Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Dunărea reprezintă o soluție insuficientă pentru transportul cerealelor din Ucraina spre Africa și Orientul Mijlociu
Strategica
Data publicării:
Negocierile de la Istanbul dintre Rusia și Ucraina privind trecerea în siguranță a cerealelor ucrainene prin Marea Neagră par să înregistreze progrese, urmând a fi reluate săptămâna viitoare. Dar chiar dacă părțile ajung la un acord, cerealele nu vor merge nicăieri fără implicarea companiilor maritime și a asiguratorilor acestora, și doar câțiva vor risca efectuarea transportul maritim în astfel de condiții. Aparent, acest lucru face ca transportul fluvial pe Dunăre să devină atractiv, însă varianta Dunării este mai puțin viabilă decât pare și decât ne-am dori.

Negocierile de miercuri dintre Rusia și Ucraina, facilitate de Turcia și ONU, ar putea duce la un acord încă de săptămâna viitoare. Potrivit ministrului turc al apărării, Hulusi Akar, acordul va include controale comune pentru mărfuri și garanții turcești ale transporturilor pe măsură ce acestea traversează Marea Neagră. Ca parte a acordului, Rusia, Ucraina și ONU vor lucra împreună printr-un Centru de coordonare a cerealelor înființat de Turcia, după cum relatează Reuters.

Acest progres pare o veste liniștitoare, dar s-ar putea întâmpla multe înainte ca acordul să fie semnat și chiar după semnarea acestuia. Ca soluție de rezervă, comunitatea globală își pune speranțele în Dunăre, care este navigabilă de la gurile sale de vărsare în Marea Neagră, prin România, până în Germania. Având în vedere că Ucraina a recucerit Insula Șerpilor de lângă intrarea pe Dunăre, fluviul reprezintă într-adevăr o opțiune sigură pentru transportul cerealelor ucrainene. Autoritățile ucrainene reactivează deja portul fluvial Reni, care nu a mai fost folosit din vremea sovietică, existând astfel zile cu peste 150 de nave care așteaptă să intre pe Dunăre dinspre Marea Neagră.

 

Dunărea nu poate asigura deplasarea navelor mari

 

Din păcate, însă, fluviul nu poate asigura deplasarea navelor mari. Principala companie de transport maritim din Ucraina, de exemplu, operează nave de marfă din clasa Volzhski, care au nevoie de un nivel minim al apei de 360 ​​de centimetri. Dunărea are însă pasaje care pot fi străbătute doar de nave care necesită un nivel al apei de 150 de centimetri. Multe dintre celelalte nave de transport ucrainene sunt, de asemenea, prea mari pentru a naviga pe Dunăre.

Navele ucrainene ar putea, desigur, să oprească imediat în porturile românești. Într-adevăr, România și-a pus la dispoziție portul Constanța pentru cereale ucrainene. Dar, ca orice infrastructură, porturile nu pot trece brusc de la un nivel obișnuit de activitate la unul mult mai ridicat, având nevoie de personal suplimentar sau de facilități de depozitare suplimentare, aspecte care necesită timp și investiții.

„Dacă vrem să continuăm să ajutăm fermierii ucraineni, avem întâi noi nevoie de sprijin pentru a ne crește capacitățile de manipulare”, a declarat Dan Dolghin, directorul operațiunilor cu cereale în Portul Constanța, precizând că niciun operator nu va investi într-o infrastructură care va deveni redundantă odată cu încheierea războiului.

Faptul că transporturile din Marea Neagră vor reveni la normal în momentul în care războiul se încheie și companiile de transport maritim și asigurătorii lor vor considera marea suficient de sigură, reprezintă, de asemenea, o provocare și pentru transportul pe Dunăre.

