Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Bulgaria și Croația, în antecamera zonei euro. Consilierul Daniel Dăianu explică de ce România nu a putut face acest pas
News
Data actualizării:
Data publicării:
Banca Centrală Europeană (BCE) a anunțat vineri 7 iulie că Bulgaria și Croația (leva și, respectiv, kuna) au fost admise în Mecanismul Cursurilor de Schimb2 (ERM2), care este antecamera aderării la zona euro, scrie Daniel Dăianu, consilier al Guvernatorului BNR pe blogul opiniibnr.ro, citat de Mediafax.

În MCS2 se stă cel puțin doi ani și în cazul Bulgariei aranjamentul de “consiliu monetar” (currency board) poate fi menținut pe perioada acestui stagiu până la aderare efectivă. Bulgaria a făcut cererea de intrare în MCS2 în 2018, iar Croația în 2019.

De ce Bulgaria și Croația au făcut (au putut să facă) acest pas și de ce nu România? Răspunsul poate avea o formulare scurtă și una mai elaborată.

 

De ce România nu a putut face pasul făcut de Bulgaria și Croația

 

Răspunsul scurt este oferit de indicatori cheie: balanțe externe și bugete publice pe un șir relevant de ani. Astfel, din 2013 Bulgaria a avut surplusuri de cont curent mărimea fiind de 4% din PIB în 2019 (de la deficite de două cifre înainte de 2009). Croația a mers pe aceeași linie începând cu 2014 având surplus de cca 3% în 2019 (de la deficite de două cifre înainte de 2009). Privind bugetul public, acesta a fost în Bulgaria cu surplus de cca 2% din PIB în 2019, în timp ce în Croația a fost în echilibru anul trecut.

În 2019, deficitul bugetului public în România a fost de 4,3% din PIB (standarde ESA), iar deficitul de cont curent de cca 4,6% din PIB (drept însă că mult sub deficitele de două cifre din 2007-2008, când economiile din Est fuseseră prinse în vria creditării cu întrări mari de capital extern). Deficitul primar și deficitul structural al bugetului public în România au fost între cele mai adânci din UE în 2019. În plus, există presiuni mari de cheltuieli permanente pe buget. Cu asemanea date orice discuție de intrare în ERMII pentru România era un demers lipsit de credibilitate. De remarcat că toate economiile nou intrate în UE începând cu 2004 și care nu fac parte din zona euro au cifre mai bune decât România la indicatorii menționați. România stă bine la datoria publică (cca 35% în 2019, față de 20% în Bulgaria și peste 75% din PIB în Croația).

 

Un răspuns mai complex

 

Să încercăm acum un răspuns mai bogat la întrebarea pusă mai sus. În acest sens este de menționat Raportul de fundamentare a unui plan de acțiune pentru aderarea la zona euro, care a fost elaborat de o comisie națională în 2018 și care este document public. Din Comisia Națională au făcut parte reprezentanți ai tuturor partidelor politice din Parlament, ai Administrației Prezidențiale, înalți oficiali guvernamentali și ai BNR, ai Academiei Române, reprezentanți ai sindicatelor și cercurilor de afaceri, ai societății civile. În Raport și în planul de acțiune (PĂ) se subliniază, între altele:

- aderarea la zona euro aduce beneficii economice și are semnificație geopolitică, dar reclamă pregătire; la zona euro nu se poate adera în orice condiții;

- aderarea la zona euro cere finanțe publice solide, deficite mult diminuate, un grad adecvat de robustețe a economiei;

- economia are nevoie de competitivitate, de deficite externe reduse, de un nivel al cursului de schimb la intrarea în MCS2 care să permită economiei să reziste presiunilor concurențiale din zona euro, mai ales dată fiind lipsa instrumentelor de partajare a riscurilor;

- intrarea în ERM2 este un obiectiv nu mai puțîn exigent decât aderarea la zona euro și cere finanțe publice sănătoase, o consolidare bugetară durabilă (respectarea MTO, adică deficit sub sau egal cu -1% din PIB), care să sprijine convergență reală în mod sustenabil

- este necesară o creștere a veniturilor fiscale/bugetare care să ajute consolidarea bugetară și asigurarea de bunuri publice de baza;

- intrarea în MCS2 cere convergență juridică/legislativă și un statut corespunzător al Băncii Centrale.

