Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Cu ce probleme se confruntă avioanele de generația a V-a: De la F-35 american, la cele 10 Su-57 și J-20 al Chinei. Punctele vulnerabile diferă
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Cele mai mari puteri militare ale lumii lucrează de zeci de ani pentru a dezvolta flote formidabile de avioane de luptă de generația a cincea, iar acest lucru este încă în curs de desfășurare.Avioanele de generația a cincea nu sunt perfecte. Probleme întâlnim atât la cele 10 aeronave Su-57 ale Rusiei, cât și la flota de 1.000 de F-35 americane
Avioane Su-57 ruse, foto: Ministerul Apărării din Rusia
Avioane Su-57 ruse, foto: Ministerul Apărării din Rusia

Statele Unite au construit primul avion de vânătoare de generația a cincea F-22 Raptor, bazat pe tehnologia stealth, și au urmat acest proiect cu F-35 Lightning II Joint Strike Fighter. Rusia și China au Su-57 și, respectiv, J-20.

F-22 american nu mai este în producție, iar cele mai noi trei avioane, toate considerate avioane de generația a cincea, chiar dacă unele dintre ele nu bifează toate căsuțele, se confruntă fiecare cu provocări.

Pentru a se califica drept avion de vânătoare de generația a cincea, o aeronavă trebuie să aibă anumite caracteristici, cum ar fi capacitățile stealth pentru a evita detectarea de către adversar și capacitatea de a naviga la viteze supersonice fără a-și angaja forțajul, printre alte aspecte.

În interviuri recente pentru Business Insider, experții în aviație au subliniat mai multe probleme cu programele rusești, chineze și americane de generația a cincea, inclusiv probleme cu tehnologia stealth (Su-57), dezvoltarea motoarelor (J-20) și întreținerea aeronavelor (F-35).

 

Su-57 din Rusia - prea puține și au caracteristici stealth îndoielnice

Avioane Su-57 rusești. Foto: Ministerul Apărării din Rusia,via Defence24

Suhoi Su-57 este prima încercare a Rusiei de a crea un avion de luptă de generația a cincea, dar analiștii s-au întrebat dacă se califică pentru această distincție, având în vedere deficiențele sale în mai multe categorii cheie.

Cunoscut de NATO drept “Felon”, Su-57 a fost livrat armatei ruse începând din anul 2020. Se pare că există doar 10 aeronave în arsenalul Moscovei, dar mass-media de stat susține că această cifră va crește la 22 până la sfârșitul anului 2024 și va sări din nou la 76 până în 2028. Deocamdată, nu este clar dacă aceste planuri vor putea fi duse la îndeplinire.

Su-57 a văzut pentru prima dată experiență de luptă deasupra Siriei în 2018. Anul trecut, oficialii ruși au susținut că aeronava a avut experiență de luptă în Ucraina, care este susținută de informații publicate de Ministerul britanic al Apărării. Dar, în timp ce avioanele s-ar fi putut angaja în unele atacuri de “standoff”, nu există cu adevărat nicio dovadă a angajării pe scară largă a Su-57 în războiul în curs.

O explicație pentru lipsa participării la tipul de război pentru care au fost construite avioanele de generația a cincea ar putea fi faptul că avionul rusesc nu are caracteristicile observabile care i-ar permite să funcționeze ca un avion de vânătoare adecvat de generația a cincea. Problemele cu aeronava includ lupta aparentă a Moscovei de a-l echipa cu motoare capabile să asigure criteriul stealth și panouri de caroserie bine plasate, care ar reduce în mod adecvat amprenta radar.

În cele din urmă, reticența Rusiei de a-și folosi avioanele Su-57 în Ucraina “sugerează că rușii nu au încredere în proprietățile stealth pretinse ale avionului”, a declarat anterior pentru Business Insider Justin Bronk, expert în putere aeriană la think tank-ul Royal United Services Institute (RUSI).

În plus, a menționat el, aeronava poate transporta doar o variantă mai veche a rachetei aer-aer R-77. Aceasta are “aripioare de grilă pliabile care împiedică transportul intern al aeronavei și, prin urmare, compromite amprenta stealth”, a spus el.

 

J-20 din China - motoarele, o bătaie de cap

J-20, China. Sursă foto: Ministerul Apărării din China

China, ca așa-numită “provocare de ritm” pentru armata americană, are, de asemenea, un program de luptă de generația a cincea. La șase ani după efectuarea primului său zbor, Chengdu J-20 din China a intrat în serviciu de luptă în 2017.

