Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Războiul aerian va arăta complet diferit. Dronele CCA vor revoluționa tot ce știm, dar SUA dau verdictul: F-35 nu va dispărea
Forțele aeriene
Data publicării:
Frank Kendall, Secretarul Forțelor Aeriene, gata să-și părăsească funcția luna viitoare, consideră că eforturile sale de a promova dronele autonome care vor însoți avioanele cu pilot — programul Collaborative Combat Aircraft (CCA)— va fi cel mai revoluționar dintre numeroasele programe pe care le-a lansat.
Imagine concept cu noile drone CCA (Collaborative Combat Aircraft) într-un război al viitorului. Photo source: Mitchell Institute for Aerospace Studies via General Atomics
Imagine concept cu noile drone CCA (Collaborative Combat Aircraft) într-un război al viitorului. Photo source: Mitchell Institute for Aerospace Studies via General Atomics

În același timp, Kendall a declarat, pe 19 decembrie, că avionul de vânătoare F-35 va fi o platformă crucială pentru mulți ani de acum înainte și, probabil, nu va fi înlocuit de dronele CCA, care mai au mult de parcurs înainte să poată egala performanța F-35-ului pilotat de om.

Privind în perspectivă, Kendall a mai spus, la Institutul Mitchell pentru Studii Aerospațiale al AFA (Air Force Association), că o analiză privind destinul avionului de luptă NGAD (Next-Generation Air Dominance) de generația a șasea este în mare parte încheiată, dar dorește ca administrația viitoare condusă de președintele ales Donald Trump să facă alegerea finală și să-și ia deciziile „proprii” cu privire la superioritatea aeriană.

 

Programul revoluționar CCA (Collaborative Combat Aircraft), dronele care vor însoți avioanele de luptă cu pilot. „Războiul aerian” nu va mai arăta la fel

 

2. Imagine co... (collaborative-combat-aircraft-cca-f-35-drone_13992900.jpg)

Imagine concept cu un F-35 și noile drone CCA (Collaborative Combat Aircraft). Photo source: Lockheed Martin

Solicitat de publicația Air & Space Forces Magazine să identifice efortul său cel mai de impact, Kendall a spus că acesta este programul CCA.

„Lucrul pe care l-am accelerat destul de mult și care cred că va aduce, în cele din urmă, cea mai mare transformare, este CCA. Vor schimba războiul aerian în moduri foarte fundamentale”, a spus Kendall. Odată ce Incrementul 1 al programului este în producție – iar Kendall a spus că încă mai crede că „sute” vor fi în serviciu înainte de sfârșitul deceniului – programul va deveni „revoluționar”, a spus el, cu multe iterații.

„Cred că a face primul pas, și sper să continue cu următoarele iterații, este lucrul care cred că va avea, în cele din urmă, cel mai durabil impact”, a adăugat el.

În cadrul programului CCA, Forțele Aeriene au încercat să facă mai multe lucruri sub Kendall. Au atribuit contracte companiilor Anduril Industries și General Atomics pentru dezvoltarea aeronavelor fără pilot, cu scopul de a ajunge la „un inventar semnificativ cât mai repede posibil”. Serviciul a lucrat, de asemenea, pentru a dezvolta și maturiza software-ul de autonomie care va permite CCA-urilor să zboare împreună cu avioanele de luptă cu echipaj.

„Apoi mai este partea despre cum să structurați organizațiile și cum să integrați [CCA-urile] în organizații, ce fel de bază să creați, concepte de întreținere, lucruri de genul acesta”, a spus Kendall. Organizațiile există acum pentru a „face toate acestea. … Vom învăța din asta.”

A fost vital, totuși, să se facă progrese rapide în prima primă creștere, a spus Kendall, astfel încât forța să poată experimenta și învăța din noile drone.

„La sfârșitul zilei, operatorii noștri își vor da seama cum doresc să integreze CCA-urile în forță”, a spus el. „Amenințarea se mișcă și în această direcție și este o cursă foarte strânsă în acest moment. Deci trebuie să ne dăm seama de asta. Trebuie să facem bine.”