Raportul de fundamentare și planul de acțiune care îl însoțește fac recomandări privind nevoia de a reduce deficitele pentru a avea șanse de intrare în MCS2 și de aderare. Planul ar fi trebuit să înceapă să fie pus în aplicare din 2019. Din păcate, cele două documente au rămas mai mult un exercițiu de diplomație publică; câștig de cauza au avut în schimb inițiative cu implicății nefaste asupra bugetului public și altor criterii de convergență cu zona euro.

 

Consens politic în Bulgaria și Croația

 

În Bulgaria și Croația, un consens politic a fost acompaniat de programe concrete, un dialog permanent cu BCE și CE privind pașii de urmat. Mai ales că era tot mai clar că intrarea în MCS2 va presupune și intrarea în Uniunea Bancară. Dar ce contează, în ultima instanța, este că au existat credentiale economice pentru a se admite solicitarea celor două țări de intrare în MCS2. Ai spune că pentru Bulgaria echilibrul bugetului public este facilitat de consiliul monetar (ce nu permite emisiune monetară decât contra active externe) și că mijloace macroprudentiale (introduse după 2012 în UE) ajută la limitarea deficitelor externe. Dar ce ia ochiul este că balanță externă a fost tot mai puternică în ultimii ani – prin încasări mari din turism (că export intern) și ameliorarea balanței comerciale, absorbție de fonduri europene.

Și Croația încasează mult din turism și vedem ce înseamnă un sector economic foarte bine pus la punct. Croații leagă aderarea la zona euro și de gradul de euroizare a economiei foarte înalt. În contrast, în România, dezechilibrele comerciale (traded goods) au fost tot mai pronunțate trecând de 6-7% din PIB în ultimii ani; aceste dezechilibre au reflectat politici macroeconomice prociclice (ce au stimulat cererea internă) și declinul competitiv al unor sectoare (ex: industria agrolimentara, cea a confecțiilor, etc). De notat că în 2019 deficitul bugetar a fost aproape similar cu cel de cont curent.

Dinamică construcțiilor bugetare în cele două țări a ajutat intrarea în MCS2. Veniturile lor bugetare și fiscale sunt considerabil mai mari decât în România; veniturile fiscale în Bulgaria au fost de cca 30% din PIB și în Croația de cca 37% din PIB în 2019 –nivelul din România fiind în jur de 27% din PIB, printre cele mai scăzute în UE. La noi nu numai că veniturile fiscale sunt foarte joase, dar s-a și procedat la o suită de scăderi de impozite și taxe când se profilau creșteri de salarii pentru a atenua emigrația; s-a ignorat impactul asupra echilibrului bugetar. Înțelept ar fi fost să se procedeze la măsuri de creștere a veniturilor fiscale/bugetare.

O tema de meditație este că, după 2010 Bulgaria și Croația au devenit exportatori neți de capital, într-un fel repetând experiență unor economii asiatice după criză din 1997-1998. Cât de firească este o asemenea ipostază este de discutat. Deoarece, exportul de capital poate avea suflu dacă are la baza dezvoltarea continuă de avantaje competitive, câștiguri de productivitate considerabile. Dar pentru țintă de acum, de intrare în ERM2, această situație pare să fi ajutat. Trebuie spus însă că plecarea de resurse din cele două economii era inevitabilă în condițiile în care există investiții străine importante, care înseamnă repatriere de profituri; este aici o diferența față de economiile asiatice care au încercat să stimuleze exporturile, să construiască avantaje competitive și să acumuleze rezerve valutare prin menținerea unor cursuri de schimb subevaluate în mod deliberat, ceea ce este greu de practicat în condițiile Pieței Unice din UE.

Bulgaria și Croația au intrat în MCS2 și este de văzut cât timp vor funcționa în acest regim. Cele două țări au de întreprins în continuare pași care privesc legislația contra-spălării de bani (apropos de scandaluri în diverse țări din UE), convergență juridică, guvernanță întreprinderilor de stat, mediul de afaceri, etc.

