Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Bombardierul stealth american B-21 Raider a efectuat primul său zbor. Deși seamănă cu cel mai scump avion din lume, B-2 Spirit, noul bombardier are multe particularități
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Primele imagini obținute de la testele de taxi și de la primul zbor al bombardierului stealth american B-21 Raider au fost făcute publice de către fotografi privați care au monitorizat cu atenție activitatea de la Uzina 42 a Forțelor Aeriene americane, din Palmade (California), unde compania Northrop Grumman construiește mult așteptata aeronavă.

Forțele Aeriene ale SUA nu au publicat încă imagini oficiale de la aceste evenimente, ultimele imagini oficiale, atent controlate, ale bombardierului find furnizate la lansarea sa din decembrie 2022, eveniment care a  lăsat multe întrebări cu privire la forma și echipamentele aeronavei.

Decolând în zorii zilei de 10 noiembrie, partea inferioară a bombardierului a fost iluminată într-un unghi aproape drept, punând în evidență toate caracteristicile. Aeronava a efectuat un zbor sinuos, de aproximativ 140 de minute spre nord-vest, înainte de a ateriza la baza Edwards Air Force.

Forma generală

 

Primul zbor a răspuns practic la întrebarea dacă imaginea randată furnizată de Forțele Aeriene a formei generale a B-21 a fost reală sau doar menită să păcălească potențialii adversari. Configurația în plan este într-adevăr de aripă zburătoare în formă de “W”,  așa cum au descris-o inițial Forțele Aeriene, însă fără coada zimțată văzută la B-2 Spirit, modelul pe care se bazează în mod lar B-21.

Și B-2 a avut inițial o formă de plan similară, dar la mijlocul anilor 1980, Forțele Aeriene ale SUA au adăugat o cerință ca B-2 să fie capabil să efectueze zbor susținut și la altitudini foarte mici, urmărind configurația terenului, ceea ce a determinat adăugarea unei zone de coadă și suprafețe de control suplimentare. Reproiectarea a costat câteva miliarde de dolari și a adăugat câțiva ani la programul B-2.

Forma în “W” a lui B-21 sugerează că aeronava va zbura doar la altitudini mai mari. Unghiul de mișcare al aripii B-21 este, de asemenea, similar cu cel al lui B-2. Un aspect izbitor al aeronavei este zona centrală proeminentă „diamant”, care amintește de cele mai vechi idei de modelare a stealth din anii 1980. Faptul că aeronava este de culoare gri deschis, de asemenea, indică faptul că, spre deosebire de B-2 - care este vopsit în gri închis pentru a fi greu de detectat vizual noaptea - B-21 este menit să fie un bombardier “de zi”.

Pe ușa trenului frontal al aeronavei este scris numele „Cerberus”, miticul câine cu trei capete care păzește porțile infernului. Cele 20 de aeronave din flota B-21 poartă toate nume de state.

 

Dimensiunea

 

Pe baza dimensiunii cunoscute a avionului F-16 cu care s-a făcut urmărirea de aproape a zborului și a formei generale, este probabil ca anvergura aripilor B-21 să fie de aproximativ 40 de metri, mai mică decât anvergura aripilor de 52 de metri a bombardierului B-2, dar ceva mai mare decât estimările anterioare. Lungimea sa pare a fi de aproximativ 17 metri, față de 21 metri cât măsoară B-2. Forțele Aeriene americane au spus în mod constant că B-21 va fi ceva mai mic decât B-2, cel mai scump avion din lume, și că va avea o sarcină utilă de arme mai mică.

 

Coada

 

Evacuările observate la B-21 au o formă festonată, similară cu prizele de aer ale lui B-2 și sunt foarte diferite de fantele simple de pe bombardierul mai vechi. Evacuările sunt îndepărtate de la coadă, unde panourile întunecate indică un fel de tratament de reducere termică. Spre deosebire de B-2, unde partea cea mai din spate a cozii era articulată, coada lui B-21 pare să fie fixă.

