Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Combustibilul pentru navele din Portul Constanța este furnizat de companii rusești: Statul nu poate interveni în reglementarea acestei situații
Forțele navale
Data actualizării:
Data publicării:
Potrivit unei anchete jurnalistice, realizată de publicaţia Info Sud-Est, trei din cele patru vapoare care alimentează cu combustibil navele din Portul Constanța sunt deținute de companii rusești. Una dintre aceste nave aparține companiei ruse Gazprom Neft, aflat sub sancțiuni U.E și SUA.
Portul Constanța, foto: DC News
Portul Constanța, foto: DC News

Potrivit publicaţiei Info Sud-Est, trei din cele patru vapoare care asigură alimentarea cu combustibil a navelor în Portul Constanța sunt deținute de firme rusești. Una dintre companii face parte din grupul Gazprom Neft, pus sub sancțiuni de Uniunea Europeană și Statele Unite după izbucnirea războiului în Ucraina.

Pe 15 martie, statele occidentale au stabilit că Gazprom Neft intră sub sancțiuni economice, dar a permis în continuare importul de petrol de la gigantul rus, implicit și serviciile navelor de bunkeraj.

Liderii statelor U.E au convenit luni seara, în principiu, o diminuare cu 90% a importurilor de petrol din Rusia până la finele anului precum şi alte sancţiuni, în ideea de a pedepsi Rusia pentru agresiunea militară pe care o desfăşoare împotriva Ucrainei.

Astfel, în contextul embargo progresiv asupra petrolului din Rusia, nu se știe cum vor fi alimentate în viitor navele care ajung în Portul Constanța.

În Portul Constanța există nouă firme care dețin licență pentru servicii de bunkeraj (furnizarea și transportul de combustibil pentru alimentarea navelor, n.red.), conform unui răspuns transmis la solicitarea Info Sud-Est de Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța (CN APMC): CMI Oil Consult, Gazpromneft Marine Bunker Balkan, Island Petroleum, Romar Oil, OMV Petrom, Cassol Ro, Bunker Trade Logistics, Oil Terminal, Logitex Constanța. 

Aceste nouă societăți prestează servicii de bunkeraj prin intermediul a patru nave care au dreptul să transporte combustibilul către vapoarele din Portul Constanța. Trei dintre cele patru nave sunt deținute de companii rusești:

Bellona – deținută de Lukoil – Marine Bunker;

Almathia – deținută de Petronav Shipmanagement;

Deltaoil – deținută de Balkan Marine Bunker Assets;

Unicom 3 – Gazpromneft Marine Bunker Balkan S.A.

În contextul semi-monopolului pe care companiile rusești îl dețin asupra navelor de bunkeraj din Portul Constanța și al noului pachet de sancțiuni anunțat de Uniunea Europeană, care include și embargo asupra importului de petrol rusesc pe mare, Portul Constanța s-ar putea confrunta cu o situație dificilă, greu de gestionat, dacă rușii și-ar întrerupe activitatea, au explicat sursele Info Sud-Est.

Practic, ar crește foarte mult timpii de așteptare pentru alimentarea cu combustibil a unei nave, ceea ce ar duce la o blocare a Portului Constanța și la întârzieri semnificative a transporturilor, au mai adăugat specialiștii consultați.

Problemele nu ar fi cauzate de lipsa combustibilului, ci de lipsa navelor de bunkeraj, specializate în transportul combustibilului, susțin sursele consultate de Info Sud-Est.

Conform legislației în vigoare, Statul român nu ar putea interveni în momentul de față în cazul necesității deblocării situației pentru a asigura bunkerajul, dat fiind că serviciile de alimentare sunt exclusiv private, mai explică acestea:

”Combustibil avem, dar unde găsești nave? Firmele respective (cele 9 care au licență de alimentare cu combustibil în Portul Constanța, n.red.) fac bunkerajul prin intermediul celor patru nave, din care trei sunt rusești. Dacă navele rusești refuză să mai aprovizioneze vapoarele va fi foarte dificil. Nu s-ar debloca ușor situația, nu ai unde să găsești peste noapte sau în câteva zile nave specializate pe bunkeraj. Nici nu avem protocoale de urgență cu alte porturi. Avem combustibil, da, dar unde găsești navele de care ai nevoie? Poate la turci. Este o piață privată, Statul nu poate interveni în reglementarea acestei situații. Nici Ministerul Transporturilor, nicio instituție nu poate interveni”, au adăugat pentru Info Sud-Est surse din Portul Constanța. 

Ulterior, conducerea Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța (CNAPM) a venit cu precizări, susţinând că aprovizionarea cu combustibil a navelor din Portul Constanța nu poate fi afectată, în contextul noilor sancțiuni stabilite de statele UE la începutul acestei săptămâni, și va continua în condiții optime.

În portul Constanţa, în acest moment, din cele trei barje licenţiate pentru efectuarea serviciului de aprovizionare combustibili la nave (bunkeraj), doar două mai efectuează acest serviciu, iar cea de-a treia şi-a încetat activitatea acum câteva luni, atunci când a fost instituit embargoul împotriva navelor ruseşti, precizează CNAPM.

