Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Bombardierul stealth american B-21 Raider a efectuat primul său zbor. Deși seamănă cu cel mai scump avion din lume, B-2 Spirit, noul bombardier are multe particularități
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Primele imagini obținute de la testele de taxi și de la primul zbor al bombardierului stealth american B-21 Raider au fost făcute publice de către fotografi privați care au monitorizat cu atenție activitatea de la Uzina 42 a Forțelor Aeriene americane, din Palmade (California), unde compania Northrop Grumman construiește mult așteptata aeronavă.

Forțele Aeriene ale SUA nu au publicat încă imagini oficiale de la aceste evenimente, ultimele imagini oficiale, atent controlate, ale bombardierului find furnizate la lansarea sa din decembrie 2022, eveniment care a  lăsat multe întrebări cu privire la forma și echipamentele aeronavei.

Decolând în zorii zilei de 10 noiembrie, partea inferioară a bombardierului a fost iluminată într-un unghi aproape drept, punând în evidență toate caracteristicile. Aeronava a efectuat un zbor sinuos, de aproximativ 140 de minute spre nord-vest, înainte de a ateriza la baza Edwards Air Force.

Forma generală

 

Primul zbor a răspuns practic la întrebarea dacă imaginea randată furnizată de Forțele Aeriene a formei generale a B-21 a fost reală sau doar menită să păcălească potențialii adversari. Configurația în plan este într-adevăr de aripă zburătoare în formă de “W”,  așa cum au descris-o inițial Forțele Aeriene, însă fără coada zimțată văzută la B-2 Spirit, modelul pe care se bazează în mod lar B-21.

Și B-2 a avut inițial o formă de plan similară, dar la mijlocul anilor 1980, Forțele Aeriene ale SUA au adăugat o cerință ca B-2 să fie capabil să efectueze zbor susținut și la altitudini foarte mici, urmărind configurația terenului, ceea ce a determinat adăugarea unei zone de coadă și suprafețe de control suplimentare. Reproiectarea a costat câteva miliarde de dolari și a adăugat câțiva ani la programul B-2.

Forma în “W” a lui B-21 sugerează că aeronava va zbura doar la altitudini mai mari. Unghiul de mișcare al aripii B-21 este, de asemenea, similar cu cel al lui B-2. Un aspect izbitor al aeronavei este zona centrală proeminentă „diamant”, care amintește de cele mai vechi idei de modelare a stealth din anii 1980. Faptul că aeronava este de culoare gri deschis, de asemenea, indică faptul că, spre deosebire de B-2 - care este vopsit în gri închis pentru a fi greu de detectat vizual noaptea - B-21 este menit să fie un bombardier “de zi”.

Pe ușa trenului frontal al aeronavei este scris numele „Cerberus”, miticul câine cu trei capete care păzește porțile infernului. Cele 20 de aeronave din flota B-21 poartă toate nume de state.

 

Dimensiunea

 

Pe baza dimensiunii cunoscute a avionului F-16 cu care s-a făcut urmărirea de aproape a zborului și a formei generale, este probabil ca anvergura aripilor B-21 să fie de aproximativ 40 de metri, mai mică decât anvergura aripilor de 52 de metri a bombardierului B-2, dar ceva mai mare decât estimările anterioare. Lungimea sa pare a fi de aproximativ 17 metri, față de 21 metri cât măsoară B-2. Forțele Aeriene americane au spus în mod constant că B-21 va fi ceva mai mic decât B-2, cel mai scump avion din lume, și că va avea o sarcină utilă de arme mai mică.

 

Coada

 

Evacuările observate la B-21 au o formă festonată, similară cu prizele de aer ale lui B-2 și sunt foarte diferite de fantele simple de pe bombardierul mai vechi. Evacuările sunt îndepărtate de la coadă, unde panourile întunecate indică un fel de tratament de reducere termică. Spre deosebire de B-2, unde partea cea mai din spate a cozii era articulată, coada lui B-21 pare să fie fixă.

