Un avion dronă stealth de ultimă generație de tip Anka 3 s-a prăbușit. Turcia a confirmat incidentul, dar l-a nuanțat.
Pe linia frontului, dronele sunt multe, dar mai ales sunt mortale. În aceste condiții, războiul antidronă devine tot mai important, iar detectoarele de drone fac acum diferența între viață și moarte.
Dar producătorii ucraineni de detectoare trag un semnal de alarmă, anunțând că nu pot ține pasul cu cererea.
Publicația americană Defense One a explicat, recent, cât de importante sunt aceste detectoare, cum își fac ele treaba, precum și problemele cu care se confruntă producătorii ucraineni.
Militari ucraineni care operează o dronă de tip FPV: Sursa foto: AFU.
Mai întâi de toate, putem constata că asistăm la o explozie a numărului de drone în război, iar cele de tip FPV sunt cele mai eficiente.
O dronă FPV (first-person view) este ghidată de o persoană, în funcție de informațiile video pe care le drona le transmite.
Cât de periculoase sunt aceste drone FPV?
Atât Rusia, cât și Ucraina lansează, probabil, cel puțin 50.000 de drone FPV explozive pe lună, a declarat Samuel Bendett de la Centrul de Analiză Navală. Anul viitor, Ucraina speră să producă un milion de drone FPV, ceea ce ar dubla efectiv evaluarea lui Bendett asupra ratei lunare actuale de producție.
Unele drone FPV lovesc și imobilizează tehnica de luptă, care ulterior este distrusă cu artileria. Altele reușesc chiar să o distrugă deși de cele mai multe ori este nevoie de mai multe drone. Iar, altele atacă direct militarii, pe unii chiar în tranșee. Sunt și cazuri când drone FPV mai sofisticate zboară adânc în dispozitivul inamic și distrug obiective mai importante, cum ar fi aeronave, depozite etc.
Dar, cât de multe drone FPV își ating obiectivele? În prezent, ele fac legea pe front
Foto: Dronă de tip FPV, căreia i s-a atașat un dispozitiv exploziv
Cel puțin 20% din dronele FPV ucrainene reușesc să lovească ținta, a declarat Igor Dvoretskyi, manager de proiect la Ministerul Apărării din Ucraina, potrivit Defense One.
Presupunând că din cele 50.000 de drone, 20.000 sunt ucrainene, rezultă că 4.000 își ating țintele într-o lună și în jur de 1.000 săptămânal. Potrivit datelor prezentate de Ministerul ucrainean al transformării digitale, în săptămâna 25 septembrie - 2 octombrie, dronele ucrainene au fost responsabile de distrugerea a 220 de unități de echipamente rusești, ceea ce reprezintă aproximativ 50% din totalul de tehnică de luptă rusească distrusă.
Foto: Militari ucraineni care operează o dronă / Armata Ucrainei, facebook
„Orice persoană inteligentă folosește” detectoare de drone, a spus Yaroslav Markevich, comandant de drone în batalionul Khartia din Ucraina.
Dar degeaba îți dorești acest sistem, dacă nu îl poți obține. Dispozitivele sunt fabricate, în principal, de companii start-up, cărora le lipsește finanțarea și experiența pentru a ține pasul cu cererea și care se bazează pe voluntari, la fel ca mare parte din producția de apărare a Ucrainei în timpul războiului, potrivit Defense One.
Ca răspuns la amenințare, inginerii de software ucraineni s-au apucat să învețe totul, de la război electronic, la lipire (de piese electronice), pentru a construi dispozitive de detectare. Multe dispozitive sunt ieftine, costând mai puțin de 250 dolari pentru modelele portabile și mai mult de 400 de dolari pentru modelele staționare mai sofisticate.
