Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Cele 5 generații ale aviației militare. Și o întrebare ridicată în SUA: Este cu adevărat bombardierul B-21 Raider, generația a 6-a?
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Experții consideră că există în prezent șase generații de avioane. SUA au în prezent două programe de dezvoltare a avioanelor de generația a 6-a. E vorba de NGAD - un avion de luptă care va trebui să înlocuiască F-22 Raptor, și bombardierul B-21 Raider, avion deja construit care a efectuat și primele zboruri. Ambele sunt esențiale, în ciuda faptului că există voci controversate care vorbesc de amânarea sau chiar anularea NGAD, în contextul costurilor mari ale NGAD. Dar nici B-21 Raider nu e ocolit de controverse, după ce un oficial american, fost general, și-a manifestat scepticismul cu privire la generația B-21.
Bombardierul nuclear B-21, aflat în dezvoltare de compania Northrop Grumman pentru US Air Force.
Bombardierul nuclear B-21, aflat în dezvoltare de compania Northrop Grumman pentru US Air Force.

Versiunile timpurii ale tehnologiei stealth pe aeronave precum bombardierul F-117A Nighthawk și B-2 Spirit erau delicate și greu de întreținut, a transmis Heather Penney, un pilot de F-16 pensionat și rezident senior la Institutul Mitchell pentru Studii Aerospațiale, potrivit Defense News.

2. Realimenta... (f_117_nighthawk_realimentare_52719200.jpg)

Realimentarea unui F-117 Nighthawk, sursă foto: US Air Force

Stealth-ul a făcut salturi considerabile înainte de-a lungul anilor pentru a fi mai practic și mai fiabil, a spus Penney, iar capabilitatea stealth a unui avion de luptă din a șasea generație trebuie, de asemenea, să facă un alt pas înainte pentru a fi menținută și pentru a oferi performanțe mai bune.

Penney, dar și generalul-locotenent (în retragere) Clinton Hinote, fostul responsabil cu designul Forțelor Aeriene americane viitoare,  au spus că următoarea generație de aeronave trebuie să preia cantități mari de date detaliate și să le fuzioneze într-un mod care să rezolve spațiul de luptă.

O aeronavă din a șasea generație „ar trebui să fie capabilă nu numai să aibă acești senzori avansați, nu doar să privească înainte, ci și în lateral și înapoi, și prin [mai multe] fenomene” precum radar, infraroșu și alte frecvențe, a spus Penney.

 

Să vorbim despre viitorul avion de luptă american NGAD, un proiect deja controversat considerat de generația a 6-a

 

3. Compania L... (programul-militar-ngda_75397200.jpg)

NGAD. Sursa foto: Lockheed Martin via The Aviationist

SUA au în prezent două programe de dezvoltare a avioanelor de generația a 6-a. E vorba de NGAD - un avion de luptă care va trebui să înlocuiască F-22 Raptor, și bombardierul B-21 Raider, avion deja construit care a efectuat și primele zboruri. Ambele sunt esențiale, în ciuda faptului că există voci controversate care vorbesc de amânarea sau chiar anularea NGAD, în contextul costurilor mari ale NGAD.

Iar Forțele Aeriene (ale SUA) doresc ca NGAD să facă echipă cu drone operate de inteligență artificială, cunoscute ca avioane de luptă colaborative sau CCA, ca parte a conceptului de „familie de sisteme”. CCA-urile ar putea desfășura misiuni de lovitură, pot bloca radarele inamice, pot efectua recunoașteri sau chiar pot servi ca momeală.

Problema costului ridicat al motorului adaptiv care oferă caracteristici de eficiență superioară, ar putea fi ocolită dacă NGAD va fi gândit altfel decât un avion de vânătoare cum este acum F-22, consideră  Hinote. 

