România are încǎ o escadrilă de aeronave F-16 Fighting Falcon care execută misiuni de Poliție Aeriană sub comandă NATO.
Pe linia frontului, dronele sunt multe, dar mai ales sunt mortale. În aceste condiții, războiul antidronă devine tot mai important, iar detectoarele de drone fac acum diferența între viață și moarte.
Dar producătorii ucraineni de detectoare trag un semnal de alarmă, anunțând că nu pot ține pasul cu cererea.
Publicația americană Defense One a explicat, recent, cât de importante sunt aceste detectoare, cum își fac ele treaba, precum și problemele cu care se confruntă producătorii ucraineni.
Militari ucraineni care operează o dronă de tip FPV: Sursa foto: AFU.
Mai întâi de toate, putem constata că asistăm la o explozie a numărului de drone în război, iar cele de tip FPV sunt cele mai eficiente.
O dronă FPV (first-person view) este ghidată de o persoană, în funcție de informațiile video pe care le drona le transmite.
Cât de periculoase sunt aceste drone FPV?
Atât Rusia, cât și Ucraina lansează, probabil, cel puțin 50.000 de drone FPV explozive pe lună, a declarat Samuel Bendett de la Centrul de Analiză Navală. Anul viitor, Ucraina speră să producă un milion de drone FPV, ceea ce ar dubla efectiv evaluarea lui Bendett asupra ratei lunare actuale de producție.
Unele drone FPV lovesc și imobilizează tehnica de luptă, care ulterior este distrusă cu artileria. Altele reușesc chiar să o distrugă deși de cele mai multe ori este nevoie de mai multe drone. Iar, altele atacă direct militarii, pe unii chiar în tranșee. Sunt și cazuri când drone FPV mai sofisticate zboară adânc în dispozitivul inamic și distrug obiective mai importante, cum ar fi aeronave, depozite etc.
Dar, cât de multe drone FPV își ating obiectivele? În prezent, ele fac legea pe front
Foto: Dronă de tip FPV, căreia i s-a atașat un dispozitiv exploziv
Cel puțin 20% din dronele FPV ucrainene reușesc să lovească ținta, a declarat Igor Dvoretskyi, manager de proiect la Ministerul Apărării din Ucraina, potrivit Defense One.
Presupunând că din cele 50.000 de drone, 20.000 sunt ucrainene, rezultă că 4.000 își ating țintele într-o lună și în jur de 1.000 săptămânal. Potrivit datelor prezentate de Ministerul ucrainean al transformării digitale, în săptămâna 25 septembrie - 2 octombrie, dronele ucrainene au fost responsabile de distrugerea a 220 de unități de echipamente rusești, ceea ce reprezintă aproximativ 50% din totalul de tehnică de luptă rusească distrusă.
Foto: Militari ucraineni care operează o dronă / Armata Ucrainei, facebook
„Orice persoană inteligentă folosește” detectoare de drone, a spus Yaroslav Markevich, comandant de drone în batalionul Khartia din Ucraina.
Dar degeaba îți dorești acest sistem, dacă nu îl poți obține. Dispozitivele sunt fabricate, în principal, de companii start-up, cărora le lipsește finanțarea și experiența pentru a ține pasul cu cererea și care se bazează pe voluntari, la fel ca mare parte din producția de apărare a Ucrainei în timpul războiului, potrivit Defense One.
Ca răspuns la amenințare, inginerii de software ucraineni s-au apucat să învețe totul, de la război electronic, la lipire (de piese electronice), pentru a construi dispozitive de detectare. Multe dispozitive sunt ieftine, costând mai puțin de 250 dolari pentru modelele portabile și mai mult de 400 de dolari pentru modelele staționare mai sofisticate.
1. Detectoare bazate pe ce s-a învățat din ingineria inversă a UAV-urilor rusești
Pentru a realiza primul său detector fiabil, Dmytro (menționat doar prin prenumele său din motive de securitate), fondatorul companiei Drone Spices de detectare a dronelor, s-a axat pe ingineria inversă a UAV-ului Orlan-10 (utilizat pe scară largă de forțele ruse pentru a coordona artileria). A luat această decizie după ce a constatat că receptoarele radio comerciale definite prin software, cum ar fi HackRF și RTL SDR, nu pot ține pasul cu nevoile militare, deși erau atractive prin preț - 34 dolari. Un detector produs de compania lui Dmytro se vinde cu mai puțin de 100 de dolari, reprezentând costul materialelor și al forței de muncă, potrivit Defense One.
