Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Proiectul VENOM: SUA duc avioanele F-16 la următorul nivel şi aduc viitorul aviației autonome în cadrul Forțelor Aeriene ale SUA
Industrie de apărare
Data publicării:
Forțele Aeriene ale SUA își accelerează planurile de a utiliza inteligența artificială (AI) în spațiul aerian, utilizarea unor sisteme autonome fiind următorul front al războiului modern. Proiectul VENOM al U.S. Air Force își propune să dezvolte un singur software bazat pe inteligență artificială care ar putea fi utilizat pe o varietate de aeronave actuale și viitoare, în loc să investească în mai multe programe individuale pentru sisteme de zbor fără pilot pe anumite aeronave. 
Un F-16/X-62 VISTA zboară deasupra Bazei Edwards a Forțelor Aeriene ale SUA, California, 2 mai 2024. Sursa foto: US Air Force / Richard Gonzales.
Un F-16/X-62 VISTA zboară deasupra Bazei Edwards a Forțelor Aeriene ale SUA, California, 2 mai 2024. Sursa foto: US Air Force / Richard Gonzales.

Ca parte a dezvoltării „unui modul principal de funcționare autonomă”, Forțele Aeriene ale SUA pregătesc șase avioane F-16 să zboare autonom, pentru a dezvolta prototipurile și algoritmii necesari pentru viitoare operațiuni militare.  

La Baza Aeriană Eglin din Florida, se desfășoară un experiment revoluționar care ar putea remodela viitorul războiului aerian. La 1 aprilie 2025, al șaselea și ultimul avion F-16 Fighting Falcon a aterizat la bază, completând flota desemnată pentru programul Viper Experimentation and Next-gen Operations Model - Autonomy Flying Testbed, cunoscut sub numele de VENOM-AFT.

Această inițiativă, condusă de Forțele Aeriene ale SUA, își propune să echipeze aceste avioane de luptă emblematice cu inteligență artificială, deschizând calea pentru o nouă eră a aviației de luptă legată de ambițiosul efort Collaborative Combat Aircraft. Mai multe publicaţii occidentale au prezentat cu entuziasm această iniţiativă, subliniind importanta avioanelor F-16 dotate cu inteligență artificială și potențialul lor de a transforma modul în care armata SUA operează în spaţiu aerian.

Dar dincolo de acest entuziasm se află o întrebare mai profundă: Sunt aceste F-16 modificate simple bancuri de testare pentru tehnologii de ultimă generație sau semnalează o schimbare radicală în modul în care SUA ar urma să poarte luptele aeriene?

Istoria unui avion autonom nu este una nouă, deși instrumentele necesare pentru a îl face să devină realitate au apărut abia recent. Cu zeci de ani în urmă, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, armata americană s-a jucat cu ideea avioanelor fără pilot prin Operațiunea Afrodita, un efort ambițios, dar eșuat, de a transforma bombardierele B-17 în bombe zburătoare radiocomandate.

Youtube video image

Tehnologia din anii 1940 nu a putut să susțină această inițiativă, iar proiectul a eșuat. În 2017, Forțele Aeriene au revenit asupra conceptului cu Have Raider II, un experiment mai puțin cunoscut, în cadrul căruia un avion F-16 a zburat autonom pentru prima dată, deși în mod limitat. Aceste încercări timpurii au pus bazele a ceea ce se întâmplă acum la baza Eglin, unde VENOM-AFT se distinge prin integrarea inteligenței artificiale moderne și a senzorilor avansați într-o platformă de luptă testată în timp - avionul F-16.

Spre deosebire de predecesorii săi, care se bazau pe o automatizare rudimentară sau erau limitați la simulatoare, acest program încearcă să reducă decalajul dintre pilotarea de către om și automatizarea mașinilor într-un avion de luptă din lumea reală, oferind o perspectivă asupra unui viitor în care granița dintre pilot și avion se estompează.

Potrivit The Miltary Times, proiectul Venom ar urma să coste aproximativ 120 de milioane de dolari în următorii cinci ani. Avioanele F-16 vor fi echipate cu sisteme autonome de control, iar un pilot uman se va afla în aeronavă pentru a verifica dacă funcționează corect. 

