Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Dunărea reprezintă o soluție insuficientă pentru transportul cerealelor din Ucraina spre Africa și Orientul Mijlociu
Strategica
Data publicării:
Negocierile de la Istanbul dintre Rusia și Ucraina privind trecerea în siguranță a cerealelor ucrainene prin Marea Neagră par să înregistreze progrese, urmând a fi reluate săptămâna viitoare. Dar chiar dacă părțile ajung la un acord, cerealele nu vor merge nicăieri fără implicarea companiilor maritime și a asiguratorilor acestora, și doar câțiva vor risca efectuarea transportul maritim în astfel de condiții. Aparent, acest lucru face ca transportul fluvial pe Dunăre să devină atractiv, însă varianta Dunării este mai puțin viabilă decât pare și decât ne-am dori.

Negocierile de miercuri dintre Rusia și Ucraina, facilitate de Turcia și ONU, ar putea duce la un acord încă de săptămâna viitoare. Potrivit ministrului turc al apărării, Hulusi Akar, acordul va include controale comune pentru mărfuri și garanții turcești ale transporturilor pe măsură ce acestea traversează Marea Neagră. Ca parte a acordului, Rusia, Ucraina și ONU vor lucra împreună printr-un Centru de coordonare a cerealelor înființat de Turcia, după cum relatează Reuters.

Acest progres pare o veste liniștitoare, dar s-ar putea întâmpla multe înainte ca acordul să fie semnat și chiar după semnarea acestuia. Ca soluție de rezervă, comunitatea globală își pune speranțele în Dunăre, care este navigabilă de la gurile sale de vărsare în Marea Neagră, prin România, până în Germania. Având în vedere că Ucraina a recucerit Insula Șerpilor de lângă intrarea pe Dunăre, fluviul reprezintă într-adevăr o opțiune sigură pentru transportul cerealelor ucrainene. Autoritățile ucrainene reactivează deja portul fluvial Reni, care nu a mai fost folosit din vremea sovietică, existând astfel zile cu peste 150 de nave care așteaptă să intre pe Dunăre dinspre Marea Neagră.

 

Dunărea nu poate asigura deplasarea navelor mari

 

Din păcate, însă, fluviul nu poate asigura deplasarea navelor mari. Principala companie de transport maritim din Ucraina, de exemplu, operează nave de marfă din clasa Volzhski, care au nevoie de un nivel minim al apei de 360 ​​de centimetri. Dunărea are însă pasaje care pot fi străbătute doar de nave care necesită un nivel al apei de 150 de centimetri. Multe dintre celelalte nave de transport ucrainene sunt, de asemenea, prea mari pentru a naviga pe Dunăre.

Navele ucrainene ar putea, desigur, să oprească imediat în porturile românești. Într-adevăr, România și-a pus la dispoziție portul Constanța pentru cereale ucrainene. Dar, ca orice infrastructură, porturile nu pot trece brusc de la un nivel obișnuit de activitate la unul mult mai ridicat, având nevoie de personal suplimentar sau de facilități de depozitare suplimentare, aspecte care necesită timp și investiții.

„Dacă vrem să continuăm să ajutăm fermierii ucraineni, avem întâi noi nevoie de sprijin pentru a ne crește capacitățile de manipulare”, a declarat Dan Dolghin, directorul operațiunilor cu cereale în Portul Constanța, precizând că niciun operator nu va investi într-o infrastructură care va deveni redundantă odată cu încheierea războiului.

Faptul că transporturile din Marea Neagră vor reveni la normal în momentul în care războiul se încheie și companiile de transport maritim și asigurătorii lor vor considera marea suficient de sigură, reprezintă, de asemenea, o provocare și pentru transportul pe Dunăre.

