Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Avioane Gripen pentru Ucraina: Ce ofertă face Suedia şi în ce condiţii ar putea fi livrate primele aeronave către Forţele Aeriene Ucrainene

Data publicării:
În timp ce lumea liberă se pregătește să ajute la reconstrucția forțelor aeriene ucrainene, o întrebare majoră planează asupra viitorului aviației de luptă a Kievului: ce avioane vor umple golul lăsat de război? Pe lângă deja mult-discutatele F-16 americane, o altă opțiune prinde contur, una de origine suedeză: avioanele de vânătoare JAS 39 Gripen. O posibilă soluție strategică sau doar o distragere de la planul principal?

Conform informațiilor recente, ministrul suedez al Apărării, Pal Jonson, a declarat pentru publicația Breaking DefenseStockholm este deschisă să vândă avioane Gripen Ucrainei, dar numai după încheierea războiului. Jonson a subliniat că un astfel de acord ar fi „un efort pe termen lung” de a consolida capacitățile aeriene ucrainene, în linie cu colaborările anterioare ale Suediei cu țări precum Cehia, Ungaria și Brazilia.

Această deschidere vine în contextul în care Kievul și-a exprimat de mult interesul pentru aceste avioane, în special pentru versiunea modernă Gripen E.

Deși până acum s-au purtat discuții intense pe marginea livrărilor de modele mai vechi, Gripen C/D, statele NATO au cerut Suediei să sisteze aceste transferuri pentru a se asigura că Ucraina se concentrează pe o singură platformă, F-16, pentru a nu suprasolicita pregătirea piloților ucraineni cu tipuri de avioane diferite.

Cu toate acestea, ministrul Jonson a reiterat că Suedia rămâne „deschisă la discuții” privind donarea avioanelor Gripen C/D. Această flexibilitate a stârnit un val de optimism în rândul experților, care văd în aceste aparate o alternativă viabilă și o potențială completare a flotei de F-16.

 

Avantaje incontestabile ale avioanelor Gripen, dar cu un preț

 

De ce ar fi avioanele Gripen o alegere bună pentru Ucraina? Avioanele suedeze sunt semnificativ mai ieftine și mai ușor de întreținut decât alte aparate occidentale, ceea ce le face o opțiune atractivă pentru o țară cu un buget militar limitat. Gripen se poate adapta la piste de aterizare mai scurte și poate fi reparat rapid, avantaje cruciale într-un conflict de uzură.

De asemenea, compania suedeză SAAB, producătorul avioanelor, are o politică deschisă de a împărtăși tehnologie și de a localiza producția. Asemenea demersuri ar oferi industriei aeronautice ucrainene o șansă de a se moderniza și de a deveni mai independentă pe termen lung. SAAB a colaborat similar cu Brazilia și Ungaria, unde a deschis linii de producție sau centre de dezvoltare.

Un alt aspect important este că, deși a intrat în serviciu din 1996, Gripen a avut parte de primul său test real în 2025, în timpul unui scurt conflict între Thailanda și Cambodgia. Conform analiștilor, avioanele thailandeze au jucat un rol-cheie în victorie, demonstrându-și eficacitatea pe câmpul de luptă.

 

Dependența de SUA și mizele geopolitice

 

Cu toate aceste avantaje, calea către o flotă de Gripen nu este lipsită de obstacole. Principala problemă este dependența SAAB de componente americane, în special de motoarele General Electric F414G.

Reglementările stricte ale SUA, cunoscute sub numele de ITAR, impun producătorului suedez să obțină o aprobare specială pentru a exporta orice avion ce conține tehnologie americană.

Această dependență a creat tensiuni în trecut. S-a speculat că SUA ar fi exercitat presiuni asupra altor potențiali cumpărători, cum ar fi Columbia, pentru a alege avioane americane F-16, chiar dacă atât autoritățile columbiene, cât și SAAB au negat oficial aceste zvonuri.

Această situație ar putea deveni o variabilă imprevizibilă în cazul Ucrainei, pe măsură ce SUA încearcă să-și consolideze poziția pe piața globală de armament.

 

Gripen în ecuația post-război a Ucrainei

 

Analizând toate aceste aspecte, devine clar că avioanele Gripen ar putea juca un rol de nișă în viitorul aviației militare ucrainene.

Pe de o parte, ar fi o soluție practică și eficientă din punct de vedere al costurilor, contribuind la extinderea rapidă a flotei. În plus, o colaborare cu SAAB ar deschide uși pentru industria de apărare a Ucrainei, oferind expertiză și tehnologie vitală pentru dezvoltare pe termen lung.

Pe de altă parte, este de așteptat ca flota aeriană ucraineană să se unifice pe o singură platformă de bază, cel mai probabil F-16, având în vedere numărul mare de avioane deja promise de partenerii occidentali.

Diferența de performanță tehnologică dintre Gripen și avioanele de generația a cincea, precum F-35, ar putea fi un dezavantaj pentru o țară care are nevoie de calitate, nu doar de cantitate.

În concluzie, deși Gripen nu va deveni, probabil, coloana vertebrală a Forțelor Aeriene Ucrainene, o mică flotă de avioane suedeze ar putea completa perfect arsenalul occidental, oferind un avantaj tactic și strategic într-un viitor conflict.

