Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Cum pot fi contracarate agresiunea Rusiei și provocarea Chinei? Prin coridoare militare și economice ce leagă Marea Baltică, Neagră și Adriatică
Strategica
Data actualizării:
Data publicării:
Cum răspundem „parteneriatului fără limite” dintre China și Rusia? Un răspuns în acest sens este o atenție sporită pe coridoare care să lege Mările Baltică, Neagră și Adriatică.
Photo source: ATLANTIC COUNCIL
Photo source: ATLANTIC COUNCIL

George Scutaru, CEO al reputatului think tank românesc New Strategy Center, a semnat o analiză pentru Atlantic Council, alături de o serie de experți internaționali precum Kaush Arha, președinte al Forumului Indo-Pacific și membru senior la Atlantic Council și Krach Institute for Tech Diplomacy din Purdue, Adam Eberhardt, director adjunct al Centrului pentru Studii Est-Europene de la Universitatea din Varșovia și Paolo Messa, membru senior la Atlantic Council și fondator al Formiche.     

Experții atrag atenția că apărarea și interesele economice ale Europei sunt convergente iar în fața a ceea ce Moscova numește „un parteneriat sino-rus fără limite” lumea liberă trebuie să răspundă provocărilor prin acordarea de prioritate coridoarelor de transport ce leagă Mările Baltic, Neagră și Adriatică.

Acest lucru trebuie făcut atât prin NATO, Uniunea Europeană cât și prin formatul Inițiativa celor Trei Mări (3SI). Coridoarele ar avea dublu scop, ar putea lega marile orașe portuare din cele trei mări vecine, cum ar fi Gdansk, Constanșa și Trieste. 

„Aceste viitoare coridoare rutiere și feroviare strategice de apărare/economice – să le numim coridoare N3 – ar conecta cele trei laturi ale triunghiului de transport care unește cele trei mări. Coridoarele N3 care leagă Constanța, Gdańsk și Trieste ar fi multiplicatori de forțe transformatoare pentru pacea și prosperitatea europeană. Aceste coridoare nu numai că ar întări Europa și Flancul Estic al NATO, dar ar oferi și un impuls dinamic economiilor europene, catalizând angajamentul economic al continentului cu regiunea Indo-Pacifică. Ele ar contribui, de asemenea, la asigurarea suveranității ucrainene, ajutând integrarea europeană a Kievului”, subliniază experții.

Aceștia atrag atenția că în ciuda unui început entuziasmant al formatului Inițiativei celor Trei Mări, proiectele majore încă nu au prins contur. În acest context „poziția avansată a NATO ca răspuns la agresiunea Rusiei și nevoia de a consolida capacitatea Alianței de a mobiliza resurse pe Flancul Estic oferă un impuls puternic atât pentru a atinge, cât și a extinde ambițiile 3SI de a conecta cele trei mări prin colaborarea cu Alianța și alte țări ale UE”.

 

Nevoia de coridoare din perspectiva militară a NATO

 

2. Mobilitate... (armata-transport-mobilitate-nato_13237600.jpg)

Mobilitate militară. Sursă foto: NATO

În contextul agresiunii ruse și a modului în care NATO va descuraja imperialismul rus, e esențial ca cea mai puternică alianță defensivă din istorie să fie capabilă să aibă mobilitate militară de-a lungul întregului Flanc, în funcție de cum situație o impune.

„Majoritatea coridoarelor feroviare și rutiere existente ale Europei circulă în direcția est-vest. Există o nevoie urgentă de a completa aceste pasaje latitudinale cu desfășurarea promptă a arterelor longitudinale pentru mobilizarea forțelor de-a lungul Flancului de Est al NATO și pentru aprofundarea integrării economice a Europei Centrale și de Est”, se arată în analiză. 

„Între timp, activitatea malignă continuă a Rusiei în Marea Neagră supune Flancul de Sud-Est al NATO unei agresiuni ruse persistente și provocatoare. Rusia a folosit mult timp agresiunea pentru a-și consolida poziția la Marea Neagră, de la anexarea de facto din 2008 a regiunilor Abhazia și Tskhinvalki (Osetia de Sud) care aparțin de Georgia, anexarea Crimeei în 2014 și avansarea spre Odesa în 2022. Proiecția puterii Moscovei la Marea Neagră este susținută și mai mult de garnizoana rusă care este staționată în Transnistria încă din 1992. Acum, Rusia își extinde rețeaua feroviară pe teritoriul ucrainean pe care Moscova l-a anexat. Având în vedere amenințarea pe care o reprezintă Rusia pentru Flancul de Sud-Est al NATO, desfășurarea coridoarelor strategice N3 este esențială pentru consolidarea capacității Alianței de a mobiliza resurse în regiune”, atrag atenția experții.