Acolo, s-a alăturat inventarului de 1.900 de avioane de luptă al Beijingului și de atunci a fost “desfășurat operațional”, potrivit unui raport al Pentagonului din 2023 privind puterea militară a țării. Se estimează că China a construit mai mult de 200 de J-20 și pregătește mai multe upgrade-uri pentru avionul de luptă, printre acestea numărându-se instalarea motoarelor WS-15 produse pe plan intern.

WS-15 este motorul pe care J-20 trebuia să-l aibă inițial, deoarece ar permite luptătorului să zboare la viteze supersonice fără a angaja forțajul și ar împrumuta aeronavei unele capacități stealth suplimentare. Dar industria chineză de apărare s-a străduit mult timp să producă motorul avansat, așa că armata a folosit în schimb motoare chinezești mai vechi și cele rusești.

“Motoarele J-20 au fost o mare durere de cap, dar cred că indică provocări mai mari în industria chineză de apărare”, a declarat Mike Dahm, fost ofițer de informații al Marinei SUA. “Cu tot progresul tehnologic al Chinei, ei sunt încă în urma Occidentului în ceea ce privește tehnicile de fabricație de ultimă generație, fie că este vorba de motoare, materiale slab observabile sau metalurgie”.

“Producția de precizie”, a spus el, “are un impact supradimensionat asupra capacităților aeronavelor stealth și de generația a cincea”.

În ciuda eșecurilor anterioare, J-20 părea să zboare cu o pereche de motoare WS-15 vara trecută într-un moment de referință. Dar Dahm, membru rezident senior la Institutul Mitchell pentru Studii Aerospațiale, a avertizat că, chiar dacă China a reușit să-și depășească provocările de fabricație, fiabilitatea motoarelor WS-15 este încă discutabilă și ar putea provoca probleme - mai ales dacă nu este construită la aceleași toleranțe ca aeronavele occidentale.

“De-a lungul duratei de viață a motorului, aceștia vor trebui să efectueze întreținerea motoarelor lor mai des și probabil vor trebui să le înlocuiască mai des”, a spus el. “Aceste provocări de întreținere vor avea în cele din urmă un impact asupra pregătirii aeronavei și asupra disponibilității acesteia”.

Michael Bohnert, inginer licențiat la think tank-ul RAND Corporation, care a sprijinit activitatea de analiză pentru Forțele Aeriene ale SUA, a declarat că întreținerea materialelor stealth - cum ar fi aplicarea acoperirii pe o aeronavă - este un proces costisitor și “dureros” care necesită multe investiții, atât din perspectiva forței de muncă, cât și a infrastructurii.

“A avea avioane stealth înseamnă mai mult decât avionul în sine”, a spus Bohnert. “Rachetele, tacticile, logistica, infrastructura de întreținere - sunt multe lucruri care intră în ea. Este un tren lung pentru a ajunge acolo și poți alege să nu-l urmezi”.

La fel ca rușii, China este încă relativ nouă pentru jocul avioanelor de generația a cincea. Dar chiar și SUA, care are un avion de generația a cincea din 2005, are provocări cu noul său Joint Strike Fighter.

 

F-35 din SUA - un program mai costisitor decât era estimat

Foto: F-35, pe linia de producție / Lockheed Martin

Dezvoltat de producătorul de apărare Lockheed Martin, F-35 vine în 3 variante și reprezintă al doilea avion de luptă de generația a cincea din arsenalul american, după legendarul F-22 Raptor, un model produs în 187 de unități, dar atât de important pentru SUA încât a fost interzis de la export.

F-35B al US Marine Corps este capabil de decolări scurte și aterizări verticale și a fost obținut pentru prima dată capacitatea operațională inițială (IOC) în 2015. F-35A este folosit de Forțele Aeriene ale SUA și a obținut IOC în 2016, în timp ce F-35C este angajat de Marina SUA și a fost operațional din 2019.

Aeronava, care a fost construită pentru atacuri la sol, lupte aer-aer și putere aeriană în rețea, a patrulat în Europa și Pacific și a văzut o experiență de luptă în Orientul Mijlociu.

Avionul de generația a cincea este operat atât de armata americană, cât și de un număr de aliați ai SUA. Israelul a fost de fapt prima națiune care a zburat cu avionul în luptă.

În total, au fost construite peste 980 de aeronave F-35. Armata americană are aproximativ 450 de avioane F-35, iar Pentagonul intenționează să achiziționeze încă aproximativ 2.500 în următoarele câteva decenii. Costul estimat al ciclului de viață este de peste 1,7 trilioane de dolari, din care o mare parte va merge la operarea și repararea aeronavei.

