Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Americanii au finalizat integrarea: F-22 și F-35 - la următorul nivel. Avioanele de luptă vor avea același soft tactic
Forțele aeriene
Data publicării:
Avioanele de luptă stealth, F-22 și F-35, vor avea de-acum înainte un set comun de aplicații software, care vor putea fi actualizate rapid, chiar în mai puțin de 24 de ore de la certificare.
Avioane stealth F-35 (în plan apropiat) și F-22
Avioane stealth F-35 (în plan apropiat) și F-22

Dezvoltarea F-22A Raptor a început în 1991, în timp ce programul F-35 Lightining II a debutat 10 ani mai târziu. S-ar putea crede că între cele două tipuri de aeronavă există o diferență generațională la nivelul microelectronicii și, probabil, chiar există, determinând anumite incompatibilități. Cu toate acestea, inginerii Lockheed Martin de la sfârșitul secolului XX s-au dovedit adevărați vizionari, optând pentru o arhitectură deschisă, care a permis noi modernizări. Abordarea de atunci a permis ca 30 de ani mai târziu, legendarul avion să poată primi aceleași upgrade-uri ca fratele său mai mic, dar mai sofisticat, F-35. Desigur, la fel de vizionare s-au dovedit și Forțele Aeriene americane care au optat și a doua oară tot pentru Lockheed Martin.

Primul pas în unificarea programelor software a constat în verificarea compatibilității dintre sistemele de operare ale celor două tipuri de aeronavă, prin testarea pe F-35 a unei serii de aplicații tactice software recent dezvoltate, de guvern și industrie, pentru F-22.

După acest prim succes s-a trecut la faza a doua, care a constat în actualizarea de către echipa de programare destinată proiectului a aplicațiilor, proces desfășurat la Baza Aeriană Hill din Utah, și testarea funcționalității acestora în mai puțin de 24 de ore la o altă bază aeriană – baza Edwards, fiind, probabil, pentru prima dată când se trece de monopolul fabricantului pentru a face un upgrade de o asemenea amploare, pe două tipuri diferite de aeronave.

Acest proiect a realizat trei progrese cheie pe care membrii echipei de inovație le numesc schimbători de joc pentru viitorul flotei de luptă stealth și, potențial, pentru toate aeronavele militare americane. Inovațiile constă în capacitatea de a utiliza același software pe diferite avioane militare; capacitatea de a procura acel software de la un set divers de furnizori, inclusiv de la lideri din industria de software și laboratoare guvernamentale; și capacitatea de a actualiza acel software în mai puțin de o zi, de 30-60 de ori mai rapid decât era posibil anterior, a informat Baza Aeriană Edwards într-un comunicat din 7 iunie.

 

Americanii s-au bazat exclusiv pe Lockheed Martin pentru integrarea softului

 

Din punct de vedere istoric, aeronavele militare s-au bazat exclusiv pe producătorul de aeronave pentru a efectua upgrade sau modificări software, cu o capacitate limitată de a integra software de la furnizori externi. În plus, din cauza naturii integrate a software-ului aeronavelor stealth, dezvoltarea și implementarea modificărilor software necesita anterior un proces îndelungat, limitând aeronavele la actualizările anuale de software, indiferent de evoluțiile și cerințele operaționale. În plus, fiecare aeronavă (ca tip și, probabil, și ca versiune de fabricație – nota autorului) a necesitat un proces unic de dezvoltare și testare, crescând costurile și întârziind implementarea.

Pentru a schimba această dinamică, mai mulți piloți și ingineri militari americani s-au asociat în scop de a dezvolta și implementa un „magazin de aplicații” deținut și controlat de guvern pentru aceste avioane de luptă. Acest lucru a fost realizat prin combinarea arhitecturii software deținute de guvern cu un sistem de procesare avansată instalat recent bordul acestor aeronave, sistem care crează un spațiu de memorie guvernamental pentru noul software tactic. Echipa lucrează acum pentru a popula acest spațiu cu capabilitățile avansate de care au nevoie acești luptători pentru a-și menține dominația pe cer.