Pe B-2, această suprafață de control articulată, care reprezintă sistemul de atenuare a încărcăturii de rafală, cunoscută în limbaj colocvial drept „coada de castor”, este destinată să ajute aeronava să decoleze cât mai repede în cazul unui atac nuclear. Însă piloții de B-2 au observat că această caracteristică nu este utilă și a fost efectiv „dezactivată”, așa că renunțarea la ea în designul B-21 nu este surprinzătoare.

 

Prize de aer auxiliare

 

B-21 are două uși înalte, triunghiulare pe suprafața sa superioară, una pe fiecare parte (precum urechile), care se deschid pentru a furniza mai mult aer motoarelor în timpul operațiunilor la sol, decolării și aterizării. Faptul că există doar două dintre acestea, poziționate simetric, sugerează că există doar două motoare care alimentează bombardierul.Pentru B-2, care are patru motoare, există patru caracteristici similare.

 

Compartimentele pentru arme

 

B-21 poate avea trei compartimente pentru arme: îmbinările arată contururile clare ale ușilor pentru compartimentul central principal, precum și ușile de acces la motor. Între ele, un alt set de uși subțiri reprezintă foarte probabil ușile suplimentare de lansare a armelor.

B-21 trebuie să aibă capacitatea de a transporta cel puțin trei arme specifice: bomba gravitațională nucleară B61-12, arma convențională de atac stand-in (SiAW) și racheta AGM-181 LRSO (Long-Range Stand-Off). Golfurile misterioase pot fi destinate să transporte SiAW, care sunt menite să distrugă sistemele de apărare antiaeriană inamice. Ușile de compartiment mai mici și mai subțiri sunt probabil capabile să se deschidă și să se închidă mai rapid, sporind calitatea ascunderii (stealth-ul) atunci când aeronava se apropie de radarul de sol al inamicului.

 

Sigilarea îmbinărilor

 

Deși oficialii programului au declarat că la B-21 se va renunța la tehnicile „bandă, calafat și chit” de etanșare a îmbinărilor, utilizate pe alte avioane stealth, cum ar fi B-2, F-22 și F-117, partea inferioară a B-21 a arătat niște contururi neuniforme la îmbinările de arme și compartimentul motorului, în special la colțuri, sugerând că aceste tehnici nu au fost complet abandonate. Suprafața inferioară nu are finisajul neted ca sticla văzut pe suprafețele superioare. Deschiderile din față ale chilei par să aibă, de asemenea, îmbinări tratate cu bandă adezivă sau chit.

Deși eficiente, astfel de tehnici de etanșare a îmbinărilor au fost extrem de consumatoare de timp pe aeronavele stealth anterioare, generând ore de întreținere suplimentară pentru fiecare oră de zbor. Experții din industrie au descris aceste tehnici ca fiind „mai mult artă decât știință”, punând sub semnul întrebării repetabilitatea și utilitatea lor în condiții de război.

 

Suprafețe de control

 

B-21 are opt suprafețe de control la marginea de fugă a aripilor și a cozii. La fel ca B-2, acestea pot fi deviate pentru a menține stabilitatea asigurată în mod normal de un stabilizator vertical; deviația este controlată de computerul aeronavei pentru a face miile de calcule pe secundă necesare menținerii stabile a aeronavei. Ele pot fi, de asemenea, deviate pentru a îndeplini rolul de cârmă.

Adâncimea aripilor lui B-21 a fost izbitoare în lumina soarelui. Există o umflătură proeminentă în centrul fiecărei aripi, indicând rezervoare de combustibil adânci care ajung aproape până la vârfurile aripilor.

 

Radarul

 

Marginea anterioară a chilei lui B-2 are contururi clare care arată unde sunt radarele sale, dar îmbinările vizibile ale lui B-21 lasă întrebări dacă acesta are echipamente similare sau echipamente de dimensiuni similare. Asta ar putea însemna că deschiderile sunt integrale cu linia exterioară a modelului aeronavei și că radarul poate fi accesat doar din interior.