Acest program foarte costisitor a fost afectat de probleme de întreținere și sustenabilitate care au afectat adesea pregătirea avionului de luptă și acest lucru continuă și în prezent, potrivit unui raport publicat în septembrie de Biroul de responsabilitate guvernamentală sau GAO. La începutul acestui an, de exemplu, aeronava a fost capabilă să zboare în misiuni abia puțin peste jumătate din timpul planificat.

Raportul a identificat mai multe probleme specifice la instalațiile militare, inclusiv lipsa echipamentelor de sprijin, a pieselor de schimb, a instruirii adecvate și a datelor tehnice - toate acestea putând contribui la întârzieri de întreținere. Raportul a constatat, de asemenea, că programul F-35 a fost în întârziere în stabilirea facilităților pentru efectuarea reparațiilor și că guvernul SUA s-a bazat foarte mult pe contractori, ceea ce reduce capacitatea sa de a lua decizii.

“O problemă generală este că, timp de mulți ani, programul F-35 s-a concentrat pe producție”, a declarat Diana Maurer, directorul capacităților și managementului apărării la GAO. Prioritățile au fost în mare parte legate de cercetare, dezvoltare și achiziții, în timp ce susținerea și costurile sale au fost reduse la o concentrare ulterioară. Aceste probleme sunt acum în joc.

Pachetul de modernizări pe care le aduce standardul Block 4 va permite avioanelor F-35 să transporte mai multe arme, să fie echipate cu noi senzori. Sursa foto: BAE Systems.

“F-35, când a devenit disponibil din punct de vedere operațional pentru serviciu, nu avea facilitățile de reparații ale depozitului în funcțiune pentru a repara aeronava atunci când era nevoie să fie reparată. Chiar și acum, programul este încă cu ani în urmă în finalizarea stand-up-ului depozitului”, a spus Maurer. Aceasta înseamnă că, atunci când părți importante ale aeronavei trebuie reparate sau înlocuite, acestea trebuie adesea să se întoarcă până la producătorii de echipamente originale.

“Acest lucru creează o mulțime de întârzieri”, a spus ea. Și pentru că este nevoie de mai mult timp pentru a repara aceste piese, restanțele cresc, iar aeronava devine “mai puțin capabilă să zboare cu întreaga flotă”.

GAO a făcut mai multe recomandări Pentagonului în încercarea de a atenua unele dintre provocări, inclusiv reevaluarea defalcării dintre responsabilitatea guvernului și cea a contractorilor. Pentru a exista vreo schimbare în acest echilibru de supraveghere, GAO a sugerat în raportul său din septembrie ca Pentagonul să-și dea seama de ce fel de date tehnice sau de proprietate intelectuală ar putea avea nevoie.

Adăugând la problemele programului F-35, un raport GAO din decembrie a stabilit că există probleme cu sistemul de răcire al avionului. În special, este suprasolicitat, funcționând dincolo de ceea ce este proiectat să facă, ceea ce ar putea crește uzura motorului, reduce durata de viață a acestuia și adauga miliarde în costurile de întreținere.