Kendall a spus că îngrijorările sale, potrivit cărora cultura Forțelor Aeriene va opune rezistență adoptării CCA, au fost nefondate. Piloții i-au spus că CCA-urile și platformele autonome ne vor „ne ține în viață. … Fără acestea, nu putem face lucrurile pe care trebuie să le facem pentru a avea succes, din punct de vedere operațional.”

 

Elon Musk care crede că F-35 va dispărea „mai are multe de învățat”

 

3. F-35, surs... (f-35-sua-fulger_63881100.jpg)

F-35, sursă foto: U.S. Air Force via Nellis Air Force Base

Întrebat despre comentariile lui Elon Musk care a ironizat F-35 și a cerut Pentagonului să cumpere drone autonome în loc de avioane de luptă cu echipaj, Kendall a recomandat multă atenţie.

Musk va coprezida „Departamentul (neoficial) pentru Eficiența Guvernului” pentru a-l sfătui pe președintele Donald Trump.

„Am mult respect pentru Elon Musk ca inginer”, a spus Kendall. „Nu este un luptător și trebuie să învețe puțin mai multe despre afacere, cred, înainte de a face anunțuri atât de mari.”

Scoaterea oamenilor din aeronavele de luptă este încă departe, a spus Kendall.

„Cred că sunt mai degrabă decenii” înainte ca aeronavele autonome să înlocuiască complet piloții, a spus el. „Nu suntem acolo. Va mai trece puțin până ajungem acolo.”

În pofida naturii revoluționare a CCA, F-35 „nu dispare”, a menționat Kendall.

 

Avionul de luptă F-35 e în continuă modernizare iar avioanele cu echipaj uman vor rămâne încă mult timp vioara întâi

 

4. Sursă foto... (f-35-sua_77217600.jpg)

Sursă foto: F-35.com

„Este un sistem de ultimă generație care este în continuă modernizare”, a spus el. „Există un motiv pentru care atât de multe țări cumpără F-35. Este dominant comparativ cu avioanele de luptă din a patra generație, punct, într-un mod foarte, foarte serios. Nici măcar nu este aproape (generația a patra față de F-35 – nota autorului). Și nu există nicio alternativă la asta pe termen scurt.”

Între timp, „ar trebui să continuăm să cumpărăm și să operăm” F-35”, a insistat Kendall.

El a spus, totuși, că guvernul are nevoie de performanțe mai bune de la Lockheed Martin, antreprenorul principal al F-35, pentru că, „foarte sincer, nu au livrat ceea ce au promis și nu fac asta atât de repede pe cât ar putea să o facă.”
Kendall a mai remarcat că tocmai s-a ajuns la un acord privind loturile 18 și 19 ale F-35, iar acestea vor fi mai scumpe din mai multe motive, inclusiv mai multă complexitate, capabilitate dar și inflație.

Dar, F-35 este „un avion de vânătoare de clasă mondială”, a spus Kendall. Forțele Aeriene și-au menținut obiectivul de 20 de ani de a achiziționa 1.763 de avioane F-35 și, deși „este imposibil de prezis” dacă această cifră va rămâne, „vom cumpăra mai multe pentru un timp”, a adăugat el, menționând că deciziile viitoare cu privire la NGAD și CCA ar putea schimba lucrurile pe viitor.

Kendall a spus că, dacă Forțele Aeriene vor continua cu programul Next-Generation Air Dominance, „vor trece câțiva ani până să le putem pune în evidență din punctul de vedere al  cantității”, iar costul lor va fi „foarte scump în comparație cu F-35”.

 

