F-16 vs. F-16, din nou deasupra Mediteranei: Aviația militară a Greciei și cea a Turciei au ajuns din nou „față în față”
Potrivit Statului Major General al Apărării Naționale Elene, avioanele turcești F-16, înarmate cu rachete aer-aer, au încălcat reglementările de trafic aerian intrând în spațiul de informare a zborurilor (FIR)al Greciei, fără plan de zbor, dar nu au pătruns în spațiul aerian național grec. În plus, un avion turc ATR-72 și un elicopter militar au intrat, de asemenea, în aceeași zi în FIR fără autorizație. Nu au fost raportate exerciții militare turcești programate în zonă, astfel că Atena acuză Ankara de noi provocări în Mediterană.
Avioane F-16 ale Forțelor Aeriene Turce. Sursă foto: NATO Allied Air Command
Incidentele au avut loc în sud-estul Mării Egee, în apropiere de insulele Rodos și Kastellorizo, unde avioanele de vânătoare F-16 ale Turciei au zburat timp de 3–4 minute înainte de a fi interceptate de aparate ale Forțelor Aeriene Elene.
Ca răspuns, Grecia a ridicat și ea avioane de luptă F-16 Fighting Falcon, pentru a intercepta aeronavele Turciei.

F-16 Fighting Falcon grec
Ultima pătrundere a unor avioane turcești de luptă înarmate în spațiul aerian grecesc a avut loc în februarie 2023, remarcă cei de la Greek City Times. De atunci, activitatea Forțelor Aeriene Turce în Marea Egee, parte interioară a Mediteranei, a scăzut considerabil, fiind limitată la manevre ocazionale ale unor vehicule aeriene fără pilot (UAV) și elicoptere.
Oficialii greci s-au declarat surprinși de incident, mai ales în contextul planurilor aflate în desfășurare la Atena pentru reluarea lucrărilor la cablul electric submarin Grecia-Cipru. Sursa citată scrie că există speculații potrivit cărora incidentul ar putea fi o încercare a Turciei de a transmite un semnal pentru oprirea acestor eforturi.
„Intruziunea coincide cu declarații provocatoare ale ministrului turc de externe Hakan Fidan, care a acuzat Grecia că alimentează sentimente anti-turcești din motive politice. Fidan a avertizat că acțiunile Greciei ar putea duce la „consecințe strategice grave” pentru poporul și statul grec”, mai scrie publicația greacă.
Amintim că surse diplomatice nu au exclus ca înainte de Adunarea Generală a ONU de la New York, premierul grec Kyriakos Mitsotakis și președintele turc Tayyip Erdogan să aibă o întrevedere, deși momentan nu există confirmări oficiale.
Grecia și Turcia încearcă să facă pași diplomatici pentru detensionarea situației dintre cele două, situație care în ultimii ani a escaladat periculos de mult, incidentele militare înmulțindu-se. Atât Atena cât și Ankara, state membre NATO, revendica porțiuni din Mediterană. Grecia susține că insulele ei (Rodos, Kastellorizo, Creta) au drepturi maritime proprii, adică generează ZEE și platou continental, în timp ce Turcia contestă acest lucru, argumentând că insulele apropiate de țărmul turc nu ar trebui să limiteze accesul său la resurse maritime.
F-16 vs. F-16: Aviația militară a Greciei și cea a Turciei, din nou „față în față”
Grecia și Turcia, rivale tradiționale în regiunea Mării Egee, își bazează în continuare forțele aeriene pe același tip de avion de vânătoare: F-16 Fighting Falcon, remarcă și The Aviation Geek Club, care dedică un material incidentelor aviatice recente dintre cele două state, citând un reportaj de pe un canal de YouTube în care un pilot grec de F-16 povestește interceptarea recentă a două F-16 turcești care se apropiau de spațiul aerian grec aproape de insula Patmos, misiune de poliție aeriană la care grecii au răspuns tot cu avioane F-16.
Sursa citată amintește că F-16 reprezintă coloana vertebrală a ambelor aviații militare, avionul de generația a 4-a de producție americană fiind introdus în serviciu în anii ’80.
Grecia a lansat prima comandă la sfârșitul acelui deceniu, livrările având loc între 1988 și 1989, într-un program cunoscut sub numele „PX-I”. Ulterior, elenii și-au modernizat constant flota, achizițiile fiind finalizate în 2009. Aceste modernizări au adus și progrese tehnologice notabile, cum ar fi integrarea radarului AN/APG-68(v9) și a sistemului de comunicații Link-16, esențiale pentru interoperabilitate cu aliații NATO.
La rândul său, Turcia a primit primul F-16 în 1987 și, pe parcursul anilor, și-a adus întreaga flotă la standardul Block 50, ultimul avion fiind livrat în 2012.

Avioane F-16 Fighting Falcon ale Forțelor Aeriene Turce, aflate la Baza Malbork
Situația dintre cele două diferă în contextul în care Grecia avansează în programul F-35, urmând ca în 2028 să primească primele avioane din cele 20 comandat, continuând în același timp și achiziția de avioane moderne franceze Rafale. Turcia, cu o capacitate militară net superioară Greciei, trece printr-o criză în ceea ce privește aviația militară, după ce a fost exclusă din programul F-35 ca urmare a achiziției de sisteme rusești S-400. Ulterior, achiziția de F-16 Block 70 noi și modernizarea celor actuale la standardul Block 70 Viper - cea mai modernă versiune a F-ului american - a fost tergiversată și întârziată de administrațiile americane, Ankara primind abia recent undă verde. Concomitent Turcia negociază fiind aproape să achiziționeze avioane europene Eurofighter, dar și continuă dezvoltarea propriului avion de luptă de generația a 5-a, Kaan.
F-16 Fighting Falcon vor rămâne în continuare și în viitorul apropiat coloana vertebrală a celor două aviații militare rivale.
CITEȘTE ȘI: Când ați crezut că le-ați văzut pe toate: Turcia șocheză și renunță la modernizarea avioanelor F-16 la versiunea Block 70, pentru care turcii s-au bătut atât de mult
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News