Atacul cu drone asupra facilităților ruse din Tatarstan ar putea fi doar începutul problemelor pentru sistemul antiaerian rusesc.
Statele Unite au construit primul avion de vânătoare de generația a cincea F-22 Raptor, bazat pe tehnologia stealth, și au urmat acest proiect cu F-35 Lightning II Joint Strike Fighter. Rusia și China au Su-57 și, respectiv, J-20.
F-22 american nu mai este în producție, iar cele mai noi trei avioane, toate considerate avioane de generația a cincea, chiar dacă unele dintre ele nu bifează toate căsuțele, se confruntă fiecare cu provocări.
Pentru a se califica drept avion de vânătoare de generația a cincea, o aeronavă trebuie să aibă anumite caracteristici, cum ar fi capacitățile stealth pentru a evita detectarea de către adversar și capacitatea de a naviga la viteze supersonice fără a-și angaja forțajul, printre alte aspecte.
În interviuri recente pentru Business Insider, experții în aviație au subliniat mai multe probleme cu programele rusești, chineze și americane de generația a cincea, inclusiv probleme cu tehnologia stealth (Su-57), dezvoltarea motoarelor (J-20) și întreținerea aeronavelor (F-35).
Avioane Su-57 rusești. Foto: Ministerul Apărării din Rusia,via Defence24
Suhoi Su-57 este prima încercare a Rusiei de a crea un avion de luptă de generația a cincea, dar analiștii s-au întrebat dacă se califică pentru această distincție, având în vedere deficiențele sale în mai multe categorii cheie.
Cunoscut de NATO drept “Felon”, Su-57 a fost livrat armatei ruse începând din anul 2020. Se pare că există doar 10 aeronave în arsenalul Moscovei, dar mass-media de stat susține că această cifră va crește la 22 până la sfârșitul anului 2024 și va sări din nou la 76 până în 2028. Deocamdată, nu este clar dacă aceste planuri vor putea fi duse la îndeplinire.
Su-57 a văzut pentru prima dată experiență de luptă deasupra Siriei în 2018. Anul trecut, oficialii ruși au susținut că aeronava a avut experiență de luptă în Ucraina, care este susținută de informații publicate de Ministerul britanic al Apărării. Dar, în timp ce avioanele s-ar fi putut angaja în unele atacuri de “standoff”, nu există cu adevărat nicio dovadă a angajării pe scară largă a Su-57 în războiul în curs.
O explicație pentru lipsa participării la tipul de război pentru care au fost construite avioanele de generația a cincea ar putea fi faptul că avionul rusesc nu are caracteristicile observabile care i-ar permite să funcționeze ca un avion de vânătoare adecvat de generația a cincea. Problemele cu aeronava includ lupta aparentă a Moscovei de a-l echipa cu motoare capabile să asigure criteriul stealth și panouri de caroserie bine plasate, care ar reduce în mod adecvat amprenta radar.
În cele din urmă, reticența Rusiei de a-și folosi avioanele Su-57 în Ucraina “sugerează că rușii nu au încredere în proprietățile stealth pretinse ale avionului”, a declarat anterior pentru Business Insider Justin Bronk, expert în putere aeriană la think tank-ul Royal United Services Institute (RUSI).
În plus, a menționat el, aeronava poate transporta doar o variantă mai veche a rachetei aer-aer R-77. Aceasta are “aripioare de grilă pliabile care împiedică transportul intern al aeronavei și, prin urmare, compromite amprenta stealth”, a spus el.
J-20, China. Sursă foto: Ministerul Apărării din China
China, ca așa-numită “provocare de ritm” pentru armata americană, are, de asemenea, un program de luptă de generația a cincea. La șase ani după efectuarea primului său zbor, Chengdu J-20 din China a intrat în serviciu de luptă în 2017.
