Ministerul rus al Apărării a anunțat că, pe 17.12.2024, două bombardiere cu rază lungă de acțiune de tip Tu-22M3 aparținând Forțelor Aerocosmice ale Federației Ruse au efectuat un zbor planificat deasupra apelor neutre ale Mării Baltice.
Statele Unite au construit primul avion de vânătoare de generația a cincea F-22 Raptor, bazat pe tehnologia stealth, și au urmat acest proiect cu F-35 Lightning II Joint Strike Fighter. Rusia și China au Su-57 și, respectiv, J-20.
F-22 american nu mai este în producție, iar cele mai noi trei avioane, toate considerate avioane de generația a cincea, chiar dacă unele dintre ele nu bifează toate căsuțele, se confruntă fiecare cu provocări.
Pentru a se califica drept avion de vânătoare de generația a cincea, o aeronavă trebuie să aibă anumite caracteristici, cum ar fi capacitățile stealth pentru a evita detectarea de către adversar și capacitatea de a naviga la viteze supersonice fără a-și angaja forțajul, printre alte aspecte.
În interviuri recente pentru Business Insider, experții în aviație au subliniat mai multe probleme cu programele rusești, chineze și americane de generația a cincea, inclusiv probleme cu tehnologia stealth (Su-57), dezvoltarea motoarelor (J-20) și întreținerea aeronavelor (F-35).
Avioane Su-57 rusești. Foto: Ministerul Apărării din Rusia,via Defence24
Suhoi Su-57 este prima încercare a Rusiei de a crea un avion de luptă de generația a cincea, dar analiștii s-au întrebat dacă se califică pentru această distincție, având în vedere deficiențele sale în mai multe categorii cheie.
Cunoscut de NATO drept “Felon”, Su-57 a fost livrat armatei ruse începând din anul 2020. Se pare că există doar 10 aeronave în arsenalul Moscovei, dar mass-media de stat susține că această cifră va crește la 22 până la sfârșitul anului 2024 și va sări din nou la 76 până în 2028. Deocamdată, nu este clar dacă aceste planuri vor putea fi duse la îndeplinire.
Su-57 a văzut pentru prima dată experiență de luptă deasupra Siriei în 2018. Anul trecut, oficialii ruși au susținut că aeronava a avut experiență de luptă în Ucraina, care este susținută de informații publicate de Ministerul britanic al Apărării. Dar, în timp ce avioanele s-ar fi putut angaja în unele atacuri de “standoff”, nu există cu adevărat nicio dovadă a angajării pe scară largă a Su-57 în războiul în curs.
O explicație pentru lipsa participării la tipul de război pentru care au fost construite avioanele de generația a cincea ar putea fi faptul că avionul rusesc nu are caracteristicile observabile care i-ar permite să funcționeze ca un avion de vânătoare adecvat de generația a cincea. Problemele cu aeronava includ lupta aparentă a Moscovei de a-l echipa cu motoare capabile să asigure criteriul stealth și panouri de caroserie bine plasate, care ar reduce în mod adecvat amprenta radar.
În cele din urmă, reticența Rusiei de a-și folosi avioanele Su-57 în Ucraina “sugerează că rușii nu au încredere în proprietățile stealth pretinse ale avionului”, a declarat anterior pentru Business Insider Justin Bronk, expert în putere aeriană la think tank-ul Royal United Services Institute (RUSI).
În plus, a menționat el, aeronava poate transporta doar o variantă mai veche a rachetei aer-aer R-77. Aceasta are “aripioare de grilă pliabile care împiedică transportul intern al aeronavei și, prin urmare, compromite amprenta stealth”, a spus el.
J-20, China. Sursă foto: Ministerul Apărării din China
China, ca așa-numită “provocare de ritm” pentru armata americană, are, de asemenea, un program de luptă de generația a cincea. La șase ani după efectuarea primului său zbor, Chengdu J-20 din China a intrat în serviciu de luptă în 2017.
Acolo, s-a alăturat inventarului de 1.900 de avioane de luptă al Beijingului și de atunci a fost “desfășurat operațional”, potrivit unui raport al Pentagonului din 2023 privind puterea militară a țării. Se estimează că China a construit mai mult de 200 de J-20 și pregătește mai multe upgrade-uri pentru avionul de luptă, printre acestea numărându-se instalarea motoarelor WS-15 produse pe plan intern.
