Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Cele 5 generații ale aviației militare. Și o întrebare ridicată în SUA: Este cu adevărat bombardierul B-21 Raider, generația a 6-a?
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Experții consideră că există în prezent șase generații de avioane. SUA au în prezent două programe de dezvoltare a avioanelor de generația a 6-a. E vorba de NGAD - un avion de luptă care va trebui să înlocuiască F-22 Raptor, și bombardierul B-21 Raider, avion deja construit care a efectuat și primele zboruri. Ambele sunt esențiale, în ciuda faptului că există voci controversate care vorbesc de amânarea sau chiar anularea NGAD, în contextul costurilor mari ale NGAD. Dar nici B-21 Raider nu e ocolit de controverse, după ce un oficial american, fost general, și-a manifestat scepticismul cu privire la generația B-21.
Bombardierul nuclear B-21, aflat în dezvoltare de compania Northrop Grumman pentru US Air Force.
Bombardierul nuclear B-21, aflat în dezvoltare de compania Northrop Grumman pentru US Air Force.

Versiunile timpurii ale tehnologiei stealth pe aeronave precum bombardierul F-117A Nighthawk și B-2 Spirit erau delicate și greu de întreținut, a transmis Heather Penney, un pilot de F-16 pensionat și rezident senior la Institutul Mitchell pentru Studii Aerospațiale, potrivit Defense News.

2. Realimenta... (f_117_nighthawk_realimentare_52719200.jpg)

Realimentarea unui F-117 Nighthawk, sursă foto: US Air Force

Stealth-ul a făcut salturi considerabile înainte de-a lungul anilor pentru a fi mai practic și mai fiabil, a spus Penney, iar capabilitatea stealth a unui avion de luptă din a șasea generație trebuie, de asemenea, să facă un alt pas înainte pentru a fi menținută și pentru a oferi performanțe mai bune.

Penney, dar și generalul-locotenent (în retragere) Clinton Hinote, fostul responsabil cu designul Forțelor Aeriene americane viitoare,  au spus că următoarea generație de aeronave trebuie să preia cantități mari de date detaliate și să le fuzioneze într-un mod care să rezolve spațiul de luptă.

O aeronavă din a șasea generație „ar trebui să fie capabilă nu numai să aibă acești senzori avansați, nu doar să privească înainte, ci și în lateral și înapoi, și prin [mai multe] fenomene” precum radar, infraroșu și alte frecvențe, a spus Penney.

 

Să vorbim despre viitorul avion de luptă american NGAD, un proiect deja controversat considerat de generația a 6-a

 

3. Compania L... (programul-militar-ngda_75397200.jpg)

NGAD. Sursa foto: Lockheed Martin via The Aviationist

SUA au în prezent două programe de dezvoltare a avioanelor de generația a 6-a. E vorba de NGAD - un avion de luptă care va trebui să înlocuiască F-22 Raptor, și bombardierul B-21 Raider, avion deja construit care a efectuat și primele zboruri. Ambele sunt esențiale, în ciuda faptului că există voci controversate care vorbesc de amânarea sau chiar anularea NGAD, în contextul costurilor mari ale NGAD.

Iar Forțele Aeriene (ale SUA) doresc ca NGAD să facă echipă cu drone operate de inteligență artificială, cunoscute ca avioane de luptă colaborative sau CCA, ca parte a conceptului de „familie de sisteme”. CCA-urile ar putea desfășura misiuni de lovitură, pot bloca radarele inamice, pot efectua recunoașteri sau chiar pot servi ca momeală.

Problema costului ridicat al motorului adaptiv care oferă caracteristici de eficiență superioară, ar putea fi ocolită dacă NGAD va fi gândit altfel decât un avion de vânătoare cum este acum F-22, consideră  Hinote. 

Forțele Aeriene au planificat până acum ca NGAD să aibă un nou tip de sistem de propulsie cunoscut sub numele de motor adaptiv , care poate trece la configurații diferite, mai eficiente, în funcție de situația de zbor. Companiile Pratt & Whitney și General Electric Aerospace își dezvoltă fiecare propriile motoare adaptive ca parte a programului de propulsie adaptivă de generație următoare.