Cehia, mâine dacă ar vrea, ar putea să adere la zona euro (deși trebuie să stea formal cel puțin doi ani în MCS2), dar nu a luat o decizie în acest sens. Ungaria și Polonia au cifre macro de ansamblu și grad de competitivitate mai bune că ale României, dar stau în expectativă din varii motive.

Dialogul României cu BCE și CE în privința MCS2 putea să aibă loc dacă un program de corecție macroeconomică ar fi fost în derulare. Dar politici macro prociclice și deficite externe tot mai mari în anii recenți (în pofida unor venituri crescute din servicii și remiteri considerabile din străînătate) au singularizat poziția României în regiune în sens negativ și au redus șansele unui dialog fructuos cu BCE și CE. Nu au ajutat nici propuneri legislative care ne îndepărtau de cadrul normativ din zona euro.

 

România și-a reiterat dorința de aderare

 

România a reiterat dorința de aderare la zona euro prin programul de convergență adoptat de Guvern în 2020, ceea ce înseamnă intrarea în prealabil în MCS2. Dar atât timp cât nu vom pune ordine în finanțele publice, nu vom găși mjloace să avem deficite externe mai mici, un dialog concret cu BCE și CE este dificil. Avem și povara șocul pandemiei și nu știm care vor fi urmările concrete, într-o economie ce va fi slăbită mai mult timp chiar dacă va avea loc o revenire pe creștere. Trebuie subliniat că veniturile bugetare trebuie să crească și pentru că șocuri vor mai fi (vezi și efecte ale schimbării de climă), ceea ce obligă la crearea de spațiu fiscal, care acum este neglijabil.

România nu mai respectă niciun criteriu de convergență nominală (cum au subliniat analize ale CE și BCE în iunie a.c.), este singurul stat din UE supus procedurii de deficit excesiv (EDP), presiuni pe bugetul public sunt în continuare foarte mari. Și sunt măsuri în alte domenii (de convergență juridică, funcționare a sectorului public, etc) de realizat.

Raportul de fundamentare și PĂ arătau că intrarea în MCS2 și țintă de aderare la zona euro pot încuraja reforme structurale, pot conduce la reducerea dezechilibrelor. Lucrurile nu au mers însă cum trebuie. Documente ale BNR și ale Consiliului Fiscal au subliniat că deficite mari împiedică mersul către MCS2, că este nevoie de o schimbare de abordare. În fapt, reducerea deficitelor ar trebui să aibă loc fiindcă așa dictează bunul simt economic! Desigur nu este vorba de reducerea deficitului bugetar în acest an având în vedere impactul pandemiei.

