Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Dunărea reprezintă o soluție insuficientă pentru transportul cerealelor din Ucraina spre Africa și Orientul Mijlociu
Strategica
Data publicării:
Negocierile de la Istanbul dintre Rusia și Ucraina privind trecerea în siguranță a cerealelor ucrainene prin Marea Neagră par să înregistreze progrese, urmând a fi reluate săptămâna viitoare. Dar chiar dacă părțile ajung la un acord, cerealele nu vor merge nicăieri fără implicarea companiilor maritime și a asiguratorilor acestora, și doar câțiva vor risca efectuarea transportul maritim în astfel de condiții. Aparent, acest lucru face ca transportul fluvial pe Dunăre să devină atractiv, însă varianta Dunării este mai puțin viabilă decât pare și decât ne-am dori.

Negocierile de miercuri dintre Rusia și Ucraina, facilitate de Turcia și ONU, ar putea duce la un acord încă de săptămâna viitoare. Potrivit ministrului turc al apărării, Hulusi Akar, acordul va include controale comune pentru mărfuri și garanții turcești ale transporturilor pe măsură ce acestea traversează Marea Neagră. Ca parte a acordului, Rusia, Ucraina și ONU vor lucra împreună printr-un Centru de coordonare a cerealelor înființat de Turcia, după cum relatează Reuters.

Acest progres pare o veste liniștitoare, dar s-ar putea întâmpla multe înainte ca acordul să fie semnat și chiar după semnarea acestuia. Ca soluție de rezervă, comunitatea globală își pune speranțele în Dunăre, care este navigabilă de la gurile sale de vărsare în Marea Neagră, prin România, până în Germania. Având în vedere că Ucraina a recucerit Insula Șerpilor de lângă intrarea pe Dunăre, fluviul reprezintă într-adevăr o opțiune sigură pentru transportul cerealelor ucrainene. Autoritățile ucrainene reactivează deja portul fluvial Reni, care nu a mai fost folosit din vremea sovietică, existând astfel zile cu peste 150 de nave care așteaptă să intre pe Dunăre dinspre Marea Neagră.

 

Dunărea nu poate asigura deplasarea navelor mari

 

Din păcate, însă, fluviul nu poate asigura deplasarea navelor mari. Principala companie de transport maritim din Ucraina, de exemplu, operează nave de marfă din clasa Volzhski, care au nevoie de un nivel minim al apei de 360 ​​de centimetri. Dunărea are însă pasaje care pot fi străbătute doar de nave care necesită un nivel al apei de 150 de centimetri. Multe dintre celelalte nave de transport ucrainene sunt, de asemenea, prea mari pentru a naviga pe Dunăre.

Navele ucrainene ar putea, desigur, să oprească imediat în porturile românești. Într-adevăr, România și-a pus la dispoziție portul Constanța pentru cereale ucrainene. Dar, ca orice infrastructură, porturile nu pot trece brusc de la un nivel obișnuit de activitate la unul mult mai ridicat, având nevoie de personal suplimentar sau de facilități de depozitare suplimentare, aspecte care necesită timp și investiții.

„Dacă vrem să continuăm să ajutăm fermierii ucraineni, avem întâi noi nevoie de sprijin pentru a ne crește capacitățile de manipulare”, a declarat Dan Dolghin, directorul operațiunilor cu cereale în Portul Constanța, precizând că niciun operator nu va investi într-o infrastructură care va deveni redundantă odată cu încheierea războiului.

Faptul că transporturile din Marea Neagră vor reveni la normal în momentul în care războiul se încheie și companiile de transport maritim și asigurătorii lor vor considera marea suficient de sigură, reprezintă, de asemenea, o provocare și pentru transportul pe Dunăre.

