Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Tehnologia de mâine: Primul avion din lume cu aripi integrate cu fuzelajul (BWB) va zbura până în 2027
Forțele aeriene
Data publicării:
Forțele Aeriene ale SUA (USAF) au selectat, pe 16 august, compania JetZero pentru dezvoltarea și fabricarea unui prototip de aeronavă de transport care va avea aripile integrate cu fuzelajul (BWB).
Avion cu tehnologia BWB (blended wing body) - JetZero / US Air Force
Avion cu tehnologia BWB (blended wing body) - JetZero / US Air Force

Efortul urmărește să maturizeze tehnologia BWB (blended wing body) și să-i demonstreze posibilitățile, oferind departamentului și industriei comerciale mai multe opțiuni pentru viitoarele platforme aeriene, au precizat USAF într-un comunicat.

Designul BWB întâmpină pe timpul zborului o rezistența aerodinamică mai mică cu cel puțin 30% și oferă o portanță suplimentară. Această eficiență sporită va permite o rază extinsă, mai mult timp de zbor și o sarcină utilă mai mare, capabilități care sunt vitale pentru atenuarea riscurilor logistice.

„Aeronavele BWB au potențialul de a reduce în mod semnificativ cererea de combustibil și de a crește acoperirea globală”, a spus secretarul Forțelor Aeriene Frank Kendall. „Deplasarea rapidă a forțelor și a mărfurilor, eficient și pe distanțe lungi este o capabilitate critică pentru a permite implementarea strategiei de securitate națională.” Acest program urmărește, de asemenea, „să consolideze baza industrială de apărare americană” și „menținerea supremației în fața Chinei”, a adăugat Frank Kendall. 

Gigantul din industria de apărare americană, Northrop Grumman, producătorul aeronavelor stealth B-2 și B-21, este implicat în proiect.

Pentru acest proiect, JetZero va beneficia de expertiza companiei Northrop Grumman, producătorul bombardierelor strategice B-2 și B-21, cunoscute ca „aripile zburătoare”. O contribuție deosebită o va avea și Scale Composite, o subsidiară a Northrop Grumman, cunoscută  pentru designul său aerospațial de ultimă oră și capabilitățile de prototipare rapidă.

Designul aeronavei de transport BWB indică faptul ca aceasta ar putea avea caracteristici stealth.

Pe lângă eficiența crescută față de actualele modele de aeronave cargo și de realimentare, proiectul BWB ar putea avea și caracteristici stealth, potrivit evaluărilor făcute de mai multe publicații specializate în apărare și securitate.

Forma generală a corpului aeronavei, cu fuzelajul și aripile unite, precum și absența cozii verticale, conferă o amprentă radar scăzută iar motoarele, poziționate în spatele fuzelajului în partea de sus, beneficiază de ecranare față de detecția radar. În plus, acest lucru ar putea avea un impact benefic major și asupra amprentei în infraroșu a aeronavei, precizează publicația americană The War Zone.

La rândul său, site-ul francez Zone Militaire (Opex360) a remarcat că Forțele Aeriene americane au renunțat la achiziția a 160 de avioane de realimentare K-46A Pegasus pentru a elibera resurse financiare în vederea trecerii la dezvoltarea unei aeronave cisternă de ultimă generație.

Schimbarea planului USAF în privința achiziției K-46A Pegasus, a venit după ce anul trecut, Frank Kendall, secretarul USAF a anunțat că adversarii Americii vor obține capabilități prin care să doboare aeronavele americane la distanțe din ce în ce mai mari, iar avioanele clasice sunt vulnerabile. „Abordarea tradițională de a transforma o aeronavă comercială precum DC-10 sau B-767 într-un avion de realimentare sau unul de marfă […] nu va mai satisface nevoile forțelor aeriene americane” deoarece „adversarii, cum ar fi China, sunt capabili să detecteze, să urmărească și să doboare aeronave americane la distanțe din ce în ce mai mari, așa că tancurile de realimentare vor trebui proiectate având în vedere capacitatea lor de supraviețuire”, a argumentat Frank Kendall, secretarul Forțelor Aeriene ale Statelor Unite. Iar, una dintre modalitățile de supraviețuire, este cu siguranță capabilitatea stealth.

În plus, implicarea Northrop Grumman dă de înțeles că va exista o anumită legătură între aeronava BWB și aeronavele stealth B-2 și B-21. Cele două modele de bombardiere strategice, cu design de ”aripă zburătoare”, au și ele fuzelajul și aripile integrate într-un corp comun, dar deosebirea constă în faptul că fuzelajul lor este mult mai mic decât cel specific designului BWB.

