Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Avioane USR Craiova. Ultima șansă pentru IAR-99 și resuscitarea unei companii căpușată și băgată în comă?
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
În ultimele zile s-a vorbit mult despre câteva numiri pe care ministrul Economiei Radu Miruță (USR) le-a făcut în Consiliul de Administrație al societății Avioane Craiova S.A. 
IAR-99, foto: Avioane Craiova
IAR-99, foto: Avioane Craiova

Este vorba despre Nicu Fălcoi, Claudia Gasparini și Iulia Dudu. Toți trei însă, persoane cu vastă experiență în zona de management antreprenorială privată sau în zona militară. 

Nicu Fălcoi spre exemplu, fost membru în Comisia de Apărare din Camera Deputaților și vicepreședinte al Adunării Parlamentare la NATO, dar și fost pilot militar cu peste 20 de ani de experiență pe supersonice, a fost numit președinte al Consiliului de Administrație la Avioane Craiova.

2. Avioane IA... (avioane-craiova_62059900.jpg)

Avioane IAR-99 Standard aflate în proces de mentenanță la Avioane Craiova. Foto: Ministerul Economiei

Ministrul Radu Miruță, într-un drept la replică transmis către Gândul, a subliniat că alegerea nu s-a făcut pe considerente politice ci pe competențe profesionale. 

La Avioane Craiova procedura de selecție pe întreg mandatul a managementului corporativ a fost declanșată, însă nu a fost finalizată, iar vechile mandate au expirat.

Conform art. 29^1 din OUG 109, suntem în situația unor numiri provizorii, iar aceste numiri provizorii se fac de către autoritatea publică tutelară.

Indemnizația brută stabilită este la valoarea de 4.645 RON/lună. Da, ca ministru, nu am propus sumele văzute la televizor pentru alte companii ale statului.

Vă las mai jos profilul fiecărui membru al CA:

– Bogdan Craciunas – director financiar una dintre cele mai mari companii private din România, în trecut senior manager KPMG, responsabil pentru investigarea fraudelor în cadrul PricewaterhouseCoopers România, absolvent de Finanțe Bănci la Babeș Bolay;

– Nicu Fălcoi – pilot de avion supersonic, vicepreședinte al AP NATO, președinte al Comisiei SIE și al Comisiei de Apărare din Camera Deputaților;

– Monica Roșca – absolvent de ASE București, contabil șef și auditor intern in sectorul public;

– Gasparini Claudia – economist, expert tehnic judiciar, membru ANEVAR și formator de auditori;

– Iulia Dudu – economist, manager cu experiență de 20 de ani în companie privată.

Dacă ar exista în toate consiliile de administrație ale companiilor de stat doar astfel de oameni, care să vină din mediul privat cu astfel de CV-uri pentru 2774 RON net, am vedea mai multă performanță și mai multă eficiență.

Chiar nu știu apartenenta politică a fiecăruia, selecția a fost făcuta pe baza de CV-uri și vă invit prin comparație să verificați CV-urile celor numiți anterior în alte companii de stat, pe sume din 5 cifre”, a transmis Radu Miruță, ministrul Economiei în subordinea căruia se află industria de apărare din România.

Ce e cert e că Avioane Craiova chiar are nevoie ca de aer de o conducere competentă care să resusciteze.

 

Nicu Fălcoi face o paralelă între Avioane Craiova și Aerostar Bacău și anunță „resetul” la Craiova unde „e ceva putred”

 

3. Nicu Fălco... (nicu-falcoi_40390900.jpg)

Nicu Fălcoi (în centru), fost pilot de supersonice, actual președinte al CA la Avioane Craiova, pe vremea când era vicepreședinte la AP NATO. Foto: Nicu Fălcoi @OfficialFacebook

Într-o reacție pe pagina sa oficială, Nicu Fălcoi anunță schimbarea la Avioane Craiova. O companie care trăiește din contracte cu Ministerul Apărării, pe care nici măcar nu le poate respecta. Căpușată politic și ținută la aparate de statul român, Fălcoi spune că dacă nu va reuși să resusciteze Avioane Craiova va fi primul care va demisiona.

„S-a tot vorbit în ultimul timp, pe la unele televiziuni, despre numirea mea ca președinte al CA la Avioane Craiova SA ca și când chestia asta ar fi un eveniment epocal, care mă va transforma dintr-o dată într-un nabab, indemnizația pentru această funcție fiind imensa sumă de 2770 de lei net.

