Ciudatul caz al Egiptului cu peste 20 de escadrile cu 5 tipuri diferite de avioane de luptă. Fără acces la F-35, Egiptul are dileme privind achiziția de noi avioane
Înainte de 1979, când președintele Anwar Sadat a semnat acordul de pace cu Israelul, Forțele Aeriene Egiptene erau echipate în primul rând cu avioane sovietice, dintre care unele au fost furnizate de China după ce relațiile sale cu Rusia s-au deteriorat în 1976.
Ulterior, Egiptul și-a diversificat din ce în ce mai mult avioanele de luptă, apelând la Statele Unite și Franța. Această politică a permis Forțelor Aeriene Egiptene să mențină dimensiunea forțelor și să devină una dintre cele mai puternice forțe aeriene din regiune, deși interoperabilitatea flotei sale mari și disparate a fost pusă sub semnul întrebării.
Egiptul operează acum a patra cea mai mare flotă de avioane F-16 din lume, dar operarea lor alături de vechile avioane de luptă rusești și chineze a fost întotdeauna o problemă și a obstrucționat capacitățile egiptene de apărare aeriană.
Abordarea de achiziții pe două direcții a Egiptului a continuat până de curând, Cairo comandând 24 de avioane Dassault Rafale F3-R, în februarie 2015, cu opțiuni de cumpărare a altor 12 avioane. În același timp, a comandat și 46 de avioane de luptă MiG-29M.
Egiptul a comandat 24 de avioane de luptă Sukhoi Su-35S în 2018. Cairo a primit MiG-urile începând cu aprilie 2017, dar aeronavele Su-35S nu au mai fost livrate după ce Statele Unite au amenințat cu sancțiuni în temeiul CAATSA.
Avioane Rafale cu rachete Meteor după ce SUA au respins achiziția de F-35
În 2019, Statele Unite au respins o cerere egipteană de cumpărare a 20 de avioane F-35A, iar Cairo s-a orientat asupra achiziționării aeronavei Rafale și a semnat contractul (anunțat oficial pe 3 mai 2021) cu Dassault Aviation pentru achiziționarea a încă 30 de aeronave.
Noul lot de Rafale egiptene va fi conform standardelor F3-R, va fi echipat cu un radar activ cu scanare electronică (AESA) și va fi probabil echipat cu noua generație de dispozitive de țintire cu laser Talios de la Thales, rachete ghidate cu laser aer-suprafață Safran AASM și racheta de croazieră MBDA SCALP.
Dassault Aviation va integra o nouă legătură de date care va permite aeronavei Rafale să comunice cu avioanele americane și NATO și cu avioanele de luptă non-occidentale din Egipt. Se știe că Egiptul dorește racheta aer-aer Meteor cu rază lungă de acțiune de la MBDA pentru aeronavele Rafale, deși acest lucru poate atrage opoziția SUA, deoarece se poate crede că erodează "avantajul militar calitativ" regional al Israelului, pe care SUA s-au angajat să-l susțină. Acest lucru se datorează faptului că Meteor este superior armelor aer-aer aflate în serviciu în prezent în Israel.
Această considerație a condus anterior la restricții asupra armelor pe care F-16 egiptene aveau voie să le poarte, în special împiedicând furnizarea rachetei avansate aer-aer cu rază medie de acțiune AIM-120 AMRAAM. În schimb, F-16 egiptene au fost forțate să se bazeze pe sistemul radar semi-activ AIM-7 Sparrow, iar acest lucru a determinat Egiptul să recurgă la avioane MiG-29M/M2 și Su-35S cu rachete aer-aer R-77 cu rază lungă de acțiune ghidate printr-un radar activ.
Peste 20 de escadrile cu 5 tipuri de avioane de luptă
Forțele Armate Egiptene vor avea în curând avioane de luptă de primă linie formate din 11 aripi de luptă tactice.
Acestea vor include 13 escadrile de F-16, două de MiG-29M, patru de Rafale, două de Alpha Jet și două de Mirage 2000. Cu toate acestea, Alpha Jets, Mirage 2000 și unele F-16 mai vechi vor trebui înlocuite în curând, iar modernizarea MiG-29M/M2 probabil va deveni din ce în ce mai dificilă pe fondul sancțiunilor SUA împotriva Moscovei din cauza războiului din Ucraina.
Cu toate acestea, Egiptul a început deja să caute noi avioane de luptă. Dar, având constrângeri bugetare, Egiptul va încerca aproape sigur un amestec de avioane noi și folosite, care ar putea include modernizarea unora sau a tuturor F-16-urilor la standardul F-16V, eventual cu o achiziție suplimentară de aeronave F-16 Block 70/72 (construcție nouă echivalentă cu standardul F-16V). Au existat rapoarte conform cărora administrația americană a aprobat o "actualizare majoră" a avioanelor egiptene F-16, dar detaliile nu au fost dezvăluite.