Cu toate acestea, un motor adaptiv ar fi foarte scump, a spus Hinote. Și, cu crizele bugetare serioase care au determinat Forțele Aeriene să-și reconsidere planurile și proiectele pentru NGAD, serviciul se gândește dacă să-și reducă (cerințele) pentru motor pentru a reduce prețul NGAD.

Secretarul Forțelor Aeriene Frank Kendall a declarat într-un interviu din iunie pentru Defense News că a face motorul NGAD mai mic și mai puțin complex este o opțiune care se ia în considerare.

Dar o capabilitate mai bună de luptă pentru misiuni de vânătoare nu ar fi probabil pe lista de dorințe pentru avioanele din a șasea generație, a spus Hinote. El nu se așteaptă ca acele avioane să aibă progrese în manevrabilitate la viteză mică sau un accent pe tunuri care să le permită angajarea în spații relativ apropiate.

„F-22 poate obține un [unghi de atac] înalt în moduri pe care nu le-am văzut niciodată”, a spus Hinote. „Sukhoi Su-57, același lucru. Nu cred că [unghiul de atac] este relevant pentru impunerea superiorității aeriene în Pacific.”

Departamentul american al Apărării nu păstrează o taxonomie exactă și rapidă a generațiilor de avioane. Dar în 2017, un purtător de cuvânt de la Baza Aeriană Comună Langley-Eustis din Virginia a sintetizat evoluția aviației tactice de după al Doilea Război Mondial în abordarea pe generații de aeronave cu evidențierea salturilor generaționale.

 

Cele 5 generații ale aviației militare

 

4. Avioane Mi... (mig-21-f-16-sua_28102400.jpg)

Avioane MiG-21 românești, în misiune alături de avioane americane de tip F-16 Fighting Falcon, aparținând Escadrilei 510 Expediționară de Vânătoare „Buzzards”. Foto: U.S. Air Forces in Europe and Air Forces Africa

Jeffrey Hood, de la biroul de afaceri publice al Aripii 633 a bazei aeriene, a spus că prima generație de avioane de luptă care a apărut după cel de-al Doilea Război Mondial a profitat de tehnologia nouă a avioanelor cu reacție și cea a aripilor înclinate, spre deosebire de aripile perpendiculare (pe corpul avionului) care erau anterior un standard. Dar acele avioane de luptă, cum ar fi F-86 Sabre, erau limitate la viteze subsonice și la tunuri de bord.

Totul s-a schimbat după ce Chuck Yeager a spart bariera sunetului în 1947. Acest lucru a deschis ușa unei a doua generații de avioane, cum ar fi F-104 Starfighter, care trecut de Mach 1 și chiar de Mach 2 și care puteau transporta radar și rachete aer-aer la bord, a scris Hood.

A treia generație – care a inclus F-4 Phantom din epoca Vietnamului – a încorporat radare avansate și rachete mai bine ghidate care puteau angaja inamici dincolo de raza vizuală.

După aceea au venit F-14 Tomcat, F-15 Eagle, F-16 Fighting Falcon și F-18 Hornet - a patra generație de luptători care pot manevra la forțe G mari, pot folosi legături de date digitale pentru a partaja informații, pot urmări și lovi mai multe ținte de suprafață folosind lasere sau ghidaj GPS.

Într-un studiu din 2016 publicat de Institutul Mitchell pentru Studii Aerospațiale, generalul Jeff Harrigian, acum pensionat, a spus că luptătorii din a cincea generație, cum ar fi F-22 și F-35, includ abilități de ascundere, autoapărare îmbunătățită, de detectare și bruiaj, integrate, avionică și multe altele.

 

E într-adevăr B-21 Raider american un bombardier de generația a 6-a? Generalul american Hinote e sceptic

 

5. Un prototi... (b-21-raider_25169600.jpeg)

Un prototip al bombardierului strategic B-21 Raider. Sursa Foto: Northrop Grumman

Caracteristicile stealth și arhitectura deschisă ale lui B-21 Raider nu-l fac neapărat de generația a șasea”, consideră Hinote.

