Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Ce împiedică Europa să aibă o industrie navală puternică: Sentimentele naţionaliste, obstacol major pentru ca marile companii să dezvolte proiecte comune
Forțele navale
Data publicării:
Aspirațiile Europei de a avea o industrie constructoare de nave militare solidă și competitivă la nivel mondial se confruntă cu obstacole majore, după cum a subliniat șeful Statului Major al Marinei franceze, amiralul Nicolas Vaujour. În cadrul unei audieri parlamentare recente, Vaujour a evidențiat nevoia urgentă de coordonare între numeroasele șantiere navale de pe continent, argumentând că situația actuală fragmentată împiedică capacitatea Europei de a obține contracte avantajoase pe piața de export.
Compania Naval Group lansează a doua fregată de luptă și intervenție pentru Marina elenă. Sursa foto: Naval Group
Compania Naval Group lansează a doua fregată de luptă și intervenție pentru Marina elenă. Sursa foto: Naval Group

Potrivit lui Vaujour, Europa găzduiește aproximativ 14 șantiere navale concurente, un număr pe care îl consideră nesustenabil. În scenariul său „ideal”, acest număr ar fi redus la doar trei sau patru actori importanți, capabili să se întreacă în mod eficient, concentrându-se în primul rând pe câștigarea cotei de piață în afara continentului.

Mult mediatizatul joint-venture Naviris, înființat în 2020 între Fincantieri din Italia și Naval Group din Franța, a fost văzut ca un prim pas către această consolidare navală europeană. Cu toate acestea, Vaujour a recunoscut cu sinceritate că Naviris „din păcate, nu s-a ridicat la înălțimea așteptărilor”, potrivit Defense News.

Deși societatea a obținut o parte dintr-un contract în valoare de 1,5 miliarde de euro pentru modernizarea fregatelor franco-italiene din clasa Horizon în 2023, succesul său în căutarea oportunităților comerciale internaționale și în impulsionarea consolidării industriei a fost extrem de evaziv.

 

Strategii navale divergente: Franța vs. Italia subminează unitatea europeană

 

Un obstacol principal identificat de Vaujour este lipsa generalizată a unei strategii navale europene unificate. Fiecare țară în parte se agață de agendele sale industriale naționale, ceea ce face dificilă conlucrarea. Amiralul a menționat şi provocarea politică inerentă: „dacă trebuie să alegem între Naval Group și Fincantieri, este evident că vom alege Naval Group. Și când ești în Italia, bineînțeles că se spune Fincantieri”. Acest sentiment naționalist, combinat cu dorința de a proteja activitatea industrială regională, face improbabile inițiativele de consolidare conduse de guvern.

În plus, diferențele strategice fundamentale dintre actori-cheie precum Franța și Italia adâncesc această prăpastie. Vaujour a menționat abordările „foarte, foarte diferite” ale acestora în ceea ce privește construcția navală și dimensiunea navelor. Franța prefera din ce în ce mai mult fregatele mai mici, exemplificate de noua sa Frégate de Défense et d'Intervention (FDI), care are un deplasament de 4.500 de tone.

În comparație, noua navă de patrulare offshore PPA a Italiei cântărește 7.000 de tone, iar distrugătorul DDX are o capacitate formidabilă de 14.000 de tone. Franța consideră că navele sale FDI sunt mai potrivite pentru marinele mai mici și mai ușor de operat, ceea ce le face o opțiune atractivă pentru export, în timp ce strategia Italiei implică construirea unei flote naționale mari, cu scopul de a revinde navele pentru a îndeplini rapid comenzile primite pentru export.

 

Şantierele navale europene: Nevoia urgentă de optimizare și cooperare

 

Pentru a depăși provocarea legată de termenul de execuție, care este adesea prima întrebare adresată de potențiali cumpărători precum Norvegia, Suedia și Danemarca, Franța explorează conceptul de a comanda „corpuri goale” de la Naval Group. Acest lucru ar permite ca fregatele să fie disponibile imediat pentru export sau integrate în flota franceză în cazul în care nu apare niciun cumpărător.

Deși această idee câștigă teren în cadrul Naval Group și al Direcției Generale pentru Armament, asigurarea finanțării necesare din partea Ministerului de Finanțe rămâne un obstacol. Șantierul naval Lorient al Naval Group produce în prezent un FDI pe an, dar are capacitatea de a dubla această rată de productie.

În ciuda provocărilor, Franța urmărește în mod constant oportunitățile pe care le are la export. Un acord de parteneriat recent între Naval Group și compania norvegiană Kongsberg face referire la o potențială vânzare de fregate FDI către Marina Regală Norvegiană, existând acorduri de partajare a muncii în cazul în care Franța ar câștiga licitația în fața unor proiecte britanice, germane și italiene.