WS-15 este motorul pe care J-20 trebuia să-l aibă inițial, deoarece ar permite luptătorului să zboare la viteze supersonice fără a angaja forțajul și ar împrumuta aeronavei unele capacități stealth suplimentare. Dar industria chineză de apărare s-a străduit mult timp să producă motorul avansat, așa că armata a folosit în schimb motoare chinezești mai vechi și cele rusești.
“Motoarele J-20 au fost o mare durere de cap, dar cred că indică provocări mai mari în industria chineză de apărare”, a declarat Mike Dahm, fost ofițer de informații al Marinei SUA. “Cu tot progresul tehnologic al Chinei, ei sunt încă în urma Occidentului în ceea ce privește tehnicile de fabricație de ultimă generație, fie că este vorba de motoare, materiale slab observabile sau metalurgie”.
“Producția de precizie”, a spus el, “are un impact supradimensionat asupra capacităților aeronavelor stealth și de generația a cincea”.
În ciuda eșecurilor anterioare, J-20 părea să zboare cu o pereche de motoare WS-15 vara trecută într-un moment de referință. Dar Dahm, membru rezident senior la Institutul Mitchell pentru Studii Aerospațiale, a avertizat că, chiar dacă China a reușit să-și depășească provocările de fabricație, fiabilitatea motoarelor WS-15 este încă discutabilă și ar putea provoca probleme - mai ales dacă nu este construită la aceleași toleranțe ca aeronavele occidentale.
“De-a lungul duratei de viață a motorului, aceștia vor trebui să efectueze întreținerea motoarelor lor mai des și probabil vor trebui să le înlocuiască mai des”, a spus el. “Aceste provocări de întreținere vor avea în cele din urmă un impact asupra pregătirii aeronavei și asupra disponibilității acesteia”.
Michael Bohnert, inginer licențiat la think tank-ul RAND Corporation, care a sprijinit activitatea de analiză pentru Forțele Aeriene ale SUA, a declarat că întreținerea materialelor stealth - cum ar fi aplicarea acoperirii pe o aeronavă - este un proces costisitor și “dureros” care necesită multe investiții, atât din perspectiva forței de muncă, cât și a infrastructurii.
“A avea avioane stealth înseamnă mai mult decât avionul în sine”, a spus Bohnert. “Rachetele, tacticile, logistica, infrastructura de întreținere - sunt multe lucruri care intră în ea. Este un tren lung pentru a ajunge acolo și poți alege să nu-l urmezi”.
La fel ca rușii, China este încă relativ nouă pentru jocul avioanelor de generația a cincea. Dar chiar și SUA, care are un avion de generația a cincea din 2005, are provocări cu noul său Joint Strike Fighter.
Foto: F-35, pe linia de producție / Lockheed Martin
Dezvoltat de producătorul de apărare Lockheed Martin, F-35 vine în 3 variante și reprezintă al doilea avion de luptă de generația a cincea din arsenalul american, după legendarul F-22 Raptor, un model produs în 187 de unități, dar atât de important pentru SUA încât a fost interzis de la export.
F-35B al US Marine Corps este capabil de decolări scurte și aterizări verticale și a fost obținut pentru prima dată capacitatea operațională inițială (IOC) în 2015. F-35A este folosit de Forțele Aeriene ale SUA și a obținut IOC în 2016, în timp ce F-35C este angajat de Marina SUA și a fost operațional din 2019.
Aeronava, care a fost construită pentru atacuri la sol, lupte aer-aer și putere aeriană în rețea, a patrulat în Europa și Pacific și a văzut o experiență de luptă în Orientul Mijlociu.
Avionul de generația a cincea este operat atât de armata americană, cât și de un număr de aliați ai SUA. Israelul a fost de fapt prima națiune care a zburat cu avionul în luptă.
În total, au fost construite peste 980 de aeronave F-35. Armata americană are aproximativ 450 de avioane F-35, iar Pentagonul intenționează să achiziționeze încă aproximativ 2.500 în următoarele câteva decenii. Costul estimat al ciclului de viață este de peste 1,7 trilioane de dolari, din care o mare parte va merge la operarea și repararea aeronavei.
