Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Bombardierul stealth american B-21 Raider a efectuat primul său zbor. Deși seamănă cu cel mai scump avion din lume, B-2 Spirit, noul bombardier are multe particularități
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Primele imagini obținute de la testele de taxi și de la primul zbor al bombardierului stealth american B-21 Raider au fost făcute publice de către fotografi privați care au monitorizat cu atenție activitatea de la Uzina 42 a Forțelor Aeriene americane, din Palmade (California), unde compania Northrop Grumman construiește mult așteptata aeronavă.

Forțele Aeriene ale SUA nu au publicat încă imagini oficiale de la aceste evenimente, ultimele imagini oficiale, atent controlate, ale bombardierului find furnizate la lansarea sa din decembrie 2022, eveniment care a  lăsat multe întrebări cu privire la forma și echipamentele aeronavei.

Decolând în zorii zilei de 10 noiembrie, partea inferioară a bombardierului a fost iluminată într-un unghi aproape drept, punând în evidență toate caracteristicile. Aeronava a efectuat un zbor sinuos, de aproximativ 140 de minute spre nord-vest, înainte de a ateriza la baza Edwards Air Force.

Forma generală

 

Primul zbor a răspuns practic la întrebarea dacă imaginea randată furnizată de Forțele Aeriene a formei generale a B-21 a fost reală sau doar menită să păcălească potențialii adversari. Configurația în plan este într-adevăr de aripă zburătoare în formă de “W”,  așa cum au descris-o inițial Forțele Aeriene, însă fără coada zimțată văzută la B-2 Spirit, modelul pe care se bazează în mod lar B-21.

Și B-2 a avut inițial o formă de plan similară, dar la mijlocul anilor 1980, Forțele Aeriene ale SUA au adăugat o cerință ca B-2 să fie capabil să efectueze zbor susținut și la altitudini foarte mici, urmărind configurația terenului, ceea ce a determinat adăugarea unei zone de coadă și suprafețe de control suplimentare. Reproiectarea a costat câteva miliarde de dolari și a adăugat câțiva ani la programul B-2.

Forma în “W” a lui B-21 sugerează că aeronava va zbura doar la altitudini mai mari. Unghiul de mișcare al aripii B-21 este, de asemenea, similar cu cel al lui B-2. Un aspect izbitor al aeronavei este zona centrală proeminentă „diamant”, care amintește de cele mai vechi idei de modelare a stealth din anii 1980. Faptul că aeronava este de culoare gri deschis, de asemenea, indică faptul că, spre deosebire de B-2 - care este vopsit în gri închis pentru a fi greu de detectat vizual noaptea - B-21 este menit să fie un bombardier “de zi”.

Pe ușa trenului frontal al aeronavei este scris numele „Cerberus”, miticul câine cu trei capete care păzește porțile infernului. Cele 20 de aeronave din flota B-21 poartă toate nume de state.

 

Dimensiunea

 

Pe baza dimensiunii cunoscute a avionului F-16 cu care s-a făcut urmărirea de aproape a zborului și a formei generale, este probabil ca anvergura aripilor B-21 să fie de aproximativ 40 de metri, mai mică decât anvergura aripilor de 52 de metri a bombardierului B-2, dar ceva mai mare decât estimările anterioare. Lungimea sa pare a fi de aproximativ 17 metri, față de 21 metri cât măsoară B-2. Forțele Aeriene americane au spus în mod constant că B-21 va fi ceva mai mic decât B-2, cel mai scump avion din lume, și că va avea o sarcină utilă de arme mai mică.

 

Coada

 

Evacuările observate la B-21 au o formă festonată, similară cu prizele de aer ale lui B-2 și sunt foarte diferite de fantele simple de pe bombardierul mai vechi. Evacuările sunt îndepărtate de la coadă, unde panourile întunecate indică un fel de tratament de reducere termică. Spre deosebire de B-2, unde partea cea mai din spate a cozii era articulată, coada lui B-21 pare să fie fixă.

Pe B-2, această suprafață de control articulată, care reprezintă sistemul de atenuare a încărcăturii de rafală, cunoscută în limbaj colocvial drept „coada de castor”, este destinată să ajute aeronava să decoleze cât mai repede în cazul unui atac nuclear. Însă piloții de B-2 au observat că această caracteristică nu este utilă și a fost efectiv „dezactivată”, așa că renunțarea la ea în designul B-21 nu este surprinzătoare.

 

Prize de aer auxiliare

 

B-21 are două uși înalte, triunghiulare pe suprafața sa superioară, una pe fiecare parte (precum urechile), care se deschid pentru a furniza mai mult aer motoarelor în timpul operațiunilor la sol, decolării și aterizării. Faptul că există doar două dintre acestea, poziționate simetric, sugerează că există doar două motoare care alimentează bombardierul.Pentru B-2, care are patru motoare, există patru caracteristici similare.

