Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Brexitul în cleștele americano-irlandez
Strategica
Data actualizării:
Data publicării:
Noul prim ministru britanic, Boris Johnson, a anunțat că 31 octombrie este data limită pentru realizarea Brexitului și că dacă până atunci nu se va realiza un acord cu UE, despărțirea va avea loc chiar și neconsensual.
EXCLUSIV

BREXITUL DEZBINĂ ADMINISTRAȚIA ȘI CONGRESUL SUA

Brexitul ridică pentru Marea Britanie două probleme care confirmă esența proiectului Europei politice: problema păcii și problema economică. Să nu uităm că părinții fondatori ai Comunității europene au avut în vedere o construcție care să răspundă unui obiectiv politic – și anume pacea – de atins prin instrumente economice – gestiunea comună a mijloacelor necesare dezvoltării / prosperității. Așa s-a răspuns angoselor Europei postbelice ale cărei națiuni se întâlniseră spontan într-o „uniune a fricii": frica de război și frica de foame.

Că ideea generoasă a unei democrații transnaționale organizată ca federație de state-națiune – Statele Unite ale Europei – a derapat către un nou Sfânt Imperiu Roman de Națiune Germană – Europa germană, este o altă poveste. Acum întrebarea este cum va părăsi Regatul Unit acest Imperiu, căruia, de altfel, i s-a integrat mai mult pentru a-l „ajuta" să se dezintegreze, în așa fel încât să evite el însuși o explozie socială, subsecventă unui impas economic major post brexit, aptă, la limită, a-l rupe în bucăți?

Sesizând atât riscurile cât și oportunitățile momentului, Președintele Donald Trump, în încercarea sa de a face America măreață dinnou sau, în termeni mai realiști, de a opri declinul superputerii americane, a propus Marii Britanii un acord economico-comercial generos echivalent, în ultimă instanță, cu crearea unei entități economice anglo-americane de tip confederativ. Mărul discordiei în realizarea acestui proiect este Irlanda.

Potrivit Constituției SUA (art. 1 secțiunea 8) acordurile comerciale încheiate de Președinte sunt supuse aprobării Congresului. Or, reprezentanții cei mai marcanți ai acestuia, evident și sub presiunea imensului lobby irlandez, au declarat rituos că nu își vor da votul unui asemenea acord dacă el va afecta aplicarea „Acordului din Vinerea Mare" care a pus capăt violențelor dintre catolicii și protestanții, respectiv dintre secesioniștii și unioniștii nord-irlandezi, oprind vărsările de sânge și restabilind pacea în regat și în regiune.

Președinta Camerei Reprezentanților, democrata de California, Nancy Pelosi, a declarat că Parlamentul va respinge orice tratat între SUA și Regatul Unit care „va pune în pericol reperele acordului de pace, cunoscut ca 'Acordul din Vinerea Mare', facilitat de SUA și la care SUA este parte". Aceeași poziție, întărită ulterior și prin gestul dramatic al deplasării în persoană a dnei Pelosi la granița, acum doar simbolică, irlandezo-irlandeză (britanică), a fost adoptată și de unii parlamentari republicani, printre care deptatul de New York, Peter King. Iată cum problema economică este legată dinnou, dar într-un cu totul alt context și dintr-o altă perspectivă, cu problema păcii. Această legătură aduce în discuție suveranitatea.

MĂRUL DISCORDIEI: FRONTIERA IRLANDEZĂ

Să reamintim că pacea în Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord a fost posibilă nu doar prin descentralizare, devoluție și autonomie locală în beneficiul comunității nord-irlandeze, ci și prin desființarea în sens material a graniței dintre Irlanda de Nord și Republica Irlanda, de îndată ce ambele au devenit membre ale UE. Această graniță a putut fi traversată de persoane, mărfuri și capitaluri fără a mai avea loc cotrolul pașapoartelor sau plata de taxe vamale, precum și fără obstacole netarifare sau de altă natură. Războaiele comerciale și economice fiind excluse, violențele armate au încetat la rândul lor. Integrarea economică și prosperitatea au adus pacea.

