România are încǎ o escadrilă de aeronave F-16 Fighting Falcon care execută misiuni de Poliție Aeriană sub comandă NATO.
Statele Unite au construit primul avion de vânătoare de generația a cincea F-22 Raptor, bazat pe tehnologia stealth, și au urmat acest proiect cu F-35 Lightning II Joint Strike Fighter. Rusia și China au Su-57 și, respectiv, J-20.
F-22 american nu mai este în producție, iar cele mai noi trei avioane, toate considerate avioane de generația a cincea, chiar dacă unele dintre ele nu bifează toate căsuțele, se confruntă fiecare cu provocări.
Pentru a se califica drept avion de vânătoare de generația a cincea, o aeronavă trebuie să aibă anumite caracteristici, cum ar fi capacitățile stealth pentru a evita detectarea de către adversar și capacitatea de a naviga la viteze supersonice fără a-și angaja forțajul, printre alte aspecte.
În interviuri recente pentru Business Insider, experții în aviație au subliniat mai multe probleme cu programele rusești, chineze și americane de generația a cincea, inclusiv probleme cu tehnologia stealth (Su-57), dezvoltarea motoarelor (J-20) și întreținerea aeronavelor (F-35).
Avioane Su-57 rusești. Foto: Ministerul Apărării din Rusia,via Defence24
Suhoi Su-57 este prima încercare a Rusiei de a crea un avion de luptă de generația a cincea, dar analiștii s-au întrebat dacă se califică pentru această distincție, având în vedere deficiențele sale în mai multe categorii cheie.
Cunoscut de NATO drept “Felon”, Su-57 a fost livrat armatei ruse începând din anul 2020. Se pare că există doar 10 aeronave în arsenalul Moscovei, dar mass-media de stat susține că această cifră va crește la 22 până la sfârșitul anului 2024 și va sări din nou la 76 până în 2028. Deocamdată, nu este clar dacă aceste planuri vor putea fi duse la îndeplinire.
Su-57 a văzut pentru prima dată experiență de luptă deasupra Siriei în 2018. Anul trecut, oficialii ruși au susținut că aeronava a avut experiență de luptă în Ucraina, care este susținută de informații publicate de Ministerul britanic al Apărării. Dar, în timp ce avioanele s-ar fi putut angaja în unele atacuri de “standoff”, nu există cu adevărat nicio dovadă a angajării pe scară largă a Su-57 în războiul în curs.
O explicație pentru lipsa participării la tipul de război pentru care au fost construite avioanele de generația a cincea ar putea fi faptul că avionul rusesc nu are caracteristicile observabile care i-ar permite să funcționeze ca un avion de vânătoare adecvat de generația a cincea. Problemele cu aeronava includ lupta aparentă a Moscovei de a-l echipa cu motoare capabile să asigure criteriul stealth și panouri de caroserie bine plasate, care ar reduce în mod adecvat amprenta radar.
În cele din urmă, reticența Rusiei de a-și folosi avioanele Su-57 în Ucraina “sugerează că rușii nu au încredere în proprietățile stealth pretinse ale avionului”, a declarat anterior pentru Business Insider Justin Bronk, expert în putere aeriană la think tank-ul Royal United Services Institute (RUSI).
În plus, a menționat el, aeronava poate transporta doar o variantă mai veche a rachetei aer-aer R-77. Aceasta are “aripioare de grilă pliabile care împiedică transportul intern al aeronavei și, prin urmare, compromite amprenta stealth”, a spus el.
J-20, China. Sursă foto: Ministerul Apărării din China
China, ca așa-numită “provocare de ritm” pentru armata americană, are, de asemenea, un program de luptă de generația a cincea. La șase ani după efectuarea primului său zbor, Chengdu J-20 din China a intrat în serviciu de luptă în 2017.
Acolo, s-a alăturat inventarului de 1.900 de avioane de luptă al Beijingului și de atunci a fost “desfășurat operațional”, potrivit unui raport al Pentagonului din 2023 privind puterea militară a țării. Se estimează că China a construit mai mult de 200 de J-20 și pregătește mai multe upgrade-uri pentru avionul de luptă, printre acestea numărându-se instalarea motoarelor WS-15 produse pe plan intern.
