Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Bulgaria stă la mâna Rusiei pentru repararea avioanelor MiG-29
Industrie de apărare
Data actualizării:
Data publicării:
În urmă cu aproape trei ani, a fost semnat un acord cadru între Bulgaria și Rusia, în valoare totală de aproape 48 de milioane de dolari, pentru repararea a 15 avioane MiG-29, dar, după cum a precizat săptămâna aceasta presa de la Sofia, Moscova nu respecta termenele contractuale şi întârzie reparațiile.

Bulgarian Military precizează că Sofia a luat legătura cu Moscova pentru a clarifica problema nerespectării termenelor contractuale pentru repararea avioanelor MiG-29 şi a anunţat impunerea unor penalităţi pentru o parte din acord. Cu toate acestea, după  cum precizează şi sursa citată, Rusia nu va putea finaliza implementarea întregului acord la timp. Informaţia este confirmată şi de publicaţia rusă topwar.ru.

Ministrul bulgar al Apărării, Kazimir Karakachanov, a precizat că ministerul a dispus deja impunerea de penalităţi Rusia şi a făcut o comparaţie cu contractul încheiat cu Belarus pentru repararea mai multor SU-25 unde nu există probleme şi nici întârzieri.  Karakachanov nu a putut să spună acelaşi lucru şi despre contractul încheiat cu Rusia unde a ţinut să precizeze că vina aparține în totalitate uzinei rusești care a fost însărcinată cu repararea avioanelor MiG-29.

În urmă cu trei ani, au apărut informații că reparațiile necesare pentru motoarele avioanelor de luptă MiG-29 ar putea fi făcute și în Polonia, dar zvonurile s-au stins atât de repede pe cât au şi apărut.

Ministrul bulgar al Apărării a explicat că doar polonezii mai au o uzină pentru repararea MiG-29-urile, dar Varşovia oferă licenţa doar pentru repararea avioanelor proprii, iar industria poloneză de apărare nu au voie să repare echipamente militare care aparţin Bulgariei sau altor ţării. 
,,Deci putem cumpăra motoare, dar nu le putem, repara acolo” , a explicat ministrul apărării Karakachano.

BulgarianMilitary precizează că declaraţiile ministrului bulgar al apărării sunt corecte, deoarece cel care produce un anumit produs militar poate decide să elibereze o licență doar pentru o anumită țară, în condiții diferite, una dintre acestea fiind ca ţara respectivă își repară numai echipamentele sale și nu pe cele ale altor state, cum este şi cazul Poloniei. 

Această practică nu este neobişnuită pe piețele militare internaționale și este practicată de toată statele din lume, deoarece brevetele pentru cercetare trebuie protejate într-un fel sau altul.

Trebuie menţionat şi faptul că între Bulgaria și Polonia a fost semnat, în anul 2015, un acordul privind repararea avioanelor de luptă MiG-29. Acordul prevedea ca Polonia să repare șase motoare – cât să pună în funcţiune trei aeronave Mig-29 – până la mijlocul anului 2016.

La douăzeci de zile de la semnarea contractului, Polonia a împrumutat două dintre motoarele sale MiG-29 pentru utilizare temporară de către Forţele Aeriene Bulgăre, astfel încât imediat unul dintre avioanele de luptă bulgară a fost capabil să efectueze zboruri. Costul reparării celor șase motoare a depășit 6,1 milioane EUR şi a fost mai mic decât prețul oferit de compania rusă MiG.

De ce atunci a fost posibil şi acum nu mai este, Karakachano nu a precizat.

Bulgăria are obligații, atât în ​​cadrul programelor operaționale NATO, cât și în cadrul exercițiilor și misiunilor de antrenament, ca până la sosirea primelor avioane ale F-16 Block 70, achiziţionate anul trecut din Statele Unite, să repare o parte din MiG-urile rusești. În afară de MiG-29, Bulgaria a semnat și un acord cu Belarus pentru repararea a opt avioane militare Su-25.