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Rusia spune că luptele reale la care avioanele Su-57 au luat parte sunt incomparabil mai grele decât cele ale F-35 și F-22. Stand up comedy cu avioane
Eficiența „chirurgicală” a avioanelor Mirage 2000 și paradoxul apărării aeriene ucrainene (Foto/Video). De ce o rată de interceptare de 98% nu este suficientă pentru a descuraja Rusia
Cum amplifică competiția în Orient primele avioane rusești Su-57E livrate vreodată extern. Ca răspuns multe țări vor F-35, dar unele trebuie să se mulțumească cu "second best"
România devine epicentrul viitorilor piloți de F-16 în Europa. După ce au donat 18 avioane F-16, olandezii s-au declarat impresionați de Baza 86
Ce căuta „Perla Neagră” rusă aproape de granițele Alianței? Interceptarea unui Tu-134A escortat de avioane Su-30 e un moment rarisim
Bombardierele strategice americane B-52H au părăsit teatrul de operații european. Prima misiune din anul fiscal 2026 a durat numai două săptămâni
Șah mat la Beijing? Presiunile SUA care au blocat brusc vânzarea avioanelor J-10C către Egipt
Schimbare de gardă în Luftwaffe: Primul F-35A intră în producție, în timp ce Germania ia în calcul extinderea comenzii cu încă 15 aeronave
Rușii au anunțat câte avioane Su-75 au construit și când va zbura primul. Deși noul Su-75 ar trebui să „rupă” piața, numărul comenzilor e egal cu zero
Avioane Eurofighter și F-16, ridicate de la sol în timp ce Rusia lovește la „milimetru” de granița NATO
Rușii fac orice compromis pentru ca Su-57 să ia fața F-35. Transferul tehnologic total către indieni e ceva rarisim, dar ar putea însemna salvarea programului
SUA tranșează dezbaterea: Au sau nu viitor elicopterele de atac? Apache în versiunea V6 tocmai au doborât 13 din 14 drone, folosind inclusiv rachete Hellfire și tactici diferite
Avionul fără pilot Kizilelma nu doar că a zburat cu un F-16, dar a și executat un atac aerian simulat asupra F-ului (Video). Turcia țintește fotoliul de lider mondial în domeniul dronelor
Kievul "privatizează" apărarea aeriană: Companiile din infrastructura ucraineană vor avea liber la folosirea armelor anti-drone
Bilanțul real al utilizării avioanelor F-16 în Ucraina: Cum au interceptat 1.300 de rachete rusești și au preluat 80% din misiunile de luptă ale Forţelor Aeriene Ucrainene
Franța mută imediat pentru a echilibra balanța: F-35 american pentru saudiți, contracarat în regiune cu Rafale în cea mai modernă versiune F5
Nu doar că nu e sfârșitul pentru F-22, ci e o nouă eră. În premieră un pilot american a controlat din cockpit o dronă de luptă MQ-20 Avenger
De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Rachetele europene care vor putea lovi la peste 1.000 km. Storm Shadow și ATACMS sunt letale, însă au o rază de doar câteva sute de km
Obiectivul Rusiei pe 2025: 120.000 de bombe tip sovietic, transformate în bombe cu planare. Kremlinul lucrează și la creșterea razei de acțiune la 400 de km
Un avion de luptă Su-30 s-a prăbușit în nord-vestul Rusiei
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
”Zidul dronelor”, dezvoltat de NATO, perfecționat pe front. Dronele interceptoare care ajung în Ucraina, eficiență 100%, dar trebuie ”antrenate” la fiecare câteva săptămâni
O nouă oprire pentru Su-57E. Rușii continuă „ofensiva” să-și vândă avionul de generația a 5-a, după ce le-a luat ani să spargă gheața
Un bombardier american B-52H a îndeplinit misiuni specifice în spațiul aerian al Estoniei, la numai 50 de kilometri de granița Rusiei
SUA continuă monitorizarea Peninsulei Crimeea și a bazei navale Novorossiysk. Spațiul aerian al României utilizat intens în operațiunile americane
Angola și-ar putea păzi cei 5.000 de kilometri de graniță cu tehnologie din Emiratele Arabe Unite care integrează AI și drone de supraveghere
”Darul” cehilor pentru Putin: Armata Ucrainei primește sateliți militari, drone sau rachete, cumpărate de guvern sau ONG-uri
FSB acuză Kievul că a vrut să deturneze un MiG-31 asupra bazei de la Mihail Kogălniceanu pentru a fi doborât de sistemele NATO. De ce povestea e cusută cu ață albă

