Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Proiectul VENOM: SUA duc avioanele F-16 la următorul nivel şi aduc viitorul aviației autonome în cadrul Forțelor Aeriene ale SUA
Industrie de apărare
Data publicării:
Forțele Aeriene ale SUA își accelerează planurile de a utiliza inteligența artificială (AI) în spațiul aerian, utilizarea unor sisteme autonome fiind următorul front al războiului modern. Proiectul VENOM al U.S. Air Force își propune să dezvolte un singur software bazat pe inteligență artificială care ar putea fi utilizat pe o varietate de aeronave actuale și viitoare, în loc să investească în mai multe programe individuale pentru sisteme de zbor fără pilot pe anumite aeronave. 
Un F-16/X-62 VISTA zboară deasupra Bazei Edwards a Forțelor Aeriene ale SUA, California, 2 mai 2024. Sursa foto: US Air Force / Richard Gonzales.
Un F-16/X-62 VISTA zboară deasupra Bazei Edwards a Forțelor Aeriene ale SUA, California, 2 mai 2024. Sursa foto: US Air Force / Richard Gonzales.

Ca parte a dezvoltării „unui modul principal de funcționare autonomă”, Forțele Aeriene ale SUA pregătesc șase avioane F-16 să zboare autonom, pentru a dezvolta prototipurile și algoritmii necesari pentru viitoare operațiuni militare.  

La Baza Aeriană Eglin din Florida, se desfășoară un experiment revoluționar care ar putea remodela viitorul războiului aerian. La 1 aprilie 2025, al șaselea și ultimul avion F-16 Fighting Falcon a aterizat la bază, completând flota desemnată pentru programul Viper Experimentation and Next-gen Operations Model - Autonomy Flying Testbed, cunoscut sub numele de VENOM-AFT.

Această inițiativă, condusă de Forțele Aeriene ale SUA, își propune să echipeze aceste avioane de luptă emblematice cu inteligență artificială, deschizând calea pentru o nouă eră a aviației de luptă legată de ambițiosul efort Collaborative Combat Aircraft. Mai multe publicaţii occidentale au prezentat cu entuziasm această iniţiativă, subliniind importanta avioanelor F-16 dotate cu inteligență artificială și potențialul lor de a transforma modul în care armata SUA operează în spaţiu aerian.

Dar dincolo de acest entuziasm se află o întrebare mai profundă: Sunt aceste F-16 modificate simple bancuri de testare pentru tehnologii de ultimă generație sau semnalează o schimbare radicală în modul în care SUA ar urma să poarte luptele aeriene?

Istoria unui avion autonom nu este una nouă, deși instrumentele necesare pentru a îl face să devină realitate au apărut abia recent. Cu zeci de ani în urmă, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, armata americană s-a jucat cu ideea avioanelor fără pilot prin Operațiunea Afrodita, un efort ambițios, dar eșuat, de a transforma bombardierele B-17 în bombe zburătoare radiocomandate.

Youtube video image

Tehnologia din anii 1940 nu a putut să susțină această inițiativă, iar proiectul a eșuat. În 2017, Forțele Aeriene au revenit asupra conceptului cu Have Raider II, un experiment mai puțin cunoscut, în cadrul căruia un avion F-16 a zburat autonom pentru prima dată, deși în mod limitat. Aceste încercări timpurii au pus bazele a ceea ce se întâmplă acum la baza Eglin, unde VENOM-AFT se distinge prin integrarea inteligenței artificiale moderne și a senzorilor avansați într-o platformă de luptă testată în timp - avionul F-16.

Spre deosebire de predecesorii săi, care se bazau pe o automatizare rudimentară sau erau limitați la simulatoare, acest program încearcă să reducă decalajul dintre pilotarea de către om și automatizarea mașinilor într-un avion de luptă din lumea reală, oferind o perspectivă asupra unui viitor în care granița dintre pilot și avion se estompează.

Potrivit The Miltary Times, proiectul Venom ar urma să coste aproximativ 120 de milioane de dolari în următorii cinci ani. Avioanele F-16 vor fi echipate cu sisteme autonome de control, iar un pilot uman se va afla în aeronavă pentru a verifica dacă funcționează corect. 