2. Detectoare bazate pe inteligență artificială care au și sistem de recunoaștere ”amic – inamic”
Alți producători s-au concentrat pe fotografia comercială și pe dronele FPV de mare viteză (racing drones) folosite de trupele ruse.
Kara Dag, companie înființată de antreprenorii în tehnologie Ivan și Eric, produce senzori portabili care pot detecta o dronă la o distanță de până la 2,4 mile (3,8 km), pot trimite o alertă prin vibrare și pot spune utilizatorilor din ce direcție vine.
Spre deosebire de alte detectoare de drone, Kara Dag folosește inteligența artificială pentru a ajuta la identificarea semnalelor unei drone – chiar dacă drona nu a fost identificată anterior sau dacă modelul său de emisie este perturbat de viteza sa sau de alți factori.
Detectoarele pot recunoaște, de asemenea, dronele ucrainene, preluând date de pe canalele de socializare ruse care partajează informații despre dronele ucrainene, a spus Ivan.
3. Sisteme de detecție mai complexe care îndeplinesc mai multe funcții, inclusiv aflarea poziției operatorului UAV-ului inamic și coordonarea unui atac cu dronă asupra acestuia
Falcons, o altă companie ucraineană de detectoare de drone, oferă o altă abordare. Produsul său, Eter, constă dintr-o configurație cu mai multe antene legate de o stație de lucru computerizată care identifică direcția și mișcările mai multor drone inamice. Acest lucru poate ajuta trupele să determine dacă să le distrugă sau să se ascundă, deoarece o singură pușcă anti-dronă nu va putea elimina un roi de drone, a spus Oleksandr, co-fondator și CTO (chief technology officer) al Falcons.
Sistemul poate indica punctul de origine al unei drone, permițând trupelor să vizeze operatorii inamici. Compania lucrează chiar la o versiune care să sincronizeze sistemul de detectare cu dronele de atac care să lovească operatorul inamic.
Un alt proiect în lucru este extinderea săptămânală a memoriei scanerului. Acest lucru l-ar ajuta pe operatorul de căutare să identifice dronele proprii. „Există mult foc prietenesc pe prima linie în acest moment”, a spus Oleksandr. „Nu știi a cui este drona (...) și tragi în toate.”
Companiile ucrainene nu pot satisface cererea. Printre motive, evident sunt banii (prea puțini), precum și numărul mic de companii care pot fabrica detectoarele.
Există însă o problemă și mai mare: inovațiile nu sunt suficient de profunde pentru a asigura un avantaj decisiv pe termen lung.
Drone Spices a văzut cererea explozivă după două postări populare pe Facebook, a spus Dmytro. Compania încearcă acum să mărească producția de la sute de dispozitive la mii pe lună.
„Încercăm să satisfacem cererea, dar este greu”, a spus Dmytro.
„Există patru, poate trei, poate patru producători de aceste dispozitive”, a spus Ivan de la Kara Dag. „Și nu știu vreun loc unde să le poți achiziționa, pentru că s-au epuizat.”
Între timp, companiile descoperă tehnologia pe măsură ce merg, cu personal de ingineri software care au uneori puțină experiență în hardware.
Chiar și achiziționarea de componente poate fi o provocare. În timp ce Kara Dag utilizează componente ieftine, disponibile pe scară largă, întârzierile de expediere pot fi o problemă, a spus Ivan.
În primul rând, unii depind de munca voluntară și de donații pentru a funcționa. Dmytro de la Drone Spices și-a exprimat îngrijorarea că acceptarea investițiilor ar putea face voluntarii să se întrebe de ce își donează companiei forța de muncă sau echipamentul.
Alții urmăresc finanțare străină, dar cu prevederea că Ucraina este pe primul loc. Kara Dag este în discuții cu firme de capital de risc, dar „nu intenționăm să facem niciun profit din Ucraina”, a spus Ivan. Oleksandr, de la Falcons, a mai spus că compania este în discuții cu investitorii, dar că produsul este încă în „preproducție” din punctul de vedere al investitorilor.
