SUA vor să consolideze dominația globală a F-35 și au un „plan B”. Motoare noi pentru avioanele de luptă
F-35 Lightning II e cu siguranță cel mai scump program militar din istoria SUA. Aeronavele de generația a V-a, în pofida criticilor aduse în special din cauza costurilor ridicate, reprezintă totuși o certitudine.
F-35 Lightning II e în ciuda criticilor o poveste de succes. Dacă decizia Consiliului Federal al Elveției va fi confirmată de Parlament iar elvețienii for achiziționa F-35, numărul statelor care utilizează aceste aeronave va ajunge la 15. În comparație, Federația Rusă a livrat primul Su-57 trupelor la sfârșitul anului 2020 iar în anul în curs militarii ruși ar trebui să primească încă patru avioane. Dacă Moscova va respecta calendarul și nu va întâmpina noi probleme, Forțele Aerocosmice vor primi în dotare, până la sfârșitul anului 2024, 22 de avioane Su-57 din producția de serie.
Probleme mult mai mari cu motoarele au însă rușii
Iar dacă marea problemă a rușilor e motorul, acesta fiind „călcâiul lui Ahile” pentru programul Su-57, rușii estimează că din 2023 avioanele lor vor beneficia de noi motoare. Însă nici F-35 nu a scăpat de critici la motor. Sigur, nu la același nivel.
În ceea ce privește F-35, motorul F135, dezvoltat de Pratt & Whitney, este cel care propulsează aeronava de generația a V-a, fiind cel mai puternic din clasa sa.
Însă motoarele F135, instalate pe avioanele de luptă F-35, se supraîncălzesc, ceea ce duce la apariţia unor mici fisuri pe învelișurile palei turbinei, potrivit unui raport al celor de la Bloomberg, publicat la începutul anului. Deși nu este o problemă pentru siguranţa zborului, aceste fisuri reduc semnificativ durata de viață a motorului. Aceste mici probleme apărute la motoarele actuale F135 au încetinit procesul de producţie din cadrul programului pentru avioanele F-35, reducând şi viteza de producție a motoarelor noi pentru aceste avioane.
Motoare noi pentru F-35, „planul B” prin care americanii se vor asigura că își vor continua dominația
F-35, sursă foto: Lockheed Martin
Generalul american Charles Q. Brown Jr., șeful Statului Major al Forțelor Aeriene ale Statelor Unite ale Americii, citat de Aviation Week, în cadrul unei conferințe organizate de Defense News, a discutat despre problema motoarelor F-35.
Înaltul oficial militar american a declarat că SUA vor trebui să se decidă cu privire la această chestiune. El e de părere că e necesară dezvoltarea unui motor, posibil înlocuitor pentru F135, chiar fără angajamentul de a înlocui aceste motoare, astfel încât US Air Force să poată ține pasul și cu avansul tehnologic.
Sursa citată vorbește deja despre o concurență între modelele XA101 dezvoltate de Pratt & Whitney și modelele XA100 ale GE Aviation, care ar putea echipa viitoarele F-35, dar și viitorul avion de generația a VI-a al SUA.
Totodată, Pratt & Whitney vine și cu o propunere de modernizare și upgradare a motorului F135 - actualul motor de F-35 - prin care să fie redus atât consumul, cât și îmbunătățită tracțiunea.
Amintim că DefenseRomania a scris încă din vara acestui an despre intenția Pentagonului de a crește puterea motoarelor avioanelor F-35, după implementarea programului de modernizare Block 4, dar și despre posibila intenție de înlocuire a acestora.
CITEȘTE ȘI: Prea multe avioane F-35 şi prea puţine motoare Pratt & Whitney F135. US Air Force se confruntă cu probleme
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News