“Este foarte important pentru SUA să pună stăpânire pe programul F-35. Când zboară, am auzit de la piloți că sunt foarte mulțumiți de capacitățile acestui sistem de arme”, a spus Maurer, adăugând că “nu este doar viitorul aviației de luptă pentru trei dintre serviciile noastre militare, ci este și prezentul”.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Rebelii houthi au încercat să-şi măsoare forţa cu aviaţia militară a SUA: „Aproape au lovit” avioane F-16 şi F-35 americane în tipul Operation Rough Rider
Practic nu au știut ce i-a lovit: Primul avion Rafale doborât într-un dogfight a intrat într-o ambuscadă și a fost lovit de o rachetă PL-15 lansată de la mare distanță
Rachete AIM-120 pentru F-16 pe ambele maluri ale Dunării. Bulgaria urmează exemplul României pentru noile sale F-16 în cea mai modernă versiune posibilă
Pentru ce scenariu militar se pregăteşte Rusia? Mai multe bombardiere strategice Tu-95MS și Tu-22M3, dar și avioane MiG-31 purtătoare de rachete Kinzhal au fost desfăşurate în Siberia
Avioane Kaan cu motoare americane F110, integrate și pe F-15EX, dar turcii promit să rezolve rapid „problema”. Turcia a anunțat și când începe producția în serie
Succes în timp record: Cât le-a trebuit francezilor să integreze bombele de mare precizie AASM Hammer pe avioane MiG-29 ucrainene în timp record
Din cimitirul aviației, direct în Ucraina. De ce au scos SUA avioane din „cimitirul F-16” și le-au transportat în Ucraina
Nici nu a primit bine Bulgaria primul avion F-16 că l-a consemnat la sol: A fost identificată la bord o defecțiune a unuia dintre sisteme
Aeronavele de avertizare timpurie ASC 890, ''ochii din cer'' ai aviaţiei ucrainene: Apărarea aeriană a Ucrainei devine mai robustă, iar avioanele F-16 mai letale pentru ruşi
Rachete aer-aer AIM-120 pentru avioanele F-16 ale României și Poloniei. Polonezii cumpără dublu față de noi, dar plătesc triplu
Avioanele Gripen ale Suediei, folosite pentru prima dată în misiuni NATO de Poliție Aeriană pentru a intercepta aeronave rusești
O nouă rachetă pentru „uriașa” flotă de 20 de avioane Su-57. Rusia prezintă misterios un „proiect secret” care să răspundă armelor F-35 sau F-22
Franța și India semnează cel mai mare acord militar încheiat între cele două țări. Obiectivul principal: Rafale M
Aviația ucraineană distruge un centru rusesc de control al dronelor FPV (Video): Atacul a fost efectuat de un MiG-29, echipat cu două bombe ghidate AASM HAMMER
Confruntată cu o cerere uriașă, SUA intenționează să producă peste 100.000 de rachete HIMARS în următorii ani
Ce trebuie să învățăm din complicatul drum al Turciei către Eurofighter. Încă scrie „drum închis” în germană pe ușa care duce la Eurofighter
Polonia acuză că un elicopter militar rusesc a încălcat spațiul aerian de deasupra apelor teritoriale poloneze din Marea Baltică
În timp ce Patriotul european SAMP/T devine mai ager cu radarul Ground Fire 300, Thales convinge a cincea țară NATO să cumpere fratele mai mic: Ground Master 200
Continuă seria de pierderi usturătoare pentru Forțele Aerocosmice. Ucrainenii mai distrug un Su-30SM rusesc. L-au prins în baza aeriană Rostov-pe-Don
Portugalia, ţara de la care România a cumpărat primele avioane F-16, confirmă că F-35 este singurul avion de vânătoare de generația a V-a capabil să înlocuiască F-16
Rusia aduce un MiG-35 și un tanc T-90 în „curtea din spate” a SUA. Mesaj sau strategie pe termen lung în zona de influență americană?
Noi bombardiere modernizate rusești se vor alătura trupelor care lovesc Ucraina. Primul lot de aeronave Su-34M din acest an a fost livrat Forțelor Aerocosmice
Un alt stat european este deranjat de politica lui Trump. După ce F-35 a fost numit „opțiunea Ferrari”, acum se cere renunțarea la avionul american printr-o petiție
S-au înecat la mal? Cine și de ce blochează pe ultima sută de metri achiziția Turciei de avioane Eurofighter, într-un moment dificil pentru aviația militară turcă
România va avea șapte sisteme PATRIOT. Ce știm despre programul de rachete și care sunt necunoscutele
Su-57 visează la performanțele F-35, dar rușii mizează pe cifre. Câte avioane ar putea arunca în luptă Rusia, dacă ar declanșa un război major
Trei F-16 ale Escadrilei 48 revin din Marea Britanie. F-urile au participat la exercițiul Ramstein Flag 2025, bazat pe lecțiile din Ucraina
SUA exersează noi tactici anti-dronă. Până când dronele MQ-9B și avioanele vor putea folosi arme laser, F-16 americane învață să lupte împotriva UAV-urilor
Un avion de generația a 6-a cum Europa nu a mai văzut, dar sunt probleme în paradis. Acuze între parteneri după fuziunea Tempest și F-X

