-au cumpărat și când vor fi livrate UAV-urile
În ciuda problemelor, Estonia s-a răzgândit și merge în continuare pe mâna HIMARS
Rușii fac orice compromis pentru ca Su-57 să ia fața F-35. Transferul tehnologic total către indieni e ceva rarisim, dar ar putea însemna salvarea programului
Cu România prinsă în negocierile pentru elicoptere H215M deși Armata vrea H225M, un stat african bate palma pentru H225M. Cu centru de întreținere și reparații local
Avionul fără pilot Kizilelma nu doar că a zburat cu un F-16, dar a și executat un atac aerian simulat asupra F-ului (Video). Turcia țintește fotoliul de lider mondial în domeniul dronelor
Un ,,scut invizibil'' pentru Europa. Cum a reușit sistemul Sky Warden să securizeze frontiera Frontex și ce înseamnă asta pentru autonomia strategică a UE
Korea power: De ce mizează Orientul pe tehnologia sud-coreeană. Noile avioane KF-21 sunt și ele pe „lista de cumpărături”
Blocajul transatlantic. Marea Britanie retrage oficial dronele Reaper, dar exclude orice donație către Ucraina: Explicația din spatele refuzului categoric
Cotitură strategică a Berlinului: Germania furnizează arme cu rază lungă de acţiune. Se vor produce rachete chiar în Ucraina?
Rusia și China se duelează prin proxy: Su-57 vs. sisteme antiaeriene HQ-9B. În scenarii simulate un HQ-9 doboră cu ușurință un Su-57, dar cu o condiție
România nu cumpără 300 de tancuri Abrams, dar un alt stat o face. La fel ca și în cazul nostru pariul e în continuare pe tancuri

Ştiri Recomandate

Rusia, bună de plată? Grecia s-a alăturat oficial Comisiei Internaționale care va stabili despăgubirile pentru Ucraina
Dronele ucrainene au lovit baza aeriană Belbek pentru a doua oară într-o săptămână: Două avioane rusești Su-27 distruse
Schimbare de discurs la Praga? Ministrul ceh al Apărării: „Suntem de partea Ucrainei, Rusia este agresorul”
Digitizarea ,,bătrânului'' F-16: Cum X-62 VISTA și Proiectul VENOM construiesc viitorul aviației autonome în cadrul Forțelor Aeriene ale SUA
Ucraina atinge pragul de 1.000 de drone interceptoare pe zi: Soluția de 2.500 de dolari care înlocuiește rachetele scumpe în lupta contra UAV-urilor Shahed
Decizie strategică la NATO: România preia comanda celui de-al doilea mare hub militar pentru aprovizionarea Ucrainei
Cea mai amplă operațiune americană împotriva ISIS din ultimii ani (VIDEO): Pentagonul a declanșat un atac masiv în Siria
Trupele ruse distrug podurile de cale ferată din regiunea Odesa pentru a tăia accesul la logistica de pe Dunăre
Cea mai mare putere de foc din Europa: Fregatele germane F127 vor primi simultan 96 de lansatoare de rachete Tomahawk
Rușii au din nou un submarin în Marea Mediterană, cu toate că pierderea portului Tartus a afectat capacitatea Rusiei de a-și proiecta puterea în regiune
Rouhani sparge mitul: Iranul, mai puternic în declarații decât pe câmpul de luptă
Statele Unite au un nou ambasador în România: Darryl Nirenberg, confirmat de Senatul SUA
Ucraina primește de la Rusia trupurile a peste 1.000 de militari căzuți în luptă. Cum se explică diferența foarte mare de trupuri repatriate reciproc
Portavioanele SUA nu vor avea prea curând un avion de generația a șasea: F/A-XX aproape că a rămas fără finanțare în 2026
Americanii sunt interesați de dronele navale ucrainene: O delegație de la Pentagon a asistat la teste oficiale
Kievul dezvăluie cât durează trecerea pe F-16. Cu MiG-29 poloneze, Aviația Ucrainei cumpără timp
Întâlnirea din Miami. Oficialii europeni vor participa la discuțiile de pace dintre Umerov și Witkoff
Brațul lung al spionajului ucrainean ajunge în Marea Mediterană (VIDEO): Un petrolier din Flota Fantomă a Rusiei, „vânat” cu drone la 2.000 km de front
Germania introduce serviciul militar voluntar, iar după 2027 ar putea trece la armata obligatorie
F-35 vs. Gripen: Dilema de miliarde care împarte Canada în două și pune la încercare relația politico-economică cu Statele Unite
Armă de asalt NARP. Foto: Beretta
EXCLUSIV
Avem detalii despre armele de asalt: Ce înseamnă localizarea 100% în România a puștilor de asalt NARP 5.56 mm, pistoalelor APX și lansatoarelor de grenade de 40 mm
Dronele ucrainene scot din joc două lansatoare de rachete S-400 în Belgorod, expunând flancul aerian rusesc la noi atacuri (VIDEO)
Egiptul devine „gardianul Canalului Suez”: Strategia militară de un miliard de dolari care schimbă echilibrul în Orientul Mijlociu
„Nimeni să nu se pună cu Polonia”: Armata poloneză, prima care operaționalizează complet sistemul Patriot integrat cu IBCS
Ungaria și compania Lockheed Martin semnează un acord industrial pentru integrarea sistemelor HIMARS pe camioane produse local
Sistemele S-400 înapoi la Rusia? În ce constă planul Turciei de a recâştiga accesul la avioanele F-35
Nu poate conduce la nesfârșit Belarusul: Lukașenko a vorbit din nou despre retragerea de la putere
Continuă saga rachetelor Oreshnik: Belarusul își umflă mușchii iar Rusia susține că a format prima brigadă dotată cu astfel de sisteme
Rusia se îndoiește că Europa a adus ceva pozitiv planului de pace în Ucraina și așteaptă clarificările și modificările punctelor să îi fie prezentate de SUA
Câte blindate 4x4 Cobra II au fost livrate României? A doua veste bună e că începe producția Cobra II „made in Romania” 100%
Racheta balistică ucraineană FP-7 e o clonă de S-400 rusesc, recunoaște Kievul. Ucrainenii pregătesc o variantă de balistică cu rază de acțiune mult extinsă
Rușii au lovit pentru prima dată o țintă la 800 km cu noul sistem de rachete Iskander 1000. Timpul de avertizare e de 5 minute, mult mai mic decât în cazul hipersonicelor Kinjal
pixel