Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Bombardierul stealth american B-21 Raider a efectuat primul său zbor. Deși seamănă cu cel mai scump avion din lume, B-2 Spirit, noul bombardier are multe particularități
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Primele imagini obținute de la testele de taxi și de la primul zbor al bombardierului stealth american B-21 Raider au fost făcute publice de către fotografi privați care au monitorizat cu atenție activitatea de la Uzina 42 a Forțelor Aeriene americane, din Palmade (California), unde compania Northrop Grumman construiește mult așteptata aeronavă.

Forțele Aeriene ale SUA nu au publicat încă imagini oficiale de la aceste evenimente, ultimele imagini oficiale, atent controlate, ale bombardierului find furnizate la lansarea sa din decembrie 2022, eveniment care a  lăsat multe întrebări cu privire la forma și echipamentele aeronavei.

Decolând în zorii zilei de 10 noiembrie, partea inferioară a bombardierului a fost iluminată într-un unghi aproape drept, punând în evidență toate caracteristicile. Aeronava a efectuat un zbor sinuos, de aproximativ 140 de minute spre nord-vest, înainte de a ateriza la baza Edwards Air Force.

Forma generală

 

Primul zbor a răspuns practic la întrebarea dacă imaginea randată furnizată de Forțele Aeriene a formei generale a B-21 a fost reală sau doar menită să păcălească potențialii adversari. Configurația în plan este într-adevăr de aripă zburătoare în formă de “W”,  așa cum au descris-o inițial Forțele Aeriene, însă fără coada zimțată văzută la B-2 Spirit, modelul pe care se bazează în mod lar B-21.

Și B-2 a avut inițial o formă de plan similară, dar la mijlocul anilor 1980, Forțele Aeriene ale SUA au adăugat o cerință ca B-2 să fie capabil să efectueze zbor susținut și la altitudini foarte mici, urmărind configurația terenului, ceea ce a determinat adăugarea unei zone de coadă și suprafețe de control suplimentare. Reproiectarea a costat câteva miliarde de dolari și a adăugat câțiva ani la programul B-2.

Forma în “W” a lui B-21 sugerează că aeronava va zbura doar la altitudini mai mari. Unghiul de mișcare al aripii B-21 este, de asemenea, similar cu cel al lui B-2. Un aspect izbitor al aeronavei este zona centrală proeminentă „diamant”, care amintește de cele mai vechi idei de modelare a stealth din anii 1980. Faptul că aeronava este de culoare gri deschis, de asemenea, indică faptul că, spre deosebire de B-2 - care este vopsit în gri închis pentru a fi greu de detectat vizual noaptea - B-21 este menit să fie un bombardier “de zi”.

Pe ușa trenului frontal al aeronavei este scris numele „Cerberus”, miticul câine cu trei capete care păzește porțile infernului. Cele 20 de aeronave din flota B-21 poartă toate nume de state.

 

Dimensiunea

 

Pe baza dimensiunii cunoscute a avionului F-16 cu care s-a făcut urmărirea de aproape a zborului și a formei generale, este probabil ca anvergura aripilor B-21 să fie de aproximativ 40 de metri, mai mică decât anvergura aripilor de 52 de metri a bombardierului B-2, dar ceva mai mare decât estimările anterioare. Lungimea sa pare a fi de aproximativ 17 metri, față de 21 metri cât măsoară B-2. Forțele Aeriene americane au spus în mod constant că B-21 va fi ceva mai mic decât B-2, cel mai scump avion din lume, și că va avea o sarcină utilă de arme mai mică.

 

Coada

 

Evacuările observate la B-21 au o formă festonată, similară cu prizele de aer ale lui B-2 și sunt foarte diferite de fantele simple de pe bombardierul mai vechi. Evacuările sunt îndepărtate de la coadă, unde panourile întunecate indică un fel de tratament de reducere termică. Spre deosebire de B-2, unde partea cea mai din spate a cozii era articulată, coada lui B-21 pare să fie fixă.