WS-15 este motorul pe care J-20 trebuia să-l aibă inițial, deoarece ar permite luptătorului să zboare la viteze supersonice fără a angaja forțajul și ar împrumuta aeronavei unele capacități stealth suplimentare. Dar industria chineză de apărare s-a străduit mult timp să producă motorul avansat, așa că armata a folosit în schimb motoare chinezești mai vechi și cele rusești.
“Motoarele J-20 au fost o mare durere de cap, dar cred că indică provocări mai mari în industria chineză de apărare”, a declarat Mike Dahm, fost ofițer de informații al Marinei SUA. “Cu tot progresul tehnologic al Chinei, ei sunt încă în urma Occidentului în ceea ce privește tehnicile de fabricație de ultimă generație, fie că este vorba de motoare, materiale slab observabile sau metalurgie”.
“Producția de precizie”, a spus el, “are un impact supradimensionat asupra capacităților aeronavelor stealth și de generația a cincea”.
În ciuda eșecurilor anterioare, J-20 părea să zboare cu o pereche de motoare WS-15 vara trecută într-un moment de referință. Dar Dahm, membru rezident senior la Institutul Mitchell pentru Studii Aerospațiale, a avertizat că, chiar dacă China a reușit să-și depășească provocările de fabricație, fiabilitatea motoarelor WS-15 este încă discutabilă și ar putea provoca probleme - mai ales dacă nu este construită la aceleași toleranțe ca aeronavele occidentale.
“De-a lungul duratei de viață a motorului, aceștia vor trebui să efectueze întreținerea motoarelor lor mai des și probabil vor trebui să le înlocuiască mai des”, a spus el. “Aceste provocări de întreținere vor avea în cele din urmă un impact asupra pregătirii aeronavei și asupra disponibilității acesteia”.
Michael Bohnert, inginer licențiat la think tank-ul RAND Corporation, care a sprijinit activitatea de analiză pentru Forțele Aeriene ale SUA, a declarat că întreținerea materialelor stealth - cum ar fi aplicarea acoperirii pe o aeronavă - este un proces costisitor și “dureros” care necesită multe investiții, atât din perspectiva forței de muncă, cât și a infrastructurii.
“A avea avioane stealth înseamnă mai mult decât avionul în sine”, a spus Bohnert. “Rachetele, tacticile, logistica, infrastructura de întreținere - sunt multe lucruri care intră în ea. Este un tren lung pentru a ajunge acolo și poți alege să nu-l urmezi”.
La fel ca rușii, China este încă relativ nouă pentru jocul avioanelor de generația a cincea. Dar chiar și SUA, care are un avion de generația a cincea din 2005, are provocări cu noul său Joint Strike Fighter.
Foto: F-35, pe linia de producție / Lockheed Martin
Dezvoltat de producătorul de apărare Lockheed Martin, F-35 vine în 3 variante și reprezintă al doilea avion de luptă de generația a cincea din arsenalul american, după legendarul F-22 Raptor, un model produs în 187 de unități, dar atât de important pentru SUA încât a fost interzis de la export.
F-35B al US Marine Corps este capabil de decolări scurte și aterizări verticale și a fost obținut pentru prima dată capacitatea operațională inițială (IOC) în 2015. F-35A este folosit de Forțele Aeriene ale SUA și a obținut IOC în 2016, în timp ce F-35C este angajat de Marina SUA și a fost operațional din 2019.
Aeronava, care a fost construită pentru atacuri la sol, lupte aer-aer și putere aeriană în rețea, a patrulat în Europa și Pacific și a văzut o experiență de luptă în Orientul Mijlociu.
Avionul de generația a cincea este operat atât de armata americană, cât și de un număr de aliați ai SUA. Israelul a fost de fapt prima națiune care a zburat cu avionul în luptă.