Într-un interviu acordat în luna ianuarie revistei Airman Magazine, cercetătorul-șef al Forțelor Aeriene, Victoria Coleman, a numit proiectul Venom „echipa om-mașină”, adăugând că este „o punte între un set de capabilități complet autonome și un set de abilități pe care le are un echipaj uman, ceea ce reprezintă punctul în care ne aflăm astăzi”, potrivit Forces News.

U.S. Air Force a dezvoltat deja X-62 Vista, care este practic un F-16 modificat, pentru a testa software-ul AI. Vista, prescurtarea de la Variable In-flight Simulation Test Aircraft, poate zbura autonom și a efectuat mai multe zboruri de testare la Școala de Testare a Piloților din cadrul US Air Force.

Proiectul Venom face parte din marea inițiativă a Forțelor Aeriene ale SUA privind avioanele de luptă colaborative (Collaborative Combat Aircraft - CCA), care vor utiliza capacități autonome pentru a zbura alături de viitoarea familie de sisteme de luptă Next-Generation Air Dominance și de luptătorii F-35A.

Avioanele CCA autonome ar putea transporta rachete sau alte arme, ar putea efectua operațiuni de război electronic sau ar putea zbura înaintea altor aeronave, senzorii lor furnizând informații, supraveghere și recunoaștere.

 

''VISTA'' nu este un avion F-16 de luptă obişnuit
 

''VISTA'' nu este un avion F-16 de luptă obişnuit. Acesta a fost dezvoltat de Lockheed Martin Skunk Works și Calspan Corporation pentru Școala de Pilotaj a Forțelor Aeriene ale SUA. 

VISTA, dezvoltat de Lockheed's Skunk Works, este echipat cu un software care îi permite să imite caracteristicile de performanță ale altor aeronave. VISTA este un avion F-16D Block 30 Peace Marble Il modificat, îmbunătățit cu avionica Block 40.

Este de aşteptat avioanele de luptă din a șasea generație, deși sunt încă în stadiul de concept, să aibă opțiunea de a zbura fără piloți. De exemplu, programul Next Generation Air Dominance (NGAD) al Forțelor Aeriene SUA - care a dat naştere deja avionului F-47 -  urmărește să dezvolte o generaţie de avioane care să succeadă F-22 Raptor şi să dispună de o astfel de funcţie.

SUA nu este singura țară care are în vedere inteligența artificială pentru avioanele cu reacție. Marea Britanie, Italia și Japonia au anunțat că intenționează să dezvolte un nou avion de luptă care să folosească algoritmi în locul piloților. Avioanele de luptă de ultimă generație pentru aceste țări ar putea intra în serviciu la mijlocul anilor 2030.

Inteligența artificială atrage, de asemenea, interesul firmelor private care speră să furnizeze tehnologie pentru aceste următoarea generaţie de avioane. Compania Shield AI a anunțat recent că a obținut o finanțare suplimentară de 60 de milioane de dolari pentru a dezvolta ''piloți AI''.

Compania spune că software-ul său Hivemind este un pilot AI pentru avioane militare și comerciale care permite avioane să îndeplinească misiuni care variază de la penetrarea sistemelor de apărare antiaeriană până la lupta cu alte avioane (dog fighting).


