Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Cu ce probleme se confruntă avioanele de generația a V-a: De la F-35 american, la cele 10 Su-57 și J-20 al Chinei. Punctele vulnerabile diferă
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Cele mai mari puteri militare ale lumii lucrează de zeci de ani pentru a dezvolta flote formidabile de avioane de luptă de generația a cincea, iar acest lucru este încă în curs de desfășurare.Avioanele de generația a cincea nu sunt perfecte. Probleme întâlnim atât la cele 10 aeronave Su-57 ale Rusiei, cât și la flota de 1.000 de F-35 americane
Avioane Su-57 ruse, foto: Ministerul Apărării din Rusia
Avioane Su-57 ruse, foto: Ministerul Apărării din Rusia

Statele Unite au construit primul avion de vânătoare de generația a cincea F-22 Raptor, bazat pe tehnologia stealth, și au urmat acest proiect cu F-35 Lightning II Joint Strike Fighter. Rusia și China au Su-57 și, respectiv, J-20.

F-22 american nu mai este în producție, iar cele mai noi trei avioane, toate considerate avioane de generația a cincea, chiar dacă unele dintre ele nu bifează toate căsuțele, se confruntă fiecare cu provocări.

Pentru a se califica drept avion de vânătoare de generația a cincea, o aeronavă trebuie să aibă anumite caracteristici, cum ar fi capacitățile stealth pentru a evita detectarea de către adversar și capacitatea de a naviga la viteze supersonice fără a-și angaja forțajul, printre alte aspecte.

În interviuri recente pentru Business Insider, experții în aviație au subliniat mai multe probleme cu programele rusești, chineze și americane de generația a cincea, inclusiv probleme cu tehnologia stealth (Su-57), dezvoltarea motoarelor (J-20) și întreținerea aeronavelor (F-35).

 

Su-57 din Rusia - prea puține și au caracteristici stealth îndoielnice

Avioane Su-57 rusești. Foto: Ministerul Apărării din Rusia,via Defence24

Suhoi Su-57 este prima încercare a Rusiei de a crea un avion de luptă de generația a cincea, dar analiștii s-au întrebat dacă se califică pentru această distincție, având în vedere deficiențele sale în mai multe categorii cheie.

Cunoscut de NATO drept “Felon”, Su-57 a fost livrat armatei ruse începând din anul 2020. Se pare că există doar 10 aeronave în arsenalul Moscovei, dar mass-media de stat susține că această cifră va crește la 22 până la sfârșitul anului 2024 și va sări din nou la 76 până în 2028. Deocamdată, nu este clar dacă aceste planuri vor putea fi duse la îndeplinire.

Su-57 a văzut pentru prima dată experiență de luptă deasupra Siriei în 2018. Anul trecut, oficialii ruși au susținut că aeronava a avut experiență de luptă în Ucraina, care este susținută de informații publicate de Ministerul britanic al Apărării. Dar, în timp ce avioanele s-ar fi putut angaja în unele atacuri de “standoff”, nu există cu adevărat nicio dovadă a angajării pe scară largă a Su-57 în războiul în curs.

O explicație pentru lipsa participării la tipul de război pentru care au fost construite avioanele de generația a cincea ar putea fi faptul că avionul rusesc nu are caracteristicile observabile care i-ar permite să funcționeze ca un avion de vânătoare adecvat de generația a cincea. Problemele cu aeronava includ lupta aparentă a Moscovei de a-l echipa cu motoare capabile să asigure criteriul stealth și panouri de caroserie bine plasate, care ar reduce în mod adecvat amprenta radar.

În cele din urmă, reticența Rusiei de a-și folosi avioanele Su-57 în Ucraina “sugerează că rușii nu au încredere în proprietățile stealth pretinse ale avionului”, a declarat anterior pentru Business Insider Justin Bronk, expert în putere aeriană la think tank-ul Royal United Services Institute (RUSI).

În plus, a menționat el, aeronava poate transporta doar o variantă mai veche a rachetei aer-aer R-77. Aceasta are “aripioare de grilă pliabile care împiedică transportul intern al aeronavei și, prin urmare, compromite amprenta stealth”, a spus el.

 

J-20 din China - motoarele, o bătaie de cap

J-20, China. Sursă foto: Ministerul Apărării din China

China, ca așa-numită “provocare de ritm” pentru armata americană, are, de asemenea, un program de luptă de generația a cincea. La șase ani după efectuarea primului său zbor, Chengdu J-20 din China a intrat în serviciu de luptă în 2017.

