Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Cele 5 generații ale aviației militare. Și o întrebare ridicată în SUA: Este cu adevărat bombardierul B-21 Raider, generația a 6-a?
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Experții consideră că există în prezent șase generații de avioane. SUA au în prezent două programe de dezvoltare a avioanelor de generația a 6-a. E vorba de NGAD - un avion de luptă care va trebui să înlocuiască F-22 Raptor, și bombardierul B-21 Raider, avion deja construit care a efectuat și primele zboruri. Ambele sunt esențiale, în ciuda faptului că există voci controversate care vorbesc de amânarea sau chiar anularea NGAD, în contextul costurilor mari ale NGAD. Dar nici B-21 Raider nu e ocolit de controverse, după ce un oficial american, fost general, și-a manifestat scepticismul cu privire la generația B-21.
Bombardierul nuclear B-21, aflat în dezvoltare de compania Northrop Grumman pentru US Air Force.
Bombardierul nuclear B-21, aflat în dezvoltare de compania Northrop Grumman pentru US Air Force.

Versiunile timpurii ale tehnologiei stealth pe aeronave precum bombardierul F-117A Nighthawk și B-2 Spirit erau delicate și greu de întreținut, a transmis Heather Penney, un pilot de F-16 pensionat și rezident senior la Institutul Mitchell pentru Studii Aerospațiale, potrivit Defense News.

2. Realimenta... (f_117_nighthawk_realimentare_52719200.jpg)

Realimentarea unui F-117 Nighthawk, sursă foto: US Air Force

Stealth-ul a făcut salturi considerabile înainte de-a lungul anilor pentru a fi mai practic și mai fiabil, a spus Penney, iar capabilitatea stealth a unui avion de luptă din a șasea generație trebuie, de asemenea, să facă un alt pas înainte pentru a fi menținută și pentru a oferi performanțe mai bune.

Penney, dar și generalul-locotenent (în retragere) Clinton Hinote, fostul responsabil cu designul Forțelor Aeriene americane viitoare,  au spus că următoarea generație de aeronave trebuie să preia cantități mari de date detaliate și să le fuzioneze într-un mod care să rezolve spațiul de luptă.

O aeronavă din a șasea generație „ar trebui să fie capabilă nu numai să aibă acești senzori avansați, nu doar să privească înainte, ci și în lateral și înapoi, și prin [mai multe] fenomene” precum radar, infraroșu și alte frecvențe, a spus Penney.

 

Să vorbim despre viitorul avion de luptă american NGAD, un proiect deja controversat considerat de generația a 6-a

 

3. Compania L... (programul-militar-ngda_75397200.jpg)

NGAD. Sursa foto: Lockheed Martin via The Aviationist

SUA au în prezent două programe de dezvoltare a avioanelor de generația a 6-a. E vorba de NGAD - un avion de luptă care va trebui să înlocuiască F-22 Raptor, și bombardierul B-21 Raider, avion deja construit care a efectuat și primele zboruri. Ambele sunt esențiale, în ciuda faptului că există voci controversate care vorbesc de amânarea sau chiar anularea NGAD, în contextul costurilor mari ale NGAD.

Iar Forțele Aeriene (ale SUA) doresc ca NGAD să facă echipă cu drone operate de inteligență artificială, cunoscute ca avioane de luptă colaborative sau CCA, ca parte a conceptului de „familie de sisteme”. CCA-urile ar putea desfășura misiuni de lovitură, pot bloca radarele inamice, pot efectua recunoașteri sau chiar pot servi ca momeală.

Problema costului ridicat al motorului adaptiv care oferă caracteristici de eficiență superioară, ar putea fi ocolită dacă NGAD va fi gândit altfel decât un avion de vânătoare cum este acum F-22, consideră  Hinote. 