Acolo, s-a alăturat inventarului de 1.900 de avioane de luptă al Beijingului și de atunci a fost “desfășurat operațional”, potrivit unui raport al Pentagonului din 2023 privind puterea militară a țării. Se estimează că China a construit mai mult de 200 de J-20 și pregătește mai multe upgrade-uri pentru avionul de luptă, printre acestea numărându-se instalarea motoarelor WS-15 produse pe plan intern.
WS-15 este motorul pe care J-20 trebuia să-l aibă inițial, deoarece ar permite luptătorului să zboare la viteze supersonice fără a angaja forțajul și ar împrumuta aeronavei unele capacități stealth suplimentare. Dar industria chineză de apărare s-a străduit mult timp să producă motorul avansat, așa că armata a folosit în schimb motoare chinezești mai vechi și cele rusești.
“Motoarele J-20 au fost o mare durere de cap, dar cred că indică provocări mai mari în industria chineză de apărare”, a declarat Mike Dahm, fost ofițer de informații al Marinei SUA. “Cu tot progresul tehnologic al Chinei, ei sunt încă în urma Occidentului în ceea ce privește tehnicile de fabricație de ultimă generație, fie că este vorba de motoare, materiale slab observabile sau metalurgie”.
“Producția de precizie”, a spus el, “are un impact supradimensionat asupra capacităților aeronavelor stealth și de generația a cincea”.
În ciuda eșecurilor anterioare, J-20 părea să zboare cu o pereche de motoare WS-15 vara trecută într-un moment de referință. Dar Dahm, membru rezident senior la Institutul Mitchell pentru Studii Aerospațiale, a avertizat că, chiar dacă China a reușit să-și depășească provocările de fabricație, fiabilitatea motoarelor WS-15 este încă discutabilă și ar putea provoca probleme - mai ales dacă nu este construită la aceleași toleranțe ca aeronavele occidentale.
“De-a lungul duratei de viață a motorului, aceștia vor trebui să efectueze întreținerea motoarelor lor mai des și probabil vor trebui să le înlocuiască mai des”, a spus el. “Aceste provocări de întreținere vor avea în cele din urmă un impact asupra pregătirii aeronavei și asupra disponibilității acesteia”.
Michael Bohnert, inginer licențiat la think tank-ul RAND Corporation, care a sprijinit activitatea de analiză pentru Forțele Aeriene ale SUA, a declarat că întreținerea materialelor stealth - cum ar fi aplicarea acoperirii pe o aeronavă - este un proces costisitor și “dureros” care necesită multe investiții, atât din perspectiva forței de muncă, cât și a infrastructurii.
“A avea avioane stealth înseamnă mai mult decât avionul în sine”, a spus Bohnert. “Rachetele, tacticile, logistica, infrastructura de întreținere - sunt multe lucruri care intră în ea. Este un tren lung pentru a ajunge acolo și poți alege să nu-l urmezi”.
La fel ca rușii, China este încă relativ nouă pentru jocul avioanelor de generația a cincea. Dar chiar și SUA, care are un avion de generația a cincea din 2005, are provocări cu noul său Joint Strike Fighter.
Foto: F-35, pe linia de producție / Lockheed Martin
Dezvoltat de producătorul de apărare Lockheed Martin, F-35 vine în 3 variante și reprezintă al doilea avion de luptă de generația a cincea din arsenalul american, după legendarul F-22 Raptor, un model produs în 187 de unități, dar atât de important pentru SUA încât a fost interzis de la export.
F-35B al US Marine Corps este capabil de decolări scurte și aterizări verticale și a fost obținut pentru prima dată capacitatea operațională inițială (IOC) în 2015. F-35A este folosit de Forțele Aeriene ale SUA și a obținut IOC în 2016, în timp ce F-35C este angajat de Marina SUA și a fost operațional din 2019.
Aeronava, care a fost construită pentru atacuri la sol, lupte aer-aer și putere aeriană în rețea, a patrulat în Europa și Pacific și a văzut o experiență de luptă în Orientul Mijlociu.