Brexitul ar presupune reînființarea unei frontiere dure (adică cu caracter material) între Irlanda de Nord, respectiv Regatul Unit, din care aceasta face parte, și Republica Irlanda, redevenită frontieră externă a UE, și va opri libera circulație de bunuri, servicii, capitaluri și persoane între „cele două Irlande". În atari condiții, secesionismul irlandez se va reactiva (de astă dată adăugându-se celui scoțian) și confruntările armate se vor relua. Războiul civil reaprins nu va putea lăsa indiferentă Republica Irlanda, cu toate consecințele care decurg de aici pentru stabilitatea și securitatea din Atlanticul de Nord și UE. Asupra acestor consecințe a avertizat în termeni foarte fermi și prim ministrul irlandez, Leo Varadkar.

Pentru a evita asemenea consecințe, Guvernul Theresei May a negociat cu Comisia europeană, o formulă de stopare a revenirii la deplina suveranitate anterioară intrării Marii Britanii în UE, anume în punctul în care se ajunge la refacerea frontierei cu Republica Irlanda (backstop). Astfel, până la încheierea unui acord comercial anglo-european convenabil, frontiera Regatului Unit cu UE ar urma să treacă prin Marea Irlandei, lăsând în afară Irlanda de Nord. O soluție pe care Parlamentul Marii Britanii a respins-o în mai multe rânduri, până la demisia premierului May. Motivul, foarte rezonabil, a fost acela că un asemenea Brexit ar echivala cu fracturarea suveranității Regatului, ceea ce, mai devreme sau mai târziu, ar duce la totala sa dezmembrare. Ce stat suveran este acela a cărui frontieră internațională trece prin mijlocul teritoriului său?

Fără o asemenea formulă, însă, sprijinul economic american rămâne incert și, în lipsa acestuia, integritatea teritorială și unitatea politică a unui stat care a renunțat în timp la multe din industriile sale și care probabil va fi părăsit de o mare parte a furnizorilor de servicii financiar-bancare, atrași de piața mult mai generoasă a UE, vor fi, până la urmă, tot compromise. Din această dilemă nu se va putea ieși, căci Regatul Unit nu poate fi în același timp și membru al UE și în afara UE.

REALITĂȚI GEOGRAFICE, TRADIȚII CULTURALE ȘI CONSTRÂNGERI GEO-ECONOMICE

Și totuși, complicând puțin problema se poate găsi o soluție (sic!). Am propus-o la Bruxelles, acum câtva timp, împreună cu economistul Radu Golban. O reiau în noul context creat de abordarea robustă a brexitului și de ultimatumul dat, sieși și UE, de guvernul Johnson.

Mai întâi câteva constatări ajutătoare.

În primul rând, să observăm că în ceea ce privește libera circulație a persoanelor, acordul Schengen este deschis și unor state care nu sunt membre ale UE (ex. Elveția și Norvegia), în timp ce unele state membre nu beneficiază de prevederile lui (ex. România și Bulgaria). De altfel, nici Marea Britanie nu s-a aflat vreodată în spațiul Schengen. În ciuda acestui fapt, granița dintre Irlanda de Nord și Republica Irlanda s-a bucurat mereu în fapt de regimul Schengen. De ce nu ar merge așa și mai departe?

O problemă mai dificilă se pune în ceea ce privește circulația bunurilor. Aceasta ne duce la a doua observație, respectiv la existența unor regimuri derogatorii permise de tratatele europene.

Potrivit art. 349 și 355 ale Tratatului pentru funcționarea UE (TFUE), teritoriile îndepărtate și cele dependente din punct de vedere economic de state terțe, precum și insulele pot fi exceptate de la respectarea regulilor generale ale pieței interne europene. Pe o asemenea bază au obținut un tratament derogatoriu în cadrul UE Guadelupa, Guiana franceză, Martinica, Reunion, Saint-Martin, Insulele Azore, Insulele Canare, Insulele Auland și altele. De astă dată, un astfel de statul special ar putea viza...Republica Irlanda, astfel încât întreaga insulă irlandeză să aibă un regim juridic european omogen. Pe ce argumente și în ce ar consta el?

Argumentele sunt de ordin geografic și geo-economic. Astfel, liniile de transport cele mai scurte între Republica Irlanda și continentul european tranzitează Marea Britanie, fiind ca distanță și complexitate aproximativ egale cu cele care leagă Insulele Canare de Spania. Două treimi din exporturile irlandeze către UE urmează această rută. A o modifica acum, ca urmare a brexitului, ar însemna creșteri semnificative ale costurilor și timpului de transport. Dacă Insulelor Canare li s-a acordat un statut special în virtutea depărtării de continent și a legăturii economice cu Spania, de ce nu ar primi și Irlanda un tratement similar? Pentru identitate de rațiune, identitate de soluție.