 

Compartimentele pentru arme

 

B-21 poate avea trei compartimente pentru arme: îmbinările arată contururile clare ale ușilor pentru compartimentul central principal, precum și ușile de acces la motor. Între ele, un alt set de uși subțiri reprezintă foarte probabil ușile suplimentare de lansare a armelor.

B-21 trebuie să aibă capacitatea de a transporta cel puțin trei arme specifice: bomba gravitațională nucleară B61-12, arma convențională de atac stand-in (SiAW) și racheta AGM-181 LRSO (Long-Range Stand-Off). Golfurile misterioase pot fi destinate să transporte SiAW, care sunt menite să distrugă sistemele de apărare antiaeriană inamice. Ușile de compartiment mai mici și mai subțiri sunt probabil capabile să se deschidă și să se închidă mai rapid, sporind calitatea ascunderii (stealth-ul) atunci când aeronava se apropie de radarul de sol al inamicului.

 

Sigilarea îmbinărilor

 

Deși oficialii programului au declarat că la B-21 se va renunța la tehnicile „bandă, calafat și chit” de etanșare a îmbinărilor, utilizate pe alte avioane stealth, cum ar fi B-2, F-22 și F-117, partea inferioară a B-21 a arătat niște contururi neuniforme la îmbinările de arme și compartimentul motorului, în special la colțuri, sugerând că aceste tehnici nu au fost complet abandonate. Suprafața inferioară nu are finisajul neted ca sticla văzut pe suprafețele superioare. Deschiderile din față ale chilei par să aibă, de asemenea, îmbinări tratate cu bandă adezivă sau chit.

Deși eficiente, astfel de tehnici de etanșare a îmbinărilor au fost extrem de consumatoare de timp pe aeronavele stealth anterioare, generând ore de întreținere suplimentară pentru fiecare oră de zbor. Experții din industrie au descris aceste tehnici ca fiind „mai mult artă decât știință”, punând sub semnul întrebării repetabilitatea și utilitatea lor în condiții de război.

 

Suprafețe de control

 

B-21 are opt suprafețe de control la marginea de fugă a aripilor și a cozii. La fel ca B-2, acestea pot fi deviate pentru a menține stabilitatea asigurată în mod normal de un stabilizator vertical; deviația este controlată de computerul aeronavei pentru a face miile de calcule pe secundă necesare menținerii stabile a aeronavei. Ele pot fi, de asemenea, deviate pentru a îndeplini rolul de cârmă.

Adâncimea aripilor lui B-21 a fost izbitoare în lumina soarelui. Există o umflătură proeminentă în centrul fiecărei aripi, indicând rezervoare de combustibil adânci care ajung aproape până la vârfurile aripilor.

 

Radarul

 

Marginea anterioară a chilei lui B-2 are contururi clare care arată unde sunt radarele sale, dar îmbinările vizibile ale lui B-21 lasă întrebări dacă acesta are echipamente similare sau echipamente de dimensiuni similare. Asta ar putea însemna că deschiderile sunt integrale cu linia exterioară a modelului aeronavei și că radarul poate fi accesat doar din interior.

Sau, radarele pot fi pur și simplu sigilate în interior, acest lucru fiind posibil acum, deoarece fiabilitatea modulelor de transmisie-recepție în ultimii ani a fost foarte mare, iar radarele au acum un timp mediu lung între defecțiuni și se degradează lent, ceea ce înseamnă că radarele încă funcționează bine cu un număr de module TR inoperante.

Acest lucru ar putea însemna, de asemenea, că B-21 se va baza (și) pe radare care nu îi aparțin, deoarece s-a spus în mod constant că aeronava face parte dintr-o „familie de sisteme” integrată cu alte aeronave și cu sateliți.

Două tije extensibile în fața și în interiorul compartimentelor trenului de aterizare par a fi reflectoare radar, pentru a împiedica “curioșii” să facă măsurători radar pe secțiune transversală a avionului în timpul testelor. De asemenea, trenul principal nu a fost retras în timpul în care aeronava a coborât din Palmdale, posibil în același scop.

B-21 are, de asemenea, lumini de aterizare extensibile în apropierea vârfurilor aripilor, care pot servi și la creșterea secțiunii transversale a radarului atunci când operează în zone populate (și, prin urmare, nesigure), cum ar fi pistele.