Obținerea de fonduri de la guvernul ucrainean este, de asemenea, o opțiune. Kseonics a declarat că a primit un grant de 25.000 de dolari, iar Drone Spices a solicitat asistență.
Nu toate firmele din domeniul detecției de drone pot avea o tehnologie care este coaptă pentru aceste vremuri, a remarcat Oleg Vornik, CEO al companiei australiene DroneShield care produce mijloace anti-dronă.
„Recomandarea mea pentru utilizatorii finali rămâne să facă în continuare ceea ce ar face de obicei – testarea extensivă a sistemelor”, a spus Vornik.
Totuși, Ucraina trebuie să investească în aceste tipuri de tehnologii, dacă vrea să câștige războiul, a spus Ivan.
Pe fondul disputelor de finanțare și a livrărilor lente, armele occidentale nu sunt „durabile”, a spus el.
Între timp, Ministerul Apărării Rusiei, mai mare și mai bogat, s-a dovedit capabil să copieze invențiile ucrainene și să le producă în volume care depășesc cu mult capacitatea de producție a Ucrainei.
„Pentru a dezvolta un avantaj durabil, trebuie să ne uităm la tehnologia profundă, care este greu de dezvoltat și greu de copiat”, a spus Ivan.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News
România are încǎ o escadrilă de aeronave F-16 Fighting Falcon care execută misiuni de Poliție Aeriană sub comandă NATO.
Războiul de manevră tradițional a fost pus sub semnul întrebării după ce UAV-urile tactice, dificil de identificat și interceptat, au expus orice mișcare a mijloacele blindate la o distanță de cel puțin 5 km de linia de contact a trupelor beligerante.
Nu este explus ca, după suspendarea temporară a discuțiilor cu Rusia, Donald Trump să își concentreze atenția asupra rezolvării problemelor SUA legate de Venezuela. Două bombardiere strategice americane de tip B-1B Lancer, însoțite de trei avioane de realimentare, au survolat Venezuela joi, o altă demonstrație a puterii SUA în încercarea de a combate traficul de droguri.
Airbus, Thales și Leonardo lansează o societate mixtă cu sediul în Franța.
Suedia a semnat o scrisoare de intenție pentru a exporta în Ucraina până la 150 de avioane suedeze Gripen, a declarat miercuri premierul suedez Ulf Kristersson, după întâlnirea cu președintele ucrainean Volodimir Zelenski.
Federația Rusă a executat un nou atac brutal și iresponsabil asupra infrastructurii portuare ucrainene de la Dunăre, chiar în proximitatea graniței cu România. Evenimentul, petrecut în noaptea de marți spre miercuri, 21 spre 22 octombrie, a generat panică și a pus în alertă maximă structurile de apărare națională, culminând cu transmiterea unui mesaj RO-Alert pentru populația din nordul județului Tulcea.
Denis Știlerman, coproprietar și designer-șef la Fire Point, compania care produce "Flamingo", descrie noua armă a Ucrainei drept o "dronă modulară" pe care se montează motoare ieftine și disponibile și având o încărcătură utilă de 1.150 kg și o rază de peste 3.000 km.
Ucraina va primi primele avioane de vânătoare F-16 suplimentare din Belgia, dar acest proces va depinde de ritmul în care aeronavele F-35 de generația a 5-a vor intra în dotarea Forțelor Aeriene belgiene.
Clasamentul Forțelor Aeriene Mondiale (WDMMA) a înregistrat o schimbare surprinzătoare. India a depășit China, devenind a treia cea mai puternică forță aeriană din lume. China, care se mândrește cu reputația sa de putere aeriană, a căzut pe locul patru, dar experții chinezi au reacționat imediat și contestă raportul.
Europa de Vest se adaptează la noile provocări. În urma unei serii de „atacuri” cu drone neidentificate asupra unor ținte strategice din mai multe țări, Germania și Regatul Unit introduc noi reglementări.
Londra a mers cel mai departe, intenționând să acorde serviciilor sale de securitate autoritatea de a trage asupra obiectelor străine din cer.
Patru bombardiere strategice B-1B Lancer, de la Baza Forțelor Aeriene Dyess, Texas, au ajuns, recent, la Baza Aeriană Misawa, Japonia, într-o misiune operativă. Este probabil ca aeronavele să participe la exerciții cu Japonia în următoarele săptămâni, potrivit publicației Air&Space Forces.
