Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Cum pot fi contracarate agresiunea Rusiei și provocarea Chinei? Prin coridoare militare și economice ce leagă Marea Baltică, Neagră și Adriatică
Strategica
Data actualizării:
Data publicării:
Cum răspundem „parteneriatului fără limite” dintre China și Rusia? Un răspuns în acest sens este o atenție sporită pe coridoare care să lege Mările Baltică, Neagră și Adriatică.
Photo source: ATLANTIC COUNCIL
Photo source: ATLANTIC COUNCIL

George Scutaru, CEO al reputatului think tank românesc New Strategy Center, a semnat o analiză pentru Atlantic Council, alături de o serie de experți internaționali precum Kaush Arha, președinte al Forumului Indo-Pacific și membru senior la Atlantic Council și Krach Institute for Tech Diplomacy din Purdue, Adam Eberhardt, director adjunct al Centrului pentru Studii Est-Europene de la Universitatea din Varșovia și Paolo Messa, membru senior la Atlantic Council și fondator al Formiche.     

Experții atrag atenția că apărarea și interesele economice ale Europei sunt convergente iar în fața a ceea ce Moscova numește „un parteneriat sino-rus fără limite” lumea liberă trebuie să răspundă provocărilor prin acordarea de prioritate coridoarelor de transport ce leagă Mările Baltic, Neagră și Adriatică.

Acest lucru trebuie făcut atât prin NATO, Uniunea Europeană cât și prin formatul Inițiativa celor Trei Mări (3SI). Coridoarele ar avea dublu scop, ar putea lega marile orașe portuare din cele trei mări vecine, cum ar fi Gdansk, Constanșa și Trieste. 

„Aceste viitoare coridoare rutiere și feroviare strategice de apărare/economice – să le numim coridoare N3 – ar conecta cele trei laturi ale triunghiului de transport care unește cele trei mări. Coridoarele N3 care leagă Constanța, Gdańsk și Trieste ar fi multiplicatori de forțe transformatoare pentru pacea și prosperitatea europeană. Aceste coridoare nu numai că ar întări Europa și Flancul Estic al NATO, dar ar oferi și un impuls dinamic economiilor europene, catalizând angajamentul economic al continentului cu regiunea Indo-Pacifică. Ele ar contribui, de asemenea, la asigurarea suveranității ucrainene, ajutând integrarea europeană a Kievului”, subliniază experții.

Aceștia atrag atenția că în ciuda unui început entuziasmant al formatului Inițiativei celor Trei Mări, proiectele majore încă nu au prins contur. În acest context „poziția avansată a NATO ca răspuns la agresiunea Rusiei și nevoia de a consolida capacitatea Alianței de a mobiliza resurse pe Flancul Estic oferă un impuls puternic atât pentru a atinge, cât și a extinde ambițiile 3SI de a conecta cele trei mări prin colaborarea cu Alianța și alte țări ale UE”.

 

Nevoia de coridoare din perspectiva militară a NATO

 

2. Mobilitate... (armata-transport-mobilitate-nato_13237600.jpg)

Mobilitate militară. Sursă foto: NATO

În contextul agresiunii ruse și a modului în care NATO va descuraja imperialismul rus, e esențial ca cea mai puternică alianță defensivă din istorie să fie capabilă să aibă mobilitate militară de-a lungul întregului Flanc, în funcție de cum situație o impune.

„Majoritatea coridoarelor feroviare și rutiere existente ale Europei circulă în direcția est-vest. Există o nevoie urgentă de a completa aceste pasaje latitudinale cu desfășurarea promptă a arterelor longitudinale pentru mobilizarea forțelor de-a lungul Flancului de Est al NATO și pentru aprofundarea integrării economice a Europei Centrale și de Est”, se arată în analiză. 

„Între timp, activitatea malignă continuă a Rusiei în Marea Neagră supune Flancul de Sud-Est al NATO unei agresiuni ruse persistente și provocatoare. Rusia a folosit mult timp agresiunea pentru a-și consolida poziția la Marea Neagră, de la anexarea de facto din 2008 a regiunilor Abhazia și Tskhinvalki (Osetia de Sud) care aparțin de Georgia, anexarea Crimeei în 2014 și avansarea spre Odesa în 2022. Proiecția puterii Moscovei la Marea Neagră este susținută și mai mult de garnizoana rusă care este staționată în Transnistria încă din 1992. Acum, Rusia își extinde rețeaua feroviară pe teritoriul ucrainean pe care Moscova l-a anexat. Având în vedere amenințarea pe care o reprezintă Rusia pentru Flancul de Sud-Est al NATO, desfășurarea coridoarelor strategice N3 este esențială pentru consolidarea capacității Alianței de a mobiliza resurse în regiune”, atrag atenția experții.