Forțele Aeriene au planificat până acum ca NGAD să aibă un nou tip de sistem de propulsie cunoscut sub numele de motor adaptiv , care poate trece la configurații diferite, mai eficiente, în funcție de situația de zbor. Companiile Pratt & Whitney și General Electric Aerospace își dezvoltă fiecare propriile motoare adaptive ca parte a programului de propulsie adaptivă de generație următoare.

Cu toate acestea, un motor adaptiv ar fi foarte scump, a spus Hinote. Și, cu crizele bugetare serioase care au determinat Forțele Aeriene să-și reconsidere planurile și proiectele pentru NGAD, serviciul se gândește dacă să-și reducă (cerințele) pentru motor pentru a reduce prețul NGAD.

Secretarul Forțelor Aeriene Frank Kendall a declarat într-un interviu din iunie pentru Defense News că a face motorul NGAD mai mic și mai puțin complex este o opțiune care se ia în considerare.

Dar o capabilitate mai bună de luptă pentru misiuni de vânătoare nu ar fi probabil pe lista de dorințe pentru avioanele din a șasea generație, a spus Hinote. El nu se așteaptă ca acele avioane să aibă progrese în manevrabilitate la viteză mică sau un accent pe tunuri care să le permită angajarea în spații relativ apropiate.

„F-22 poate obține un [unghi de atac] înalt în moduri pe care nu le-am văzut niciodată”, a spus Hinote. „Sukhoi Su-57, același lucru. Nu cred că [unghiul de atac] este relevant pentru impunerea superiorității aeriene în Pacific.”

Departamentul american al Apărării nu păstrează o taxonomie exactă și rapidă a generațiilor de avioane. Dar în 2017, un purtător de cuvânt de la Baza Aeriană Comună Langley-Eustis din Virginia a sintetizat evoluția aviației tactice de după al Doilea Război Mondial în abordarea pe generații de aeronave cu evidențierea salturilor generaționale.

 

Cele 5 generații ale aviației militare

 

4. Avioane Mi... (mig-21-f-16-sua_28102400.jpg)

Avioane MiG-21 românești, în misiune alături de avioane americane de tip F-16 Fighting Falcon, aparținând Escadrilei 510 Expediționară de Vânătoare „Buzzards”. Foto: U.S. Air Forces in Europe and Air Forces Africa

Jeffrey Hood, de la biroul de afaceri publice al Aripii 633 a bazei aeriene, a spus că prima generație de avioane de luptă care a apărut după cel de-al Doilea Război Mondial a profitat de tehnologia nouă a avioanelor cu reacție și cea a aripilor înclinate, spre deosebire de aripile perpendiculare (pe corpul avionului) care erau anterior un standard. Dar acele avioane de luptă, cum ar fi F-86 Sabre, erau limitate la viteze subsonice și la tunuri de bord.

Totul s-a schimbat după ce Chuck Yeager a spart bariera sunetului în 1947. Acest lucru a deschis ușa unei a doua generații de avioane, cum ar fi F-104 Starfighter, care trecut de Mach 1 și chiar de Mach 2 și care puteau transporta radar și rachete aer-aer la bord, a scris Hood.

A treia generație – care a inclus F-4 Phantom din epoca Vietnamului – a încorporat radare avansate și rachete mai bine ghidate care puteau angaja inamici dincolo de raza vizuală.

După aceea au venit F-14 Tomcat, F-15 Eagle, F-16 Fighting Falcon și F-18 Hornet - a patra generație de luptători care pot manevra la forțe G mari, pot folosi legături de date digitale pentru a partaja informații, pot urmări și lovi mai multe ținte de suprafață folosind lasere sau ghidaj GPS.

Într-un studiu din 2016 publicat de Institutul Mitchell pentru Studii Aerospațiale, generalul Jeff Harrigian, acum pensionat, a spus că luptătorii din a cincea generație, cum ar fi F-22 și F-35, includ abilități de ascundere, autoapărare îmbunătățită, de detectare și bruiaj, integrate, avionică și multe altele.