Pe B-2, această suprafață de control articulată, care reprezintă sistemul de atenuare a încărcăturii de rafală, cunoscută în limbaj colocvial drept „coada de castor”, este destinată să ajute aeronava să decoleze cât mai repede în cazul unui atac nuclear. Însă piloții de B-2 au observat că această caracteristică nu este utilă și a fost efectiv „dezactivată”, așa că renunțarea la ea în designul B-21 nu este surprinzătoare.

 

Prize de aer auxiliare

 

B-21 are două uși înalte, triunghiulare pe suprafața sa superioară, una pe fiecare parte (precum urechile), care se deschid pentru a furniza mai mult aer motoarelor în timpul operațiunilor la sol, decolării și aterizării. Faptul că există doar două dintre acestea, poziționate simetric, sugerează că există doar două motoare care alimentează bombardierul.Pentru B-2, care are patru motoare, există patru caracteristici similare.

 

Compartimentele pentru arme

 

B-21 poate avea trei compartimente pentru arme: îmbinările arată contururile clare ale ușilor pentru compartimentul central principal, precum și ușile de acces la motor. Între ele, un alt set de uși subțiri reprezintă foarte probabil ușile suplimentare de lansare a armelor.

B-21 trebuie să aibă capacitatea de a transporta cel puțin trei arme specifice: bomba gravitațională nucleară B61-12, arma convențională de atac stand-in (SiAW) și racheta AGM-181 LRSO (Long-Range Stand-Off). Golfurile misterioase pot fi destinate să transporte SiAW, care sunt menite să distrugă sistemele de apărare antiaeriană inamice. Ușile de compartiment mai mici și mai subțiri sunt probabil capabile să se deschidă și să se închidă mai rapid, sporind calitatea ascunderii (stealth-ul) atunci când aeronava se apropie de radarul de sol al inamicului.

 

Sigilarea îmbinărilor

 

Deși oficialii programului au declarat că la B-21 se va renunța la tehnicile „bandă, calafat și chit” de etanșare a îmbinărilor, utilizate pe alte avioane stealth, cum ar fi B-2, F-22 și F-117, partea inferioară a B-21 a arătat niște contururi neuniforme la îmbinările de arme și compartimentul motorului, în special la colțuri, sugerând că aceste tehnici nu au fost complet abandonate. Suprafața inferioară nu are finisajul neted ca sticla văzut pe suprafețele superioare. Deschiderile din față ale chilei par să aibă, de asemenea, îmbinări tratate cu bandă adezivă sau chit.

Deși eficiente, astfel de tehnici de etanșare a îmbinărilor au fost extrem de consumatoare de timp pe aeronavele stealth anterioare, generând ore de întreținere suplimentară pentru fiecare oră de zbor. Experții din industrie au descris aceste tehnici ca fiind „mai mult artă decât știință”, punând sub semnul întrebării repetabilitatea și utilitatea lor în condiții de război.

 

Suprafețe de control

 

B-21 are opt suprafețe de control la marginea de fugă a aripilor și a cozii. La fel ca B-2, acestea pot fi deviate pentru a menține stabilitatea asigurată în mod normal de un stabilizator vertical; deviația este controlată de computerul aeronavei pentru a face miile de calcule pe secundă necesare menținerii stabile a aeronavei. Ele pot fi, de asemenea, deviate pentru a îndeplini rolul de cârmă.

Adâncimea aripilor lui B-21 a fost izbitoare în lumina soarelui. Există o umflătură proeminentă în centrul fiecărei aripi, indicând rezervoare de combustibil adânci care ajung aproape până la vârfurile aripilor.

 

Radarul

 

Marginea anterioară a chilei lui B-2 are contururi clare care arată unde sunt radarele sale, dar îmbinările vizibile ale lui B-21 lasă întrebări dacă acesta are echipamente similare sau echipamente de dimensiuni similare. Asta ar putea însemna că deschiderile sunt integrale cu linia exterioară a modelului aeronavei și că radarul poate fi accesat doar din interior.