Vreau să vă spun că, atunci când mi s-a propus să fac parte din acest CA, am stat mult pe gânduri dacă să accept sau nu. Propunerea nu prea corespundea cu planurile mele de viitor, dar mi-am dat seama că, până la urmă, nu se exclud. Iar atunci când Radu Miruță, ministrul Economiei, mi-a propus să fiu și președinte, am acceptat fără să clipesc, poziția fiind o adevărată provocare pentru mine. De ce?

De-a lungul timpului, am tot vorbit de incompetența cu care această societate strategică a României a fost condusă. De faptul că, de 35 de ani, lucrurile au mers din ce în ce mai rău acolo, chiar dacă statul român a tot ajutat compania să nu intre în faliment, și că ar fi nevoie de o cu totul și cu totul altă abordare. Am făcut întotdeauna o paralelă între Aerostar Bacău și Avioane Craiova. Una cu management privat și alta cu management stabilit politic. Una care este centru regional de mentenanță pentru F16 și tot felul de alte contracte, și una care trăiește exclusiv din contractele pe care Ministerul Apărării i le dă și plină de datorii.

E cât se poate de clar. Acolo este ceva putred, și provocarea mea este să fac ca lucrurile să se schimbe. Asta pe termen scurt, pentru că pe termen lung, eu cred că soluția general valabilă, pentru toate aceste societăți de stat, care merg pe pierdere, este privatizarea. Și argumentul este chiar Aerostar Bacău.

Ce mă recomandă pentru această poziție? Vă rog să citiți CV-ul meu și poate veți găsi și explicația. (Și poate citiți și CV-urile mulțimii de președinți de CA-uri numiți de fostul ministru, nu de alta, dar poate găsiți mici diferențe)

Voi reuși?

Eu așa cred, și dacă nu voi reuși, să fiți siguri că voi fi primul care-și va da demisia. Oricum, prezența mea acolo este provizorie și unul dintre scopurile acestui CA este și acela de a organiza cât mai repede un concurs prin care să se stabilească atât directorul cât și CA-ul , conform OUG 109/2011 completată in 2025 privind guvernanța corporatistă”, a transmis Nicu Fălcoi.

 

O nouă conducere, ultima șansă de a salva programul IAR-99?

 

4. IAR-99 Șoi... (iar_99_soim_avion_romania_90284000.jpg)

IAR-99 Șoim, Sursă foto: Baza 95 Aeriană "Erou Căpitan Aviator Alexandru Şerbănescu"

Avioane Craiova are un „palmares” de invidiat în ceea ce privește întârzierile în programul avionului de antrenament IAR-99, program pentru care MApN a făcut plățile și care trebuia deja finalizat.

Așa cum analiza și DefenseRomania în primăvara acestui an, după ce acumulase deja întârzieri serioase în programul de modernizare a avionului de antrenament IAR-99, în octombrie anul trecut directorul Avioane Craiova informa printr-un SMS că până la finalul anului va preda Armatei 5 din cele 10 avioane  de antrenament.

Se întâmpla în contextul în care jurnalistul Adelin Petrișor, cel care s-a interesat intens de programul IAR-99 de-a lungul timpului, publica un material despre situația celor 10 avioane care trebuiau modernizate. La luni distanță, surpriză, niciun avion modernizat.

în 2020, când s-a semnat contractul între Avioane Craiova și Ministerul Apărării pentru modernizarea a 10 avioane IAR-99 Standard la versiunea Standard Modernizat (Șoim), era stipulat că acordul se întinde pe 4 ani iar ultima aeronavă modernizată urmând a fi livrată în termen de 48 de luni de la semnarea documentului.

Valoare contractului e de 275 de milioane de lei fără TVA iar plăți s-au efectuat către fabrică.

Un prim contract, semnat în 2020, prevede modernizarea a 10 aeronave IAR-99 Standard la configurația IAR-99 SM, iar un al doilea, parafat în 2022, prevede eliminarea obsolescenței sistemelor pentru alte 10 aeronave IAR-99 Șoim.

România deține 21 de aeronave IAR-99. Din acestea, 11 au fost deja modernizate, sunt IAR-99 Șoim, în timp ce celelalte 10 au rămas la versiunea Standard din fabrică.