 

E într-adevăr B-21 Raider american un bombardier de generația a 6-a? Generalul american Hinote e sceptic

 

5. Un prototi... (b-21-raider_25169600.jpeg)

Un prototip al bombardierului strategic B-21 Raider. Sursa Foto: Northrop Grumman

Caracteristicile stealth și arhitectura deschisă ale lui B-21 Raider nu-l fac neapărat de generația a șasea”, consideră Hinote.

Northrop Grumman și-a prezentat bombardierul B-21 Raider drept primul avion de generația a șasea. Într-un interviu acordat Defense News înainte de lansarea B-21 în 2022, un oficial Northrop a spus că stealth-ul de ultimă tehnologie al bombardierului, utilizarea arhitecturii sistemelor deschise și utilizarea tehnologiilor avansate de rețea și de partajare a datelor pentru a conecta senzorii la trăgători din mai multe domenii fac din B-21 „primul dintre sistemele din a șasea generație”.

Aceste abilități sunt probabil suficiente pentru ca B-21 să se califice ca un avion de generația a șasea, a spus Penney, deși a spus că nivelurile sale ridicate de clasificare fac dificil pentru observatorii externi să evalueze dacă este la înălțimea reclamei.

Hinote privește afirmațiile lui Northrop cu ceva mai mult scepticism și consideră că este mai mult o abordare de marketing, dar constată că aceste definiții generaționale sunt în mare măsură chestiuni de opinie.

„Dacă vor să-l numească a șasea generație, sigur”, a spus Hinote. „Nu cred neapărat că caracteristicile stealth și arhitectura deschisă ale lui B-21 fac automat o schimbare generațională în ceea ce avem. Este un pas incremental, este un pas bun, mă bucur că o facem, dar probabil că nu este atât de mare încât să fie cu adevărat generațional.”

CITEȘTE ȘI: F-35 a fost dezvoltat de americani pentru a lupta împotriva Rusiei în Europa. Împotriva China e nevoie de alte caracteristici și trecerea la NGAD, generația a 6-a