În total, au fost construite peste 980 de aeronave F-35. Armata americană are aproximativ 450 de avioane F-35, iar Pentagonul intenționează să achiziționeze încă aproximativ 2.500 în următoarele câteva decenii. Costul estimat al ciclului de viață este de peste 1,7 trilioane de dolari, din care o mare parte va merge la operarea și repararea aeronavei.
Acest program foarte costisitor a fost afectat de probleme de întreținere și sustenabilitate care au afectat adesea pregătirea avionului de luptă și acest lucru continuă și în prezent, potrivit unui raport publicat în septembrie de Biroul de responsabilitate guvernamentală sau GAO. La începutul acestui an, de exemplu, aeronava a fost capabilă să zboare în misiuni abia puțin peste jumătate din timpul planificat.
Raportul a identificat mai multe probleme specifice la instalațiile militare, inclusiv lipsa echipamentelor de sprijin, a pieselor de schimb, a instruirii adecvate și a datelor tehnice - toate acestea putând contribui la întârzieri de întreținere. Raportul a constatat, de asemenea, că programul F-35 a fost în întârziere în stabilirea facilităților pentru efectuarea reparațiilor și că guvernul SUA s-a bazat foarte mult pe contractori, ceea ce reduce capacitatea sa de a lua decizii.
“O problemă generală este că, timp de mulți ani, programul F-35 s-a concentrat pe producție”, a declarat Diana Maurer, directorul capacităților și managementului apărării la GAO. Prioritățile au fost în mare parte legate de cercetare, dezvoltare și achiziții, în timp ce susținerea și costurile sale au fost reduse la o concentrare ulterioară. Aceste probleme sunt acum în joc.
Pachetul de modernizări pe care le aduce standardul Block 4 va permite avioanelor F-35 să transporte mai multe arme, să fie echipate cu noi senzori. Sursa foto: BAE Systems.
“F-35, când a devenit disponibil din punct de vedere operațional pentru serviciu, nu avea facilitățile de reparații ale depozitului în funcțiune pentru a repara aeronava atunci când era nevoie să fie reparată. Chiar și acum, programul este încă cu ani în urmă în finalizarea stand-up-ului depozitului”, a spus Maurer. Aceasta înseamnă că, atunci când părți importante ale aeronavei trebuie reparate sau înlocuite, acestea trebuie adesea să se întoarcă până la producătorii de echipamente originale.
“Acest lucru creează o mulțime de întârzieri”, a spus ea. Și pentru că este nevoie de mai mult timp pentru a repara aceste piese, restanțele cresc, iar aeronava devine “mai puțin capabilă să zboare cu întreaga flotă”.
GAO a făcut mai multe recomandări Pentagonului în încercarea de a atenua unele dintre provocări, inclusiv reevaluarea defalcării dintre responsabilitatea guvernului și cea a contractorilor. Pentru a exista vreo schimbare în acest echilibru de supraveghere, GAO a sugerat în raportul său din septembrie ca Pentagonul să-și dea seama de ce fel de date tehnice sau de proprietate intelectuală ar putea avea nevoie.
Adăugând la problemele programului F-35, un raport GAO din decembrie a stabilit că există probleme cu sistemul de răcire al avionului. În special, este suprasolicitat, funcționând dincolo de ceea ce este proiectat să facă, ceea ce ar putea crește uzura motorului, reduce durata de viață a acestuia și adauga miliarde în costurile de întreținere.
“Este foarte important pentru SUA să pună stăpânire pe programul F-35. Când zboară, am auzit de la piloți că sunt foarte mulțumiți de capacitățile acestui sistem de arme”, a spus Maurer, adăugând că “nu este doar viitorul aviației de luptă pentru trei dintre serviciile noastre militare, ci este și prezentul”.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News
România are încǎ o escadrilă de aeronave F-16 Fighting Falcon care execută misiuni de Poliție Aeriană sub comandă NATO.