 

Sofia vrea să vândă o parte din avioanele MiG-29

 

La începutul lunii iunie, ministrul bulgar al Apărării, Krassimir Karakachanov, declara că Bulgaria va încerca să vândă o parte din avioanele de vânătoare MiG-29, de provenienţă sovietică, atunci când cele opt avioane F-16 Block 70 – fabricate de SUA şi pe care Ministerul bulgar al Apărării le-a achiziţionat anul trecut ca parte a unui acord de 1,2 miliarde de dolari – vor intra în posesia Forţelor Aeriene Bulgăre.

Forţele Aeriene Bulgare au în serviciu, de mai bine de 30 de ani, avioane de vânătoare MiG-29. Dintre acestea, până în prezent, două s-au prăbușit, unul în septembrie 1994 – din păcate pilotul şi-a pierdut viaţa – iar cel de-al doilea în aprilie 2012.

În prezent, Bulgaria are aproximativ 14 avioane de vânătoare MiG-29 și cheltuie anual sume foarte mari de bani pentru mentenanţa acestor aeronave destul de îmbătrânite. Forţele Aeriene Bulgare sunt obligate, sub o formă sau alta, să investească în mentenanţa avioanelor MiG-29, deoarece sunt sigurele aparate cu care încă patrulează spațiul aerian, până când vor primi cele opt avioane F-16.

Odată ce Forţele Aeriene Bulgare vor primi cele opt avioane de vânătoare F-16, nu va fi necesară menținerea unei flote complete de avioane MiG-29.

Amintim că, Bulgaria a plătit, în august 2019, Agenției pentru Cooperare de Apărare și Securitate a SUA 1,2 miliarde de dolari pentru opt avioane de vânătoare F-16 Block 70. În medie, fiecare avion va costa statul bulgar 150 de milioane de dolari, dar are cele mai noi dotări disponibile pe acest tip de avion.

Cu acest pas, partea bulgară și-a îndeplinit angajamentul în cadrul contractelor pentru achiziționarea aeronavelor de luptă F-16 pentru Forțele Aeriene Bulgăre.

După confirmarea tranzacției de 1,2 miliarde de dolari partea americană, conform contractului, trebuie să înceapă procesul de construcție și de livrarea a avioanelor F-16.

Potrivit producătorului, compania americană Lockheed Martin, Block 70/72 este versiunea cea mai nouă și cea mai avansată a acestui avion de vânătoare, având o durată de viață cu 50% mai mare decât a versiunilor anterioare și poate fi operațional până în 2070 și chiar după, adică cel puțin 50 de ani de acum înainte.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