 

Din cele 25 de milioane de tone de cereale care trebuiau exportate din Ucraina de când a fost atacată de către Rusia, 5 milioane de tone au fost transportate pe căi rutiere, ferate și fluviale

 

În situația în care stau lucrurile, din cele 25 de milioane de tone de cereale care trebuiau exportate din Ucraina de când a fost atacată de către Rusia, 5 milioane de tone au fost transportate pe căi rutiere, ferate și fluviale. Luna trecută, Ucraina a reușit să exporte 2,5 milioane de tone, în creștere față de 200.000 de tone în martie, dar cu mult mai puțin decât cele 5 milioane de tone pe care le exporta anterior în fiecare lună.

Pe lângă toate acestea, transportul pe Dunăre asigură deplasarea cerealelor până în Austria și Germania, în timp ce grânele trebuie să ajungă în Africa și Orientul Mijlociu. Aceasta înseamnă că chiar și cantitățile relativ mici de cereale care vor putea fi transportate în amonte, până la porturile adecvate, fac o ocolire semnificativă și implică astfel costuri suplimentare.

Asta nu înseamnă că varianta transportului pe Dunăre trebuie evitată: dimpotrivă, fiecare tonă de cereale care ajunge în țările afectate merită efortul. Înseamnă, însă, că Dunărea este o opțiune mai puțin avantajoasă decât pare la prima vedere și că singura modalitate de a aduce suficiente cereale țărilor care au nevoie stringentă de ele este reluarea transportului prin Marea Neagră. Din această cauză este important ca discuțiile dintre Rusia și Ucraina și recâștigarea încrederii transportatorilor să aibă loc cât mai repede.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Iluzia scutului de oțel și realitatea ,,podurilor de hârtie''. De ce NATO riscă să piardă războiul logistic cu Rusia înainte de a trage primul foc
„Adversarul a început pregătirile”. Când sabotajul rusesc devine preludiul invaziei și necesitatea unui Război Rece 2.0
Șah la rege cu barilul de petrol. Cum încearcă Statele Unite să "înfometeze" mașinăria de război a Rusiei înainte de iarna lui 2025
NATO ezită cu aderarea, UE propune un plan B? Ideea lui Andrius Kubilius: Armata ucraineană, călită în luptă, să apere tot flancul estic
Cum dispare încet, dar sigur mitul „mâinii forte” a liderului de la Kremlin
Atac strategic efectuat de ucraineni la Novorossiysk: Ucraina paralizează exporturile de petrol și distruge o baterie S-400. Analiza imaginilor din satelit
„Portavioane de buzunar” pe Marea Neagră: Ucraina a utilizat dronele Katran, înarmate cu torpile, pentru a anihila radarele rusești
Rusia atacă din nou la Dunăre. Un nou RO-Alert, emis în județul Tulcea, după un atac cu drone în proximitatea României
Rachetele europene care vor putea lovi la peste 1.000 km. Storm Shadow și ATACMS sunt letale, însă au o rază de doar câteva sute de km
Lukoil nu mai forează în perimetrul Trident din Marea Neagră. Sancțiunile SUA pun reflectorul pe autoritățile române: "Nu ne vindem țara" americanilor de la Exxon Vs. blândețea față de Lukoil