Avionul de generația a cincea este operat atât de armata americană, cât și de un număr de aliați ai SUA. Israelul a fost de fapt prima națiune care a zburat cu avionul în luptă.
În total, au fost construite peste 980 de aeronave F-35. Armata americană are aproximativ 450 de avioane F-35, iar Pentagonul intenționează să achiziționeze încă aproximativ 2.500 în următoarele câteva decenii. Costul estimat al ciclului de viață este de peste 1,7 trilioane de dolari, din care o mare parte va merge la operarea și repararea aeronavei.
Acest program foarte costisitor a fost afectat de probleme de întreținere și sustenabilitate care au afectat adesea pregătirea avionului de luptă și acest lucru continuă și în prezent, potrivit unui raport publicat în septembrie de Biroul de responsabilitate guvernamentală sau GAO. La începutul acestui an, de exemplu, aeronava a fost capabilă să zboare în misiuni abia puțin peste jumătate din timpul planificat.
Raportul a identificat mai multe probleme specifice la instalațiile militare, inclusiv lipsa echipamentelor de sprijin, a pieselor de schimb, a instruirii adecvate și a datelor tehnice - toate acestea putând contribui la întârzieri de întreținere. Raportul a constatat, de asemenea, că programul F-35 a fost în întârziere în stabilirea facilităților pentru efectuarea reparațiilor și că guvernul SUA s-a bazat foarte mult pe contractori, ceea ce reduce capacitatea sa de a lua decizii.
“O problemă generală este că, timp de mulți ani, programul F-35 s-a concentrat pe producție”, a declarat Diana Maurer, directorul capacităților și managementului apărării la GAO. Prioritățile au fost în mare parte legate de cercetare, dezvoltare și achiziții, în timp ce susținerea și costurile sale au fost reduse la o concentrare ulterioară. Aceste probleme sunt acum în joc.
Pachetul de modernizări pe care le aduce standardul Block 4 va permite avioanelor F-35 să transporte mai multe arme, să fie echipate cu noi senzori. Sursa foto: BAE Systems.
“F-35, când a devenit disponibil din punct de vedere operațional pentru serviciu, nu avea facilitățile de reparații ale depozitului în funcțiune pentru a repara aeronava atunci când era nevoie să fie reparată. Chiar și acum, programul este încă cu ani în urmă în finalizarea stand-up-ului depozitului”, a spus Maurer. Aceasta înseamnă că, atunci când părți importante ale aeronavei trebuie reparate sau înlocuite, acestea trebuie adesea să se întoarcă până la producătorii de echipamente originale.
“Acest lucru creează o mulțime de întârzieri”, a spus ea. Și pentru că este nevoie de mai mult timp pentru a repara aceste piese, restanțele cresc, iar aeronava devine “mai puțin capabilă să zboare cu întreaga flotă”.
GAO a făcut mai multe recomandări Pentagonului în încercarea de a atenua unele dintre provocări, inclusiv reevaluarea defalcării dintre responsabilitatea guvernului și cea a contractorilor. Pentru a exista vreo schimbare în acest echilibru de supraveghere, GAO a sugerat în raportul său din septembrie ca Pentagonul să-și dea seama de ce fel de date tehnice sau de proprietate intelectuală ar putea avea nevoie.
Adăugând la problemele programului F-35, un raport GAO din decembrie a stabilit că există probleme cu sistemul de răcire al avionului. În special, este suprasolicitat, funcționând dincolo de ceea ce este proiectat să facă, ceea ce ar putea crește uzura motorului, reduce durata de viață a acestuia și adauga miliarde în costurile de întreținere.
“Este foarte important pentru SUA să pună stăpânire pe programul F-35. Când zboară, am auzit de la piloți că sunt foarte mulțumiți de capacitățile acestui sistem de arme”, a spus Maurer, adăugând că “nu este doar viitorul aviației de luptă pentru trei dintre serviciile noastre militare, ci este și prezentul”.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News
Atacul cu drone asupra facilităților ruse din Tatarstan ar putea fi doar începutul problemelor pentru sistemul antiaerian rusesc.