 

Integrarea economică UE-Ucraina

 

3. Armata Ucr... (ucraina-transee-fortificatii_67754300.jpg)

Armata Ucrainei. Photo source: Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine 

Integrarea rapidă a Ucrainei de Vest – infrastructurală, juridică, economică și socială – în proiectul european îi oferă cele mai prudente, dar și realiste garanții de securitate pe termen scurt și mediu.

„Un coridor feroviar și rutier strategic N3 de la Gdańsk la Constanța prin vestul Ucrainei oportun și ar avea un impact mare asupra integrării ucrainene în Europa. Acest coridor nu ar include doar autostrăzi și căi ferate, dar ar oferi, de asemenea, drepturi de trecere importante și pentru cablurile de alimentare și cele digitale. Un astfel de coridor strategic ar lega cei mai mari membri NATO și UE care se se învecinează cu Ucraina și se opun agresiunii ruse. Coridorul Gdańsk-Constanța nu ar lega doar cele două porturi majore, ci și capitalele respective, Varșovia și București, prin orașele ucrainene Lviv, Ivano-Frankivsk și Cernăuți. Un scurt pinten estic poate lega și Chișinăul, capitala Moldovei, de coridorul N3. Traseul ucrainean oferă avantaje substanțiale de cost față de propunerile anterioare, care ar traversa Munții Carpați”, arată analiza.

Călătoriile feroviare de la București la Varșovia urmează în prezent o rută ocolită prin Budapesta și Viena. Un nou coridor strategic N3, pe lângă dividendele economice și militare evidente, ar stimula turismul regional prin catalizarea integrării socioculturale în rândul popoarelor poloneze, române și ucrainene. 

Astfel, coridoarele N3 ar lega principalele orașe portuare atât din punct de vedere al apărării cât și din perspective economice. E vorba de Constanța, Gdańsk și Trieste de la Marea Neagră, Baltică și până la cea Adriatică

Autorii mai transmit că aceste coridoare trebuie să se realizeze cu implicarea directă a UE și SUA iar „coridoarele N3 pot oferi, fără îndoială, profituri UE în procesul de reconstrucție a Ucrainei și în inițiativa sa Global Gateway, ca alternativă la Inițiativa Belt and Road a Chinei”.

„Statele Unite, Europa și NATO trebuie să-și dezvolte împreună reziliența economică și militară pentru a face față atât agresiunii militare a Rusiei, cât și constrângerii economice chineze. Coridoarele N3 ar servi ambelor obiective. Acestea nu numai că ar mobiliza mai bine întreaga putere a capacităților militare și de apărare ale Europei Centrale și de Est, dar ar putea și transforma angajamentul regiunii în economia globală. Nu trebuie pierdut timpul pentru a pune în aplicare acest proiect strategic”, conchide analiza.

 

