Avionul rus Su-25 a rămas „orfan”. A murit în Rusia creatorul avionului rus de atac Su-25 Frogfoot
Inginerul Iuri Ivașeckin, care a participat la crearea avioanelor Su-25 și SSJ-100, a decedat în Rusia, la vârsta de 91 de ani.
Creatorul celebrului avion de atac Su-25 și primul care a condus proiectul avionului SSJ-100, Iuri Viktorovici Ivașeckin, a murit la vârsta de 91 de ani, relatează TASS .
Serviciul de presă al United Aircraft Corporation, care face parte din corporația de stat Rostec, a transmis: „Unul dintre angajații remarcabili ai întreprinderii noastre, Iuri Viktorovici Ivașeckin, o persoană minunată, un specialist și mentor înalt calificat, a decedat subit. Vom păstra amintirea lui Iuri Viktorovici în inimile noastre.”
Acesta a deținut „poziții cheie în industria aeronautică rusă și a adus o contribuție semnificativă la crearea aeronavelor autohtone moderne. Sub conducerea sa au fost dezvoltate nu numai aeronave militare, ci și aeronave civile”, mai precizează sursa citată.
Despre Su-25 Frogfoot

Su-25 / FOTO: Ministerul Apărării al Federației Ruse
Sukhoi Su-25 este un avion de atac la sol dezvoltat de către biroul de proiectare rus Sukhoi în anii '70. Cunoscut și sub numele de "Frogfoot", acest avion este proiectat pentru a asigura sprijin aerian apropiat și pentru a ataca ținte terestre, cum ar fi vehicule blindate, poziții fortificate și infrastructură inamică. Su-25 se remarcă prin capacitatea de a putea fi operat de pe aerodromuri neamenajate.
Sovieticii au decis, în 1968, să creeze un avion specializat în susținerea trupelor la sol, căci era evident că avioanele existente atunci (Su-7, Su-17, MiG-21, MiG-23) nu oferă protecția și precizia necesară misiunilor în teren intens supus focului. Astfel, biroul de proiectare Sukhoi (cu sprijinul ministerelor relevante) a început lucrul rapid la conceptul „T-8” ce avea să devină Su-25. Primul prototip a zburat în februarie 1975, iar seria de producție a început la fabrica din Tbilisi, Georgia, în 1978.
Su-25 e avion monopost, blindat, cu o carlingă din aliaj de titan, care poate transporta o gamă largă de arme: rachete aer-sol Kh-23, Kh-25ML, Kh-29, rachete pod (UB-32A, S-8, S-24, S-25), bombe ghidate (350–670 kg), poate integra un tun de 30 mm AO-17A, dar și sisteme SPPU-22 cu tunuri de 23 mm, potrivit Airforce-technology.com.
Viteza maximă e de circa 950 km/h, plafon operațional de 7.000 m, rază de acțiune standard de 750 km iar greutatea maximă la decolare de 17.600 kg, potrivit sursei citate.
De la intrarea în serviciu Su-25 a suferit mai multe modernizări.
Versiunea Su-25SM, dotată cu radar și sisteme electronice modernizate, a intrat în serviciu în 2007. Noile Su-25 modernizate, capabile să opereze noaptea și în condiții meteo adverse, au trecut testele în 2011 și se află în planuri de producție.
Georgia, Belarus, Bulgaria, Kazahstan sau Turcia au dezvoltat și ele versiuni propri personalizate ale Su-25.
Su-25 a fost folosit intens de sovietici în Războiul din Afganistan (1980-89), unde au fost pierdute în jur de 23 de aparate. A fost utilizat de forțele irakiene în conflictul cu Iranul, în războiul din Golf, dar și în conflictele din Caucaz. Rusia folosește azi Su-25 și în invazia din Ucraina.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News