Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Dunărea reprezintă o soluție insuficientă pentru transportul cerealelor din Ucraina spre Africa și Orientul Mijlociu
Strategica
Data publicării:
Negocierile de la Istanbul dintre Rusia și Ucraina privind trecerea în siguranță a cerealelor ucrainene prin Marea Neagră par să înregistreze progrese, urmând a fi reluate săptămâna viitoare. Dar chiar dacă părțile ajung la un acord, cerealele nu vor merge nicăieri fără implicarea companiilor maritime și a asiguratorilor acestora, și doar câțiva vor risca efectuarea transportul maritim în astfel de condiții. Aparent, acest lucru face ca transportul fluvial pe Dunăre să devină atractiv, însă varianta Dunării este mai puțin viabilă decât pare și decât ne-am dori.

Negocierile de miercuri dintre Rusia și Ucraina, facilitate de Turcia și ONU, ar putea duce la un acord încă de săptămâna viitoare. Potrivit ministrului turc al apărării, Hulusi Akar, acordul va include controale comune pentru mărfuri și garanții turcești ale transporturilor pe măsură ce acestea traversează Marea Neagră. Ca parte a acordului, Rusia, Ucraina și ONU vor lucra împreună printr-un Centru de coordonare a cerealelor înființat de Turcia, după cum relatează Reuters.

Acest progres pare o veste liniștitoare, dar s-ar putea întâmpla multe înainte ca acordul să fie semnat și chiar după semnarea acestuia. Ca soluție de rezervă, comunitatea globală își pune speranțele în Dunăre, care este navigabilă de la gurile sale de vărsare în Marea Neagră, prin România, până în Germania. Având în vedere că Ucraina a recucerit Insula Șerpilor de lângă intrarea pe Dunăre, fluviul reprezintă într-adevăr o opțiune sigură pentru transportul cerealelor ucrainene. Autoritățile ucrainene reactivează deja portul fluvial Reni, care nu a mai fost folosit din vremea sovietică, existând astfel zile cu peste 150 de nave care așteaptă să intre pe Dunăre dinspre Marea Neagră.

 

Dunărea nu poate asigura deplasarea navelor mari

 

Din păcate, însă, fluviul nu poate asigura deplasarea navelor mari. Principala companie de transport maritim din Ucraina, de exemplu, operează nave de marfă din clasa Volzhski, care au nevoie de un nivel minim al apei de 360 ​​de centimetri. Dunărea are însă pasaje care pot fi străbătute doar de nave care necesită un nivel al apei de 150 de centimetri. Multe dintre celelalte nave de transport ucrainene sunt, de asemenea, prea mari pentru a naviga pe Dunăre.

Navele ucrainene ar putea, desigur, să oprească imediat în porturile românești. Într-adevăr, România și-a pus la dispoziție portul Constanța pentru cereale ucrainene. Dar, ca orice infrastructură, porturile nu pot trece brusc de la un nivel obișnuit de activitate la unul mult mai ridicat, având nevoie de personal suplimentar sau de facilități de depozitare suplimentare, aspecte care necesită timp și investiții.

„Dacă vrem să continuăm să ajutăm fermierii ucraineni, avem întâi noi nevoie de sprijin pentru a ne crește capacitățile de manipulare”, a declarat Dan Dolghin, directorul operațiunilor cu cereale în Portul Constanța, precizând că niciun operator nu va investi într-o infrastructură care va deveni redundantă odată cu încheierea războiului.

Faptul că transporturile din Marea Neagră vor reveni la normal în momentul în care războiul se încheie și companiile de transport maritim și asigurătorii lor vor considera marea suficient de sigură, reprezintă, de asemenea, o provocare și pentru transportul pe Dunăre.

 

Din cele 25 de milioane de tone de cereale care trebuiau exportate din Ucraina de când a fost atacată de către Rusia, 5 milioane de tone au fost transportate pe căi rutiere, ferate și fluviale

 

În situația în care stau lucrurile, din cele 25 de milioane de tone de cereale care trebuiau exportate din Ucraina de când a fost atacată de către Rusia, 5 milioane de tone au fost transportate pe căi rutiere, ferate și fluviale. Luna trecută, Ucraina a reușit să exporte 2,5 milioane de tone, în creștere față de 200.000 de tone în martie, dar cu mult mai puțin decât cele 5 milioane de tone pe care le exporta anterior în fiecare lună.

Pe lângă toate acestea, transportul pe Dunăre asigură deplasarea cerealelor până în Austria și Germania, în timp ce grânele trebuie să ajungă în Africa și Orientul Mijlociu. Aceasta înseamnă că chiar și cantitățile relativ mici de cereale care vor putea fi transportate în amonte, până la porturile adecvate, fac o ocolire semnificativă și implică astfel costuri suplimentare.

