Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Combustibilul pentru navele din Portul Constanța este furnizat de companii rusești: Statul nu poate interveni în reglementarea acestei situații
31 mai 2022, 20:13
Potrivit unei anchete jurnalistice, realizată de publicaţia Info Sud-Est, trei din cele patru vapoare care alimentează cu combustibil navele din Portul Constanța sunt deținute de companii rusești. Una dintre aceste nave aparține companiei ruse Gazprom Neft, aflat sub sancțiuni U.E și SUA.
Portul Constanța, foto: DC News

Potrivit publicaţiei Info Sud-Est, trei din cele patru vapoare care asigură alimentarea cu combustibil a navelor în Portul Constanța sunt deținute de firme rusești. Una dintre companii face parte din grupul Gazprom Neft, pus sub sancțiuni de Uniunea Europeană și Statele Unite după izbucnirea războiului în Ucraina.

Pe 15 martie, statele occidentale au stabilit că Gazprom Neft intră sub sancțiuni economice, dar a permis în continuare importul de petrol de la gigantul rus, implicit și serviciile navelor de bunkeraj.

Liderii statelor U.E au convenit luni seara, în principiu, o diminuare cu 90% a importurilor de petrol din Rusia până la finele anului precum şi alte sancţiuni, în ideea de a pedepsi Rusia pentru agresiunea militară pe care o desfăşoare împotriva Ucrainei.

Astfel, în contextul embargo progresiv asupra petrolului din Rusia, nu se știe cum vor fi alimentate în viitor navele care ajung în Portul Constanța.

În Portul Constanța există nouă firme care dețin licență pentru servicii de bunkeraj (furnizarea și transportul de combustibil pentru alimentarea navelor, n.red.), conform unui răspuns transmis la solicitarea Info Sud-Est de Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța (CN APMC): CMI Oil Consult, Gazpromneft Marine Bunker Balkan, Island Petroleum, Romar Oil, OMV Petrom, Cassol Ro, Bunker Trade Logistics, Oil Terminal, Logitex Constanța. 

Aceste nouă societăți prestează servicii de bunkeraj prin intermediul a patru nave care au dreptul să transporte combustibilul către vapoarele din Portul Constanța. Trei dintre cele patru nave sunt deținute de companii rusești:

Bellona – deținută de Lukoil – Marine Bunker;

Almathia – deținută de Petronav Shipmanagement;

Deltaoil – deținută de Balkan Marine Bunker Assets;

Unicom 3 – Gazpromneft Marine Bunker Balkan S.A.

În contextul semi-monopolului pe care companiile rusești îl dețin asupra navelor de bunkeraj din Portul Constanța și al noului pachet de sancțiuni anunțat de Uniunea Europeană, care include și embargo asupra importului de petrol rusesc pe mare, Portul Constanța s-ar putea confrunta cu o situație dificilă, greu de gestionat, dacă rușii și-ar întrerupe activitatea, au explicat sursele Info Sud-Est.

Practic, ar crește foarte mult timpii de așteptare pentru alimentarea cu combustibil a unei nave, ceea ce ar duce la o blocare a Portului Constanța și la întârzieri semnificative a transporturilor, au mai adăugat specialiștii consultați.

Problemele nu ar fi cauzate de lipsa combustibilului, ci de lipsa navelor de bunkeraj, specializate în transportul combustibilului, susțin sursele consultate de Info Sud-Est.

Conform legislației în vigoare, Statul român nu ar putea interveni în momentul de față în cazul necesității deblocării situației pentru a asigura bunkerajul, dat fiind că serviciile de alimentare sunt exclusiv private, mai explică acestea:

”Combustibil avem, dar unde găsești nave? Firmele respective (cele 9 care au licență de alimentare cu combustibil în Portul Constanța, n.red.) fac bunkerajul prin intermediul celor patru nave, din care trei sunt rusești. Dacă navele rusești refuză să mai aprovizioneze vapoarele va fi foarte dificil. Nu s-ar debloca ușor situația, nu ai unde să găsești peste noapte sau în câteva zile nave specializate pe bunkeraj. Nici nu avem protocoale de urgență cu alte porturi. Avem combustibil, da, dar unde găsești navele de care ai nevoie? Poate la turci. Este o piață privată, Statul nu poate interveni în reglementarea acestei situații. Nici Ministerul Transporturilor, nicio instituție nu poate interveni”, au adăugat pentru Info Sud-Est surse din Portul Constanța. 

Ulterior, conducerea Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța (CNAPM) a venit cu precizări, susţinând că aprovizionarea cu combustibil a navelor din Portul Constanța nu poate fi afectată, în contextul noilor sancțiuni stabilite de statele UE la începutul acestei săptămâni, și va continua în condiții optime.