Războiul de manevră tradițional a fost pus sub semnul întrebării după ce UAV-urile tactice, dificil de identificat și interceptat, au expus orice mișcare a mijloacele blindate la o distanță de cel puțin 5 km de linia de contact a trupelor beligerante.
Nu este explus ca, după suspendarea temporară a discuțiilor cu Rusia, Donald Trump să își concentreze atenția asupra rezolvării problemelor SUA legate de Venezuela. Două bombardiere strategice americane de tip B-1B Lancer, însoțite de trei avioane de realimentare, au survolat Venezuela joi, o altă demonstrație a puterii SUA în încercarea de a combate traficul de droguri.
Airbus, Thales și Leonardo lansează o societate mixtă cu sediul în Franța.
Suedia a semnat o scrisoare de intenție pentru a exporta în Ucraina până la 150 de avioane suedeze Gripen, a declarat miercuri premierul suedez Ulf Kristersson, după întâlnirea cu președintele ucrainean Volodimir Zelenski.
Federația Rusă a executat un nou atac brutal și iresponsabil asupra infrastructurii portuare ucrainene de la Dunăre, chiar în proximitatea graniței cu România. Evenimentul, petrecut în noaptea de marți spre miercuri, 21 spre 22 octombrie, a generat panică și a pus în alertă maximă structurile de apărare națională, culminând cu transmiterea unui mesaj RO-Alert pentru populația din nordul județului Tulcea.
Denis Știlerman, coproprietar și designer-șef la Fire Point, compania care produce "Flamingo", descrie noua armă a Ucrainei drept o "dronă modulară" pe care se montează motoare ieftine și disponibile și având o încărcătură utilă de 1.150 kg și o rază de peste 3.000 km.
Ucraina va primi primele avioane de vânătoare F-16 suplimentare din Belgia, dar acest proces va depinde de ritmul în care aeronavele F-35 de generația a 5-a vor intra în dotarea Forțelor Aeriene belgiene.
Clasamentul Forțelor Aeriene Mondiale (WDMMA) a înregistrat o schimbare surprinzătoare. India a depășit China, devenind a treia cea mai puternică forță aeriană din lume. China, care se mândrește cu reputația sa de putere aeriană, a căzut pe locul patru, dar experții chinezi au reacționat imediat și contestă raportul.
Europa de Vest se adaptează la noile provocări. În urma unei serii de „atacuri” cu drone neidentificate asupra unor ținte strategice din mai multe țări, Germania și Regatul Unit introduc noi reglementări.
Londra a mers cel mai departe, intenționând să acorde serviciilor sale de securitate autoritatea de a trage asupra obiectelor străine din cer.
Patru bombardiere strategice B-1B Lancer, de la Baza Forțelor Aeriene Dyess, Texas, au ajuns, recent, la Baza Aeriană Misawa, Japonia, într-o misiune operativă. Este probabil ca aeronavele să participe la exerciții cu Japonia în următoarele săptămâni, potrivit publicației Air&Space Forces.
Apărarea antiaeriană rusă a tras în propriul avion militar, în timp ce respingea un atac cu drone asupra Crimeei ocupate în noaptea de 17 octombrie. Aeronava, una de tipul Su-30SM, s-a prăbușit în urma incidentului.
Disensiunile politice și economice dintre SUA și Canada, generate de noua direcție a Administrației Trump, au atins apogeul după ce Canada a amenințat că va renunța la achiziția avioanelor americane generația a 5-a, F-35 Lightning II. E vorba de un contract estimat la peste 25 de miliarde de dolari, în contextul în care vecinii americanilor plănuiau să achiziționeze 88 de avioane F-35.
Avionul A-10 Warthog, considerat depășit de Pentagon, revine în actualitate cu marcaje de „victorie” împotriva dronelor Shahed în Orientul Mijlociu. Deja unii analişti militari se grăbesc să susţină că această reuşită ar putea schimba soarta platformei legendare și o readuc în discuţie ca ,,echipament'' care ar putea oferi Ucrainei o soluție esențială în lupta cu dronele ruseşti.