Apărarea antiaeriană rusă a tras în propriul avion militar, în timp ce respingea un atac cu drone asupra Crimeei ocupate în noaptea de 17 octombrie. Aeronava, una de tipul Su-30SM, s-a prăbușit în urma incidentului.
Disensiunile politice și economice dintre SUA și Canada, generate de noua direcție a Administrației Trump, au atins apogeul după ce Canada a amenințat că va renunța la achiziția avioanelor americane generația a 5-a, F-35 Lightning II. E vorba de un contract estimat la peste 25 de miliarde de dolari, în contextul în care vecinii americanilor plănuiau să achiziționeze 88 de avioane F-35.
Avionul A-10 Warthog, considerat depășit de Pentagon, revine în actualitate cu marcaje de „victorie” împotriva dronelor Shahed în Orientul Mijlociu. Deja unii analişti militari se grăbesc să susţină că această reuşită ar putea schimba soarta platformei legendare și o readuc în discuţie ca ,,echipament'' care ar putea oferi Ucrainei o soluție esențială în lupta cu dronele ruseşti.
Primul avion F-35A Lightning II al Belgiei a fost livrat. Acesta va staționa în țară și a sosit la baza aeriană Florennes. Lockheed Martin s-a alăturat ceremoniei de sosire organizate de Forțele Aeriene Belgiene la bază pentru a sărbători încorporarea oficială a avionului F-35 în operațiunile Forțelor Aeriene Belgiene.
Elicopterul Black Hawk este pe cale să primească o variantă fără pilot. Prin eliminarea cabinei de pilotaj și a componentelor interne, U-Hawk are cu 25% mai mult spațiu de încărcare decât UH-60L Black Hawk.
Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a numit potențiale ținte pe teritoriul rusesc pentru atacurile cu rachetele cu rază medie de acțiune Tomahawk. Precizările au fost făcute într-un interviu acordat Fox News și publicat pe 12 octombrie.
Guvernul danez și partidele semnatare ale Acordului de Apărare au convenit să achiziționeze încă 16 avioane de vânătoare F-35, aducând flota daneză la un total de 43 de avioane F-35.
Media de propagandă chineză a anunțat săptămânile trecute că Beijingul a lansat prototipurile unui sistem de apărare antirachetă conceput pentru a integra informații provenite din spațiu, ocean, aer și sol. Scopul acestuia este identificarea rapidă a potențialelor amenințări, analiza traiectoriilor de zbor și diferențierea între rachetele active și momelile lansate pentru a induce în eroare senzorii.
Forțele Aeriene Franceze au dat un nou impuls capacităților lor de atac terestru odată cu intrarea în serviciu operațional, în aprilie, a variantei modernizate Mirage 2000D RMV. Dar ce aduce ea nou?
Eficiența sistemelor de apărare antiaeriană Patriot livrate Ucrainei a scăzut dramatic, de la 42% la doar 6%, după ce Rusia a efectuat modificări tehnice importante asupra rachetelor sale balistice, susține general-locotenent Igor Romanenko, fost adjunct al șefului Statului Major General al Forțelor Armate ale Ucrainei.
Două aeronave de supraveghere ale Forţelor Aeriene Regale Britanice (RAF) au patrulat graniţa rusă săptămâna aceasta, în cadrul unei misiuni comune alături de SUA şi state membre NATO, a anunţat Ministerul Apărării din Regatul Unit, într-un comunicat citat de agențiile Agerpres, Reuters şi EFE. E vorba mai exact de un avion RC-135 River Joint și un P-8A Poseidon.
Nu mai e niciun secret că Turcia are nevoie de avioane noi pentru a-și moderniza flota îmbătrânită de F-16 Fighting Falcon, o problemă care a degenerat după excluderea Turciei din programul F-35 Lightning II, ca urmare a deciziei Ankarei de a achiziționa sisteme antiaeriene ruse de tip S-400.
Ministerul rus al Apărării a anunțat că, în seara zilei de 09.10.2025, un avion de vânătoare-interceptare de tip MiG-31 s-a prăbușit în districtul Chaplyginsky din regiunea Lipețk din vestul țării, în timpul unui zbor de antrenament.
Comisia pentru buget a Parlamentului german a aprobat achiziţionarea a 20 de avioane Eurofighter.
