Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Avioane USR Craiova. Ultima șansă pentru IAR-99 și resuscitarea unei companii căpușată și băgată în comă?
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
În ultimele zile s-a vorbit mult despre câteva numiri pe care ministrul Economiei Radu Miruță (USR) le-a făcut în Consiliul de Administrație al societății Avioane Craiova S.A. 
IAR-99, foto: Avioane Craiova
IAR-99, foto: Avioane Craiova

Este vorba despre Nicu Fălcoi, Claudia Gasparini și Iulia Dudu. Toți trei însă, persoane cu vastă experiență în zona de management antreprenorială privată sau în zona militară. 

Nicu Fălcoi spre exemplu, fost membru în Comisia de Apărare din Camera Deputaților și vicepreședinte al Adunării Parlamentare la NATO, dar și fost pilot militar cu peste 20 de ani de experiență pe supersonice, a fost numit președinte al Consiliului de Administrație la Avioane Craiova.

2. Avioane IA... (avioane-craiova_62059900.jpg)

Avioane IAR-99 Standard aflate în proces de mentenanță la Avioane Craiova. Foto: Ministerul Economiei

Ministrul Radu Miruță, într-un drept la replică transmis către Gândul, a subliniat că alegerea nu s-a făcut pe considerente politice ci pe competențe profesionale. 

La Avioane Craiova procedura de selecție pe întreg mandatul a managementului corporativ a fost declanșată, însă nu a fost finalizată, iar vechile mandate au expirat.

Conform art. 29^1 din OUG 109, suntem în situația unor numiri provizorii, iar aceste numiri provizorii se fac de către autoritatea publică tutelară.

Indemnizația brută stabilită este la valoarea de 4.645 RON/lună. Da, ca ministru, nu am propus sumele văzute la televizor pentru alte companii ale statului.

Vă las mai jos profilul fiecărui membru al CA:

– Bogdan Craciunas – director financiar una dintre cele mai mari companii private din România, în trecut senior manager KPMG, responsabil pentru investigarea fraudelor în cadrul PricewaterhouseCoopers România, absolvent de Finanțe Bănci la Babeș Bolay;

– Nicu Fălcoi – pilot de avion supersonic, vicepreședinte al AP NATO, președinte al Comisiei SIE și al Comisiei de Apărare din Camera Deputaților;

– Monica Roșca – absolvent de ASE București, contabil șef și auditor intern in sectorul public;

– Gasparini Claudia – economist, expert tehnic judiciar, membru ANEVAR și formator de auditori;

– Iulia Dudu – economist, manager cu experiență de 20 de ani în companie privată.

Dacă ar exista în toate consiliile de administrație ale companiilor de stat doar astfel de oameni, care să vină din mediul privat cu astfel de CV-uri pentru 2774 RON net, am vedea mai multă performanță și mai multă eficiență.

Chiar nu știu apartenenta politică a fiecăruia, selecția a fost făcuta pe baza de CV-uri și vă invit prin comparație să verificați CV-urile celor numiți anterior în alte companii de stat, pe sume din 5 cifre”, a transmis Radu Miruță, ministrul Economiei în subordinea căruia se află industria de apărare din România.

Ce e cert e că Avioane Craiova chiar are nevoie ca de aer de o conducere competentă care să resusciteze.

 

Nicu Fălcoi face o paralelă între Avioane Craiova și Aerostar Bacău și anunță „resetul” la Craiova unde „e ceva putred”

 

3. Nicu Fălco... (nicu-falcoi_40390900.jpg)

Nicu Fălcoi (în centru), fost pilot de supersonice, actual președinte al CA la Avioane Craiova, pe vremea când era vicepreședinte la AP NATO. Foto: Nicu Fălcoi @OfficialFacebook

Într-o reacție pe pagina sa oficială, Nicu Fălcoi anunță schimbarea la Avioane Craiova. O companie care trăiește din contracte cu Ministerul Apărării, pe care nici măcar nu le poate respecta. Căpușată politic și ținută la aparate de statul român, Fălcoi spune că dacă nu va reuși să resusciteze Avioane Craiova va fi primul care va demisiona.

„S-a tot vorbit în ultimul timp, pe la unele televiziuni, despre numirea mea ca președinte al CA la Avioane Craiova SA ca și când chestia asta ar fi un eveniment epocal, care mă va transforma dintr-o dată într-un nabab, indemnizația pentru această funcție fiind imensa sumă de 2770 de lei net.

Vreau să vă spun că, atunci când mi s-a propus să fac parte din acest CA, am stat mult pe gânduri dacă să accept sau nu. Propunerea nu prea corespundea cu planurile mele de viitor, dar mi-am dat seama că, până la urmă, nu se exclud. Iar atunci când Radu Miruță, ministrul Economiei, mi-a propus să fiu și președinte, am acceptat fără să clipesc, poziția fiind o adevărată provocare pentru mine. De ce?