Acolo, s-a alăturat inventarului de 1.900 de avioane de luptă al Beijingului și de atunci a fost “desfășurat operațional”, potrivit unui raport al Pentagonului din 2023 privind puterea militară a țării. Se estimează că China a construit mai mult de 200 de J-20 și pregătește mai multe upgrade-uri pentru avionul de luptă, printre acestea numărându-se instalarea motoarelor WS-15 produse pe plan intern.

WS-15 este motorul pe care J-20 trebuia să-l aibă inițial, deoarece ar permite luptătorului să zboare la viteze supersonice fără a angaja forțajul și ar împrumuta aeronavei unele capacități stealth suplimentare. Dar industria chineză de apărare s-a străduit mult timp să producă motorul avansat, așa că armata a folosit în schimb motoare chinezești mai vechi și cele rusești.

“Motoarele J-20 au fost o mare durere de cap, dar cred că indică provocări mai mari în industria chineză de apărare”, a declarat Mike Dahm, fost ofițer de informații al Marinei SUA. “Cu tot progresul tehnologic al Chinei, ei sunt încă în urma Occidentului în ceea ce privește tehnicile de fabricație de ultimă generație, fie că este vorba de motoare, materiale slab observabile sau metalurgie”.

“Producția de precizie”, a spus el, “are un impact supradimensionat asupra capacităților aeronavelor stealth și de generația a cincea”.

În ciuda eșecurilor anterioare, J-20 părea să zboare cu o pereche de motoare WS-15 vara trecută într-un moment de referință. Dar Dahm, membru rezident senior la Institutul Mitchell pentru Studii Aerospațiale, a avertizat că, chiar dacă China a reușit să-și depășească provocările de fabricație, fiabilitatea motoarelor WS-15 este încă discutabilă și ar putea provoca probleme - mai ales dacă nu este construită la aceleași toleranțe ca aeronavele occidentale.

“De-a lungul duratei de viață a motorului, aceștia vor trebui să efectueze întreținerea motoarelor lor mai des și probabil vor trebui să le înlocuiască mai des”, a spus el. “Aceste provocări de întreținere vor avea în cele din urmă un impact asupra pregătirii aeronavei și asupra disponibilității acesteia”.

Michael Bohnert, inginer licențiat la think tank-ul RAND Corporation, care a sprijinit activitatea de analiză pentru Forțele Aeriene ale SUA, a declarat că întreținerea materialelor stealth - cum ar fi aplicarea acoperirii pe o aeronavă - este un proces costisitor și “dureros” care necesită multe investiții, atât din perspectiva forței de muncă, cât și a infrastructurii.

“A avea avioane stealth înseamnă mai mult decât avionul în sine”, a spus Bohnert. “Rachetele, tacticile, logistica, infrastructura de întreținere - sunt multe lucruri care intră în ea. Este un tren lung pentru a ajunge acolo și poți alege să nu-l urmezi”.

La fel ca rușii, China este încă relativ nouă pentru jocul avioanelor de generația a cincea. Dar chiar și SUA, care are un avion de generația a cincea din 2005, are provocări cu noul său Joint Strike Fighter.

 

F-35 din SUA - un program mai costisitor decât era estimat

Foto: F-35, pe linia de producție / Lockheed Martin

Dezvoltat de producătorul de apărare Lockheed Martin, F-35 vine în 3 variante și reprezintă al doilea avion de luptă de generația a cincea din arsenalul american, după legendarul F-22 Raptor, un model produs în 187 de unități, dar atât de important pentru SUA încât a fost interzis de la export.

F-35B al US Marine Corps este capabil de decolări scurte și aterizări verticale și a fost obținut pentru prima dată capacitatea operațională inițială (IOC) în 2015. F-35A este folosit de Forțele Aeriene ale SUA și a obținut IOC în 2016, în timp ce F-35C este angajat de Marina SUA și a fost operațional din 2019.

Aeronava, care a fost construită pentru atacuri la sol, lupte aer-aer și putere aeriană în rețea, a patrulat în Europa și Pacific și a văzut o experiență de luptă în Orientul Mijlociu.

Avionul de generația a cincea este operat atât de armata americană, cât și de un număr de aliați ai SUA. Israelul a fost de fapt prima națiune care a zburat cu avionul în luptă.