Northrop Grumman și-a prezentat bombardierul B-21 Raider drept primul avion de generația a șasea. Într-un interviu acordat Defense News înainte de lansarea B-21 în 2022, un oficial Northrop a spus că stealth-ul de ultimă tehnologie al bombardierului, utilizarea arhitecturii sistemelor deschise și utilizarea tehnologiilor avansate de rețea și de partajare a datelor pentru a conecta senzorii la trăgători din mai multe domenii fac din B-21 „primul dintre sistemele din a șasea generație”.

Aceste abilități sunt probabil suficiente pentru ca B-21 să se califice ca un avion de generația a șasea, a spus Penney, deși a spus că nivelurile sale ridicate de clasificare fac dificil pentru observatorii externi să evalueze dacă este la înălțimea reclamei.

Hinote privește afirmațiile lui Northrop cu ceva mai mult scepticism și consideră că este mai mult o abordare de marketing, dar constată că aceste definiții generaționale sunt în mare măsură chestiuni de opinie.

„Dacă vor să-l numească a șasea generație, sigur”, a spus Hinote. „Nu cred neapărat că caracteristicile stealth și arhitectura deschisă ale lui B-21 fac automat o schimbare generațională în ceea ce avem. Este un pas incremental, este un pas bun, mă bucur că o facem, dar probabil că nu este atât de mare încât să fie cu adevărat generațional.”

CITEȘTE ȘI: F-35 a fost dezvoltat de americani pentru a lupta împotriva Rusiei în Europa. Împotriva China e nevoie de alte caracteristici și trecerea la NGAD, generația a 6-a