Acest program foarte costisitor a fost afectat de probleme de întreținere și sustenabilitate care au afectat adesea pregătirea avionului de luptă și acest lucru continuă și în prezent, potrivit unui raport publicat în septembrie de Biroul de responsabilitate guvernamentală sau GAO. La începutul acestui an, de exemplu, aeronava a fost capabilă să zboare în misiuni abia puțin peste jumătate din timpul planificat.
Raportul a identificat mai multe probleme specifice la instalațiile militare, inclusiv lipsa echipamentelor de sprijin, a pieselor de schimb, a instruirii adecvate și a datelor tehnice - toate acestea putând contribui la întârzieri de întreținere. Raportul a constatat, de asemenea, că programul F-35 a fost în întârziere în stabilirea facilităților pentru efectuarea reparațiilor și că guvernul SUA s-a bazat foarte mult pe contractori, ceea ce reduce capacitatea sa de a lua decizii.
“O problemă generală este că, timp de mulți ani, programul F-35 s-a concentrat pe producție”, a declarat Diana Maurer, directorul capacităților și managementului apărării la GAO. Prioritățile au fost în mare parte legate de cercetare, dezvoltare și achiziții, în timp ce susținerea și costurile sale au fost reduse la o concentrare ulterioară. Aceste probleme sunt acum în joc.
Pachetul de modernizări pe care le aduce standardul Block 4 va permite avioanelor F-35 să transporte mai multe arme, să fie echipate cu noi senzori. Sursa foto: BAE Systems.
“F-35, când a devenit disponibil din punct de vedere operațional pentru serviciu, nu avea facilitățile de reparații ale depozitului în funcțiune pentru a repara aeronava atunci când era nevoie să fie reparată. Chiar și acum, programul este încă cu ani în urmă în finalizarea stand-up-ului depozitului”, a spus Maurer. Aceasta înseamnă că, atunci când părți importante ale aeronavei trebuie reparate sau înlocuite, acestea trebuie adesea să se întoarcă până la producătorii de echipamente originale.
“Acest lucru creează o mulțime de întârzieri”, a spus ea. Și pentru că este nevoie de mai mult timp pentru a repara aceste piese, restanțele cresc, iar aeronava devine “mai puțin capabilă să zboare cu întreaga flotă”.
GAO a făcut mai multe recomandări Pentagonului în încercarea de a atenua unele dintre provocări, inclusiv reevaluarea defalcării dintre responsabilitatea guvernului și cea a contractorilor. Pentru a exista vreo schimbare în acest echilibru de supraveghere, GAO a sugerat în raportul său din septembrie ca Pentagonul să-și dea seama de ce fel de date tehnice sau de proprietate intelectuală ar putea avea nevoie.
Adăugând la problemele programului F-35, un raport GAO din decembrie a stabilit că există probleme cu sistemul de răcire al avionului. În special, este suprasolicitat, funcționând dincolo de ceea ce este proiectat să facă, ceea ce ar putea crește uzura motorului, reduce durata de viață a acestuia și adauga miliarde în costurile de întreținere.
“Este foarte important pentru SUA să pună stăpânire pe programul F-35. Când zboară, am auzit de la piloți că sunt foarte mulțumiți de capacitățile acestui sistem de arme”, a spus Maurer, adăugând că “nu este doar viitorul aviației de luptă pentru trei dintre serviciile noastre militare, ci este și prezentul”.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News
Ministerul rus al Apărării a anunțat că, pe 17.12.2024, două bombardiere cu rază lungă de acțiune de tip Tu-22M3 aparținând Forțelor Aerocosmice ale Federației Ruse au efectuat un zbor planificat deasupra apelor neutre ale Mării Baltice.
Polonia face pași importanți în direcția modernizării capacităților sale de apărare prin achiziționarea a trei sisteme americane MQ-9B SkyGuardian Remotely Piloted Aircraft (RPA) de la General Atomics Aeronautical Systems. Anunțată la 16 decembrie 2024, această achiziție este menită să consolideze capacitățile de culegere de informații, supraveghere și recunoaștere (ISR) ale Poloniei, care sunt esențiale pentru a răspunde provocărilor de securitate actuale. Împreună cu dronele, contractul include două stații de control la sol (CGCS) și un pachet de asistență SkyGuardian, pe o durată de trei ani, care asigură funcționarea și întreținerea acestor sisteme fără întreruperi.