În total, au fost construite peste 980 de aeronave F-35. Armata americană are aproximativ 450 de avioane F-35, iar Pentagonul intenționează să achiziționeze încă aproximativ 2.500 în următoarele câteva decenii. Costul estimat al ciclului de viață este de peste 1,7 trilioane de dolari, din care o mare parte va merge la operarea și repararea aeronavei.

Acest program foarte costisitor a fost afectat de probleme de întreținere și sustenabilitate care au afectat adesea pregătirea avionului de luptă și acest lucru continuă și în prezent, potrivit unui raport publicat în septembrie de Biroul de responsabilitate guvernamentală sau GAO. La începutul acestui an, de exemplu, aeronava a fost capabilă să zboare în misiuni abia puțin peste jumătate din timpul planificat.

Raportul a identificat mai multe probleme specifice la instalațiile militare, inclusiv lipsa echipamentelor de sprijin, a pieselor de schimb, a instruirii adecvate și a datelor tehnice - toate acestea putând contribui la întârzieri de întreținere. Raportul a constatat, de asemenea, că programul F-35 a fost în întârziere în stabilirea facilităților pentru efectuarea reparațiilor și că guvernul SUA s-a bazat foarte mult pe contractori, ceea ce reduce capacitatea sa de a lua decizii.

“O problemă generală este că, timp de mulți ani, programul F-35 s-a concentrat pe producție”, a declarat Diana Maurer, directorul capacităților și managementului apărării la GAO. Prioritățile au fost în mare parte legate de cercetare, dezvoltare și achiziții, în timp ce susținerea și costurile sale au fost reduse la o concentrare ulterioară. Aceste probleme sunt acum în joc.

Pachetul de modernizări pe care le aduce standardul Block 4 va permite avioanelor F-35 să transporte mai multe arme, să fie echipate cu noi senzori. Sursa foto: BAE Systems.

“F-35, când a devenit disponibil din punct de vedere operațional pentru serviciu, nu avea facilitățile de reparații ale depozitului în funcțiune pentru a repara aeronava atunci când era nevoie să fie reparată. Chiar și acum, programul este încă cu ani în urmă în finalizarea stand-up-ului depozitului”, a spus Maurer. Aceasta înseamnă că, atunci când părți importante ale aeronavei trebuie reparate sau înlocuite, acestea trebuie adesea să se întoarcă până la producătorii de echipamente originale.

“Acest lucru creează o mulțime de întârzieri”, a spus ea. Și pentru că este nevoie de mai mult timp pentru a repara aceste piese, restanțele cresc, iar aeronava devine “mai puțin capabilă să zboare cu întreaga flotă”.

GAO a făcut mai multe recomandări Pentagonului în încercarea de a atenua unele dintre provocări, inclusiv reevaluarea defalcării dintre responsabilitatea guvernului și cea a contractorilor. Pentru a exista vreo schimbare în acest echilibru de supraveghere, GAO a sugerat în raportul său din septembrie ca Pentagonul să-și dea seama de ce fel de date tehnice sau de proprietate intelectuală ar putea avea nevoie.

Adăugând la problemele programului F-35, un raport GAO din decembrie a stabilit că există probleme cu sistemul de răcire al avionului. În special, este suprasolicitat, funcționând dincolo de ceea ce este proiectat să facă, ceea ce ar putea crește uzura motorului, reduce durata de viață a acestuia și adauga miliarde în costurile de întreținere.