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

România bifează două escadrile complete de F-16 care execută misiuni de Poliție Aeriană. Cerul României, apărat de zeci de avioane NATO
Soluție pentru blindatele din linia întâi: Divizia 1 Cavalerie a US Army creează o zonă de detecție de 3,5 km a dronelor mici
Demonstrație de forță a SUA: Bombardierele B-1B au zburat spre Venezuela; Maduro amenință că va doborî avioanele americane cu sisteme MANPAD Igla-S
Companiile europene Airbus, Thales și Leonardo își unesc forțele pentru a concura cu Starlink
”Gripen poate face întreaga Europă mai sigură”. Până la 150 de avioane, în cea mai modernă variantă (Gripen E), propunerea Suediei pentru Kiev
Noapte de coșmar la granița României: Atac masiv cu drone rusești la Dunăre, populația din Tulcea a primit RO-Alert
Flamingo, drona-rachetă ucraineană care schimbă regulile jocului: Motoare reciclate și putere mai mare decât Tomahawk
De ce nu grăbește Belgia livrarea F-16 către Ucraina și așteaptă mai multe F-35? F-urile belgiene sunt mai speciale. "Nu uitați că avem avioane cu dublă capacitate"
Aviația indiană, peste cea chineză, raportul care pătează imaginea dragonului asiatic. Mașinăria Beijingului se activează imediat și contestă "așa-zisul clasament" 
Marea Britanie va avea o lege pentru doborârea dronelor
SUA trimit un grup de bombardiere strategice în nordul Japoniei. În august, înainte de întâlnirea Trump - Putin, bombardierele americane au ajuns în Norvegia
Au făcut-o din nou: Rușii și-au doborât propriul avion Su-30, în timp ce antiaeriana trăgea după dronele Ucrainei
Uite F-35, nu e F-35. Canada a anunțat oficial decizia marii dileme: Renunță sau nu la achiziția avioanelor F-35?
„Ares” și lupta sa cu dronele iraniene: Legendarul A-10 Warthog, reinventat ca vânător de drone, revine în centrul atenţiei (FOTO)
În Europa se ridică „zidul F-35”, un scut de peste 700 de avioane. O nouă țară din vestul continentului intră în „clubul F-35” după prima livrare efectuată
Black Hawk care se pilotează singur. Legendarul elicopter, transformat în dronă ”U-Hawk”, în doar 10 luni
Zelenski spune ce zone din Rusia vor fi vizate de atacurile cu rachete Tomahawk
Danemarca, acord pentru încă 16 avioane F-35. Flota daneză va cuprinde și drone de luptă colaborative
Star Wars 2.0 | China susține că are deja un concurent la sistemul antirachetă ”Golden Dome”
Mirage 2000D, în noua configurare RMV sau pe scurt „Vânătorul de drone”. Ce îmbunătățiri au adus francezii după ce au studiat războiul purtat de ruși
Ucrainenii ne confirmă temerile: Eficiența Patriot s-a prăbușit la 6% după ce rușii au tras „lozul norocos” pentru rachetele hipersonice Kinjal lansate de pe MiG-31K
Britanicii au „scanat” Rusia. Avioane RC-135 și P-8 Poseidon, sprijinite de americani, au survolat granițele Rusiei. Tranzitând apoi România și Marea Neagră
Turcia chiar vrea Eurofighter. Iar dacă nu va ajunge la un acord pentru avioane noi, planul B sunt avioane la mâna a doua dintr-un stat surpriză
Accidentele aviatice se țin lanț în Rusia: Un avion de vânătoare MiG-31 s-a prăbușit în timpul unui zbor de antrenament în regiunea Lipețk din vestul țării
Germania pariază în continuare pe Eurofighter: Încă 20 de aeronave, livrate forţelor aeriene germane până în 2034
Reacția nervoasă a propagandei Rusiei la posibila livrare de Tomahawk către Kiev: Vom ataca Polonia
Bulgaria acuză că primul F-16, în cea mai modernă versiune Block 70 Viper, i-a fost livrat defect și are scurgeri de combustibil. De ce întârzie reparația
Drone suspecte survolează fabricile din Belgia, unde se produce FZ275 LGR - una dintre rachetele cele mai eficiente împotriva dronelor
80% din misiuni executate cu avioane F-16: Cum s-a adaptat Ucraina și a respins agresiunea rusă
Un sfert de escadrilă. Bulgaria primește încă două avioane F-16, dar Forțele Aeriene nu îndeplinesc încă misiuni de protecție a spațiului aerian