Sau, radarele pot fi pur și simplu sigilate în interior, acest lucru fiind posibil acum, deoarece fiabilitatea modulelor de transmisie-recepție în ultimii ani a fost foarte mare, iar radarele au acum un timp mediu lung între defecțiuni și se degradează lent, ceea ce înseamnă că radarele încă funcționează bine cu un număr de module TR inoperante.

Acest lucru ar putea însemna, de asemenea, că B-21 se va baza (și) pe radare care nu îi aparțin, deoarece s-a spus în mod constant că aeronava face parte dintr-o „familie de sisteme” integrată cu alte aeronave și cu sateliți.

Două tije extensibile în fața și în interiorul compartimentelor trenului de aterizare par a fi reflectoare radar, pentru a împiedica “curioșii” să facă măsurători radar pe secțiune transversală a avionului în timpul testelor. De asemenea, trenul principal nu a fost retras în timpul în care aeronava a coborât din Palmdale, posibil în același scop.

B-21 are, de asemenea, lumini de aterizare extensibile în apropierea vârfurilor aripilor, care pot servi și la creșterea secțiunii transversale a radarului atunci când operează în zone populate (și, prin urmare, nesigure), cum ar fi pistele.

La scurt timp după ce B-21 a efectuat primul său zbor, reprezentantul Air Force, Frank Kendall, a declarat că „este o piatră de hotar importantă” și este „destul de optimist” cu privire la program.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Rebelii houthi au încercat să-şi măsoare forţa cu aviaţia militară a SUA: „Aproape au lovit” avioane F-16 şi F-35 americane în tipul Operation Rough Rider
Practic nu au știut ce i-a lovit: Primul avion Rafale doborât într-un dogfight a intrat într-o ambuscadă și a fost lovit de o rachetă PL-15 lansată de la mare distanță
Rachete AIM-120 pentru F-16 pe ambele maluri ale Dunării. Bulgaria urmează exemplul României pentru noile sale F-16 în cea mai modernă versiune posibilă
Pentru ce scenariu militar se pregăteşte Rusia? Mai multe bombardiere strategice Tu-95MS și Tu-22M3, dar și avioane MiG-31 purtătoare de rachete Kinzhal au fost desfăşurate în Siberia
Avioane Kaan cu motoare americane F110, integrate și pe F-15EX, dar turcii promit să rezolve rapid „problema”. Turcia a anunțat și când începe producția în serie
Succes în timp record: Cât le-a trebuit francezilor să integreze bombele de mare precizie AASM Hammer pe avioane MiG-29 ucrainene în timp record
Din cimitirul aviației, direct în Ucraina. De ce au scos SUA avioane din „cimitirul F-16” și le-au transportat în Ucraina
Nici nu a primit bine Bulgaria primul avion F-16 că l-a consemnat la sol: A fost identificată la bord o defecțiune a unuia dintre sisteme
Aeronavele de avertizare timpurie ASC 890, ''ochii din cer'' ai aviaţiei ucrainene: Apărarea aeriană a Ucrainei devine mai robustă, iar avioanele F-16 mai letale pentru ruşi
