Sapsan este o rachetă promițătoare, eficientă, ieftină și cu potențial de a înlocui sau completa livrările occidentale scumpe, chiar dacă rămân încă unele necunoscute legate de precizie.
Franța, una din puterile europene și de altfel o putere nucleară, întâmpină provocări, asemenea mai multor state, în această direcție. Un raport prezentat în Parlamentul Franței atrage atenția asupra faptului că lipsa piloților de luptă frânează ascensiunea Forțelor Aeriene și Spațiale (AAE) ale Republicii.
În aceste condiții putem sublinia din nou importanța pentru România a Centrului de pregătire F-16 de la Baza Aeriană 86 Borcea, singurul centru din Europa. Desigur, diferențele dintre cele două aviații militare, dacă ne uităm pe cifre sunt uriașe. Dar direcția e similară.
Avion de luptă francez Rafal. Foto: SIRPA-AIR
În raport se menționează numărul de recrutări pentru personalul Forțelor Aeriene franceze, atât în ceea ce privește avioanele de luptă, de transport sau elicoptere. Fluxul însă nu e suficient.
Raportul e semnat de parlamentarii francezi Thomas Gassilloud și Damien Girard și citat de publicația franceză Opex360. Documentul oficial atrage atenția asupra provocărilor cu care se confruntă Forțele Aeriene pentru a pregăti un număr suficient de piloți.
„Deși formarea de piloți pentru avioane de luptă Rafale presupune un timp de pregătire similar cu cel al Mirage 2000 - aproximativ 200 de ore de zbor pentru a avea capacitatea de a opera toate misiunile -, reducerea numărului de platforme a afectat capacitățile de antrenament, o problemă întâlnită și în aviația de transport, dar și la elicoptere”, se arată în raport. „În prezent, dimpotrivă, numărul de piloți operaționali este de fapt problema care frânează revenirea în forță a Forțelor Aeriene Franceze pentru eventuale angajamente de intensitate ridicată”, se mai specifică în documentul oficial.
De altfel, formatul aviației de vânătoare nu a crescut. La 31 decembrie 2023, potrivit sursei citate, Franța dispunea de 196 de avioane de luptă din care 97 Rafale, 64 Mirage 2000D, 28 Mirage 2000-5F și 7 Mirage 2000B. Până în 2030 se preconizează un total de 180 de aparate, 137 Rafale și 50 Mirage 2000D RMV.
Francezii spun că o soluție ar fi consolidarea așa-numitului „abonament aerian”, redus după Războiul Rece. Adică „menținerea competențelor piloților de vânătoare care au trecut în funcții de comandă, printr-un antrenament anual de minimum 40 de ore de zbor”, se arată în documentul oficial.
Răspunsul este evident.
Sursă foto: MApN
România primește avioane F-16 în „cascadă”. După cele 17 achiziționate din Portugalia, au mai fost achiziționate 32 din Norvegia și, recent, așa cum surse ale DefenseRomania au confirmat în exclusivitate, partenerul olandez va transfera României cele 18 avioane F-16 olandeze care sunt dislocate la Centrul de Pregătire de la Baza 86 Borcea.
În acest context centrul de pregătire, de altfel singurul centru de pregătire pentru F-16 din Europa, e o reală mină de aur pentru aviația militară a României.
Pentru că saltul atât de rapid la trei escadrile ar fi ridicat provocarea privind numărul de piloți pe care România i-ar putea pregăti în contextul în care pe sloturile din centrele de pregătire este și așa bătaie mare.
Amintim că la centrul de pregătire de la Borcea se antrenează viitorii piloți români de F-16, dar aici sunt pregătiți și partenerii noștri ucraineni. În prezent deja o primă serie de piloți români a finalizat trecerea pe F-16. O a doua serie e în curs de pregătire, în timp ce în premieră o altă serie formată din piloți ucrianeni se află pe „băncile” centrului de instruire.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News
Sapsan este o rachetă promițătoare, eficientă, ieftină și cu potențial de a înlocui sau completa livrările occidentale scumpe, chiar dacă rămân încă unele necunoscute legate de precizie.
Una dintre prioritățile Franței este de a recăpăta, cât mai curând posibil, capacitatea de a neutraliza apărarea aeriană inamică. Această capacitate a fost, în mare parte, pierdută odată cu retragerea rachetei antiradar AS-37 MARTEL, care era utilizată de avioanele Jaguar. Dar acest lucru se va schimba pe viitor, căci noua versiune a Rafale, Rafale F5 va ține cont de saturarea apărării antiaeriene a inamicului, în ceea ce putem numi războiul viitorului.