Televiziunea de stat rusă, unul dintre canalele cele mai importante de propagandă a Kremlinului, amenință că dacă Trump furnizează rachete Tomahawk Ucrainei, Rusia ar putea ataca Polonia.
Asemenea multor state din regiune, Bulgaria trece printr-un program de modernizare a aviației militare. Dacă România a ales avioane de generația a 5-a de tip F-35 Lightning II, bulgarii au optat pentru avioane noi F-16 Fighting Falcon, în cea mai modernă versiune a F-ului american - Block 70 Viper. Dar se pare că primul F-16 livrat în primăvara acestui an e încă ținut la sol din cauza unor probleme tehnice, iar vecinii noștri de la sud de Dunăre acuză că avionul a fost livrat cu defecțiuni.
Compania europeană de armament Thales şi-a exprimat îngrijorarea cu privire la numărul de drone neidentificate observate recent deasupra fabricii sale din Belgia, care produce rachete FZ275 LGR de 70 mm.
Unul dintre cei mai buni piloți de vânătoare F-16 din Ucraina, cunoscut sub indicativul său de apel „AB” a fost, pe 6 octombrie, oaspetele Institutului Mitchell pentru Studii Aerospațiale din SUA. Aripa de Luptă, în care deține funcția de locțiitor al comandantului, este creditată cu doborârea a peste 1.000 de drone Shahed și rachete de croazieră rusești, un palmares extraordinar.
Pe 3 octombrie, ministerul bulgar al Apărării a anunțat că două aeronave bulgărești F-16 Block 70 au fost livrate la Baza Aeriană Graf Ignatievo.
Ucraina pare să fi făcut o concesie majoră, dar calculată strategic. Potrivit unor surse oficiale citate de Financial Times și Kyiv Independent, Kievul a acceptat o limitare a efectivelor sale militare la 800.000 de oameni pe timp de pace.
În timp ce Ucraina număra cele 460 de drone și 22 de rachete balistice lansate de Rusia într-o singură noapte, la mii de kilometri distanță, într-un hotel din Abu Dhabi, se redesenează harta de securitate a Europei. Diplomația de război nu a fost niciodată o chestiune de morală absolută, ci de oportunitate cinică și raporturi de forță. Iar informațiile scurse în ultimele 24 de ore confirmă un lucru cert: administrația Trump a apăsat pedala de accelerație, forțând o închidere a conflictului care pare să fi trecut de faza „dacă” și a intrat în faza „cum”.
Ucraina a reușit o lovitură de precizie împotriva Complexului Tehnico-Științific Beriev (TANTK) din Taganrog, eliminând două active militare rare care sunt, practic, imposibil de înlocuit pentru industria de apărare rusă. Imaginile din satelit analizate pe 25 noiembrie confirmă distrugerea ,,laboratorului aeropurtat A-60'', o aeronavă purtător de arme laser, și a unui prototip pentru viitorul program de aeronave de avertizare timpurie al Rusiei.
Realitatea dură a războiului de uzură din Ucraina a impus treptat o schimbare radicală de design a vehiculelor militare occidentale, forțând trecerea de la platforme optimizate aerodinamic la vehicule blindate adaptate pentru a supraviețui pe un câmp de luptă săturat de amenințări.
Președintele Volodimir Zelenski va vizita SUA în următoarele zile pentru a finaliza un acord de pace cu președintele Donald Trump privind încheierea războiului Ucrainei cu Rusia. Ucraina ar fi ajuns astfel la un acord pe planul de pace propus de SUA, pentru care s-a negociat intens în ultimele zile.
Elbit spune că turela UT30 MK2, care poate fi integrată pe mai multe tipuri de MLI-uri e deja fabricată în proporție de 50% în România, deocamdată, pentru clienți externi.
Armata suedeză a înaintat guvernului un raport strategic prin care recomandă imperativ achiziționarea unor sisteme de rachete cu o rază de acțiune extinsă, de până la 2.000 de kilometri. Această capacitate ofensivă ar permite forțelor suedeze să angajeze ținte militare și elemente de infrastructură critică situate adânc în teritoriul Federației Ruse, inclusiv în zona metropolitană a Moscovei, redefinind astfel parametrii de descurajare pe flancul nordic al Alianței Nord-Atlantice.