Rămâne de văzut dacă ecuația complexă dintre necesitățile Ucrainei, politica de export a Suediei și interesele geopolitice ale SUA va permite ca acest „proiect puternic pentru decenii” să devină realitate.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Ştiri Recomandate

Natura ambiguă a parteneriatului sino-rus: China furnizează în secret o cantitate enormă de componente pentru drone către Rusia
Avioane Gripen pentru Ucraina: Ce ofertă face Suedia şi în ce condiţii ar putea fi livrate primele aeronave către Forţele Aeriene Ucrainene
O colaborare de importanță strategică pentru statele europene: Producătorul rachetelor ucrainene „Flamingo” se pregătește să înceapă producția de combustibil solid pentru acestea în Danemarca
Din era sovietică, în prima linie a frontului: Cum a devenit Bulgaria cel mai mare furnizor de armament al Ucrainei
Prima mare putere europeană care renunță la toate cele 110 avioane Eurofighter din dotare. Calendarul oficial al retragerii a fost publicat
Atacurile cu drone ucrainene au pus presiune majoră pe rezervele de combustibil ale Rusiei
AI-ul face aproape toată treaba: Roiuri de drone cu inteligență artificială au fost folosite în premieră în războiul din Ucraina
Sub camuflajul unui container: Compania Saab a prezentat în premieră platforma de lansare pentru bomba de precizie GLSDB
China transmite că SUA sunt în „raza” ei nucleară și a prezentat în premieră noua rachetă intercontinentală DF-61 cu rază de 15.000 km. Ce se mai știe despre racheta balistică
India și Rusia negociază livrarea de noi sisteme S-400: „Avem nevoie de ele din cauza Chinei”
MAE se delimitează de vizita lui Năstase și Dăncilă în China, la paradă alături de Putin, Xi și Kim. Ministerul transmite că „prietenii lui Putin nu ne reprezintă”
România mută mai multe forțe pe Dunăre după atacurile Rusiei. Moșteanu: Armata e acolo, dar nu putem trage în dronele ruse, în direcția Ucrainei
Avionul rus Su-25 a rămas „orfan”. A murit în Rusia creatorul avionului rus de atac Su-25 Frogfoot
Cursa anti-UAV continuă: Sistemul american Leonidas a paralizat un roi de 49 de drone în doar câteva secunde
Atac aerian masiv al Rusiei asupra Ucrainei. Armata poloneză a ridicat avioane de vânătoare
Preşedintele Xi anunță o Chină "de neoprit" / Trump denunță un complot organizat de Xi, Putin și Kim împotriva Statelor Unite
Ucraina adaptează bombele ghidate pe avioanele MiG-29, o soluție internă pentru a compensa lipsa de muniție occidentală (FOTO)
UralVagonZavod - singura întreprindere rusă care realizează asamblarea în serie a tancurilor, atât pentru nevoile armatei ruse cât și pentru export.
EXCLUSIV
Armata Rusiei, susținută în continuare cu tehnologie occidentală: Un raport al spionajului ucrainean arată cum echipamentele străine alimentează mașina de război rusească
Ucraina dezvăluie caracteristicile Palianîtsia: Noua "rachetă-dronă" cu capacități de atac remarcabile
Tanc de luptă german de tip Leopard 2. Foto: Bundeswehr
EXCLUSIV
Germania, între retorică și realitate: Se destramă unitatea europeană în sprijinul Ucrainei cu trupe de menţinere a păcii?
Polonia, pregătită să lanseze producţia de rachete de croazieră: Războiul din Ucraina a dat un nou imbold industriei militare poloneze
Filmul scufundării navei ucrainene Simferopol. Pe unde au intrat rușii cu drone pe Dunăre și de ce Armata României trebuie să fie în gardă: Rusia are capacitatea de a bloca Sulina
China, demonstrație de forță în fața SUA: Paradă militară cu mii soldați și cele mai noi rachete, capabile să lovească teritoriul american
Marea Neagră: O dronă de recunoaștere Global Hawk menține vigilența SUA asupra forțelor rusești de pe frontul din Ucraina (FOTO)
Armata Rusă / Foto: Ministerul Apărării de la Moscova
EXCLUSIV
Atacăm Ucraina la toamnă, susține gen. Gherasimov. Harta din fundal prefigurează un scenariu horror pentru București: 850 de km de graniță, "păziți" de tancurile rusești
Rușii au efectuat cel mai violent atac pe Dunăre de la începutul războiului. Portul Izmail, lovit cu peste 25 de drone kamikaze
F-16 vs. F-16, din nou deasupra Mediteranei: Aviația militară a Greciei și cea a Turciei au ajuns din nou „față în față”
Probleme în paradisul Organizației de la Shanghai? Dezacordurile pe termen lung sunt mai mari decât lupta contra tarifelor Administrației Trump
Noapte intensă pe Dunăre. Două F-16 ale României și două Eurofighter ale Germaniei, ridicate după atacuri ale Rusiei pe malul ucrainean
Cheltuieli record pentru apărare în statele UE: 343 de miliarde de euro, mai mult decât China
Ministrul german al Apărării critică declarația lui Von der Leyen privind desfășurarea de trupe în Ucraina
O altfel de tranziție către F-35: Cu JAS-39 Gripen, în chirie. Cu cât timp a prelungit Cehia închirierea celor 12 avioane Gripen suedeze și ce mai presupune contractul
pixel