Bornă istorică atinsă în Franța: 300 de avioane de luptă Rafal au fost produse pe fondul unor cereri record. Noua versiune F5 țintește noi piețe
În zilele noastre, când incertitudinea geopolitică reconfigurează prioritățile de apărare, anunțul făcut de Dassault Aviation pe 7 octombrie a reverberat cu o semnificație aparte: producția celui de-al 300-lea avion de vânătoare Rafale. Acest eveniment nu este doar o bornă industrială, ci simbolul tangibil al triumfului unei viziuni franceze care a pariat pe autonomia tehnologică, transformând un program criticat inițial într-un succes comercial răsunător.
Rafale, supranumit de constructorul său un avion „omnirol”, susține producătorul francez că nu are echivalent în categoria sa în ceea ce privește versatilitatea și eficacitatea operațională dovedită, fiind capabil să execute misiuni de la supremație aeriană și recunoaștere, până la lovituri cu raza lungă de acţiune și descurajare nucleară.
La două decenii de la intrarea sa în serviciu, întâi cu Marina Franceză în 2004 și apoi cu Forțele Aeriene în 2006, Rafale rămâne pilonul convențional și strategic al Franței, potrivit AeroTime.

În pofida unei perioade inițiale marcate de reticență pe piețele externe, aeronava a cunoscut o ascensiune spectaculoasă a exporturilor începând cu 2015, odată cu livrarea către Egipt.
Ulterior, o serie impresionantă de contracte a confirmat apetitul global pentru tehnologia franceză, incluzând națiuni cheie precum Qatar, India, Grecia, Croația, Indonezia, Emiratele Arabe Unite și, cel mai recent, Serbia.
Acest succes comercial a dus la un portofoliu de comenzi ferme totalizând 533 de aparate pentru Franța și opt clienți internaționali. Cu 233 de avioane încă de livrat, dintre care 53 pentru forțele armate franceze, capacitatea industrială a Dassault este asigurată pentru următorul deceniu.
Contracte precum cel cu Emiratele Arabe Unite, pentru 80 de avioane, și comenzile substanțiale din India și Indonezia, au umplut registrele de comenzi, justificând pe deplin decizia companiei de a accelera producția.
Autonomia tehnologică, avantajul decisiv

Secretul succesului Rafale, dincolo de performanțele sale operaționale de necontestat, rezidă într-un aspect de o importanță strategică majoră în comerțul de armament: aeronava este, în mare măsură, ITAR-free (neconstrânsă de reglementările americane International Traffic in Arms Regulations).
Această independență tehnologică, dezvoltată prin implicarea a aproximativ 400 de companii franceze din domenii vitale precum aeronautica, electronica (Thales) și propulsia (Safran), oferă cumpărătorilor externi un avantaj crucial: suveranitatea strategică.
Pentru națiuni care doresc să evite controlul sau potențialele sancțiuni politice impuse de Washington asupra echipamentelor care conțin componente americane sensibile, opțiunea franceză devine extrem de atractivă. Libertatea de a folosi și moderniza aeronava, precum și flexibilitatea sporită în integrarea propriului armament sau a celui european, reprezintă un argument convingător.
Acesta este un factor care, de exemplu, a cântărit mult în decizia Indiei de a continua parteneriatul cu Parisul, în special în contextul în care New Delhi caută să-și dezvolte propria capacitate aeronautică prin transfer de tehnologie și producție locală.
În acest sens, Dassault a inaugurat recent o nouă facilitate la Cergy, lângă Paris, menită să susțină creșterea producției la patru avioane pe lună, asigurând livrarea la timp a întregului stoc de comenzi.
Viitorul: Versiunea F5 și potențialul oferit de piața asiatică

Programul Rafale este unul viu, aflat într-o continuă evoluție. În prezent, aeronava rulează pe standardul F4, optimizat pentru războiul în rețea și fuziunea avansată a senzorilor. Iar viziunea producătorului nu se opreste aici: versiunea F5, deja în dezvoltare, promite să extindă capacitățile de război electronic, integrarea cu dronele și conceptul de combat cloud, asigurându-i locul în viitoarea structură de forțe, alături de viitorul avion de generație următoare dezvoltat sub programul FCAS.
Cu 300 de avioane livrate, Dassault privește acum spre viitoarele piețe. Pe lângă potențiala comandă istorică din India pentru încă 114 de aparate, se speculează un interes din partea Taiwanului, care caută un înlocuitor pe termen lung pentru flota sa de Mirage 2000.
Acest elan industrial, susținut de autonomia tehnologică și de cererea crescută pentru un partener de încredere, poziționează Rafale nu doar ca un succes comercial, ci ca o ,,armă de export'' a Franței care echilibrează influențele majore în domeniul apărării.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News