 

Din cele 25 de milioane de tone de cereale care trebuiau exportate din Ucraina de când a fost atacată de către Rusia, 5 milioane de tone au fost transportate pe căi rutiere, ferate și fluviale

 

În situația în care stau lucrurile, din cele 25 de milioane de tone de cereale care trebuiau exportate din Ucraina de când a fost atacată de către Rusia, 5 milioane de tone au fost transportate pe căi rutiere, ferate și fluviale. Luna trecută, Ucraina a reușit să exporte 2,5 milioane de tone, în creștere față de 200.000 de tone în martie, dar cu mult mai puțin decât cele 5 milioane de tone pe care le exporta anterior în fiecare lună.

Pe lângă toate acestea, transportul pe Dunăre asigură deplasarea cerealelor până în Austria și Germania, în timp ce grânele trebuie să ajungă în Africa și Orientul Mijlociu. Aceasta înseamnă că chiar și cantitățile relativ mici de cereale care vor putea fi transportate în amonte, până la porturile adecvate, fac o ocolire semnificativă și implică astfel costuri suplimentare.

Asta nu înseamnă că varianta transportului pe Dunăre trebuie evitată: dimpotrivă, fiecare tonă de cereale care ajunge în țările afectate merită efortul. Înseamnă, însă, că Dunărea este o opțiune mai puțin avantajoasă decât pare la prima vedere și că singura modalitate de a aduce suficiente cereale țărilor care au nevoie stringentă de ele este reluarea transportului prin Marea Neagră. Din această cauză este important ca discuțiile dintre Rusia și Ucraina și recâștigarea încrederii transportatorilor să aibă loc cât mai repede.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