 

Din cele 25 de milioane de tone de cereale care trebuiau exportate din Ucraina de când a fost atacată de către Rusia, 5 milioane de tone au fost transportate pe căi rutiere, ferate și fluviale

 

În situația în care stau lucrurile, din cele 25 de milioane de tone de cereale care trebuiau exportate din Ucraina de când a fost atacată de către Rusia, 5 milioane de tone au fost transportate pe căi rutiere, ferate și fluviale. Luna trecută, Ucraina a reușit să exporte 2,5 milioane de tone, în creștere față de 200.000 de tone în martie, dar cu mult mai puțin decât cele 5 milioane de tone pe care le exporta anterior în fiecare lună.

Pe lângă toate acestea, transportul pe Dunăre asigură deplasarea cerealelor până în Austria și Germania, în timp ce grânele trebuie să ajungă în Africa și Orientul Mijlociu. Aceasta înseamnă că chiar și cantitățile relativ mici de cereale care vor putea fi transportate în amonte, până la porturile adecvate, fac o ocolire semnificativă și implică astfel costuri suplimentare.

Asta nu înseamnă că varianta transportului pe Dunăre trebuie evitată: dimpotrivă, fiecare tonă de cereale care ajunge în țările afectate merită efortul. Înseamnă, însă, că Dunărea este o opțiune mai puțin avantajoasă decât pare la prima vedere și că singura modalitate de a aduce suficiente cereale țărilor care au nevoie stringentă de ele este reluarea transportului prin Marea Neagră. Din această cauză este important ca discuțiile dintre Rusia și Ucraina și recâștigarea încrederii transportatorilor să aibă loc cât mai repede.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Polonia demonstrează putere militară: Parada de la Varșovia subliniază modernizarea armatei sub sloganul „Rusia nu este invincibilă”
Pacea, o promisiune aruncată de la mii de kilometri. Poate un summit „direct” cu Zelenski la Washington să salveze Ucraina?
Ministrul ceh, o voce hotărâtă în corul criticilor: „Problema este imperialismul rus, nu dorința Ucrainei de a trăi liber”
Putin și Trump / Foto: Casa Albă, X
EXCLUSIV
De la covorul roșu la zero acorduri: De ce a eșuat summitul de pace din Alaska și ce înseamnă asta pentru Ucraina
Summit Alaska: Miza economică a lui Vladimir Putin și eforturile de a deturna discuțiile despre războiul din Ucraina
Statele Unite includ pe lista neagră burse rusești de criptomonede. Ele finanțează atacuri cibernetice și contribuie la eludarea sancțiunilor
De ce reabilitează NATO vechile căi ferate ale Europei? O Rusie agresivă nu este doar un simplu avertisment, ci o amenințare iminentă
EXCLUSIV
Summitul din Alaska: De ce planul de pace al Rusiei înseamnă, de fapt, capitularea Ucrainei
Marea Neagră, un „câmp de luptă” în expansiune: România, prin vocea ministrului român al Apărării, cere patrule pentru protecția rutelor comerciale
Rusia pregătește o versiune "mini" a rachetei cu rază medie Oreshnik. Racheta Svirel ar putea fi testată tot pe Ucraina
Efectul de bumerang al tarifelor americane riscă să lovească în industria de apărare: Renunţă sau nu Elveţia la achiziţia de avioane F-35?
