Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Viitorul aviației, între drone și piloții avioanelor de vânătoare. UAV-urile încă au unele vulnerabilități
Forțele aeriene
Data publicării:
Pana de curând se credea că introducerea dronelor și eliminarea pilotilor avioanelor de luptă militare va produce o mare economie financiară cu efect benefic in sensul reducerii cheltuielilor militare ale Statelor Unite ale Americii.
Avioane F-22 ale US Air Force și avioane F-35 ale Norvegiei, în timpul unor manevre NATO. Sursă foto: Lockheed Martin
Avioane F-22 ale US Air Force și avioane F-35 ale Norvegiei, în timpul unor manevre NATO. Sursă foto: Lockheed Martin

Totuși, pilotul român Cezar Osiceanu, pilot în cadrul Tarom, amintește că un think-thank din Washington - Centrul pentru Strategii si Studii Internaționale (CSIS) - citat de către prestigioasa publicație The Economist arată că problema în sine este chiar mult mai diferită față de percepția inițială. Si ei vin si cu cifre comparative foarte interesante, astfel:

- costurile cu personalul tehnic necesar dronelor este identic cu cel al unui pilot de F-35!

- din cauza timpului mult mai mare în care dronele au stat în aer și au înregistrat imagini video, necesarul de personal destinat analizei acestor informații a explodat 

Se arata că pentru o singură dronă model Reaper ori Predator sunt necesari 49 de oameni pentru controlul misiunii și aproximativ 59 pentru mentenanță.

„Plecând de la o glumă a ziariștilor de la The Economist care sugerau că dacă Tom Cruise, interpretul lui Pete “Maverick” Mitchell, pilotul din celebrul film Top Gun, ar face un tratament geriatrie și filmul s-ar reedita el ar putea zbura pe rând cu F-18 Super Hornet și înainte de ieșirea lui la pensie pe F-35. Adică de la F-14 Tomcat din film ce costa în jur de 50 de milioane de dolari, la F-18 Super Hornet de 60 de milioane si, în final la F-35 de aproximativ 90 de milioane de dolari”, precizează Cezar Osiceanu care e de părere că încă viitorul apropiat aparține încă avioanelor de vânătoare. 

Doar că este important de reținut calculul global al costurilor deoarece aici intră și veniturile generate de tot ceea ce înseamnă un avion de luptă. Venituri generate atât pe orizontală cât și pe verticală, directe și indirecte. 

Pentru că avionul este vândut el însuși, însoțit de mentenanță, personal calificat, sisteme de armament, etc, pe când drona are foarte multe probleme la aceste capitole. 

 

Viitorul apropiat aparține încă piloților de avioane de vânătoare

 

În plus, pilotul român a identificat câteva vulnerabilități ale UAV-urilor, care costă mult mai puțin decât avioanele de vânătoare.

- au capacități de apărare proprii foarte reduse 

- posedă platforme de armament extrem de mici 

- au viteze foarte mici de deplasare în raport cu avioanele de luptă 

- sunt mult mai dependente de condițiile meteo în special vânt și turbulență puternică 

„În concluzie nimic nu este ceea ce pare nici măcar în cazul acesta”, spune Cezar Osiceanu. „Până atunci o primă măsura se pare că va fi reevaluarea întregului concept militar și pe această baza viitorul avioanelor exclusiv fără pilot se mai amână cel puțin pentru o perioadă”, conchide pilotul român.

 

Elon Musk pariază pe UAV-uri

 

Amintim că în cursul anului trecut Elon Musk declara că F-35 Lightning II, care va reprezenta mulți ani aeronava de bază pentru multe forţe aeriene occidentale, nu ar avea nicio şansă în faţa unui UAV pilotat de un pilot uman aflat la sol. Miliardarul american pariază pe elementele de inteligență artificială.

Musk a mai afirmat că trebuie să existe un competitor pentru F-35, iar acesta trebuie să fie o dronă controlată de la distanţă de un om, dar „cu manevrele augmentate de autonomie". 