Mai probabilă este recapitalizarea flotei Dassault Mirage 2000 prin achiziționarea a 12 aeronave scoase din serviciu de Qatar (Indonezia a anulat recent o achiziție de 790 de milioane de dolari a acestor aeronave) și unele dintre avioanele Mirage 2000-9 din Emiratele Arabe Unite, când acestea vor fi înlocuite cu aparate Rafale, deși 34 din cele 56 au fost repartizate Marocului. Acest lucru ar putea lăsa Egiptul cu trei standarde foarte diferite de aeronave Mirage 2000 - Mirage 2000EM original, Mirage 2000-5EDA și 5DDA din Qatar și Mirage 2000-9 din Emiratele Arabe Unite.
Achiziția de F-15, condiționată de mai mulți factori, inclusiv de către Israel
Pe lângă modernizări și avioane folosite, Egiptul speră să achiziționeze platforme aeriene de luptă din noua generație, cu un accent deosebit pe F-15 și Eurofighter Typhoon.
Se pare că guvernul SUA a aprobat deja planurile de a exporta F-15EX Eagle II în Egipt, deși nu a existat nicio notificare DSCA (Defense Security Cooperation Agency) către Congres. Cu toate acestea, la 15 martie 2022, generalul Kenneth McKenzie, șeful Comandamentului Central al SUA (USCENTCOM), i-a spus unui parlamentar în timpul unei audieri a Comitetului pentru Servicii Armate a Senatului la Washington că: "În cazul Egiptului, cred că avem vești bune – le vom furniza F-15", a spus el, înainte de a adăuga că a fost "o muncă lungă și dificilă" pentru a finaliza vânzarea.
În 2002, Israelul a făcut presiuni asupra Statelor Unite să nu vândă Egiptului avioane vechi de luptă F-15C, ca parte a unei "serii de înțelegeri" legate de vânzările de arme ale SUA către Egipt. Dar se spune că Israelul și-a exprimat sprijinul pentru noua înțelegere, deoarece are deja în serviciu aeronava mai avansată F-35I Adir din a cincea generație și a comandat și 25 de avioane F-15EX în ianuarie 2023, dintr-un necesar total de până la 50 de aeronave noi.
Unele informații sugerează că ar putea exista o "legătură" între furnizarea de aeronave F-15EX și eliminarea aeronavelor MIG-29M/M2 rămase în Egipt – unele au fost distruse în Sudan anul trecut. Se crede că există o propunere de a transfera MIG-uri (și rachetele lor R-77) în Ucraina, deși Egiptul ar putea rezista unui astfel de curs de acțiune pentru a nu își deteriora semnificativ relațiile cu Rusia.
Se spune că președintele egiptean Abdel Fattah al-Sisi este hotărât să prevină orice eforturi ale SUA de a slăbi capacitățile egiptene pentru a menține avantajul militar calitativ al Israelului și pentru a evita dependența nejustificată de Statele Unite ca furnizor, ceea ce poate duce la o potențială vulnerabilitate în viitor la sancțiunile americane.
Prin urmare, orice achiziție a F-15EX ar fi probabil echilibrată și de achiziționarea unui avion de luptă european. Au existat deja rapoarte conform cărora Egiptul ar putea cumpăra în cele din urmă noul Rafale F4, crescând flota totală Rafale, dintre care 54 au fost livrate sau comandate, la 72 sau chiar 100 de aeronave "în funcție de capacitatea financiară a Egiptului".
Deși achiziția altor aeronave Rafale are aspecte comune cu flota egipteană actuală, există unele îndoieli cu privire la capacitatea Dassault de a livra aeronavele în termenul necesar. Având în vedere lista de comenzi foarte completă, este, de asemenea, de înțeles că Egiptul are nevoie de anumite capacități dincolo de cele oferite de Rafale (în special în ceea ce privește atacul electronic și dincolo de raza vizuală a luptei aer-aer), arucându-și astfel privirea și asupra Eurofighter Typhoon.
Potrivit informațiilor, Egiptul ar fi interesat de aeronavele italiene Eurofighter Typhoon Tranch 1 uzate, deși se crede că interesul egiptean pentru acest tip este acum concentrat pe noua versiune EF-2000, cu radar AESA și rachete Meteor.
Se crede că cererea egipteană ar include între 24 și 48 de avioane și va face parte dintr-un pachet mai mare de arme de 10 până la 12 miliarde de dolari din Italia. Pachetul ar include, de asemenea, 24 de aeronave de antrenament M346 Master, 20-24 de elicoptere de dimensiuni medii AW-149, precum și patru fregate grele din clasa FREMM (în plus față de cele două deja discutate), 20 de nave de patrulare din clasa Falaj-2 care ar urma să fie fabricate în comun la Șantierul Naval din Alexandria și satelitul militar de supraveghere și recunoaștere Telespazio.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News