India ar putea face o alegere surpriză în privința viitoarelor aeronave de luptă pe care Forțele Aeriene doresc să le achiziționeze. Cele mai mari șanse pare să le aibă varianta propusă de Suedia, cu aeronava JAS-39 Gripen.
În primele ore ale zilei de 14 decembrie, o operațiune de sabotaj ucraineană îndrăzneață ar fi lovit un element-cheie al forțelor aerospațiale ruse la baza aeriană Krimsk. Potrivit Direcției principale de informații a Ucrainei (GUR), misiunea a urmărit să provoace daune semnificative aviației militare ruse.
Avioanele Su-27 ucrainene vizează obiecte importante din punct de vedere strategic ale Federației Ruse, utilizând muniție americană, mai exact mortalele bombe cu planare GBU-39 SDB.
În luna mai a acestui an președintele în funcție al SUA Joe Biden a anunțat oficial că Ucraina va primi avioane de luptă F-16 Fighting Falcon, după mai multe luni în jurul acestor avioane de luptă s-a creat o întreagă telenovelă. Așa cum ne așteptam încă de atunci, F-16 nu a fost un game changer în Ucraina, dar e binevenit pentru ca forțele de apărare ucrainiene să facă față atacului brutal și neprovocat al ocupantului rus.
Forțele Terestre (US Army) și Marina (US Navy) au efectuat cu succes primul test de luptă al rachetei hipersonice cu rază lungă Dark Eagle.
BAE Systems , Leonardo și Japan Aircraft Industrial Enhancement (JAIEC) au ajuns la un acord pentru a forma o nouă companie în cadrul unui joint venture pentru Global Combat Air Program (GCAP).
Franța va continua să furnizeze Ucrainei rachete SCALP cu rază lungă de acțiune și consideră că instalațiile militare de pe teritoriul Rusiei sunt ținte legitime pentru ucraineni, a declarat ambasadorul Republicii Franceze în Ucraina, Gael Vessier.
Alte trei aeronave F-16 Fighting Falcon, achiziționate de România din Norvegia, au aterizat vineri, 13 decembrie, în Baza 71 Aeriană „General Emanoil Ionescu”, de la Câmpia Turzii, în vederea dotării Escadrilei 48 Vânătoare.
România și Olanda au semnat azi o scrisoare de intenție pentru extinderea și în viitor a Centrului de pregătire pentru F-16 de la Baza 86 Aeriană Borcea, Fetești. Aici România asigură logistica, Olanda avioanele și echipamentele iar Lockheed Martin instructorii.
Kratos Defence and Security a finalizat recent primul zbor al vehiculului său de luptă fără echipaj (UCAV) stealth Thanatos, în timp ce compania se concentrează pe dezvoltarea unui sistem complet integrat.
Cel de-al treilea sistem PATRIOT al României a fost operaționalizat în luna decembrie 2024.
Elicopterul Black Hawk cu echipaj opțional va ajuta Corpul de Infanterie Marină al SUA să evalueze capabilitățile de zbor autonom pentru a alimenta trupele în zone de luptă disputate.
România a semnat recent contractul pentru achiziția primelor 32 de avioane de luptă de generația 5-a de tip F-35 Lightning II, în ceea ce e cel mai mare contract de înzestrare din istoria țării noastre.
Departamentul de Stat al SUA a dat undă verde unei vânzări militare externe (FMS) către Ucraina, cuprinzând servicii de mentenanță pentru avioanele F-16 și echipamente conexe, cu o valoare estimată de 266,4 milioane de dolari. Emiterea unui astfel de permis de către Agenția de Cooperare pentru Securitate și Apărare a SUA (DSCA) este o condiție prealabilă și include o listă de achiziții.
Rusia ar putea trimite Coreei de Nord avioane de luptă „formidabile, dar... de la începutul celei de-a patra generații de avioane”, a declarat zilele trecute Samuel Paparo, șeful Comandamentului Indo-Pacific al Armatei SUA.
Operațiunile de zbor ale aeronavei tiltrotor V-22 Osprey au fost suspendate din nou pe 9 decembrie 2024, în urma unui incident care a avut loc recent.
Forțele Aeriene Regale ale Țărilor de Jos (RNLAF) a realizat o importantă etapă operațională cu flota sa de avioane de luptă stealth F-35, efectuând ceea ce rapoartele NATO indică drept primele lor interceptări operaționale deasupra Mării Baltice.