De-a lungul timpului, am tot vorbit de incompetența cu care această societate strategică a României a fost condusă. De faptul că, de 35 de ani, lucrurile au mers din ce în ce mai rău acolo, chiar dacă statul român a tot ajutat compania să nu intre în faliment, și că ar fi nevoie de o cu totul și cu totul altă abordare. Am făcut întotdeauna o paralelă între Aerostar Bacău și Avioane Craiova. Una cu management privat și alta cu management stabilit politic. Una care este centru regional de mentenanță pentru F16 și tot felul de alte contracte, și una care trăiește exclusiv din contractele pe care Ministerul Apărării i le dă și plină de datorii.

E cât se poate de clar. Acolo este ceva putred, și provocarea mea este să fac ca lucrurile să se schimbe. Asta pe termen scurt, pentru că pe termen lung, eu cred că soluția general valabilă, pentru toate aceste societăți de stat, care merg pe pierdere, este privatizarea. Și argumentul este chiar Aerostar Bacău.

Ce mă recomandă pentru această poziție? Vă rog să citiți CV-ul meu și poate veți găsi și explicația. (Și poate citiți și CV-urile mulțimii de președinți de CA-uri numiți de fostul ministru, nu de alta, dar poate găsiți mici diferențe)

Voi reuși?

Eu așa cred, și dacă nu voi reuși, să fiți siguri că voi fi primul care-și va da demisia. Oricum, prezența mea acolo este provizorie și unul dintre scopurile acestui CA este și acela de a organiza cât mai repede un concurs prin care să se stabilească atât directorul cât și CA-ul , conform OUG 109/2011 completată in 2025 privind guvernanța corporatistă”, a transmis Nicu Fălcoi.

 

O nouă conducere, ultima șansă de a salva programul IAR-99?

 

4. IAR-99 Șoi... (iar_99_soim_avion_romania_90284000.jpg)

IAR-99 Șoim, Sursă foto: Baza 95 Aeriană "Erou Căpitan Aviator Alexandru Şerbănescu"

Avioane Craiova are un „palmares” de invidiat în ceea ce privește întârzierile în programul avionului de antrenament IAR-99, program pentru care MApN a făcut plățile și care trebuia deja finalizat.

Așa cum analiza și DefenseRomania în primăvara acestui an, după ce acumulase deja întârzieri serioase în programul de modernizare a avionului de antrenament IAR-99, în octombrie anul trecut directorul Avioane Craiova informa printr-un SMS că până la finalul anului va preda Armatei 5 din cele 10 avioane  de antrenament.

Se întâmpla în contextul în care jurnalistul Adelin Petrișor, cel care s-a interesat intens de programul IAR-99 de-a lungul timpului, publica un material despre situația celor 10 avioane care trebuiau modernizate. La luni distanță, surpriză, niciun avion modernizat.

în 2020, când s-a semnat contractul între Avioane Craiova și Ministerul Apărării pentru modernizarea a 10 avioane IAR-99 Standard la versiunea Standard Modernizat (Șoim), era stipulat că acordul se întinde pe 4 ani iar ultima aeronavă modernizată urmând a fi livrată în termen de 48 de luni de la semnarea documentului.

Valoare contractului e de 275 de milioane de lei fără TVA iar plăți s-au efectuat către fabrică.

Un prim contract, semnat în 2020, prevede modernizarea a 10 aeronave IAR-99 Standard la configurația IAR-99 SM, iar un al doilea, parafat în 2022, prevede eliminarea obsolescenței sistemelor pentru alte 10 aeronave IAR-99 Șoim.

România deține 21 de aeronave IAR-99. Din acestea, 11 au fost deja modernizate, sunt IAR-99 Șoim, în timp ce celelalte 10 au rămas la versiunea Standard din fabrică.

Având în vedere că România va avea anul acesta trei escadrile complete de F-16 Fighting Falcon, Forțele Aeriene Române vor trebui să formeze mulți piloți pentru acestea într-o perioadă scurtă. Întârzierile mari de la Avioane Craiova complică foarte mult lucrurile.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