Su-57, avionul rus de generația a 5-a - sau cel puțin considerat de ruși ca fiind parte a acestei generații - s-a „născut” greu, întâmpinând numeroase probleme tehnice, mai ales pe parte de motorizare. Cu programul întârziat mult, de altfel primul Su-57 din producția de serie s-a și prăbușit, cu livrări relativ puține inclusiv pentru Armata rusă, Moscova se confruntă și cu faptul că Su-57 nu a rupt deloc gura târgului pe piața externă. Salvarea versiunii de export, Su-57E, ar putea veni chiar din India iar rușii sunt dispuși la un compromis fără precedent.
Thales a primit un contract pentru a furniza Albaniei unui radar de supraveghere aeriană Ground Master 400 Alfa (GM400α).
Atacul aerian american din noaptea de 22 iunie - faza principală a Operației Midnight Hammer (Ciocanul de la miezul nopții) - a fost o lovitură aeriană fără precedent, pregătită timp de ani de zile însă ajustată cu mai multe măsuri de mascare menite să ofere elementul de surpriză esențial unor astfel de operații.
Instalația nucleară iraniană de la Fordow a fost lovită din nou luni într-un atac al aviației militare israeliene, scrie presa iraniană, preluată de Jerusalem Post. Atacul vine la o zi după ce SUA au lovit aceeași țintă cu bombardiere strategice B-2.
Versiunile viitoare ale bombelor franceze Hammer, pe care le utilizează cu succes și ucrainenii și pe care le-au integrat pe MiG-29, vor avea raza de acțiune dublă. E vorba de versiunea AASM 250 XLR Hammer care va permite avioanelor de luptă Rafale să lovească devastator ținte la 140 kilometri distanță.
Înainte ca aviația strategică americană să lovească usturător instalațiile nucleare ale Iranului, aviația militară a Israelului a făcut ravagii și a paralizat, la propriu, antiaeriana iraniană. Sute de avioane F-16, F-15 sau F-35 modificate special pentru nevoie Israelului au făcut o demonstrație de forță și au lovit constant Iranul timp de o săptămână, zburdând, la propriul, pe cerul Teheranului. Obținerea superiorității aeriene ca la manual, ceea ce rușii visau să facă în trei zile în Ucraina odată cu invazia pe scară largă din 24 februarie 2022. Și ceea ce nu au reușit nici până azi.
Rusia își mărește producția de drone de tip Shahed (denumite de ruși ”Gheran”), iar Ucraina nu a reușit încă să rezolve uriașa problemă a atacurilor cu drone rusești.
Pregătiri fără precedent din partea forțelor americane, care au adus în Europa un număr impresionant de aeronave stealth F-22, considerate cele mai performante avioane din lume. Pe lângă faptul că sunt un factor de descurajare, F-22 Raptor transferate în Europa ar putea juca și un rol important împotriva Iranului. Operațional însă nu e clar obiectivul dislocării F-22 americane pe bătrânul continent.
NATO a finalizat testarea sistemelor care permit interceptarea bombelor aeriene ghidate rusești. Se așteaptă ca până la sfârșitul anului 2025 Ucraina să primească o nouă tehnologie care îi va permite să combată principalul instrument al Rusiei pentru lovirea apărării ucrainene.
Atacurile cu drone ucrainene au paralizat parțial Forțele aeriene ruse.
În cadrul Salonului Aeronautic de la Paris, oficialii francezi au anunțat că intenționează să comande două aeronave de avertizare timpurie și control AEW&C (AWACS) GlobalEye produse de Saab, contractul urmând să fie finalizat în câteva luni.
Olanda e una din cele mai importante prezențe aliate pe Flancul Estic. Și, așa cum menționează și Excelența Sa doamna Willemijn van Haaften, ambasadoarea Țărilor de Jos în România, citându-l pe Secretarul General al NATO, „Flancul Estic azi suntem toți” în fața pericolului reprezentat de agresiunea Rusiei și readucerea războiului în Europa.
Parlamentul sârb a aprobat luni, 16 iunie, angajarea de către guvern a unor credite în valoare de 1,9 miliarde de euro de la mai multe bănci franceze pentru finanțarea achiziționării a 12 avioane de vânătoare Rafale.
