Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Bombardierul stealth american B-21 Raider a efectuat primul său zbor. Deși seamănă cu cel mai scump avion din lume, B-2 Spirit, noul bombardier are multe particularități
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Primele imagini obținute de la testele de taxi și de la primul zbor al bombardierului stealth american B-21 Raider au fost făcute publice de către fotografi privați care au monitorizat cu atenție activitatea de la Uzina 42 a Forțelor Aeriene americane, din Palmade (California), unde compania Northrop Grumman construiește mult așteptata aeronavă.

Forțele Aeriene ale SUA nu au publicat încă imagini oficiale de la aceste evenimente, ultimele imagini oficiale, atent controlate, ale bombardierului find furnizate la lansarea sa din decembrie 2022, eveniment care a  lăsat multe întrebări cu privire la forma și echipamentele aeronavei.

Decolând în zorii zilei de 10 noiembrie, partea inferioară a bombardierului a fost iluminată într-un unghi aproape drept, punând în evidență toate caracteristicile. Aeronava a efectuat un zbor sinuos, de aproximativ 140 de minute spre nord-vest, înainte de a ateriza la baza Edwards Air Force.

Forma generală

 

Primul zbor a răspuns practic la întrebarea dacă imaginea randată furnizată de Forțele Aeriene a formei generale a B-21 a fost reală sau doar menită să păcălească potențialii adversari. Configurația în plan este într-adevăr de aripă zburătoare în formă de “W”,  așa cum au descris-o inițial Forțele Aeriene, însă fără coada zimțată văzută la B-2 Spirit, modelul pe care se bazează în mod lar B-21.

Și B-2 a avut inițial o formă de plan similară, dar la mijlocul anilor 1980, Forțele Aeriene ale SUA au adăugat o cerință ca B-2 să fie capabil să efectueze zbor susținut și la altitudini foarte mici, urmărind configurația terenului, ceea ce a determinat adăugarea unei zone de coadă și suprafețe de control suplimentare. Reproiectarea a costat câteva miliarde de dolari și a adăugat câțiva ani la programul B-2.

Forma în “W” a lui B-21 sugerează că aeronava va zbura doar la altitudini mai mari. Unghiul de mișcare al aripii B-21 este, de asemenea, similar cu cel al lui B-2. Un aspect izbitor al aeronavei este zona centrală proeminentă „diamant”, care amintește de cele mai vechi idei de modelare a stealth din anii 1980. Faptul că aeronava este de culoare gri deschis, de asemenea, indică faptul că, spre deosebire de B-2 - care este vopsit în gri închis pentru a fi greu de detectat vizual noaptea - B-21 este menit să fie un bombardier “de zi”.

Pe ușa trenului frontal al aeronavei este scris numele „Cerberus”, miticul câine cu trei capete care păzește porțile infernului. Cele 20 de aeronave din flota B-21 poartă toate nume de state.

 

Dimensiunea

 

Pe baza dimensiunii cunoscute a avionului F-16 cu care s-a făcut urmărirea de aproape a zborului și a formei generale, este probabil ca anvergura aripilor B-21 să fie de aproximativ 40 de metri, mai mică decât anvergura aripilor de 52 de metri a bombardierului B-2, dar ceva mai mare decât estimările anterioare. Lungimea sa pare a fi de aproximativ 17 metri, față de 21 metri cât măsoară B-2. Forțele Aeriene americane au spus în mod constant că B-21 va fi ceva mai mic decât B-2, cel mai scump avion din lume, și că va avea o sarcină utilă de arme mai mică.

 

Coada

 

Evacuările observate la B-21 au o formă festonată, similară cu prizele de aer ale lui B-2 și sunt foarte diferite de fantele simple de pe bombardierul mai vechi. Evacuările sunt îndepărtate de la coadă, unde panourile întunecate indică un fel de tratament de reducere termică. Spre deosebire de B-2, unde partea cea mai din spate a cozii era articulată, coada lui B-21 pare să fie fixă.