 

Integrarea economică UE-Ucraina

 

3. Armata Ucr... (ucraina-transee-fortificatii_67754300.jpg)

Armata Ucrainei. Photo source: Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine 

Integrarea rapidă a Ucrainei de Vest – infrastructurală, juridică, economică și socială – în proiectul european îi oferă cele mai prudente, dar și realiste garanții de securitate pe termen scurt și mediu.

„Un coridor feroviar și rutier strategic N3 de la Gdańsk la Constanța prin vestul Ucrainei oportun și ar avea un impact mare asupra integrării ucrainene în Europa. Acest coridor nu ar include doar autostrăzi și căi ferate, dar ar oferi, de asemenea, drepturi de trecere importante și pentru cablurile de alimentare și cele digitale. Un astfel de coridor strategic ar lega cei mai mari membri NATO și UE care se se învecinează cu Ucraina și se opun agresiunii ruse. Coridorul Gdańsk-Constanța nu ar lega doar cele două porturi majore, ci și capitalele respective, Varșovia și București, prin orașele ucrainene Lviv, Ivano-Frankivsk și Cernăuți. Un scurt pinten estic poate lega și Chișinăul, capitala Moldovei, de coridorul N3. Traseul ucrainean oferă avantaje substanțiale de cost față de propunerile anterioare, care ar traversa Munții Carpați”, arată analiza.

Călătoriile feroviare de la București la Varșovia urmează în prezent o rută ocolită prin Budapesta și Viena. Un nou coridor strategic N3, pe lângă dividendele economice și militare evidente, ar stimula turismul regional prin catalizarea integrării socioculturale în rândul popoarelor poloneze, române și ucrainene. 

Astfel, coridoarele N3 ar lega principalele orașe portuare atât din punct de vedere al apărării cât și din perspective economice. E vorba de Constanța, Gdańsk și Trieste de la Marea Neagră, Baltică și până la cea Adriatică

Autorii mai transmit că aceste coridoare trebuie să se realizeze cu implicarea directă a UE și SUA iar „coridoarele N3 pot oferi, fără îndoială, profituri UE în procesul de reconstrucție a Ucrainei și în inițiativa sa Global Gateway, ca alternativă la Inițiativa Belt and Road a Chinei”.

„Statele Unite, Europa și NATO trebuie să-și dezvolte împreună reziliența economică și militară pentru a face față atât agresiunii militare a Rusiei, cât și constrângerii economice chineze. Coridoarele N3 ar servi ambelor obiective. Acestea nu numai că ar mobiliza mai bine întreaga putere a capacităților militare și de apărare ale Europei Centrale și de Est, dar ar putea și transforma angajamentul regiunii în economia globală. Nu trebuie pierdut timpul pentru a pune în aplicare acest proiect strategic”, conchide analiza.

 