Europa se află într-o cursă contra-cronometru pentru a recupera din decalajul tehnologic ce o desparte de industria militară a Statelor Unite.
În cadrul tuturor structurilor de forță, resursa umană e cea mai importantă. Însă acest lucru se vede cel mai bine poate în aviația militară, unde diferența într-o situație de criză o face pilotul. Iar pregătirea unui pilot de luptă durează timp îndelungat iar costurile sunt de asemenea uriașe.
Zilele trecute apărea informația că Administrația Trump a redirecționat din Ucraina către Orientul Mijlociu detonatoarele speciale de proximitate, utilizate de rachetele ghidate cu laser de calibru 70 mm de tip Advanced Precision Kill Weapon System II (APKWS II).
În urma atacului fără precedent al dronelor ucrainene asupra aerodromurilor militare rusești, care a dus la distrugerea a peste 40 de bombardiere, Kremlinul a decis mutarea aviației strategice în baze cât mai îndepărtate de granița cu Ucraina, în principal în Orientul Îndepărtat, după cum se precizează pe canalul Telegram „Agenția” citând analiști din surse deschise.
Pe 11 iunie, Indonezia a ajuns la un acord cu Turcia pentru achiziționarea a 48 de avioane de luptă de generația a cincea KAAN, înregistrându-se astfel prima vânzare internațională majoră a avionului de luptă turcesc.
Secretarul de cabinet japonez, Yoshimasa Hayashi, și-a exprimat joi îngrijorarea profundă cu privire la un incident petrecut în apele internaționale, în care un avion de vânătoare chinez a trecut la limită pe lângă o aeronavă militară japoneză. Hayashi a îndemnat Beijingul să prevină repetarea incidentului. Japonia este, de asemenea, îngrijorată recent de trecerea portavioanelor chineze la est de Iwo Jima.
Unul dintre cei mai mari cumpărători mondiali de arme ar putea da o gură uriașă de oxigen pentru industria militară a Rusiei, grav afectată de război și sancțiuni.
Într-o demonstrație de coordonare tactică ce redefinește regulile jocului în spațiul aerian ucrainean, un pilot de F-16 al Forțelor Aeriene Ucrainene, ghidat de un avion de recunoaștere suedez, a reușit o performanță istorică: doborârea unui avion de superioritate aeriană rusesc, Suhoi Su-35. Incidentul, care ar fi avut loc deasupra regiunii Kursk din Rusia, nu este doar o victorie simbolică, ci dovada materializării unei noi și redutabile capacități aeriene pentru Kiev.
Într-o demonstrație de forță tehnologică ce reverberează de la Stockholm până la Washington, Suedia, cel mai nou stat membru al NATO, a intrat oficial în clubul exclusivist al puterilor aeriene care testează inteligența artificială în carlinga avioanelor de luptă de primă linie. Producătorul suedez Saab, în parteneriat cu startup-ul german de apărare Helsing, a confirmat că un avion de vânătoare Gripen E, echipat cu un "creier" AI, a zburat și a executat manevre de luptă autonomă.
Pe 7 iunie, un avion de vânătoare rusesc Su-35 Flanker-E, unul dintre cele mai avansate din arsenalul Kremlinului, s-a prăbușit în flăcări pe un câmp din regiunea rusă Kursk. Nu a fost un accident și nici un simplu ghinion. A fost rezultatul unei „ambuscade aeriene” atent planificate, o operațiune ce demonstrează o îndrăzneală și o sofisticare tactică în creștere din partea Forțelor Aeriene Ucrainene, care acum duc lupta direct în spațiul aerian al inamicului.
Luna trecută, președintele Trump surprindea pe toată lumea când anunța că SUA vor dezvolta un nou F-35 care vor înlocui actualul avion de generația a 5-a.
F-55, spunea atunci președintele că se va numi aeronava, o denumire de care nu auziseră nici măcar oficialii Lockheed Martin, care au discutat cu Trump înainte de evenimentul de la Doha.
Dronele ”low-cost” de tip Shahed și-au dovedit eficiența pe câmpul de luptă.
Avioane de luptă multirol Typhoon FGR4 de ultimă generație, echipate pentru misiuni de apărare aeriană, interceptare și operațiuni tactice, dislocate în Polonia, au interceptat două avioane ruse de spionaj care s-au apropiat prea mult de spațiul aerian al Alianței.