Producția industriei alimentare irlandeze este destinată în prezent cu precădere exportului în Marea Britanie. Proximitatea geografică și rădăcinile culturale anglo-saxone comune fac din piața britanică și destinația altor mărfuri irlandeze. În aceste condiții, experții estimează că economia Republicii Irlanda ar putea scădea cu 7% sub impactul brexitului. Ceea ce se poate evita prin crearea unei uniuni vamale cu Regatul Unit. O uniune a cărei funcționare va fi facilitată tocmai de legăturile tradiționale cu caracter istoric, economic și cultural dintre cele două țări, eliminând riscurile unui brexit neconsensual.

UN STATUT SPECIAL AL IRLANDEI ÎN UE ȘI O UNIUNE VAMALĂ ANGLO-IRLANDEZĂ

Pe aceste considerente, respectiv pe temeiul specificului geografic și al constrângerilor geo-economice, Republica Irlanda, atât de preocupată să evite reapariția frontierei cu Irlanda de Nord, în înțelegere cu Regatul Unit, ar putea cere o exceptare de la executarea obligațiilor vamale comunitare, fără a renunța la calitatea de membru al UE, până la încheierea unui acord comercial între Regatul Unit și UE. Astfel cele două țări ar putea realiza o integrare a politicilor lor vamale și fiscale, care le-ar permite dezvoltarea comună în interesul păcii, fără a afecta raporturile lor, fundamental diferite după brexit, cu UE. Brexitul nu ar mai pune atunci problema graniței nord-irlandeze.

Ceea ce ar mai fi de adăugat ar fi adaptarea procedurii vamale aplicabilă mărfurilor irlandeze exportate în UE, în condițiile absenței unei frontiere materiale interne care să fragmenteze insula Irlandei, deci a unei frontiere între Regatul Unit și Republica Irlanda, astfel încât să se evite un aflux necontrolat de mărfuri britanice în UE. Aceasta s-ar putea obține recurgându-se la controlul la origine, certificatele de proveniență și certificatele de producător.

Cei care se îndoiesc că un astfel de sistem ar funcționa, pot să cerceteze istoria Uniunii vamale UE-Turcia, care a pus deja în funcțiune asemenea mecanisme de control înlocuind barierele comerciale reale.

Un asemenea aranjament trilateral – Marea Britanie, Republica Irlanda, UE – ar cointeresa și SUA, cel mai important partener comercial al Irlandei. Washingtonul ar putea încheia atunci un acord comercial amplu cu Londra și Dublinul, realizând astfel o anglo-sferă transatlantică de liber schimb și investiții, eliberată de protecționismul Europei germane, responsabil, în mare măsură, pentru eșecul Parteneriatului Transatlantic (UE-SUA) pentru Comerț și Investiții. Iată un proiect demn de ambițiile Președintelui Donald Trump, în susținerea căruia ar putea mobiliza influența americană în capitalele vizate.

În dubla calitate de membru UE și partener strategic al SUA, România este interesată în reușita acestuia și ar trebui să îl promoveze.