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

„Condamnate din start”: Motivul pentru care discuțiile Statele Unite-Rusia nu pot opri războiul din Ucraina
Psihologia slăbiciunii în UE: Europa pică cu brio testul Ucraina pe care singură și l-a impus. Când va renunța Europa la strategia ei eșuată?
„Singuri în fața tăvălugului”. Scenariul militar testat de NATO la Cincu: Câte săptămâni ar trebui să reziste România fără americani
Alianța Ankara-Cairo: Cum remodelează Turcia și Egiptul echilibrul de securitate în Orientul Mijlociu
Încă o provocare rusească la frontiera cu Polonia: Apărarea antiaeriană poloneză a fost alertată din cauza unor avioane MiG-31 prezente în apropierea graniței
Sfârșitul iluziilor și „pacea de necesitate”. Are dreptate generalul ucrainean Valeri Zalujnîi când vorbește despre o victorie incompletă a Ucrainei?
Dincolo de mirajul celor 250 de avioane: De ce Ucraina trebuie să aleagă pragmatismul în fața ,,vitrinei occidentale'' de aeronave de luptă
Viktor Orban continuă să facă opinie separată în cadrul UE: După o vizită la Moscova, premierul ungar a spus că Ucraina trebuie să redevină o zonă tampon între NATO și Rusia
Tensiuni militare în Caraibe: SUA declară spațiul aerian venezuelean „închis” și mobilizează avioane F-35 împotriva regimului Maduro
Războiul din umbră al Rusiei se mută la Marea Baltică: De ce au devenit porturile germane noua țintă predilectă a spionajului rusesc
Avem dovada (Foto/Video): Ucraina a deschis oficial vânătoarea „flotei fantomă” în Marea Neagră. Imaginile care arată cum dronele Sea Baby au lovit petrolierele Rusiei
Dezinfectarea unui siloz de rachete aflat lângă orașul Derazhnya din centrul Ucrainei, 23 octombrie 1996. Sursa foto: Arhiva Radio Free Europe/AFP.
EXCLUSIV
Cum plătește Ucraina prețul naivității din 1994: A dat stocul de arme nucleare pe o bucată de hârtie, iar acum i se cere o amputare teritorială
Cum să supraviețuiești lângă Rusia: Estonia rescrie programa școlară și transformă pilotajul dronelor într-o competență vitală de apărare națională
Umilința scutului antiaerian rusesc: Dronele ucrainene au spulberat sistemele Buk și Tor, vitale pentru Kremlin. De ce devine Rusia vulnerabilă în propriul teritoriu
Mitul „Sarmat” s-a prăbușit din nou (FOTO/VIDEO): Eșecul catastrofal de la poligonul rusesc Yasny dovedește că șantajul nuclear al Rusiei nu are acoperire tehnică
Putin, odă pentru Orban care provoacă frisoane: Relațiile bilaterale, cele mai bune din istorie. Între timp, România vrea Lynx jumătate "made in Hungary"
Căderea lui Andrii Yermak: Când lupta anticorupție lovește chiar în mâna dreaptă a lui Zelenski, în cel mai vulnerabil moment al războiului
Ukrainian Army. Photo credit: Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
Mai există Ucraina ca stat pentru Statele Unite sau a rămas doar un teritoriu de negociat: Cum s-a ajuns la amputarea teritoriilor ucrainene de dragul Rusiei?
Cercul de foc din Caraibe se strânge: Cum transformă Statele Unite lupta antidrog într-un asediu tăcut la adresa Venezuelei
Lynk KF41 / rheinmetall
EXCLUSIV
Paradoxul periculos al reînarmării Europei: Cum logica „fiecare pentru el” riscă să slăbească NATO exact când amenințarea Rusiei este mai mare
O pace falsă pentru un viitor război prelungit?: De ce transformă Vladimir Putin ,,planul american'' într-un ultimatum pentru capitularea totală a Ucrainei
Mesagerul de serviciu al Kremlinului: Cum folosește Putin „pionul” Lukașenko pentru a șantaja Ucraina cu pierderea totală a litoralului dacă refuză planul Trump
Este NATO pregătită dacă Rusia atacă „mâine”? Planul militar german „OPLAN DEU” dezvăluie vulnerabilitățile critice ale Europei
Avertismentul generalului Ben Hodges: De ce abandonarea Europei ar fi o „eroare de calcul fatală” pentru economia SUA. Iluzia păcii prin concesii teritoriale
Cum văd rușii România, deja a doua putere militară din Est. Suntem pe locul 10 în topul statelor ostile și anticipează F-35, bombardiere B-52 și avioane AWACS dislocate aici
Între sabotaj și acaparare forțată: Strategia Rusiei pentru preluarea controlului centralei nucleare de la Zaporojie
Vladimir Putin ordonă „rusificarea” totală a teritoriilor anexate din Ucraina: Planul strategic până în 2036 pentru ștergerea identității ucrainene
Rachete antiaeriene MANPAD Mistral pentru Armata României. Ce prevede contractul de peste 600 de milioane de euro semnat cu Franța
Rusia a trezit colosul militar german. Pe lângă achiziții de F-35 sau Patriot, nemții vin cu o idee bună și pentru România: Veterani ucraineni împărășesc experiența de luptă împotriva Rusiei
UE, pe două voci în relația cu Israelul: De ce statele care critică Israelul sunt mai agresive și vocale? Ambasadoarea Israelului în Ungaria: UE nu sprijină Hamas. Dar sprijină Fatah