1. Detectoare bazate pe ce s-a învățat din ingineria inversă a UAV-urilor rusești
Pentru a realiza primul său detector fiabil, Dmytro (menționat doar prin prenumele său din motive de securitate), fondatorul companiei Drone Spices de detectare a dronelor, s-a axat pe ingineria inversă a UAV-ului Orlan-10 (utilizat pe scară largă de forțele ruse pentru a coordona artileria). A luat această decizie după ce a constatat că receptoarele radio comerciale definite prin software, cum ar fi HackRF și RTL SDR, nu pot ține pasul cu nevoile militare, deși erau atractive prin preț - 34 dolari. Un detector produs de compania lui Dmytro se vinde cu mai puțin de 100 de dolari, reprezentând costul materialelor și al forței de muncă, potrivit Defense One.
2. Detectoare bazate pe inteligență artificială care au și sistem de recunoaștere ”amic – inamic”
Alți producători s-au concentrat pe fotografia comercială și pe dronele FPV de mare viteză (racing drones) folosite de trupele ruse.
Kara Dag, companie înființată de antreprenorii în tehnologie Ivan și Eric, produce senzori portabili care pot detecta o dronă la o distanță de până la 2,4 mile (3,8 km), pot trimite o alertă prin vibrare și pot spune utilizatorilor din ce direcție vine.
Spre deosebire de alte detectoare de drone, Kara Dag folosește inteligența artificială pentru a ajuta la identificarea semnalelor unei drone – chiar dacă drona nu a fost identificată anterior sau dacă modelul său de emisie este perturbat de viteza sa sau de alți factori.
Detectoarele pot recunoaște, de asemenea, dronele ucrainene, preluând date de pe canalele de socializare ruse care partajează informații despre dronele ucrainene, a spus Ivan.
3. Sisteme de detecție mai complexe care îndeplinesc mai multe funcții, inclusiv aflarea poziției operatorului UAV-ului inamic și coordonarea unui atac cu dronă asupra acestuia
Falcons, o altă companie ucraineană de detectoare de drone, oferă o altă abordare. Produsul său, Eter, constă dintr-o configurație cu mai multe antene legate de o stație de lucru computerizată care identifică direcția și mișcările mai multor drone inamice. Acest lucru poate ajuta trupele să determine dacă să le distrugă sau să se ascundă, deoarece o singură pușcă anti-dronă nu va putea elimina un roi de drone, a spus Oleksandr, co-fondator și CTO (chief technology officer) al Falcons.
Sistemul poate indica punctul de origine al unei drone, permițând trupelor să vizeze operatorii inamici. Compania lucrează chiar la o versiune care să sincronizeze sistemul de detectare cu dronele de atac care să lovească operatorul inamic.
Un alt proiect în lucru este extinderea săptămânală a memoriei scanerului. Acest lucru l-ar ajuta pe operatorul de căutare să identifice dronele proprii. „Există mult foc prietenesc pe prima linie în acest moment”, a spus Oleksandr. „Nu știi a cui este drona (...) și tragi în toate.”
Companiile ucrainene nu pot satisface cererea. Printre motive, evident sunt banii (prea puțini), precum și numărul mic de companii care pot fabrica detectoarele.
Există însă o problemă și mai mare: inovațiile nu sunt suficient de profunde pentru a asigura un avantaj decisiv pe termen lung.
Drone Spices a văzut cererea explozivă după două postări populare pe Facebook, a spus Dmytro. Compania încearcă acum să mărească producția de la sute de dispozitive la mii pe lună.
„Încercăm să satisfacem cererea, dar este greu”, a spus Dmytro.
„Există patru, poate trei, poate patru producători de aceste dispozitive”, a spus Ivan de la Kara Dag. „Și nu știu vreun loc unde să le poți achiziționa, pentru că s-au epuizat.”
Între timp, companiile descoperă tehnologia pe măsură ce merg, cu personal de ingineri software care au uneori puțină experiență în hardware.