Brexitul poate avea loc așadar și fără redeșteptarea războiului civil în Ulster sau dezintegrarea Regatului Unit. Două blocuri economice interconectate în emisfera nordică, la care l-am putea adăuga și pe al treilea, reprezentat de Comunitatea Statelor Independente, ar putea fi o garanție atât pentru dezvoltarea statelor membre, cât și pentru menținerea libertății comerțului prin întărirea concurenței libere, și salvgardarea păcii. Ce mai lipsește? Înțelepciunea și buna credință.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Consilierul pentru securitate națională al SUA se declară „dezamăgit” de comunicarea echipei Trump cu Ucraina și apără o diplomație de tip ,,shuttle''
Rachete din ce în ce mai puține: Zelenski avertizează asupra lipsei de Patriot în contextul discuțiilor privind securitatea şi cere aprobare pentru producţia acestora
Propunerea europenilor pentru a calma administraţia Trump: 30 000 de militari din state europene în Ucraina pentru a asigura încetarea focului
Cine leagă de mâini piloții români de F-16 care vor să apere România. Dar mesajul transmis Rusiei este că „pe aici nu se trece”
Rusia vrea România afară din NATO? Cristian Diaconescu: Rușii le-au cerut americanilor împărțire sferelor de influență şi retragerea trupelor americane din Europa de Est
Ilie Bolojan, după întâlnirea cu Emmanuel Macron: Prezența militară franceză va fi consolidată în perioada următoare
Europa reacționează la declarațiile lui Trump potrivit cărora Zelenski „nu ar fi trebuit să înceapă” războiul: Nimeni în afară de Putin nu a început sau nu a dorit acest război în inima Europei
Trupele ucrainene din regiunea Kursk sunt în pericol: Putin susţine că militarii ruși au pătruns în regiunea Sumy, încercând probabil să taie aprovizionarea forțelor din direcția Sudzha
Polonia susține că statele vecine Rusiei nu ar trebui să trimită forțe de menținere a păcii în Ucraina: Ar putea duce cu ușurință la declanşarea de provocări
Legea care permite doborârea dronelor care intră în spațiul aerian național, adoptată de Camera Deputaților
România, cap de pod al Europei către Asia Centrală. Coridorul Asia Centrală-Caucaz-Europa poate spori securitatea economică și energetică a regiunii
Cum putem preveni o nouă agresiune militară rusă? Ministrul de externe lituanian: „Sute de mii” de trupe străine ar trebui să fie desfășurate în Ucraina
Imprimatur: Cui îi este frică de JD Vance?
Franța a convocat pentru miercuri un nou summit, la care este invitată și România
Garanții de securitate pentru Ucraina | Rutte: Europa este pregătită și dispusă să-și asume un rol de lider
Nu există plan B în relația cu SUA. Naumescu: La Paris, Europa și-a arătat din nou limitele. Divergențe inclusiv privind trupe de menținere a păcii în Ucraina
Administrația Trump și europenii pică primul lor examen privind reacția la escaladarea nucleară? Atacul dronei ruse de la Cernobîl, testare pentru aliați
Poziția Beijingului faţă de războiul ruso-ucrainean. Zelenski: „Pentru prima dată vedem interesul Chinei”
Statele europene vor o pace în Ucraina, dar şovăie în luarea unor decizii concrete: Liderii europeni au atitudini diferite față de trimiterea forțelor de menținere a păcii în Ucraina
Reprezentanții NATO au atras atenția Ucrainei privind utilizarea ineficientă a armamentului primit 
Mesajul congresmanului american Crenshaw pentru Europa: Ar trebui să fie mai agresivă și să-și „dubleze sau să-și tripleze eforturile” pentru a ajuta Ucraina
„Pacea” din Ucraina și de ce Rusia va avea nevoie de un nou război în epoca post-Trump. Moldova, un „candidat” pentru Putin
Nu atât de uşor pe cât părea! Marco Rubio: Este nevoie de mai mult de o întâlnire pentru a pune capăt războiului din Ucraina
Putin desface șampania: Șeful conferinței de la Munchen, copleșit de evenimente, izbucnește în plâns. E capabilă Europa să treacă la următorul nivel de integrare?
Avioanele chineze, invitate de ruși până în Alaska, îngrijorează Washingtonul. Parteneriatul ruso-chinez din Arctica, una din marile provocări pentru NORAD
Coridoare de Mobilitate Militară, parteneriatele cu Lockheed și Rheinmetall, întrevederi cu oficiali europeni și americani. Ce au discutat oficialii români la Conferința de la Munchen
Rusia a produs anul trecut 4.300 de blindate, dar tot e pe minus. Expansiunea industriei militare rusești e frânată doar de Războiul din Ucraina
Pacea care face Rusia mai mare și mai măreață. Experimentul 1938 ne arată că pofta de teritorii nu se potolește prin cedări
Câtă dreptate are JD Vance privind alegerile din România și cum răspundem celor două Românii care îl susțin pe candidatul Georgescu
Ce programe pentru înzestrarea Armatei încep în 2025 și cum putem implica industria de apărare | Viorel Manole, directorul Patromil, la Obiectiv EuroAtlantic

