Tehnologia de mâine: Primul avion din lume cu aripi integrate cu fuzelajul (BWB) va zbura până în 2027
Forțele Aeriene ale SUA (USAF) au selectat, pe 16 august, compania JetZero pentru dezvoltarea și fabricarea unui prototip de aeronavă de transport care va avea aripile integrate cu fuzelajul (BWB).
Efortul urmărește să maturizeze tehnologia BWB (blended wing body) și să-i demonstreze posibilitățile, oferind departamentului și industriei comerciale mai multe opțiuni pentru viitoarele platforme aeriene, au precizat USAF într-un comunicat.
Designul BWB întâmpină pe timpul zborului o rezistența aerodinamică mai mică cu cel puțin 30% și oferă o portanță suplimentară. Această eficiență sporită va permite o rază extinsă, mai mult timp de zbor și o sarcină utilă mai mare, capabilități care sunt vitale pentru atenuarea riscurilor logistice.
„Aeronavele BWB au potențialul de a reduce în mod semnificativ cererea de combustibil și de a crește acoperirea globală”, a spus secretarul Forțelor Aeriene Frank Kendall. „Deplasarea rapidă a forțelor și a mărfurilor, eficient și pe distanțe lungi este o capabilitate critică pentru a permite implementarea strategiei de securitate națională.” Acest program urmărește, de asemenea, „să consolideze baza industrială de apărare americană” și „menținerea supremației în fața Chinei”, a adăugat Frank Kendall.
Gigantul din industria de apărare americană, Northrop Grumman, producătorul aeronavelor stealth B-2 și B-21, este implicat în proiect.
Pentru acest proiect, JetZero va beneficia de expertiza companiei Northrop Grumman, producătorul bombardierelor strategice B-2 și B-21, cunoscute ca „aripile zburătoare”. O contribuție deosebită o va avea și Scale Composite, o subsidiară a Northrop Grumman, cunoscută pentru designul său aerospațial de ultimă oră și capabilitățile de prototipare rapidă.
Designul aeronavei de transport BWB indică faptul ca aceasta ar putea avea caracteristici stealth.
Pe lângă eficiența crescută față de actualele modele de aeronave cargo și de realimentare, proiectul BWB ar putea avea și caracteristici stealth, potrivit evaluărilor făcute de mai multe publicații specializate în apărare și securitate.
Forma generală a corpului aeronavei, cu fuzelajul și aripile unite, precum și absența cozii verticale, conferă o amprentă radar scăzută iar motoarele, poziționate în spatele fuzelajului în partea de sus, beneficiază de ecranare față de detecția radar. În plus, acest lucru ar putea avea un impact benefic major și asupra amprentei în infraroșu a aeronavei, precizează publicația americană The War Zone.
La rândul său, site-ul francez Zone Militaire (Opex360) a remarcat că Forțele Aeriene americane au renunțat la achiziția a 160 de avioane de realimentare K-46A Pegasus pentru a elibera resurse financiare în vederea trecerii la dezvoltarea unei aeronave cisternă de ultimă generație.
Schimbarea planului USAF în privința achiziției K-46A Pegasus, a venit după ce anul trecut, Frank Kendall, secretarul USAF a anunțat că adversarii Americii vor obține capabilități prin care să doboare aeronavele americane la distanțe din ce în ce mai mari, iar avioanele clasice sunt vulnerabile. „Abordarea tradițională de a transforma o aeronavă comercială precum DC-10 sau B-767 într-un avion de realimentare sau unul de marfă […] nu va mai satisface nevoile forțelor aeriene americane” deoarece „adversarii, cum ar fi China, sunt capabili să detecteze, să urmărească și să doboare aeronave americane la distanțe din ce în ce mai mari, așa că tancurile de realimentare vor trebui proiectate având în vedere capacitatea lor de supraviețuire”, a argumentat Frank Kendall, secretarul Forțelor Aeriene ale Statelor Unite. Iar, una dintre modalitățile de supraviețuire, este cu siguranță capabilitatea stealth.
În plus, implicarea Northrop Grumman dă de înțeles că va exista o anumită legătură între aeronava BWB și aeronavele stealth B-2 și B-21. Cele două modele de bombardiere strategice, cu design de ”aripă zburătoare”, au și ele fuzelajul și aripile integrate într-un corp comun, dar deosebirea constă în faptul că fuzelajul lor este mult mai mic decât cel specific designului BWB.
De modelul BWB al unui avion de transport va beneficia și sectorul comercial
Departamentul american al Apărării (DoD) intenționează să investească 235 de milioane de dolari în următorii patru ani pentru a accelera dezvoltarea acestei tehnologii cu dublă utilizare, văzută ca un schimbător de joc, fiind așteptate investiții private suplimentare. Efortul actual este rezultatul colaborării dintre Departamentul Forțelor Aeriene, Administrația Națională pentru Aeronautică și Spațiu și Unitatea de Inovare a Apărării, cu asistență din partea Biroului de Capital Strategic al DoD.
În timp ce conceptul BWB există de zeci de ani, progresele tehnologice mai recente în proiectarea structurală, tehnologia materialelor, producție și din alte domenii au făcut producția la scară largă realizabilă.
Industria comercială, inclusiv companiile aeriene de pasageri și companiile de transport aerian de marfă, vor beneficia și ele de dezvoltarea acestei tehnologii, crescând spațiul disponibil pentru cabină sau marfă, scăzând în același timp costurile operaționale cu combustibilul, au mai precizat USAF în comunicatul de presă.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News