Turcia a găsit un colac de salvare pentru avionul de generaţia a V-a TF-X. Industria de apărare pusă să proiecteze motoare
Turcia lucrează la un program de cercetare şi dezvoltare care presupune furnizarea de tehnologii esenţiale pentru realizarea de motoare care urmează să fie instalate pe avioanele de generaţia a V-a TF-X, parte a unui program militar de înzestrare cu aeronave moderne. Decizia ca industria turcă să înceapă un program de cercetare şi dezvoltare pentru motoare mai performate, dedicate unor avioane de generaţia a V-a, vine ca urmare a suspendării discuţiilor cu producătorul britanic de motoare Rolls-Royce.
Agenția de achiziții militare din Turcia, Directoratul Industriilor de Apărare (SSB), a cerut companiei turce TRMotor să dezvoltare tehnologii care să ajute la realizarea de motoare pentru viitorul avion de generaţia a V-a TF-X – proiect la care industria turcă lucrează de mai mulţi ani, a precizat jurnalistul Burak Bekdil pentru publicaţia Defense News .
Turcia continuă să fie destul de ambiţioasă şi nu pare că ar vrea să renunţa la programul militar pentru realizarea avionului de vânătoare TF-X, chiar dacă de la lăsarea oficială a programului, în anul 2013, a întâmpinat foarte multe dificultăţi, iar tot ceea ce a realizat a fost o machetă prezentată în anul 2019 la un salon aeronautic, organizat la Paris.
TF-X este un avion de luptă de generația a V-a, ce se doreşte a avea caracteristici similare cu F-35 Lightning II de la Lockheed Martin. Programul TF-X a fost dezvoltat cu scopul de a înlocui avioanelor F-16C/D, începând cu anul 2030. Din câte se ştie până la acesta oră, Turcia ar dori pentru forţele sale aeriene între 100-150 de aeronave TF-X, pe care să le menţină operaţionale până la începutul anului 2070. Cel puţin așa se prezintă lucrurile pe hârtie, dar vom vedea câte dintre acestea vor deveni şi realitate.
De-a lungul timpului s-a tot vehiculat că Turcia, fiindu-i interzis accesul la avioanele F-35, s-ar putea apropia de Rusia pentru a negocia achiziţionarea de avioane Su-35 sau Su-57. De la excluderea sa din programul F-35, Turcia şi-a accelerat eforturile pentru realizarea proiectului avionului de luptă de generaţia a 5-a, TF-X.
Acest proiect are o problemă nerezolvată, în special la capitol dezvoltării unui motor.
Cu toate acestea, criticii spun că termenul limită pentru realizarea primului avion de luptă TF-X este excesiv de ambițios, deoarece industria turcă de apărare nu are capacitatea şi nici nu dispune de tehnologia necesară pentru a produce un motor complet autohton, care să fie compatibil cu acest avion.
Nu puţine au fost vocile care au precizat că acest lucru va întârzia semnificativ faza de dezvoltare a avionului de luptă TF-X, insistându-se că primul test de zbor ar putea avea loc între 2025-2030.
TRMotor, companie turcă producătoare de motoare, controlată de stat, a semnat duminică un acord cu principalul contractor al programului TF-X, compania Aerospace Industries (TAI), a spus Bekdil.
„Motorul TF-X se află în faza de proiectare”, a spus Bekdil, citând declaraţiile lui Osman Dur, directorul general al TRMotor.
Programul TF-X a suferit întârzieri din cauza problemelor tehnologice. TAI a purtat discuții cu Rolls-Royce pentru coproducția de motoare, dar fără rezultate concrete.
Acordul de 100 de milioane de lire sterline (131 milioane USD) dintre Rolls-Royce și producătorul turc Kale Group a tot fost amânat pe fondul incertitudinii privind transferul de tehnologie către industria turcă.
În octombrie 2016, Rolls-Royce s-a angajat într-un parteneriat de producţie cu Turcia. Propunerea companiei britanice a inclus, de asemenea, un centru de producție în Turcia pentru fabricarea de motoare destinate avioanelor TF-X, precum și pentru elicoptere, tancuri și rachete.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News