De-a lungul timpului antreprenorul american a declarat de mai multe ori că inteligența aritifială riscă să fie mai periculoasă decât bomba atomică.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Un militar american cu zero experiență de pilotaj a controlat un elicopter Black Hawk
Nu doar Gripen. Kievul își dorește o flotă de 250 de avioane noi, inclusiv F-16 și Rafale. Cât costă ora de zbor pentru fiecare
Războiul F-35 vs. Rafale, deghizat în "glume". De ce râd francezii de avioanele belgienilor și cum demontează Bruxellesul narațiunea Parisului
Eurofighter, pe val dintr-un capăt în celălalt al continentului. Europa ridică ștachete și vrea să ia fața F-35 într-un stat care a pus semnul de întrebare pe F-35
Avionul supersonic silențions X-59 al NASA, testat în zbor pentru prima dată
De ce Turcia chiar nu plânge după F-35: Din cele 44 de avioane Eurofighter, 20 vor fi „pe steroizi”, în versiunea Tranche 5
Zelenski a anunțat utilizarea în luptă a rachetelor Flamingo
Un singur lansator, 3 rachete: Rușii se laudă că pot lovi cu „rachetele invincibile” Iskander, Oreshnik și Burevestnik de pe aceeași platformă
Înlocuitorului "Himars-ului cu șenile", Europa lucrează la lansatorul de rachete THUNDART care lovește la 150 km
Rachete chinezești cu tehnologie americană? China, suspectată că și-a îmbunătățit rachetele PL-15 cu ajutorul informațiilor sustrase din SUA
Vânători de Shahed. SUA au reprofilat avioane de atac la sol A-10 Thunderbolt II pentru misiuni de combatere a dronelor
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
HIMARS hipersonic. SUA vor avea o rachetă hipersonică care să poate fi utilizată de sistemele HIMARS actuale
Sistemul rusesc de detecție a eșuat din nou: Minus trei radare și o navă de debarcare, după un atac ucrainean în Crimeea
SUA își mențin prezența în Marea Neagră: O dronă de recunoaștere RQ-4B a monitorizat activitățile militare rusești din zonă
Gripen, aproape de un moment istoric: "Contăm pe 150 de avioane" și primul ajunge anul viitor, spune Kievul; SAAB va produce 20-30 de unități pe an
Rusia vrea să-și etaleze forța și trimite în patrulare bombardiere Tu-95MS până în Marea Japoniei
"Inovații" rusești. Shahed-urile și bombele cu planare, construite cu componente chinezești
România bifează două escadrile complete de F-16 care execută misiuni de Poliție Aeriană. Cerul României, apărat de zeci de avioane NATO
Soluție pentru blindatele din linia întâi: Divizia 1 Cavalerie a US Army creează o zonă de detecție de 3,5 km a dronelor mici
Demonstrație de forță a SUA: Bombardierele B-1B au zburat spre Venezuela; Maduro amenință că va doborî avioanele americane cu sisteme MANPAD Igla-S
Companiile europene Airbus, Thales și Leonardo își unesc forțele pentru a concura cu Starlink
”Gripen poate face întreaga Europă mai sigură”. Până la 150 de avioane, în cea mai modernă variantă (Gripen E), propunerea Suediei pentru Kiev
Noapte de coșmar la granița României: Atac masiv cu drone rusești la Dunăre, populația din Tulcea a primit RO-Alert
Flamingo, drona-rachetă ucraineană care schimbă regulile jocului: Motoare reciclate și putere mai mare decât Tomahawk
De ce nu grăbește Belgia livrarea F-16 către Ucraina și așteaptă mai multe F-35? F-urile belgiene sunt mai speciale. "Nu uitați că avem avioane cu dublă capacitate"
Aviația indiană, peste cea chineză, raportul care pătează imaginea dragonului asiatic. Mașinăria Beijingului se activează imediat și contestă "așa-zisul clasament" 
Marea Britanie va avea o lege pentru doborârea dronelor
SUA trimit un grup de bombardiere strategice în nordul Japoniei. În august, înainte de întâlnirea Trump - Putin, bombardierele americane au ajuns în Norvegia
Au făcut-o din nou: Rușii și-au doborât propriul avion Su-30, în timp ce antiaeriana trăgea după dronele Ucrainei