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Chiar au văzut T-55 sau TR-85M1 Bizonul frontul? Ce tancuri a trimis de fapt România, Ucrainei?
Fabrici de război deghizate în companii producătoare de bărci cu motor: Adevărul din spatele dronelor rusești Shahed fabricate în China
O navă rusească de mărfuri, suspectată de spionaj în Marea Baltică: Misterul „HAV Dolphin”, elucidat de serviciile de informații germane (Foto)
Nu doar reconstrucția Ucrainei, ci și colaborare româno-ucraineană în tehnică militară. Ionuț Moșteanu s-a întâlnit la Kiev cu omologul său
NATO schimbă viteza: De la documente la aplicarea pe câmpul de luptă a unor soluţii de contracarare a bombelor cu planare și a dronelor cu fibră optică
președintele Rusiei, Vladimir Putin, gesticulează în timpul unei vizite la o bază militară din regiunea Ryazan din Rusia. Sursa foto: Kremlin.ru.
EXCLUSIV
Pacea din Ucraina, o iluzie? Fostul șef CIA, David Petraeus, explică de ce negocierile eșuează: Vladimir Putin este principalul obstacol în calea păcii
Cedarea de teritorii, răul cel mai mic pentru Ucraina sau capcană pentru tot Flancul Estic? Armata rusă, avans amețitor de 1% din Ucraina, în trei ani de război
Gata cu negocierile pentru pacea din Ucraina? Trump lansează ipoteza unor atacuri ucrainene asupra Rusiei: „Imposibil” să câștigi fără a ataca țara invadatoare
Sursa foto: NATO.
EXCLUSIV
Războiul din Ucraina se poartă și la mii de kilometri distanță de front: Compania franceză Renault, interesată să producă drone, s-ar lovi de interesele unui sindicat cu legături în Rusia
Sisteme HIMARS în serviciul armatei ucrainene, pe un drum în regiunea Herson, octombrie 2022. Sursa Foto: Radiosvoboda.org.
EXCLUSIV
Dronele sunt o ,,minune pe câmpul de luptă'' sau un substitut periculos? Lecțiile pe care NATO le poate învăţa de pe frontul din Ucraina
Germania dorește cea mai puternică armată din Europa: 350 de miliarde de euro vor fi cheltuite până în 2040 pentru blindate grele şi aeronave
Foto: militar ucrainean, operând sistemul Avenger / Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
De ce nu pot exista garanții de securitate pentru Ucraina fără trupe occidentale: Europenii au „cules dividendele păcii prea repede”, ignorând eforturile pentru apărare
Război economic pe mare: Cum subminează flota fantomă de 1000 de nave a Rusiei securitatea alimentară globală și ordinea internațională
Garanțiile de securitate înaintate de Donald Trump pentru Ucraina: Fără trupe americane la sol, iar responsabilitatea trece la Europa
Photo source: Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
Garanțiile de securitate pentru Ucraina: Pe muchie de cuțit, între promisiuni și realitate
Cu aproape 50 de focoase nucleare, Phenianul se simte amenințat și anunță extinderea accelerată a arsenalului strategic
Volodimir Zelenski, între ciocanul lui Trump și nicovala lui Putin: O pace „imediată”, dar cu prețul suveranității Ucrainei
De la „porcul-spinos de oțel” la garanții postbelice de securitate: Ce a negociat Volodimir Zelenski cu Ursula von der Leyen la Bruxelles
Mize ascunse la summitul Trump-Putin: Schimb de teritorii sau sfârșitul unui război de uzură?
Cadoul tip “cal troian” făcut de Vladimir Putin americanilor chiar în ziua întâlnirii cu Donald Trump
Foto: militar ucrainean, operând sistemul Avenger / Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
Cedarea centurii de orașe din nordul regiunii Donețk este o eroare strategică pentru Ucraina și pentru Occident
Miza păcii din Ucraina: Garanții de securitate de ,,tip non-Articolul 5 al NATO'' pentru descurajarea unei viitoare agresiuni militare ruseşti
Europa salută eforturile lui Donald Trump pentru pace, dar cere „garanții de securitate de neclintit” pentru Ucraina
Polonia demonstrează putere militară: Parada de la Varșovia subliniază modernizarea armatei sub sloganul „Rusia nu este invincibilă”
Pacea, o promisiune aruncată de la mii de kilometri. Poate un summit „direct” cu Zelenski la Washington să salveze Ucraina?
Ministrul ceh, o voce hotărâtă în corul criticilor: „Problema este imperialismul rus, nu dorința Ucrainei de a trăi liber”
Putin și Trump / Foto: Casa Albă, X
EXCLUSIV
De la covorul roșu la zero acorduri: De ce a eșuat summitul de pace din Alaska și ce înseamnă asta pentru Ucraina
Summit Alaska: Miza economică a lui Vladimir Putin și eforturile de a deturna discuțiile despre războiul din Ucraina
Statele Unite includ pe lista neagră burse rusești de criptomonede. Ele finanțează atacuri cibernetice și contribuie la eludarea sancțiunilor
De ce reabilitează NATO vechile căi ferate ale Europei? O Rusie agresivă nu este doar un simplu avertisment, ci o amenințare iminentă