Franța ia vălul de pe racheta cu capacitate nucleară ASMPA-R. Lansată din Rafale-M, racheta e acum utilizată oficial de Marina Franceză
Scutul lui Ahile al Greciei, cu sisteme de apărare antiaeriană din Israel, inclusiv sistemul SPYDER ales și de România
SUA se pregătesc să lovească Venezuela: De ce primele ținte pentru F-35 vor fi avioanele Su-30 și care e riscul în ciuda diferenței uriașe de forță militară
Ce a obținut Viktor Orban după vizita la Trump: Zero sancțiuni, la schimb cu arme, LNG și echipamente nucleare din SUA
Crimeea nu e impenetrabilă. Gen. Mîndrescu: Avem ac pentru cojocul sistemului A2/AD. Dar românii ar fi rezistat ca societate precum ucrainenii? Ar fi bine să nu ne mințim
SUA vor apăra Europa de Est de un atac al Rusiei. Rubio clarifică și la ce se referă ”testarea capacităților nucleare” anunțată de Trump
Rușii au finalizat crearea ,,trupelor de sisteme fără pilot''. Oficiali ucraineni afirmă că Rusia a copiat abordările de succes ale Ucrainei în acest domeniu
Surse africane: EAU finanțează "Corpul African" al Rusiei și își asigură un punct de sprijin vital în Republica Centrafricană pentru a susține războiul din Sudan
Armata rusă. Foto: Ministerul Apărării din Rusia
EXCLUSIV
„Războiul din Umbră” este deja aici. Fost comandant NATO avertizează asupra noii strategii de sabotaj a Rusiei: de la drone la „flote fantomă”
Strategia Națională de Apărare. Nicușor Dan: ”Cine nu reușește să facă saltul tehnologic, va fi penalizat”
De la beneficiar de ajutor la partener strategic: Analiza „Drone Deal” care pune Ucraina în rol de inovator militar pentru SUA
Sistem Patriot, Ministerul slovac al apărării / Kinzhal, Russian Federation MoD
EXCLUSIV
De ce Ucraina cere mai multe sisteme Patriot deși sunt informații privind scăderea eficienței acestora contra rachetelor Kinjal
Un „oraș” al dronelor Shahed (FOTO). Sateliții au surprins complexul militar mamut pe care Rusia l-a ridicat în timp record pentru a copleși defensiva Ucrainei
,,Bomba de la Nord Stream'' ticăie la Berlin. O anchetă germană îl indică pe generalul Zalujnîi drept "creier" al sabotajului care a decuplat Europa de dependenţa gazului rusesc
Kremlinul spune că va relua testele nucleare doar dacă SUA vor face primul pas
Factura „shutdown-ului” american: 5 miliarde de dolari în rachete HIMARS și AMRAAM, blocate. De ce este Ucraina direct afectată de o criză birocratică a SUA
Rușii au început mobilizarea rezerviștilor pentru apărarea obiectivelor strategice. În 20 de regiuni, sunt formate detașamente pentru lupta împotriva dronelor
Galați Security Forum: Securitatea Europei și războiul din Ucraina, teme centrale dezbătute de experți și decidenți politici
Imaginile din satelit confirmă dezastrul (FOTO/VIDEO). Baza de drone a Rusiei din Aeroportul Donețk, rasă de pe fața pământului după un atac ucrainean
Sursă foto: Alexandru Aioanei, Baza 71 Aeriană
EXCLUSIV
Reînarmarea lucidă: 10 lecțiile de la București pentru o Românie care vrea să conteze. De la exemplul Centrului F-16 la pulberi

