Eurodrone se face. Doar că viitoarea dronă de atac europeană atrage în proiect și două puteri militare din afara Europei
Organizația europeană pentru cooperare în domeniul armamentului (OCCAR) a salutat alăturarea Indiei în programul multinațional de aeronave Eurodrone, aceasta devenind a doua țară din Asia-Pacific, după Japonia, care primește statutul de observator.
Joachim Sucker, director OCCAR, a transmis în acest sens o scrisoare oficială Ambasadei Indiei la Berlin, în care felicită guvernul Indiei pentru angajamentul de a începe “această relație specială”.
India a solicitat inițial statutul de observator Eurodrone în august 2024, după ce Japonia s-a alăturat ca observator în noiembrie 2023. O țară observator primește de obicei acces la informații tehnice legate de o anumită platformă și poate, de asemenea, să plaseze comenzi pentru aceasta, dar spre deosebire de partenerii deplini nu are niciun cuvânt de spus în proiectarea aeronavei, dezvoltarea sau deciziile de partajare a lucrărilor.
Declarația OCCAR nu a dezvăluit niciun detaliu despre beneficiile pe care le va avea India, iar agenția nu a răspuns deocamdată solicitărilor de comentarii.
Evaluat la un cost de 7,3 miliarde USD și lansat pentru prima dată în 2016, programul Eurodrone Medium Altitude Long Endurance (MALE) Remotely Piloted Air System (RPAS), este condus de patru țări europene partenere: Franța, Germania, Italia și Spania. Airbus și Dassault din Franța, împreună cu Leonardo din Italia, sunt principalii parteneri din industrie.
Eurodrone în două versiuni? Viitoarea dronă europeană va fi și în versiunea de atac
Eurodrone, photo source: Airbus
Proiectul Eurodrona de construire a unei aeronave fără pilot cu două turbopropulsoare - atât în versiunea pentru informații, supraveghere și recunoaștere (ISR), cât și în versiunea de atac - își propune să elimine dependența Europei față de UAV-urile produse de SUA și Israel. Inițiativa a fost însă marcată de întârzieri și costuri în creștere, iar acest lucru se pare că duce în final la atragerea unor parteneri care, deși vor fi limitați la statutul de observator, sunt dispuși să investească în noua capabilitate.
Anul trecut, o analiză anuală privind armamentul din cadrul Forțelor Armate Germane a criticat dificultățile de coordonare dintre Airbus și Dassault, despre care a spus că au cauzat întârzieri în revizuirea preliminară a designului dronei. Rămâne de văzut dacă primul zbor al prototipului aeronavei, programat pentru 2027, va avea loc conform planificării.
Trebuie spus că OCCAR și Airbus au semnat un „contract global” în 2022 privind dezvoltarea și producția a 20 de sisteme Eurodrone, care cuprind în total 60 de aparate și 40 de stații de control de la sol.
Pe site-ul său web, OCCAR informează că „livrarea de articole în serie către PPS [Statele Partenere Participante] este vizată până la sfârșitul deceniului”, iar aeronava va deveni un „facilitator cheie” pentru programul european mai mare al aeronavei de luptă de generația a VI-a “FCAS” derulat de Franța, Germania și Spania.
OCCAR supraveghează o serie de proiecte europene de apărare de mare profil, inclusiv avionul de transport aerian A400M Atlas, vehiculul utilitar blindat Boxer, elicopterul de atac Tiger și de modernizare a fregatelor multirol Horizon MLU(Mid-life Upgrade)/FREMM.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News