Primul avion F-35A Lightning II al Belgiei a fost livrat. Acesta va staționa în țară și a sosit la baza aeriană Florennes. Lockheed Martin s-a alăturat ceremoniei de sosire organizate de Forțele Aeriene Belgiene la bază pentru a sărbători încorporarea oficială a avionului F-35 în operațiunile Forțelor Aeriene Belgiene.
Elicopterul Black Hawk este pe cale să primească o variantă fără pilot. Prin eliminarea cabinei de pilotaj și a componentelor interne, U-Hawk are cu 25% mai mult spațiu de încărcare decât UH-60L Black Hawk.
Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a numit potențiale ținte pe teritoriul rusesc pentru atacurile cu rachetele cu rază medie de acțiune Tomahawk. Precizările au fost făcute într-un interviu acordat Fox News și publicat pe 12 octombrie.
Guvernul danez și partidele semnatare ale Acordului de Apărare au convenit să achiziționeze încă 16 avioane de vânătoare F-35, aducând flota daneză la un total de 43 de avioane F-35.
Media de propagandă chineză a anunțat săptămânile trecute că Beijingul a lansat prototipurile unui sistem de apărare antirachetă conceput pentru a integra informații provenite din spațiu, ocean, aer și sol. Scopul acestuia este identificarea rapidă a potențialelor amenințări, analiza traiectoriilor de zbor și diferențierea între rachetele active și momelile lansate pentru a induce în eroare senzorii.
Forțele Aeriene Franceze au dat un nou impuls capacităților lor de atac terestru odată cu intrarea în serviciu operațional, în aprilie, a variantei modernizate Mirage 2000D RMV. Dar ce aduce ea nou?
Eficiența sistemelor de apărare antiaeriană Patriot livrate Ucrainei a scăzut dramatic, de la 42% la doar 6%, după ce Rusia a efectuat modificări tehnice importante asupra rachetelor sale balistice, susține general-locotenent Igor Romanenko, fost adjunct al șefului Statului Major General al Forțelor Armate ale Ucrainei.
Două aeronave de supraveghere ale Forţelor Aeriene Regale Britanice (RAF) au patrulat graniţa rusă săptămâna aceasta, în cadrul unei misiuni comune alături de SUA şi state membre NATO, a anunţat Ministerul Apărării din Regatul Unit, într-un comunicat citat de agențiile Agerpres, Reuters şi EFE. E vorba mai exact de un avion RC-135 River Joint și un P-8A Poseidon.
Nu mai e niciun secret că Turcia are nevoie de avioane noi pentru a-și moderniza flota îmbătrânită de F-16 Fighting Falcon, o problemă care a degenerat după excluderea Turciei din programul F-35 Lightning II, ca urmare a deciziei Ankarei de a achiziționa sisteme antiaeriene ruse de tip S-400.
Ministerul rus al Apărării a anunțat că, în seara zilei de 09.10.2025, un avion de vânătoare-interceptare de tip MiG-31 s-a prăbușit în districtul Chaplyginsky din regiunea Lipețk din vestul țării, în timpul unui zbor de antrenament.
Comisia pentru buget a Parlamentului german a aprobat achiziţionarea a 20 de avioane Eurofighter.
Televiziunea de stat rusă, unul dintre canalele cele mai importante de propagandă a Kremlinului, amenință că dacă Trump furnizează rachete Tomahawk Ucrainei, Rusia ar putea ataca Polonia.
Asemenea multor state din regiune, Bulgaria trece printr-un program de modernizare a aviației militare. Dacă România a ales avioane de generația a 5-a de tip F-35 Lightning II, bulgarii au optat pentru avioane noi F-16 Fighting Falcon, în cea mai modernă versiune a F-ului american - Block 70 Viper. Dar se pare că primul F-16 livrat în primăvara acestui an e încă ținut la sol din cauza unor probleme tehnice, iar vecinii noștri de la sud de Dunăre acuză că avionul a fost livrat cu defecțiuni.
Compania europeană de armament Thales şi-a exprimat îngrijorarea cu privire la numărul de drone neidentificate observate recent deasupra fabricii sale din Belgia, care produce rachete FZ275 LGR de 70 mm.