Forțele aeriene ale SUA (USAF) au efectuat 75 de lovituri aeriene împotriva teroriștilor ISIS în centrul Siriei, a anunțat Comandamentul Central al SUA (CENTCOM) pe rețeaua socială X. Atacurile au avut loc la 8 decembrie 2024 și au vizat liderii teroriști, agenții operativi și taberele folosite pentru a găzdui personalul grupării teroriste.
Ucraina a primit deja din Danemarca al doilea lot de avioane F-16. Aeronavele de producție americană sunt deja folosite cu succes în acțiuni ofensive și defensive, iar eficiența acestora este net superioară MiG-29, cele mai capabile avioane de luptă sovietice din dotarea Forțelor Aeriene ucrainene.
Pe data de 15 mai 2023 România a retras oficial din serviciu bătrânele avioane MiG-21 LanceR, avioane a căror resursă a fost prelungită la nesfârșit.
Forțele Armate Ucrainene utilizează o varietate de mijloace - de la grupuri mobile de apărare aeriană la echipamente de război electronic - pentru a contracara dronele kamikaze rusești sau alte tipuri de muniții cu rază lungă de acțiune, în principal cele care fac parte din categoria UAV-urilor iraniene Shahed.
Șeful U.S. Air Force Global Strike Command (AFGCS) a declarat recent că Statele Unite ar putea fi nevoite, în cele din urmă, să își revizuiască obiectivul prestabilit privind dimensiunea flotei sale de bombardiere. Generalul Thomas Bussiere de la U.S. Air Force a declarat că „nevoia de bombardiere este mai puternic astăzi decât oricând în cariera mea”.
Într-un mesaj postat pe canalul său de Telegram, președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, a anunțat, pe 07.12.2024, că al doilea lot de avioane de vânătoare F-16 din Danemarca se află deja pe teritoriul ucrainean. Acesta nu a precizat despre câte aeronave este vorba.
Forțele Aeriene și Navale ale SUA, alături de compania Huntington Ingalls Industries (HII) accelerează dezvoltarea și integrarea tehnologiei pentru a crea un spațiu de luptă simulat (Joint Simulation Environment - JSE), cu scopul de a optimiza și accelera instruirea piloților în utilizarea aeronavelor de generația a cincea cu un grad ridicat de complexitate, precum F-35.
Armata SUA lucrează la o nouă rachetă pentru lansatoare autonome capabile să lovească ținte la o distanță de peste 1.000 de kilometri.
F-14 Tomcat este unul dintre cele mai emblematice avioane de luptă din istoria aviației militare americane, cunoscut pentru designul său distinctiv și mai ales pentru rolul jucat în celebra serie de filmele Top Gun. Cu toate acestea, recordul său în lupte aeriene pentru U.S. Air Force este în cel mai elegant mod de a o spune „limitat”.
Vineri, 6 decembrie, președintele Volodimir Zelenski a anunțat că Forțele de Apărare ale Ucrainei au primit primul lot de rachete cu drone Peklo (trad. ”Iadul”).
Forțele Aeriene ale SUA (US Air Force) au decis să lase viitoarea administrație Trump să ia propria decizie cu privire la calea de urmat pentru avionul său de luptă Next Generation Air Dominance (NGAD). În această vară, US Air Force și-au întrerupt efortul de a dezvolta și construi un avion de luptă din a șasea generație pe fondul îngrijorărilor legate de costurile potențiale ale acestuia și a început să regândească ceea ce va avea nevoie pentru un război viitor.
Președintele american Donald Trump a amenințat miercuri Rusia și ''alte țări participante'' că va impune tarife, taxe vamale și sancțiuni asupra tuturor produselor vândute de ele Statelor Unite dacă nu se ajunge în curând la un acord privind încheierea războiului din Ucraina, informează Agerpres, AFP și Reuters. Analiștii economici atrag însă atenția că exporturile Rusiei către SUA sunt însă la un nivel minim istoric în ultimii 30 de ani, motiv pentru care impactul acestor sancțiuni e pus sub semnul întrebării.
Germania a desemnat companiile europene de apărare Airbus și HENSOLDT pentru a-și moderniza centrul de război electronic (EW) pentru sistemele de arme aeropurtate, ca răspuns la amenințările regionale în creștere. În cadrul acordului, cele două companii vor furniza actualizări software și hardware esențiale pentru a se asigura că armata germană dispune de capacități EW „specifice misiunii”.