Pe B-2, această suprafață de control articulată, care reprezintă sistemul de atenuare a încărcăturii de rafală, cunoscută în limbaj colocvial drept „coada de castor”, este destinată să ajute aeronava să decoleze cât mai repede în cazul unui atac nuclear. Însă piloții de B-2 au observat că această caracteristică nu este utilă și a fost efectiv „dezactivată”, așa că renunțarea la ea în designul B-21 nu este surprinzătoare.

 

Prize de aer auxiliare

 

B-21 are două uși înalte, triunghiulare pe suprafața sa superioară, una pe fiecare parte (precum urechile), care se deschid pentru a furniza mai mult aer motoarelor în timpul operațiunilor la sol, decolării și aterizării. Faptul că există doar două dintre acestea, poziționate simetric, sugerează că există doar două motoare care alimentează bombardierul.Pentru B-2, care are patru motoare, există patru caracteristici similare.

 

Compartimentele pentru arme

 

B-21 poate avea trei compartimente pentru arme: îmbinările arată contururile clare ale ușilor pentru compartimentul central principal, precum și ușile de acces la motor. Între ele, un alt set de uși subțiri reprezintă foarte probabil ușile suplimentare de lansare a armelor.

B-21 trebuie să aibă capacitatea de a transporta cel puțin trei arme specifice: bomba gravitațională nucleară B61-12, arma convențională de atac stand-in (SiAW) și racheta AGM-181 LRSO (Long-Range Stand-Off). Golfurile misterioase pot fi destinate să transporte SiAW, care sunt menite să distrugă sistemele de apărare antiaeriană inamice. Ușile de compartiment mai mici și mai subțiri sunt probabil capabile să se deschidă și să se închidă mai rapid, sporind calitatea ascunderii (stealth-ul) atunci când aeronava se apropie de radarul de sol al inamicului.

 

Sigilarea îmbinărilor

 

Deși oficialii programului au declarat că la B-21 se va renunța la tehnicile „bandă, calafat și chit” de etanșare a îmbinărilor, utilizate pe alte avioane stealth, cum ar fi B-2, F-22 și F-117, partea inferioară a B-21 a arătat niște contururi neuniforme la îmbinările de arme și compartimentul motorului, în special la colțuri, sugerând că aceste tehnici nu au fost complet abandonate. Suprafața inferioară nu are finisajul neted ca sticla văzut pe suprafețele superioare. Deschiderile din față ale chilei par să aibă, de asemenea, îmbinări tratate cu bandă adezivă sau chit.

Deși eficiente, astfel de tehnici de etanșare a îmbinărilor au fost extrem de consumatoare de timp pe aeronavele stealth anterioare, generând ore de întreținere suplimentară pentru fiecare oră de zbor. Experții din industrie au descris aceste tehnici ca fiind „mai mult artă decât știință”, punând sub semnul întrebării repetabilitatea și utilitatea lor în condiții de război.

 

Suprafețe de control

 

B-21 are opt suprafețe de control la marginea de fugă a aripilor și a cozii. La fel ca B-2, acestea pot fi deviate pentru a menține stabilitatea asigurată în mod normal de un stabilizator vertical; deviația este controlată de computerul aeronavei pentru a face miile de calcule pe secundă necesare menținerii stabile a aeronavei. Ele pot fi, de asemenea, deviate pentru a îndeplini rolul de cârmă.

Adâncimea aripilor lui B-21 a fost izbitoare în lumina soarelui. Există o umflătură proeminentă în centrul fiecărei aripi, indicând rezervoare de combustibil adânci care ajung aproape până la vârfurile aripilor.

 

Radarul

 

Marginea anterioară a chilei lui B-2 are contururi clare care arată unde sunt radarele sale, dar îmbinările vizibile ale lui B-21 lasă întrebări dacă acesta are echipamente similare sau echipamente de dimensiuni similare. Asta ar putea însemna că deschiderile sunt integrale cu linia exterioară a modelului aeronavei și că radarul poate fi accesat doar din interior.