Unul dintre cei mai buni piloți de vânătoare F-16 din Ucraina, cunoscut sub indicativul său de apel „AB” a fost, pe 6 octombrie, oaspetele Institutului Mitchell pentru Studii Aerospațiale din SUA. Aripa de Luptă, în care deține funcția de locțiitor al comandantului, este creditată cu doborârea a peste 1.000 de drone Shahed și rachete de croazieră rusești, un palmares extraordinar.
Pe 3 octombrie, ministerul bulgar al Apărării a anunțat că două aeronave bulgărești F-16 Block 70 au fost livrate la Baza Aeriană Graf Ignatievo.
Ucraina pare să fi făcut o concesie majoră, dar calculată strategic. Potrivit unor surse oficiale citate de Financial Times și Kyiv Independent, Kievul a acceptat o limitare a efectivelor sale militare la 800.000 de oameni pe timp de pace.
În timp ce Ucraina număra cele 460 de drone și 22 de rachete balistice lansate de Rusia într-o singură noapte, la mii de kilometri distanță, într-un hotel din Abu Dhabi, se redesenează harta de securitate a Europei. Diplomația de război nu a fost niciodată o chestiune de morală absolută, ci de oportunitate cinică și raporturi de forță. Iar informațiile scurse în ultimele 24 de ore confirmă un lucru cert: administrația Trump a apăsat pedala de accelerație, forțând o închidere a conflictului care pare să fi trecut de faza „dacă” și a intrat în faza „cum”.
Ucraina a reușit o lovitură de precizie împotriva Complexului Tehnico-Științific Beriev (TANTK) din Taganrog, eliminând două active militare rare care sunt, practic, imposibil de înlocuit pentru industria de apărare rusă. Imaginile din satelit analizate pe 25 noiembrie confirmă distrugerea ,,laboratorului aeropurtat A-60'', o aeronavă purtător de arme laser, și a unui prototip pentru viitorul program de aeronave de avertizare timpurie al Rusiei.
Realitatea dură a războiului de uzură din Ucraina a impus treptat o schimbare radicală de design a vehiculelor militare occidentale, forțând trecerea de la platforme optimizate aerodinamic la vehicule blindate adaptate pentru a supraviețui pe un câmp de luptă săturat de amenințări.
Președintele Volodimir Zelenski va vizita SUA în următoarele zile pentru a finaliza un acord de pace cu președintele Donald Trump privind încheierea războiului Ucrainei cu Rusia. Ucraina ar fi ajuns astfel la un acord pe planul de pace propus de SUA, pentru care s-a negociat intens în ultimele zile.
Elbit spune că turela UT30 MK2, care poate fi integrată pe mai multe tipuri de MLI-uri e deja fabricată în proporție de 50% în România, deocamdată, pentru clienți externi.
Armata suedeză a înaintat guvernului un raport strategic prin care recomandă imperativ achiziționarea unor sisteme de rachete cu o rază de acțiune extinsă, de până la 2.000 de kilometri. Această capacitate ofensivă ar permite forțelor suedeze să angajeze ținte militare și elemente de infrastructură critică situate adânc în teritoriul Federației Ruse, inclusiv în zona metropolitană a Moscovei, redefinind astfel parametrii de descurajare pe flancul nordic al Alianței Nord-Atlantice.
Într-o intervenție simultană pe RTL și M6, președintele francez Emmanuel Macron a rostit, poate pentru prima dată cu o claritate lipsită de echivoc, ceea ce analiștii spațiului ex-sovietic avertizează de ani de zile: Europa nu se află în pragul unui conflict, ci este deja angrenată într-unul. Nu vorbim încă de blindate pe Champs-Elysees, ci de un război hibrid, total și cotidian, purtat de Rusia împotriva infrastructurii critice și a coeziunii sociale din Vest.