Rusia nu are în prezent potențialul militar pentru o ofensivă rapidă în Ucraina, deoarece se confruntă cu probleme privind personalul. „Nu este o viziune politică, ci militară”, potrivit celui mai înalt militar al NATO din Europa.
Organizația europeană pentru cooperare în domeniul armamentului (OCCAR) a salutat alăturarea Indiei în programul multinațional de aeronave Eurodrone, aceasta devenind a doua țară din Asia-Pacific, după Japonia, care primește statutul de observator.
Mali intenționează să aibă propria sa industrie de apărare până la sfârșitul anului 2025, construind fabrici pentru asamblarea de arme și vehicule și fabricarea de muniții și explozibili, a anunțat generalul Assimi Goita, președinte de tranziție și șeful juntei militare care a ajuns la putere odată cu lovitura de stat din 2021, cu ocazia sărbătoririi a 64 de ani de existență a Forțelor Armate Maliene (Fama).
Grupului de Luptă al NATO în România a avut ceremonia de schimbare a comenzii în cursul zilei de marți, 21 ianuarie.
Kallas spune că președintele american Trump are dreptate când spune că statele membre ale UE nu cheltuiesc suficient pentru apărare.
Racheta balistică Oreshnik folosită împotriva Ucrainei reprezintă o reală provocare pentru sistemele de apărare ucrainene, așa cum de altfel au recunoscut chiar și ucrainenii. Oreshnik are o capacitate majoră de distrugere și poate fi inclusiv integrată cu focos nuclear. Prezentată cu mare fast în presa de propagandă rusă, Oreshnik maschează însă un eșec al unei rachete intercontinentale care ar trebui să fie „imposibil de interceptat”: RS-28 Sarmat.
La începutul invaziei pe scară largă, Rusia a vrut să-l înlocuiască pe președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, cu fostul deputat, pro-rusul Viktor Medvedciuk, ulterior răscumpărat de Moscova contra a 100 de militari ucrianeni care au apărat Mariupolul.
Situația se complică pentru Flota rusă aflată în AMrea Mediterană, după ce noile autorități de la Damasc au reziliat acordul privind închirierea portului Tartus.
Președintele american Donald Trump i-a cerut trimisului special pentru Rusia și Ucraina, Keith Kellogg, să pună capăt războiului din Ucraina în 100 de zile, dar este puțin probabil să reușească, scrie The Wall Street Journal.
Oficialii Securității Internaționale l-au îndepărtat pe adm. Linda Fagan din rolul său de comandant al Gărzii de Coastă, potrivit unei note trimise membrilor serviciului - prima concediere a unui ofițer militar de vârf sub administrația Trump.
Publicațiile rusești susțin că un avion american de cercetare a fost observat în zonele conductelor Turkish Stream și Blue Stream.
Ceangăii sunt una dintre cele mai enigmatice minorități din Europa. În România, aceștia aparțin unui grup etnic localizat în apropierea versanților estici ai Carpaților, în special județele Neamț, Bacău, Iași și Suceava. Majoritatea acestora se află în satele din jurul orașelor Bacău și Roman, de-a lungul râurilor Siret, Bistrița, Trotuș și Tuzlău.
Noul președinte american Donald Trump a declarat că Danemarca nu este capabilă să păstreze Groenlanda, în jurul căreia navighează nave rusești și chineze.
Ungaria nu vrea să renunțe la gazul rusesc, chiar dacă asta înseamnă o dependență periculoasă față de Rusia.
În discursul său de la Forumul Economic Mondial de la Davos, președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, a făcut apel la Europa să crească cheltuielile pentru producția de armament și să dea dovadă de unitate în politica de securitate. În ceea ce privește procesul de pace din Ucraina, acesta a menționat că una dintre componentele garanțiilor de securitate pentru Kiev ar trebui să fie desfășurarea a cel puțin 200 000 de militari europeni pentru misiuni de menținere a păcii.
Micile avansuri ale unităților Forțelor Armate ale Federației Ruse în diferite sectoare ale frontului, observate de mai multe luni, încep să dea rezultate serioase, afectând cursul campaniei în ansamblu. Acest lucru a fost declarat la Radio NV de către expertul militar ucrainean, Denis Popovich, comentând ceea ce se întâmplă pe front.