Rachete aer-aer AIM-120 pentru avioanele F-16 ale României și Poloniei. Polonezii cumpără dublu față de noi, dar plătesc triplu
Avioanele Gripen ale Suediei, folosite pentru prima dată în misiuni NATO de Poliție Aeriană pentru a intercepta aeronave rusești
O nouă rachetă pentru „uriașa” flotă de 20 de avioane Su-57. Rusia prezintă misterios un „proiect secret” care să răspundă armelor F-35 sau F-22
Franța și India semnează cel mai mare acord militar încheiat între cele două țări. Obiectivul principal: Rafale M
Aviația ucraineană distruge un centru rusesc de control al dronelor FPV (Video): Atacul a fost efectuat de un MiG-29, echipat cu două bombe ghidate AASM HAMMER
Confruntată cu o cerere uriașă, SUA intenționează să producă peste 100.000 de rachete HIMARS în următorii ani
Ce trebuie să învățăm din complicatul drum al Turciei către Eurofighter. Încă scrie „drum închis” în germană pe ușa care duce la Eurofighter
Polonia acuză că un elicopter militar rusesc a încălcat spațiul aerian de deasupra apelor teritoriale poloneze din Marea Baltică
În timp ce Patriotul european SAMP/T devine mai ager cu radarul Ground Fire 300, Thales convinge a cincea țară NATO să cumpere fratele mai mic: Ground Master 200
Continuă seria de pierderi usturătoare pentru Forțele Aerocosmice. Ucrainenii mai distrug un Su-30SM rusesc. L-au prins în baza aeriană Rostov-pe-Don
Portugalia, ţara de la care România a cumpărat primele avioane F-16, confirmă că F-35 este singurul avion de vânătoare de generația a V-a capabil să înlocuiască F-16
Rusia aduce un MiG-35 și un tanc T-90 în „curtea din spate” a SUA. Mesaj sau strategie pe termen lung în zona de influență americană?
Noi bombardiere modernizate rusești se vor alătura trupelor care lovesc Ucraina. Primul lot de aeronave Su-34M din acest an a fost livrat Forțelor Aerocosmice
Un alt stat european este deranjat de politica lui Trump. După ce F-35 a fost numit „opțiunea Ferrari”, acum se cere renunțarea la avionul american printr-o petiție
S-au înecat la mal? Cine și de ce blochează pe ultima sută de metri achiziția Turciei de avioane Eurofighter, într-un moment dificil pentru aviația militară turcă
România va avea șapte sisteme PATRIOT. Ce știm despre programul de rachete și care sunt necunoscutele
Su-57 visează la performanțele F-35, dar rușii mizează pe cifre. Câte avioane ar putea arunca în luptă Rusia, dacă ar declanșa un război major
Trei F-16 ale Escadrilei 48 revin din Marea Britanie. F-urile au participat la exercițiul Ramstein Flag 2025, bazat pe lecțiile din Ucraina
SUA exersează noi tactici anti-dronă. Până când dronele MQ-9B și avioanele vor putea folosi arme laser, F-16 americane învață să lupte împotriva UAV-urilor
Un avion de generația a 6-a cum Europa nu a mai văzut, dar sunt probleme în paradis. Acuze între parteneri după fuziunea Tempest și F-X