Dacă vrem să facem pasul de intrare în MCS2 este obligatoriu să avem o corecție macroeconomică durabilă odată impactul pandemiei surmontat. Această corecție implică, între altele, creștere de venituri bugetare (o baza de impozitare mai largă prin transparență, declararea tuturor veniturilor și averilor, eliminarea de exceptări, combaterea fermă a evaziunii fiscale), raționalizare de cheltuieli. Cu absorbție intensă de resurse europene putem sprijini reforme structurale și corecția macroeconomică necesară. Trebuie să limităm deficitele externe, să avem în vedere competitivitatea economiei, mai ales a sectoarelor de tradables.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Crăciun Fericit și Sărbători Luminate din partea echipei DefenseRomania!
Rutte ceartă Ucraina pentru criticile aduse Germaniei care refuză să livreze rachete Taurus Armatei ucrainene
Lista completă a noului Guvern Ciolacu 2.0. Continuitate la Apărare cu Angel Tîlvăr, nume nou la Externe cu reputatul ambasador Emil Hurezeanu
Franța retrage primul contingent din Ciad, ultima țară din Sahel care mai găzduia trupe franceze 
Ungaria anticipează vremuri dificile și mizează pe România pentru a-și asigura livrările de energie. Vânzarea E.ON România nu e însă bătută în cuie
Membri ai delegației SUA la AP NATO, reprezentanți republicani și democrați, „profund îngrijorați” de „dovezile convingătoare” că Rusia s-a implicat în alegerile din România
SUA oferă un ajutor militar către Taiwan de peste jumătate de miliard de dolari
2% din PIB pentru Apărare e istorie. Trump setează un alt prag mult mai mare pe care țările din NATO trebuie să îl atingă
Premierul portughez, în vizită la Caracal unde sunt dislocate trupe portugheze. Generalul Vlad, șeful Armatei, mulțumește pentru sprijinul acordat României de către Portugalia
Cu harta Rusiei în spate ce include teritoriile ucrainene ocupate sau anexate ilegal, Putin spune că regretă că nu a invadat mai rapid Ucraina
Trump „taie” de tot gazul rusesc în Europa. Președintele ales al SUA amenință cu taxe vamale dacă UE nu cumpără mai mult gaz și petrol din State
Guvernul Orban acordă azil politic unui fost ministru din Polonia. Primul politician polonez de după 1989 care solicită protecție internațională
Discursul lui Putin către națiune: Am depășit Germania și Japonia din punct de vedere economic
Cine e în spatele uciderii generalului rus Igor Kirilov, ”Chimicul”: Cu o structură aproape egală cu cea a FBI, Serviciul este incredibil de puternic
Moldova se pregătește de impact. Planul Rusiei e destabilizarea Transnistriei, iar Gazprom a început deja asaltul: Amână rezervarea de gaze pentru regiunea transnistreană
F-35 olandeze au interceptat bombardiere rusești înarmate cu rachete, care survolau Marea Baltică
NATO va prelua de la SUA coordonarea ajutorului militar occidental către Ucraina
Senatori republicani şi democraţi condamnă interferenţa Rusiei în alegerile prezidenţiale din România
Grupul ungar MVM achiziţionează E.ON Energie România, companie strategică în sitemul energetic național
Bătălia pentru India: Se pare că marele câștigător nu e nici Su-57 al Rusiei și nici F-35 american. Când doi se ceartă al treilea câștigă
Preşedintele Iohannis a eliberat din funcţie mai mulți magistraţi, inclusiv un procuror din cadrul DIICOT
Risc de dezastru ecologic în Marea Neagră, după ce un petrolier rusesc plutește avariat în apropierea Crimeei. Al doilea s-a scufundat într-o oră
Medvedev confirmă îngrijorările europenilor. Rusia nu se va opri aici: Metoda anexării regiunilor ucrainene poate fi repetată
MAE confirmă că persoana reținută în Abkhazia este cetățean român
Georgia spune ”adio” Europei: Anti-occidentalul Mikheil Kavelashvili devine noul președinte al țării. A fost ales de 300 de oameni
Rusia a început să retragă din Siria echipamente militare, inclusiv elemente din sistemul antiaerian S-400
Parlamentul din Coreea de Sud a votat pentru suspendarea președintelui Yoon Suk Yeol
Răspunsul SUA la Oreșnikul rusesc: Test reușit pentru racheta hipersonică Dark Eagle, capabilă să zboare din Germania la Urali
Presiune maximă pe Teheran. Trump are în vedere o lovitură preventivă asupra Iranului, bănuit că poate construi o armă nucleară în doar de câteva zile