Coșmarul continuă pentru aviația militară rusă. După ce au pierdut peste 40 de bombardiere strategice aflate la sol, în urma unei operațiuni fără precedent a ucrainenilor care s-au infiltrat în teritoriul Federației Ruse și au lansat sute de drone kamikaze din camioane civile, rușii au pierdut în acest weekend și un Su-35, cel mai promovat avion de luptă al Rusiei. Și unul din cele mai performante, folosite intens în războiul lor de agresiune asupra Ucrainei. Avionul a fost doborât în interiorul Rusiei și există trei scenarii privind această performanță.
După foarte mulți ani de secetă și de „înfrângeri” pe linie, avioanele Gripen au reușit o victorie majoră în fața F-16 Fighting Falcon americane, și chiar în fața celei mai performante versiuni a F-ului american, Block 70 Viper.
Avioanele de vânătoare multirol Saab JAS 39C/D Gripen au participat la operațiuni de luptă în timpul confruntărilor în curs dintre Thailanda și Cambodgia.
Într-o mișcare ce se vrea cu potențial de a schimba echilibrul strategic de putere în Asia de Vest, Iranul a efectuat primul test operațional al sistemului de apărare aeriană S-400 Triumf de fabricație rusească, o piatră de hotar majoră care are ca obiectiv capacitatea țării de a opera ceea ce rușii și iranienii numesc „cel mai avansat sistem sol-aer (SAM)”, într-un scenariu real.
România a transmis Comisiei Europene un portofoliu de proiecte pentru dezvoltarea industriei de apărare și creșterea mobilității militare, investiții care urmează să fie finanțate prin mecanismul european Security Action for Europe (SAFE).
Aeronave Eurofighter Typhoon ale Luftwaffe (Forțele Aeriene Germane) au aterizat la Mihail Kogălniceanu, în Constanța. În contextul geopolitic complicat generat de războiul rus de agresiune și de provocările repetate ale Rusiei care testează spațiul aerian aliat pe întregul Flanc Estic, misiunea aviației militare germane va fi protejarea spațiului Alianței. Avioanele Eurofighter germane vor efectua misiuni de Poliție Aeriană în România alături de avioanele F-16 Fighting Falcon ale Forțelor Aeriene Române (ROAF).
Colombianul Andres Alfonso de la Hoz de la Cruz, în vârstă de 27 de ani, este responsabil pentru mai multe atacuri pe teritoriul statelor europene, sud-americanul acționând la ordinele Rusiei.
Uniunea Europeană a suspendat toate ajutoarele financiare acordate Ucrainei după ce parlamentarii au votat săptămâna trecută controversata Lege 21414, care afectează independența principalelor structuri de luptă împotriva corupției.
Serviciul de Securitate ucrainean (SBU) a neutralizat o tentativă de asasinat asupra lui Serhii Filimonov, comandantul Batalionului 108 Independent de Asalt „Lupii Da Vinci”, una dintre cele mai recunoscute unități de front din Ucraina.
Producătorul italian de camioane Iveco a declarat marți că se află în discuții „continue și avansate” cu mai multe părți pentru două tranzacții separate: una referitoare la divizia sa de apărare și cealaltă la restul companiei, relatează Reuters.
Pentru prima oară a fost fotografiat un avion de luptă rusesc Su-35S aflat în misiune de luptă și integrând noile rachete aer-aer R-77M.
Pe coridoarele de la Pentagon și de la sediul NATO din Bruxelles, o întrebare domină discuțiile strategice: cât de mult este dispusă administrația Trump să reducă amprenta militară a Americii în Europa? Speculațiile s-au transformat într-o așteptare tensionată, în timp ce aliații europeni anticipează o reevaluare fundamentală a posturii de forță americane, cu implicații directe pentru securitatea continentală într-un moment de maximă vulnerabilitate.
Într-un avertisment direct care subliniază o vulnerabilitate majoră în postura de apărare a Europei, Comisarul European pentru Transporturi, Apostolos Tzitzikostas, a declarat că rețeaua de transport a continentului este periculos de nepregătită pentru cerințele unui conflict de mare intensitate. Potrivit acestuia, podurile, tunelurile și căile ferate actuale, proiectate pentru uz civil, s-ar prăbuși sub greutatea unui efort militar modern, paralizând orice încercare de a mobiliza rapid forțele NATO pentru a contracara o agresiune rusă.