AESA Aircraft Nose Radar e noul radar dezvoltat 100% autohton de industria turcă, potrivit presei din Turcia. Radarul a fost dezvoltat pentru F-16 și, se pare, a fost integrat cu succes iar primul zbor a avut loc. Dar radarul nu se va limita doar la F-16.
Avioanele germane Eurofighter au interceptat un avion rusesc care zbura deasupra Mării Baltice si care nu avea transponderul activat. Avioanele de vânătoare au decolat din orașul leton Lielvārde, potrivit Newsweek, care citează forțele aeriene germane.
Se pare că B-21 Raider, un program pe care americnaii încearcă să îl țină cât mai secret posibil, a efectuat un nou zbor de testare. B-21 e primul bombardier de generația a 6-a construit vreodată și vine să confirme dominația tehnologică a SUA în aviația militară.
În ultimele zile România a reapărut în atenția propagandei ruse în contextul modernizării bazei aeriene de la Mare Neagră, e vorba de Baza 57 Aeriană Mihail Kogălniceanu din județul Constanța.
Președintele sârb Aleksandar Vucic a declarat țara sa urmărește să intensifice cooperarea cu Franța în domeniul industriei de apărare și intenționează să continue achiziționarea avioanelor de vânătoare franceze Rafale.
Su-35 e cu siguranță cel mai promovat avion al industrie aeronautice din Rusia, folosit intens și în războiul de agresiune pe care Rusia l-a declanșat împotriva Ucrainei. Însă chiar și așa, avionul care ar fi trebuit să concureze pe piața externă cu F-16, înregistrează eșec după eșec.
Ceremonia de certificare a detașamentului Forțelor Aeriene Regale ale Marii Britanii, dislocat în România pentru a executa misiuni de Poliție Aeriană întărită, va avea loc marţi, 9 aprilie, începând cu ora 11.30, în Baza 57 Aeriană Mihail Kogălniceanu.
Azi noapte, forțele ucrainene au efectuat un atac major asupra unor baze militare aflate pe teritoriul Federației Ruse, iar rezultatele depășesc cu mult primele estimări.
Guvernul olandez a confirmat achiziționarea de muniție pentru viitoarea flotă de avioane F-16 Fighting Falcon pe care Ucraina și-o construiește cu sprijinul aliaților în efortul depus pentru respingerea agresiunii ruse.
Grecia a aprobat achiziția a 35 de elicoptere UH-60M Black Hawk de la compania americană de apărare Lockheed Martin Corp, într-un efort de a-și moderniza forțele armate, arată Reuters.
Războiul forțează ambele tabere să inoveze rapid în domeniul tehnologiei folosite pe câmpul de luptă. Nu ar trebui să ne mire dacă, în lunile următoare, vom asista la lovituri ucrainene efectuate, de exemplu, cu avioane de luptă transformate în drone kamikaze.
Coreea de Nord a anunțat că a testat o nouă rachetă hipersonică cu rază intermediară de acțiune (IRBM) cu combustibil solid, în timp ce continuă să-și extindă programul de înarmare.
Japonia și Statele Unite sunt gata să se angajeze într-o acțiune comună pentru a dezvolta o nouă generație de avioane de antrenament, marcând un pas semnificativ în cooperarea militară dintre cele două națiuni.
Un grup de piloți noștri s-a mutat din Marea Britanie în Franța pentru antrenament, a remarcat purtătorul de cuvânt al Forțelor Aeriene ale Forțelor Armate ale Ucrainei.
Avionul de luptă - interceptor MiG-31, în diferitele sale variante, a fost un proiect de succes. Azi rușii au integrat pe versiunea MiG-31K rachetele hipersonice Kinzhal. Dar industria pregătește următoarea generație de avioane, MiG-41. Desigur, de la o dori la a putea e drumul extrem de lung și anevoios.