 

De modelul BWB al unui avion de transport va beneficia și sectorul comercial

 

Departamentul american al Apărării (DoD) intenționează să investească 235 de milioane de dolari în următorii patru ani pentru a accelera dezvoltarea acestei tehnologii cu dublă utilizare, văzută ca un schimbător de joc, fiind așteptate investiții private suplimentare. Efortul actual este rezultatul colaborării dintre Departamentul Forțelor Aeriene, Administrația Națională pentru Aeronautică și Spațiu și Unitatea de Inovare a Apărării, cu asistență din partea Biroului de Capital Strategic al DoD.

În timp ce conceptul BWB există de zeci de ani, progresele tehnologice mai recente în proiectarea structurală, tehnologia materialelor, producție și din alte domenii au făcut producția la scară largă realizabilă.

Industria comercială, inclusiv companiile aeriene de pasageri și companiile de transport aerian de marfă, vor beneficia și ele de dezvoltarea acestei tehnologii, crescând spațiul disponibil pentru cabină sau marfă, scăzând în același timp costurile operaționale cu combustibilul, au mai precizat USAF în comunicatul de presă.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Un militar american cu zero experiență de pilotaj a controlat un elicopter Black Hawk
Nu doar Gripen. Kievul își dorește o flotă de 250 de avioane noi, inclusiv F-16 și Rafale. Cât costă ora de zbor pentru fiecare
Războiul F-35 vs. Rafale, deghizat în "glume". De ce râd francezii de avioanele belgienilor și cum demontează Bruxellesul narațiunea Parisului
Eurofighter, pe val dintr-un capăt în celălalt al continentului. Europa ridică ștachete și vrea să ia fața F-35 într-un stat care a pus semnul de întrebare pe F-35
Avionul supersonic silențions X-59 al NASA, testat în zbor pentru prima dată
De ce Turcia chiar nu plânge după F-35: Din cele 44 de avioane Eurofighter, 20 vor fi „pe steroizi”, în versiunea Tranche 5
Zelenski a anunțat utilizarea în luptă a rachetelor Flamingo
Un singur lansator, 3 rachete: Rușii se laudă că pot lovi cu „rachetele invincibile” Iskander, Oreshnik și Burevestnik de pe aceeași platformă
Înlocuitorului "Himars-ului cu șenile", Europa lucrează la lansatorul de rachete THUNDART care lovește la 150 km
Rachete chinezești cu tehnologie americană? China, suspectată că și-a îmbunătățit rachetele PL-15 cu ajutorul informațiilor sustrase din SUA
Vânători de Shahed. SUA au reprofilat avioane de atac la sol A-10 Thunderbolt II pentru misiuni de combatere a dronelor
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
HIMARS hipersonic. SUA vor avea o rachetă hipersonică care să poate fi utilizată de sistemele HIMARS actuale
Sistemul rusesc de detecție a eșuat din nou: Minus trei radare și o navă de debarcare, după un atac ucrainean în Crimeea
SUA își mențin prezența în Marea Neagră: O dronă de recunoaștere RQ-4B a monitorizat activitățile militare rusești din zonă
Gripen, aproape de un moment istoric: "Contăm pe 150 de avioane" și primul ajunge anul viitor, spune Kievul; SAAB va produce 20-30 de unități pe an
Rusia vrea să-și etaleze forța și trimite în patrulare bombardiere Tu-95MS până în Marea Japoniei
"Inovații" rusești. Shahed-urile și bombele cu planare, construite cu componente chinezești
România bifează două escadrile complete de F-16 care execută misiuni de Poliție Aeriană. Cerul României, apărat de zeci de avioane NATO
Soluție pentru blindatele din linia întâi: Divizia 1 Cavalerie a US Army creează o zonă de detecție de 3,5 km a dronelor mici
Demonstrație de forță a SUA: Bombardierele B-1B au zburat spre Venezuela; Maduro amenință că va doborî avioanele americane cu sisteme MANPAD Igla-S
Companiile europene Airbus, Thales și Leonardo își unesc forțele pentru a concura cu Starlink
”Gripen poate face întreaga Europă mai sigură”. Până la 150 de avioane, în cea mai modernă variantă (Gripen E), propunerea Suediei pentru Kiev
Noapte de coșmar la granița României: Atac masiv cu drone rusești la Dunăre, populația din Tulcea a primit RO-Alert
Flamingo, drona-rachetă ucraineană care schimbă regulile jocului: Motoare reciclate și putere mai mare decât Tomahawk
De ce nu grăbește Belgia livrarea F-16 către Ucraina și așteaptă mai multe F-35? F-urile belgiene sunt mai speciale. "Nu uitați că avem avioane cu dublă capacitate"
Aviația indiană, peste cea chineză, raportul care pătează imaginea dragonului asiatic. Mașinăria Beijingului se activează imediat și contestă "așa-zisul clasament" 
Marea Britanie va avea o lege pentru doborârea dronelor
SUA trimit un grup de bombardiere strategice în nordul Japoniei. În august, înainte de întâlnirea Trump - Putin, bombardierele americane au ajuns în Norvegia
Au făcut-o din nou: Rușii și-au doborât propriul avion Su-30, în timp ce antiaeriana trăgea după dronele Ucrainei