Asta nu înseamnă că varianta transportului pe Dunăre trebuie evitată: dimpotrivă, fiecare tonă de cereale care ajunge în țările afectate merită efortul. Înseamnă, însă, că Dunărea este o opțiune mai puțin avantajoasă decât pare la prima vedere și că singura modalitate de a aduce suficiente cereale țărilor care au nevoie stringentă de ele este reluarea transportului prin Marea Neagră. Din această cauză este important ca discuțiile dintre Rusia și Ucraina și recâștigarea încrederii transportatorilor să aibă loc cât mai repede.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Ilie Bolojan, după întâlnirea cu Emmanuel Macron: Prezența militară franceză va fi consolidată în perioada următoare
Europa reacționează la declarațiile lui Trump potrivit cărora Zelenski „nu ar fi trebuit să înceapă” războiul: Nimeni în afară de Putin nu a început sau nu a dorit acest război în inima Europei
Trupele ucrainene din regiunea Kursk sunt în pericol: Putin susţine că militarii ruși au pătruns în regiunea Sumy, încercând probabil să taie aprovizionarea forțelor din direcția Sudzha
Polonia susține că statele vecine Rusiei nu ar trebui să trimită forțe de menținere a păcii în Ucraina: Ar putea duce cu ușurință la declanşarea de provocări
Legea care permite doborârea dronelor care intră în spațiul aerian național, adoptată de Camera Deputaților
România, cap de pod al Europei către Asia Centrală. Coridorul Asia Centrală-Caucaz-Europa poate spori securitatea economică și energetică a regiunii
Cum putem preveni o nouă agresiune militară rusă? Ministrul de externe lituanian: „Sute de mii” de trupe străine ar trebui să fie desfășurate în Ucraina
Imprimatur: Cui îi este frică de JD Vance?
Franța a convocat pentru miercuri un nou summit, la care este invitată și România
Garanții de securitate pentru Ucraina | Rutte: Europa este pregătită și dispusă să-și asume un rol de lider
Nu există plan B în relația cu SUA. Naumescu: La Paris, Europa și-a arătat din nou limitele. Divergențe inclusiv privind trupe de menținere a păcii în Ucraina
Administrația Trump și europenii pică primul lor examen privind reacția la escaladarea nucleară? Atacul dronei ruse de la Cernobîl, testare pentru aliați
Poziția Beijingului faţă de războiul ruso-ucrainean. Zelenski: „Pentru prima dată vedem interesul Chinei”
Statele europene vor o pace în Ucraina, dar şovăie în luarea unor decizii concrete: Liderii europeni au atitudini diferite față de trimiterea forțelor de menținere a păcii în Ucraina
Reprezentanții NATO au atras atenția Ucrainei privind utilizarea ineficientă a armamentului primit 
Mesajul congresmanului american Crenshaw pentru Europa: Ar trebui să fie mai agresivă și să-și „dubleze sau să-și tripleze eforturile” pentru a ajuta Ucraina
„Pacea” din Ucraina și de ce Rusia va avea nevoie de un nou război în epoca post-Trump. Moldova, un „candidat” pentru Putin
Nu atât de uşor pe cât părea! Marco Rubio: Este nevoie de mai mult de o întâlnire pentru a pune capăt războiului din Ucraina
Putin desface șampania: Șeful conferinței de la Munchen, copleșit de evenimente, izbucnește în plâns. E capabilă Europa să treacă la următorul nivel de integrare?
Avioanele chineze, invitate de ruși până în Alaska, îngrijorează Washingtonul. Parteneriatul ruso-chinez din Arctica, una din marile provocări pentru NORAD
Coridoare de Mobilitate Militară, parteneriatele cu Lockheed și Rheinmetall, întrevederi cu oficiali europeni și americani. Ce au discutat oficialii români la Conferința de la Munchen
Rusia a produs anul trecut 4.300 de blindate, dar tot e pe minus. Expansiunea industriei militare rusești e frânată doar de Războiul din Ucraina
Pacea care face Rusia mai mare și mai măreață. Experimentul 1938 ne arată că pofta de teritorii nu se potolește prin cedări
Câtă dreptate are JD Vance privind alegerile din România și cum răspundem celor două Românii care îl susțin pe candidatul Georgescu
Ce programe pentru înzestrarea Armatei încep în 2025 și cum putem implica industria de apărare | Viorel Manole, directorul Patromil, la Obiectiv EuroAtlantic
Photo source: Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
Cu 31 de Abrams nu poți rupe frontul rus. Hossu: Ucraina a împins frontul la 9 km de Rusia, dar a fost obligată să se oprească. Războiul putea arăta complet diferit azi
Statele europene care s-au opus unui acord negociat de SUA cu Putin, fără participarea Europei și a Ucrainei: „Europa nu este o junglă”
Cum se negociază pacea din Ucraina sub ochii noştri? Acordul cu SUA privind minereurile va oferi Ucrainei un „scut de securitate” postbelic
„Capitulare și trădare” - Oficialii americani și europeni condamnă declarațiile lui Trump privind negocierile de pace din Ucraina
Zelenski ne transmite că forţele armate din Europa sunt depăşite numeric: Europenii riscă să se confrunte cu o ocupație rusă „totală” fără ajutorul armatei ucrainene