Pentagonul a ridicat restricția utilizării avioanelor de luptă F-35A pe timpul fulgerelor, permițând astfel aeronavei să zboare în condiții de furtună pentru prima dată din 2020, după cum a informat Breaking Defense.
Anunțul făcut de reprezentanții ruși în urmă cu câteva zile privind începerea producerii în masă a bombei de aviație de tip FAB-3000 a creat îngrijorare în rândul oficialilor și specialiștilor ucraineni.
Ucraina urmează să primească în această vară primele avioane de luptă F-16 Fighting Falcon din partea aliaților occidentali, fapt ce provoacă deja deranj mare la Moscova.
Forțele Aeriene Ruse au lansat un atac asupra orașului ucrainean Harkov, la 26 martie 2024, folosind pentru prima dată bombe ghidate "UMPB D-30 SN", recent concepute. Această muniție de ultimă generație reprezintă un salt semnificativ în domeniul tehnologiei militare, cu o rază de acțiune care o triplează pe cea a bombelor convenționale cu ghidaj, asemănătoare bombei americane GBU-39/B SDB. Capabilă să atingă distanțe de până la 90 de kilometri, utilizarea UMPB D-30 SN subliniază un progres strategic în ceea ce privește capacitățile de război aerian, evidențiind intensificarea continuă a operațiunilor militare de către forţele ruse.
Potrivit site-ului itamilradar.com, în dimineața zilei de 30.03.2024, în jurul orei 10:00 CET, un oaspete neobișnuit a aterizat la Baza Aeriană Sigonella de pe insula italiană Sicilia. Pentru prima dată, o dronă de cercetare de tip Northrop Grumman MQ-4C Triton aparținând Forțelor Navale ale SUA a sosit în zona Mării Mediterane.
Pe 29 martie 2024, avioanele F-16 ale Forțelor Aeriene Regale Olandeze (RNLAF) au efectuat ultima misiune de tip Quick Reaction Alert (QRA), încheind o perioadă care a început în 1981. Începând din această dimineață, apărarea aeriană a spațiului aerian al Belgiei, Țărilor de Jos și Luxemburgului (BENELUX) a fost predată noilor avioane olandeze F-35A de generația a V-a.
Surse ucrainene au informat că, în timpul atacului din noaptea de 28.03.2024, trupele ruse au întrebuințat o modificare a rachetei de croazieră Kh-101, care transportă un focos dublu față de versiunea anterioară. Astfel, la noul tip de rachetă a crescut masa explozivă totală de la 400 la aproximativ 800 de kilograme.
O nouă dronă rusă se pare că a căzut pe teritoriul României, de acestă dată ajungând până în zona Insulei Mari a Brăilei, la doar câțiva kilometri de Brăila.
Suedia a admis că ar putea furniza Ucrainei avioane de luptă avansate Gripen. Ministrul suedez al apărării, Pal Jonson, într-un interviu acordat la 28 martie 2024 pentru The Kyiv Independent, a dezvăluit că sunt în curs de desfășurare negocieri cu privire la transferul acestor avioane de luptă de ultimă generație către Ucraina. Acest anunț vine ca urmare a recentei integrări a Suediei în NATO, la 7 martie 2024, care se pare că a facilitat luarea în considerare a acestei opțiuni de către suedezi.
În cursul nopții de 29.03.2024, Forțele Armate ale Federației Ruse au efectuat noi lovituri aeriene asupra unor obiective de pe teritoriul Ucrainei. Atacul a fost unul combinat, fiind întrebuințate mai întâi drone de atac de tip Geran, apoi rachete de diferite tipuri. O primă serie de explozii au avut loc în Regiunile Kiev și Cherkasî. Potrivit surselor rusești, încă un lansator de rachete antiaeriene ar fi fost distrus lângă Kiev. Acestea au raportat utilizarea rachetelor de croazieră lansate de bombardiere strategice Tu-95MS.