Pe B-2, această suprafață de control articulată, care reprezintă sistemul de atenuare a încărcăturii de rafală, cunoscută în limbaj colocvial drept „coada de castor”, este destinată să ajute aeronava să decoleze cât mai repede în cazul unui atac nuclear. Însă piloții de B-2 au observat că această caracteristică nu este utilă și a fost efectiv „dezactivată”, așa că renunțarea la ea în designul B-21 nu este surprinzătoare.

 

Prize de aer auxiliare

 

B-21 are două uși înalte, triunghiulare pe suprafața sa superioară, una pe fiecare parte (precum urechile), care se deschid pentru a furniza mai mult aer motoarelor în timpul operațiunilor la sol, decolării și aterizării. Faptul că există doar două dintre acestea, poziționate simetric, sugerează că există doar două motoare care alimentează bombardierul.Pentru B-2, care are patru motoare, există patru caracteristici similare.

 

Compartimentele pentru arme

 

B-21 poate avea trei compartimente pentru arme: îmbinările arată contururile clare ale ușilor pentru compartimentul central principal, precum și ușile de acces la motor. Între ele, un alt set de uși subțiri reprezintă foarte probabil ușile suplimentare de lansare a armelor.

B-21 trebuie să aibă capacitatea de a transporta cel puțin trei arme specifice: bomba gravitațională nucleară B61-12, arma convențională de atac stand-in (SiAW) și racheta AGM-181 LRSO (Long-Range Stand-Off). Golfurile misterioase pot fi destinate să transporte SiAW, care sunt menite să distrugă sistemele de apărare antiaeriană inamice. Ușile de compartiment mai mici și mai subțiri sunt probabil capabile să se deschidă și să se închidă mai rapid, sporind calitatea ascunderii (stealth-ul) atunci când aeronava se apropie de radarul de sol al inamicului.

 

Sigilarea îmbinărilor

 

Deși oficialii programului au declarat că la B-21 se va renunța la tehnicile „bandă, calafat și chit” de etanșare a îmbinărilor, utilizate pe alte avioane stealth, cum ar fi B-2, F-22 și F-117, partea inferioară a B-21 a arătat niște contururi neuniforme la îmbinările de arme și compartimentul motorului, în special la colțuri, sugerând că aceste tehnici nu au fost complet abandonate. Suprafața inferioară nu are finisajul neted ca sticla văzut pe suprafețele superioare. Deschiderile din față ale chilei par să aibă, de asemenea, îmbinări tratate cu bandă adezivă sau chit.

Deși eficiente, astfel de tehnici de etanșare a îmbinărilor au fost extrem de consumatoare de timp pe aeronavele stealth anterioare, generând ore de întreținere suplimentară pentru fiecare oră de zbor. Experții din industrie au descris aceste tehnici ca fiind „mai mult artă decât știință”, punând sub semnul întrebării repetabilitatea și utilitatea lor în condiții de război.

 

Suprafețe de control

 

B-21 are opt suprafețe de control la marginea de fugă a aripilor și a cozii. La fel ca B-2, acestea pot fi deviate pentru a menține stabilitatea asigurată în mod normal de un stabilizator vertical; deviația este controlată de computerul aeronavei pentru a face miile de calcule pe secundă necesare menținerii stabile a aeronavei. Ele pot fi, de asemenea, deviate pentru a îndeplini rolul de cârmă.

Adâncimea aripilor lui B-21 a fost izbitoare în lumina soarelui. Există o umflătură proeminentă în centrul fiecărei aripi, indicând rezervoare de combustibil adânci care ajung aproape până la vârfurile aripilor.

 

Radarul

 

Marginea anterioară a chilei lui B-2 are contururi clare care arată unde sunt radarele sale, dar îmbinările vizibile ale lui B-21 lasă întrebări dacă acesta are echipamente similare sau echipamente de dimensiuni similare. Asta ar putea însemna că deschiderile sunt integrale cu linia exterioară a modelului aeronavei și că radarul poate fi accesat doar din interior.