 

Softul comun pentru F-35 și F-22 va schimba dramatic modul capabilității în prima linie

 

„Abilitatea de a folosi un software comun pentru F-35 și F-22 va schimba dramatic modul în care aducem capabilitățile în prima linie”, a spus Lt.col. Raven LeClair, co-fondatorul proiectului și pilot de testare F-35. „Acum, în loc să fim nevoiți să definim, să achiziționăm, să testăm și să punem la punct o capabilitate software pe fiecare aeronavă în mod individual, putem câștiga multă eficiență prin dezvoltarea unei capabilități o dată și lansând-o pe toate avioanele de luptă din a 5-a generație, economisind sute de milioane de dolari, dacă nu mai mult, în costuri precum și salvând anii necesari pentru dezvoltare.”

Echipa a subliniat, de asemenea, beneficiile aduse de accesul la un grup mai mare de furnizori de software. „S-a acordat multă atenție modului în care armata poate valorifica cele mai bune contribuții din partea guvernului, industriei și mediului academic pentru a-și menține avantajul, dar în trecut au existat bariere considerabile la intrarea pe piața apărării”, a spus maiorul Allen Black, co-fondator al proiectului și pilot de testare F-22.

Echipa se grăbește să sublinieze că viteza de livrare este poate cea mai importantă. „Strategia Națională de Apărare identifică necesitatea de a experimenta rapid și apoi de a eficientiza achizițiile pentru a oferi capabilități avioanelor  de luptă în timp  relevant din punct de vedere strategic”, a declarat maiorul Cameron Jones, pilot de testare F-22 și parte a echipei fondatoare. „Este vital să fim capabili să dezvoltăm și să oferim rapid capabilități, deoarece cel mai bun software din lume nu va face diferența dacă este prea târziu în luptă.”