Chiar și achiziționarea de componente poate fi o provocare. În timp ce Kara Dag utilizează componente ieftine, disponibile pe scară largă, întârzierile de expediere pot fi o problemă, a spus Ivan.
În primul rând, unii depind de munca voluntară și de donații pentru a funcționa. Dmytro de la Drone Spices și-a exprimat îngrijorarea că acceptarea investițiilor ar putea face voluntarii să se întrebe de ce își donează companiei forța de muncă sau echipamentul.
Alții urmăresc finanțare străină, dar cu prevederea că Ucraina este pe primul loc. Kara Dag este în discuții cu firme de capital de risc, dar „nu intenționăm să facem niciun profit din Ucraina”, a spus Ivan. Oleksandr, de la Falcons, a mai spus că compania este în discuții cu investitorii, dar că produsul este încă în „preproducție” din punctul de vedere al investitorilor.
Obținerea de fonduri de la guvernul ucrainean este, de asemenea, o opțiune. Kseonics a declarat că a primit un grant de 25.000 de dolari, iar Drone Spices a solicitat asistență.
Nu toate firmele din domeniul detecției de drone pot avea o tehnologie care este coaptă pentru aceste vremuri, a remarcat Oleg Vornik, CEO al companiei australiene DroneShield care produce mijloace anti-dronă.
„Recomandarea mea pentru utilizatorii finali rămâne să facă în continuare ceea ce ar face de obicei – testarea extensivă a sistemelor”, a spus Vornik.
Totuși, Ucraina trebuie să investească în aceste tipuri de tehnologii, dacă vrea să câștige războiul, a spus Ivan.
Pe fondul disputelor de finanțare și a livrărilor lente, armele occidentale nu sunt „durabile”, a spus el.
Între timp, Ministerul Apărării Rusiei, mai mare și mai bogat, s-a dovedit capabil să copieze invențiile ucrainene și să le producă în volume care depășesc cu mult capacitatea de producție a Ucrainei.
„Pentru a dezvolta un avantaj durabil, trebuie să ne uităm la tehnologia profundă, care este greu de dezvoltat și greu de copiat”, a spus Ivan.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News
Un avion dronă stealth de ultimă generație de tip Anka 3 s-a prăbușit. Turcia a confirmat incidentul, dar l-a nuanțat.
Președintele ucrainean Volodimir Zelenski și omologul său francez Emmanuel Macron au avut o întâlnire în marja summitului NATO de la Haga, întâlnire în cadrul căreia au fost discutate noi măsuri pentru consolidarea cooperării dintre țările lor în domeniul apărării, în contextul invaziei ruse asupra Ucrainei. Cei doi lideri au discutat despre posibilitatea ca Franța să livreze un nou lot de avioane Mirage 2000 către Ucraina, după ce un prim astfel de lot a ajuns sub comanda Ucrainei în februarie anul curent.
Serviciul de presă al Corporației întrunite constructoare de avioane (UAC) a anunțat, pe 25.06.2025, că un nou lot de avioane de luptă multifuncționale de tip Su-35S a intrat în dotarea trupelor ruse. Livrarea a fost efectuată în cadrul comenzilor de stat pentru apărare pe anul 2025.
În luna aprilie anunțam că Olanda va transfera definitiv României avioanele din Centrul de Pregătire F-16. Potrivit informațiilor analistului Radu Tudor, noul ministru român al apărării, Ionuț Moșteanu, va semna documentul care oficializează acest transfer.
Sapsan este o rachetă promițătoare, eficientă, ieftină și cu potențial de a înlocui sau completa livrările occidentale scumpe, chiar dacă rămân încă unele necunoscute legate de precizie.
Una dintre prioritățile Franței este de a recăpăta, cât mai curând posibil, capacitatea de a neutraliza apărarea aeriană inamică. Această capacitate a fost, în mare parte, pierdută odată cu retragerea rachetei antiradar AS-37 MARTEL, care era utilizată de avioanele Jaguar. Dar acest lucru se va schimba pe viitor, căci noua versiune a Rafale, Rafale F5 va ține cont de saturarea apărării antiaeriene a inamicului, în ceea ce putem numi războiul viitorului.