Într-un interviu acordat în luna ianuarie revistei Airman Magazine, cercetătorul-șef al Forțelor Aeriene, Victoria Coleman, a numit proiectul Venom „echipa om-mașină”, adăugând că este „o punte între un set de capabilități complet autonome și un set de abilități pe care le are un echipaj uman, ceea ce reprezintă punctul în care ne aflăm astăzi”, potrivit Forces News.

U.S. Air Force a dezvoltat deja X-62 Vista, care este practic un F-16 modificat, pentru a testa software-ul AI. Vista, prescurtarea de la Variable In-flight Simulation Test Aircraft, poate zbura autonom și a efectuat mai multe zboruri de testare la Școala de Testare a Piloților din cadrul US Air Force.

Proiectul Venom face parte din marea inițiativă a Forțelor Aeriene ale SUA privind avioanele de luptă colaborative (Collaborative Combat Aircraft - CCA), care vor utiliza capacități autonome pentru a zbura alături de viitoarea familie de sisteme de luptă Next-Generation Air Dominance și de luptătorii F-35A.

Avioanele CCA autonome ar putea transporta rachete sau alte arme, ar putea efectua operațiuni de război electronic sau ar putea zbura înaintea altor aeronave, senzorii lor furnizând informații, supraveghere și recunoaștere.

 

''VISTA'' nu este un avion F-16 de luptă obişnuit
 

''VISTA'' nu este un avion F-16 de luptă obişnuit. Acesta a fost dezvoltat de Lockheed Martin Skunk Works și Calspan Corporation pentru Școala de Pilotaj a Forțelor Aeriene ale SUA. 

VISTA, dezvoltat de Lockheed's Skunk Works, este echipat cu un software care îi permite să imite caracteristicile de performanță ale altor aeronave. VISTA este un avion F-16D Block 30 Peace Marble Il modificat, îmbunătățit cu avionica Block 40.

Este de aşteptat avioanele de luptă din a șasea generație, deși sunt încă în stadiul de concept, să aibă opțiunea de a zbura fără piloți. De exemplu, programul Next Generation Air Dominance (NGAD) al Forțelor Aeriene SUA - care a dat naştere deja avionului F-47 -  urmărește să dezvolte o generaţie de avioane care să succeadă F-22 Raptor şi să dispună de o astfel de funcţie.

SUA nu este singura țară care are în vedere inteligența artificială pentru avioanele cu reacție. Marea Britanie, Italia și Japonia au anunțat că intenționează să dezvolte un nou avion de luptă care să folosească algoritmi în locul piloților. Avioanele de luptă de ultimă generație pentru aceste țări ar putea intra în serviciu la mijlocul anilor 2030.

Inteligența artificială atrage, de asemenea, interesul firmelor private care speră să furnizeze tehnologie pentru aceste următoarea generaţie de avioane. Compania Shield AI a anunțat recent că a obținut o finanțare suplimentară de 60 de milioane de dolari pentru a dezvolta ''piloți AI''.

Compania spune că software-ul său Hivemind este un pilot AI pentru avioane militare și comerciale care permite avioane să îndeplinească misiuni care variază de la penetrarea sistemelor de apărare antiaeriană până la lupta cu alte avioane (dog fighting).