Noul software permite integrarea mai rapidă a noilor sisteme și echipamente, deoarece a lucrează izolat de sistemele critice ale aeronavelor, cum ar fi cel de zbor. „Acest proiect ne permite să încărcăm software nou și să actualizăm software-ul existent separat de siguranța sistemelor de zbor ale aeronavei, astfel încât să putem face modificări în câteva ore în loc de luni. Această capacitate înseamnă că dezvoltatorii vor putea face schimbări rapide pe baza feedback-ului pilotului, scurtând dramatic timpul necesar pentru a obține un produs pe teren”, a spus Jones.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Nici nu a primit bine Bulgaria primul avion F-16 că l-a consemnat la sol: A fost identificată la bord o defecțiune a unuia dintre sisteme
Aeronavele de avertizare timpurie ASC 890, ''ochii din cer'' ai aviaţiei ucrainene: Apărarea aeriană a Ucrainei devine mai robustă, iar avioanele F-16 mai letale pentru ruşi
Rachete aer-aer AIM-120 pentru avioanele F-16 ale României și Poloniei. Polonezii cumpără dublu față de noi, dar plătesc triplu
Avioanele Gripen ale Suediei, folosite pentru prima dată în misiuni NATO de Poliție Aeriană pentru a intercepta aeronave rusești
O nouă rachetă pentru „uriașa” flotă de 20 de avioane Su-57. Rusia prezintă misterios un „proiect secret” care să răspundă armelor F-35 sau F-22
Franța și India semnează cel mai mare acord militar încheiat între cele două țări. Obiectivul principal: Rafale M
Aviația ucraineană distruge un centru rusesc de control al dronelor FPV (Video): Atacul a fost efectuat de un MiG-29, echipat cu două bombe ghidate AASM HAMMER
Confruntată cu o cerere uriașă, SUA intenționează să producă peste 100.000 de rachete HIMARS în următorii ani
Ce trebuie să învățăm din complicatul drum al Turciei către Eurofighter. Încă scrie „drum închis” în germană pe ușa care duce la Eurofighter
Polonia acuză că un elicopter militar rusesc a încălcat spațiul aerian de deasupra apelor teritoriale poloneze din Marea Baltică
În timp ce Patriotul european SAMP/T devine mai ager cu radarul Ground Fire 300, Thales convinge a cincea țară NATO să cumpere fratele mai mic: Ground Master 200
Continuă seria de pierderi usturătoare pentru Forțele Aerocosmice. Ucrainenii mai distrug un Su-30SM rusesc. L-au prins în baza aeriană Rostov-pe-Don
Portugalia, ţara de la care România a cumpărat primele avioane F-16, confirmă că F-35 este singurul avion de vânătoare de generația a V-a capabil să înlocuiască F-16
Rusia aduce un MiG-35 și un tanc T-90 în „curtea din spate” a SUA. Mesaj sau strategie pe termen lung în zona de influență americană?
Noi bombardiere modernizate rusești se vor alătura trupelor care lovesc Ucraina. Primul lot de aeronave Su-34M din acest an a fost livrat Forțelor Aerocosmice
Un alt stat european este deranjat de politica lui Trump. După ce F-35 a fost numit „opțiunea Ferrari”, acum se cere renunțarea la avionul american printr-o petiție
S-au înecat la mal? Cine și de ce blochează pe ultima sută de metri achiziția Turciei de avioane Eurofighter, într-un moment dificil pentru aviația militară turcă
România va avea șapte sisteme PATRIOT. Ce știm despre programul de rachete și care sunt necunoscutele
Su-57 visează la performanțele F-35, dar rușii mizează pe cifre. Câte avioane ar putea arunca în luptă Rusia, dacă ar declanșa un război major
Trei F-16 ale Escadrilei 48 revin din Marea Britanie. F-urile au participat la exercițiul Ramstein Flag 2025, bazat pe lecțiile din Ucraina
SUA exersează noi tactici anti-dronă. Până când dronele MQ-9B și avioanele vor putea folosi arme laser, F-16 americane învață să lupte împotriva UAV-urilor
Un avion de generația a 6-a cum Europa nu a mai văzut, dar sunt probleme în paradis. Acuze între parteneri după fuziunea Tempest și F-X
Un pas istoric pentru F-35 în Europa: În premieră un F-35 non-american aflat în zbor a partajat date clasificate cu un sistem european
Aviația militară a SUA e în criză și nu numărul de F-35 sau F-16 e problema. România a scăpat „la mustață” de aceeași problemă
Franța ridică ștacheta. Ceea ce nu au reușit rușii și americanii cu MiG-105 și X-20: Un avion spațial? Orizontul de timp e extrem de îndrăzneț
Un sistem rusesc S-400 sau o racheta R-37 ar fi doborât un avion F-16 în Ucraina
Avioanele JAS 39 Gripen sunt pe val. Au învins după 12 ani F-16 iar acum obiectivul e să ia locul F-35 într-un stat din Europa
Avioanele MiG-29 ale Ucrainei lovesc intens cu bombe franceze AASM HAMMER (Video). Aviația ucraineană atacă centrele de comandă rusești
F-16 se „mută” în Europa de Est. În România e singurul centru de pregătire, iar întreținerea pentru F-16 în cea mai modernă versiune va fi găzduită de Slovacia