Su-57, avionul rus de generația a 5-a - sau cel puțin considerat de ruși ca fiind parte a acestei generații - s-a „născut” greu, întâmpinând numeroase probleme tehnice, mai ales pe parte de motorizare. Cu programul întârziat mult, de altfel primul Su-57 din producția de serie s-a și prăbușit, cu livrări relativ puține inclusiv pentru Armata rusă, Moscova se confruntă și cu faptul că Su-57 nu a rupt deloc gura târgului pe piața externă. Salvarea versiunii de export, Su-57E, ar putea veni chiar din India iar rușii sunt dispuși la un compromis fără precedent.
Thales a primit un contract pentru a furniza Albaniei unui radar de supraveghere aeriană Ground Master 400 Alfa (GM400α).
Atacul aerian american din noaptea de 22 iunie - faza principală a Operației Midnight Hammer (Ciocanul de la miezul nopții) - a fost o lovitură aeriană fără precedent, pregătită timp de ani de zile însă ajustată cu mai multe măsuri de mascare menite să ofere elementul de surpriză esențial unor astfel de operații.
Instalația nucleară iraniană de la Fordow a fost lovită din nou luni într-un atac al aviației militare israeliene, scrie presa iraniană, preluată de Jerusalem Post. Atacul vine la o zi după ce SUA au lovit aceeași țintă cu bombardiere strategice B-2.
Versiunile viitoare ale bombelor franceze Hammer, pe care le utilizează cu succes și ucrainenii și pe care le-au integrat pe MiG-29, vor avea raza de acțiune dublă. E vorba de versiunea AASM 250 XLR Hammer care va permite avioanelor de luptă Rafale să lovească devastator ținte la 140 kilometri distanță.
Înainte ca aviația strategică americană să lovească usturător instalațiile nucleare ale Iranului, aviația militară a Israelului a făcut ravagii și a paralizat, la propriu, antiaeriana iraniană. Sute de avioane F-16, F-15 sau F-35 modificate special pentru nevoie Israelului au făcut o demonstrație de forță și au lovit constant Iranul timp de o săptămână, zburdând, la propriul, pe cerul Teheranului. Obținerea superiorității aeriene ca la manual, ceea ce rușii visau să facă în trei zile în Ucraina odată cu invazia pe scară largă din 24 februarie 2022. Și ceea ce nu au reușit nici până azi.
Rusia își mărește producția de drone de tip Shahed (denumite de ruși ”Gheran”), iar Ucraina nu a reușit încă să rezolve uriașa problemă a atacurilor cu drone rusești.
Pregătiri fără precedent din partea forțelor americane, care au adus în Europa un număr impresionant de aeronave stealth F-22, considerate cele mai performante avioane din lume. Pe lângă faptul că sunt un factor de descurajare, F-22 Raptor transferate în Europa ar putea juca și un rol important împotriva Iranului. Operațional însă nu e clar obiectivul dislocării F-22 americane pe bătrânul continent.
NATO a finalizat testarea sistemelor care permit interceptarea bombelor aeriene ghidate rusești. Se așteaptă ca până la sfârșitul anului 2025 Ucraina să primească o nouă tehnologie care îi va permite să combată principalul instrument al Rusiei pentru lovirea apărării ucrainene.
Atacurile cu drone ucrainene au paralizat parțial Forțele aeriene ruse.
În cadrul Salonului Aeronautic de la Paris, oficialii francezi au anunțat că intenționează să comande două aeronave de avertizare timpurie și control AEW&C (AWACS) GlobalEye produse de Saab, contractul urmând să fie finalizat în câteva luni.