Forțele Aeriene au planificat până acum ca NGAD să aibă un nou tip de sistem de propulsie cunoscut sub numele de motor adaptiv , care poate trece la configurații diferite, mai eficiente, în funcție de situația de zbor. Companiile Pratt & Whitney și General Electric Aerospace își dezvoltă fiecare propriile motoare adaptive ca parte a programului de propulsie adaptivă de generație următoare.

Cu toate acestea, un motor adaptiv ar fi foarte scump, a spus Hinote. Și, cu crizele bugetare serioase care au determinat Forțele Aeriene să-și reconsidere planurile și proiectele pentru NGAD, serviciul se gândește dacă să-și reducă (cerințele) pentru motor pentru a reduce prețul NGAD.

Secretarul Forțelor Aeriene Frank Kendall a declarat într-un interviu din iunie pentru Defense News că a face motorul NGAD mai mic și mai puțin complex este o opțiune care se ia în considerare.

Dar o capabilitate mai bună de luptă pentru misiuni de vânătoare nu ar fi probabil pe lista de dorințe pentru avioanele din a șasea generație, a spus Hinote. El nu se așteaptă ca acele avioane să aibă progrese în manevrabilitate la viteză mică sau un accent pe tunuri care să le permită angajarea în spații relativ apropiate.

„F-22 poate obține un [unghi de atac] înalt în moduri pe care nu le-am văzut niciodată”, a spus Hinote. „Sukhoi Su-57, același lucru. Nu cred că [unghiul de atac] este relevant pentru impunerea superiorității aeriene în Pacific.”

Departamentul american al Apărării nu păstrează o taxonomie exactă și rapidă a generațiilor de avioane. Dar în 2017, un purtător de cuvânt de la Baza Aeriană Comună Langley-Eustis din Virginia a sintetizat evoluția aviației tactice de după al Doilea Război Mondial în abordarea pe generații de aeronave cu evidențierea salturilor generaționale.

 

Cele 5 generații ale aviației militare

 

4. Avioane Mi... (mig-21-f-16-sua_28102400.jpg)

Avioane MiG-21 românești, în misiune alături de avioane americane de tip F-16 Fighting Falcon, aparținând Escadrilei 510 Expediționară de Vânătoare „Buzzards”. Foto: U.S. Air Forces in Europe and Air Forces Africa

Jeffrey Hood, de la biroul de afaceri publice al Aripii 633 a bazei aeriene, a spus că prima generație de avioane de luptă care a apărut după cel de-al Doilea Război Mondial a profitat de tehnologia nouă a avioanelor cu reacție și cea a aripilor înclinate, spre deosebire de aripile perpendiculare (pe corpul avionului) care erau anterior un standard. Dar acele avioane de luptă, cum ar fi F-86 Sabre, erau limitate la viteze subsonice și la tunuri de bord.

Totul s-a schimbat după ce Chuck Yeager a spart bariera sunetului în 1947. Acest lucru a deschis ușa unei a doua generații de avioane, cum ar fi F-104 Starfighter, care trecut de Mach 1 și chiar de Mach 2 și care puteau transporta radar și rachete aer-aer la bord, a scris Hood.

A treia generație – care a inclus F-4 Phantom din epoca Vietnamului – a încorporat radare avansate și rachete mai bine ghidate care puteau angaja inamici dincolo de raza vizuală.

După aceea au venit F-14 Tomcat, F-15 Eagle, F-16 Fighting Falcon și F-18 Hornet - a patra generație de luptători care pot manevra la forțe G mari, pot folosi legături de date digitale pentru a partaja informații, pot urmări și lovi mai multe ținte de suprafață folosind lasere sau ghidaj GPS.

Într-un studiu din 2016 publicat de Institutul Mitchell pentru Studii Aerospațiale, generalul Jeff Harrigian, acum pensionat, a spus că luptătorii din a cincea generație, cum ar fi F-22 și F-35, includ abilități de ascundere, autoapărare îmbunătățită, de detectare și bruiaj, integrate, avionică și multe altele.