O dronă, posibil de origini militare, s-a prăbuşit la 12 km de Brăila. Localnicii spun că ar fi scos un sunet ciudat înainte de prăbuşire. Drona a căzut pe un câmp, la aproximativ 12 kilometri de oraşul Brăila, mai exact în zona fermei Filipoiu, între comuna Frecăței și punctul de trecere al bac-ului. Localnicii din zonă au filmat drona care a trecut pe deasupra caselor lor şi au spus că ar fi scos un sunet ciudat, potrivit Antena 3 CNN.
Președintele rus Vladimir Putin a declarat recent că Rusia intenționează să distrugă avioanele de luptă occidentale F-16 care vor fi livrate Forțelor Aeriene Ucrainene.
Forțele Aeriene americane (USAF) par să regândească planul de a începe retragerea avioanelor de luptă F-22 în jurul anului 2030 cum era preconizat, deoarece planurile de cheltuieli depășesc cu mult acea dată, conform cererii bugetare a serviciului pentru anul fiscal 2025.
Rusia amână livrările de sisteme de apărare aeriană S-400 nou construite către India, atribuind întârzierea propriilor priorități pe fondul războiului din Ucraina.
În ciuda sancțiunilor, Rusia continuă să cumpere aproape două mii de componente diferite de fabricație străină pentru aeronavele miliatre ale sale. Acest lucru reiese dintr-un raport al serviciilor secrete ucrainene. Aceste componente sunt produse de peste 200 de companii din 22 de țări diferite. Rusia le cumpără apoi prin intermediari.
Secretarul Forțelor Aeriene americane, Frank Kendall, a zburat pe un avion F-16 pilotat de inteligența artificială. Evenimentul a avut loc pe 2 mai la baza aeriană Edwards.
Maria Zaharova, purtătoarea de cuvânt a Ministerului de Externe al Rusiei, a afirmat sâmbătă că exercițiile militare ale NATO, numite Steadfast Defender, desfășurate pe o perioadă de patru luni în apropierea granițelor Rusiei, demonstrează că alianța se pregătește pentru un potențial conflict cu Rusia, relatează Agerpres, care citează Reuters.
Ministerul rus al Apărării a anunțat că, în cursul nopții de 04.05.2024, mijloacele de apărare antiaeriană au distrus patru rachete ATACMS deasupra Peninsulei Crimeea.
Potrivit estimărilor prezentate vineri de către ministrul francez de externe, Stephane Sejourne, aproximativ 150.000 de soldați ruși au fost uciși de la debutul invaziei Rusiei în Ucraina în februarie 2022, conform informațiilor furnizate de AFP.
Ucraina nu se mai confruntă doar cu Rusia, ci și cu alianța pe care Moscova a adunat-o pentru a-i susține războiul, potrivit unui editorialist al ziarului britanic The Telegraph. Acesta subliniază că Rusia ar putea cu greu să își continue ofensiva fără ajutorul unui "grup pestriț de prieteni autocrați" - rachete din Coreea de Nord, drone din Iran și o cantitate uriașă de asistență tehnică din partea Chinei.
Secretarul general adjunct al NATO, Mircea Geoană, într-un interviu acordat Digi 24, a anunțat că Rusia a lansat un război hibrid total împotriva Alianței, iar acest lucru se resimte. România e și ea vizată, fiind o țară pivot pentru NATO, fapt pentru care rușii nu vor rata nicio secundă ocazia de a influența direcția ei.
Ministerul rus al Apărării a anunțat, pe 03.05.2024, că două bombardiere strategice Tu-95MS aparținând Aviației cu rază lungă de acțiune din cadrul Forțelor Aerocosmice au efectuat un zbor planificat în spațiul aerian situat deasupra apelor neutre ale Mării Bering, în apropiere de Alaska.
Războiul din Ucraina s-a schimbat, iar acum o tactică de luptă diferită domină linia frontului. Schimbarea se datorează utilizării masive a dronelor de ambele părți, spune generalul Oleksandr Pavliuk, comandantul Forțelor Terestre ale Ucrainei, într-un interviu acordat publicației The Times.
