”Raptorii” sunt ceruți în Pacific și Europa. În acest context, F-15 se pregătesc să înlocuiască F-22 în Alaska.
În ultima jumătate a lunii aprilie, Baza Militară Elmendorf-Richardson din Alaska a fost gazda unui exercițiu aerian de interoperabilitate între aeronave F-22 ”Raptor” și F-15 ”Eagle”, de generația a cincea, respectiv a patra.
„Obiectivele acestei misiuni au fost duble”, a declarat locotenent-colonelul Jon Vanbragt, comandantul Escadrilei 194 Vânătoare de la Baza Aeriană Fresno (California), de unde au venit avioanele F-15.
„În primul rând, eliberează [de sarcini] escadrilele Raptor pentru a fi desfășurate în zona Pacificului. În al doilea rând, ajută la integrarea avioanelor de luptă din generația a patra cu cele din generația a cincea”, a spus Jon Vanbragt.
„F-22 Raptors au o cerere mare pentru prezența lor în Teatrul din Pacific, precum și în Europa”, a adăugat Vanbragt.
Aripa 144 Vânătoare - marea unitate din care face parte Escadrila 194, poate proteja Alaska, dacă avioanele F-22 sunt desfășurate [în altă zonă – nota autorului], precizează Baza Militară Elmendorf-Richardson, în comunicatul de presă privind exercițiul.
Baza Elmendorf-Richardson a participat la exercițiu cu avioanele stealth F-22 ale escadrilelor 90 și 525 ale Aripii 3 Vânătoare.
Comentariul autorului: Forțele Aeriene ale SUA au dislocate în Alaska cele mai multe active operaționale de generația a cincea, decât oriunde altundeva în lume, potrivit generalului-locotenent David A. Krumm, comandantul Forței 11 Aeriene.
Alături de cele două escadrile de F-22 de la Baza Elmendorf-Richardson, în aprilie au devenit complet operaționale și două escadrile de F-35 (cu un total de 54 de aeronave) staționate la Baza Aeriană Eielson aflată în interiorul cercului polar de nord.
Singurul adversar al aeronavelor americane din regiunea Alaska este reprezentat de avioanele rusești din Extremul Orient rus, cele mai avansate dintre acestea fiind dislocate pe aerodromul Anadyr la aproximativ 1.000 de km de Alaska.
Însă, presiunea pe Alaska, în momentul de față, pare să scadă, după ce, de două luni și jumătate, o parte semnificativă din forțele armate ruse sunt implicate în invazia Ucrainei.
În acest nou context militar-strategic, mulți analiști militari și-au pus întrebarea de ce SUA nu au dislocat în Europa, puternicele și performantele avioane stealth F-22.
Aceștia consideră că deși Forțele Aeriene americane au adus în Europa F-15, F-16, F-35 și bombardiere strategice B-52, cel mai potrivit pentru descurajare este ”Raptorul”, special construit pentru lupta cu avioanele rusești. Se apreciază că într-o eventuală “non-fly zone” deasupra Ucrainei, aeronavele rusești nu ar avea absolut nicio șansă, o escadrilă de F-22 eliminând orice amenințare din aer, în doar o oră.
Cele mai apropiate avioane F-22 (o escadrilă) de Europa sunt dislocate la Baza Aeriană Al-Dhafra din Abu Dhabi, Emiratele Arabe Unite, la peste 3.000 de km de zona de descurajare din Marea Neagră.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News