Ştiri Recomandate

Japonia își propune cheltuieli militare record. Amenințarea chineză, contracarată cu un "Scut" de drone, dar și cu rachete antinavă
Spania își întărește apărarea pe flancul sudic, pe fondul modernizării accelerate a armatei marocane
Ce a discutat Bush cu Putin în 2001 la castelul Brno? Putin era nemulțumit încă de pe atunci de extinderea NATO
Un partener important al industriei militare românești își turează motoarele. Israelul intenționează să investească până la 110 miliarde de dolari în industria de armament
"Multe pot fi decise până în Noul An”. Trump îl va primi pe Zelenski la reședința sa din Mar-a-Lago
Rușii au lovit cu drone și rachete Kalibr portul Odesa și au avariat o navă aflată sub pavilion slovac
România a ridicat de la sol două F-16, după noi atacuri cu drone asupra porturilor ucrainene de la Dunăre
Bârlogul dronelor maritime rusești din Crimeea, lovit de ucraineni. Atacul a fost executat cu o rachetă autohtonă
Cum a ajuns țara de la care România a cumpărat primele F-16 să rămână în urma noastră. Dilema F-35 și decizia proastă de a nu lua nicio decizie
Ucrainenii și rușii continuă atacurile cu drone și rachete. Kremlinul a schimbat tactica și țintește repetat sectorul energetic al Ucrainei
SUA au lovit cu rachete în Nigeria; Trump: „Este o lovitură fatală pentru gunoaiele teroriste care ucid cu cruzime creștini”
Avioane de vânătoare poloneze au interceptat un avion de cercetare rusesc deasupra apelor neutre ale Mării Baltice
Ucraina dezvăluie detalii neștiute din „operațiunea submarinul”. Înainte a fost distrus singurul avion Il-38N al Rusiei din regiune, care putea compromite operațiunea
Bruxelles-ul vrea război, Ungaria vrea pace, tună Viktor Orban care nu suflă niciun cuvânt despre ce vrea Rusia
Pentru a „Face America măreață din nou”, americanii trebuie să apere ceea ce este corect
Rușii îl caută pe Moș Gerilă: Bombardiere Tu-95MS au zburat în nordul Scandinaviei / Între timp, dronele și rachetele ruse au lovit din nou infrastructura din Odesa
Kim Jong Un a mers în inspecție la docurile unde RPDC construiește primul „submarin nuclear” și l-a adus cu el pe probabilul său succesor
Cu dedicație pentru Rusia? Avioanele Gripen vor putea lovi în mare adâncime cu rachete Taurus. Integrarea Taurus pe avioanele europene, accelerată
MAGA-Dreptate: Trump vrea libertate de exprimare pe rețele de socializare, dar amenință cu închiderea emisiunile tv incomode
Noua generație a sistemului SAMP/T va primi botezul focului cât de curând: Anul 2026 ar putea aduce o veste bună pentru Ucraina, direct din Franța
Așa arată versiunea finală a planului de pace: Zelenski dezvăluie proiectul complet în 20 de puncte stabilit cu SUA și trimis Rusiei
Un fel de HIMARS ucrainean: Confruntați cu coșmarul logistic, ucrainenii dezvoltă un lansator universal compatibil cu mai multe rachete, pe principiul GMLRS și ATACMS
De ce guvernul Netanyahu închide postul de radio al armatei israeliene?
Dronele ucrainene au pătruns adânc în Rusia și au lovit o fabrică de cauciuc din regiunea Tula
Un înalt oficial SUA arată cum China se pregătește de război: În cazul unui conflict planul Chinei e de a bloca industria americană, motorul celei mai puternice Armate din lume
Se conturează sistemul antidronă de la frontiera de est a NATO: Polonia anunță că a instalat o parte dintre sistemele radar
Rușii au avansat la Siversk, dar prețul plătit pentru 1% din Ucraina e uriaș pentru Moscova: 400 de mii de oameni în ultimii 2 ani, estimează britanicii
Pakistanul în cooperare cu industria chineză vinde avioane JF-17 într-un stat „fierbinte” din Africa. Unul din cele mai controversate și mari acorduri pentru Pakistan
Radu Miruță a preluat oficial Ministerul Apărării, în timp ce Irineu Darău este noul ministru al Economiei, în subordinea căruia se află și industria de apărare
Avionul care nu a mai fost: De ce au renunțat SUA la YF-23 „Văduva Neagră” schimbând istoria aviației militare. Eșecul proiectului a însemnat nașterea F-22
Șeful Armatei Libiei a murit în accidentul aviatic din Turcia. Avionul s-a prăbușit la puțin timp după decolare și anunțase o problemă electrică
Fără submuniții. SUA testează la 112 km ER GMLRS, soluția modernă care înlocuiește muniția cu dispersie
pixel