Sau, radarele pot fi pur și simplu sigilate în interior, acest lucru fiind posibil acum, deoarece fiabilitatea modulelor de transmisie-recepție în ultimii ani a fost foarte mare, iar radarele au acum un timp mediu lung între defecțiuni și se degradează lent, ceea ce înseamnă că radarele încă funcționează bine cu un număr de module TR inoperante.

Acest lucru ar putea însemna, de asemenea, că B-21 se va baza (și) pe radare care nu îi aparțin, deoarece s-a spus în mod constant că aeronava face parte dintr-o „familie de sisteme” integrată cu alte aeronave și cu sateliți.

Două tije extensibile în fața și în interiorul compartimentelor trenului de aterizare par a fi reflectoare radar, pentru a împiedica “curioșii” să facă măsurători radar pe secțiune transversală a avionului în timpul testelor. De asemenea, trenul principal nu a fost retras în timpul în care aeronava a coborât din Palmdale, posibil în același scop.

B-21 are, de asemenea, lumini de aterizare extensibile în apropierea vârfurilor aripilor, care pot servi și la creșterea secțiunii transversale a radarului atunci când operează în zone populate (și, prin urmare, nesigure), cum ar fi pistele.

La scurt timp după ce B-21 a efectuat primul său zbor, reprezentantul Air Force, Frank Kendall, a declarat că „este o piatră de hotar importantă” și este „destul de optimist” cu privire la program.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Tranziția către F-35 se face și cu Gripen. Un stat european tocmai a spus „da” pentru încă 10 ani cu avioane Gripen în chirie
Belgia intenționează să își mărească flota de avioane de vânătoare F-35A cu peste 50%
Lovitură de precizie: Avion ucrainean Su-27 folosește rachete HARM împotriva sistemelor rusești Buk/Tor (Video)
De ce bombardierele Tu-95, Tu-22 și Tu-160 făcute scrum de Ucraina cu drone lansate din camioane civile nu pot fi înlocuite. Într-un gest rar rușii recunosc dezastrul
Rusia scoate de la naftalină o dronă de acum 50 de ani: Dan-M este ”o jucărie periculoasă”, cu o altitudine de zbor de până la 9 kilometri
O companie rusă plătește o recompensă de 165.000 de dolari pentru doborârea primului avion de luptă F-16 al Ucrainei
„Primele vor putea fi desfășurate în doar câteva săptămâni”. Germania și Ucraina vor coopera în producția de drone și rachete cu rază lungă de acțiune
India și Pakistan, cursă a înarmărilor cu drone. Ultima confruntare militară a expus și cea mai mare problemă a UAV-urilor. „A fost de zece ori mai bine decât mă așteptam”
Au fost în aer peste 100 de avioane. De ce s-au oprit la timp India și Pakistanul?
Mai multe avioane F-16 ajung în Ucraina: Un impuls de putere dat forţelor aeriene ucrainene în contextul escaladării conflictului declanşat de Rusia