Sau, radarele pot fi pur și simplu sigilate în interior, acest lucru fiind posibil acum, deoarece fiabilitatea modulelor de transmisie-recepție în ultimii ani a fost foarte mare, iar radarele au acum un timp mediu lung între defecțiuni și se degradează lent, ceea ce înseamnă că radarele încă funcționează bine cu un număr de module TR inoperante.

Acest lucru ar putea însemna, de asemenea, că B-21 se va baza (și) pe radare care nu îi aparțin, deoarece s-a spus în mod constant că aeronava face parte dintr-o „familie de sisteme” integrată cu alte aeronave și cu sateliți.

Două tije extensibile în fața și în interiorul compartimentelor trenului de aterizare par a fi reflectoare radar, pentru a împiedica “curioșii” să facă măsurători radar pe secțiune transversală a avionului în timpul testelor. De asemenea, trenul principal nu a fost retras în timpul în care aeronava a coborât din Palmdale, posibil în același scop.

B-21 are, de asemenea, lumini de aterizare extensibile în apropierea vârfurilor aripilor, care pot servi și la creșterea secțiunii transversale a radarului atunci când operează în zone populate (și, prin urmare, nesigure), cum ar fi pistele.

La scurt timp după ce B-21 a efectuat primul său zbor, reprezentantul Air Force, Frank Kendall, a declarat că „este o piatră de hotar importantă” și este „destul de optimist” cu privire la program.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