Olanda e una din cele mai importante prezențe aliate pe Flancul Estic. Și, așa cum menționează și Excelența Sa doamna Willemijn van Haaften, ambasadoarea Țărilor de Jos în România, citându-l pe Secretarul General al NATO, „Flancul Estic azi suntem toți” în fața pericolului reprezentat de agresiunea Rusiei și readucerea războiului în Europa.
Parlamentul sârb a aprobat luni, 16 iunie, angajarea de către guvern a unor credite în valoare de 1,9 miliarde de euro de la mai multe bănci franceze pentru finanțarea achiziționării a 12 avioane de vânătoare Rafale.
Europa se află într-o cursă contra-cronometru pentru a recupera din decalajul tehnologic ce o desparte de industria militară a Statelor Unite.
În cadrul tuturor structurilor de forță, resursa umană e cea mai importantă. Însă acest lucru se vede cel mai bine poate în aviația militară, unde diferența într-o situație de criză o face pilotul. Iar pregătirea unui pilot de luptă durează timp îndelungat iar costurile sunt de asemenea uriașe.
Zilele trecute apărea informația că Administrația Trump a redirecționat din Ucraina către Orientul Mijlociu detonatoarele speciale de proximitate, utilizate de rachetele ghidate cu laser de calibru 70 mm de tip Advanced Precision Kill Weapon System II (APKWS II).
În urma atacului fără precedent al dronelor ucrainene asupra aerodromurilor militare rusești, care a dus la distrugerea a peste 40 de bombardiere, Kremlinul a decis mutarea aviației strategice în baze cât mai îndepărtate de granița cu Ucraina, în principal în Orientul Îndepărtat, după cum se precizează pe canalul Telegram „Agenția” citând analiști din surse deschise.
Pe 11 iunie, Indonezia a ajuns la un acord cu Turcia pentru achiziționarea a 48 de avioane de luptă de generația a cincea KAAN, înregistrându-se astfel prima vânzare internațională majoră a avionului de luptă turcesc.
Secretarul de cabinet japonez, Yoshimasa Hayashi, și-a exprimat joi îngrijorarea profundă cu privire la un incident petrecut în apele internaționale, în care un avion de vânătoare chinez a trecut la limită pe lângă o aeronavă militară japoneză. Hayashi a îndemnat Beijingul să prevină repetarea incidentului. Japonia este, de asemenea, îngrijorată recent de trecerea portavioanelor chineze la est de Iwo Jima.
Unul dintre cei mai mari cumpărători mondiali de arme ar putea da o gură uriașă de oxigen pentru industria militară a Rusiei, grav afectată de război și sancțiuni.
Într-o demonstrație de coordonare tactică ce redefinește regulile jocului în spațiul aerian ucrainean, un pilot de F-16 al Forțelor Aeriene Ucrainene, ghidat de un avion de recunoaștere suedez, a reușit o performanță istorică: doborârea unui avion de superioritate aeriană rusesc, Suhoi Su-35. Incidentul, care ar fi avut loc deasupra regiunii Kursk din Rusia, nu este doar o victorie simbolică, ci dovada materializării unei noi și redutabile capacități aeriene pentru Kiev.
Într-o demonstrație de forță tehnologică ce reverberează de la Stockholm până la Washington, Suedia, cel mai nou stat membru al NATO, a intrat oficial în clubul exclusivist al puterilor aeriene care testează inteligența artificială în carlinga avioanelor de luptă de primă linie. Producătorul suedez Saab, în parteneriat cu startup-ul german de apărare Helsing, a confirmat că un avion de vânătoare Gripen E, echipat cu un "creier" AI, a zburat și a executat manevre de luptă autonomă.