Calea către o industrie europeană constructoare de nave militare mai competitivă, asemănătoare succesului Airbus în sectorul aerospațial, pare să depindă de disponibilitatea companiilor de a fuziona.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

China folosește tactici rusești în Pacific: Un J-15 a zburat la limită pe lângă un avion militar japonez
Drone kamikaze Lancet modificate vs drone maritime. Rușii caută neîncetat antidotul pentru dronele maritime ale Ucrainei, care le-au decimat flota din Marea Neagră
După Franța și Marea Britanie, o țară din Asia alege un sistem autonom de contracarare a minelor, bazat pe inteligență artificială
Italia vrea să devină a doua putere navală nucleară din Europa: Planuri pentru achiziționarea unui portavion cu propulsie nucleară și a unei flote de drone, până în 2040
Rusia are o nouă strategie navală. Patrușev: Suntem pur și simplu obligați să dezvoltăm marina
Dronele navale ucrainene Magura au fost implicate în recentul atac asupra podului din Crimeea (Video)
Corveta ușoară pakistaneză PNS Tabuk, construită în România la Galați, în timpul unei misiuni în Golful Oman. Photo source: US Navy
EXCLUSIV
MApN confirmă că înainte de corveta ușoară turcă Hisar avea pe masă o altă ofertă. Cum justifică România alegerea și noi detalii interesante din ofertă
Marina rusă continuă să hărțuiască: Distrugătorul rusesc a urmărit o fregată germană până în portul Rostock
Navele de război rusești, trimise să supravegheze cele mai mari antrenamente navale NATO cu foc real din Europa, desfășurate în Norvegia și în largul coastei Scoției
Corveta europeană European Patrol Corvette (EPC), imagine concept. Foto: Fincantieri
EXCLUSIV
Gură de oxigen pentru industria navală românească? Care sunt șansele ca șantierele Fincantieri din România să producă nave militare
Corespondență DefenseRomania din Coreea: Tehnologie navală de ultimă generație, nave de luptă și submarine, prezentate la Busan
Ce împiedică Europa să aibă o industrie navală puternică: Sentimentele naţionaliste, obstacol major pentru ca marile companii să dezvolte proiecte comune
Unde a dispărut Flota rusă din Marea Neagră? Toate navele sunt acum înghesuite la baza navală din Novorossiysk, departe de dronele ucrainene
Rusia începe să escorteze petrolierele Flotei Fantomă în Golful Finlandei
Încă o navă din flota rusă ruginește în docul de reparații. ”Amiral Ceabanenko”, bate recordul portavionului Kuznețov
Portavionul american Harry S. Truman a ieșit din Marea Mediterană și revine la baza din Norfolk, după o misiune complicată în Marea Roșie în care a pierdut trei avioane F/A-18
Navă de tip OPV sau corvetă ușoară turcă din clasa Hisar, foto: Turkish Century @X via Turkish Navy
EXCLUSIV
Anomalia România: Cât plătim pentru corveta din Turcia, refuzată de o altă țară, și pe care nici măcar nu puteam integra rachetele americane NSM
Avioanele F-16 ale României protejează 24/24 granița Alianței cu Rusia: Imagini spectaculoase cu F-urile noastre, în misiune comună cu cele poloneze și portugheze
Ofițer ucrainean: „În 2022 navele de luptă ale Rusiei au ajuns în zona României. Azi sunt în șah”. Câte nave ruse mai sunt în Crimeea ocupată
Flota rusă pierde un cap de pod în Mediterana: Portul sirian Tartus, închiriat către un stat din Golf, la câteva luni după ce contractul cu Rusia fusese reziliat
Marea Britanie va implica Inteligența Artificială în supravegherea submarinelor rusești
Marea Britanie nu vrea să fie surprinsă de submarinele Rusiei: Sute de drone subacvatice Lura și SG-1 Fathom vor împânzi apele britanice pentru a monitoriza tot ce mișcă rușii
Imposibilul a fost reușit cu șansă și măiestrie: Piloții ruși de Su-30 doborâți de drone maritime cu rachete americane AIM-9 au făcut o mare greșeală
Portavionul USS Truman pierde încă un F/A-18F Super Hornet. Este al treilea avion pierdut în ultimele luni
Două portavioane din Marea Britanie și Italia participă la un exercițiu NATO de amploare din Marea Mediterană
Americanii sunt cu ochii pe bazele ruse din Novorossiysk. Un avion P-8 antisubmarin a scanat, deasupra Mării Negre, forțele ruse
Cu un singur portavion care ruginește, rușii râd de F-35B pe care îl consideră „supraevaluat”. Și au trei explicații pentru care Rafale a învins avioanele ruse
Forţele Navale Turce vor să domine militar Marea Mediterană: Obiective asumate, submarine nucleare și intrarea în top 5 puteri navale din lume
Europenii învață lecția navelor ruse transformate în „submarine” (Video). Drona franceză Seaquest, copie a Magura 5 ucraineană, a lovit cu succes o barjă
Marea Britanie își trimite portavionul Prince of Wales în Marea Mediterană, marcând începutul misiunii globale “Operation Highmast”