Președintele american Donald Trump a scurtat luni termenul limită pe care îl acordase Rusiei pentru a pune capăt războiului din Ucraina. Noul termen limită urmează să expire în nouă până la unsprezece zile. Purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, a declarat doar că conducerea rusă a luat act de această evoluție.
Într-o zi care a evidențiat tensiunea dintre realitatea militară pe termen lung și presiunea politică pe termen scurt, generalul american în retragere David Petraeus a avertizat luni că un armistițiu în Ucraina este improbabil până când ajutorul occidental nu va permite Kievului să schimbe fundamental dinamica de pe câmpul de luptă. Evaluarea sa sobră a venit în aceeași zi în care președintele Donald Trump a redus drastic termenul limită de 50 de zile impus Rusiei pentru a accepta o încetare a focului, semnalând o nerăbdare tot mai mare la Casa Albă pentru încheierea conflictului din Ucraina.
Într-o demonstrație complexă de forță și interoperabilitate, forțele aeriene din Franța, Marea Britanie și Belgia au executat o misiune de supraveghere strategică deasupra Mării Negre săptămâna trecută, pe 23 iulie. Operațiunea, care a implicat un grup aerian substanțial de avioane de luptă, cisterne și platforme de avertizare timpurie și control (AWACS), subliniază vigilența sporită a NATO pe flancul estic și determinarea aliaților de a asigura libertatea de navigație într-o zonă maritimă tensionată.
Într-una dintre cele mai clare și sfidătoare declarații de până acum, Coreea de Nord a anunțat oficial că orice negociere viitoare cu Statele Unite nu va duce niciodată la denuclearizare, cerând Washingtonului să accepte ceea ce Phenianul numește "realitatea" unui stat nord-coreean înarmat nuclear. Mesajul, transmis marți de influenta soră a liderului Kim Jong Un, Kim Yo Jong, ucide efectiv orice speranță de a reînvia un acord nuclear fără o schimbare fundamentală a politicii americane.
Pentagonul, prin intermediul Defense Innovation Unit (DIU), încearcă să recreeze condițiile grele de război electronic de pe frontul din Ucraina pentru a testa noua generație de drone americane. Însă un exercițiu recent în Alaska a scos la iveală o realitate inconfortabilă pentru Armata SUA: eforturile sunt subminate de echipamente de contramăsuri vechi de zeci de ani, poligoane de testare inadecvate și o birocrație complexă care împiedică testarea agilă, specifică conflictelor moderne.
Industria de apărare a Turciei a obținut un succes major la export, finalizând un acord strategic cu Indonezia pentru vânzarea a 48 de avioane de luptă de generația a cincea KAAN și a două fregate din clasa Istif.
Deși recunoaște că NATO poate captura ușor Kaliningradul, Rusia joacă rolul de „terorist kamikaze” și spune că e suficient un Iskander cu focos nuclear pentru „a controla situația”.
Cuvintele generalului Christopher T. Donahue, comandantul Armatei SUA pentru Europa și Africa (USAREUR-AF), despre planurile NATO pentru ocuparea orașului Kaliningrad, au rezonat puternic în Rusia. Oficialul american declara că planurile regionale ale NATO sunt elaborate de ceva vreme, inclusiv cel pentru capturarea Kaliningradului.
La recenta conferință LANDEURO 2025 de la Wiesbaden, Germania, Robert Brovdi, supranumit ”Ungurul”, este unul dintre membrii elitei armatei ucrainene - a avertizat țările NATO că nu sunt pregătite să se apere împotriva atacurilor masive, cu sute de drone pe zi.
Președintele american, Donald Trump, a declarat astăzi (28.07.2025) că va scurta termenul de 50 de zile pe care l-a acordat anterior Rusiei pentru a pune capăt războiului împotriva Ucrainei la 10 sau 12 zile. El a spus că va confirma noua dată în viitorul apropiat. Acest lucru a fost raportat de Sky News, Reuters și AFP. Șeful Casei Albe a făcut aceste remarci la o întâlnire cu premierul britanic, Keir Starmer, în Scoția.
Rusia a epuizat practic stocurile de armament sovietic folosite în timpul invaziei la scară largă în Ucraina. Dar acest lucru nu înseamnă nicidecum că Rusia își pierde capacitatea de a lupta. Dimpotrivă, motoarele industriei de apărare sunt turate la maximum iar industria a trecut pe economie de război. Mai mult, Rusia beneficiază de sprijin masiv din partea statelor aliate din așa-numita Axă a Răului.