Ştiri Recomandate

Pakistanul în cooperare cu industria chineză vinde avioane JF-17 într-un stat „fierbinte” din Africa. Unul din cele mai controversate și mari acorduri pentru Pakistan
Radu Miruță a preluat oficial Ministerul Apărării, în timp ce Irineu Darău este noul ministru al Economiei, în subordinea căruia se află și industria de apărare
Avionul care nu a mai fost: De ce au renunțat SUA la YF-23 „Văduva Neagră” schimbând istoria aviației militare. Eșecul proiectului a însemnat nașterea F-22
Fără submuniții. SUA testează la 112 km ER GMLRS, soluția modernă care înlocuiește muniția cu dispersie
Rusia a crescut numărul trupelor din Ucraina la 710.000 de oameni pentru o ofensivă strategică. Cu "Generalul Iarnă“ la ușă, mișcarea Rusiei ar putea fi cu două tăișuri
Ucraina și SUA au pregătit versiuni preliminare privind garanțiile de securitate și sfârșitul războiului
Rușii se laudă cu al treilea motor pentru avionul de vânătoare Su-57. În sfârșit de generația a cincea?
Serbia confirmă că rușii de la Gazprom negociază cu compania maghiară MOL vânzarea participați sale deținută la NIS în Serbia
Șeful Marinei Regale Britanice avertizează că "rușii investesc miliarde" în construcția de submarine
20 de nave "clasa Trump". Președintele SUA anunță un proiect major pentru Marină: "Vor fi cele mai mari din istoria omenirii”
Atac masiv al rușilor înainte de Crăciun: Au fost lovite ținte atât de la frontiera cu România, cât și din vestul Ucrainei
Grecia desfășoară rachete israeliene Spike NLOS în insulele din Egee și la granița cu Turcia, pe fondul tensiunilor cu Ankara
Armata germană va folosi pistoale de la CZ; compania cehă e gata să furnizeze și României armament individual de luptă
Estonia completează stocul de HIMARS cu sisteme sud-coreene Chunmoo. Oficialii baltici spun care sunt principalele diferențe
Franța pregătește urmașul pentru Charles de Gaulle și va lansa în 2038 cel mai mare portavion construit vreodată în Europa
Pot avioanele F-35 și rachetele Tomahawk să sperie cu adevărat Rusia? Cum se inspiră SUA din nouă precedente celebre când oferă garanții pentru Ucraina
Teste finale pentru SAMP/T NG, eficient împotriva Kinjal. Franța și Italia vor primi la anul sistemul european antirachetă SAMP/T NG
Dublă lovitură primită de ruși: Încă două avioane Sukhoi lovite pe pista aerodromului / Un general din Statul Major, ucis la Moscova
Cel mai bun tanc german Leopard 2 se "fabrică" în Cehia: Sute de Leopard 2A8 vor avea carena produsă de Tatra Defence
Armata rusă, sursă foto: Ministerul Apărării din Rusia
EXCLUSIV
De ce a intensificat Rusia loviturile pe frontul din Ucraina chiar înainte de Crăciun
Consolidarea flancului estic: Compania Raytheon livrează României echipamente suplimentare Patriot în cadrul unui contract de 168 milioane dolari
Germania autorizează sabotajul extern: Serviciul Federal de Informații (BND) trece la misiuni ofensive împotriva amenințărilor hibride
„Războiul Stelelor” în varianta Armatei SUA: 50.000 de „droizi de luptă” Phantom vor schimba fața infanteriei americane până în 2027
Gata cu „navele fantomă” ale Venezuelei (VIDEO): Forțele americane au trecut la interceptarea directă a petrolierelor în apele internaționale
„Alternativele la sprijinul SUA sunt incerte”. Ucraina recunoaște neputința Europei: De ce doar „forța” lui Trump mai poate opri Rusia
Medicul Ana Maria Alexandra Stănescu a fost decorată de Statul Major al Apărării pentru merite profesionale
Războiul se apropie și mai mult de frontiera României: Zelenski confirmă că, prin loviturile repetate din regiunea Odesa, rușii vor să separe Ucraina de Marea Neagră
Rachete de milioane VS. drone de 35.000 de dolari: Cum a transformat UŞ Navy navele de coastă în „platforme purtătoare de drone” kamikaze (VIDEO)
Vigilență sporită în Marea Neagră: O aeronavă americană P-8A Poseidon a scanat din nou Peninsula Crimeea și Baza Navală Novorossiysk
Rusia, bună de plată? Grecia s-a alăturat oficial Comisiei Internaționale care va stabili despăgubirile pentru Ucraina
Dronele ucrainene au lovit baza aeriană Belbek pentru a doua oară într-o săptămână: Două avioane rusești Su-27 distruse
Schimbare de discurs la Praga? Ministrul ceh al Apărării: „Suntem de partea Ucrainei, Rusia este agresorul”
pixel