Ştiri Recomandate

Summitul G7 vrea să pună presiune pe Rusia prin sacțiuni pentru a o forța să negocieze oprirea războiului. Marele semn de întrebare rămâne poziția SUA
Cazul H215 arată „marea” viziune strategică a României: Alegem elicoptere din aceeași generație cu cele din dotare, când toată lumea se îndreaptă spre noua generație
Israelul face ravagii în Teheran: A fost lovit sediul MAE iranian și eliminați șefi ai servicilor de informații. Populația părăsește capitala, sunt voci care îl contestă pe Khamenei
Polonia îşi construiește o armată de mii de drone: Un gigant tech american vrea să producă alături de industria poloneză de apărare
Cursa înarmării hipersonice: Noua rachetă „Dark Eagle” a Armatei SUA, proiectată pentru a descuraja Rusia şi China
Atacul Iranului asupra Israelului: Rolul neaşteptat pe care sistemul Iron Dome l-a jucat împotriva rachetelor balistice (Foto/Video)
NATO face o demonstraţie de forţă la Gurile Dunării: Cum testează exerciţiul militar "Saber Guardian 25" capacitatea de apărarea în faţa unei posibile agresiuni ruseşti?
Armata SUA, 250 de ani: O aniversare marcată de parada lui Donald Trump și protestele "No Kings" (Foto/Video)
Lovitură grea pentru Rusia în Mali: Corpul African pierde mercenari și un bombardier rusesc Su-24
Profitând de mutarea atenției către conflictul din Orientul Mijlociu, rușii au atacat masiv Ucraina cu rachete și drone, pentru a treia oară în ultimele două săptămâni
Statele Unite au prezentat o nouă rachetă de croazieră nucleară stealth. Este concepută pentru a trece de cele mai bune apărări aeriene din lume
Sistem rusesc de rachete S-300, prezentat la o paradă militară organizată la Teheran: Sursa foto: Agenția iraniană de presă IRNA.
EXCLUSIV
Eroarea strategică a Rusiei ar putea duce la sacrificarea regimului ayatollahilor din Iran
IRIS-T își dovedește superioritatea: Sistemul german de de apărare antiaeriană înlocuiește S-300 și stabilește un nou standard pe frontul din Ucraina
Mașina de război a Rusiei se alimentează cu petrol: În pofida sancțiunilor occidentale, exporturile au crescut cu 18%
Imagini din satelit de aproape ale instalației nucleare Natanz din Iran, în urma atacurilor israeliene de noaptea trecută. Imaginile de înaltă rezoluție arată pagube vizibile la mai multe structuri de pe amplasament. Sursa foto: X/War Mapper.
EXCLUSIV
Analiză Militară | Imaginile din satelit confirmă: Israelul a lovit cu precizie facilităţile militare iraniene din Kermanshah și Natanz (Foto/Video)
F-35 al Forțelor Aeriene Belgiene / Foto: US Air Force, Katelynn Jackson 1
EXCLUSIV
România va avea F-35, dar avioanele vin cu multe alte provocări. Ce trebuie făcut pentru a ne pregăti din timp să nu riscăm ca birocrația să țină F-35 la sol
Industria de apărare ucraineană pregăteşte o surpriză Rusiei: Racheta balistică Sapsan va intra în producția de serie după ce a fost testată în luptă
Israel vs. Iran, pe înțelesul tuturor. Ioana Constantin Bercean: Războiul poate fi câștigat doar cu implicarea SUA. Urmează cel mai greu test pentru Trump
Avioanele militare rusești continuă să încalce spațiile aeriene ale statelor riverane Mării Baltice. De această dată a fost rândul Poloniei
Iranul lansează rachete asupra Israelului ca răspuns la recentele atacuri (Foto/Video): Statele Unite ajută Israelul să intercepteze rachetele iraniene
Armata SUA apasă accelerația: Proiectul XM30, înlocuitorul mult aşteptat al legendarului blindat Bradley, intră în faza finală a competiției industriale
NATO va consolida apărarea antirachetă în Europa de Est: România şi Polonia sunt principalii beneficiari ai cupolei unui ,,super-scut''
Fără Taurus, dar cu susținerea de către Germania a producției ucrainene de armament similar
UAV turc Bayraktar TB2. Sursă foto: Baykar
EXCLUSIV
Toate celebrele drone Bayraktar TB2 achiziționate de România au fost livrate și se află sub comanda Armatei. E.S. Altan: TB2 au câștigat războaie
Germania spune că deja clepsidra este întoarsă, iar Europa rămâne fără timp: Umbrela de securitate a Statelor Unite s-ar putea restrânge
Analiză militară: Atacul Israelului asupra Iranului nu a fost doar un raid aerian (Foto/Video). Unități de comando au atacat anticipat sistemele iraniene de apărare aeriană
Au simțit pe pielea lor ce înseamnă un F-35. Ce modificări, special pentru Iran, a adus Israelul avioanelor F-35 și ce alte avioane au luat parte la atac
Photo source: Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
Ucraina a devenit cea mai mare și pregătită armată a Europei. E.S. Ihor Prokopchuk: Dacă nu oprim Rusia va înainta pe flanc, inclusiv România
Israelul a atacat Iranul: Zeci de situri nucleare și fabrici de rachete, lovite. Structura de comandă militară a fost decapitată
Rusia continuă să parieze pe submarine. S-a finalizat Proiectul 636.3 cu submarinul Yakutsk, al șaselea și ultimul care va ajunge în Pacific
Dronele ucrainene au lansat un atac masiv asupra Crimeei
S-a aflat câte arme antidrone au redirecționat SUA din Ucraina spre Orient. F-15 și F-16 folosesc rachetele APKWS pe baza lecțiilor învățate în Ucraina
pixel