„Telenovela iraniană Su-35” s-a încheiat. După mult timp, Rusia reușește într-un final să găsească al doilea client extern pentru avioanele Su-35
O situație cu adevărat ciudată: De ce au mutat rușii doar 9 din cele 120 de avioane Su-34 la o bază dedicată exclusiv bombardierelor strategice
Cum a ajuns Su-35 rus „victima” americanilor. Rusia insistă că o putere din Asia de Sud-Est va cumpăra cel mai promovat avion al rus, deși aceasta a făcut un pas în spate
Dacă aveați dubii că F-22 e cel mai bun avion din lume, americanii vor să vi le spulbere: Raptor va avea senzori noi și devine și mai letal
Moment istoric pentru Anka-3 (Video): Primul avion stealth de luptă fără pilot al Turciei a lansat de la 6.000 metri altitudine muniție ghidată reală
Rusia lansează rachete „nucleare false” Kh-55SM pentru a lovi şi intimida Ucraina: Doar că se confruntă cu o rată impresionată de interceptare de 85%
În sfârșit au înțeles că e prea mult. Europa va „combina” programele avioanelor de luptă de generația a 6-a, pe principiul „unul, dar bun”
Şeful Statului Major al U.S. Air Force: ,,În faţa Chinei, Statele Unite au nevoie de mai multă forță aeriană și avem nevoie de ea chiar acum''
SUA au finalizat desfășurarea în Europa a bombelor nucleare modificate B61-12
În timpul unui atac rusesc asupra Ucrainei, două avioane F-35 ale Norvegiei au fost desfășurate în Polonia: Incidentul a marcat o demonstraţie de forţă a NATO
Aeronave F-16 ale Forțelor Aeriene Române, ridicate de la sol în urma celui mai recent atac rusesc asupra Ucrainei: Sistemele de monitorizare au semnalat încălcări ale spațiului aerian
Preambul pentru România? Olanda înlocuiește PATRIOT-ul donat Ucrainei cu un sistem nou: Raytheon a primit deja comanda de producție
Rusia vorbește despre creșterea rolului avionului de luptă Su-57 Felon pe frontul din Ucraina: Este posibil ca acesta să fie modul în care armata rusă se răzbună
Deși se laudă intens cu bombele cu planare, Rusia produce doar cadrul de aluminiu. Restul componentelor sunt importate
Statele Unite trimit un mesaj Coreei de Nord prin desfășurarea bombardierelor B-1B: Un răspus la capacitatea tot mai mare a Phenianul de a dezvolta arme cu rază lungă de acțiune
Grecia redefinește echilibrul strategic în Marea Mediterană prin recepționarea ultimelor avioane de luptă Rafale F3R
O imagine rară cu momentul în care un avion ucrainean MiG-29 lansează o bombă de tip AASM Hammer asupra unor ținte rusești
O nouă țară din Europa a ales achiziția de H145M. Elicopterele multirol sunt propuse și României, dar programul nu pare o prioritate
După dislocarea Rafale în România, Franța se conectează total la Europa: Pentru prima dată tehnicienii avioanelor Rafale vor lucra și pe Eurofighter
Ucraina are visuri mărețe: Avioane F-35. România e în schimb singurul stat din regiune care va avea acces la cel mai performant avion de luptă din lume
Un F-35 a zburat „umăr la umăr” cu un Su-34 (Video). Într-o regiune în care prezența Su-34 rus a ridicat multe semne de întrebare
Criză de piloți pentru avioane de luptă. Cum încearcă SUA să rezolve problema numărului de piloți, printr-un amplu program de formare
Avantaj China? Într-un război în Pacific, China ar putea paraliza aviația militară a SUA cu mai puține lovituri decât ar avea SUA nevoie să o paralizeze pe cea chineză
Aviația militară a Germaniei va fi și mai letală. Rachete Taurus pentru Luftwaffe până după 2045, într-o nouă versiune ce va suprima noile sisteme de apărare
La ora aceasta nu există nimic peste F-35. Tîlvăr: F-35 nu a fost ușor de cumpărat. Nu era suficient ca România doar să aibă bani
Patru avioane de vânătoare norvegiene de tip F-35 au fost dislocate în Polonia pentru apărarea centrului logistic de pe aerodromul Rzeszów
Neimpresionată de avioanele rivalilor, SUA se întreabă: E oare potrivit designul înlocuitorului F-22? Miza e mare, va fi un singur program de generația a 6-a
Ucraina forțează „pana prostului” pentru bombardierele ruse Tu-95 și Tu-160. Arde adânc în teritoriul rus un depozit de combustibil pentru aviație strategică
Cele 4 cauze pentru care dronele ucrainene nu pot lovi capitala Rusiei la fel de eficient cum lovesc „shahedurile” ruse Kievul
S-a stabilit un nou record istoric. Cum a doborât un pilot ucrainean de F-16 șase rachete rusești deși avea la bord doar patru rachete aer-aer