Ştiri Recomandate

În timp ce dronele rusești testează "liniile roșii" ale NATO, Ucraina solicită o poziție clară din partea Statelor Unite privind sancțiunile și garanțiile de securitate
Propaganda Kremlinului a găsit vinovații pentru "OZN-urile" din România și Polonia: Incursiunile cu drone, organizate de serviciul de informații britanic MI6
Călin Georgescu, trimis în judecată pentru tentativă de subminare a ordinii constituționale
Rușii se laudă cu un nou lot de Su-34. Finisajele trădează graba pe linia de producție, dar aeronavele rămân periculoase pentru fortificațiile ucrainene (VIDEO)
Președintele suveranist al Poloniei: "Trebuie să facem totul să fim pregătiţi de război"
O nouă ofensivă terestră în Fâșia Gaza. Tancurile IDF au intrat până în centrul orașului Gaza
”Garda de Est” a NATO, întărită cu avioane Eurofighter britanice / Varșovia înființează Comandamentul Forțelor Medicale
Trump semnează ordinul de desfășurare a Gărzii Naționale în Memphis
Noi incidente de securitate în Polonia: Dronă neutralizată deasupra clădirilor guvernamentale, doi cetățeni belaruși reținuți
Compania Lockheed Martin vrea să resusciteze F-35: Cum noile tehnologii de ,,generația a șasea'' ar transforma radical avionul de luptă
"Băiețelul" european se maturizează: Şeful Rheinmetall explică de ce investițiile în apărare sunt singura șansă a Germaniei de a deveni un partener de încredere pentru SUA
România permite cu bună știință folosirea spațiului ei național pentru atacarea Ucrainei
Câte avioane de luptă a pierdut Ucraina de la începutul războiului? "Contabilii" rușilor numără de câteva ori același avion doborât
Amenințarea de la graniță: De ce vrea Uniunea Europeană să replice modelul de apărare al Ucrainei cu un „Zid de Drone”
Tensiunile dintre Rusia și NATO cresc în mod periculos: Oficiali ruși de nivel înalt afirmă că alianța se află “de facto” în război cu Moscova
Franţa este gata să joace rolul de garant al securității Poloniei: Ce mesaj transmite Rusiei desfăşurarea avioanelor Rafale în sprijinul polonezilor?
Ucraina răspunde ironiilor Ambasadei Rusiei la București: Afirmațiile cu privire la „date nesatisfăcătoare”, o practică rusească bine-cunoscută
Ursula von der Leyen: Europa nu mai poate depinde în mod excesiv de alții pentru propria securitate
Iată de ce e mai ieftin să te înarmezi pentru descurajare: Ucraina cheltuie 172 de milioane de dolari pe zi, doar pentru a se apăra de invazia Rusiei
Zid anti-drone în stil asiatic: Japonia dezvoltă sistemul de apărare costieră SHIELD
Adio F-16 și rachete costisitoare pentru doborârea dronelor? Ucraina anunță că e una dintre puținele țări care dezvoltă arme electromagnetice
MApN: Spațiul aerian românesc, încălcat de drone de 11 ori de la începutul invadării Ucrainei / Echipele poloneze anti-drone vor fi instruite de operatori ucraineni
Rusia simulează un atac cu Iskander și noile rachete balistice Oreshnik asupra Europei. Cele șase state luate în vizor de rachetele „imposibil de interceptat”
Putin se pregătește de întoarcerea veteranilor, planul fiind de a-i implica inclusiv în politică
SUA și Marea Britanie vor semna un acord privind reactoare modulare mici în timpul vizitei lui Trump la Londra
Moşteanu: Procedura doborârii dronelor e aprobată din iulie / Piloţii aveau autorizarea, au evaluat riscurile colaterale şi au decis să nu deschidă focul
J-20S este o nouă generație de avioane de luptă stealth cu două locuri, dezvoltate de Aviation Industry Corporation of China. Sursa foto: X.
EXCLUSIV
”Chinezii i-au prins din urmă pe americani”; cât e propagandă, cât adevăr. De la noul portavion ”Fujian”, la F-35 care depinde de pământuri rare din China
MApN clarifică misterul dronei ”pierdute” de radarele avioanelor F-16: Drona a evoluat 50 de minute în spațiul României, dar ulterior a ieșit
Bulgaria primește gratuit 7 nave pentru modernizarea Marinei sale. Cu o condiție similară României în donația celor 18 avioane F-16 olandeze
Renunțarea la S-400, poarta către revenirea Turciei în programul F-35? Rusia ar vrea să răscumpere sistemele S-400 vândute Turciei
Două rafinării din Rusia au suferit avarii după atacuri cu drone ucrainene
Rușii au încercat să intre în Kupiansk prin conducte. Operația ucraineană de contrasabotaj a reușit
pixel