Pe 7 iunie, un avion de vânătoare rusesc Su-35 Flanker-E, unul dintre cele mai avansate din arsenalul Kremlinului, s-a prăbușit în flăcări pe un câmp din regiunea rusă Kursk. Nu a fost un accident și nici un simplu ghinion. A fost rezultatul unei „ambuscade aeriene” atent planificate, o operațiune ce demonstrează o îndrăzneală și o sofisticare tactică în creștere din partea Forțelor Aeriene Ucrainene, care acum duc lupta direct în spațiul aerian al inamicului.
Luna trecută, președintele Trump surprindea pe toată lumea când anunța că SUA vor dezvolta un nou F-35 care vor înlocui actualul avion de generația a 5-a.
F-55, spunea atunci președintele că se va numi aeronava, o denumire de care nu auziseră nici măcar oficialii Lockheed Martin, care au discutat cu Trump înainte de evenimentul de la Doha.
Serviciul de Securitate al Ucrainei (SBU) a dejucat o operațiune majoră de spionaj, arestând un ofițer activ din cadrul Forțelor Aeriene Ucrainene, acuzat că a transmis informații sensibile serviciului de informații militare al Rusiei (GRU). Cazul scoate la iveală o vulnerabilitate tot mai mare cu care se confrunta Kievului: agentul este suspectat că a furnizat date precise pentru locațiile și programele de zbor ale avioanelor de luptă F-16 și Mirage 2000, care urmau sa fie lovite in timpul unor atacuri.
Ministerul rus al Apărării a anunțat astăzi (31.07.2025) că trupele ruse au capturat orașul Chasiv Yar din regiunea Donețk din estul Ucrainei. Informația nu a putut fi verificată din surse independente, a subliniat Reuters. Ucraina nu a comentat încă informațiile despre pierderea locației strategic, pe care forțele invadatoare ruse îl atacă de câteva luni.
În cursul nopții de 31.07.2025, trupele ruse au executat o nouă lovitură combinată cu rachete și drone asupra unor ținte de pe teritoriul Ucrainei. Au fost vizate, în special, obiective militare și de infrastructură din captala Kiev și din regiune.
Un avion de luptă F-35C Lightning II al U.S. Navy s-a prăbușit miercuri seara în apropierea Bazei Aeriene Navale (NAS) Lemoore din California, marcând al doilea incident de acest tip pentru programul F-35 în acest an. Pilotul s-a catapultat în siguranță, însă pierderea unei aeronave de aproximativ 100 de milioane de dolari, aparținând unei escadrile de instruire, va atrage cu siguranță o examinare amănunțită din partea Pentagonului.
O echipă de doar patru ingineri ucraineni, pornind de la o simplă barcă de pescuit în vara anului 2022, a declanșat o revoluție în războiul naval. Dezvoltarea și evoluția explozivă a seriei de drone navale (USV) Magura, care a culminat cu platforme capabile să doboare avioane de vânătoare, a neutralizat practic Flota Rusă la Marea Neagră și a rescris doctrinele navale pentru o nouă eră a conflictelor asimetrice. Aceasta este povestea, dezvăluită în premieră de analistul H.I. Sutton în publicația Naval News, a modului în care inovația rapidă a învins forța brută.
O aeronavă militară C-130 Hercules a Forțelor Aeriene Române a evacut miercuri, 30 iulie, din Israel, 12 pacienţi pediatrici şi 36 de aparţinători, cetățeni palestinieni.
Războiul din Ucraina ar putea fi suspendat în viitorul apropiat. Potrivit premierului polonez Donald Tusk, totul indică acest lucru.
Săptămâna trecută, compania germană de apărare Hensoldt a primit o comandă pentru furnizarea de radare TRML-4D și SPEXER 2000 3D MkIII pentru a consolida apărarea aeriană a Ucrainei. Valoarea totală a comenzii depășește 340 de milioane de euro.
În ultimele zile s-a vorbit mult despre câteva numiri pe care ministrul Economiei Radu Miruță (USR) le-a făcut în Consiliul de Administrație al societății Avioane Craiova S.A.