Ştiri Recomandate

Belarus: Sau cum să-ţi asumi rolul de „fabrica din umbră” a mașinăriei de război rusești
Drona de atac „Nightmare”, testată pe frontul din Ucraina, primește aprobarea pentru a fi utilizată de Armata SUA
Ucraina nu știe ce au discutat rușii cu americanii, dar a fost invitată în SUA pentru o nouă rundă de discuții privind programul de pace
Mimetism militar la Phenian. Noua rachetă a Coreei de Nord pare o „copie fidelă” a tehnologiei occidentale
Colaps în industria petrolieră rusă: Cum a reușit Ucraina să scoată din uz rafinării strategice și să taie exporturile din Marea Neagră
În premieră un Gripen E brazilian a lansat o rachetă METEOR. Rachetele aer-aer ar putea fi integrate și pe viitoarele F-35 ale României
Belgia nu dă înapoi: Finanțarea Ucrainei cu activele rusești înghețate rămâne blocadă în ciuda presiunii Comisiei pe guvernul belgian
A fost semnat contractul pentru HISAR iar România are oficial prima navă nouă după 35 de ani. Cât a costat corveta ușoară TCG Akhisar
Dronă ucraineană ,,Sea Baby” neutralizată în Marea Neagră: Scafandrii militari români s-au ocupat de detonat dispozitivul
Se reiau căutările zborului MH370. Avionul de linie Boeing 777 dispărut brusc de pe radar în 2014 fără să fie găsit vreodată e cel mai mare mister din istoria aviației
Viitoarele arme de asalt ale României, prin fonduri SAFE. Beretta plusează cu pistoale și automate fabricate aici cu transfer complet de tehnologie
Revelația unui general NATO: Cum a ajuns o forță minusculă de 2% a Ucrainei să provoace jumătate din toate pierderile armatei ruse
Fără șoferi, fără echipaj: Armata SUA dezvoltă „artileria fantomă” care se încarcă autonom pe câmpul de luptă
S-a stabilit, UE renunță definitiv la gazul rusesc. Interdicție treptată până în 2027 și controale înaintea importurilor
Marco Rubio susține că s-au făcut „progrese” către acordul de pace - dar spune că doar Vladimir Putin poate pune capăt războiului din Ucraina
Pași importanți pentru consolidarea suveranității tehnologice și a rezilienței cibernetice din România: Codata Software Solutions semnează un parteneriat strategic cu ICI București
Hegemonie aeriană: Grecia își construiește o „super-flotă” de 121 de avioane F-16 Viper pentru a domina Mediterana de Est
Deși în conflictul cu Ucraina “nu au rupt gura târgului”, sistemele rusești de rachete antiaeriene S-400 Triumf se pare că sunt la mare căutare în India
Cursa pentru recuperarea tehnologiei militare: Statele Unite cer Libanului returnarea unei bombe neexplodate GBU-39, de teama spionajului rus și chinez
„15 minute de manevre extreme”: Cum a supraviețuit un pilot american de F-16 unui atac cu rachete în Orientul Mijlociu
„Condamnate din start”: Motivul pentru care discuțiile Statele Unite-Rusia nu pot opri războiul din Ucraina
Aviația Strategică rusă și-a schimbat tacticile privind loviturile cu rachete asupra Ucrainei. Majoritatea avioanelor Tu-160 și Tu-95MS decolează acum din Extremul Orient
Donald Trump anunță că SUA nu mai contribuie la asistența Ucrainei, în timp ce Witkoff e primit călduros la Kremlin
Ucraina anunță că încă rezistă la Pokrovsk, Vovceansk și Kupyansk, deși propaganda rusă anunța încă din august ocuparea Pokrovskului
NATO trimite tot mai des avioane de luptă pentru a intercepta MiG-urile și Su-urile rusești deasupra Mării Baltice
F-35 vs. J-20. Cine ar câștiga într-o luptă aeriană? Două avioane asemănătoare, dar atât de diferite: Chinezii ar fi în avantaj într-un singur scenariu
Thales prezintă un simulator pentru scenarii anti-dronă. Militarii îl pot integra direct în instrucția din poligon
Dacă Europa vrea război, Rusia este pregătită, amenință Putin
Fosta șefă a diplomației UE, Federica Mogherini, reținută într-o anchetă privind trucarea unei licitații
Nave chineze și japoneze se șicanează în apropierea Insulelor Senkaku, disputate de ambele părți
În sfârșit ajung sistemele NSM. România, fără nave de suprafață moderne, dar măcar cu baterii de coastă Naval Strike Missile de ultimă generație
NATO lansează serviciu cloud pentru schimbul de date de luptă cu Ucraina: Aplicabil din 2026, dar securitatea rămâne o problemă
pixel