Serviciile norvegiene de informaţii consideră Rusia cea mai mare amenințare pentru Norvegia: Putin crede că țara să se află într-un conflict permanent cu Occidentul
Ce vrea Ucraina de la întâlnire Trump-Putin care îi poate distruge suveranitatea: O pace durabilă, susținută de garanții de securitate, este unul dintre obiectivele sale
O pace „à la Trump”: Statele Unite vor garanta securitatea Ucrainei, dar fără implicarea NATO. Ce facem cu „liniile roșii” ucrainene?
Manevrele ruso-belaruse “Vest-2025” vor include simularea de atacuri cu arme nucleare și rachete cu rază medie de acțiune “Oreshnik”
Tehnică militară rusă distrusă în timpul invaziei din Ucraina. Sursă foto: DefenceView
EXCLUSIV
De ce nu mai sunt „cruci” în cimitirul de tancuri din Ucraina. Rusia a pierdut în iunie 22 de tancuri, dar problema rămâne. Hossu: Calitativ, Polonia va fi mai puternică
Summit-ul Trump-Putin: Alaska, un front geopolitic reînviat la granița fragilă dintre Est și Vest
„Să nu repetăm un Munchen 1938”. Avertismentul istoric care zguduie Europa înaintea întâlnirii Trump-Putin: Granițele internaționale nu trebuie schimbate prin forță
Sursa foto: global.espreso.tv.
EXCLUSIV
Un ministru al Apărării dintr-o țară NATO a încercat să oprească propaganda rusă. Laboratorul de fake news care a lovit Slovacia: Cum se uită istoria și se rescrie prezentul
Imagine cu caracter ilustrativ (generată de AI). Photo source: FreePik
EXCLUSIV
Orizontul negru al Ucrainei: Un dictat de la Trump și Putin?
Photo source: Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
Pacea cinică impusă Ucrainei: Sunt ucrainenii obosiți de război şi pregătiți pentru încheierea conflictului cu orice preț?
Rusia utilizează acum un „mini Storm Shadow”: O nouă rachetă de croazieră, similară conceptual cu modelul ucrainean „Peklo”
Senator american din aripa dură anti-Putin: Rusia și Ucraina ar trebui, probabil, să facă schimb de teritorii pentru a ajunge la încetarea focului
Foto: militar ucrainean, operând sistemul Avenger / Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
Soarta Ucrainei, decisă la Alaska peste capul Kievului. Planul lui Trump: Pace cu teritorii cedate și o notă de plată pentru Europa
Sursă foto: U.S. Department of Defense (DoD) Facebook
EXCLUSIV
Războaiele Americii și adevărata natură a adversarului ei
Escadrila 48 Vânătoare a României. Foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
România nu intră în război 2.0. Rusia trece de Armata română și „cucerește România în 3 ore”, exact cum a cucerit Ucraina în trei zile
Dronă rusă Geran 2 (Shahed)
EXCLUSIV
Experiment militar misterios al Rusiei: În premieră linia întâi ucraineană de pe frontul larg a fost lovită cu drone Shahed
Rusia pregătește un test iminent pentru racheta cu propulsie nucleară ''Burevestnik'' în Arctica
Cabinetul de securitate israelian aprobă preluarea totală a controlului militar asupra Gazei
EXCLUSIV
Războiul cognitiv pe care riscăm să-l pierdem în fața Rusiei. Sau cum vrea Rusia să-și atingă obiectivele militare fără să tragă un glonț în direcția Vestului