Pentru prima dată de la finalul lunii martie 2022, de când frontul a cunoscut o relativă stabilizare iar luptele au fost localizate în estul și sudul Ucrainei, spionajul militar ucrainean (GUR) emite o nouă ipoteză de lucru. Ucraina nu va putea învinge Rusia pe câmpul de luptă și chiar dacă trupele sale ar putea ajunge la frontierele din 1991 este puțin probabil să pună capăt războiului. Este noua prognoză a GUR cu privire la evoluția războiului ruso-ucrainean.
Ministrul britanic de Externe, David Cameron, a promis o asistență militară anuală de 3 miliarde de lire sterline (3,74 miliarde de dolari) pentru Ucraina, adăugând că aceasta va continua "atât timp cât va fi nevoie". Oficialul britanic a dat asigurări că Londra nu are niciun fel de reținere cu privire la posibilitatea ca armamentul furnizat să fie utilizat pe teritoriul rusesc.
"Teama paranoică" a președintelui rus Vladimir Putin față de presupusa intenție a Occidentului de a "limita puterea Rusiei" l-a determinat pe acesta să cheltuiască sume record pentru militarizare. Acest lucru a fost precizat de directorul US National Intelligence, Avril Haines, în timpul unei audieri în Congresul SUA la 2 mai.
UE și NATO au condamnat "campania cibernetică malițioasă" a Rusiei împotriva Germaniei și Cehiei în declarații publice din 3 mai. La începutul zilei, Germania a dat vina pe hackerii susținuți de Rusia pentru un atac cibernetic împotriva unor membri ai Partidului Social-Democrat german (SPD) de anul trecut și a promis că va răspunde.
Bătrânele avioane Panavia Tornado, din dotarea Forțelor Aeriene Germane (Luftwaffe) urmează să fie retrase din serviciu până în 2030. Vorbim de 90 de avioane, dar se pare că, în mod total contrar pragmatismului german, Berlinul nu are niciun plan pentru Luftwaffe după retragerea avioanelor.
DefenseRomania a participat la un media trip în Statele Unite ale Americii unde a purtat discuții cu mai mulți reprezentanți ai Lockheed Martin, inclusiv despre perspectiva privind înzestrarea Armatei României cu avioane de luptă de generația a 5-a de tip F-35 Lightning II.
Ministerul Apărării din Taiwan a raportat vineri că a detectat o activitate considerabilă din partea Chinei în apropierea insulei în ultimele 24 de ore.
Forțele ucrainene au reluat campania de lovire a căilor de comunicații rusești prin care se trimit trupe și provizii spre trupele de pe front. În noaptea de 1 spre 2 mai, UAV-uri explozive ucrainene au lovit substații electrice de tracțiune și transformare care deservesc calea ferată în regiunile rusești Oryol (Orel) și Kursk.
Luni de bombardamente necruțătoare ale artileriei rusești au devastat Chasiv Yar, un oraș strategic din estul Ucrainei. Această informație a fost furnizată de agenția cehă ČTK, pe 02.05.2024, fiind preluată de la agenția AP, care a publicat imagini de la drone, în care se poate vedea un loc aproape pustiu, unde practic nu există nicio clădire neavariată.
Statele Unite consideră că războiului purtat de Rusia împotriva Ucrainei este puțin probabil să se încheie în viitorul apropiat, potrivit directorului National Intelligence al Statelor Unite, Avril Haines.
More than 5,000 troops and 320 means of equipment from seven allied and partner states will participate over 5-24 May in SWIFT RESPONSE 24/ DEFENDER 24 Multinational Exercise conducted in Romania by the U.S. Army Europe and Africa (USAREUR-AF). Romania’s participation consists of 2,300 soldiers and 220 means of equipment.
