„Vă vedem, știm ce faceți”: Marea Britanie răspunde agresivității rusești după o creștere alarmantă de 30% a incursiunilor navale și a bruiajului electronic
Marina Regală a Marii Britanii (Royal Navy) a raportat interceptarea și monitorizarea a două nave militare rusești care au tranzitat Canalul Mânecii, un eveniment ce survine pe fondul unei creșteri semnificative a activității navale a Federației Ruse în proximitatea apelor teritoriale britanice. Incidentul recent, coroborat cu acțiuni agresive ale navelor de spionaj rusești împotriva aviației britanice, subliniază volatilitatea tot mai mare din flancul nordic al NATO.
HMS Severn (in lower section of photograph) tracks RFN Stoikiy off the British coast. Sursa foto: Uk Ministry of Defence.
Operațiunea de supraveghere, confirmată de Ministerul britanic al Apărării (MoD) pe 23 noiembrie, a fost executată de nava de patrulare offshore HMS Severn.
Aceasta a urmărit corveta rusă RFN Stoikiy (din clasa Steregushchiy) și petrolierul de suport Yelnya pe parcursul tranzitului acestora prin Strâmtoarea Dover către vest, de-a lungul Canalului Mânecii. Conform procedurilor standard NATO, HMS Severn a menținut o supraveghere constantă, denumită „round-the-clock shadowing operation”, timp de aproximativ două săptămâni.
Misiunea s-a încheiat în momentul în care responsabilitățile de monitorizare au fost transferate unui alt stat membru NATO, în largul coastelor Bretaniei, Franța.
Interceptarea corvetei Stoikiy nu reprezintă un eveniment izolat, ci se înscrie într-un tipar militar operațional tot mai intens.
Secretarul britanic al Apărării, John Healey, a declarat recent că activitatea navală rusă în apropierea apelor britanice a crescut cu 30% în ultimii doi ani.
În acest context, Comandorul britanic Grant Dalgleish, ofițerul comandant al HMS Severn, a subliniat importanța acestor misiuni pentru securitatea maritimă a Alianței, afirmând că „această misiune demonstrează valoarea navelor noastre de patrulare și întărește legătura strânsă a Marinei Regale cu aliații noștri NATO în protejarea cetățenilor britanici și securizarea căilor navigabile recunoscute internațional.”
HMS Severn, o navă din clasa River construită în 2002, este specializată în protecția frontierelor și escorta navelor de război străine, având capacitatea de a reacționa rapid. Deși este o platformă destinată patrulării de rutină, rolul său devine critic în menținerea unei prezențe vizibile și continue în zonele de interes strategic.
Incidentul „Yantar”: Utilizarea de lasere și război electronic

Tensiunile regionale au escaladat semnificativ în urma unui incident separat care a implicat nava de cercetare oceanografică (spionaj) Yantar. Operând la nord de Scoția, nava rusă a fost acuzată de utilizarea unor dispozitive laser pentru a orbi piloții unei aeronave de patrulare maritimă RAF P-8 Poseidon, trimisă să o monitorizeze.
Oficialii britanici au catalogat acțiunea drept „profund periculoasă”. Pe lângă utilizarea laserelor, prezența navei Yantar a coincis cu bruiajul semnalelor GPS care a afectat atât fregata britanică HMS Somerset, cât și navele civile din zonă.
Deși sistemele de luptă ale HMS Somerset nu au fost compromise, incidentul evidențiază capacitățile de război hibrid și electronic pe care Rusia este dispusă să le testeze în apele internaționale.
John Healey a avertizat direct Moscova cu privire la aceste acțiuni, menționând riscurile pe care nava Yantar le prezintă pentru infrastructura submarină critică, precum cablurile de date și energie. „Vă vedem. Știm ce faceți. Și, dacă Yantar călătorește spre sud săptămâna aceasta, suntem pregătiți”, a declarat oficialul britanic.
Desfășurarea de forțe în „Marele Nord”
Ca răspuns la aceste amenințări, Marea Britanie și-a recalibrat postura defensivă, extinzând aria de operațiuni de la Canalul Mânecii până în regiunea arctică („High North”).
În cadrul acestei strategii, trei aeronave P-8 Poseidon din cadrul Escadrilei 120 au fost dislocate la Baza Aeriană Keflavik din Islanda.
Aceasta reprezintă cea mai mare desfășurare externă a flotei britanice de P-8, având ca scop monitorizarea submarinelor și navelor de suprafață rusești în Atlanticul de Nord, în cooperare cu forțele americane și canadiene.
În paralel cu desfășurarea din Islanda, Royal Air Force (RAF) a executat misiuni complexe de colectare a informațiilor (ISR) cu o durată de până la 12 ore. Aceste zboruri au implicat aeronave RC-135W Rivet Joint și P-8 Poseidon, susținute de avioane cisternă americane, acoperind un traseu care se întinde de la periferia vestică a Rusiei până în Marea Neagră.
Ambasada Federației Ruse la Londra a respins acuzațiile britanice, calificându-le drept „provocatoare”. Diplomații ruși insistă că navele lor operează în strictă conformitate cu dreptul internațional și nu reprezintă o amenințare la adresa securității Marii Britanii, îndemnând Londra să se abțină de la pași care ar putea agrava criza europeană.
Cu toate acestea, frecvența interceptărilor (care au inclus recent și monitorizarea distrugătorului Viceamiral Kulakov de către HMS Duncan și a submarinului din clasa Kilo, Novorossiysk, de către HMS Iron Duke) sugerează o strategie concertată a Moscovei de a testa timpii de reacție și coeziunea forțelor navale NATO în Atlanticul de Nord-Est.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News