Ştiri Recomandate

Polonia își închide granița cu Belarusul. Manevre ruso-belaruse „foarte agresive” în care cele două armate vor simula inclusiv ocuparea coridorului Suwalki
Emmanuel Macron l-a numit în funcția de premier al Franței pe Sebastien Lecornu, ministrul Apărării. Al patrulea cabinet în 20 de luni, criză politică în Franța
UE anunță cum se împart banii din SAFE: România, cu 16,6 miliarde de euro pentru reînarmare. A doua cea mai mare sumă din UE
Ce știm de corveta Hisar cumpărată de România: Nava vine cu o dronă Bayraktar care se va „conecta” cu celelalte achiziționate și armament turc. Rachetele NSM vor fi integrate
Scenariu de film american sau operațiune reală? O unitate a forțelor speciale SEAL s-a infiltrat în Coreea de Nord, dar misiunea a sfârșit foarte prost
Atac în inima Qatarului. Israelul lovește în premieră în Doha ce a mai rămas din conducerea grupării teroriste Hamas
Apuntare pe pilot automat pe cea mai mare navă pe care Europa a văzut-o vreodată. Avioanele Rafale M vor ateriza automat pe portavionul PA-NG
Polonia deschide o discuție delicată, dar care ar putea ajuta România: ”Dronele din Est ar trebui doborâte”
”O crimă odioasă”. Trupele ruse au lansat o bombă cu planare asupra unui sat: Cel puțin 21 de persoane au fost ucise în timpul distribuirii pensiilor
Discurs halucinant la Moscova: Construirea de Ziduri ale Berlinului este ”o practică de de tip occidental”, ne informează Lavrov
Dronele și rachetele ucrainene au lovit poziții rusești din Donețkul ocupat. Lacune mari în apărarea antiaeriană rusă de pe front
Armata cehă face primele teste ale sistemului antiaerian ”Spyder”, dar fără a lansa vreo rachetă. Ar putea România să procedeze la fel?
Parlamentul dă undă verde pentru achiziția corvetei ușoare din Turcia. Termenul de livrare pentru nava din clasa ”Hisar” este extrem de scurt
Petrolierul rus Pegas, sursă foto: ShipTechnology.com
EXCLUSIV
„Flota din umbră” continuă să crească, spune unul din marii comercianți de țiței ai lumii
Administrația Trump a lansat „Midway Blitz” la Chicago. Operațiunea vizează „imigranți ilegali criminali periculoși”
Orban visează iar la împărțirea Ucrainei: „Rusia, Occidentul și zonele tampon”
Gherasimov a primit ”Oscarul” pentru întreaga carieră: Putin îi acordă ”Ordinul Curajului”, pentru vitejia arătată în îndeplinirea datoriei militare
Guvernul Bayrou a căzut. Macron, obligat să caute al patrulea prim-ministru în 12 luni
”Beneficiile” graniței comune cu Rusia: Un elicopter MI-8 rusesc încalcă spațiul aerian estonian
Fostul director adjunct al SIS Moldova, acuzat de trădare, a fost prins pe aeroportul Timișoara
Cum ajunge Rusia să dețină doar etnici ruși în teritoriile ocupate ale Ucrainei: Epurare etnică mascată prin pașaportizare cu forța
Merz provoacă frisoane la Kremlin, care și-a pus în mișcare mașinăria de propagandă: „Inuiții în vârstă își exprimă dezgustul"
Resturi de dronă cu inscripții chirilice, găsite în Polonia
De ce Aviația Strategică a Rusiei dă rateuri: Mai multe bombardiere Tu-160 au avut mari probleme tehnice în timpul unui atac asupra Ucrainei
Orban spune că Ucraina va fi împărțită în trei și anunță „haos în Ungaria” dacă opoziția va reuși să-l învingă în 2026
Generalul Sîrskîi, șeful Armatei Ucrainei: Rusia are o superioritate de 3 la 1 în oameni și arme pe front. În zonele ofensivei se ajunge și la 6 la 1. Ucraina însă rezistă
Un ofițer de intelligence prezintă indicii că Rusia pregătește un război major. Dacă va fi luată decizia nebună de a „intra” în Europa, rușii nu o vor face prin România
Misterul unor MiG-29 ale unui aliat al Rusiei, văzute azi luptând sub comanda Ucrainei. Cum au pus mâna ucrainenii pe cel puțin 3 avioane MiG-29
Trump spune că e pregătit să treacă la o nouă etapă de sancțiuni împotriva Rusiei, după bombardamentele intense împotriva Kievului
Lovitură strategică la inima industriei petroliere rusești (FOTO/VIDEO): Forțele ucrainene pentru Operații Speciale au scos din funcțiune rafinăria petrolieră Ilsk
În noaptea celui mai mare atac efectuat de Rusia asupra Ucrainei, cel puțin o dronă rusească a intrat în spaţiul aerian al Poloniei
F-35, un proiect „cu aripile frânte”? Un recent raport dezvăluie întârzieri, costuri nejustificate și un program de modernizare blocat
pixel