Ştiri Recomandate

Sistem rusesc de rachete S-300, prezentat la o paradă militară organizată la Teheran: Sursa foto: Agenția iraniană de presă IRNA.
EXCLUSIV
Eroarea strategică a Rusiei ar putea duce la sacrificarea regimului ayatollahilor din Iran
IRIS-T își dovedește superioritatea: Sistemul german de de apărare antiaeriană înlocuiește S-300 și stabilește un nou standard pe frontul din Ucraina
Mașina de război a Rusiei se alimentează cu petrol: În pofida sancțiunilor occidentale, exporturile au crescut cu 18%
Imagini din satelit de aproape ale instalației nucleare Natanz din Iran, în urma atacurilor israeliene de noaptea trecută. Imaginile de înaltă rezoluție arată pagube vizibile la mai multe structuri de pe amplasament. Sursa foto: X/War Mapper.
EXCLUSIV
Analiză Militară | Imaginile din satelit confirmă: Israelul a lovit cu precizie facilităţile militare iraniene din Kermanshah și Natanz (Foto/Video)
F-35 al Forțelor Aeriene Belgiene / Foto: US Air Force, Katelynn Jackson 1
EXCLUSIV
România va avea F-35, dar avioanele vin cu multe alte provocări. Ce trebuie făcut pentru a ne pregăti din timp să nu riscăm ca birocrația să țină F-35 la sol
Industria de apărare ucraineană pregăteşte o surpriză Rusiei: Racheta balistică Sapsan va intra în producția de serie după ce a fost testată în luptă
Israel vs. Iran, pe înțelesul tuturor. Ioana Constantin Bercean: Războiul poate fi câștigat doar cu implicarea SUA. Urmează cel mai greu test pentru Trump
Avioanele militare rusești continuă să încalce spațiile aeriene ale statelor riverane Mării Baltice. De această dată a fost rândul Poloniei
Iranul lansează rachete asupra Israelului ca răspuns la recentele atacuri (Foto/Video): Statele Unite ajută Israelul să intercepteze rachetele iraniene
Armata SUA apasă accelerația: Proiectul XM30, înlocuitorul mult aşteptat al legendarului blindat Bradley, intră în faza finală a competiției industriale
NATO va consolida apărarea antirachetă în Europa de Est: România şi Polonia sunt principalii beneficiari ai cupolei unui ,,super-scut''
Fără Taurus, dar cu susținerea de către Germania a producției ucrainene de armament similar
UAV turc Bayraktar TB2. Sursă foto: Baykar
EXCLUSIV
Toate celebrele drone Bayraktar TB2 achiziționate de România au fost livrate și se află sub comanda Armatei. E.S. Altan: TB2 au câștigat războaie
Germania spune că deja clepsidra este întoarsă, iar Europa rămâne fără timp: Umbrela de securitate a Statelor Unite s-ar putea restrânge
Analiză militară: Atacul Israelului asupra Iranului nu a fost doar un raid aerian (Foto/Video). Unități de comando au atacat anticipat sistemele iraniene de apărare aeriană
Au simțit pe pielea lor ce înseamnă un F-35. Ce modificări, special pentru Iran, a adus Israelul avioanelor F-35 și ce alte avioane au luat parte la atac
Photo source: Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
Ucraina a devenit cea mai mare și pregătită armată a Europei. E.S. Ihor Prokopchuk: Dacă nu oprim Rusia va înainta pe flanc, inclusiv România
Israelul a atacat Iranul: Zeci de situri nucleare și fabrici de rachete, lovite. Structura de comandă militară a fost decapitată
Rusia continuă să parieze pe submarine. S-a finalizat Proiectul 636.3 cu submarinul Yakutsk, al șaselea și ultimul care va ajunge în Pacific
Dronele ucrainene au lansat un atac masiv asupra Crimeei
S-a aflat câte arme antidrone au redirecționat SUA din Ucraina spre Orient. F-15 și F-16 folosesc rachetele APKWS pe baza lecțiilor învățate în Ucraina
Nicușor Dan, Maia Sandu, Volodimir Zelenski
EXCLUSIV
România, după summitul de la Odesa și agresiunea continuă a Rusiei în regiune | Valentin Naumescu, la Obiectiv EuroAtlantic cu Tudor Curtifan
Așa arată cum spațiul aerian de deasupra Iranului și Irakului. Teheranul a lansat aproximativ 100 de drone spre Israel, ca răspuns la atacul de azi-noapte
NATO va desfășura noi sateliți pentru a monitoriza Rusia
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Faceți cunoștință cu SAROM, noua companie care va produce Cobra II românești. Chiar și blindatele 4x4 venite din Turcia au „amprentă” românească
România se pregătește pentru producţie de drone: Ce obiectiv ambiţios şi-a propus industria naţională de apărare?
Sursa foto: Ambasada Rusiei în România
EXCLUSIV
Măsuri active (aktivnye meropriyatiya) la vedere: La Ambasada Rusiei de la București, un general acuzat de trădare primește omagii și oferă „garanții de pace”
Retragerea bombardierelor: Rusia își mută aviația strategică la mii de kilometri de Ucraina
Un milion de victime: Armata Rusiei sângerează în Ucraina, iar Kremlinul pare să nu bage de seamă
Escaladare iminentă în Orientul Mijlociu: Un atac israelian asupra Iranului pare o problemă de timp, scrie presa americană
DEFENSE ROMANIA SECURITY DIALOGUE 2025. Industria de apărare și reafirmarea alianțelor euro-atlantice în al patrulea an de război | Conferință internațională
Bornă neagră pentru regimul de la Kremlin: Pierderile trupelor ruse au depășit un milion de oameni
pixel