La scurt timp după ce B-21 a efectuat primul său zbor, reprezentantul Air Force, Frank Kendall, a declarat că „este o piatră de hotar importantă” și este „destul de optimist” cu privire la program.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Încă o bătaie de cap pentru Kiev: Bombele aeriene rusești pot plana acum peste 100 de kilometri
Armata SUA din Europa pregătește sistemul anti-dronă al viitorului: Proiectul Flytrap
Cum contestă „umbrela” aeriană a Europei dominația Patriot american: Producția de rachete ASTER turată la maximum. Bonus, pas spre interceptori de hipersonice
India spune ”nu” avioanelor F-35 și pare că alege varianta Su-57 ”made in India”
Rușii provoacă intens, dar de fiecare dată F-urile României sunt acolo. Imagini video specatuloase de la misiunile F-16 din Lituania. Cmdr. Vasile Petrea: Stăm împreună, luptăm împreună!
Un F-35C al U.S. Navy s-a prăbușit în California: Avionul aparținea unei escadrile de instruire (Foto/Video)
Ucraina primește radare TRML-4D și SPEXER 2000 de la Hensoldt. Radarele, integrate inclusiv pe sistemele antiaeriene IRIS-T și Skyranger 30
Avioane USR Craiova. Ultima șansă pentru IAR-99 și resuscitarea unei companii căpușată și băgată în comă?
De unde a început isteria Iron Dome în România? Sistemele Spyder personalizate pentru România vor fi o versiune hibridă cum nu s-a mai văzut
JAS 39 Gripen a primit botezul focului. Cum s-au descurcat avioanele Gripen în primele misiuni reale de luptă
Iranul „așteaptă” următoarele lovituri ale F-35I cu sisteme rusești S-400. Rusia a livrat S-400, într-o mișcare menită să schimbe radical echilbrul de putere în regiune
Luftwaffe va proteja România. Avioane Eurofighter germane au ajuns în țară unde alături de F-16 ale României vor asigura protejarea spațiului aerian
Avioanele Su-35 vânează F-16 în Ucraina. În premieră rușii au aruncat în luptă Su-35 cu noile rachete aer-aer R‑77M
Belgia, Franța și Marea Britanie, misiune de supraveghere aeriană deasupra Mării Negre (FOTO): Scopul a fost „întărirea securității europene în apele internaționale''
Concluzii îngrijorătoare: SUA au folosit în 12 zile producția pe 10 ani a sistemelor imbatabile THAAD, pentru a intercepta rachetele iraniene
De ce aviația militară rusă a eșuat să domine spațiul aerian în Ucraina. Su-34 pe post de „artilerie aeriană” iar piloții ruși nu au mai intrat de un an în Ucraina
Avioanele A400M ale Germaniei vor fi protejate de sisteme de autoprotecție DIRCM. Sistemul contracarează rachetele ghidate, în special cele lansate de MANPADS
Un joc de-a v-ați ascunselea: Cum îşi protejează Ucraina flota de F-16 de atacurile cu rachete ruseşti (Video)
F-35 ca „punte” către F-47: Compania Lockheed propune un ,,upgrade strategic'' după eșecul contractului NGAD
Polonia, centrul de greutate al NATO în Est cu sprijin american: Flota de avioane F-16, modernizată pentru a consolida Flancul Estic al Alianţei
Tensiunile se intensifică în urma atacului avioanelor de vânătoare thailandeze F-16 asupra forțelor cambodgiene (Foto/Video)
De ce sistemul de rachete MIM-23 Hawk, fabricat în SUA, vechi de 60 de ani, încă mai satisface nevoile de apărare aeriană ale Ucrainei?
Ucraina anunță un contract militar uriaș de drone pentru SUA. ”Ne-am înțeles cu Trump; vor cumpăra de 10-30 de miliarde”
Trei din zece au fost bifate. Ucraina a anunțat cine îi va livra primele 3 sisteme Patriot din cele 10 necesare
SUA frânează achizițiile de F-35: Doar 26 de avioane în următorul an, până la rezolvarea întârzierilor cu următoarea versiune de F-35
FCAS la răscruce: Între problemele interne și presiunea SUA, proiectele militare europene de top bat pasul pe loc
Avioanele F-35 și F-16 interceptează bombardiere rusești ce testează din nou aviaţia americană în Alaska (FOTO)
Avioane F-16 thailandeze au lovit ținte militare de la frontiera cu Cambodgia
Final de telenovelă cu happy end. Turcia intră în ,,clubul Eurofighter" după ce ultima țară care i s-a opus a spus ,,da"
Turcia prezintă prima sa rachetă hipersonică, Tayfun Block-4