Ştiri Recomandate

Ucraina nu știe ce au discutat rușii cu americanii, dar a fost invitată în SUA pentru o nouă rundă de discuții privind programul de pace
În premieră un Gripen E brazilian a lansat o rachetă METEOR. Rachetele aer-aer ar putea fi integrate și pe viitoarele F-35 ale României
Belgia nu dă înapoi: Finanțarea Ucrainei cu activele rusești înghețate rămâne blocadă în ciuda presiunii Comisiei pe guvernul belgian
A fost semnat contractul pentru HISAR iar România are oficial prima navă nouă după 35 de ani. Cât a costat corveta ușoară TCG Akhisar
Dronă ucraineană ,,Sea Baby” neutralizată în Marea Neagră: Scafandrii militari români s-au ocupat de detonat dispozitivul
Se reiau căutările zborului MH370. Avionul de linie Boeing 777 dispărut brusc de pe radar în 2014 fără să fie găsit vreodată e cel mai mare mister din istoria aviației
Viitoarele arme de asalt ale României, prin fonduri SAFE. Beretta plusează cu pistoale și automate fabricate aici cu transfer complet de tehnologie
Revelația unui general NATO: Cum a ajuns o forță minusculă de 2% a Ucrainei să provoace jumătate din toate pierderile armatei ruse
Fără șoferi, fără echipaj: Armata SUA dezvoltă „artileria fantomă” care se încarcă autonom pe câmpul de luptă
S-a stabilit, UE renunță definitiv la gazul rusesc. Interdicție treptată până în 2027 și controale înaintea importurilor
Marco Rubio susține că s-au făcut „progrese” către acordul de pace - dar spune că doar Vladimir Putin poate pune capăt războiului din Ucraina
Pași importanți pentru consolidarea suveranității tehnologice și a rezilienței cibernetice din România: Codata Software Solutions semnează un parteneriat strategic cu ICI București
Hegemonie aeriană: Grecia își construiește o „super-flotă” de 121 de avioane F-16 Viper pentru a domina Mediterana de Est
Deși în conflictul cu Ucraina “nu au rupt gura târgului”, sistemele rusești de rachete antiaeriene S-400 Triumf se pare că sunt la mare căutare în India
Cursa pentru recuperarea tehnologiei militare: Statele Unite cer Libanului returnarea unei bombe neexplodate GBU-39, de teama spionajului rus și chinez
„15 minute de manevre extreme”: Cum a supraviețuit un pilot american de F-16 unui atac cu rachete în Orientul Mijlociu
„Condamnate din start”: Motivul pentru care discuțiile Statele Unite-Rusia nu pot opri războiul din Ucraina
Aviația Strategică rusă și-a schimbat tacticile privind loviturile cu rachete asupra Ucrainei. Majoritatea avioanelor Tu-160 și Tu-95MS decolează acum din Extremul Orient
Donald Trump anunță că SUA nu mai contribuie la asistența Ucrainei, în timp ce Witkoff e primit călduros la Kremlin
Ucraina anunță că încă rezistă la Pokrovsk, Vovceansk și Kupyansk, deși propaganda rusă anunța încă din august ocuparea Pokrovskului
NATO trimite tot mai des avioane de luptă pentru a intercepta MiG-urile și Su-urile rusești deasupra Mării Baltice
F-35 vs. J-20. Cine ar câștiga într-o luptă aeriană? Două avioane asemănătoare, dar atât de diferite: Chinezii ar fi în avantaj într-un singur scenariu
Thales prezintă un simulator pentru scenarii anti-dronă. Militarii îl pot integra direct în instrucția din poligon
Dacă Europa vrea război, Rusia este pregătită, amenință Putin
Fosta șefă a diplomației UE, Federica Mogherini, reținută într-o anchetă privind trucarea unei licitații
Nave chineze și japoneze se șicanează în apropierea Insulelor Senkaku, disputate de ambele părți
În sfârșit ajung sistemele NSM. România, fără nave de suprafață moderne, dar măcar cu baterii de coastă Naval Strike Missile de ultimă generație
NATO lansează serviciu cloud pentru schimbul de date de luptă cu Ucraina: Aplicabil din 2026, dar securitatea rămâne o problemă
Flota fantomă a Rusiei, lovită din nou în apropierea coastelor Turciei. Al treilea petrolier a fost lovit în doar câteva zile
Polonia a primit un nou lot de Abrams și e deja de departe cel mai mare operator Abrams din Europa. România e pe lista de așteptare a livrărilor
Primul stat non-UE acceptat în mecanismum european SAFE. Un pas major în redefinirea cooperării transatlantice de apărare
România încă ține la „secret” programele de pe SAFE, dar Bulgaria le-a publicat: Printre ele se numără obuziere de 155 mm sau rachete VL Mica
pixel