 

E într-adevăr B-21 Raider american un bombardier de generația a 6-a? Generalul american Hinote e sceptic

 

5. Un prototi... (b-21-raider_25169600.jpeg)

Un prototip al bombardierului strategic B-21 Raider. Sursa Foto: Northrop Grumman

Caracteristicile stealth și arhitectura deschisă ale lui B-21 Raider nu-l fac neapărat de generația a șasea”, consideră Hinote.

Northrop Grumman și-a prezentat bombardierul B-21 Raider drept primul avion de generația a șasea. Într-un interviu acordat Defense News înainte de lansarea B-21 în 2022, un oficial Northrop a spus că stealth-ul de ultimă tehnologie al bombardierului, utilizarea arhitecturii sistemelor deschise și utilizarea tehnologiilor avansate de rețea și de partajare a datelor pentru a conecta senzorii la trăgători din mai multe domenii fac din B-21 „primul dintre sistemele din a șasea generație”.

Aceste abilități sunt probabil suficiente pentru ca B-21 să se califice ca un avion de generația a șasea, a spus Penney, deși a spus că nivelurile sale ridicate de clasificare fac dificil pentru observatorii externi să evalueze dacă este la înălțimea reclamei.

Hinote privește afirmațiile lui Northrop cu ceva mai mult scepticism și consideră că este mai mult o abordare de marketing, dar constată că aceste definiții generaționale sunt în mare măsură chestiuni de opinie.

„Dacă vor să-l numească a șasea generație, sigur”, a spus Hinote. „Nu cred neapărat că caracteristicile stealth și arhitectura deschisă ale lui B-21 fac automat o schimbare generațională în ceea ce avem. Este un pas incremental, este un pas bun, mă bucur că o facem, dar probabil că nu este atât de mare încât să fie cu adevărat generațional.”

CITEȘTE ȘI: F-35 a fost dezvoltat de americani pentru a lupta împotriva Rusiei în Europa. Împotriva China e nevoie de alte caracteristici și trecerea la NGAD, generația a 6-a