“Este foarte important pentru SUA să pună stăpânire pe programul F-35. Când zboară, am auzit de la piloți că sunt foarte mulțumiți de capacitățile acestui sistem de arme”, a spus Maurer, adăugând că “nu este doar viitorul aviației de luptă pentru trei dintre serviciile noastre militare, ci este și prezentul”.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Bilanțul real al utilizării avioanelor F-16 în Ucraina: Cum au interceptat 1.300 de rachete rusești și au preluat 80% din misiunile de luptă ale Forţelor Aeriene Ucrainene
Franța mută imediat pentru a echilibra balanța: F-35 american pentru saudiți, contracarat în regiune cu Rafale în cea mai modernă versiune F5
Nu doar că nu e sfârșitul pentru F-22, ci e o nouă eră. În premieră un pilot american a controlat din cockpit o dronă de luptă MQ-20 Avenger
De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Rachetele europene care vor putea lovi la peste 1.000 km. Storm Shadow și ATACMS sunt letale, însă au o rază de doar câteva sute de km
Obiectivul Rusiei pe 2025: 120.000 de bombe tip sovietic, transformate în bombe cu planare. Kremlinul lucrează și la creșterea razei de acțiune la 400 de km
Un avion de luptă Su-30 s-a prăbușit în nord-vestul Rusiei
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
”Zidul dronelor”, dezvoltat de NATO, perfecționat pe front. Dronele interceptoare care ajung în Ucraina, eficiență 100%, dar trebuie ”antrenate” la fiecare câteva săptămâni
O nouă oprire pentru Su-57E. Rușii continuă „ofensiva” să-și vândă avionul de generația a 5-a, după ce le-a luat ani să spargă gheața
Un bombardier american B-52H a îndeplinit misiuni specifice în spațiul aerian al Estoniei, la numai 50 de kilometri de granița Rusiei
SUA continuă monitorizarea Peninsulei Crimeea și a bazei navale Novorossiysk. Spațiul aerian al României utilizat intens în operațiunile americane
Angola și-ar putea păzi cei 5.000 de kilometri de graniță cu tehnologie din Emiratele Arabe Unite care integrează AI și drone de supraveghere
”Darul” cehilor pentru Putin: Armata Ucrainei primește sateliți militari, drone sau rachete, cumpărate de guvern sau ONG-uri
FSB acuză Kievul că a vrut să deturneze un MiG-31 asupra bazei de la Mihail Kogălniceanu pentru a fi doborât de sistemele NATO. De ce povestea e cusută cu ață albă
Ce știm despre sistemul american anti-dronă MEROPS trimis în România săptămânile trecute
Avioanele Super Tucano ar putea fi marea surpriză din flota Ucrainei. Ce poate face un Super Tucano și nu poate un F-16 sau Gripen
Bombardiere strategice americane B-52H au fost dislocate în Spania pentru misiunea “Bomber Task Force 26-1” în teatrul de operații european
IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Eurofighter vs. Rafale în „bătălia” pentru echilibrul strategic din Mediterană. Cum mută grecii după achiziția istorică a Turciei de 44 de avioane Eurofighter
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Înlocuitor ieftin pentru rachetele de croazieră. Rușii au mărit la 200 km raza de acțiune a bombelor de aviație sovietice cu ajutorul motoarelor chinezești
Turcia vinde armament și în Vest: Contract gigant în Europa pentru 45 de avioane de antrenament HURJET, în valoare de 3.1 miliarde de euro
Belgia anunță că va doborî drone deasupra bazelor sale
Teroarea aeriană crește: În octombrie, rușii au lansat un număr record de bombe aeriene asupra Ucrainei
Germania dorește să fie mai puțin dependentă de Statele Unite pentru apărarea antiaeriană: Noile avioane de ,,spionaj'' Pegasus vor monitoriza mişcările armatei ruse
F-35 pentru Polonia: Șapte avioane produse, piloții se antrenează în Statele Unite. Când ajunge escadrila „Husarz” pe Flancul Estic?
Noapte de foc la granița României | Două valuri de atacuri rusești au ridicat de la sol avioane F-16 și Eurofighter. Piloții aveau undă verde să tragă
Informațiile DefenseRomania din aprilie, confirmate oficial: Încă 18 avioane F-16, pentru un euro. România a semnat azi contractul pentru încă o escadrilă