Ştiri Recomandate

Războiul din Ucraina şi „sindromul Tbilisi”: Un general rus de top critică „eșecul total” al serviciilor de informații și admite că Rusia a fost nepregătită
Polonia își modernizează forțele terestre: Primele vehicule de luptă Borsuk au fost livrate într-un contract de 1,6 miliarde de dolari
Revoluția dronelor din Ucraina a spulberat iluzia securității europene: Vestul trebuie să se adapteze sau riscă ca armatele sale să devină irelevante
„Am văzut racheta trecând”: Cum a evitat la limită un pilot american de F/A-18 un incident fatal de tip „friendly fire” în Marea Roșie
Submarinele rusești, vânate de o Flotă Comună de nave britanice și norvegiene. Acordul, la pachet cu achiziția de fregate Type 26
Analistul și expertul Dorin Popescu, directorul Asociației Mării Negre și fost diplomat român atât în Ucraina, cât și în Federația Rusă. Foto: Colaj DefenseRomania
EXCLUSIV
De ce războiul rus la granițele Europei e un proiect pe termen lung care va continua și după epoca Putin | Dorin Popescu, la Obiectiv EuroAtlantic
Gen. Petraeus: Cum să-l faci șah-mat pe Putin? Umblați la sancțiuni și la activele rusești înghețate
Ce au discutat liderii europeni cu Zelenski, în spatele ușilor închise? Merz, către Zelenski: Negociatorii SUA se joacă cu tine și cu noi
Polonia tocmai ce a semnat un contract istoric pentru 96 de elicoptere de atac AH-64 Apache. Dar de ce exact 96?
Întâlnirea de la miezul nopții: O dronă ucraineană a lovit în plin un avion MiG-29 rus (Video). Ucrainenii continuă să hărțuiască forțele ruse
Polonia păstrează restricțiile la frontiera cu Belarusul. Pe anumite porțiuni, zona tampon se extinde cu 4 km spre interior.
Putin spune că Rusia va ocupa întregul Donbas ucrainean, fie „prin forța armelor” fie prin retragerea Armatei ucrainene
O pace „urâtă” la orizont: De ce sfârşitul războiului din Ucraina va avea un gust amar și ce ne spune „dușul rece” finlandez
Ucraina expune „călcâiul lui Ahile” al sancțiunilor occidentale: 13 companii care ţin în viaţă producţia rachetelor rusești Iskander-M operează liber
Putin pasează vina în curtea Kievului: Rusia i-a oferit Ucrainei posibilitatea de a-și retrage trupele din Donbas, dar Ucraina a ales războiul
Nouă „Armată de Drone” a Statelor Unite: Pariul de un miliard de dolari care vrea să rescrie regulile războiului modern
Belarus: Sau cum să-ţi asumi rolul de „fabrica din umbră” a mașinăriei de război rusești
Putin a ordonat direct otrăvirea cu Noviciok a agentului dublu rus GRU Serghei Skripal, relevă rezultatul unei anchete britanice
Mimetism militar la Phenian. Noua rachetă a Coreei de Nord pare o „copie fidelă” a tehnologiei occidentale
Drona de atac „Nightmare”, testată pe frontul din Ucraina, primește aprobarea pentru a fi utilizată de Armata SUA
Colaps în industria petrolieră rusă: Cum a reușit Ucraina să scoată din uz rafinării strategice și să taie exporturile din Marea Neagră
Ucraina nu știe ce au discutat rușii cu americanii, dar a fost invitată în SUA pentru o nouă rundă de discuții privind programul de pace
În premieră un Gripen E brazilian a lansat o rachetă METEOR. Rachetele aer-aer ar putea fi integrate și pe viitoarele F-35 ale României
Belgia nu dă înapoi: Finanțarea Ucrainei cu activele rusești înghețate rămâne blocadă în ciuda presiunii Comisiei pe guvernul belgian
A fost semnat contractul pentru HISAR iar România are oficial prima navă nouă după 35 de ani. Cât a costat corveta ușoară TCG Akhisar
Dronă ucraineană ,,Sea Baby” neutralizată în Marea Neagră: Scafandrii militari români s-au ocupat de detonat dispozitivul
Se reiau căutările zborului MH370. Avionul de linie Boeing 777 dispărut brusc de pe radar în 2014 fără să fie găsit vreodată e cel mai mare mister din istoria aviației
Viitoarele arme de asalt ale României, prin fonduri SAFE. Beretta plusează cu pistoale și automate fabricate aici cu transfer complet de tehnologie
Revelația unui general NATO: Cum a ajuns o forță minusculă de 2% a Ucrainei să provoace jumătate din toate pierderile armatei ruse
Fără șoferi, fără echipaj: Armata SUA dezvoltă „artileria fantomă” care se încarcă autonom pe câmpul de luptă
S-a stabilit, UE renunță definitiv la gazul rusesc. Interdicție treptată până în 2027 și controale înaintea importurilor
Marco Rubio susține că s-au făcut „progrese” către acordul de pace - dar spune că doar Vladimir Putin poate pune capăt războiului din Ucraina
pixel