În portul Constanţa, în acest moment, din cele trei barje licenţiate pentru efectuarea serviciului de aprovizionare combustibili la nave (bunkeraj), doar două mai efectuează acest serviciu, iar cea de-a treia şi-a încetat activitatea acum câteva luni, atunci când a fost instituit embargoul împotriva navelor ruseşti, precizează CNAPM.

Reprezentanții CNAPM menționează că, în prezent, în Portul Constanța sunt licențiate nouă firme pentru furnizarea de combustibil și petrol către nave. Companiile licențiate pot aproviziona navele la cheu cu motorină și cu păcură la Oil Terminal.

Aprovizionarea cu combustibili a navelor (serviciul de bunkeraj) în portul Constanţa este un serviciu economic realizat exclusiv de operatori privaţi, iar statul român, prin CN Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, nu are calitatea de a efectua acest serviciu.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Get it on App Store
Get it on Google Play
Torpila nucleară rusă Poseidon, „arma apocalipsei” doar pe hârtie? Simileanu: S-ar putea să aibă surpriza să explodeze la testare
NATO face o demonstrație de forță: Portavionul american George H.W. Bush intră sub comanda Alianței la Neptune Strike 2022.2
Marocul cumpără corveta spaniolă "Avante 1800". Marina caută nave cu o autonomie ridicată
Problemele se țin lanț pentru Flota rusă din Marea Neagră: Submarinul Novorossiysk va fi inactiv minim trei luni
Demonstrație de forță a Franței (Video): Portavionul Charles de Gaulle și distrugătorul Chevalier Paul au interceptat ținte aeriene
Belgorod provoacă panică mai mult prin presă. De ce Rusia nu va disloca „submarinul nuclear al apocalipsei” în Marea Neagră
Vor să răzbune Moskva. Rușii au pus ochii pe noua corvetă a Ucrainei, “Hatman Ivan Mazepa”, considerând că trebuie distrusă
Marea Britanie se pregătește pentru acțiuni subversive ale Rusiei împotriva infrastructurii subacvatice
”Există 5 nave rusești purtătoare de rachete Kalibr”. Rusia mai păstrează în Marea Neagră 8 nave de război
Rusia răspunde cu torpila nucleară Poseidon. Serviciile occidentale au avertizat că submarinul K-329 Belgorod pregătește testarea torpilei
Turcia a lansat la apă prima corvetă din clasa Ada pentru Ucraina. Ankara se implică activ în reconstruirea flotei ucrianene
Fregata franceză Normandie a escortat submarinul rus Novorossiysk, care întâmpină posibile probleme tehnice
SUA răspund Rusiei cu USS Gerald R. Ford - cel mai modern și scump portavion construit vreodată. Nava, pregătită de prima misiune
Turcii au arătat capacitățile noii drone maritime MARLIN care poate fi echipată cu rachete ghidate și torpile antisubmarin
Marea Britanie vrea securizarea rezervelor de gaz ale Libiei: Prima navă a Marinei Regale care acostează în portul Tripoli, după opt ani
Marinarii ruși au închis intrarea în Golful Sevastopol, unde se află baza navală principală a Flotei din Marea Neagră
Infanteriștii marini români s-au antrenat pentru respingerea unui desant aerian pe Dunăre, pe baza scenariilor din Ucraina (Foto)
SUA defilează în fața Chinei cu USS Zumwalt. Cel mai scump distrugător construit vreodată a ajuns în Pacific
China a prezentat survolul la joasă altitudine a unui J-15 deasupra unui distrugător american din clasa Arleigh Burke (Video)
Submarine românești în Marea Neagră? Frunzulică: România ar trebui să înceapă cu o dronă submarin cu capacități de lovire
Statele Unite şi Coreea de Sud au început manevre navale comune pentru a răspunde la provocările nord-coreene
Premieră în Marea Mediterană: Marea Britanie desfășoară un Grup de luptă la litoral
Demonstrație de forță americano-britanică (Video). USS Boone, scufundată după ce a fost lovită în premieră și de rachete Paveway IV lansate de un Eurofighter
Demonstrație de forță în Atlanticul de Nord – în cadrul manevrelor aeronavale Atlantic Thunder 22 a scufundat o fregată dezafectată
Se semnează contractul pentru corvetele României? Noua OUG deschide calea unui acord cu modificări importante
O dronă maritimă kamikaze ucraineană, descoperită în apropierea bazei ruse din Sevastopol, Crimeea
SUA vor să deschidă o bază navală la doi pași de Marea Neagră: Portul Alexandroupolis este situat la 40 de km de granița cu Turcia
U.S. Navy a renunţat la o altă navă construită în cadrul programului Littoral Combat Ships. Coronado [LCS-4] a fost trasă la cheu
Submarine nucleare rusești au lovit ținte navale în timpul unor trageri cu rachete de croazieră Granit și Onyks în Arctica
Polonia a inaugurat un canal către Marea Baltică și va evita astfel apele teritoriale rusești