Ştiri Recomandate

Cât va fi, de fapt, armata Ucrainei pe timp de pace? Detaliile noului acord cu SUA care sfidează cerințele inițiale ale Rusiei
Pacea din Ucraina se joacă acum la Abu Dhabi: Între realpolitik-ul Statelor Unite și „liniile roșii” de pe frontul din Donbas
Lovitură în inima aviației strategice ruse (Foto/Video): Ucraina distruge rarul ''laborator zburător A-60'' și un prototip A-100 la Taganrog
Adio improvizații, bun venit industrie: Olanda oficializează ''scuturile anti-dronă'' pe obuzierele grele PzH 2000, inspirate de frontul ucrainean
Ucraina a mutat, mingea e în terenul Rusiei: Acord pe planul de pace al SUA. Zelenski se va deplasa la Casa Albă
Măcar turelele viitoarelor mașini de luptă să fie produse în România? Turela UT30 MK2 e deja integrată pe Redback, dar poate fi și pe Lynx sau ASCOD
Suedia își reconfigurează postura de apărare: Armata solicită rachete cu rază de 2.000 km, capabile să atingă Moscova
De la dialog la „forțe de reasigurare”: Cum răspunde Franta amenințării rusești și de ce Europa nu își mai permite să fie ,,naivă militar''
Dronă rusă căzută în Vaslui. Ministrul Moșteanu spune că avioanele Eurofighter ale Germaniei și F-16 ale României au încercat să o doboare
Rusia a respins planul de pace al Europei. În paralel, versiunea SUA a fost redusă de la 28 la 19 puncte și ar putea fi mai favorabilă Ucrainei decât precedenta
Ce căuta „Perla Neagră” rusă aproape de granițele Alianței? Interceptarea unui Tu-134A escortat de avioane Su-30 e un moment rarisim
Șase drone ruse au survolat spațiul aerian al R. Moldova. Una a aterizat pe o casă
Amețirea Rusiei, de la presiuni brutale la propuneri neașteptate de pace. Toată isteria din aceste zile ar putea fi parte a noii strategii pe care SUA o aplică Rusiei?
Două drone ruse au intrat din nou în spațiul aerian al României, în două incidente separate la Tulcea și Galați. Avioane Eurofighter și F-16, ridicate din nou
Un stat european ar putea da acces Ucrainei la sateliții săi, dacă SUA închid „ochii de pe orbită” pentru ucraineni
Lovitură masivă cu rachete și drone asupra Kievului: În capitala Ucrainei a fost oprită alimentarea cu energie electrică
Războiul din Ucraina capătă valențe noi: Militarii ucraineni cresc frecvențele de operare a dronelor, iar mijloacele rusești de război electronic sunt adaptate pentru combaterea acestora
„Vă vedem, știm ce faceți”: Marea Britanie răspunde agresivității rusești după o creștere alarmantă de 30% a incursiunilor navale și a bruiajului electronic
Bombardierele strategice americane B-52H au părăsit teatrul de operații european. Prima misiune din anul fiscal 2026 a durat numai două săptămâni
Epuizarea „rezervelor sovietice”(FOTO): Imaginile din satelit arată golirea depozitelor strategice de blindate ale Rusiei din Orientul Îndepărtat
Schimbare de gardă în Luftwaffe: Primul F-35A intră în producție, în timp ce Germania ia în calcul extinderea comenzii cu încă 15 aeronave
EXCLUSIV
Adio, pace pe repede-înainte! Statele Unite au realizat că nu pot livra Rusiei o Ucraină „pe tavă” până la Ziua Recunoștinței
Rușii au anunțat câte avioane Su-75 au construit și când va zbura primul. Deși noul Su-75 ar trebui să „rupă” piața, numărul comenzilor e egal cu zero
Șah mat la Beijing? Presiunile SUA care au blocat brusc vânzarea avioanelor J-10C către Egipt
Azi are loc ședința CSAT care rescrie securitatea României: Miza accesării fondurilor europene SAFE și conceptul de „independență solidară” propus de președinte
Europa ripostează la Geneva. Contrapropunerea oficială care demontează „Planul în 28 de puncte” al SUA și schimbă total datele problemei pentru Ucraina
Avioane Eurofighter și F-16, ridicate de la sol în timp ce Rusia lovește la „milimetru” de granița NATO
Pace din Ucraina, în etapa bătăliei din birouri. Europa vrea o ofensivă diplomatică asupra echipei lui Trump pentru a relaxa predarea Donbasului către ruși
Watchkeeper X de la Elbit
EXCLUSIV
Dronele Watchkeeper X pentru Armata României, 'coming soon'. Câte s-au cumpărat și când vor fi livrate UAV-urile
Primul portavion pentru drone european care se construiește în România a deschis apetitul pe continent. A doua țară din Europa care tatonează terenul pentru o astfel de navă
Marco Rubio contrazice doi senatori bipartizani și spune că planul de pace pentru Ucraina a fost elaborat de SUA, nu primit din Rusia
Premieră militară istorică: O dronă ucraineană FPV a doborât în Rusia un elicopter Mi-8, lovind de sus în elice (Video). Vânătorul a devenit pradă
pixel