Într-o intervenție simultană pe RTL și M6, președintele francez Emmanuel Macron a rostit, poate pentru prima dată cu o claritate lipsită de echivoc, ceea ce analiștii spațiului ex-sovietic avertizează de ani de zile: Europa nu se află în pragul unui conflict, ci este deja angrenată într-unul. Nu vorbim încă de blindate pe Champs-Elysees, ci de un război hibrid, total și cotidian, purtat de Rusia împotriva infrastructurii critice și a coeziunii sociale din Vest.
Ionuț Moșteanu, ministrul Apărării Naționale, a făcut declarații de presă, marți dimineață, de la Baza Aeriană Mihail Kogălniceanu din județul Constanța, precizând că rămășițele unei drone au fost identificate în județul Vaslui, iar avioanele Eurofighter germane și F-16 ale României au încercat angajarea ei, dar nu au mai doborât-o din cauza riscului asupra populației.
Moscova a respins planul prezentat de liderii europeni drept contrapropunere la documentul iniţial american privind Ucraina, apreciind că acesta este „la prima vedere complet neconstructiv şi nu ni se potriveşte”, a declarat consilierul prezidenţial rus Yuri Ushakov pe 24 noiembrie 2025.
Avioane Eurofighter Typhoon aliate au interceptat în premieră în ultimii cinci ani un Tupolev Tu-134A-4 al Forțelor Aerospațiale Ruse. Tu-134A-4, supranumit și „Perla Neagră”, e o prezență rară și a fost interceptat la finalul săptămânii trecute de avioane Eurofighter italiene aflate în misiune de Poliție Aeriană în statele baltice.
În urma atacului masiv asupra Ucrainei, în noaptea de luni spre marți, sistemele de supraveghere a spațiului aerian din dotarea Armatei Naționale a R. Moldova au detectat, în dimineața zilei de 25 noiembrie, șase drone care traversau neautorizat spațiul aerian național, anunță Ministerul Apărării.
Imprevizibilitatea politicii externe a administrației Trump - care oscilează între presiuni brutale și propuneri de pace neașteptate - ne face să ne gândim tot mai mult că Washingtonul nu acționează totuși haotic, ci aplică în mod deliberat o formă de ambiguitate strategică adaptată la un climat geopolitic dominat de agresiunea Rusiei și ascensiunea Chinei.
Radarele Ministerului Apărării Naționale au detectat o țintă care se îndrepta spre spațiul aerian național, în dimineața de 25 noiembrie, în proximitatea județului Tulcea, fiind ridicate în aer, la ora 06.28, două aeronave germane Eurofighter Typhoon, de la Baza Aeriană Mihail Kogălniceanu, pentru monitorizarea situației.
Aliații Kievului discută despre cum să umple golul în furnizarea de informații de cercetare către Ucraina dacă Statele Unite refuză să mai transfere aceste date, a declarat, pe 23.11.2025, pentru Politico, șeful interimar al programului de inovare DIANA (Defense Innovation Accelerator for the North Atlantic) al NATO, James Appathurai.
În cursul nopții de 25.11.2025, Forțele Armate ale Federației Ruse au lansat un nou atac combinat de amploare asupra Ucrainei, folosind rachete și drone kamikaze. Valul principal al loviturilor a acoperit Kievul, dar a vizat și alte regiuni ucrainene.
Pentru a ocoli sistemele de război electronic rusești, Forțele Armate ale Ucrainei extind gama de frecvență pentru controlul și conducerea dronelor. La rândul lor, trupele ruse adaptează mijloacele de război electronic pentru a face față modernizării UAV-urilor ucrainene.
Marina Regală a Marii Britanii (Royal Navy) a raportat interceptarea și monitorizarea a două nave militare rusești care au tranzitat Canalul Mânecii, un eveniment ce survine pe fondul unei creșteri semnificative a activității navale a Federației Ruse în proximitatea apelor teritoriale britanice. Incidentul recent, coroborat cu acțiuni agresive ale navelor de spionaj rusești împotriva aviației britanice, subliniază volatilitatea tot mai mare din flancul nordic al NATO.
Potrivit unor surse de pe rețelele de socializare, cele trei bombardiere strategice de tip B-52H Stratofortress aparținând Forțelor Aeriene ale SUA au părăsit Baza Aeriană Morón din Spania și au revenit în Lousiana, la Baza Aeriană Barksdale.