Ştiri Recomandate

Rusia se îndoiește că Europa a adus ceva pozitiv planului de pace în Ucraina și așteaptă clarificările și modificările punctelor să îi fie prezentate de SUA
Continuă saga rachetelor Oreshnik: Belarusul își umflă mușchii iar Rusia susține că a format prima brigadă dotată cu astfel de sisteme
Câte blindate 4x4 Cobra II au fost livrate României? A doua veste bună e că începe producția Cobra II „made in Romania” 100%
Racheta balistică ucraineană FP-7 e o clonă de S-400 rusesc, recunoaște Kievul. Ucrainenii pregătesc o variantă de balistică cu rază de acțiune mult extinsă
Rușii au lovit pentru prima dată o țintă la 800 km cu noul sistem de rachete Iskander 1000. Timpul de avertizare e de 5 minute, mult mai mic decât în cazul hipersonicelor Kinjal
Armata spaniolă anunță o achiziție-record: 100 de elicoptere militare Airbus vor intra în dotarea tuturor categoriilor de forțe
Schimb de replici între Polonia și Ungaria: Înțelegem că dacă Armatele ruse invadează Europa, maghiarii vor lupta alături de Rusia
Rusia primește o nouă lovitură puternică, de data aceasta în Crimeea (FOTO): Printre țintele atinse se numără un MiG-31 complet înarmat
Mutare strategică: Norvegia cumpără rachete sovietice S-300 și muniție F-16 pentru înarmarea Ucrainei
Asta înseamnă frontieră comună cu Rusia: Trei grăniceri ruși s-au plimbat pe teritoriul NATO și au rămas în Estonia timp de 20 de minute
Salt tehnologic în Armata poloneză: Roboții tereștri intră oficial în prima linie. Ce pot face vehiculele „Goblin” și „Gnom”
Submarine B-271 Kolpino, Black Sea Fleet (photo by Andrey Brichevsky, 28 October 2019).
EXCLUSIV
Au apărut dovezile: Vopseaua trădează victima. Submarinul lovit de ucraineni e de fapt B-271 „Kolpino”, cel mai modern „ucigaș tăcut” al Flotei ruse din Marea Neagra
Taiwanul cotizează pentru propria securitate: Aproape 8 mii de rachete HIMARS, zeci de obuziere, drone - contracte în valoare de 11 miliarde
Generalul ucrainean Zalujnîi avertizează: Pericol de război civil în Ucraina. Milioanele de veterani, marea provocare post-conflict
Tancul K2 Black Panther produse de compania Hyundai Rotem. Sursa foto: Defence24.com.
EXCLUSIV
Polonia securizează licența pentru tancul K2 „Pantera Neagră”. Lecția de 6,5 miliarde de dolari pentru ambițiile blindate ale României
Arabia Saudită lansează prima navă de luptă, construită după modelul navelor americane Freedom-class LCS
Încep să curgă primele contracte finanțate prin SAFE: Un stat din fosta Iugoslavie va achiziționa 420 de camioane militare Tatra
Rusia anunță că a bombardat în premieră sudul Ucrainei cu bombe de aviație FAB lansate de Su-34, pentru a o „decupla” de România
Congresul SUA aprobă 900 de miliarde de dolari pentru apărare și stabilește un număr minim de militari americani staționați în Europa
Patriot se adaptează rachetelor hipersonice ruse Kinjal și va putea „trage peste umăr”. Patriot va angaja ținte care au trecut deja de el
"Oreshnik va fi dat în folosință până la sfârșitul anului”, anunță Putin. Oreshnik folosit ca intimidare pentru europeni
Zero din 10: Nu a fost livrat niciun IAR-99 Șoim la mai bine de un an de când toate trebuiau livrate. Avioane Craiova riscă penalități record de 30 de milioane de euro
Patriot, IRIS-T sau rachete pentru F-16, promise de europeni. Formatul Ramstein, sprijin concret pentru Ucraina
Marea Britanie confirmă planurile pentru un sistem integrat de apărare aeriană de tip „Iron Dome”, avertizând asupra pericolului reprezentat de rachetele Rusiei
Serbia așteaptă clarificări de la ruși: Un oficial al companiei de armament Yugoimport a murit la Moscova, în condiții suspecte
Obsesia balistică a Teheranului: Iranul maschează eșecul militar printr-o reînarmare agresivă
Imaginile satelitare dinainte și după operațiunea ucraineană cu drone subacvatice în portul Novorossiysk arată pagubele produse la debarcaderul din apropierea submarinului de clasă Kilo. Sursa foto:X/Vantor.
EXCLUSIV
Văzut din satelit: Lovitură devastatoare pentru Flota rusă din Marea Neagră: Atacul care deschide un „nou capitol” în războiul dronelor (FOTO/VIDEO)
Dronele ucrainene lovesc rafinăria Slaviansk și paralizează rețeaua electrică în Krasnodar, într-o nouă campanie coordonată „Deep Strike”
Trump: „Venezuela, încercuită de cea mai mare Armadă din istoria Americii de Sud”. Președintele SUA ordonă o blocadă petrolieră totală și declară întregul regim Maduro organizație teroristă
Germania nu are timp de pierdut și anunță dezvoltarea unui tanc nou „intermediar” pentru a completa flota de Leopard. Proiectul Eurotank e de azi un vis și mai îndepărtat
Revenire în era rachetelor balistice: Cum și de ce e forțată dezvoltarea rapidă a sistemului NIGHTFALL cu rază de 600 km de către britanici
Încep să se critice între ei: Un expert militar rus desființează Marina după dezastrul de la Novorossisk și spune că „Rusia a pierdut conceptul războiului pe mare”
pixel