România nu va rămâne cu o singură escadrilă de F-16. MApN are în vedere continuarea programului de înzestrare
În urmă cu o lună țara noastră și-a completat escadrila de avioane F-16 Fighting Falcon, după ce ultima aeronavă de acest tip a fost livrată din Portugalia.
În 2013 România a semnat un contract pentru livrarea a 12 avioane de vânătoare F-16 Fighting Falcon din Portugalia. Primul lot a fost livrat în 2016 și 2017. Ulterior, România a semnat un nou contract pentru al doilea lot de aeronave F-16, în număr de cinci, tot din Portugalia. ROAF este al treilea deținător al avioanelor, după SUA și Portugalia.
Astfel, România are 17 avioane F-16, escadrila fiind completă. Toate aceste aeronave sunt second hand, dar au fost amplu modernizate de portughezi iar resursa lor de viață e încă mare. Modernizate de OGMA, aeronavele au configurația M.5.2R.
Avioanele F-16 vor intra în țară într-o nouă etapă de modernizare, când la Aerostar Bacău acestea vor fi aduse la o configurație superioară, respectiv M.6.X.
MApN ne-a confirmat că două dintre acestea vor trece la următoarea configurație în Portugalia, dar cu asistență din partea specialiștilor români.
„Toate cele 17 aparate de zbor - în cofigurație M5.2R vor trece printr-un program de modernizare la standardul M6XR. Primele două aeronave vor fi modernizate în Portugalia, cu asistență din partea specialiștilor români, ulterior, realizându-se în România și modernizarea celorlalte 15”, ne- confirmat MApN.
România nu va rămâne cu o singură escadrilă de F-16. MApN are în vedere continuarea procesului de înzestrare
Ministrul apărării Nicolae Ciucă anunța încă din noiembrie 2020 că se analizează posibilitatea ca, „în perioada imediat următoare", să fie achiziţionată încă o escadrilă de avioane F-16, care trebuie să fie interoperabile cu cele pe care Armata le are deja.
„Cu certitudine, analizăm posibilitatea achiziţiei în perioada imediat următoare a încă unei escadrile şi, în funcţie de posibilitatea pe care o putem identifica la cei care doresc să vândă aceste aeronave, vom demara cât se poate de repede acest proces de achiziţie”, spunea atunci, Nicolae Ciucă.
Cu toate acestea, la finalul anului după ce noul program de guvernare al Coaliției celor patru partide PNL-USR-PLUS-UDMR a fost făcut public, au apărut zvonuri cu privire la faptul că România va renunța să mai achiziționeze aeronave F-16. Acestea au fost alimentate de planul de achiziții din programul de guvernare care se întinde pe următorii trei ani (2021 - 2024) și care nu precizează nimic despre achiziționarea unei noi escadrile de F-16.
Cu toate acestea, lucrurile stau diferit. În urma unei solicitări a DefenseRomania, MApN ne-a precizat că în prezent este în curs de fundamentare continuarea programului. Nu există un orizont de timp, dar, procesul pentru achiziționarea unei noi escadrile va fi inițiat în funcție de alocările bugetare ale ROAF. Ne putem aștepta astfel ca acest lucru să se întâmple cu siguranță în viitorul apropiat.
„Continuarea programului de înzestrare cu avioane F-16 se află în curs de fundamentare la nivelul Ministerului Apărării Naționale și se va iniția în funcție de alocările bugetare ale beneficiarului, respectiv Statul Major al Forțelor Aeriene, pentru următorii ani”, ne-a precizat Ministerul Apărării Naționale.
Continuarea programului de înzestrare cu aeronave de tip F-16, fie ele și second hand, e esențială în contextul în care în prezent resursa aviaonelor MiG-21 LanceR, bătrâne de mai bine de 50 de ani, se apropie de final. Ideal ar fi ca ROAF să dețină cel puțin trei escadrile de avioane F-16.
CITEȘTE ȘI: Câte MiG-21 LanceR mai are România. Armata trece numărul bătrânelor avioane la „informații confidențiale”
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News