În ciuda problemelor, Estonia s-a răzgândit și merge în continuare pe mâna HIMARS
Rușii fac orice compromis pentru ca Su-57 să ia fața F-35. Transferul tehnologic total către indieni e ceva rarisim, dar ar putea însemna salvarea programului
Cu România prinsă în negocierile pentru elicoptere H215M deși Armata vrea H225M, un stat african bate palma pentru H225M. Cu centru de întreținere și reparații local
Avionul fără pilot Kizilelma nu doar că a zburat cu un F-16, dar a și executat un atac aerian simulat asupra F-ului (Video). Turcia țintește fotoliul de lider mondial în domeniul dronelor
Un ,,scut invizibil'' pentru Europa. Cum a reușit sistemul Sky Warden să securizeze frontiera Frontex și ce înseamnă asta pentru autonomia strategică a UE
Korea power: De ce mizează Orientul pe tehnologia sud-coreeană. Noile avioane KF-21 sunt și ele pe „lista de cumpărături”
Blocajul transatlantic. Marea Britanie retrage oficial dronele Reaper, dar exclude orice donație către Ucraina: Explicația din spatele refuzului categoric
Cotitură strategică a Berlinului: Germania furnizează arme cu rază lungă de acţiune. Se vor produce rachete chiar în Ucraina?
Rusia și China se duelează prin proxy: Su-57 vs. sisteme antiaeriene HQ-9B. În scenarii simulate un HQ-9 doboră cu ușurință un Su-57, dar cu o condiție
România nu cumpără 300 de tancuri Abrams, dar un alt stat o face. La fel ca și în cazul nostru pariul e în continuare pe tancuri
Germania recunoaște că nu poate ajunge la 3,5% pentru apărare până în 2029. Câteva dintre programele de înzestrare ale Bundeswehr
Cum schimbă sistemele germane Skynex ecuația războiului de uzură din Ucraina în prag de iarnă. Soluția tehnică pentru contracararea atacurilor de saturație cu drone
Armata germană a preluat în mod simbolic primul tanc Leopard 2A8 de nouă generație. Cehii au comandat și ei 44 de tancuri de acest tip
Golul marcat de Lynx în România, anulat la VAR. În programul viitoarelor mașini de luptă ale României meciul încă se joacă
Lecția ucraineană pentru NATO. Cum schimbă sistemul „Merops” ecuația de securitate la Marea Neagră și de ce pe viitor România nu mai are scuze în fața dronelor rusești
Mirajul flotei aeriene a Ucrainei: Între ambiția a 250 de avioane occidentale și realitatea banilor care nu există. Soluţia este în seifurile rusești
,,Scutul Ucrainei'' devine mai puternic? De ce upgrade-ul lansatoarelor Patriot la standardul M903 este o mutare strategică pentru ucraineni
Ucraina joacă în liga mare. După Rafale și SAMP-T franceze, vine rândul Spaniei, iar surpriza vine din Grecia: Coproducție de drone navale
Câte tancuri pot produce rușii anual? Vestea bună e că exporturile s-au prăbușit, cea proastă că Rusia își reface stocurile pulverizate în Ucraina
Urmează prezentarea primului prototip VLAH: Prima mașină de luptă blindată 4x4 concepută și produsă în România
Rheinmetall anticipează că până în 2030 își va crește vânzările de cinci ori
Cum fabrică regimul Lukașenko muniție „oarbă” pentru armata rusă. Linii de producție și ingineri aduși special din China pentru sistemele GRAD
O nouă armă a Rusiei, aruncată pe frontul din Ucraina. Shahed-101, drona iraniană low-cost proiectată pentru atacuri de saturație și rezistentă la bruiaj
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Ucraina primește 100 de avioane Rafale de la Franța. Când vor ajunge pe front și, mai ales, cine plătește factura?
Inițiativa de muniție rămâne blocată la Praga: De ce NATO nu poate prelua proiectul abandonat de cehi
După Brazilia, și Columbia alege Gripen. Ofensiva suedezilor de la SAAB ar putea fi încununată cu un contract istoric pentru Europa: 150 de avioane livrate Ucrainei
Cât costă cele mai cunoscute vehicule blindate din lume. Piranha 5 românesc stă chiar foarte bine
Elicopterele Black Hawk ale României au zburat dublu față de Black Hawk ale Armatei SUA. Cum se „leagă” mentenanța F-16 și Black Hawk