Pentru prima dată de la lansarea proiectului, Rusia a testat în mod public configurația completă a complexului său de asalt robotic greu „Shturm”, un sistem avansat dezvoltat de Uralvagonzavod (UVZ) pe baza șasiurilor de tanc T-72 și T-90.
Diehl Aviation a început oficial construcția pe 30 iulie a noii sale unități de producție din Craiova, situată în județul Dolj din România.
Zilele trecute în o parte din media românească s-a declanșat ceea ce putem numi „isteria Iron Dome” după ce unele publicații au scris despre faptul că în programul SHORAD/VSHORAD țara noastră va achiziționa celebrul sistem israelian, informație preluată și de unele publicații internaționale. Dar lucrurile au devenit și mai interesante în contextul în care Ministerul Apărării Naționale a transmis că nu e nici Iron Dome și nici Spyder. Așadar ce achiziționează România?
Primele 18 state membre solicită cel puțin 127 de miliarde EUR în cadrul instrumentului de apărare SAFE.
Franţa va paraşuta începând de vineri 40 de tone de ajutoare umanitare în Fâşia Gaza, unde lansările de ajutoare pe cale aeriană au fost reluate duminică pentru a ajuta populaţia înfometată, a anunţat marţi ministrul francez de externe Jean-Noël Barrot, relatează agențiile Agerpres și AFP.
Planul de dezvoltare al Ministerului Apărării pentru perioada 2026–2029 se concentrează pe crearea unei apărări aeriene multistratificate, creșterea capacității de atac la mare distanță și îmbunătățirea conștientizării situației. De asemenea, Estonia intenționează să achiziționeze muniție suplimentară în termen de cinci ani.
Președintele francez Emmanuel Macron a deplâns miercuri faptul că Uniunea Europeană nu a fost capabilă să inspire Statelor Unite suficientă teamă în negocierile comerciale și a insistat că Franța va continua să dea dovadă de 'exigență și fermitate' în negocierile viitoare cu Washingtonul, după ce președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, și președintele american Donald Trump au convenit duminică, la un complex de golf al acestuia din urmă în Scoția, cadrul unui acord comercial între SUA și UE, avantajos mai degrabă pentru SUA, relatează agențiile Agerpres, AFP și Reuters.
Trupele rusești au avansat spre nord-vest de la Pokrovsk spre Dobropillye, cucerind un sat și apropiindu-se de altul, au declarat miercuri analiștii proiectului Ukrainian Deep State. Pozițiile rusești se apropie de un drum cheie de aprovizionare care leagă Dobropillye de Pokrovsk.
Războiul aerian din Ucraina s-a transformat fundamental, trecând de la raiduri aeriene directe la lovituri cu rachete și drone lansate de la distanță (standoff). Această schimbare nu este o speculație, ci o observație clară a militarilor care opereaza avioane de supraveghere E-3 Sentry ale NATO, care patrulează la granița estică a alianței și documentează nașterea unei noi realități: dominația apărării antiaeriene și sfârșitul visului supremației aeriene clasice.
Într-unul dintre cele mai clare semnale ale transformării sale strategice, Germania face un pas decisiv pentru a-și dezvolta o capacitate de atac la mare distanţă, lansând un proiect ambițios pentru drone de luptă cu rază lungă de acțiune. Programul, care a atras deja trei consorții puternice formate din giganți industriali și startup-uri, vizează dotarea Forțelor Aeriene Germane (Luftwaffe) cu o platformă capabilă să lovească ținte aflate la mii de kilometri distanță, depășind cu mult raza actualelor rachete de croazieră Taurus.
În spatele frontului din Ucraina, se conturează o nouă linie de producție pentru mașina de război a Rusiei, una care trece direct prin Belarus. Regimul de la Minsk și-a asumat un rol central în subminarea sancțiunilor occidentale, transformându-și rapid industria națională într-un centru vital pentru fabricarea de componente critice destinate arsenalului rusesc de drone și rachete. Această strategie, semnalată de Serviciul de Informații Externe al Ucrainei (SZRU), nu reprezintă doar un sprijin politic din partea Belarusului, ci o integrare industrială profundă, cu implicații directe pentru securitatea flancului estic al NATO.