În timpul războiului de 12 zile cu Iranul, SUA au folosit peste 100 de rachete THAAD, dezvăluind o lipsă critică de interceptoare și o amenințare la adresa securității globale.
Într-un război dominat de drone sunt rare momentele când două tancuri ajung practic la o confruntare directă, față în față. Un astfel de moment a fost suprins pe frontul din Ucraina, unde un tanc rusesc s-a duelat cu un tanc ucrainean.
Premierul israelian Benjamin Netanyahu a reiterat luni că Israelul nu-şi va înceta ofensiva în Fâşia Gaza până când nu-şi va fi îndeplinit cele două obiective principale: eliminarea Hamas şi aducerea acasă a tuturor ostaticilor israelieni deţinuţi în continuare de gruparea islamistă în Fâşia Gaza, relatează Agerpres și EFE.
Rusia visează de mai bine de trei ani să facă ceea ce Israelul a reușit în Războiul de 12 Zile împotriva Iranului: Dominația aeriană. În ciuda faptului că aviația militară rusă e superioară celei ucrainene, atât din perspectivă tehnologică, dar mai ales din perspectivă numerică, Forțele Aeropsațiale Ruse nu au reușit sub nicio formă să domine spațiul aerian ucrainean. Cum s-a ajuns aici?
Încetarea focului intră în vigoare după negocieri intense în Malaezia, susținute de mediatori internaționali.
Următoarele exerciții militare comune dintre Rusia și Belarus, „Zapad-2025” („Vest-2025”), vor avea loc în septembrie 2025. Aceste manevre regulate au fost mult timp un element important în demonstrarea forței ambelor țări. Conform analizei publicației poloneze Defence24, în contextul războiului în curs din Ucraina și al reformelor structurale din forțele armate ruse, exercițiile din acest an ar putea căpăta o nouă dimensiune.
Gigantul german Rheinmetall a lansat o ,,ofensivă industrială'' fără precedent în România, încercând să preîntâmpine decizia în cea mai mare competiție de înzestrare a țării prin stabilirea producției pentru blindatul Lynx KF41 direct pe teritoriul național, la Mediaș. Mișcarea, care are ca miză un contract estimat la 3 miliarde de euro, este menită să transforme fundamental criteriile de selecție, mutând accentul de la performanța tehnică la valoarea adăugată strategică și industrială. Susținerea politică pentru o astfel de colaborare, evidențiată și în cadrul discuțiilor la nivel înalt româno-germane de pe 18 iulie, semnalează că argumentul producției locale este unul de o importanță capitală pentru securitatea pe Flancul Estic al NATO.
„Nu mai sunt interesat să vorbesc cu președintele rus Vladimir Putin”, a declarat președintele american Donald Trump într-o conferință de presă după discuțiile cu premierul britanic Keir Starmer, luni. Potrivit lui Trump, după fiecare dintre discuții, părea că se apropie un armistițiu, iar apoi au urmat atacuri cu rachete rusești asupra orașelor ucrainene.
O declarație recentă a Secretarului General al NATO, Mark Rutte, a stârnit multe controverse în rândul experţilor din domeniul militar: Rusia ar produce „de trei ori mai multă muniție în trei luni decât întregul NATO într-un an”. Această afirmație alarmantă, menită să sublinieze urgența sprijinului care trebuie acordat Ucrainei, ridică o întrebare fundamentală: a depășit cu adevărat baza industrială de apărare a Rusiei capacitatea combinată a celor 32 de națiuni aliate?
Elbit Systems Ltd. a anunțat astăzi că a obținut un contract în valoare de aproximativ 260 de milioane de dolari din partea Airbus Defence and Space, pentru a furniza sistemele de autoprotecție J-MUSIC™ (Directed Infrared Counter Measures – DIRCM), care vor fi instalate pe aeronavele de transport A400M Atlas ale Forțelor Aeriene Germane.
Pe 27 iulie, președintele SUA, Donald Trump, s-a întâlnit în Scoția cu președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen. Cei doi au discutat despre acordul comercial dintre Washington și Bruxelles, iar potrivit șefului Casei Albe, UE și SUA „au ajuns la un acord” care prevede introducerea unor tarife de 15% pentru cea mai mare parte a bunurilor provenite din Uniunea Europeană.