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Elicopterele Black Hawk ale României au zburat dublu față de Black Hawk ale Armatei SUA. Cum se „leagă” mentenanța F-16 și Black Hawk
Rachetele ucrainene Flamingo devin încet dar sigur coșmarul antiaerienei Rusiei. Atacuri masive în Crimeea ocupată și în interiorul Federației
Indiciul care a dat China de gol: Portavionul pe care tocmai îl construiește va fi nuclear. China intră într-un club select unde doar două țări mai sunt
Lynx se pare că ar fi marele câștigător în bătălia viitoarei mașini de luptă a României. Ar urma clarificări privind producția în România dacă alegerea se confirmă
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
Inovația născută din disperare: Sting, drona FPV care a devenit coșmarul dronelor Shahed. Poate Ucraina câștiga războiul de uzură tehnologică?
Un aliat NATO se înarmează împotriva altui aliat NATO: Grecia cere de la Statele Unite rachete AIM-120D pentru F-35 ca să anuleze avantajul strategic al Turciei
Rotația detașamentului român care a operat 4 avioane F-16 din dotarea României în misiuni de Poliție Aerienă a statelor baltice. Foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Industria română spune că poate deveni un hub de mentenanță pentru blindate și F-16. Centre mobile de mentenanță, mină de aur în contextul războiului din Ucraina?
Apărarea anti-drone a NATO se schimbă: De ce racheta Mark 1 este cea mai mare amenințare pentru dronele ruseşti
Pachetul Rheinmetall pentru România: Ar exista discuţii despre familia de blindate grele KF51 Panther, dincolo de miza uriașă a fabricii de pulberi de la Brașov
A fost livrat al 750-lea sistem HIMARS, un game changer în războiul de artilerie. Câte sisteme HIMARS deține România?
„Nimic în România pentru România. E de noaptea minții!”. Deși în România se construiește primul portavion pentru drone și fregate de ultimă generație
Războiul dronelor, dincolo de mit. De ce eșuează tehnologia occidentală scumpă în fața „improvizațiilor” de pe frontul din Ucraina
UralVagonZavod - singura întreprindere rusă care realizează asamblarea în serie a tancurilor, atât pentru nevoile armatei ruse cât și pentru export.
EXCLUSIV
Radiografia colosului cu picioare de lut. De ce „invincibila” industrie de apărare a Rusiei, sufocată de datorii și dependentă de China, nu mai poate reface armata din 2022
Mize și piedici: De ce producția blindatelor germane Lynx în Ucraina este blocată de „detaliul” esențial numit finanţare
JAS 39 Gripen "Made in Ukraine": De ce acordul cu Suedia este un "game-changer" strategic absolut pentru ucraineni
IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Inovație după modelul Ucraina: Germania are o nouă armă anti-dronă. Sistemul Skyranger primește upgrade-ul mult aşteptat
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Photo source: NATO
EXCLUSIV
Să învățăm de la Ucraina: Flota de drone. Am. Pierre Vandier, Comandantul Suprem pentru Transformare: Am discutat și cu România. Modelul e deja testat și poate fi adus și în Marea Neagră
„Reabilitare” pe frontul ucrainean? Ce se ascunde în spatele deciziei Marii Britanii de a trimite controversatele blindate Ajax
Mega-achiziție de aproiape 2 miliarde de euro: Croația își transformă armata cu tancuri Leopard și obuziere Caesar
Mark Rutte anunță noua țintă strategică a NATO: 5% din PIB pentru Apărare. Președintele Dan: „Reînarmarea nu e o alegere, e o necesitate”
SUA readuc „Fat Albert”, cel mai cunoscut avion C-130 Hercules din lume, la Marshall Aerospace pentru o nouă cutie centrală a aripii
”Vom revigora industria de apărare. Avem o tradiție”. Nicuşor Dan dă asigurări că România implementează strategia pentru industria de apărare
Viitorul bombardier stealth B-21 Raider redefinește cabina de pilotaj? Mai puțini oameni implicaţi, mai multe sisteme AI la manşă
Transformarea Forțelor Aeriene Irakiene: Bagdadul pariază pe dronele Africane și Pakistaneze
Tancul K2 Black Panther produse de compania Hyundai Rotem. Sursa foto: Defence24.com.
EXCLUSIV
Analiză: Modelul polonez. Cum să cumperi tancuri și să-ți repornești industria de apărare. O lecție pentru România?
Turcia vinde armament și în Vest: Contract gigant în Europa pentru 45 de avioane de antrenament HURJET, în valoare de 3.1 miliarde de euro
Situație dramatică la Pokrovsk. Ocupanții își stabilesc noi poziții și dețin aproape 85% din oraș