Ministerul francez de Externe a declarat că agenția de informații militare a Rusiei (GRU) efectuează atacuri cibernetice împotriva instituțiilor franceze de ani de zile, inclusiv încercări de a perturba alegerile prezidențiale din 2017, câștigate de Emmanuel Macron, și Jocurile Olimpice de vară din 2024 de la Paris.
Implicațiile strategice ale conflictului din Ucraina se extind cu mult dincolo de frontul estic, generând o amenințare neașteptată: proliferarea expertizei în operarea dronelor FPV către organizații criminale transnaționale. Voluntari din America Latină, operând sub acoperire, se folosesc de Legiunea Internațională a Ucrainei pentru a dobândi abilități de luptă, pe care intenționează să le utilizeze în serviciul cartelurilor de droguri.
Noul plan de achiziții al Germaniei, evaluat la peste 22 de miliarde de euro doar pentru platformele terestre și aeriene majore, reprezintă un pas decisiv în strategia cancelarului Friedrich Merz de a transforma Bundeswehr-ul în cea mai puternică armată convențională din Europa.
Avioanele de vânătoare multirol Saab JAS 39C/D Gripen au participat la operațiuni de luptă în timpul confruntărilor în curs dintre Thailanda și Cambodgia.
Într-o mișcare ce se vrea cu potențial de a schimba echilibrul strategic de putere în Asia de Vest, Iranul a efectuat primul test operațional al sistemului de apărare aeriană S-400 Triumf de fabricație rusească, o piatră de hotar majoră care are ca obiectiv capacitatea țării de a opera ceea ce rușii și iranienii numesc „cel mai avansat sistem sol-aer (SAM)”, într-un scenariu real.
România a transmis Comisiei Europene un portofoliu de proiecte pentru dezvoltarea industriei de apărare și creșterea mobilității militare, investiții care urmează să fie finanțate prin mecanismul european Security Action for Europe (SAFE).
Aeronave Eurofighter Typhoon ale Luftwaffe (Forțele Aeriene Germane) au aterizat la Mihail Kogălniceanu, în Constanța. În contextul geopolitic complicat generat de războiul rus de agresiune și de provocările repetate ale Rusiei care testează spațiul aerian aliat pe întregul Flanc Estic, misiunea aviației militare germane va fi protejarea spațiului Alianței. Avioanele Eurofighter germane vor efectua misiuni de Poliție Aeriană în România alături de avioanele F-16 Fighting Falcon ale Forțelor Aeriene Române (ROAF).
Colombianul Andres Alfonso de la Hoz de la Cruz, în vârstă de 27 de ani, este responsabil pentru mai multe atacuri pe teritoriul statelor europene, sud-americanul acționând la ordinele Rusiei.
Uniunea Europeană a suspendat toate ajutoarele financiare acordate Ucrainei după ce parlamentarii au votat săptămâna trecută controversata Lege 21414, care afectează independența principalelor structuri de luptă împotriva corupției.
Serviciul de Securitate ucrainean (SBU) a neutralizat o tentativă de asasinat asupra lui Serhii Filimonov, comandantul Batalionului 108 Independent de Asalt „Lupii Da Vinci”, una dintre cele mai recunoscute unități de front din Ucraina.
Producătorul italian de camioane Iveco a declarat marți că se află în discuții „continue și avansate” cu mai multe părți pentru două tranzacții separate: una referitoare la divizia sa de apărare și cealaltă la restul companiei, relatează Reuters.
Pentru prima oară a fost fotografiat un avion de luptă rusesc Su-35S aflat în misiune de luptă și integrând noile rachete aer-aer R-77M.