Având în vedere că România va avea anul acesta trei escadrile complete de F-16 Fighting Falcon, Forțele Aeriene Române vor trebui să formeze mulți piloți pentru acestea într-o perioadă scurtă. Întârzierile mari de la Avioane Craiova complică foarte mult lucrurile.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Polonia, noul „tigru” al industriei de apărare: Cum devine un hub european pentru tancuri coreene
Tensiuni diplomatice: Statele Unite mențin poziția fermă împotriva Turciei în privința revenirii la programul F-35
Racheta ucraineană Flamingo va intra în curând în producția de serie (Foto/Video): Are capacitatea să lovească ținte aflate la o distanță de 3.000 de kilometri
Războiul dronelor: Generalul Petraeus explică de ce viitorul luptei nu mai aparține tancurilor, ci dronelor ieftine
Sancţiunile economice impuse de Statele Unite au lovit Rusia unde o doare cel mai tare: Tot mai puţine state sunt interesate să cumpere armament rusesc
Israelul pompează 1,5 miliarde de dolari în industria de apărare: Se urmăreşte creşterea producţie de vehicule blindate grele, în special tancuri Merkava
IAR-99 Șoim avansează...cu pasul melcului: Baza Aeriană Boboc încă așteaptă IAR-99 modernizat de Avioane Craiova
Un nou parteneriat strategic: Companiile Raytheon și Diehl Defence relansează producția rachetelor Stinger în Europa
„Pariem pe arme de înaltă tehnologie” - generalul Sirski, comandantul-șef al forțelor armate ucrainene
Torpila fantomă: Beijingul pregătește un Poseidon chinezesc pentru parada militară
De la promisiuni la o certitudine: Producția Cobra II la Mediaș. Cum „arată” fabrica Automecanica unde vor fi produse blindatele 4x4 ale României
“Flamingo”, în producția de serie: Presa occidentală a publicat prima fotografie a noii rachete de croazieră a Ucrainei
Schimb de gardă în sprijinul militar acordat Ucrainei: Statele europene depășesc pentru prima dată SUA
Un acord istoric: Contractul de 635 de milioane de dolari care schimbă regula jocului pentru industria de apărare a SUA
Războiul dronelor: Germania insistă pe o rachetă "ieftină" de 2.500 de euro. De ce nu e suficient de ieftină?
Din umbra incertitudinii la acțiune: Cum va schimba achiziția rachetelor Taurus strategia de apărare a Germaniei și echilibrul de forțe în Europa
Leopard 2 domină piața europeană. După Cehia, încă un stat NATO anunță că va avea un batalion de tancuri Leopard 2A8
O amplă anchetă asupra traficanților de arme bulgari dezvăluie posibile legături cu Rusia și rețele de crimă organizată
Cealaltă față a monedei. Cine se va „bate” pentru viitoarele mașini de luptă ale României care vor înlocui bătrânul MLI-84 Jderul și ce lecții trebuie România să învețe
Europa se înarmează într-un ritm istoric: Războiul din Ucraina transformă fabricile de armament în șantiere gigantice
Una caldă și una rece. Rheinmetall are probleme cu producția de muniție de 155 mm la fabrica pe care a promis-o în Ucraina
Portavionul Amiral Kuznțov nu „moare” singur. Ciudatul caz al unei nave ruse aflată în același șantier și care trebuia să devină fregată cu arme de ultimă generație
Distruse de drone ieftine? Cum salvează un blindaj vechi sovietic tancurile M1A1 Abrams de miliarde de dolari
O nouă inovație a Ucrainei: Cum au ajuns avioanele agricole Z-137, integrate cu rachete aer-aer R-37 (Video). „Ajutor” pentru F-16 ca vânător de drone?
Și totuși, F-35. Prima țară care dă înapoi de la intenția de a renunța la achiziția de F-35, decizie luată de curând de Spania
Test de succes pentru Aster 30 B1NT: Europa îşi ascute „colții” împotriva amenințărilor hipersonice
Semn al disperării sau adaptare continuă? Rusia recondiționează tancuri T-72A din anii '70 pentru frontul din Ucraina
Viitorul aviaţiei este aici: Imagine rară, în premieră, cu conceptul avionul de vânătoare de generația a șasea. Tot ce trebuie să știi despre F/A-XX
Posibila ofertă F-55 în loc de F-35 după eșecul în programul NGAD: O propunere care este „Marketing nu inginerie”?
Rebeliunea spaniolă: Spania renunță oficial la intenția de a cumpăra avioane F-35. Va alege acum din două alte opțiuni