Corporația germană de apărare KNDS Deutschland (Krauss-Maffei-Wegmann, KMW) a format un parteneriat cu un reprezentant ucrainean al industriei de apărare. Potrivit rapoartelor, firma nou formată se va concentra pe întreținerea și repararea echipamentelor militare furnizate de Germania pentru Forțele Armate Ucrainene.
Într-un demers neobișnuit, președintele Franței, Emmanuel Macron, a cerut noi propuneri pentru acțiunile de îmbunătățire substanțială a apărării naționale. Deși au trecut sub trei ani de la ultima revizuire a strategiei de apărare, conducerea Franței intenționează să actualizeze din nou documentele în acest sens, inclusiv cel de bază și anume Evaluarea Strategică Națională (în franceză, Revue nationale stratégique).
Principalii lideri europeni și-au declarat disponibilitatea și voința de a dezvolta cooperarea transatlantică cu noua administrație prezidențială a SUA, dar există și avertismente venite din Europa. La 21 ianuarie, principalul purtător de cuvânt al Comisiei Europene, Valdis Dombrovskis, comisarul pentru economie și productivitate, a subliniat că UE și SUA sunt parteneri strategici și a afirmat că cooperarea este importantă „mai ales într-un moment în care regimurile autocratice sfidează din ce în ce mai mult ordinea internațională bazată pe reguli”.
Relațiile dintre Rusia și China nu sunt supuse situației mondiale sau factorilor politici interni. Cooperarea dintre Moscova și Beijing se bazează pe prietenie, încredere reciprocă, egalitate, sprijin și beneficii, a declarat președintele rus Vladimir Putin în timpul unui apel video cu omologul său chinez Xi Jinping.
La 18 ianuarie, aeronave ale Forțelor Aeriene Portugheze au efectuat o misiune de supraveghere a unei nave rusești de cercetare oceanografică care a pătruns în Zona Economică Exclusivă a Portugaliei. Nava, cunoscută pentru capacitatea sa de a investiga infrastructura subacvatică de importanță strategică, cum ar fi cablurile de telecomunicații aflate la mare adâncime, a stârnit îngrijorare din cauza tehnologiei complexe, care includea submersibile capabile să efectueze operațiuni la mare adâncime.
Șeful statului major al armatei israeliene, Herci Halevi, i-a informat pe Netanyahu și pe ministrul apărării că va demisiona începând cu 6 martie, relatează presa locală.
Armata României se află pe pe un drum bun în privința numărului de personal. În ultimul an, s-au alăturat forțelor armate peste 8 mii de persoane, iar numărul ieșirilor nu a depășit 3 mii de persoane.
Donald Trump a blocat ajutorul acordat de SUA altor țări pentru o perioadă de 90 de zile și a ordonat un audit al programelor. Unul dintre primele sale decrete după preluarea mandatului, președintele american Donald Trump a suspendat ajutorul pentru orice alt stat sau organizație. Aceasta măsură ridică întrebarea dacă acest lucru amenință situația din Ucraina, care a primit 66,5 miliarde de dolari sub formă de ajutor pentru armament din partea SUA începând din 2022.
Președintele american Donald Trump și-a manifestat interesul pentru un plan foarte ambițios de a înconjura SUA cu un sistem stratificat de apărare de tip „Iron Dome” (n.r. - Cupola de Fier), pe model israelian.
Trump a cerut țărilor membre NATO să aloce 5% din produsul lor intern brut pentru apărare, spre deosebire de cele 2% anterioare.
Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a respins cererea lui Călin Georgescu privind impunerea de măsuri provizorii în dosarul în care acesta contestă anularea alegerilor prezidenţiale din România.
Cu administrația Joe Biden s-a încheiat o eră, cea a președinților americani - fie republicani, fie democrați - ale căror viziuni politice au fost ancorate în logica Războiului Rece, cu Europa cap compas.
Turcia se laudă că primul avion de luptă fără pilot (UCAV) stealth Anka-3 a efectuat cu succes lansarea unei rachete.
Armata rusă aruncă în față valuri umane pentru a obține câștiguri teritoriale care să-i permită lui Putin o poziție mai bună în viitoarele negocieri.