Săptămâna trecută, U.S. Army a prezentat varianta M2A4E1 a IFV-ului Bradley. Această ultimă versiune reprezintă un salt semnificativ înainte atât în ceea ce privește modernizarea, cât și nivelul de protecţie de care dispune acest blindat. M2A4E1 Bradley se remarcă drept cea mai avansată versiune de până acum, dispunând de o serie de îmbunătățiri
Statele membre ale NATO s-au declarat joi "profund preocupate de activităţile rău intenţionate" ale Rusiei "întreprinse recent pe teritoriul Alianţei" şi care "constituie o ameninţare la adresa securităţii lor", informează Agerpres, care citeaz[ AFP.
Într-un interviu acordat RBC-Ucraina, generalul american Ben Hodges a discutat despre posibila evoluție a evenimentelor de pe frontul ucrainean, despre asistența acordată Ucrainei de către Occident și despre cum s-ar putea încheia războiul.
Președintele francez Emmanuel Macron a reiterat posibilitatea trimiterii trupelor occidentale pe teren în Ucraina, sugerând într-un interviu publicat joi de The Economist că acest lucru ar trebui luat în considerare dacă Rusia ar reuși să spargă linia frontului și autoritățile de la Kiev ar solicita ajutorul.
Autoritățile estoniene intenționează să apeleze la Uniunea Europeană și la NATO în legătură cu bruiajul semnalelor GPS, care ar fi efectuat de Rusia, relatează Bloomberg. Ministrul estonian de Externe, Margus Tsahkna, a declarat că aceasta este o acțiune deliberată care pune în pericol vieți omenești și poate fi considerată un atac hibrid. Oficialul eston a discutat această problemă cu omologii săi din Finlanda, Letonia, Lituania și Suedia, state care au fost, de asemenea, afectate de întreruperi ale semnalului GPS folosit de piloți și căpitani de nave pentru navigație.
România se află în faza finală a licitației privind achiziția de obuziere autopropulsate K9 Thunder sau Tunetul, așa cum promovează obuzierele cei de la Hanwha pe piața românească.
Întrebarea legată de momentul transferului anumitor arme de la țările occidentale către Ucraina este uneori un subiect destul de sensibil, având în vedere schimbarea termenelor. În acest an, Ucraina urmează să primească mult așteptatele avioane de luptă F-16, iar în fiecare lună apare în mass-media și pe rețelele de socializare întrebarea când aceste avioane vor consolida în sfârșit capacitatea de lupta a forțelor aeriene ale Ucrainei. Recent, ambasadorul Danemarcei la Kiev, Ole Egberg Mikkelsen, l-a citat pe prim-ministrul Danemarcei spunând că aeronavele F-16 daneze ar trebui să ajungă în Ucraina în această vară.
Ocupantul rus mută pe frontul din Ucraina, unde forțele armate de ocupație se află în avans pe mai multe direcții.
Direcția Principală de Informații (GUR) din cadrul Ministerului ucrainean al Apărării a prezentat, pe 01.05.2024, noi detalii despre principalele rachete deținute de militarii ruși, precum și despre ratele de producere a acestora.
Americanii au testat cu succes noua dronă maritimă, denumită sugestiv Manta Ray sau „diavolul de mare”. Denumirea dronei vine de la numele peștelui cu care se aseamănă foarte mult.
În ultimele două săptămâni, asupra Peninsulei Crimeea au fost executate trei atacuri cu rachete ATACMS. În cadrul unui mesaj postat pe canalul său de Telegram, șeful mișcării publice “Suntem împreună cu Rusia” din Regiunea Zaporojie, Vladimir Rogov, a anunțat că, în cursul nopții de 30.04.2024, Forțele Armate ale Ucrainei au executat un nou atac masiv asupra Peninsulei Crimeea.
Statele Unite acuză Rusia că a folosit un agent chimic, cloropicrina, împotriva forțelor ucrainene, încălcând Convenția privind Interzicerea Armelor Chimice (CIAC), conform unui comunicat al Departamentului de Stat dat publicității miercuri, potrivit AFP.