Apărarea antiaeriană a Ucrainei face două victime majore: Două avioane rusești de tip A-50 (AWACS) și Il-22 ar fi fost doborâte deasupra Mării Azov
Potrivit presei ucrainene și a unui deputat care se află în conducerea comisiei de apărare, un avion rusesc de avertizare timpurie și control aerian A-50 Mainstay (AEW&C) și un post de comandă aeropurtat Il-22M au fost angajate, cu succes, duminică de apărarea antiaeriană a Ucrainei deasupra Mării Azov,
Ministerul ucrainean al Apărării nu a comentat oficial această afirmație, care nu poate fi verificată în mod independent. Dacă aceasta este reală, pierderea celor două avioane de comandă și control ar fi o lovitură majoră pentru Rusia, deoarece există puține aeronave de acest tip. În plus, va face ca zborul în apropierea liniilor ucrainene să fie extrem de periculos, împingând efectiv aceste aeronave înapoi. Acest lucru ar urma unei campanii de interzicere a accesului pe care Ucraina a dus-o împotriva aeronavelor militare rusești în ultimele săptămâni, folosind sisteme de apărare aeriană Patriot cu rază lungă de acțiune.
“În jurul orei 21:00, unitățile ucrainene au tras asupra a două aeronave ale Forțelor Aeriene ruse, respectiv un avion A-50 și unul IL-22, care se aflau deasupra apelor Mării Azov”, a scris pe canalul său de Telegram vicepreședintele Comitetului pentru Securitate Națională, Apărare și Informații din Rada Supremă, Yuriy Mysiagin.
A-50 a fost doborât, iar IL-22 “era în aer și a încercat să ajungă la cel mai apropiat aerodrom, dar a dispărut de pe radar după ce a început coborârea, în zona Kerci”, a precizat Mysiagin, actualizându-și ulterior postarea pentru a spune că a doua aeronavă a fost un IL-22M.
,,Surse din cadrul Forțelor Armate ucrainene au dezvăluit că o aeronavă militară a Forțelor Aerocosmice ale Federației Ruse, A-50, a fost doborâtă, iar un IL-22M11, cu numărul de înregistrare 75106, a fost avariat”, a informat duminică și agenția ucraineană RBC.
Incidentele au avut loc în partea de vest a Mării Azov, potrivit RBC.
A-50 “a fost doborât imediat după intrarea în zona de patrulare de lângă Kyrylivka, în jurul orei 21:10 - 21:15, pe 14 ianuarie”, a informat RBC.
A-50 a dispărut de pe radare și a încetat să mai răspundă solicitărilor aviației tactice. Ulterior, pilotul unei aeronave rusești Su-30 a detectat un incendiu și coborârea unui vehicul aerian neidentificat.
IL-22M11 patrula în zona Strilkove și a fost în cele din urmă doborât de-a lungul coastei Mării Azov în jurul orei 21:00 pe 14 ianuarie, potrivit RBC, care a menționat că “după ce a fost lovită, aeronava intenționa să efectueze o aterizare de urgență în Anapa, solicitând evacuarea și chemând serviciile de ambulanță și pompieri”.
Agenția a publicat ceea ce s-a spus că sunt comunicații între IL-22M și dispecerul aeroportului Anapa. Aeronava intenționa să aterizeze la Anapa și a cerut evacuarea, chemând o ambulanță și o mașină de pompieri.
Ministerul rus al Apărării nu a comentat încă afirmațiile potrivit cărora două dintre platformele sale de comandă aeropurtate au fost lovite, dar bloggeri militari ruși, care sunt la curent cu situația, au deplâns pierderile trupelor ruse.
“Pentru Il-18/22, situația a devenit deja clară, avionul a aterizat, dar există victime (natura pagubelor și cauza lor nu sunt pe deplin clare)”, a scris pe canalul său de Telegram utilizatorul ColonelCassad.
