,,Fantoma din cer'': De ce s-a întors F-117A Nighthawk, avionul de vânătoare retras de U.S. Air Force, și ce caută el lângă Mexic?
La aproape două decenii de la retragerea să oficială, silueta triunghiulară și inconfundabilă a legendarului avion stealth F-117A Nighthawk reapare pe cer, stârnind un val de speculații. Observarea recentă a două aeronave F-117A zburând în formație cu un avion-cisternă al Forțelor Aeriene ale SUA, în apropiere de granița cu Mexicul, trebuie interpretată doar o nostalgie aviatică sau este un semnal strategic puternic, se întreabă deja comunităţile de analişti militari pe reţelele de socializare.
Fotografiile surprinse pe 30 septembrie 2025 de foto-jurnalistul Matt Hartman arată cele două „rândunele de noapte” realimentând în aer, un detaliu crucial care sugerează un rol mult mai complex decât simple zboruri de antrenament.
De ce ar investi Forțele Aeriene ale SUA (USAF) în modernizarea unui model retras în 2008, certificându-l pentru realimentare cu cel mai nou model de avion cisternă, KC-46 Pegasus?
Răspunsul se află la intersecția dintre inovația în războiul electronic, experimentele cu sisteme fără pilot și, mai ales, jocul de poker al puterilor globale.
Mai mult decât un simplu test: Semnificația zborului lângă Mexic
Spre deosebire de avioanele moderne, precum F-35 Lightning II sau bombardierul strategic B-2 Spirit, F-117A, dezvoltat în secret de Lockheed Skunk Works în anii '80, este o relicvă tehnologică. Totuși, el păstrează o amprentă radar incomparabilă pentru generația sa, fiind pionierul absolut al tehnologiei stealth.

Oficial, F-117A a fost retras, însă aparițiile sale regulate din ultimii ani au dovedit că un număr necunoscut de aeronave au rămas în serviciu activ al U.S. Air Force, cel mai probabil în roluri de testare sau de antrenament, servind ca adversar "invizibil" pentru sistemele de detecție actuale.
Acest zbor recent indică trei posibile roluri strategice pe care acest tip de aeronava le poate avea. În primul rând, modernizarea pentru realimentarea cu KC-46 Pegasus sugerează o planificare complexa, nu o simplă activitate izolată, F-117A putând servi ca platformă de testare ieftină și eficientă pentru noi tactici stealth, senzori sau sisteme de comunicații, în pregătirea introducerii viitorului bombardier B-21 Raider.
În al doilea rând, un alt scenariu plauzibil este că Nighthawk-ul funcționează ca ,,banc de probe'' pentru integrarea sistemelor fără pilot sau semi-autonome.
Pierderea unui F-117A ar fi infinit mai puțin compromițătoare din punct de vedere tehnologic și strategic decât pierderea unui B-2 sau F-35 de ultimă generație.
În fine, al treilea rol este cel al unui semnal geopolitic. Zborul într-o zonă sensibilă, lângă granița de sud a SUA, în tandem cu o capacitate de realimentare la mare distanță, trimite un mesaj clar: Statele Unite își mențin și își adaptează forța aeriană.
Reutilizarea unui sistem „reciclat” arată adversarilor capacitatea Washingtonului de a inova și de a menține o capacitate operațională stealth.
F-117 rămâne un instrument util, o „păpușă de sacrificiu” pentru USAF
Deși inițial proiectat pentru a vâna avioane sovietice AWACS (Airborne Warning and Control System), rolul principal al F-117A a rămas cel de bombardier de precizie, o misiune pe care a îndeplinit-o exemplar în Războiul din Golf și în Operation Allied Forces (Serbia/Iugoslavia).
Un episod celebru, dar tragic, i-a marcat totuși istoria: doborârea unui Nighthawk de către forțele sârbe în 1999, care a demonstrat că tehnologia stealth nu înseamnă invizibilitate totală. Acest eveniment a permis, se crede, Chinei să obțină acces la componente ale avionului prăbușit, accelerându-și propriul program stealth.
Totuși, faptul că F-117A a fost utilizat în misiuni de luptă chiar și în 2017, posibil în Siria, așa cum sugerează unele analize, arată că USAF continuă să îl considere suficient de performant pentru unele misiuni unde este nevoie de aeronave stealth, unde riscul de pierdere a unor platforme mai noi este prea mare. F-117 rămâne, așadar, un instrument util, o „păpușă de sacrificiu” cu abilități excepționale.
Concluzie: Păstrând secretul F-117A Nighthawk in viață
De la un „proiect negru” de top-secret al anilor '80, F-117A Nighthawk continuă să fie un mister. Deși puțini știu exact câte exemplare rămân în stare de zbor (unele surse indică doar cinci pentru antrenament), activitatea sa susținută și modernizarea capacității de realimentare cu KC-46 transmit un mesaj clar: tehnologia stealth de generație mai veche nu se arunca la gunoi, ci se poate adapta și ,,reciclat'' pentru a servi altor obiective strategice.

Utilizarii „rândunelei de noapte” nu este doar o poveste despre avioane, ci o lecție despre determinarea Americii de a-și menține dominația aeriană, folosind orice instrument, oricât de vechi, pentru a modela următorul capitol al războiului aerian.
Prezența F-117 lângă Mexic nu ne arată ,,o piesă de muzeu zburătoare'', ci despe o aeronavă activă, esențială în lanțul inovației militare.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News