„Nimic în România pentru România. E de noaptea minții!”. Deși în România se construiește primul portavion pentru drone și fregate de ultimă generație
Războiul dronelor, dincolo de mit. De ce eșuează tehnologia occidentală scumpă în fața „improvizațiilor” de pe frontul din Ucraina
UralVagonZavod - singura întreprindere rusă care realizează asamblarea în serie a tancurilor, atât pentru nevoile armatei ruse cât și pentru export.
EXCLUSIV
Radiografia colosului cu picioare de lut. De ce „invincibila” industrie de apărare a Rusiei, sufocată de datorii și dependentă de China, nu mai poate reface armata din 2022
Mize și piedici: De ce producția blindatelor germane Lynx în Ucraina este blocată de „detaliul” esențial numit finanţare
JAS 39 Gripen "Made in Ukraine": De ce acordul cu Suedia este un "game-changer" strategic absolut pentru ucraineni
IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Inovație după modelul Ucraina: Germania are o nouă armă anti-dronă. Sistemul Skyranger primește upgrade-ul mult aşteptat
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Photo source: NATO
EXCLUSIV
Să învățăm de la Ucraina: Flota de drone. Am. Pierre Vandier, Comandantul Suprem pentru Transformare: Am discutat și cu România. Modelul e deja testat și poate fi adus și în Marea Neagră
„Reabilitare” pe frontul ucrainean? Ce se ascunde în spatele deciziei Marii Britanii de a trimite controversatele blindate Ajax
Mega-achiziție de aproiape 2 miliarde de euro: Croația își transformă armata cu tancuri Leopard și obuziere Caesar
Mark Rutte anunță noua țintă strategică a NATO: 5% din PIB pentru Apărare. Președintele Dan: „Reînarmarea nu e o alegere, e o necesitate”
SUA readuc „Fat Albert”, cel mai cunoscut avion C-130 Hercules din lume, la Marshall Aerospace pentru o nouă cutie centrală a aripii
”Vom revigora industria de apărare. Avem o tradiție”. Nicuşor Dan dă asigurări că România implementează strategia pentru industria de apărare
Viitorul bombardier stealth B-21 Raider redefinește cabina de pilotaj? Mai puțini oameni implicaţi, mai multe sisteme AI la manşă
Transformarea Forțelor Aeriene Irakiene: Bagdadul pariază pe dronele Africane și Pakistaneze
Tancul K2 Black Panther produse de compania Hyundai Rotem. Sursa foto: Defence24.com.
EXCLUSIV
Analiză: Modelul polonez. Cum să cumperi tancuri și să-ți repornești industria de apărare. O lecție pentru România?
Turcia vinde armament și în Vest: Contract gigant în Europa pentru 45 de avioane de antrenament HURJET, în valoare de 3.1 miliarde de euro
Situație dramatică la Pokrovsk. Ocupanții își stabilesc noi poziții și dețin aproape 85% din oraș
La doar o zi după România, Rheinmetall își extinde rețeaua de fabrici de muniție într-un alt stat din Flancul Estic
Luna Cobra II în România. Ajung în valuri 256 de blindate 4x4 pentru Armată, concomitent cu începerea producției la Mediaș
Războiul viitorului, decis acum. Statele Unite forțează crearea „scutului” laser anti-dronă
Noul portavion chinez Fujian e un salt tehnologic demn de o superputere, dar China mai are de învățat: Fujian e la 60% din capacitatea USS Nimitz, un portavion bătrân de 50 de ani
SUA ezită cu Tomahawk, Marea Britanie nu. Un nou lot de rachete Storm Shadow a fost livrat Ucrainei pentru a pregăti iarna în teritoriile Rusiei
De ce aviația militară a SUA vrea să-și mărească flota cu încă 300 de avioane. Nu doar F-35, ci și misteriosul F-47 sunt parte a strategiei de contracarare a Chinei
În sfârșit pulberi, după decenii de dependență de Serbia: Rheinmetall Victoria începe în România construcția celei mai moderne fabrici. 200 de tone de pulberi, dar și capacități de artilerie
Războiul ca un joc pe calculator: Sistemul "viral" prin care Ucraina își recompensează operatorii de drone pentru distrugerea infanteriei ruse
Noua armă enigmatică a Chinei: O navă de luptă semi-submersibilă și fără echipaj ce ar putea schimba paradigma războiului naval
Rusia a lansat la apă misteriosul submarin nuclear Habarovsk. Rușii se laudă că submarinul va putea lansa 6 „supertorpile” Poseidon
TOP 10 arme „invincibile” ale Rusiei: Topul marilor eșecuri, de la bombardierele PAK de generația a 6-a, la Su-75 și tancurile „fantomă”