Sau, radarele pot fi pur și simplu sigilate în interior, acest lucru fiind posibil acum, deoarece fiabilitatea modulelor de transmisie-recepție în ultimii ani a fost foarte mare, iar radarele au acum un timp mediu lung între defecțiuni și se degradează lent, ceea ce înseamnă că radarele încă funcționează bine cu un număr de module TR inoperante.

Acest lucru ar putea însemna, de asemenea, că B-21 se va baza (și) pe radare care nu îi aparțin, deoarece s-a spus în mod constant că aeronava face parte dintr-o „familie de sisteme” integrată cu alte aeronave și cu sateliți.

Două tije extensibile în fața și în interiorul compartimentelor trenului de aterizare par a fi reflectoare radar, pentru a împiedica “curioșii” să facă măsurători radar pe secțiune transversală a avionului în timpul testelor. De asemenea, trenul principal nu a fost retras în timpul în care aeronava a coborât din Palmdale, posibil în același scop.

B-21 are, de asemenea, lumini de aterizare extensibile în apropierea vârfurilor aripilor, care pot servi și la creșterea secțiunii transversale a radarului atunci când operează în zone populate (și, prin urmare, nesigure), cum ar fi pistele.

La scurt timp după ce B-21 a efectuat primul său zbor, reprezentantul Air Force, Frank Kendall, a declarat că „este o piatră de hotar importantă” și este „destul de optimist” cu privire la program.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