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Veste bună: Europa, la doar câțiva ani distanță de rachetele TP15 și RJ10 care străpung apărarea antiaeriană inamică. „Super rachete” pentru Super Rafale
“Radarele zburătoare” rusești A-50U au fost semnalate pe direcția Sumy: Apariția acestora în zonă poate indica pregătirea unor noi acțiuni ofensive în regiune
Franța nu doar că nu slăbește ajutorul pentru Ucraina, dar accelerează puternic: Mai multe avioane Mirage 2000-5F și posibilitatea ca alte țări să livreze și ele
Algeria, care a semnat recent cu Rusia pentru Su-57, a primit și avioane Su-35. Devine al doilea client extern după China iar o a treia țară se pregătește și ea
Sursă foto: Forțele Aeriene Române - ROAF Facebook
EXCLUSIV
Gl. Simionescu explică de ce era greu de zburat ''fierul de călcat''. Aripa delta a MiG-21 LanceR și viteza mare inclusiv la aterizare nu ierta piloților greșeala
F-35, victima efectului de domino: Canada a anunțat și ea că analizează posibilitatea de a renunța la F-35. Pentru SUA ar fi o lovitură de 13 mld. de dolari
Există viață și după F-35. Turcia alege oficial Eurofighter, dar în cea mai modernă versiune posibilă: Tranche 4 cu radar AESA
Bombardiere rusești cu rază lungă de acțiune Tu-22M3 au patrulat deasupra Mării Baltice. Avioane de vânătoare occidentale au escortat aparatele ruse
Portugalia e primul stat care renunță la F-35 și arată cu degetul către noua politică a SUA. Cu resursa de F-16 spre finalul vieții, există acum două opțiuni
Avioane Craiova bate toate recordurile și înregistrează întârzieri la întârzieri. MApN va percepe penalități în programul de modernizare IAR-99
Pentru ce se pregăteşte aviația strategică a Rusiei? Acumularea masivă de bombardiere rusești în peninsula Kola (Foto)
Avioane de luptă Rafale au traversat Marea Neagră. Francezii au pus la „lucru” sistemele SPECTRA de pe avioane, chiar în coasta rușilor
Șase bombe americane JDAM lansate de MiG-29 ucrainene, doborâte de Pantsir ruse? Prestigiul SUA ar fi puternic afectat dacă se va confirma
Marea Britanie nu va livra Ucrainei cele 30 de avioane multirol Typhoon Tranche 1 ce vor fi retrase din serviciu
Au și ghinion: Cum au ajuns motoarele americane ale avioanelor Gripen să „îngroape” miliarde. Istoria avionului se putea scrie diferit
Ucrainenii nu pot folosi F-16 în lupta „unu la unu” împotriva Su-35. Lipsa rachetelor cu rază mai lungă este o primă problemă, dar mai sunt și altele
F-16, în inima Ardealului: Moment istoric pentru Escadrila 48 Vânătoare a României. Se confirmă și informațiile noastre despre modernizare
Rusia pregătește ceva major asupra Ucrainei? După mult timp rușii au utilizat avioanele AWACS A-50, profitând că SUA au suspendat ajutorul militar
Patriot încă rămâne baza apărării ucrainene. Versiunea actuală a europeanului SAMP/T are limitări în privința interceptării balistice, dar noile sale rachete pot schimba situația
SUA cresc presiunea: Sistemele de război electronic de pe F-16-urile ucrainene nu vor mai primi actualizări. Musk spune că oprirea Starlink ar prăbuși apărarea ucraineană
Cea mai valoroasă armă din Ucraina ar putea fi în pericol. Patriot, mai ușor de lovit de rachete și dronele ruse, după suspendarea ajutorului SUA
Patru avioane F-16 ale României, în coasta Rusiei. Militarii români care vor apăra o regiune fierbinte a Europei au fost evaluați (Foto)
Se va paria pe avioane Rafale? Franța a dezvăluit numărul impresionant de avioane Rafale pe care are capacitatea să-l producă lunar
Ariane 6, la prima misiune complet operațională. Racheta europeană pune pe orbită un satelit francez de spionaj
Acesta e viitorul inclusiv pentru România? Arme europene pe F-35: În premieră un F-35B a testat o rachetă aer-aer Meteor
Avioanele MiG-29, odată și în dotarea României, încă se cumpără. De ce Ungaria tocmai a vândut MiG-29 unui stat din Europa
Belgia amână livrarea avioanelor F-16 în Ucraina până anul viitor, din cauza întârzierilor programului F-35 belgian
Generația a 5-a? F-35 și restul: Flota globală F-35 domină cerul, depășind 1 milion de ore de zbor. România a intrat și ea recent în „clubul F-35”
Bombardierele americane B-52 fac echipă cu aviațiile militare din Est. Avioane F-16 ale României au zburat alături de celebrele B-52
Joaca de-a aviaţia în Marea Mediterană: Avion de luptă rusesc Su-35, manevre periculoase în apropierea unei drone franceze Reaper (Video)