Reprezentanții CNAPM menționează că, în prezent, în Portul Constanța sunt licențiate nouă firme pentru furnizarea de combustibil și petrol către nave. Companiile licențiate pot aproviziona navele la cheu cu motorină și cu păcură la Oil Terminal.

Aprovizionarea cu combustibili a navelor (serviciul de bunkeraj) în portul Constanţa este un serviciu economic realizat exclusiv de operatori privaţi, iar statul român, prin CN Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, nu are calitatea de a efectua acest serviciu.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

DC Media Group Audience
Rușii mențin în Marea Mediterană o grupare navală redusă, dar care include trei platforme de lansare a rachetelor de croazieră de tip “Kalibr”
China i-a cerut Iranului să oprească atacurile Houthi din Marea Roșie
Dronele subacvatice ar putea face legea în Marea Neagră: Forțele Armate ucrainene vor folosi submersibile împotriva marinei ruse
Mișcarea de rezistență Atesh din Crimeea monitorizează activitatea navală a ruşilor în Portul Sevastopol pentru a-i ajuta pe ucraineni să efectueze noi atacuri
Rușii insistă să recupereze submarinul Rostov pe Don lovit de rachete Storm Shadow. A fost anunțat termenul pentru finalizarea reparațiilor
SUA, pas major în apărarea hipersonică și rezolvarea unei mari lacune: Un sistem Aegis va efectua o lansare reală a rachetei PAC-3 MSE Patriot
Cum se jucau rușii pe mare cu navele purtătoare de rachete ale României, militarii noștri reușind nu de puține ori să-i surprindă
Două nave britanice vânătoare de mine s-au ciocnit (Video). În urma unei defecțiuni HMS Chiddingfold a intrat în coliziune cu HMS Bangor
După ce Ucraina a făcut ravagii în flota rusă s-ar fi găsit soluția: Rusia integrează pe navele de desant drone Orlan-10 și ZALA, dar și noi sisteme de apărare
Coreea de Nord susține că a testat o dronă subacvatică purtătoare de focoase nucleare în replică la exercițiile SUA din Marea Japoniei
Drona nord-coreeană Saebyeol-4, o copie a RQ-4 Global Hawk, folosește componente de la avioanele de vânătoare chinezești J-7 (Foto)
SUA au lovit din nou în Yemen. Ținta au fost mai multe rachete antinavă pregătite pentru atacuri în Marea Roșie
US Navy SEALs au interceptat o ambarcațiune ce transporta componente de rachete iraniene destinate rebelilor houthi
Rușii spun că au reparat nava de desant avariată anul trecut de drone maritime ucrainene. “Olenegorsky Gornyak” a revenit în serviciul de luptă al Forțelor Navale
Polonia își modernizează fregatele din clasa Miecznik cu sistemul de apărare antiaeriană Sea Ceptor
Marina Franței escortează navele civile în Marea Roșie, declară comandantul forțelor franceze din regiune
S-a semnat la Istanbul. România, Turcia și Bulgaria au pus oficial, în premieră, bazele grupului pentru deminarea Mării Negre
Lupte direct pe Dunăre între Rusia și Ucraina, la doar câțiva kilometri de România. Ucraina dezvăluie cum a „rupt” minarea Gurilor Dunării, într-un moment foarte dificil
De ce își construiește Rusia o nouă bază navală la Marea Neagră, în plin război și cu flota decimată
Italia intenționează să-și trimită în premieră portavionul în Pacific: Marina italiană va participa la cel mai mare exercițiu naval din lume
România va semna la Istanbul Memorandumul de înțelegere privind constituirea Grupului operativ pentru combaterea minelor marine în Marea Neagră
Avioanele F-18, alături de nave americane și britanice, au respins un atac masiv cu drone și rachete kamikaze
Dronele navale ucrainene sunt tot mai moderne (Foto/Video): De la kamikaze la platforme purtătoare de rachete
Bulgaria, România și Turcia încearcă să implice și alte țări în misiunea de deminare desfăşurată în Marea Neagră
Marina iraniană a primit o navă de luptă ”stealth” și 100 de vedete rapide cu lansatoare de rachete
Distrugător american vizat de o dronă Houthi. Se conturează o ripostă în forță a SUA asupra rebelilor yemeniți
Forțele Navale ale SUA retrag portavionul Gerald R. Ford din Marea Mediterană. Acesta a tranzitat Strâmtoarea Gibraltar, în direcția Oceanului Atlantic
Marina indiană și-a pierdut răbdarea: Distrugătorul INS Chennai a fost trimis pentru a împiedica capturarea unui cargou în Marea Arabiei
Pentagonul: Piloții ucraineni ar trebui să finalizeze pregătirea pe avioane F-16 până la sfârșitul anului 2024