Ştiri Recomandate

Germanii se tem că SUA ar putea să le ”stingă lumina” aeronavelor F-35 folosite de Luftwaffe
Sfârșitul superiorității aeriene? De ce SUA au spus „stop” deszvoltării unui viitor avion de luptă de generația a 6-a
SIPRI: Europenii din NATO și-au dublat importurile de tehincă militară în ultimii 5 ani. Peste 60% din arme vin din SUA
Trump destabilizează și “micul NATO”. Australia este foarte aproape să rămână fără submarinele nucleare americane, deși a fost forțată să refuze și să umilească Parisul
Industria germană de apărare este invitată să producă în Ucraina: Acord cu compania Diehl Defenсe pentru creșterea livrărilor de sisteme IRIS-T
Ucraina „s-ar putea să nu supraviețuiască” invaziei pe scară largă a Rusiei, cu sau fără sprijinul american. Trump: Indiferent de rezultatul războiului, SUA își vor banii înapoi
Pentru ce scenariu militar se pregătesc Statele Unite? Compania Boeing extinde cu 50% sistemul american de apărare antirachetă din Alaska
Sistemul CA-95 românesc a fost integrat în apărarea antiaeriană a Ucrainei: Chiar dacă este depășit din punct de vedere tehnologic, rămâne eficient în combaterea dronelor
Prezidenţiale 2025. Candidatura lui Călin Georgescu a fost respinsă de BEC. Georgescu nu mai poate depune completări, subliniază Tudorel Toader
SUA cresc presiunea: Sistemele de război electronic de pe F-16-urile ucrainene nu vor mai primi actualizări. Musk spune că oprirea Starlink ar prăbuși apărarea ucraineană
Migrația, folosită ca armă: Kremlinul a amplificat fluxul de refugiați din Siria către Europa
China, Iranul și Rusia vor începe luni exerciții militare comune în apropierea Iranului
Aproximativ 10% din pierderea forței de luptă a Rusiei în războiul din Ucraina se datorează dezertărilor
Germania, planuri mari pentru Armată: Serviciu militar obligatoriu și creșterea masivă a cheltuielilor pentru apărare
Ungaria şi SUA pregătesc un pachet de cooperare economică, care să compenseze potențialul război comercial între UE și Statele Unite
Militari ai Armatei SUA, acuzați că au transmis Chinei informații secrete. Date „super greu de obținut” despre HIMARS, vândute pe câteva mii de dolari
Bombardierele strategice americane rămân în Europa: Două B-52H Stratofortress și aeronave Eurofighter italiene au simulat misiuni de bombardament
Australia are în vedere trimiterea de trupe de menținere a păcii în Ucraina
Șeful serviciului german de informații sugerează că Kremlinul va testa eficacitatea articolului 5 NATO
Surse suedeze: SUA nu vor mai participa la planificarea viitoarelor exerciții NATO din Europa
Istoria se repetă, cu Putler în rol principal: Face Occidentul aceleași greșeli ca la Munchen, în 1938?
În Rusia sprijinirea Ucrainei provoacă frisoane. Rușii spun că România se pregătește să intre în „efectul Concorde” în Ucraina
Trupele ruse au spart apărarea armatei ucrainene în regiunea Kursk. Aproape 10.000 de militari ucraineni sunt în pericol de încercuire
Rutte: Bugetele militare mai mari sunt primul pas, este nevoie de o producție mai rapidă
Trump vrea să mute trupele din Germania pe Flancul Estic. Europa trebuie să-și dubleze forțele militare: Minim 300 de avioane de luptă, zeci de nave și minim 100 de arme nucleare
Rușii au schimbat tactica: Roiuri de drone kamikaze Shahed-2, folosite în atacurile nocturne asupra Ucrainei
Niciodată gubernie rusă! Polonia vrea arma nucleară și o armată de jumătate de milion de oameni
Harta Europei / pexels, aliaksei lepik
EXCLUSIV
Mai valorează ceva tratatele internaționale, în ziua de astăzi?
Cea mai valoroasă armă din Ucraina ar putea fi în pericol. Patriot, mai ușor de lovit de rachete și dronele ruse, după suspendarea ajutorului SUA
Trump nu poate asigura pacea în Ucraina fără Europa. Altfel riscăm să ne trezim cu Rusia la Gurile Dunării și cu un război major în Europa în următorii ani
Patru avioane F-16 ale României, în coasta Rusiei. Militarii români care vor apăra o regiune fierbinte a Europei au fost evaluați (Foto)
Obuze de artilerie, vehicule Rosomak sau tancuri K2 Black Panther. Polonia atrage Slovacia în proiecte de producție comună de tehnică militară
pixel