Ucraina are Mirage și F-16, viitoarea ei coloană vertebrală, dar un alt avion s-ar plia cel mai bine pe nevoile ei. E însă suspendat transferul
Atac de precizie efectuat de ucraineni în Kursk (Video): Un avion MiG-29 lovește cu o bombă AASM Hammer locul de unde ruşii lansau drone
NATO aduce cercetarea aeriană mai aproape de granițele Rusiei: În această vară, va fi testată lansarea dronelor strategice de la o bază militară din Finlanda
Provocări pe cerul european: Avioane de luptă poloneze au interceptat un bombardier rus Su-24 care efectua „manevre periculoase”. Rusia nu se mai ascunde și testează zilnic Alianța
Rușii pot detecta F-35, dar e oare suficient? SUA, urmărită încă de „norocul chior” al Serbiei care a doborât un F-117 Nighthawk „invizibil”
Pentagonul avertizează că rușii au pus rachete aer-aer cu focoase nucleare pe avioane MiG-31 și Su-35. Cât de eficiente ar fi împotriva unor ținte aeriene
B61-13, bomba nucleară finalizată de SUA cu un an mai devreme, va fi utilizată exclusiv de bombardierul de generația a 6-a B-21 Raider
IAR-99SM, scenariu de comedie. Întârzieri la întârzieri. La alte întârzieri. Avioane Craiova a cerut un nou grafic de livrare deși modernizarea avioanelor trebuia finalizată deja
Încep să vină avioanele pentru Escadrila 571 Aviație Vânătoare. Încă două F-16 au aterizat în România
Turcii accelerează dezvoltarea ”Kaan” care ar trebui să țină loc de F-35: Primele informații despre motorul autohton care va fi integrat pe avionul de generația a cincea
De ce bombardierul american B-52, care a debutat în perioada Războiul Rece, îngrijorează China mai mult decât avioanele stealth F-22 şi F-35?
O dronă NATO RQ-4D ar fi pierdut legătura cu baza în timp ce zbura în Marea Neagră. Rușii se laudă că ar fi fost „ajutată” de Armata rusă
Rușii merg la intimidare: Două bombardiere Tu-95MS au patrulat cu armament la bord, deasupra Mării Barents
Bază militară norvegiana Boda va găzdui un nou centru de comandă aeriană NATO, consolidând prezența aliată în Nordul Îndepărtat
Uite avionul, nu e avionul: După ce unda de șoc a anunțului noului avion de luptă F-55 a trecut, în SUA s-a așternut liniștea
Încă o țară din Flancul Estic vrea sisteme cu rază lungă împotriva rachetelor balistice rusești. În afară de PATRIOT, opțiunile sunt limitate
Ucraina discută despre sistemele Patriot cu oficialii companiei Raytheon: Suntem gata să investim în acest domeniu
„Connecting F-35”. Mai mult decât un avion: Un alt F-35 non-american, care a decolat din SUA, a partajat în zbor date clasificate
S-a copiat 1:1 până și racheta aer-aer americană AIM-120, tocmai lansată dintr-un MiG-29. Și nu China a copiat-o, surprinzător
Forțele Aeriene ale Ucrainei au confirmat pierderea unui avion F-16 şi oferă noi detalii: În timpul unei misiuni de luptă, pilotul a doborât trei ţinte inamice