Ştiri Recomandate

Zelenski îi întinde bărbătește mâna lui Trump: Incidentul din Biroul Oval, regretabil. Ucraina vrea discuții pentru un acord „în orice moment și în orice format''
Joaca de-a aviaţia în Marea Mediterană: Avion de luptă rusesc Su-35, manevre periculoase în apropierea unei drone franceze Reaper (Video)
Fantoma interferenței serviciilor secrete rusești planează asupra României: Spionajul rusesc ţine să ne demonstreze că-l sprijină pe Călin Georgescu
O gură nesperată de oxigen pentru serviciul european de internet prin satelit. Valoarea Eutelsat s-a triplat, în urma zvonurilor că sateliții săi OneWeb ar putea să înlocuiască Starlink
Statele Unite şi-au pus aliații europeni într-un con de umbră. Polonia: Nu s-au consultat cu niciunul dintre aliații săi NATO cu privire la suspendarea ajutorului militar acordat Ucrainei
Călin Georgescu a declarat că susține un referendum pentru ieșirea României din UE și NATO. Toate mesajele propagandei ruse, bifate de Georgescu
Marea victorie a lui Trump ar putea fi denuclearizarea Iranului cu ajutorul regimului Putin
Comisia prezintă ”ReArm Europe” - Planul în 5 puncte ar putea mobiliza sute de miliarde de euro pentru reînarmarea Europei
România riscă să piardă trenul AI. Armata poate și trebuie să primească cu mult peste 3% din PIB, iar șansa poate veni tocmai de la sectorul IT
Cât poate rezista Ucraina fără sprijin american? În toată această furtună e și o veste bună: 40% din armamentul folosit e produs local
Efectul Trump și oprirea ajutorului SUA? Românii au strâns o sumă record pentru Ucraina: „Scut” românesc împotriva dronelor kamikaze rusești
JD Vance explică de ce a ridicat brusc tonul în Biroul Oval: Zelenski nu dorește să discute despre pace, dar o va face
Trump a oprit tot ajutorul militar acordat Ucrainei. Inclusiv livrările de armament american în desfășurare au fost întoarse din drumul spre Polonia
Război comercial (aproape) total: Trump lovește cu taxe vamale Canada, Mexic și China. Se pregătește Europa, în schimb Rusia ar putea fi iertată de unele sancțiuni
Pe fondul agravării situației din jurul războiul din Ucraina, Franța este tot mai prezentă în zona Mării Negre. Patru avioane militare franceze au evoluat simultan în regiune
Cele mai mari arme ale armatei ucrainene, obuzierele 2S7 Pion, rămân fără muniție de calibru 203 milimetri. Stocurile din statele membre NATO se epuizează, iar singurii producători rămân în Rusia
Ambasada Ucrainei în România, mesaj de mulţumire: Le mulțumim autorităților române, care au demonstrat din nou sprijinul față de poporul ucrainean
Cu sprijinul companiei Saab, Germania îşi modernizează arsenalul de rachete de croazieră Taurus
Noi cu pacea, ruşii cu războiul | Până la stabilirea a unei încetări temporare a focului în Ucraina, Rusia intenționează să lanseze 500 de drone kamikaze pe zi asupra ucrainenilor
Avioane franceze Rafale cu arme nucleare în Europa? Franța, dispusă să facă o mișcare fără precedent în fața Rusiei, dacă SUA fac un pas în spate
În timp ce Ungaria refuză orice ajutor pentru Ucraina, statele nordice îi cer hiperbogatei Norvegie să bage mai adânc mâna în buzunar: 0,75% din PIB e prea puțin
Germanii nu vor ca tancurile să aparţină trecutului: KNDS Germania testează Leopard 2 ARC 3.0 ca soluţie de combatere a dronelor pe câmpul de luptă
Comandă uriașă, de 5.000 de rachete antiaeriene LMM, pentru Kiev. Britanicii împușcă doi iepuri dintr-o lovitură: Sprijină masiv apărarea Ucrainei și își ajută industria locală de apărare
Dictatul de la Washington: Ucraina ar trebui să cedeze teritorii, iar Rusia să accepte forțele de menținere a păcii europene
Cum trei partide din România blochează Armata să-și apere cetățenii de dronele rusești. Deși legea a trecut, au schimbat strategia
Demonstrație de forță a SUA în peninsula coreeană: Portavionul Carl Vinson ajunge în Coreea de Sud, la câteva zile după ce Phenianul a testat rachete strategice
Germania se pregătește să aloce sute de miliarde pentru domeniul apărării și securității
Dacă pentru România elicopterele de atac nu sunt o prioritate, pentru Polonia sunt. Polonezii preiau în leasing AH-64 Apache până încep livrările celor 96 achiziționate
Mobilizare în România pentru a ajuta Ucraina cu drone și sisteme EW de care ar putea beneficia și românii care luptă sub comanda Ucrainei. Hossu: E timpul să acționăm
Pentagonul oprește atacurile cibernetice împotriva Rusiei
Armistițiu de probă? Macron și Starmer propun încetarea focului timp de o lună în Ucraina. Luptele terestre ar urma să fie excluse
pixel