Ştiri Recomandate

Pe ruși îi supără HIMARS, IRIS-T sau NASAMS. Moscova amenință NATO că „se joacă cu focul” în privința transporturilor de arme
România va achiziționa obuziere în paralel cu programul HIMARS. Mîndrescu: HIMARS e un sistem fabulos, dar are o problemă
Aderarea României, Bulgariei și Croației la spațiul Schengen. Foto: Europa.eu
EXCLUSIV
Austria a blocat aderarea României în Schengen. Carmen Avram: Influența Rusiei, tot mai puternică în UE / De 20 de ani România nu mai are politică externă
”Vor ajunge înainte de Crăciun”. SUA întărește prezența militară în Estonia: Sisteme HIMARS, dar și militari pentru grupul de luptă al NATO
Ambasadoarea Austriei în România, convocată la MAE. Vienei i se reproșează o „atitudine nejustificată şi inamicală”
EXCLUSIV
Marea Neagră - epicentrul strategic al războiul rus în Ucraina și China - provocarea viitorului | Ana Cătăuță, la Obiectiv EuroAtlantic la DefenseRomania
Centrala Zaporijia folosită drept ”umbrelă”: Rusia a plasat lansatoare ”Grad” lângă depozitul de combustibil nuclear
Polonia va convoca în 2023 zeci de mii de civili voluntari pentru instrucție militară
Val de reacții după votul negativ al Austriei. Preşedinta PE se declară ”extrem de dezamăgită” / Iohannis: România merita să primească un vot favorabil
Consiliul JAI respinge aderarea Bulgariei şi României la spaţiul Schengen: Austria şi Olanda au votat împotrivă
EXCLUSIV
Dubla măsură a Austriei: Berlinul lua în calcul blocarea intrării Croației în Schengen, la schimb cu veto-ul Vienei / Diaconescu: Condiționalitățile înseamnă o decizie negativă mascată
Rusia prezintă cum „domină” spațiul aerian al Ucrainei: Imagini în premieră cu Su-27 uzate, folosite în războiul din Ucraina (Video)
SUA insistă ca Germania să trimită în Ucraina tancuri de luptă Leopard
Rusia a eliberat-o din închisoare pe vedeta WNBA Brittney Griner. SUA l-au dat la schimb pe traficantul rus de arme Viktor Bout
Budapesta s-a opus noului pachet de sancțiuni UE împotriva Federației Ruse - FT
Vicepreședintele Comisiei Europene: Îndoielile Austriei privind aderarea României sunt de ordin politic
Austria va vota împotriva aderării României şi a Bulgariei la spaţiul Schengen
Şef adjunct al serviciului de informații militare al Ucrainei: Rachetele folosite de Rusia pentru a ne ataca vin direct de pe linia de producţie
Germania doreşte un scut de apărare antirachetă. Olaf Scholz: Vom acorda 2% din PIB bugetului pentru apărare
Germania se pregăteşte să transfere 18 obuziere RCH-155 către Ucraina
După ce mai multe baze ruseşti au fost lovite de drone, Rusia recunoaşte că este vulnerabilă la atacuri în Crimeea
Marea Britanie cumpără câteva mii de sisteme de rachete antitanc NLAW. După ce au furnizat arme Ucrainei, britanicii vor să refacă stocurile armatei
Cancelarul Austriei Karl Nehammer a refuzat întrebările jurnaliștilor români despre aderarea României la Schengen
Rusia livrează 200 de tancuri T-90M forțelor pro-ruse din Republica Populară Lugansk (Foto/Video)
Clasa Reis - crucială pentru dominația maritimă a Turciei. Primul submarin AIP a început testele în Marea Marmara
Dronele rusești Geran-2 au reapărut în Ucraina, după o pauză de câteva săptămâni
Scântei la ședința PPE. Austria acuză România că face presiuni pe companiile austriece. Tomac, stupefiat: Lanț de minciuni la adresa României
Infiltrări în Odesa. Ucrainenii au reținut un agent rus care „vâna” sisteme Neptun, folosite și la scufundarea crucișătorului Moskva
În Schengen, singuri sau ”la pachet” cu Bulgaria? Diaconescu: ”Decuplarea de Bulgaria poate fi o capcană”. Nu trebuie să ajungem la o soluție paliativă
Negocierile din ultima zi au eșuat. Austria a anunțat oficial că se va opune prin veto aderării României la Schengen
HIMARS cu frâna de mână trasă: SUA au limitat raza de acțiune a HIMARS ucrainene pentru a evita lovirea directă a teritoriului rus