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

O situație cu adevărat ciudată: De ce au mutat rușii doar 9 din cele 120 de avioane Su-34 la o bază dedicată exclusiv bombardierelor strategice
Cum a ajuns Su-35 rus „victima” americanilor. Rusia insistă că o putere din Asia de Sud-Est va cumpăra cel mai promovat avion al rus, deși aceasta a făcut un pas în spate
Dacă aveați dubii că F-22 e cel mai bun avion din lume, americanii vor să vi le spulbere: Raptor va avea senzori noi și devine și mai letal
Moment istoric pentru Anka-3 (Video): Primul avion stealth de luptă fără pilot al Turciei a lansat de la 6.000 metri altitudine muniție ghidată reală
Rusia lansează rachete „nucleare false” Kh-55SM pentru a lovi şi intimida Ucraina: Doar că se confruntă cu o rată impresionată de interceptare de 85%
În sfârșit au înțeles că e prea mult. Europa va „combina” programele avioanelor de luptă de generația a 6-a, pe principiul „unul, dar bun”
Şeful Statului Major al U.S. Air Force: ,,În faţa Chinei, Statele Unite au nevoie de mai multă forță aeriană și avem nevoie de ea chiar acum''
SUA au finalizat desfășurarea în Europa a bombelor nucleare modificate B61-12
În timpul unui atac rusesc asupra Ucrainei, două avioane F-35 ale Norvegiei au fost desfășurate în Polonia: Incidentul a marcat o demonstraţie de forţă a NATO
Aeronave F-16 ale Forțelor Aeriene Române, ridicate de la sol în urma celui mai recent atac rusesc asupra Ucrainei: Sistemele de monitorizare au semnalat încălcări ale spațiului aerian
Preambul pentru România? Olanda înlocuiește PATRIOT-ul donat Ucrainei cu un sistem nou: Raytheon a primit deja comanda de producție
Rusia vorbește despre creșterea rolului avionului de luptă Su-57 Felon pe frontul din Ucraina: Este posibil ca acesta să fie modul în care armata rusă se răzbună
Deși se laudă intens cu bombele cu planare, Rusia produce doar cadrul de aluminiu. Restul componentelor sunt importate
Statele Unite trimit un mesaj Coreei de Nord prin desfășurarea bombardierelor B-1B: Un răspus la capacitatea tot mai mare a Phenianul de a dezvolta arme cu rază lungă de acțiune
Grecia redefinește echilibrul strategic în Marea Mediterană prin recepționarea ultimelor avioane de luptă Rafale F3R
O imagine rară cu momentul în care un avion ucrainean MiG-29 lansează o bombă de tip AASM Hammer asupra unor ținte rusești
O nouă țară din Europa a ales achiziția de H145M. Elicopterele multirol sunt propuse și României, dar programul nu pare o prioritate
După dislocarea Rafale în România, Franța se conectează total la Europa: Pentru prima dată tehnicienii avioanelor Rafale vor lucra și pe Eurofighter
Ucraina are visuri mărețe: Avioane F-35. România e în schimb singurul stat din regiune care va avea acces la cel mai performant avion de luptă din lume
Un F-35 a zburat „umăr la umăr” cu un Su-34 (Video). Într-o regiune în care prezența Su-34 rus a ridicat multe semne de întrebare
Criză de piloți pentru avioane de luptă. Cum încearcă SUA să rezolve problema numărului de piloți, printr-un amplu program de formare
Avantaj China? Într-un război în Pacific, China ar putea paraliza aviația militară a SUA cu mai puține lovituri decât ar avea SUA nevoie să o paralizeze pe cea chineză
Aviația militară a Germaniei va fi și mai letală. Rachete Taurus pentru Luftwaffe până după 2045, într-o nouă versiune ce va suprima noile sisteme de apărare
La ora aceasta nu există nimic peste F-35. Tîlvăr: F-35 nu a fost ușor de cumpărat. Nu era suficient ca România doar să aibă bani
Patru avioane de vânătoare norvegiene de tip F-35 au fost dislocate în Polonia pentru apărarea centrului logistic de pe aerodromul Rzeszów
Neimpresionată de avioanele rivalilor, SUA se întreabă: E oare potrivit designul înlocuitorului F-22? Miza e mare, va fi un singur program de generația a 6-a
Ucraina forțează „pana prostului” pentru bombardierele ruse Tu-95 și Tu-160. Arde adânc în teritoriul rus un depozit de combustibil pentru aviație strategică
Cele 4 cauze pentru care dronele ucrainene nu pot lovi capitala Rusiei la fel de eficient cum lovesc „shahedurile” ruse Kievul
S-a stabilit un nou record istoric. Cum a doborât un pilot ucrainean de F-16 șase rachete rusești deși avea la bord doar patru rachete aer-aer
Mai au viitor elicopterele de atac? Franța mută inteligent și le integrează într-un singur aparat: Un elicopter Gazelle și o dronă au făcut deja primul pas