Ştiri Recomandate

„Vrem să luăm înapoi baza militară Bagram”. Pentru a contracara influența Chinei, Donald Trump vrea ca Armata SUA să revină în Afganistan
Rusia nu are un parteneriat echitabil cu Coreea de Nord. Kim Jong-un, „dezamăgit” de compensațiile primite?
Un parteneriat istoric pentru securitatea Europei de Est: Cum a forțat incidentul cu dronele rusești o cooperare fără precedent între Polonia și Ucraina
Militari ucraineni în regiunea Donețk, direcția Pokrovsk
EXCLUSIV
Război la intensitate mare: Forțele ruse și-au dublat numărul de atacuri pe o direcție importantă în Donețk
De la scut anti-rachetă la „partajare nucleară”: Cum își schimbă Polonia strategia de apărare și de ce se uită spre Franța, nu spre SUA
Secretele dronelor ruseşti „Rubicon”, expuse la liber pe internet: Un propagandist rus a dezvăluit din greșeală o importantă facilitate militară (FOTO)
„Bestia” americană se reinventează. De ce Armata SUA grăbește radical modernizarea legendarului tanc Abrams?
„Ziua rafinăriilor ruse” pentru Ucraina: Dronele ucrainene aproape că au ajuns la Urali unde și rafinăria Neftekhim Salavat a Gazprom a fost lovită azi-noapte
Forțele speciale ale Ucrainei au lovit rafinăria de petrol rusă din Volgograd. Din totalul prelucării petroliere a Rusiei, 5.6% se află la Volgograd
Update nu doar la avioane. Un aliat esențial al SUA în Asia va dispune de un simulator F-16 Bock 70 Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american
Kremlinul pompează ”până la 300 de milioane de euro” pentru cumpărarea votului din 28 septembrie, anunță ambasadorul Republicii Moldova
Franța a dezvăluit indirect, în premieră, numărul de avioane Mirage-2000 livrate Ucrainei. Iar veștile nu sunt bune, departe de cele mai optimiste prognoze
Aviația militară a Turciei a primit al 4-lea T-70. Programul elicopterului Black Hawk turcesc supraviețuiește pe modul „avarie”
UE înăsprește regulile privind exportul de tehnologii cu dublă utilizare, care folosesc mașinii de război a Rusiei
Pakistanul extinde frăția strategică din zona Orientului Mijlociu: Acord de "apărare reciprocă", semnat cu Arabia Saudită
Ucraina va primi rachete pentru sistemele Patriot și HIMARS în cadrul a două pachete de ajutorare PURL
Consilier important al lui Putin a demisionat. Singurul care s-a pronunțat împotriva războiului din Ucraina, era și autorul Planului Kozak pentru R. Moldova
F-22 Raptor stabilește un record istoric: Cea mai lungă lansare a unei rachete AMRAAM, dar performanţa rămâne la secret
Analiza sondajului INSCOP: De ce 74% dintre români vor să facă stagiu militar voluntar, în contexul unui peisaj geopolitic tensionat?
China denunță „logica hegemonică” arătând cu degetul către SUA
Scenariul din 2022 nu s-a mai repetat: Armata rusă a început să părăsească Republica Belarus după finalizarea manevrelor “Vest-2025”
Rușii visează la propriul Starlink: Șeful companiei Roscosmos a anunțat apariția terminalelor rusești ale unui nou sistem de comunicații prin satelit
Jocul periculos din jurul uriașei centrale nucleare din Zaporijia și de ce Ucraina este interesată de menținerea acestui risc
Rolul vital al României, explicat de un general NATO: „Ramstein-ul Estului” va asigura stabilitatea Ucrainei
Sistemul american de rachete Typhon, testat în Japonia (VIDEO): Forțele Armate ale SUA și-au intensificat prezența militară în Pacific, iar China protestează vehement
Harta Europei / pexels, aliaksei lepik
EXCLUSIV
Poate Occidentul să facă o schimbare de ritm suficient de puternică pentru a pune capăt războiului ruso-ucrainean?
Iese în sfârșit soarele pentru IAR-99? Primele 5 avioane ar putea fi livrate Armatei în aceste zile după ce ultima piesă din puzzle a fost livrată
Viitoarele programe de înzestrare ale Armatei României: Oportunitatea producției naționale și rolul Șantierului Naval Damen Galați
Abrams, avioane F-35 și Apache, în acțiune. Armata poloneză, demonstrație de forță la doar 100 de km de Coridorul Suwałki
Pentagonul aprobă furnizarea de arme Ucrainei, care vor fi achiziționate de aliați (Reuters)
Aspen European Strategic Forum 2025. Lideri și experți din NATO și UE, prezenți la București la o conferință-cheie privind securitatea europeană
Șeful MApN, în vizită la poligonul Smârdan: Armata este pregătită să riposteze împotriva oricăror amenințări la adresa României
pixel