Ionuț Moșteanu, ministrul Apărării Naționale, a făcut declarații de presă, marți dimineață, de la Baza Aeriană Mihail Kogălniceanu din județul Constanța, precizând că rămășițele unei drone au fost identificate în județul Vaslui, iar avioanele Eurofighter germane și F-16 ale României au încercat angajarea ei, dar nu au mai doborât-o din cauza riscului asupra populației.
Moscova a respins planul prezentat de liderii europeni drept contrapropunere la documentul iniţial american privind Ucraina, apreciind că acesta este „la prima vedere complet neconstructiv şi nu ni se potriveşte”, a declarat consilierul prezidenţial rus Yuri Ushakov pe 24 noiembrie 2025.
Avioane Eurofighter Typhoon aliate au interceptat în premieră în ultimii cinci ani un Tupolev Tu-134A-4 al Forțelor Aerospațiale Ruse. Tu-134A-4, supranumit și „Perla Neagră”, e o prezență rară și a fost interceptat la finalul săptămânii trecute de avioane Eurofighter italiene aflate în misiune de Poliție Aeriană în statele baltice.
În urma atacului masiv asupra Ucrainei, în noaptea de luni spre marți, sistemele de supraveghere a spațiului aerian din dotarea Armatei Naționale a R. Moldova au detectat, în dimineața zilei de 25 noiembrie, șase drone care traversau neautorizat spațiul aerian național, anunță Ministerul Apărării.
Imprevizibilitatea politicii externe a administrației Trump - care oscilează între presiuni brutale și propuneri de pace neașteptate - ne face să ne gândim tot mai mult că Washingtonul nu acționează totuși haotic, ci aplică în mod deliberat o formă de ambiguitate strategică adaptată la un climat geopolitic dominat de agresiunea Rusiei și ascensiunea Chinei.
Radarele Ministerului Apărării Naționale au detectat o țintă care se îndrepta spre spațiul aerian național, în dimineața de 25 noiembrie, în proximitatea județului Tulcea, fiind ridicate în aer, la ora 06.28, două aeronave germane Eurofighter Typhoon, de la Baza Aeriană Mihail Kogălniceanu, pentru monitorizarea situației.
Aliații Kievului discută despre cum să umple golul în furnizarea de informații de cercetare către Ucraina dacă Statele Unite refuză să mai transfere aceste date, a declarat, pe 23.11.2025, pentru Politico, șeful interimar al programului de inovare DIANA (Defense Innovation Accelerator for the North Atlantic) al NATO, James Appathurai.
În cursul nopții de 25.11.2025, Forțele Armate ale Federației Ruse au lansat un nou atac combinat de amploare asupra Ucrainei, folosind rachete și drone kamikaze. Valul principal al loviturilor a acoperit Kievul, dar a vizat și alte regiuni ucrainene.
Pentru a ocoli sistemele de război electronic rusești, Forțele Armate ale Ucrainei extind gama de frecvență pentru controlul și conducerea dronelor. La rândul lor, trupele ruse adaptează mijloacele de război electronic pentru a face față modernizării UAV-urilor ucrainene.
Marina Regală a Marii Britanii (Royal Navy) a raportat interceptarea și monitorizarea a două nave militare rusești care au tranzitat Canalul Mânecii, un eveniment ce survine pe fondul unei creșteri semnificative a activității navale a Federației Ruse în proximitatea apelor teritoriale britanice. Incidentul recent, coroborat cu acțiuni agresive ale navelor de spionaj rusești împotriva aviației britanice, subliniază volatilitatea tot mai mare din flancul nordic al NATO.
Potrivit unor surse de pe rețelele de socializare, cele trei bombardiere strategice de tip B-52H Stratofortress aparținând Forțelor Aeriene ale SUA au părăsit Baza Aeriană Morón din Spania și au revenit în Lousiana, la Baza Aeriană Barksdale.
Capacitatea Rusiei de a susține un război de uzură prelungit în Ucraina se confruntă cu noi semne de întrebare, pe măsură ce imagini recente din satelit indică o epuizare aproape totală a vehiculelor blindate din depozitele sale cele mai îndepărtate.
