Soarta avionului european de generația a 6-a, pecetluită? Franța iese la atac: Metoda Eurofighter nu merge cu noi. Dacă nemții vor să facă singuri, să o facă
Proiectul ambițios al Sistemului de luptă aerian al viitorului (SCAF), lansat în 2017 de Franța și Germania și la care ulterior s-a alăturat Spania - asta după ce francezii au strâmbat din nas -, traversează una dintre cele mai dificile etape de până acum. Iar soarta programului care ar trebui să „nască” primul avion de generația a 6-a european, care să înlocuiască Rafale și Eurofighter, riscă să fie pecetluită din cauza disensiunilor uriașe între Paris și Berlin. Programul e deja blocat oricum.
Concept al proiectului SCAF, viitorul avion european de generația a VI-a. Sursă foto: Airbus
Nu mai e niciun secret că există disensiuni mari la nivel de industrie de apărare în cadrul programului. Despre acest lucru a scris în aceste zile și DefenseRomania, într-o amplă analiză în care francezii și-au prezentat nemulțumirile, dând de înțeles că sunt împinși pe scări.
Compania franceză Dassault Aviation, desemnată lider pentru etapa 1 a programului SCAF, acuză că nu are libertatea necesară pentru a-și îndeplini rolul în fața Airbus, aceasta din urmă reprezentată prin filialele germane și, recent, spaniole. Situația este complicată și de faptul că viitorul avion de generația a 6-a trebuie să răspundă unor cerințe exclusiv franceze: Capacitatea de a putea integra arsenal nuclear și de a opera de pe un portavion. Aceste două obiective nu se regăsesc pe agenda Germaniei și Spaniei.
În prezent, programul se află blocat în etapa 1B iar viitorul său este în cel mai optimist caz, incert.
Francezii, prin Dassault Aviation, spun că nu își pot exercita leadershipul în faza actuală, fiind blocați de Airbus prin filialele germane și spaniole. Ei propun un model asemănător celui folosit la dezvoltarea dronei de luptă nEUROn, unde șase industrii europene au colaborat, dar cu o împărțire clară a responsabilităților. Modificarea guvernanței proiectului e respinsă de Germania și Spania.
Franța iese la atac: Metoda Eurofighter nu merge cu noi care am demonstrat de 70 de ani că știm să construim un avion de la zero. Dacă nemții vor să facă singuri, să o facă

SCAF, viitorul avion de generația a 6-a în programul condus de Franța și Germania. Imagine ilustrativă
După ce ministerul german al Apărării a avertizat recent Bundestagul că orice concesii făcute industriei franceze ar putea afecta serios viitoarele capabilități ale avionului și ar diminua participarea industriei germane, Berlinul fiind în permanent contact cu Madridul, cancelarul Friedrich Merz a cerut ca programul să avanseze.
Dar francezii nu par dispuși să dea înapoi. Dimpotrivă.
Deși pe fondul acestor tensiuni Ministerul Apărării din Franța a încercat să calmeze spiritele, subliniind într-un comunicat pe 20 septembrie că Franța, Germania și Spania sunt pe deplin mobilizate pentru pregătirea etapei 2 a proiectului ce include realizarea unui prototip pentru viitorul avion european de generația a 6-a, compania franceză Dassault Aviation are o poziție mult mai dură.
Așa cum remarcă și o analiză a publicației franceze de specialitate Opex360, Dassault Aviation refuză să accepte un acord care să-i diminueze rolul. Directorul general Éric Trappier a transmis un mesaj ce nu lasă loc de interpretări, în cadrul unui eveniment în care a inaugurat o nouă facilitate de producție care vizează creșterea producției avioanelor de luptă Rafale.
„Aici (n.r. - în Franța) noi știm să facem avioane de luptă. Dacă germanii vor să o facă singuri, să o facă singuri”, a declarat acesta, subliniind că Dassault Aviation are competența și know how-ul de a construi un avion de luptă de la zero, lucru demonstrat de peste 70 de ani.
În iulie, șeful Dassault avertizase deja că nu va accepta „metoda Eurofighter” susținută de Airbus, preferând așa-numita „metodă Rafale” sau a dronei europene nERUOn.
Adică cu o conducere clară în jurul industriei franceze în programul viitorului avion de generația a 6-a european sau „metoda nEUROn”, unde șase industrii europene au colaborat, dar cu o împărțire clară a sarcinilor.
În acest moment e greu de ajuns la o concesie iar soarta programului SCAF, viitorul avion de generația a 6-a european, plutește în aer.

SCAF/FCAS (Future Combat Aer System – Sistemul Aerian de Luptă al Viitorului)
Nemulțumirile francezilor țin și de introducerea Spaniei în această fază incipientă a programului, lucru care s-a convenit că nu se va întâmpla în primele etape, dezvoltarea avionului fiind un proiect franco-german. În 2018, ,Florence Parly, pe atunci ministrul francez al Apărării, amintea că „prioritatea este ca soclul franco-german să fie bine consolidat înainte de a fi extins”.
Totuși, la insistențele Germaniei, Spaniei i s-a deschis ușa în proiect, lucru acceptat de Franța, dar nu fără rezerve.
CITEȘTE ȘI: Unde și de ce s-a blocat avionul de luptă de generația a 6-a al Europei. Francezii acuză că sunt împinși pe scări și lansează 2 scenarii pe care nemții le pregătesc ca backup
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News