Ştiri Recomandate

Cât de aproape este pacea în Ucraina? Adevărul despre „ultimii 10 metri” ai negocierilor
Fabrica de minciuni asistată de AI: Rețeaua rusă „Doppelgänger” inundă Franța cu sute de site-uri de știri false înaintea alegerilor cruciale din 2026
Criză istorică la nivelul industriei militare americane: SUA recunosc oficial că nu mai au capacitatea să construiască două avioane de generația a șasea simultan
Ucraina nu mai irosește rachete de milioane de dolari pe drone. Arma „low-cost” montată surprinzător pe avioanele F-16 (FOTO)
Tensiuni în Europa: Germania evaluează aderarea la programul rival de avioane de luptă GCAP, pe fondul blocajului cu Franța
„Momentul adevărului” pentru europeni: Șeful apărării din UE cere un plan de pace european, independent de cel propus de SUA
Sfârșitul unei ere de tensiuni? Turcia, la un pas de a renunța la sistemele rusești S-400 pentru a reveni în programul F-35
NATO realiniază flancul nordic: Danemarca, Suedia și Finlanda trec în responsabilitatea comandamentului din Statele Unite
Ce înseamnă să fii considerat încă aliat cheie al SUA pe Flancul Estic al NATO: Polonia a reușit să obțină o flotă de 250 de blindate Stryker la prețul simbolic de un dolar
"Resturi" de drone ucrainene au lovit din nou uriașa rafinărie din Riazan. Moscova minimizează pagubele
Șeful Armatei Ucrainei: Rușii sunt superiori la artilerie, dar 60% din lovituri sunt realizate de drone; acolo suntem la paritate
Putin oferă Indiei acces nelimitat la petrolul rusesc; Modi spune că India nu este neutră, ci se află de partea păcii
NATO reacționează în Polonia: Avioane poloneze și elicoptere cehe Mi-171 au decolat, ca răspuns la valul de rachete și drone rusești care a lovit Ucraina
"Sarcofagul" de la Cernobîl nu mai este sigur, anunță ONU. Se impun reparații mai serioase după atacul rusesc din februarie 2025
Una dintre cele mai puternice armate limitează utilizarea Android și pariază pe iPhone-uri
Rachetele Oreshnik din Belarus fac din baza de la Deveselu o țintă principală. Cum va răspunde NATO la amplasarea de rachete rusești la câteva sute de km de capitale europene
Negocierile SUA–Ucraina avansează lent. Witkoff & Co vor să-i convingă pe ucraineni că e cel mai bun Plan de Pace, în timp ce Putin amenință cu scenariul Novorossiya
Rusia a efectuat un nou atac masiv asupra Ucrainei cu rachete Kinjal, Iskander-M, rachete de croazieră și drone
Marea Britanie și Norvegia vor opera împreună o flotilă de fregate
Unitatea de elită a României: JLTV au turele automatizate iar blindatele Polaris au fost parașutate cu succes. Forțele speciale excelează ca dotări și pregătire
Suedia va opri asistența pentru dezvoltare acordată unor țări și va dona Ucrainei banii. În schimb, Danemarca reduce din contribuție
Combinația letală, rachete Meteor și F-35, tot mai aproape de realitate, iar România ar putea fi unul dintre beneficiari. Teste la sol, trecute cu brio, urmează zborul
O bază de submarine nucleare franceze, survolată de drone. Militarii au deschis focul
Consultări militare România - SUA. Discuții tehnice privind modernizarea armatei și programele de achiziții
Sursă foto: US Army Facebook
EXCLUSIV
Ultimatum de la Washington: Statele Unite impun termenul limită 2027 pentru ca Europa să preia conducerea apărării NATO
Bundestagul aprobă reforma Armatei: Începând cu 2026, tinerii vor fi întrebați cu privire la disponibilitatea lor de a se înrola
F-16 primesc "vedere" de F-35: Sistemul de țintire Sniper NTP partajează informații între avioane de a cincea și a patra generație
„Cimitirul” de fier vechi al Rusiei: De ce noile autorități siriene refuza să utilizeze tancurile „inutile” furnizate de ruşi
Noua strategie de securitate a SUA avertizează asupra „declinului civilizațional” al Europei și pune sub semnul întrebării viitorul NATO
România şi Ungaria, acord pentru creșterea capacității de transport a liniilor electrice
Proiectul Talon: Un gigant american vrea să își ia revanșa și dezvăluie noul design de dronă-avion autonomă, pariind pe viteză și costuri reduse (VIDEO)
O nouă forță militară de descurajare în Orientul Mijlociu: SUA pariază masiv pe dronele de atac ieftine pentru a contracara amenințările regionale
pixel