“Inamicul declară înfrângerea avioanelor A-50 și Il-22 ale Forțelor Aerocosmice ale Federației Ruse pe cerul de deasupra Mării Azov”, a scris pe canalul de Telegram și Military Informant. Potrivit acestuia, “Il-22 avariat a reușit să ajungă la aerodrom și să aterizeze, după cum reiese din conversațiile interceptate pe o frecvență deschisă, dar cu A-50, aparent, totul este mult mai trist”.
“Dacă pierderea aeronavei va fi confirmată, aceasta va reprezenta o pierdere uriașă pentru aviația internă, deoarece există doar câteva astfel de aeronave AWACS în serviciu și sunt în mod constant în cantități mici pe front”, s-a plâns Military Informant. “Apropo, după pierderea a trei Su-34 dintr-o dată din cauza focului executat cu sistemul Patriot, de asemenea, în zona Mării Azov, a trecut foarte puțin timp”, a precizat acesta.
Chiar dacă aceste aeronave s-ar pierde din cauza unui de foc prietenos, ceea ce s-a mai întâmplat, doborârea avioanelor în partea de vest a Mării Azov ar fi o evoluție majoră. Este demn de remarcat faptul că Marea Azov se află între Crimeea la vest, Rusia la est și estul Ucrainei la nord. Podul Kerci și intrarea în Marea Azov se află la sud.
O doborâre a aeronavelor rusești s-ar potrivi, de asemenea, cu campania extrem de bine direcționată pe care Forțele Aeriene ucrainene au purtat-o împotriva aviației de luptă rusești, care a inclus mai multe distrugeri ale aeronavelor tactice. Aceste tactici anti-acces au dus la respingerea efectivă a puterii aeriene rusești și la degradarea capacității sale de a lansa atacuri directe și chiar a celor care folosesc bombe suspendate, care au făcut ravagii în orașele ucrainene.
Prima utilizare a acestor tactici, respectiv împingerea înainte a bateriilor Patriot pentru a ajunge adânc în spațiul aerian controlat de Rusia, a avut loc în luna mai a anului trecut, odată cu doborârea mai multor aeronave rusești deasupra teritoriului rus, care se învecinează cu nord-estul Ucrainei. În decembrie anul trecut, tactici similare au fost folosite împotriva avioanelor tactice care zburau deasupra nord-vestului Mării Negre. Dar doborârea unui avion tactic este un lucru, iar distrugerea unui A-50 este alt lucru.
A-50 sunt active cu densitate extrem de scăzută și cerere ridicată. De acolo de sus, în nivelurile de zbor, ele oferă o imagine a situației aeriene, care ajunge adânc în teritoriul controlat de Ucraina. Acestea pot juca un rol cheie în detectarea atacurilor cu rachete de croazieră și drone, precum și a ieșirilor avioanelor de luptă care zboară la joasă altitudine. Ele oferă, de asemenea, comandă, control și conștientizare a situației pentru avioanele de vânătoare rusești și bateriile de rachete antiaeriene.
Există doar aproximativ zece astfel de aeronave și se crede că semnificativ mai puține - aproximativ jumătate din acest număr - sunt operaționale la un moment dat, iar înlocuirea lor s-a materializat lent. Aceste aeronave au mai fost vizate anterior de forțele aliate cu Ucraina. Deci, doborârea unui avion de acest tip ar avea o miză mare, la fel ca și scoaterea din uz a unui IL-22M, care sunt, de asemenea, limitate ca număr și oferă relee radio critice și funcții de comandă și control pentru trupele rusești.
Dar, dincolo de victoriile contra-aeriene, aceasta ar fi o afacere mult mai mare dacă ar avea loc într-adevăr, deoarece ar refuza accesul aeronavelor de recunoaștere în zonele critice de operare. În esență, amenințarea de a fi doborâți i-ar împinge mai departe de teritoriul ucrainean. Acest lucru ar putea degrada drastic calitatea informațiilor, a comenzii și controlului pe care le oferă aeronavele. Chiar și avioanele de vânătoare, care sunt ținte mai grele decât avioanele de supraveghere, ar putea fi acum în pericol departe de linia frontului în această zonă.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News