Ştiri Recomandate

Programul militar ucrainean Neptun, de interes pentru spionajul chinez: Serviciului de Securitate al Ucrainei (SBU) a reținut doi cetățeni chinezi pentru furt de secrete militare
Producția tancului K2 Black Panther, dedicată exclusiv Poloniei: Compania Hyundai Rotem triplează ritmul pe fondul unui nou contract masiv
Tancuri Leclerc din cadrul Regimentului 1 de vânători al Armatei Franceze / Foto: 7th Army Training Command, flickr
EXCLUSIV
Cea mai mare prezență militară franceză externă e în România: Urmează „testul brigăzii” cu tancuri Leclerc. „Vom demonstra o proiecție de forță întregii lumi”
Test fără precedent: Un avion Rafale și un Mirage 2000 au lansat în premieră rachete MICA IR împotriva unor baloane aflate la 20 de km altitudine
Iranul și-a pierdut încrederea în S-300 rusești și preferă lansatoarele Chinei pentru a-și reconstrui apărarea aeriană distrusă de atacurile Israelului. Nici viitorul Su-35 iraniene nu e sigur
CEDO a condamnat Rusia pentru doborârea zborului MH17. Rusia, în spatele lovirii avionului de linie Boeing 777 al Malaysia Airlines soldat cu 298 de morți
România a preluat de la Bulgaria comanda Grupului naval pentru combaterea minelor în Marea Neagră
SUA „arată pisica” Rusiei printr-o declarație surprinzătoare despre Ucraina și rachete Tomahawk. Strategie de negociere sau Trump chiar și-a pierdut răbdarea?
Ambasadorul Franței în România: Nu suntem aici să atacăm pe nimeni ci să protejăm Alianța. Puterea nucleară a Franței contribuie la descurajare și la securitatea mondială
Soluții ”antiefracție” pentru frontiera cu Rusia: Lituania și Finlanda vor produce zeci de mii de mine antipersonal
Atac al Rusiei cu număr record de drone: Peste 700 de drone, lansate spre vestul Ucrainei, la sute de km de linia frontului. Polonia a ridicat din nou avioane F-16
Dacă aș fi din nou președinte... CNN a lansat o înregistrare audio cu Trump amenințând Rusia și China. ”Aș bombarda Moscova și Beijingul”
O veste nu tocmai bună despre noul portavion USS John F. Kennedy de 13 miliarde de dolari. De ce SUA vor avea doar 10 portavioane în loc de 11 timp de 1 an
Sistem de apărare antiaeriană de tip MANPAD Mistral 3. Photo source: MBDA
EXCLUSIV
Cum au ajuns sistemele Mistral 3 subiect de război politic. Ambasadorul Warnery: Nu e o „afacere” între Franța și România. Prețul e unic pentru toate statele implicate
Netanyahu s-a întâlnit cu Trump la Casa Albă pentru a doua zi la rând
Virajul lui Trump: Președintele SUA reia ajutorul pentru Ucraina, dar pune presiune pe Germania să suporte transferul unor sisteme Patriot
O ameninţare de securitate pe care nu avem voie să o ignorăm| Cum au ajuns România şi Ucraina ţinte ale unui război hibrid planificat la Budapesta
Bruiajul rusesc a doborât din greșeală o dronă proprie de tip Altius aflată în teste, care a căzut peste o clădire rezidențială (Foto/Video)
Viitorul ,,avionului de luptă european'' FCAS este pus sub semnul întrebării: De ce nu reuşesc Franţa şi Germania să ajungă la un numitor comun?
O navă chineză din Mare Roșie, atac cu laser asupra unei aeronave germane. Berlinul l-a convocat pe ambasadorul chinez
Ce înseamnă să fii jucător-cheie în ecuația de securitate a flancului estic al NATO: Polonia a inaugurat oficial ,,Academia de sisteme HIMARS''
Mesajul de descurajare al NATO pentru Rusia: Avioane de luptă de au transformat Finlanda în vârful de lance al fancului nordic
Între ciocan și nicovală: Companiile germane din industria de apărare spun că vor fi afectate dacă se introduce recrutarea obligatorie
Cel mai mare port din Europa, reconfigurat și pentru logistică militară. Și România are un plan de extindere a portului Constanța
Un război mult mai complicat. Petr Pavel: E imposibil ca Ucraina să câștige acest război doar pe câmpul de luptă. Dar și Rusia și-a atins limita
Nicolas Warnery, ambasadorul Franței în România. Colaj DefenseRomania via Statul Major al Forțelor Armate Franceze
EXCLUSIV
Cum a ajuns achiziția României de sisteme Mistral temă a războiului hibrid. Dezinformare, relația cu Franța și securitatea Europei | Interviu Nicolas Warnery, ambasadorul Franței în România
Avioanele Gripen chiar sunt pe val: JAS 39 Gripen a „învins” din nou F-16, într-o piață dominată istoric de influența SUA. Istoria se schimbă
Suedia cumpără muniție de artilerie în valoare de jumătate de miliard de euro de la companii din Germania și Norvegia
UE pregătește cele mai dure sancțiuni împotriva Rusiei din ultimii trei ani
SUA s-au răzgândit. Pentagonul va trimite mai multe arme defensive Ucrainei
Rebelii yemeniți reiau atacurile în Marea Roșie. O navă a fost scufundată de un atac combinat, cu rachete, drone navale și UAV-uri
Rușii își cresc prezența în Armenia? Presat de pierderile din Ucraina, Ministerul rus al Apărării ”umflă” numerele de la Baza 102 de la Gyumri
pixel