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Eșecul M10 Booker: Cum a ajuns SUA să construiască un tanc de care nu are nevoie. M10 trebuia să fie parașutabil, dar acum Armata îl refuză
Vine un sistem Patriot în cea mai modernă versiune în locul celui donat Ucrainei. SUA au aprobat vânzarea către România, dar plata o vor face trei aliați
Costurile de dezvoltare pentru avionul de luptă F-47 cresc cu 400 de milioane de dolari: Ce reprezintă cu adevărat programul NGAD pentru SUA?
Războiul intră într-o nouă eră: Cum se pregătesc companiile din industrie să înlocuiască militarii, cu vehicule autonome și AI ca nucleu al puterii de luptă
UE va prelungi schema de subvenții pentru muniție pentru încă un an
Cheltuielile militare mondiale, la un nivel record în 2024. Germania este campioana înarmărilor în Europa, spun datele SIPRI
Primul blindat 4x4 Cobra II „made in Romania”, în timp record. 90% e totul gata iar producția de serie începe anul acesta cu apogeul de 1.5 blidate pe zi
România a cheltuit pentru Apărare cu 50% mai mult decât în 2023, confirmă NATO. Principalele programe de înzestrare ale Armatei
În România vor fi produse 800 de blindate 4x4 Cobra II. Otokar a intrat într-un joint venture cu Automecanica Mediaș
Când vrei să declari război comercial unei ţări, asigură-te înainte că nu depinzi de resurse sale: Armamentul american depinde în proporție de 78% de importurile de metale rare din China
Europa, mai aproape de un plan pentru industria de apărare: Programul EDIP trece de Parlamentul European
Reversul medaliei: Cum s-au înregistrat în programul B-21, primul avion de generația a 6-a, pierderi de aproape jumătate de miliard de dolari
Rusia aduce un MiG-35 și un tanc T-90 în „curtea din spate” a SUA. Mesaj sau strategie pe termen lung în zona de influență americană?
Lockheed Martin schimbă strategia: În fața rivalului F-47, viitorul F-35 va integra tehnologie de generația a 6-a
Amenințarea ,,blindată din est'' a determinat statele europene să înceapă producţia de mine antitanc modernizate DM22
Challenger 3 va fi un tanc cu adevărat impresionant. Marea întrebare e: Cel mai bun tanc construit vreodată sau un proiect niciodată finalizat?
Armata de roboți care scrie viitorul războiului: Ucraina a devenit un „laborator de război”, un poligon militar de testare a viitoarelor tehnologii
Militarii britanici se pregătesc pentru războiul modern (Video): Au exersat distrugerea un roi de drone cu o nouă armă cu microunde
Statele Unite, într-un punct critic al dependenţei de China: Nu se pot produce drone fără componente chinezeşti
S-au înecat la mal? Cine și de ce blochează pe ultima sută de metri achiziția Turciei de avioane Eurofighter, într-un moment dificil pentru aviația militară turcă
SpaceX deținut de Musk este favorit în construirea viitorului scut spațial antirachetă, ”Golden Dome”
De la Ana la Caiafa cu muniția de 155 mm. România va produce muniția pentru obuzierele sale K9 Tunetul, dar marea întrebare e când?
„Toată lumea vrea fabrici, le putem construi”. Panzerul Rheinmetall mizează pe artilerie și se așteaptă la comenzi de 300 de miliarde de euro
Un pas istoric pentru F-35 în Europa: În premieră un F-35 non-american aflat în zbor a partajat date clasificate cu un sistem european
Americanii riscă mult în goana după economii: Programul Minerva, desființat. Ce a însemnat Minerva și care sunt riscurile
Tarifele vamale impuse de Trump unui stat aliat din Indo-Pacific pun în pericol un contract pentru furnizarea avioanelor de luptă F-15EX
Fan Club HIMARS. În timp ce SUA a dublat deja producția, alte țări preiau modelul: Polonia va avea și Himars-uri coreene ”Chunmoo”, iar Franța lucrează la variantă proprie FLP-T
Abrams au îmbătrânit iar SUA nu mai pierd timpul: Noul tanc va fi ceva nemaivăzut? Cockpit de Formula 1, tehnologia există
Belgia intenționează să cumpere mai multe avioane F-35, dar nu de fabricație americană: Am putea produce F-35 suplimentare în Italia în loc de SUA