E momentul avioanelor de ultimă generație în SUA: U.S. Navy urmează să anunțe câștigătorul programului F/A-XX Next-Gen Stealth Fighter, înlocuitorul F/A-18 Super Hornet
Sukhoi-urile rusești au o problemă în plus: Ucrainenii vor putea folosi avioane de avertizare timpurie Saab 340B, imediat ce F-16 vor primi câteva modificări
Cine va fi primul? La doar câteva zile după ce SUA au anunțat F-47, China publică noi fotografii cu avionul ei de generația a 6-a
Pe fondul tensiunilor cu state aliate, SUA propun Turciei revenirea la F-35. Dar vor sistemele rusești S-400 dezasamblate în baze americane
Suedia propune aliaților europeni să înlocuiască Boeing E-3 Sentry AWACS cu ”GlobalEye”, cele mai moderne aeronave de supraveghere de la Saab
Revenit dintr-o misiune de luptă din Ucraina, un bombardier rusesc Su-34 a aterizat “pe burtă” din cauza unei probleme tehnice (Video)
Avioanele F-16 ale Ucrainei, „interzise” camerelor. Ucraina le cere civililor să evite să filmeze aeronavele în zbor pentru ca acestea să nu devină „ținte” pentru Rusia
Tot ce știm despre Boeing F-47 NGAD: Primul avion de vânătoare din lume de generația a 6-a este aici şi schimbă total rolul pilotului
E aglomerație mare deasupra litoralului românesc. Al patrulea stat aliat și-a trimis în regiune aviația militară în misiuni de cercetare
După ce a rămas fără acces la F-35, Turcia intră în faza de negociere pentru achiziţia de avioane Eurofighter
“Încă un act rusesc de intimidare”: Un avion de patrulare francez Atlantique 2 a fost luat ca țintă pentru a doua oară de un radar rusesc de conducere a focului în Marea Baltică
Franța își va extinde capacitatea de descurajare nucleară în contextul viitorului incert al Europei: Consolidarea arsenalului nuclear francez va fi bine primită în cercurile europene
Dogfight în spațiu. SUA dezvăluie că unii sateliți chinezi exersează manevre complexe de luptă spațială
Portavioanele, coșmarul și visul Rusiei. Cu Amiral Kuznețov rugină, Rusia are două proiecte: Prima navă, imposibil de realizat iar a doua ar fi o greșeală teribilă
Forțele Aeriene Taiwaneze nu se lasă intimidate de exercițiile militare ale Chinei (Foto): Avioanele de luptă F-16 au stat cu ochii pe cele mai performante drone chinezeşti
Poate Europa să înlocuiască F-35? Deocamdată pare imposibil, niciunul dintre cele trei de avioane europene nu are capacități de generația a 5-a
Rusia e cu ochii pe Baza 116: Zeci de avioane franceze Rafale F5 cu rachete hipersonice nucleare ASN4G vor „ținti” spre Federație
Ucraina a primit un nou lot de avioane F-16, dar nu oferă mai multe detalii. Din ce țară provin cel mai probabil F-urile sosite recent la Kiev
Prima putere militară care spune „nu” avioanelor J-35. „F-35-ul chinezesc” încă nu convinge
Avione de luptă de tip F-16 Fighting Falcon ale Forțelor Aeriene Române. Photo source: Baza 86 Aeriană Borcea
EXCLUSIV
Azi mai mult ca niciodată reapare întrebarea ce ar fi fost dacă România alegea avioane Gripen noi și nu F-16. „Mereu există compromisuri”
Activități neobișnuite ale americanilor deasupra Mării Negre: Pentru prima dată după mulți ani au zburat în regiune două avioane RC-135V Rivet Joint și un P-8 Poseidon
Veste bună: Europa, la doar câțiva ani distanță de rachetele TP15 și RJ10 care străpung apărarea antiaeriană inamică. „Super rachete” pentru Super Rafale
“Radarele zburătoare” rusești A-50U au fost semnalate pe direcția Sumy: Apariția acestora în zonă poate indica pregătirea unor noi acțiuni ofensive în regiune
Franța nu doar că nu slăbește ajutorul pentru Ucraina, dar accelerează puternic: Mai multe avioane Mirage 2000-5F și posibilitatea ca alte țări să livreze și ele
Algeria, care a semnat recent cu Rusia pentru Su-57, a primit și avioane Su-35. Devine al doilea client extern după China iar o a treia țară se pregătește și ea
Sursă foto: Forțele Aeriene Române - ROAF Facebook
EXCLUSIV
Gl. Simionescu explică de ce era greu de zburat ''fierul de călcat''. Aripa delta a MiG-21 LanceR și viteza mare inclusiv la aterizare nu ierta piloților greșeala
F-35, victima efectului de domino: Canada a anunțat și ea că analizează posibilitatea de a renunța la F-35. Pentru SUA ar fi o lovitură de 13 mld. de dolari
Există viață și după F-35. Turcia alege oficial Eurofighter, dar în cea mai modernă versiune posibilă: Tranche 4 cu radar AESA
Bombardiere rusești cu rază lungă de acțiune Tu-22M3 au patrulat deasupra Mării Baltice. Avioane de vânătoare occidentale au escortat aparatele ruse
Portugalia e primul stat care renunță la F-35 și arată cu degetul către noua politică a SUA. Cu resursa de F-16 spre finalul vieții, există acum două opțiuni