Ştiri Recomandate

Istoria se repetă, cu Putler în rol principal: Face Occidentul aceleași greșeli ca la Munchen, în 1938?
Surse suedeze: SUA nu vor mai participa la planificarea viitoarelor exerciții NATO din Europa
În Rusia sprijinirea Ucrainei provoacă frisoane. Rușii spun că România se pregătește să intre în „efectul Concorde” în Ucraina
Trupele ruse au spart apărarea armatei ucrainene în regiunea Kursk. Aproape 10.000 de militari ucraineni sunt în pericol de încercuire
Rutte: Bugetele militare mai mari sunt primul pas, este nevoie de o producție mai rapidă
Trump vrea să mute trupele din Germania pe Flancul Estic. Europa trebuie să-și dubleze forțele militare: Minim 300 de avioane de luptă, zeci de nave și minim 100 de arme nucleare
Rușii au schimbat tactica: Roiuri de drone kamikaze Shahed-2, folosite în atacurile nocturne asupra Ucrainei
Niciodată gubernie rusă! Polonia vrea arma nucleară și o armată de jumătate de milion de oameni
Harta Europei / pexels, aliaksei lepik
EXCLUSIV
Mai valorează ceva tratatele internaționale, în ziua de astăzi?
Cea mai valoroasă armă din Ucraina ar putea fi în pericol. Patriot, mai ușor de lovit de rachete și dronele ruse, după suspendarea ajutorului SUA
Trump nu poate asigura pacea în Ucraina fără Europa. Altfel riscăm să ne trezim cu Rusia la Gurile Dunării și cu un război major în Europa în următorii ani
Patru avioane F-16 ale României, în coasta Rusiei. Militarii români care vor apăra o regiune fierbinte a Europei au fost evaluați (Foto)
Obuze de artilerie, vehicule Rosomak sau tancuri K2 Black Panther. Polonia atrage Slovacia în proiecte de producție comună de tehnică militară
Trump spune că dacă Rusia nu va înceta să „strivească Ucraina pe câmpul de luptă” ia în calcul noi sancțiuni
Se va paria pe avioane Rafale? Franța a dezvăluit numărul impresionant de avioane Rafale pe care are capacitatea să-l producă lunar
Informațiile estoniene: Rusia a reușit să recupereze teritorii în regiunea Kursk. Luptătorii nord-coreeni revin pe câmpul de luptă
Ariane 6, la prima misiune complet operațională. Racheta europeană pune pe orbită un satelit francez de spionaj
Polonia ar putea avea stipulat în Constituție obligativitatea de a atinge cel puțin 4% din PIB pentru Apărare
Atac masiv cu rachete și drone rusești asupra Ucrainei. Mirage-2000, implicate pentru prima dată în respingerea atacului aerian
Aproximativ 120 de avioane de luptă occidentale ar putea proteja cerul Ucrainei. Sky Shield, o inițiativă condusă doar de Europa
Liderii UE, acord unanim privind reînarmarea, dar susținerea Ucrainei a fost blocată de Ungaria. Care este interesul strategic al Rusiei: O Europă fragmentată sau doar anesteziază?
EXCLUSIV
Între SUA, Europa și războiul hibrid rus: Planurile lui Narîșkin pentru România | Prof. Radu Carp, la Obiectiv EuroAtlantic cu Tudor Curtifan
Acesta e viitorul inclusiv pentru România? Arme europene pe F-35: În premieră un F-35B a testat o rachetă aer-aer Meteor
Trump pune din nou sub semnul întrebării Articolul 5: „Dacă nu plătesc, nu îi voi apăra”. Europa răspunde elegant Washingtonului
Europa nu are de ales și se înarmează. Bolojan: E exclus să dublăm cheltuielile militare, creșterea va fi treptată. România stă mult mai bine decât alți parteneri NATO
SUA vor taxa toate navele care au legătură cu China și cer aliaților să facă la fel / Beijingul marchează puncte: ”Marile puteri nu ar trebui să-i hărțuiască pe cei slabi”
Trupe de menținere a păcii în Ucraina? Macron va discuta cu șefii de Stat Major ale țărilor europene dispuse să „meargă” în Ucraina
Belgia amână livrarea avioanelor F-16 în Ucraina până anul viitor, din cauza întârzierilor programului F-35 belgian
Avioanele MiG-29, odată și în dotarea României, încă se cumpără. De ce Ungaria tocmai a vândut MiG-29 unui stat din Europa
Ucraina rezistă iar planul ei dă roade: La un pas să-și asigure singură necesarul de muniție de artilerie, inclusiv 155 mm sau 105 mm producție proprie
Franța răspunde ”prezent” la apelul aliaților: După ce a oferit umbrela nucleară pentru statele europene, Parisul anunță că va oferi informații militare Ucrainei
Cehia a decis: 3% din PIB pentru Armată, din 2030. Guvernul va crește anual cheltuielile pentru apărare, cu 0,2% din PIB
pixel