„Condamnate din start”: Motivul pentru care discuțiile Statele Unite-Rusia nu pot opri războiul din Ucraina
Psihologia slăbiciunii în UE: Europa pică cu brio testul Ucraina pe care singură și l-a impus. Când va renunța Europa la strategia ei eșuată?
„Singuri în fața tăvălugului”. Scenariul militar testat de NATO la Cincu: Câte săptămâni ar trebui să reziste România fără americani
Alianța Ankara-Cairo: Cum remodelează Turcia și Egiptul echilibrul de securitate în Orientul Mijlociu
Încă o provocare rusească la frontiera cu Polonia: Apărarea antiaeriană poloneză a fost alertată din cauza unor avioane MiG-31 prezente în apropierea graniței
Sfârșitul iluziilor și „pacea de necesitate”. Are dreptate generalul ucrainean Valeri Zalujnîi când vorbește despre o victorie incompletă a Ucrainei?
Dincolo de mirajul celor 250 de avioane: De ce Ucraina trebuie să aleagă pragmatismul în fața ,,vitrinei occidentale'' de aeronave de luptă
Viktor Orban continuă să facă opinie separată în cadrul UE: După o vizită la Moscova, premierul ungar a spus că Ucraina trebuie să redevină o zonă tampon între NATO și Rusia
Tensiuni militare în Caraibe: SUA declară spațiul aerian venezuelean „închis” și mobilizează avioane F-35 împotriva regimului Maduro
Războiul din umbră al Rusiei se mută la Marea Baltică: De ce au devenit porturile germane noua țintă predilectă a spionajului rusesc
Avem dovada (Foto/Video): Ucraina a deschis oficial vânătoarea „flotei fantomă” în Marea Neagră. Imaginile care arată cum dronele Sea Baby au lovit petrolierele Rusiei
Dezinfectarea unui siloz de rachete aflat lângă orașul Derazhnya din centrul Ucrainei, 23 octombrie 1996. Sursa foto: Arhiva Radio Free Europe/AFP.
EXCLUSIV
Cum plătește Ucraina prețul naivității din 1994: A dat stocul de arme nucleare pe o bucată de hârtie, iar acum i se cere o amputare teritorială
Cum să supraviețuiești lângă Rusia: Estonia rescrie programa școlară și transformă pilotajul dronelor într-o competență vitală de apărare națională
Umilința scutului antiaerian rusesc: Dronele ucrainene au spulberat sistemele Buk și Tor, vitale pentru Kremlin. De ce devine Rusia vulnerabilă în propriul teritoriu
Mitul „Sarmat” s-a prăbușit din nou (FOTO/VIDEO): Eșecul catastrofal de la poligonul rusesc Yasny dovedește că șantajul nuclear al Rusiei nu are acoperire tehnică
Putin, odă pentru Orban care provoacă frisoane: Relațiile bilaterale, cele mai bune din istorie. Între timp, România vrea Lynx jumătate "made in Hungary"
Căderea lui Andrii Yermak: Când lupta anticorupție lovește chiar în mâna dreaptă a lui Zelenski, în cel mai vulnerabil moment al războiului
Ukrainian Army. Photo credit: Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
Mai există Ucraina ca stat pentru Statele Unite sau a rămas doar un teritoriu de negociat: Cum s-a ajuns la amputarea teritoriilor ucrainene de dragul Rusiei?
Cercul de foc din Caraibe se strânge: Cum transformă Statele Unite lupta antidrog într-un asediu tăcut la adresa Venezuelei
Lynk KF41 / rheinmetall
EXCLUSIV
Paradoxul periculos al reînarmării Europei: Cum logica „fiecare pentru el” riscă să slăbească NATO exact când amenințarea Rusiei este mai mare
O pace falsă pentru un viitor război prelungit?: De ce transformă Vladimir Putin ,,planul american'' într-un ultimatum pentru capitularea totală a Ucrainei
Mesagerul de serviciu al Kremlinului: Cum folosește Putin „pionul” Lukașenko pentru a șantaja Ucraina cu pierderea totală a litoralului dacă refuză planul Trump
Este NATO pregătită dacă Rusia atacă „mâine”? Planul militar german „OPLAN DEU” dezvăluie vulnerabilitățile critice ale Europei
Avertismentul generalului Ben Hodges: De ce abandonarea Europei ar fi o „eroare de calcul fatală” pentru economia SUA. Iluzia păcii prin concesii teritoriale
Cum văd rușii România, deja a doua putere militară din Est. Suntem pe locul 10 în topul statelor ostile și anticipează F-35, bombardiere B-52 și avioane AWACS dislocate aici
Între sabotaj și acaparare forțată: Strategia Rusiei pentru preluarea controlului centralei nucleare de la Zaporojie
Vladimir Putin ordonă „rusificarea” totală a teritoriilor anexate din Ucraina: Planul strategic până în 2036 pentru ștergerea identității ucrainene
Rachete antiaeriene MANPAD Mistral pentru Armata României. Ce prevede contractul de peste 600 de milioane de euro semnat cu Franța
Rusia a trezit colosul militar german. Pe lângă achiziții de F-35 sau Patriot, nemții vin cu o idee bună și pentru România: Veterani ucraineni împărășesc experiența de luptă împotriva Rusiei
UE, pe două voci în relația cu Israelul: De ce statele care critică Israelul sunt mai agresive și vocale? Ambasadoarea Israelului în Ungaria: UE nu sprijină Hamas. Dar sprijină Fatah