Ştiri Recomandate

De ce Aviația Strategică a Rusiei dă rateuri: Mai multe bombardiere Tu-160 au avut mari probleme tehnice în timpul unui atac asupra Ucrainei
Generalul Sîrskîi, șeful Armatei Ucrainei: Rusia are o superioritate de 3 la 1 în oameni și arme pe front. În zonele ofensivei se ajunge și la 6 la 1. Ucraina însă rezistă
Un ofițer de intelligence prezintă indicii că Rusia pregătește un război major. Dacă va fi luată decizia nebună de a „intra” în Europa, rușii nu o vor face prin România
Misterul unor MiG-29 ale unui aliat al Rusiei, văzute azi luptând sub comanda Ucrainei. Cum au pus mâna ucrainenii pe cel puțin 3 avioane MiG-29
Trump spune că e pregătit să treacă la o nouă etapă de sancțiuni împotriva Rusiei, după bombardamentele intense împotriva Kievului
Lovitură strategică la inima industriei petroliere rusești (FOTO/VIDEO): Forțele ucrainene pentru Operații Speciale au scos din funcțiune rafinăria petrolieră Ilsk
În noaptea celui mai mare atac efectuat de Rusia asupra Ucrainei, cel puțin o dronă rusească a intrat în spaţiul aerian al Poloniei
F-35, un proiect „cu aripile frânte”? Un recent raport dezvăluie întârzieri, costuri nejustificate și un program de modernizare blocat
Sursă foto: US Army
EXCLUSIV
Noua politică externă a SUA, un viraj brusc care influenţează relaţia cu Europa: Elbridge Colby, arhitectul noii strategii care abandonează „îngrădirea” Chinei
Prețul cinic al războiului din Ucraina: Rusia ar putea iniția o nouă mobilizare, ignorând nemulțumirea internă
Noii „ochelari de super-soldat” ai Armatei SUA: Rivet și Anduril, pariurile Pentagonului pe inteligența artificială de pe front
Parteneriat strategic: F-15EX și drona „fantomă” MQ-28, noua ofertă primită de Polonia de la compania Boeing
Atacurile nocturne ale rușilor au provocat cel puțin doi morți și 17 răniți în capitala Ucrainei
Statele Unite, avertizate de un fost comandant al NORAD: „Trebuie să putem primi un pumn în nas și să ne ridicăm”
Compania Romaero: Miracol sau rezultate financiare promovate cu surle și trâmbițe? Cifrele dau speranțe, dar politica își bagă coada
Mândria turcă pe șenile: Producția în serie a tancului Altay a început, un vis de „100 de ani” devenit realitate
Planul Poloniei de a deveni o forță regională: Achiziții de bombe GBU-39B pentru avioanele F-35 și F-16, dar și investiții record în industria de apărare
Tehnologie la schimb pentru sisteme de rachete: O nouă abordare a Statelor Unite pentru a continua sprijinul militar acordat Ucrainei
Resetarea pieței de armament: De ce cred Statele Unite că decizia de a clasifica dronele drept „avioane” va schimba balanța puterii militare la nivel global
Blindat Cobra II ce va fi livrat Armatei României, produs de Otokar. Photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Mișcări de „trupe” în industria de apărare. Automecanica SA Mediaș, unde vor fi produse blindatele Cobra II ale României, nu renunță la achiziția Popeci Utilaj Greu
Ca urmare a presiunilor recente ale armatei ucrainene asupra apărării antiaeriene a Rusiei, dronele Bayraktar TB2 au revenit pe frontul din Ucraina
Gata de lansare de pe avioane MiG-29 și F-16: Ucraina ar urma să primească din SUA primele 800 de rachete ERAM în 2026
Reactivarea unei facilităţi militare strategice din perioada Războiul Rece (FOTO/VIDEO): Franța modernizează vechiul radar ,,Nostradamus'' pentru a detecta rachete hipersonice ruseşti
Propuneri de pace la masa negocierilor: Un "plan B" pentru Ucraina, cu trupe din Bangladesh și garanții de securitate fără NATO?
Dincolo de modernizarea armatei: De ce solicitarea pentru Abrams M1E3 redefinește capacitatea de producție a tancurilor în SUA
Sursă foto: US Army
EXCLUSIV
Adio, securitate americană? Statele Unite taie ajutorul militar pentru țările de la granița cu Rusia, forțând un test de maturitate al apărării europene
Războiul te învață: Ucraina e lider nu doar la drone, dar produce obuziere cât Germania și Franța la un loc
Două F-16 venezuelene au survolat provocator distrugătorul american USS Jason Dunham. „Spectacol de forță” în Caraibe unde tensiunile ating un nou nivel
Scăpare sau intenție? Forțele ucrainene au folosit în misiuni MiG-29 cu schema de camuflaj a Azerbaidjanului
Rusia amenință că forțele de menținere a păcii din Ucraina sunt ținte legitime. Ce contingent va fi dislocat, cine trimite trupe și care va fi rolul României
Viitorul apărării antiaeriene e racheta PAC-3 MSE a Patriot, care a interceptat deja hipersonice ruse Kinjal: Cel mai mare contract din istorie pentru PAC-3 MSE
Armata română, Bogdan Bucur
EXCLUSIV
Cum s-a prăbușit România Mare: Alianțe, „trădări”, mituri și istoria folosită ca „armă”. Istoricul Bogdan Bucur vine la Obiectiv EuroAtlantic
pixel