Capacitatea Rusiei de a susține un război de uzură prelungit în Ucraina se confruntă cu noi semne de întrebare, pe măsură ce imagini recente din satelit indică o epuizare aproape totală a vehiculelor blindate din depozitele sale cele mai îndepărtate.
Programul de modernizare a Forțelor Aeriene Germane a trecut de la stadiul de planificare la execuția industrială concretă în această săptămână, odată cu intrarea oficială a primului avion de luptă F-35A Lightning II în faza de asamblare finală la uzina Lockheed Martin. Evenimentul reprezintă semnalul tranziției definitive a Germaniei de la stat utilizator al unor platforme aeriene moștenite din perioada Războiul Rece către o postură de descurajare credibilă, de generația a cincea, în inima Europei.
Ceea ce trebuia să fie un ''blitzkrieg diplomatic'' al administrației Trump pentru a pune capăt războiului din Ucraina s-a lovit, în acest weekend la Geneva, de zidul realității geopolitice. Narațiunea simplistă a unui „deal” rapid, care să fie livrat de ucraineni pe biroul președintelui american până la Ziua Recunoștinței (27 noiembrie), s-a evaporat.
Federația Rusă a anunțat oficial stadiul dezvoltării noului avion de vânătoare Su-75 Checkmate, prezentat pentru prima dată în 2021.
Presa chineză a ridicat întrebări cu privire la motivul pentru care cooperarea privind avionul de vânătoare J-10C a stagnat atât de repede, mai ales după apariția sa notabilă în Egipt. Anul trecut, șapte aeronave J-10C, împreună cu avionul de transport greu Y-20, au participat la primul exercițiu aerian comun dintre cele două țări.
Luni, la Palatul Cotroceni, are loc o ședință a Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT) cu o miză dublă: definirea cadrului conceptual de securitate pentru următorii cinci ani, prin noua Strategie Națională de Apărare, și identificarea resurselor financiare critice, prin accesarea programului european SAFE. Într-o lume în care arhitectura de securitate se rescrie violent, președintele Nicușor Dan propune conceptul de „independență solidară”, însă succesul acestuia depinde de capacitatea administrativă a unui stat încă măcinat de vulnerabilități interne.
Scenele de la Geneva din acest noiembrie 2025 amintesc izbitor de momentele tensionate care au precedat marile împărțiri ale sferelor de influență din secolul XX. De data aceasta, însă, falia nu mai trece prin inima Berlinului, ci urmează linia însângerată a Niprului și tranșeele din Donbas.
Tensiunile aeriene de pe Flancul Estic al NATO au atins un nou vârf în noaptea de 23 spre 24 noiembrie, forțele aeriene aliate și române executând ieșiri succesive de interceptare și monitorizare. Federația Rusă a reluat campania agresivă de lovituri cu drone asupra infrastructurii critice ucrainene din porturile dunărene, la o distanță critică față de teritoriul României.
Uniunea Europeană și Regatul Unit vor participa, începând de duminică, la discuții la nivel înalt pe marginea planului de pace pentru Ucraina al lui Donald Trump, o evoluție semnificativă pentru Bruxelles și Londra, care fuseseră ținute în afara procesului până acum.
Elbit propune și livrează drona tactică Watchkeeper X pentru Armata României, primele sisteme urmând să ajungă la trupe în următoarele luni.
Tot mai multe țări investesc în nave dedicate operării dronelor aeriene, navale și submarine, considerând că viitorul războiului naval va depinde în mod decisiv de aceste platforme.
Cel mai recent plan de pace menit să pună capăt războiului din Ucraina a fost creat de Statele Unite, a precizat secretarul de stat american Marco Rubio, contrazicând astfel afirmațiile făcute de doi senatori americani, care au spus că planul ar fi fost primit, transmit agențiile Agerpres, DPA și AFP.
Forțele pentru Operațiuni Speciale ale Ucrainei (FOS) au reușit, pentru prima dată, să doboare un elicopter rusesc Mi-8 aflat în misiune de interceptare a dronelor ucrainene, folosind o dronă de atac cu rază lungă de acțiune, marcând o premieră istorică în evoluția tacticilor de luptă cu UAV-uri. Lovitura a fost efectuată chiar adânc în interiorul teritoriului rus.