Ştiri Recomandate

Armata britanică trimite Ucrainei zeci de machete-momeală, la pachet cu adevăratele tancuri Challenger 2 sau obuziere AS90
Rușii pregătesc încă un Oreshnik? Moscova anunță că închide spațiul aerian din perimetrul poligonului din regiunea Astrahan
India și Pakistanul au căzut de acord asupra unui armistițiu imediat
Nava spațială sovietică Kosmos 482 s-a prăbușit necontrolat pe Pământ
Armata rusă așteaptă lansatoarele iraniene. Fath-360 pot fi camuflate în camioane comerciale obișnuite și vor prelua din sarcinile Iskander
Liderii occidentali au sosit la Kiev pentru a sprijini Ucraina şi a cere Moscovei un "armistiţiu complet" de 30 de zile
Pakistanul neagă că și-a activat structura de Comandă nucleară. Conflictul din Kasmir, mină de aur pentru informațiile chineze
Un exemplu pentru flancul estic al NATO. Țările din nordul Europei își întăresc relațiile militare și împreună extind cooperarea cu Ucraina
Kremlinul susține că vrea încetarea focului în Ucraina, dar imediat vine și prima condiție: Oprirea furnizării de arme occidentale către Kiev
Conflict diplomatic după ce SBU a arestat doi spioni maghiari în Ucraiana. Diplomați unguri, expulzați de Kiev după o măsură similară a Budapestei
O veste bună și una proastă: SUA vor deține rachete nucleare care îi îngrozesc pe ruși, dar pentru ca LGM-35A Sentinel să se „nască” e nevoie de alt compromis
Tudor Curtifan: Jukov a intrat în Berlin într-un Jeep american. URSS a câștigat războiul, dar poporul rus l-a pierdut. Rusia e un stat revanșard
A apărut în public o nouă versiune a tancului T-72. Experții au analizat-o și au catalogat-o într-un singur cuvânt: „Dubioasă”
Rusia descrie prezența la Moscova a premierului slovac Fico și a președintelui sârb Vucic, un adevărat „act de eroism” în fața presiunilor occidentale
Armata a simulat un atac cibernetic asupra infrastructurii critice și energetice. România, gazda celui mai complex exercițiu de securitate și apărare cibernetică organizat sub egida NATO
Rusia se laudă cu tehnica militară la Parada de 9 mai. Lipsește însă tancul T-14 Armata, o fantomă și pe frontul din Ucraina
Marea Britanie impune sancțiuni asupra a 100 de petroliere din ”flotă fantomă” a Rusiei
Anii 30 s-au întors: Șoigu laudă în mod deschis metodele staliniste și beneficiile regimului totalitar
Activele ruseşti îngheţate vor fi folosite pentru mentenanţa și achiziția de echipamente militare pentru Ucraina
Ucraina expune o rețea ungară de spionaj. Budapesta era interesată de reacția locuitorilor Transcarpatiei la o posibilă ocupare a regiunii de către trupe ungare ”de menținere a păcii”
Armata română, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, pregătindu-se să treacă Prutul. Sursă foto: Wikipedia
EXCLUSIV
Putea România să se oprească la Nistru în 1941? Ziua Victoriei și războiul readus de Rusia în Europa | Istoricul Adrian Niculescu, la Obiectiv EuroAtlnatic
Primul dogfight cu avioane de generația 4.5? Oficiali americani confirmă pe surse că un J-10 de producție chineză a doborât un Rafale
Administrația Trump: Rusia nu va primi teritorii pe care nu le-a cucerit încă
Cum reușesc rușii să producă pe bandă rulantă rachete de croazieră Kh-101 și să bată recordul producției. Totul depinde de ajutorul pe sub masă primit de la un aliat
Sistem de apărare antiaeriană SPYDER. Photo source: Rafael
EXCLUSIV
Un alt program major al României se îndreaptă cu viteză în gard. În achiziția sistemelor SHORAD/VSHORAD a rămas o singură companie, dar și ea e neconformă
Habemus Papam: Papa Leon al XIV-lea. Cardinalul Robert Francis Prevost, primul papă american din istorie
Rușii refuză pacea, dar șantajează. Kremlinul vrea să fie „liniște” la parada lui Putin și spune că „multe depind de asta” în armistițiul cu Ucraina
SUA și Marea Britanie au anunțat încheierea unui nou acord comercial. Trump anunță detaliile
Bătălia titanilor: India vs. Pakistan. Care armată e mai puternică și are avantajul? Și chiar au fost doborâte 3 avioane Rafale ca muștele?
Încă luptăm în cel de-al Doilea Război Mondial pentru fiecare țară are percepții diferite asupra lui. Rusia crede că l-ar fi câștigat și singură
SUA accelerează în cursa pentru Marte și ar putea lansa o rachetă chiar anul viitor
pixel