Ştiri Recomandate

Germania nu vrea să învețe rusa. Infrastructura critică va fi supravegheată de Apărarea Teritorială, o structură nou-formată în Bundeswehr
Bătrânul transportor blindat american de 60 de ani triumfă în Ucraina
NATO lansează “Baltic Sentry”, operațiunea pentru protecția infrastructurii subacvatice din Marea Baltică
Berlinul se pregătește să preia conducerea sprijinului pentru Ucraina: Obuziere automatizate RCH 155, sisteme IRIS-T și Patriot, pe lista livrărilor către Kiev
”Suveraniștii” germani din AfD pregătesc deja „biletele de deportare”. În vizor ar putea fi luați inclusiv românii din Germania
Rachetele ATACMS ucrainene ar fi lovit o mare uzină rusă aflată în prima liniei a importanţei strategice (Foto/Video): Ministerul rus al Apărării confirmă atacul asupra regiunii Bryansk
România își crește participarea în Flancul estic și va face parte din trei grupuri de luptă ale NATO
SUA au dat numele următoarelor două portavioane din clasa Ford: Clinton şi Bush. Construcția va începe în următorii ani
Partizanii ucraineni din Mișcarea Atesh susțin că forţele ruse consolidează sistemul de apărare aeriană din Crimeea (Foto)
Garantarea securităţii regiunii Mării Negre este crucială: Bulgaria aşteaptă să primescă primele avioane F-16 Block 70
Avionul american de vânătoare de generația a VI-a ar putea fi un „urmaș al F-35”: U.S. Air Force are nevoie de o schimbare fundamentală până în 2050
În 2024, NATO a avut de interceptat un număr însemnat de aeronave rusești deasupra Mării Baltice: Au fost efectuate peste 300 de misiuni de poliție aeriană
Grecia redefinește echilibrul strategic în Marea Mediterană prin recepționarea ultimelor avioane de luptă Rafale F3R
Coreea de Nord a pierdut deja un sfert dintre militarii desfășurați în Rusia: Surse sud-coreene susțin că peste 300 de soldați au fost uciși, iar alți 2.700 răniți
Consilierul pentru securitate națională al SUA trage un semnal de alarmă: Inteligența artificială este cea mai mare amenințare a vremurilor noastre
După ce a anunțat introducerea în serviciu a 1.000 de drone strategice, Iranul vrea înființarea unei categorii independente de forțe armate, bazată pe drone
O nouă țară din Europa a ales achiziția de H145M. Elicopterele multirol sunt propuse și României, dar programul nu pare o prioritate
După dislocarea Rafale în România, Franța se conectează total la Europa: Pentru prima dată tehnicienii avioanelor Rafale vor lucra și pe Eurofighter
Situaţiile disperate, cer măsuri disperate: Ca un tanc M1A1 Abrams să nu ajungă în mâinile ruşilor, ucrainenii l-au distrus cu o dronă (Video)
Polonia, primul membru NATO care e oficial de acord cu propunerea lui Trump: 5% din PIB pentru Apărare
O imagine rară cu momentul în care un avion ucrainean MiG-29 lansează o bombă de tip AASM Hammer asupra unor ținte rusești
Nu era țintă ucraineană. Un “friendly fire” ruso - nord-coreean spune multe despre nivelul și calitatea cooperării militare dintre cele două părți (Video)
„Flota din umbră” a Rusiei, pe radarele americanilor. Noi sancțiuni americane stârnesc nemulțumirea Rusiei
Statistici rusești privind atacurile ucrainene din 2024: “Peste 7.300 de drone au atacat ținte din 35 de regiuni ale Rusiei”
Tensiuni între Turcia și Algeria din cauza participării separatiștilor kurzi la conferința Frontului Polisario de la Tinduf
Turcia a „deconectat” sistemul de producție rusă S-400 din rețeaua sa de radare. De la început ar fi putut fi o simplă eroare a echipei de proiectare
Avertisment din partea celor trei state membre NATO care se învecinează cu Rusia: Europa nu este pregătită de o confruntare fără ajutorul SUA
Cehia răspunde declarațiilor lui Trump cu: „Să ne păstrăm calmul”. Președintele Pavel nu crede că 5% din PIB e realist, dar admite că trebuie atins 3%
Cinci scenarii ale războiului din Ucraina, iar renunțarea la teritorii e doar în unul, cel mai „umanist”. Un pont: Nu pariați niciodată împotriva SUA
SUA pregătesc războiul viitorului: Coordonarea trupelor de la sol se va face din spațiu de către „armata de mici sateliți” aflată pe orbite
Israelul nu crede în noua conducere siriană și dorește o zonă de control în Siria cu o adâncime de 60 km
Avioane britanice Eurofighter Typhoon, dislocate la Baza 57 Aeriană Mihail Kogălniceanu din România. Foto: Royal Air Force
EXCLUSIV
O ofensivă a SUA de la Kogălniceanu în teritoriile Rusiei nu e posibilă nici într-un scenariu de Spielberg. Georgescu e la al doilea delir major în doar câteva zile
pixel