Programul de modernizare a Forțelor Aeriene Germane a trecut de la stadiul de planificare la execuția industrială concretă în această săptămână, odată cu intrarea oficială a primului avion de luptă F-35A Lightning II în faza de asamblare finală la uzina Lockheed Martin. Evenimentul reprezintă semnalul tranziției definitive a Germaniei de la stat utilizator al unor platforme aeriene moștenite din perioada Războiul Rece către o postură de descurajare credibilă, de generația a cincea, în inima Europei.
Ceea ce trebuia să fie un ''blitzkrieg diplomatic'' al administrației Trump pentru a pune capăt războiului din Ucraina s-a lovit, în acest weekend la Geneva, de zidul realității geopolitice. Narațiunea simplistă a unui „deal” rapid, care să fie livrat de ucraineni pe biroul președintelui american până la Ziua Recunoștinței (27 noiembrie), s-a evaporat.
Federația Rusă a anunțat oficial stadiul dezvoltării noului avion de vânătoare Su-75 Checkmate, prezentat pentru prima dată în 2021.
Presa chineză a ridicat întrebări cu privire la motivul pentru care cooperarea privind avionul de vânătoare J-10C a stagnat atât de repede, mai ales după apariția sa notabilă în Egipt. Anul trecut, șapte aeronave J-10C, împreună cu avionul de transport greu Y-20, au participat la primul exercițiu aerian comun dintre cele două țări.
Luni, la Palatul Cotroceni, are loc o ședință a Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT) cu o miză dublă: definirea cadrului conceptual de securitate pentru următorii cinci ani, prin noua Strategie Națională de Apărare, și identificarea resurselor financiare critice, prin accesarea programului european SAFE. Într-o lume în care arhitectura de securitate se rescrie violent, președintele Nicușor Dan propune conceptul de „independență solidară”, însă succesul acestuia depinde de capacitatea administrativă a unui stat încă măcinat de vulnerabilități interne.
Scenele de la Geneva din acest noiembrie 2025 amintesc izbitor de momentele tensionate care au precedat marile împărțiri ale sferelor de influență din secolul XX. De data aceasta, însă, falia nu mai trece prin inima Berlinului, ci urmează linia însângerată a Niprului și tranșeele din Donbas.
Tensiunile aeriene de pe Flancul Estic al NATO au atins un nou vârf în noaptea de 23 spre 24 noiembrie, forțele aeriene aliate și române executând ieșiri succesive de interceptare și monitorizare. Federația Rusă a reluat campania agresivă de lovituri cu drone asupra infrastructurii critice ucrainene din porturile dunărene, la o distanță critică față de teritoriul României.
Uniunea Europeană și Regatul Unit vor participa, începând de duminică, la discuții la nivel înalt pe marginea planului de pace pentru Ucraina al lui Donald Trump, o evoluție semnificativă pentru Bruxelles și Londra, care fuseseră ținute în afara procesului până acum.
Elbit propune și livrează drona tactică Watchkeeper X pentru Armata României, primele sisteme urmând să ajungă la trupe în următoarele luni.
Tot mai multe țări investesc în nave dedicate operării dronelor aeriene, navale și submarine, considerând că viitorul războiului naval va depinde în mod decisiv de aceste platforme.
Cel mai recent plan de pace menit să pună capăt războiului din Ucraina a fost creat de Statele Unite, a precizat secretarul de stat american Marco Rubio, contrazicând astfel afirmațiile făcute de doi senatori americani, care au spus că planul ar fi fost primit, transmit agențiile Agerpres, DPA și AFP.
Forțele pentru Operațiuni Speciale ale Ucrainei (FOS) au reușit, pentru prima dată, să doboare un elicopter rusesc Mi-8 aflat în misiune de interceptare a dronelor ucrainene, folosind o dronă de atac cu rază lungă de acțiune, marcând o premieră istorică în evoluția tacticilor de luptă cu UAV-uri. Lovitura a fost efectuată chiar adânc în interiorul teritoriului rus.