Războiul Rece 2.0: SUA și China, în cursă pentru a ajunge pe Lună. SpaceX-ul lui Musk ar putea fi Nemesisul pentru NASA în fața Chinei
Rusia azi, ajunsă dependentă militar de state precum Coreea de Nord, e la ani lumină nu doar în ceea ce privește PIB-ul, dar și dezvoltarea tehnologică, atât de SUA cât și de China. Lucru demonstrat și de competiția în spațiu dintre SUA și China, pentru a ajuns la Polul Sudic al Lunii.
Apollo 16, a zecea misiune Apollo spre Lună. Foto: NASA
Dacă în urmă cu șapte decenii competiția tehnologică pentru cucerirea spațiului s-a dat în timpul Războiului Rece între SUA și URSS, azi rușii „stau pe bară” și sunt spectatori în duelul SUA vs. China.
America vs. URSS 1-0
Competiția pentru a ajunge pe Lună a fost una dintre cele mai spectaculoase confruntări ale Războiului Rece, simbolizând nu doar o bătălie tehnologică, ci și una ideologică între capitalism și comunism. Totul a început în 1957, când Uniunea Sovietică a lansat Sputnik 1, primul satelit artificial al Pământului, urmat rapid de trimiterea în spațiu a primului om, Iuri Gagarin, în 1961. Aceste reușite au umilit America și au determinat o reacție directă din partea președintelui John F. Kennedy, care a promis că SUA vor trimite un om pe Lună „până la sfârșitul deceniului”.
A urmat o cursă intensă a inovației în care ambele superputeri au investit resurse uriașe în programe spațiale rivale, Apollo în SUA și Luna în URSS. Sovieticii au reușit primii să trimită sonde care au atins și fotografiat suprafața lunară, dar americanii au mizat pe un obiectiv mai ambițios, aselenizarea cu echipaj uman. După numeroase teste, accidente și misiuni intermediare, succesul a venit în iulie 1969, când Neil Armstrong și Buzz Aldrin, la bordul lui Apollo 11, au devenit primii oameni care au pășit pe Lună.

Neil Armstrong, primul om care a pășit pe Lună: Aselenizarea din iulie 1969, prima oară când omul a pășit pe Lună după misiunea Apollo 11. Photo source: NASA
Azi competiția pentru a ajunge pe Lună din nou se reia, dar între America și China. Doar că pentru SUA compania SpaceX, parte esențială a programului de aselenizare, ar putea fi Nemesisul
NASA întâmpină provocări mari în a ajunge înaintea Chinei la Polul Sudic al satelitului natural al Pământului. Provocări generate de întârzieri majore ale companiei SpaceX, deținută de Elon Musk. Iar în tot acest climat industria spațială mondială a fost zguduită de o declarație făcută săptămâna trecută de administratorul interimar al NASA, Sean Duffy, care a sugerat că NASA ar putea renunța la SpaceX pentru planurile sale de aselenizare în cadrul misiunii Artemis III. Compania fondată de Elon Musk deține în prezent un contract de 2,9 miliarde de dolari pentru dezvoltarea sistemului de rachete Starship, vehiculul ales să transporte astronauți pe suprafața lunară.

Elon Musk, foto: Agerpres
Însă întârzierile semnificative în dezvoltarea Starship, combinate cu presiunea competitivă venită din partea Chinei, care plănuiește propria misiune lunară cu echipaj uman până în 2030, au determinat NASA să reevalueze strategia. Agenția a cerut atât SpaceX, cât și Blue Origin, compania lui Jeff Bezos, care are un contract separat pentru un alt lander lunar, să prezinte până la 29 octombrie planuri concrete de accelerare a programului.
Totodată, NASA a început discuții și cu alte companii din domeniul aerospațial, cerându-le să vină cu soluții alternative pentru a ajunge mai rapid pe Lună. Potrivit CNN, agenția se pregătește să lanseze un apel oficial către industrie imediat după încheierea blocajului guvernamental de la Washington.
Cursă nebună între SUA și China pentru a ajunge primii pe Lună și a revendica sudul Lunii

Sursă Foto: @Aigo labs/ FreePik
NASA spera să trimită astronauți pe Lună până la jumătatea anului 2027.
„Există o anumită parte a Lunii despre care toată lumea știe că este cea mai bună”, a explicat administratorul NASA, referindu-se la regiunea Polului Sud, unde s-ar afla rezerve de gheață și zone cu lumină solară constantă. „Vrem să ajungem primii acolo și să revendicăm acel teritoriu pentru America”, a adăugat el.
Starship al lui Elon Musk, promovată drept cea mai puternică rachetă construită vreodată, a efectuat până acum 11 zboruri de testare suborbitale spectaculoase, demonstrând performanțe precum reaprinderea motoarelor în spațiu sau reutilizarea propulsoarelor. SpaceX susține că a îndeplinit 49 de etape contractuale legate de infrastructură, subsisteme și operațiuni, majoritatea la timp.
Totuși, 2025 a fost un an dificil pentru că trei prototipuri au explodat în timpul testelor, iar un al patrulea a luat foc la sol, afectând grav infrastructura facilității NASA din Texas. Aceste eșecuri au ridicat semne de întrebare cu privire la capacitatea companiei de a livra sistemul în timp util.
În prezent, planul NASA presupune ca astronauții să fie lansați cu capsula Orion, plasată pe racheta Space Launch System (SLS), ambele dezvoltate intern de agenție. După intrarea pe orbita lunară, echipajul s-ar transfera în Starship pentru coborârea pe Lună și întoarcerea pe orbită.
Dar sistemul Starship este încă departe de a fi gata. Nu a efectuat încă un zbor orbital complet și nici nu a demonstrat capacitatea de realimentarea în zbor, o etapă esențială pentru o misiune de asemenea amploare. Experții estimează că ar fi necesare între 10 și 40 de zboruri de realimentare pentru o singură misiune Artemis, un procedeu fără precedent în istoria explorării spațiale.
„SpaceX nu va reuși să facă acest lucru înainte de 2030”, a declarat Doug Loverro, fost director al programului de zboruri umane de la NASA, o opinie împărtășită de mai mulți foști oficiali ai agenției.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News