Ştiri Recomandate

Ucraina nu știe ce au discutat rușii cu americanii, dar a fost invitată în SUA pentru o nouă rundă de discuții privind programul de pace
În premieră un Gripen E brazilian a lansat o rachetă METEOR. Rachetele aer-aer ar putea fi integrate și pe viitoarele F-35 ale României
Belgia nu dă înapoi: Finanțarea Ucrainei cu activele rusești înghețate rămâne blocadă în ciuda presiunii Comisiei pe guvernul belgian
A fost semnat contractul pentru HISAR iar România are oficial prima navă nouă după 35 de ani. Cât a costat corveta ușoară TCG Akhisar
Dronă ucraineană ,,Sea Baby” neutralizată în Marea Neagră: Scafandrii militari români s-au ocupat de detonat dispozitivul
Se reiau căutările zborului MH370. Avionul de linie Boeing 777 dispărut brusc de pe radar în 2014 fără să fie găsit vreodată e cel mai mare mister din istoria aviației
Viitoarele arme de asalt ale României, prin fonduri SAFE. Beretta plusează cu pistoale și automate fabricate aici cu transfer complet de tehnologie
Revelația unui general NATO: Cum a ajuns o forță minusculă de 2% a Ucrainei să provoace jumătate din toate pierderile armatei ruse
Fără șoferi, fără echipaj: Armata SUA dezvoltă „artileria fantomă” care se încarcă autonom pe câmpul de luptă
S-a stabilit, UE renunță definitiv la gazul rusesc. Interdicție treptată până în 2027 și controale înaintea importurilor
Marco Rubio susține că s-au făcut „progrese” către acordul de pace - dar spune că doar Vladimir Putin poate pune capăt războiului din Ucraina
Pași importanți pentru consolidarea suveranității tehnologice și a rezilienței cibernetice din România: Codata Software Solutions semnează un parteneriat strategic cu ICI București
Hegemonie aeriană: Grecia își construiește o „super-flotă” de 121 de avioane F-16 Viper pentru a domina Mediterana de Est
Deși în conflictul cu Ucraina “nu au rupt gura târgului”, sistemele rusești de rachete antiaeriene S-400 Triumf se pare că sunt la mare căutare în India
Cursa pentru recuperarea tehnologiei militare: Statele Unite cer Libanului returnarea unei bombe neexplodate GBU-39, de teama spionajului rus și chinez
„15 minute de manevre extreme”: Cum a supraviețuit un pilot american de F-16 unui atac cu rachete în Orientul Mijlociu
„Condamnate din start”: Motivul pentru care discuțiile Statele Unite-Rusia nu pot opri războiul din Ucraina
Aviația Strategică rusă și-a schimbat tacticile privind loviturile cu rachete asupra Ucrainei. Majoritatea avioanelor Tu-160 și Tu-95MS decolează acum din Extremul Orient
Donald Trump anunță că SUA nu mai contribuie la asistența Ucrainei, în timp ce Witkoff e primit călduros la Kremlin
Ucraina anunță că încă rezistă la Pokrovsk, Vovceansk și Kupyansk, deși propaganda rusă anunța încă din august ocuparea Pokrovskului
NATO trimite tot mai des avioane de luptă pentru a intercepta MiG-urile și Su-urile rusești deasupra Mării Baltice
F-35 vs. J-20. Cine ar câștiga într-o luptă aeriană? Două avioane asemănătoare, dar atât de diferite: Chinezii ar fi în avantaj într-un singur scenariu
Thales prezintă un simulator pentru scenarii anti-dronă. Militarii îl pot integra direct în instrucția din poligon
Dacă Europa vrea război, Rusia este pregătită, amenință Putin
Fosta șefă a diplomației UE, Federica Mogherini, reținută într-o anchetă privind trucarea unei licitații
Nave chineze și japoneze se șicanează în apropierea Insulelor Senkaku, disputate de ambele părți
În sfârșit ajung sistemele NSM. România, fără nave de suprafață moderne, dar măcar cu baterii de coastă Naval Strike Missile de ultimă generație
NATO lansează serviciu cloud pentru schimbul de date de luptă cu Ucraina: Aplicabil din 2026, dar securitatea rămâne o problemă
Flota fantomă a Rusiei, lovită din nou în apropierea coastelor Turciei. Al treilea petrolier a fost lovit în doar câteva zile
Polonia a primit un nou lot de Abrams și e deja de departe cel mai mare operator Abrams din Europa. România e pe lista de așteptare a livrărilor
Primul stat non-UE acceptat în mecanismum european SAFE. Un pas major în redefinirea cooperării transatlantice de apărare
România încă ține la „secret” programele de pe SAFE, dar Bulgaria le-a publicat: Printre ele se numără obuziere de 155 mm sau rachete VL Mica
pixel