Ştiri Recomandate

Noua amenințare pentru flota rusă din Marea Neagră (FOTO/VIDEO): Ucraina prezintă TOLOKA, drona care poate lovi la 2000 km distanţă
Provocare fără precedent pe Flancul Estic al NATO: Trei avioane rusești MiG-31 au încălcat spațiul aerian al Estoniei, amplificând tensiunile diplomatice
Rușii sunt îndemnați să îndure pentru că „bugetul militar” va continua încă 5-8 ani
Rolul de stat proxy al Belarusului este în creștere și capătă noi valențe. Minskul a informat în timp real Polonia că era ținta dronelor ruse
Conductele au devenit arma secretă a Rusiei în zona de război. Acestea sunt folosite pentru transportul în secret de trupe și provizii
Analiză OSINT: Cum a construit Rusia un nou complex de lansare a dronelor lângă Ucraina și de ce e un indiciu că războiul dronelor intră într-o nouă etapă
„Zidul dronelor” se ridică: Statele europene se întorc cu faţa către lecțiile de război ale Ucrainei după atacul rusesc asupra Poloniei
Ionuț Moșteanu: Armata României trebuie să fie capabilă să reziste pe cont propriu până vine „cavaleria”. Piloții și militarii ucraineni vor continua să se pregătească la noi
UE a propus al 19-lea pachet de sancțiuni împotriva Rusiei. „Ținta” sunt hidrocarburile ruse, esențiale pentru bugetul Federației
Lumea se reconfigurează iar SUA nu pot concura cu China fără aliați. Mircea Geoană: Trebuie să ținem și noi pasul. Fie ne vom scufunda strategic, fie vom prospera
Sursă foto: Rueconomics.ru
EXCLUSIV
Rusia lansează noile rachete hipersonice Zircon ca un atac geopolitic clar asupra SUA. America e obligată să se trezească, altfel riscă să piardă trenul
Trump recunoaște eșecul păcii în 24 de ore și spune că e dezamăgit de Putin deși credea că războiul din Ucraina va fi cel mai ușor de rezolvat
Socoteala de acasă a F-35 nu se potrivește cu cea din târg. Prețul F-35 pentru Elveția a explodat iar o comisie va analiza ce a mers prost
O nouă țară se alătură clubului select de state care dețin portavioane. Cine țintește achiziția navei Giuseppe Garibaldi și devine „new entry” al portavioanelor
Germania vrea o soluție cu termen limită pentru viitorul avion european de generația a 6-a. FCAS, înlocuitorul Eurofighter, o dispută franco-germană?
„Vrem să luăm înapoi baza militară Bagram”. Pentru a contracara influența Chinei, Donald Trump vrea ca Armata SUA să revină în Afganistan
Fragmente ale unei rachete au fost găsite în estul Poloniei. Cel mai probabil e vorba de o rachetă care interceptat dronele rusești
Rusia nu are un parteneriat echitabil cu Coreea de Nord. Kim Jong-un, „dezamăgit” de compensațiile primite?
Un parteneriat istoric pentru securitatea Europei de Est: Cum a forțat incidentul cu dronele rusești o cooperare fără precedent între Polonia și Ucraina
Militari ucraineni în regiunea Donețk, direcția Pokrovsk
EXCLUSIV
Război la intensitate mare: Forțele ruse și-au dublat numărul de atacuri pe o direcție importantă în Donețk
De la scut anti-rachetă la „partajare nucleară”: Cum își schimbă Polonia strategia de apărare și de ce se uită spre Franța, nu spre SUA
Secretele dronelor ruseşti „Rubicon”, expuse la liber pe internet: Un propagandist rus a dezvăluit din greșeală o importantă facilitate militară (FOTO)
„Bestia” americană se reinventează. De ce Armata SUA grăbește radical modernizarea legendarului tanc Abrams?
„Ziua rafinăriilor ruse” pentru Ucraina: Dronele ucrainene aproape că au ajuns la Urali unde și rafinăria Neftekhim Salavat a Gazprom a fost lovită azi-noapte
Forțele speciale ale Ucrainei au lovit rafinăria de petrol rusă din Volgograd. Din totalul prelucării petroliere a Rusiei, 5.6% se află la Volgograd
Ambasadorul ucrainean Oleksandr Levchenko
EXCLUSIV
Russia launches new Zircon hypersonic missiles in a clear geopolitical attack on the US. America must wake up
Update nu doar la avioane. Un aliat esențial al SUA în Asia va dispune de un simulator F-16 Bock 70 Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american
Kremlinul pompează ”până la 300 de milioane de euro” pentru cumpărarea votului din 28 septembrie, anunță ambasadorul Republicii Moldova
Franța a dezvăluit indirect, în premieră, numărul de avioane Mirage-2000 livrate Ucrainei. Iar veștile nu sunt bune, departe de cele mai optimiste prognoze
Aviația militară a Turciei a primit al 4-lea T-70. Programul elicopterului Black Hawk turcesc supraviețuiește pe modul „avarie”
UE înăsprește regulile privind exportul de tehnologii cu dublă utilizare, care folosesc mașinii de război a Rusiei
Pakistanul extinde frăția strategică din zona Orientului Mijlociu: Acord de "apărare reciprocă", semnat cu Arabia Saudită
pixel