Ce căutau două avioane ruse de spionaj An-30 și Il-20 atât de aproape de spațiul alianței? Eurofighter britanice dislocate în Polonia au interceptat imediat avioanele ruse
Avioane de luptă multirol Typhoon FGR4 de ultimă generație, echipate pentru misiuni de apărare aeriană, interceptare și operațiuni tactice, dislocate în Polonia, au interceptat două avioane ruse de spionaj care s-au apropiat prea mult de spațiul aerian al Alianței.
Eurofighter Typhoon britanic, interceptând un avion rus de spionj Il-20M Photo source: NATO. Photo source: NATO
Prezența aviației militare în Polonia este un element esențial al angajamentului Marii Britanii față de securitatea colectivă a NATO și demonstrează pregătirea sa de a contracara amenințările strategice emergente din districtul militar vestic al Rusiei și din Kaliningrad. Și tot de aici, din Kaliningrad, avioane ruse de spionaj militar s-au apropiat de spațiul aerian al Poloniei.
Amintim că astfel de misiuni aliate, precum efectuează britanicii în Polonia, cunoscute sub denumirea de poliție aeriană, se desfășoară și în România, în sistem rotativ. La fel ca în Polonia.
Revenind la situația de la granița poloneză, avioanele ruse care s-au apropiat de spațiul aliat au fost un An-20 și Il-20. NATO a dat ulterior publicității imagini foto din timpul misiunii de interceptare.
Ce căutau două avioane ruse de spionaj An-30 și Il-20 atât de aproape de spațiul alianței?
Primul avion identificat a fost un Antonov An-30. Acest avion cu două motoare turbopropulsoare, din perioada Războiului Rece, este configurat pentru fotografiere aeriană de înaltă rezoluție și cartografiere, ceea ce îl face un instrument de interes strategic când operează în apropierea teritoriului alianței. An-30 a fost detectat în timp ce ieșea din Kaliningrad, teritoriu controlat de Rusia, și zbura aproape de spațiul aerian monitorizat de NATO. Conform regulilor de angajare NATO pentru misiunile de poliție aeriană în timp de pace, avioanele Eurofighter Typhoon au realizat identificarea vizuală și au început escortarea de aproape pentru a se asigura că aparatul nu reprezintă un risc pentru spațiul aerian aliat sau pentru rutele de zbor comerciale.
În cadrul aceleiași misiuni, piloții britanici de Eurofighter Typhoon au interceptat un al doilea aparat rus, un Ilyushin Il-20M. Il-20M este o platformă binecunoscută de informații de semnal (SIGINT), echipată cu sisteme avansate de supraveghere electronică, antene și sisteme de colectare a datelor. Este conceput special pentru a monitoriza comunicații și emisii radar, sugerând o posibilă intenție de a culege informații militare despre desfășurările și exercițiile NATO din regiune. Avioanele de luptă britanice au efectuat interceptarea și acestui avion și au escortat îndeaproape aparatul rus până când acesta și-a schimbat cursul, îndepărtându-se de spațiul aerian NATO.
Așadar, monitorizarea spațiului aerian al NATO, desfășurarea exercițiilor aliate în regiune au fost cel mai probabil obiectivele avioanelor spion ruse. Să un uităm totodată că Polonia e un important hub militar pentru toată tehnica de luptă aliată care ajunge în Ucraina.
Aceste misiuni nu doar testează protocoalele NATO de răspuns și a timpilor de reacție, ci servesc și la cartografierea semnalelor electronice și a poziționărilor potențiale ale apărării aeriene ale forțelor aliate.

Eurofighter Typhoon britanic, interceptând un avion rus de spionj Il-20M Photo source: NATO. Photo source: NATO

Avion de luptă britanic Eurofighter Typhoon, în timpul misiunii de interceptare a unor avioane ruse. Photo source: NATO

Eurofighter Typhoon britanic, interceptând un avion rus de spionj AN-30 Photo source: NATO
Câteva date despre An-30 și Il-20
Antonov An-30 este o platformă specializată de recunoaștere, dezvoltată pe baza avionului de transport An-24 și introdusă în serviciu în anii 1970, amintește Army Recognition. Dispune de o secțiune frontală vitrată distinctivă pentru echipamentele fotografice de la bord și o cabină de pilotaj modernă pentru a îmbunătăți vizibilitatea în navigație și a țintelor. Avionul este dotat cu camere aeriene verticale și oblice, concepute pentru misiuni topografice și cartografice. Deși bătrân, An-30 este încă folosit operațional în cadrul Forțelor Aeriene Ruse și este frecvent desfășurat în misiuni de survol în baza acordurilor Open Skies sau pentru colectare de informații în apropierea unor zone disputate sau de importanță strategică.
Ilyushin Il-20M este o variantă dedicată pentru informații electronice a avionului de linie Il-18, introdus în serviciu în anii 1960 și încă utilizat activ de Armata rusă pentru misiuni de recunoaștere. Aparatul este echipat cu sistemul de recunoaștere SRS-4 Romb, camere panoramice A-87P și o gamă extinsă de echipamente SIGINT montate pe vârfurile aripilor, pe fuzelaj și în carenajele trenului de aterizare. Echipajul de la bord include analiști care monitorizează, interceptează și înregistrează în timp real semnalele radio și radar ale inamicului. Il-20M este capabil să zboare pe durate extinse și reprezintă un nod esențial în rețeaua rusă de război electronic și supraveghere, mai ales de-a lungul frontierelor estice ale NATO.
Această misiune dublă de interceptare, mai sus amintită, face parte dintr-o tendință în creștere a zborurilor rusești de recunoaștere din Kaliningrad, o enclavă rusă puternic militarizată la Marea Baltică. Amintim că pe 18 aprilie 2025, avioanele Typhoon ale Marii Britanii au fost ridicate în trei zile consecutive pentru a intercepta o serie de aeronave rusești care se apropiau de spațiul aerian NATO. Acestea au inclus alte aparate de supraveghere Il-20M și avioane de vânătoare Su-30SM, subliniind o campanie deliberată a Rusiei de colectare aeriană de informații în apropierea granițelor nord-estice ale NATO.
Rusia desfășoară regulat aceste misiuni de supraveghere și recunoaștere în regiunea baltică din mai multe motive strategice. În primul rând, aceste zboruri vizează colectarea de informații despre activitățile militare NATO, inclusiv configurația radarelor, structurile de comandă și pozițiile sistemelor de apărare aeriană. Avioane precum Il-20M și An-30 sunt echipate special pentru interceptarea comunicațiilor și realizarea de fotografii aeriene detaliate ale infrastructurii critice. Prezența lor în apropierea spațiului aerian NATO permite Rusiei să monitorizeze mișcările de trupe, să observe exerciții comune și să evalueze postura forțelor, fără a încălca legile internaționale.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News