Ştiri Recomandate

Efectul Trump și oprirea ajutorului SUA? Românii au strâns o sumă record pentru Ucraina: „Scut” românesc împotriva dronelor kamikaze rusești
Trump a oprit tot ajutorul militar acordat Ucrainei. Inclusiv livrările de armament american în desfășurare au fost întoarse din drumul spre Polonia
Război comercial (aproape) total: Trump lovește cu taxe vamale Canada, Mexic și China. Se pregătește Europa, în schimb Rusia ar putea fi iertată de unele sancțiuni
Pe fondul agravării situației din jurul războiul din Ucraina, Franța este tot mai prezentă în zona Mării Negre. Patru avioane militare franceze au evoluat simultan în regiune
Cele mai mari arme ale armatei ucrainene, obuzierele 2S7 Pion, rămân fără muniție de calibru 203 milimetri. Stocurile din statele membre NATO se epuizează, iar singurii producători rămân în Rusia
Ambasada Ucrainei în România, mesaj de mulţumire: Le mulțumim autorităților române, care au demonstrat din nou sprijinul față de poporul ucrainean
Cu sprijinul companiei Saab, Germania îşi modernizează arsenalul de rachete de croazieră Taurus
Noi cu pacea, ruşii cu războiul | Până la stabilirea a unei încetări temporare a focului în Ucraina, Rusia intenționează să lanseze 500 de drone kamikaze pe zi asupra ucrainenilor
Avioane franceze Rafale cu arme nucleare în Europa? Franța, dispusă să facă o mișcare fără precedent în fața Rusiei, dacă SUA fac un pas în spate
În timp ce Ungaria refuză orice ajutor pentru Ucraina, statele nordice îi cer hiperbogatei Norvegie să bage mai adânc mâna în buzunar: 0,75% din PIB e prea puțin
Germanii nu vor ca tancurile să aparţină trecutului: KNDS Germania testează Leopard 2 ARC 3.0 ca soluţie de combatere a dronelor pe câmpul de luptă
Comandă uriașă, de 5.000 de rachete antiaeriene LMM, pentru Kiev. Britanicii împușcă doi iepuri dintr-o lovitură: Sprijină masiv apărarea Ucrainei și își ajută industria locală de apărare
Dictatul de la Washington: Ucraina ar trebui să cedeze teritorii, iar Rusia să accepte forțele de menținere a păcii europene
Cum trei partide din România blochează Armata să-și apere cetățenii de dronele rusești. Deși legea a trecut, au schimbat strategia
Demonstrație de forță a SUA în peninsula coreeană: Portavionul Carl Vinson ajunge în Coreea de Sud, la câteva zile după ce Phenianul a testat rachete strategice
Germania se pregătește să aloce sute de miliarde pentru domeniul apărării și securității
Dacă pentru România elicopterele de atac nu sunt o prioritate, pentru Polonia sunt. Polonezii preiau în leasing AH-64 Apache până încep livrările celor 96 achiziționate
Mobilizare în România pentru a ajuta Ucraina cu drone și sisteme EW de care ar putea beneficia și românii care luptă sub comanda Ucrainei. Hossu: E timpul să acționăm
Pentagonul oprește atacurile cibernetice împotriva Rusiei
Armistițiu de probă? Macron și Starmer propun încetarea focului timp de o lună în Ucraina. Luptele terestre ar urma să fie excluse
Bolojan: Garanțiile de securitate nu sunt doar pentru Ucraina, ci pentru tot Flancul estic și nu pot fi asigurate fără un sprijin din partea SUA
SUA nu mai vor să semneze acordul cu Ucraina pentru minerale după incidentul fără precedent dintre Zelenski și Trump din Biroul Oval
Zelenski, partenerii Ucrainei se reunesc pentru un summit-cheie la Londra, după incidentele de la Casa Albă
Bluf rusesc cu Su-57 privind o țară care se pregătește să semneze un mare contract. Rușii sunt misterioși și dau de înțeles că ar putea fi pentru Su-75
Un plan de încetare a focului în Ucraina, care va fi prezentat Statelor Unite, urmează să fie elaborat de Regatul Unit şi Franța: Destinul manifest al americanilor este să fie de partea ucrainenilor
După eșecurile înregistrate pe frontul din Ucraina, SUA dezvoltă o nouă bombă „GLSDB 2.0” care ar trebui să rezolve problema vulnerabilităţii la războiul electronic
Israelul face lobby pe lângă SUA pentru ca Rusia să-și continue prezența în Siria: Se intenţionează stoparea ascensiunii militare a Turciei în regiune
Lituania va produce „arme strategice” în cooperare cu Ucraina: Industria ucraineana de apărare are un potențial incredibil de a deveni un actor de talie mondială
În Ucraina, sistemul de apărare antiaeriană NASAMS a interceptat peste 900 de rachete rusești cu o eficiență de 94%
Forțele Aeriene ale SUA testează capacitățile bombardierelor B-2 Spirit într-un mediu contestat, pe măsură ce tensiunile cresc în Pacific
Alternativa germană la un centru european de lansare spațială: Bundeswehr-ul comandă dezvoltarea unui avion hipersonic care va ajunge în spațiu
Avantajul militar al armelor hipersonice: Armata SUA va lansa prima variantă terestră a noii arme hipersonice cu rază lungă de acțiune LRHW în 2025
pixel