Ştiri Recomandate

Câteva mii de rachete balistice ar fi descurajat Rusia să atace. Ucraina spune că e gata să reia producția și amintește că a produs inclusiv temutele R-36 ”Satan”
IAR-99SM, scenariu de comedie. Întârzieri la întârzieri. La alte întârzieri. Avioane Craiova a cerut un nou grafic de livrare deși modernizarea avioanelor trebuia finalizată deja
Încep să vină avioanele pentru Escadrila 571 Aviație Vânătoare. Încă două F-16 au aterizat în România
Șeful Armatei Române, generalul Vlad: "Pericole constante de la Rusia" – De la Spoofing GPS la mine plutitoare în Marea Neagră
Oficialii ruși din Kursk i-au cerut lui Putin să cucerească regiunea ucraineană Sumî
De ce bombardierul american B-52, care a debutat în perioada Războiul Rece, îngrijorează China mai mult decât avioanele stealth F-22 şi F-35?
Acordurile dintre UE și Marea Britanie, punct de plecare pentru o cooperare strânsă în domeniul apărării
Turcii accelerează dezvoltarea ”Kaan” care ar trebui să țină loc de F-35: Primele informații despre motorul autohton care va fi integrat pe avionul de generația a cincea
Cererile maximaliste ale Moscovei cu privire la Ucraina sunt tot mai clare: Putin nu vrea pace pentru că el crede că Rusia câștigă războiul din Ucraina
Nicușor Dan la Black Sea Forum: Eu văd România consolidată intern şi mai activă pe plan extern în UE și NATO
Polonia arată că înțelege importanța armelor pe avioane de ultimă generație: Bombe ghidate GBU-39/B, pentru F-16 Viper și viitoarele F-35
O imagine a fondatorului Telegram Durov în timpul unei festivități desfășurate la 1 Mai în 2018. Sursa foto: Kovalev Peter/TASS via ZUMA.
EXCLUSIV
Cine a băgat Telegram în casele şi în telefoanele românilor? Platforma rusească de mesagerie a devenit un ,,câmp de luptă'' al manipulării utilizatorilor
Europa la răscruce: Între o posibilă reducere a prezenţei militare a SUA și nevoia de autonomie strategică cu costuri enorme
Garnizoanele construite acum de ruși la granița cu Finlanda sunt doar începutul. General finlandez: După încheierea războiului, vor aduce trupele care au luptat în Ucraina
Navă de tip OPV sau corvetă ușoară turcă din clasa Hisar, foto: Turkish Century @X via Turkish Navy
EXCLUSIV
Anomalia România: Cât plătim pentru corveta din Turcia, refuzată de o altă țară, și pe care nici măcar nu puteam integra rachetele americane NSM
Forțele IDF din Cisiordania au deschis focul asupra unui convoi diplomatic în care se afla și reprezentantul României. MAE român a discutat cu ambasadorul Israelului și a cerut clarificări
O dronă NATO RQ-4D ar fi pierdut legătura cu baza în timp ce zbura în Marea Neagră. Rușii se laudă că ar fi fost „ajutată” de Armata rusă
Ilie Bolojan, la ultima conferință înainte ca Nicușor Dan să își preia mandatul: Întărirea industrie de apărare și politici predictibile cu cei doi piloni esențiali pentru România: UE și NATO
Industria rusă de apărare, lovită unde o doare mai tare: Ucrainenii au atacat o fabrică de microcipuri din regiunea Oriol
Și totuși, războiul viitorului implică elicoptere: Tehnologia X2 de pe S-97 Raider a creat un „monstru rapid” capabil să scape de atacurile MANPAD la viteză de peste 400 km/h
Lavrov este supărat că Armenia cumpără arme franceze
România rămâne interesantă pentru investitorii americani: SIG Sauer, discuții la Guvern privind proiecte de investiții în industria de armament
Începe „Black Sea and Balkans Security Forum”, cel mai mare eveniment dedicat securității din regiune. DefenseRomania, partener NSC
Rușii merg la intimidare: Două bombardiere Tu-95MS au patrulat cu armament la bord, deasupra Mării Barents
Avertisment clar împotriva reducerii prezenței militare americane în Europa. Generalul McMaster: Rusia aşteaptă cu nerăbdare să dăm dovadă de slăbiciune
Alegerile prezidențiale din Polonia, 2025. Sursa foto: wiadomosci.onet.pl.
EXCLUSIV
Polonia, sub asediu cibernetic rusesc înaintea turului II al alegerilor prezidențiale: Interferenţa digitală rusă se combate cu încurajarea publicului să raporteze dezinformările
Bază militară norvegiana Boda va găzdui un nou centru de comandă aeriană NATO, consolidând prezența aliată în Nordul Îndepărtat
Donald Trump îl nominalizează pe Darryl Nirenberg drept viitorul ambasador al SUA în România
Trump dezvăluie „Domul de Aur” (Video): O nouă eră în apărarea antirachetă a SUA cu un proiect care aminteşte de inițiativa „Războiul stelelor”
Prototipul primului avion american de luptă fără pilot este gata de zbor. Aeronavele de tip YFQ-42A sunt considerate „camarazi loiali” pentru F-35
Nicuşor Dan vrea să discute cu șeful NATO. Întâlnirea cu Mark Rutte va avea loc înaintea Summitului NATO
Trump, anunț privitor la sistemul spațial antirachetă „Golden Dome”
pixel