Ştiri Recomandate

Unui alt stat european este deranjat de politica lui Trump. După ce F-35 a fost numit „opțiunea Ferrari”, acum se cere renunțarea la avionul american printr-o petiție
SUA vor să propună atribuirea unui statut neutru teritoriilor din jurul Centralei Nucleare Zaporojie și să preia controlul acesteia
Lista dorințelor lui Putin se măreşte | Kremlinul este „mulțumit” de declarațiile SUA care exclud aderarea Ucrainei la NATO
Cum să demontezi democrația: Lecții pe care aspiranții la autocrați le pot învăța de la Orban al Ungariei
China testează o bombă non-nucleară cu hidrogen pe fondul creșterii tensiunilor în Indo-Pacific
Nici măcar ucrainenii nu știu ce au distrus (Video). Un monstru blindat pe șine, lovit inteligent sub „burtă” în Rusia, în cel mai vulnerabil punct
O solicitare a Ucrainei care aproape a şocat mediul politic european: Germania, rugată să transfere 30% din activele sale militare către armata ucraineană
S-au înecat la mal? Cine și de ce blochează pe ultima sută de metri achiziția Turciei de avioane Eurofighter, într-un moment dificil pentru aviația militară turcă
Dacă negocierile comerciale eșuează și Trump impune tarifele, UE amenință SUA cu restricții la unele exporturi europene către State
Bombardarea Yemenului pe Signal ia amploare. Hegseth, șeful Pentagonului, mai avea un grup de Signal cu familie și prieteni unde oferea informații clasificate
Armistițiul de Paște propus de Putin, doar un exercițiu de imagine: “Este un spectacol cu un singur spectator - Donald Trump”
Încă un Bradley, capturat în Ucraina. "Ucigașul de tancuri", prezentat de ruși ca un mare trofeu
Rușii încă visează la Transnistria, dar recunosc că “deocamdată, nu avem resurse pentru a captura Odesa și Mîkolaiv”
România va avea șapte sisteme PATRIOT. Ce știm despre programul de rachete și care sunt necunoscutele
Britanicii au ridicat două Eurofighter de două ori în doar 48 de ore pentru a intercepta avioane rusești care se apropiau de frontiera NATO
Lagăre de reeducare și uniforme militare rusești - drama copiilor ucraineni răpiți de Mama Rusie
Su-57 visează la performanțele F-35, dar rușii mizează pe cifre. Câte avioane ar putea arunca în luptă Rusia, dacă ar declanșa un război major
Nemții își fac încă o dronă kamikaze: Virtus, copia modernă a dronei rusești Lancet
Fantoma Escadrei ruse din Marea Mediterană: Rusia mai are în regiune doar două nave, după ce fregata Amiral Golovko a plecat în Oceanul Atlantic
Rușii sunt aproape de recuperarea completă a regiunii Kursk. Militarii ucraineni mai controlează o singură localitate de pe teritoriul rus
Trei F-16 ale Escadrilei 48 revin din Marea Britanie. F-urile au participat la exercițiul Ramstein Flag 2025, bazat pe lecțiile din Ucraina
Putin declară armistițiu de Paște
Mai multe firme chineze, acuzate că ajută Rusia să producă rachete Iskander, au fost trecute pe lista de sancțiuni a Kievului
Concesii cât o înfrângere. SUA ar putea recunoaște controlul rusesc asupra Crimeei, iar asta nu ar fi singurul pas în spate: Prezența în Siria ar putea fi înjumătățită
SpaceX deținut de Musk este favorit în construirea viitorului scut spațial antirachetă, ”Golden Dome”
Ce se mai știe despre bazele militare rusești din Siria. “Moscova continuă dialogul cu guvernul de tranziție”
SUA exersează noi tactici anti-dronă. Până când dronele MQ-9B și avioanele vor putea folosi arme laser, F-16 americane învață să lupte împotriva UAV-urilor
Israelul nu a renunțat la varianta unui atac limitat asupra instalațiilor nucleare iraniene, înainte ca Teheranul să-și refacă apărarea
”Nimeni nu mă joacă pe mine”. Trump confirmă că ar putea abandona negocierile privind Ucraina dacă nu se ajunge rapid la un rezultat. Ce se întâmplă cu ajutorul militar american
Rusia va trimite militari nord-coreeni în Ucraina. Justificarea, în nota propagandei ruse: Aceștia luptă pe teritoriul definit de constituția Rusiei
Joia Neagră pentru a doua Armată a lumii: Trupele de elită ruse, decimate la Pokrovsk. Cifrele „dezastrului irevocabil”, fără niciun centimetru avans
Cum folosește Rusia aviația militară pe post de „artilerie aeriană” și de ce marele perdant e Marina, zdrobită de o țară fără nave de luptă
pixel