Ştiri Recomandate

Eventualul conflict între NATO și Rusia: Britanicii recunosc că sunt nepregătiți, finlandezii sunt gata de luptă, suedezii își avertizează populația
Grecia admite că nu mai poate continua cu atâtea avioane diferite. F-16 Block 30 și Mirage 2000 vor fi vândute pentru a „aerisi” aviația militară
Utilizarea rachetei hipersonice Zircon de către Rusia poate indica o lipsă de alte rachete la nivelul arsenalului și poate reprezenta o provocare pentru forțele armate ucrainene
Declarațiile lui Emmanuel Macron cu privire la posibilitatea de a trimite trupe în Ucraina au înfuriat oficialii americani
Turcia continuă să exporte explozibili și muniții către Israel, deși critică dur intervenția militară din Fâșia Gaza
A fost lansat la apă un nou submarin din clasa Scorpene construit de francezi în Brazilia. România vizează și ea astfel de submarine
Zelenski spune că nu e nicio justificare rațională pentru a explica de ce Patriot nu acoperă cerul Ucrainei. Apel și pentru F-16
Hamas refuză să elibereze ostaticii până când Israelul nu va retrage trupele din Gaza
Bombele cu planare sunt asul din mâneca Rusiei ce trebuie rapid neutralizat. FAB-3000 ar fi cu adevărat devastatoare pentru Ucraina
Cehia destructurează o rețea pan-europeană de propagandă rusă, care se ocupa cu dinamitarea alegerilor europarlamentare. Urmele duc chiar la ”finul lui Putin”
Franța nu va trimite militari să lupte în Ucraina. Tot ce trebuie să știi după ce în presă au apărut informații că Regimentul 126 Infanterie francez va fi dislocat în Ucraina
Discuții în Coreea despre cooperarea industrială dintre Hanwha și România. Toate drumurile duc la obuzierele K9 Thunder
”Putem face mai mult”. Cehia ridică miza și anunță că ar putea procura 1,5 milioane de obuze pentru Ucraina
Rusia pregătește o ploaie de rachete hipersonice Zircon peste Ucraina. Rușii au concentrat și pregătit zeci de rachete în Crimeea
Interviu E.S. Adrian Zuckerman | Previziuni privind războiul din Ucraina pentru 2024 / Poziția României la frontiera de est a NATO
Maia Sandu: Să celebrăm unirea Basarabiei cu România mulțumind pentru susținerea constantă a României pentru R. Moldova
Criză politică în Bulgaria: Rotația în guvernul pro-occidental s-a blocat din cauza bătăii pe posturile cheie
Grecia intenţionează să înlocuiască cererea pentru F-35 Block 3 cu o solicitare pentru versiunea Block 4: Interes pentru utilizarea rachetelor Meteor BVRAAM
Lukașenko recunoaște că planificatorii atacului de la Crocus au vrut să treacă prin Belarus, infirmând astfel planificarea de către Kiev a unei “ferestre” de trecere la granița ruso-ucraineană
"Ei știu unde să lovească". Experții în studii de securitate analizează de ce Rusia şi-a intensificat atacurile asupra sistemului energetic ucrainean
„Dați-ne naiba Patriot”. Ucraina pierde teren din cauza bombelor ghidate ruse și are nevoie urgentă de Patriot pentru a doborî avioanele
Forțele ucrainene pentru Operații Speciale au țintit și distrus un sistem rusesc de apărare antiaeriană BUK (Foto/Video)
SUA vor apăra aliații din NATO dacă vor fi atacați, afirmă Pentagonul, după ce o rachetă rusă a intrat în spațiul aerian polonez
Bombardiere B-1B americane vs. MiG-31 rusesc, pentru a doua oară. Rușii spun că un MiG-31 a împiedicat încălcarea spațiului aerian rus
Franța anunță că ar urma să furnizeze Ucrainei alte 78 de obuziere Caesar, dar și va crește producția și furnizarea de obuze
Sistemul Sea Ceptor și elicoptere H215M ale Armatei Chiliene. Foto: Colaj DefenseRomania din foto oficiale MBDA și Airbus
EXCLUSIV
Două posibile soluții pentru România: Înarmarea noilor elicoptere H215M cu rachete MARTE ER și sistemul Sea Ceptor pe fregate
SUA și UK au introdus sancțiuni împotriva hackerilor chinezi care au spart e-mailurile politicienilor și oficialilor
Mutare neașteptată la Kiev: Zelenski îl înlocuiește pe secretarul Consiliului de Securitate cu șeful serviciilor de informații externe
Lovituri aeriene nerevendicate s-au soldat cu morți în rândurile facțiunilor armate pro-iraniene din în estul Siriei 
Ucraina, misiunea ultimilor samurai? Japonezii retrag tancurile Type 74 iar scenariul donării acestora Ucrainei ar putea alimenta și mai mult furia Rusiei
Șeful Armatei Poloniei dă de înțeles că e foarte probabil ca Rusia să fi încălcat intenționat spațiul aerian polonez cu o rachetă
Nava de desant Konstantin Olshanski, capturată de ruși de la ucraineni, lovită. Ucrainenii au lovit-o deloc întâmplător cu o rachetă Neptun
pixel