Ştiri Recomandate

Un fel de HIMARS ucrainean: Confruntați cu coșmarul logistic, ucrainenii dezvoltă un lansator universal compatibil cu mai multe rachete, pe principiul GMLRS și ATACMS
Se conturează sistemul antidronă de la frontiera de est a NATO: Polonia anunță că a instalat o parte dintre sistemele radar
Rușii au avansat la Siversk, dar prețul plătit pentru 1% din Ucraina e uriaș pentru Moscova: 400 de mii de oameni în ultimii 2 ani, estimează britanicii
Pakistanul în cooperare cu industria chineză vinde avioane JF-17 într-un stat „fierbinte” din Africa. Unul din cele mai controversate și mari acorduri pentru Pakistan
Radu Miruță a preluat oficial Ministerul Apărării, în timp ce Irineu Darău este noul ministru al Economiei, în subordinea căruia se află și industria de apărare
Avionul care nu a mai fost: De ce au renunțat SUA la YF-23 „Văduva Neagră” schimbând istoria aviației militare. Eșecul proiectului a însemnat nașterea F-22
Șeful Armatei Libiei a murit în accidentul aviatic din Turcia. Avionul s-a prăbușit la puțin timp după decolare și anunțase o problemă electrică
Fără submuniții. SUA testează la 112 km ER GMLRS, soluția modernă care înlocuiește muniția cu dispersie
Rusia a crescut numărul trupelor din Ucraina la 710.000 de oameni pentru o ofensivă strategică. Cu "Generalul Iarnă“ la ușă, mișcarea Rusiei ar putea fi cu două tăișuri
Ucraina și SUA au pregătit versiuni preliminare privind garanțiile de securitate și sfârșitul războiului
Rușii se laudă cu al treilea motor pentru avionul de vânătoare Su-57. În sfârșit de generația a cincea?
Serbia confirmă că rușii de la Gazprom negociază cu compania maghiară MOL vânzarea participați sale deținută la NIS în Serbia
Șeful Marinei Regale Britanice avertizează că "rușii investesc miliarde" în construcția de submarine
20 de nave "clasa Trump". Președintele SUA anunță un proiect major pentru Marină: "Vor fi cele mai mari din istoria omenirii”
Atac masiv al rușilor înainte de Crăciun: Au fost lovite ținte atât de la frontiera cu România, cât și din vestul Ucrainei
Grecia desfășoară rachete israeliene Spike NLOS în insulele din Egee și la granița cu Turcia, pe fondul tensiunilor cu Ankara
Armata germană va folosi pistoale de la CZ; compania cehă e gata să furnizeze și României armament individual de luptă
Estonia completează stocul de HIMARS cu sisteme sud-coreene Chunmoo. Oficialii baltici spun care sunt principalele diferențe
Franța pregătește urmașul pentru Charles de Gaulle și va lansa în 2038 cel mai mare portavion construit vreodată în Europa
Pot avioanele F-35 și rachetele Tomahawk să sperie cu adevărat Rusia? Cum se inspiră SUA din nouă precedente celebre când oferă garanții pentru Ucraina
Teste finale pentru SAMP/T NG, eficient împotriva Kinjal. Franța și Italia vor primi la anul sistemul european antirachetă SAMP/T NG
Dublă lovitură primită de ruși: Încă două avioane Sukhoi lovite pe pista aerodromului / Un general din Statul Major, ucis la Moscova
Cel mai bun tanc german Leopard 2 se "fabrică" în Cehia: Sute de Leopard 2A8 vor avea carena produsă de Tatra Defence
Armata rusă, sursă foto: Ministerul Apărării din Rusia
EXCLUSIV
De ce a intensificat Rusia loviturile pe frontul din Ucraina chiar înainte de Crăciun
Consolidarea flancului estic: Compania Raytheon livrează României echipamente suplimentare Patriot în cadrul unui contract de 168 milioane dolari
Germania autorizează sabotajul extern: Serviciul Federal de Informații (BND) trece la misiuni ofensive împotriva amenințărilor hibride
„Războiul Stelelor” în varianta Armatei SUA: 50.000 de „droizi de luptă” Phantom vor schimba fața infanteriei americane până în 2027
Gata cu „navele fantomă” ale Venezuelei (VIDEO): Forțele americane au trecut la interceptarea directă a petrolierelor în apele internaționale
„Alternativele la sprijinul SUA sunt incerte”. Ucraina recunoaște neputința Europei: De ce doar „forța” lui Trump mai poate opri Rusia
Medicul Ana Maria Alexandra Stănescu a fost decorată de Statul Major al Apărării pentru merite profesionale
Războiul se apropie și mai mult de frontiera României: Zelenski confirmă că, prin loviturile repetate din regiunea Odesa, rușii vor să separe Ucraina de Marea Neagră
Rachete de milioane VS. drone de 35.000 de dolari: Cum a transformat UŞ Navy navele de coastă în „platforme purtătoare de drone” kamikaze (VIDEO)
pixel