Ştiri Recomandate

Cum ar fi reuşit ucrainenii să doboare un Su-35: A fost întinsă o cursă letală pentru a doborî unul dintre cele mai bune avioane de luptă ale Rusiei
Cum ar intenţiona Rusia să testeze dacă Articolul 5 al NATO mai are vreo valoare: Testul s-ar putea să nu vină sub forma unei invazii clasice, cu armate de tancuri
Polonia cumpără un nou lot de tancuri sud-coreene K2 Black Panther, consolidând şi mai mult o alianță industrial-militară care remodelează fundamental peisajul de securitate european
Forțele Aeriene ale SUA vor să resusciteze un program de rachete hipersonice la care doreau să renunţe: Revenire în forță este alimentată de o realitate geopolitică brutală
Primele blindate 4x4 Cobra II au ajuns în România. Livrarea lor marchează un parteneriat pe termen lung în care Otokar va implica industria de apărare românească
Italia vrea să devină a doua putere navală nucleară din Europa: Planuri pentru achiziționarea unui portavion cu propulsie nucleară și a unei flote de drone, până în 2040
Un F-35 cum nu a mai fost până acum altul: Planul B pe care gigantul Lockheed Martin îl are după ce a pierdut contractul secolului în fața F-47
Analiză Militară | Polonia își schimbă radical prioritățile: Pune pe pauză unele achizitii militare pentru a rezolva o problemă critică de instruire
Uitați de Rusia. Crește cu viteză amețitoare puterea militară a Chinei iar estimările nu sunt bune deloc: Peste 435 de nave de război până în 2030
Ce căutau două avioane ruse de spionaj An-30 și Il-20 atât de aproape de spațiul alianței? Eurofighter britanice dislocate în Polonia au interceptat imediat avioanele ruse
Rusia a atacat masiv Kievul și Odesa cu drone și rachete balistice. Drone ucrainene au atacat Tatarstan, regiunea Moscova
Rusia are o nouă strategie navală. Patrușev: Suntem pur și simplu obligați să dezvoltăm marina
Regele Spaniei va vizita împreună cu preşedintele Nicuşor Dan Centrul de instruire întrunită de la Cincu
Președintele Nicușor Dan merge astăzi în Republica Moldova
Amenințări în cel mai mafiot și rusesc stil: Radu Hossu a fost șantajat, amenințat cu moartea și i s-a cerut să se sinucidă după ce familia sa a fost filată
F-35 cu două motoare? Soluția SF a lui Trump ar putea fi cosmetizată de inginerii Lockheed: ”Îl vom transforma într-un Ferrari”
Rusia, ”paradisul” imigranților: Ademeniți cu locuri de muncă bine plătite, migranții africani se trezesc direct în prima linie a frontului din Ucraina
Negociatorul lui Putin amenință că încercarea de a recupera teritoriile ucrainene anexate ilegal de Rusia va duce la război nuclear
Țările NATO trimit forțe suplimentare în Nordul Îndepărtat pentru a descuraja Rusia
Spiderweb, "cutremurul" din Rusia care schimbă totul, inclusiv standardele de construcții în China
NATO: Teroarea Rusiei vine din cer. Alianța cere o creștere cu 400% a capacităților de apărare antiaeriană și antirachetă
Simboluri care cad: Cea mai înaltă statuie a lui Lenin din Kârgâzstan a fost îndepărtată
Scenariu horror pentru România: Jumătate din Ucraina, sub controlul Rusiei până în 2027. Deocamdată, ofensiva rusă din Dnipropetrovsk e doar o perdea de fum
Renault intră în producția de drone. Francezii vor colabora cu o companie ucraineană
Ucrainenii au mai lovit un aerodrom în interiorul Rusiei: S-a întâmplat la Novgorod unde sunt dislocate MiG-31K ce integrează rachete hipersonice Kinjal
Ar fi suficiente cele 49 de avioane F-16 în caz de război? Și cum a sacrificat România alte obiective: „Un număr mare de F-16 nu asigură succesul”
Rușii continuă loviturile de represalii împotriva Ucrainei: Dronele și rachetele rusești au atacat ținte ucrainene, inclusiv civile. Polonezii au ridicat avioanele de luptă
Fost consilier al lui Trump: Rusia a declanșat deja războiul și gândește pe termen lung. Iar de data aceasta nu vă veți mai putea baza pe SUA
Care a fost factorul decisiv care a adus într-un final „victoria” avioanelor Gripen în fața F-16 Viper, după 10 ani de înfrângeri pe linie
Rușii susțin că au intrat în regiunea ucraineană Dnipropetrovsk, dar Ucraina nu confirmă. Medvedev luat de val are o altă ieșire necontrolată
Cum a fost doborât de fapt avionul Su-35 rus în interiorul Rusiei? Cele trei scenarii posibile, inclusiv o rachetă aer-aer AIM-120 lansată de un F-16
pixel