Ştiri Recomandate

Obuzierele K9 blindează Europa: Polonia finalizează recepția flotei K9 Thunder iar „Tunetul” românesc e în producție. Fabrica din România începe să fie ridicată în ianuarie
Cât va plăti România pentru antrenarea piloților de F-16 la Baza 86 Borcea în următorii 5 ani. La Fetești e singurul Centru de pregătire F-16 din Europa
Ucraina, la un pas de „Articolul 5”: Zelenski anunță garanții de securitate istorice din partea Statelor Unite
Nu a fost o dronă de suprafață. Cu ce armă au lovit ucrainenii, de fapt, submarinul rusesc în inima portului Novorossiysk (Foto/Video)
Rușii nu scapă de „ochii” din cer ai dronelor SUA: Un RQ-4B Global Hawk a scanat din nou Marea Neagră, după o lungă absență
„Grădina zoologică” a sistemelor robotizate de pe front. De ce diversitatea dronelor a devenit o capcană strategică pentru Ucraina
Pacificul cere o "Armată a Dronelor". De ce Statele Unite trebuie să renunțe la protecționism industrial pentru a contracara China
Dronă AR3, photo source: Tekever. Imagine cu caracter ilustrativ
EXCLUSIV
Pot întoarce soarta războiului dronele ucrainene? La Pokrovsk și Kupiansk aflate sub asediu rus Ucraina a întors cu 180 de grade situația operativă
Mai multe țări din Europa s-au angajat să conducă o forță multinațională de menținere a păcii în Ucraina. România nu e printre semnatari
SUA promit Ucrainei garanții de securitate similare cu cele din Articolul 5 al Tratatului NATO. "Nu vom repeta greșelile de la Minsk", avertizează Merz
România laudă rolul sistemelor americane MEROPS în posibila contracararea a viitoarelor incursiuni de drone
Și Elveția se uită la preț: Mai puține F-35 cumpărate, după ce prețul a crescut cu aproximativ 10%. Când sunt așteptate primele avioane de luptă
India spală imaginea „pătată” de ucraineni a S-400. Problema pentru indieni e că sistemele ruse depind de China, stat împotriva căruia reprezintă principala apărare
Nicușor Dan: China e un mare actor global economic iar România nu poate nega această realitate. Dezvoltarea relației nu trebuie să producă riscuri de securitate
Submarin făcut „artificii” în port (Video) O dronă ucraineană Sea Baby a lovit în plin submarinul rus Varshavyanka chiar în Novorosiisk
Orban ar putea rămâne la putere chiar dacă pierde alegerile: ”Transferul” la Președinție, un truc similar cu cel aplicat de Putin
Foto: 16 rachete balistice și 5 drone kamikaze au distrus un „complexul nuclear israelian”, machetă construită de iranieni, în timpul exercițiilor militare. Sursă: Captură YouTube @IRAN Military Power
EXCLUSIV
35.000 de rachete lansate împotriva unei țări mici: Cum a interceptat IDF rachete iraniene în spațiu. Investițiile majore în cyber au făcut posibilă și celebra operațiune a pagerelor explozive
Mașină de luptă Redback. Foto: Hanwha Aerospace
EXCLUSIV
CEO-ul Hanwha, exclusiv pentru DefenseRomania: Oferta e fără precedent. Nu vizează doar Redback cu produție aici a motoarelor, carenelor sau turelelor. Gigantul coreean vrea să se „mute” în România
Ucrainenii spun ”nu” dictatului: Trei sferturi din populație se opune planului de pace care ar include renunțarea la întregul Donbas
Reorganizare majoră în intelligencul britanic. Pentru prima dată în istorie Ministerul britanic al Apărării înființează o structură de informații pentru a monitoriza Armata
Rusia își declară susținerea pentru Venezuela în fața „presiunilor politice și a șantajului militar” al SUA
Modernizarea tancurilor T-72 ale Cehiei a eșuat. T-72 M4CZ sunt inoperabile și nu pot fi livrate Ucrainei
„Linia frontului este peste tot”: Șefa MI6 avertizează asupra unei noi ere a haosului hibrid și a agresiunii ruse
Shahed cu rachetă R-60 la bord: Serviciile ucrainene de informații vin cu detalii privind modul de lansare al rachetei
Lecția învățată de Finlanda din Ucraina: De ce dronele mari, tip Bayraktar, sunt considerate acum „ținte sigure”, dar soluţia vine de la modelul FPV
Racheta hipersonică „Dark Eagle”: Statele Unite dezvăluie noi detalii despre arma capabilă să lovească China din Guam
Ucraina toarnă apă rece peste entuziasmul occidental: „Zona tampon” din Donbas este doar o teorie, nu un acord
Budapesta a pariat pe blindate germane în 2018 și a câștigat. Flota de tancuri a Ungariei este acum complet operațională
De ce sistemele ruseşti S-400 au devenit inutile fără cipuri occidentale. Criza de muniție care paralizează armata rusă
Sfârșitul erei tancurilor de 70 de tone. Compania General Dynamics livrează prototipul care trebuie să salveze Abrams-ul de la dispariție
Ajutarea Ucrainei cu activele înghețate ale Rusiei e tot mai departe. Alte trei state din Europa se alătură blocajului condus de Belgia și cer „opțiuni alternative”
În timp ce în România unii se ceartă dacă Rusia e sau nu un pericol, în capătul celălalt al frontului tocmai s-a ridicat un zid de buncăre balistice și dinți de dragon împotriva Armatei ruse
pixel