Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Proiectul VENOM: SUA duc avioanele F-16 la următorul nivel şi aduc viitorul aviației autonome în cadrul Forțelor Aeriene ale SUA
Industrie de apărare
Data publicării:
Forțele Aeriene ale SUA își accelerează planurile de a utiliza inteligența artificială (AI) în spațiul aerian, utilizarea unor sisteme autonome fiind următorul front al războiului modern. Proiectul VENOM al U.S. Air Force își propune să dezvolte un singur software bazat pe inteligență artificială care ar putea fi utilizat pe o varietate de aeronave actuale și viitoare, în loc să investească în mai multe programe individuale pentru sisteme de zbor fără pilot pe anumite aeronave. 
Un F-16/X-62 VISTA zboară deasupra Bazei Edwards a Forțelor Aeriene ale SUA, California, 2 mai 2024. Sursa foto: US Air Force / Richard Gonzales.
Un F-16/X-62 VISTA zboară deasupra Bazei Edwards a Forțelor Aeriene ale SUA, California, 2 mai 2024. Sursa foto: US Air Force / Richard Gonzales.

Ca parte a dezvoltării „unui modul principal de funcționare autonomă”, Forțele Aeriene ale SUA pregătesc șase avioane F-16 să zboare autonom, pentru a dezvolta prototipurile și algoritmii necesari pentru viitoare operațiuni militare.  

La Baza Aeriană Eglin din Florida, se desfășoară un experiment revoluționar care ar putea remodela viitorul războiului aerian. La 1 aprilie 2025, al șaselea și ultimul avion F-16 Fighting Falcon a aterizat la bază, completând flota desemnată pentru programul Viper Experimentation and Next-gen Operations Model - Autonomy Flying Testbed, cunoscut sub numele de VENOM-AFT.

Această inițiativă, condusă de Forțele Aeriene ale SUA, își propune să echipeze aceste avioane de luptă emblematice cu inteligență artificială, deschizând calea pentru o nouă eră a aviației de luptă legată de ambițiosul efort Collaborative Combat Aircraft. Mai multe publicaţii occidentale au prezentat cu entuziasm această iniţiativă, subliniind importanta avioanelor F-16 dotate cu inteligență artificială și potențialul lor de a transforma modul în care armata SUA operează în spaţiu aerian.

Dar dincolo de acest entuziasm se află o întrebare mai profundă: Sunt aceste F-16 modificate simple bancuri de testare pentru tehnologii de ultimă generație sau semnalează o schimbare radicală în modul în care SUA ar urma să poarte luptele aeriene?

Istoria unui avion autonom nu este una nouă, deși instrumentele necesare pentru a îl face să devină realitate au apărut abia recent. Cu zeci de ani în urmă, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, armata americană s-a jucat cu ideea avioanelor fără pilot prin Operațiunea Afrodita, un efort ambițios, dar eșuat, de a transforma bombardierele B-17 în bombe zburătoare radiocomandate.

Youtube video image

Tehnologia din anii 1940 nu a putut să susțină această inițiativă, iar proiectul a eșuat. În 2017, Forțele Aeriene au revenit asupra conceptului cu Have Raider II, un experiment mai puțin cunoscut, în cadrul căruia un avion F-16 a zburat autonom pentru prima dată, deși în mod limitat. Aceste încercări timpurii au pus bazele a ceea ce se întâmplă acum la baza Eglin, unde VENOM-AFT se distinge prin integrarea inteligenței artificiale moderne și a senzorilor avansați într-o platformă de luptă testată în timp - avionul F-16.

Spre deosebire de predecesorii săi, care se bazau pe o automatizare rudimentară sau erau limitați la simulatoare, acest program încearcă să reducă decalajul dintre pilotarea de către om și automatizarea mașinilor într-un avion de luptă din lumea reală, oferind o perspectivă asupra unui viitor în care granița dintre pilot și avion se estompează.

Potrivit The Miltary Times, proiectul Venom ar urma să coste aproximativ 120 de milioane de dolari în următorii cinci ani. Avioanele F-16 vor fi echipate cu sisteme autonome de control, iar un pilot uman se va afla în aeronavă pentru a verifica dacă funcționează corect. 

Într-un interviu acordat în luna ianuarie revistei Airman Magazine, cercetătorul-șef al Forțelor Aeriene, Victoria Coleman, a numit proiectul Venom „echipa om-mașină”, adăugând că este „o punte între un set de capabilități complet autonome și un set de abilități pe care le are un echipaj uman, ceea ce reprezintă punctul în care ne aflăm astăzi”, potrivit Forces News.

U.S. Air Force a dezvoltat deja X-62 Vista, care este practic un F-16 modificat, pentru a testa software-ul AI. Vista, prescurtarea de la Variable In-flight Simulation Test Aircraft, poate zbura autonom și a efectuat mai multe zboruri de testare la Școala de Testare a Piloților din cadrul US Air Force.

Proiectul Venom face parte din marea inițiativă a Forțelor Aeriene ale SUA privind avioanele de luptă colaborative (Collaborative Combat Aircraft - CCA), care vor utiliza capacități autonome pentru a zbura alături de viitoarea familie de sisteme de luptă Next-Generation Air Dominance și de luptătorii F-35A.

Avioanele CCA autonome ar putea transporta rachete sau alte arme, ar putea efectua operațiuni de război electronic sau ar putea zbura înaintea altor aeronave, senzorii lor furnizând informații, supraveghere și recunoaștere.

 

''VISTA'' nu este un avion F-16 de luptă obişnuit
 

''VISTA'' nu este un avion F-16 de luptă obişnuit. Acesta a fost dezvoltat de Lockheed Martin Skunk Works și Calspan Corporation pentru Școala de Pilotaj a Forțelor Aeriene ale SUA. 

VISTA, dezvoltat de Lockheed's Skunk Works, este echipat cu un software care îi permite să imite caracteristicile de performanță ale altor aeronave. VISTA este un avion F-16D Block 30 Peace Marble Il modificat, îmbunătățit cu avionica Block 40.

Este de aşteptat avioanele de luptă din a șasea generație, deși sunt încă în stadiul de concept, să aibă opțiunea de a zbura fără piloți. De exemplu, programul Next Generation Air Dominance (NGAD) al Forțelor Aeriene SUA - care a dat naştere deja avionului F-47 -  urmărește să dezvolte o generaţie de avioane care să succeadă F-22 Raptor şi să dispună de o astfel de funcţie.

SUA nu este singura țară care are în vedere inteligența artificială pentru avioanele cu reacție. Marea Britanie, Italia și Japonia au anunțat că intenționează să dezvolte un nou avion de luptă care să folosească algoritmi în locul piloților. Avioanele de luptă de ultimă generație pentru aceste țări ar putea intra în serviciu la mijlocul anilor 2030.

Inteligența artificială atrage, de asemenea, interesul firmelor private care speră să furnizeze tehnologie pentru aceste următoarea generaţie de avioane. Compania Shield AI a anunțat recent că a obținut o finanțare suplimentară de 60 de milioane de dolari pentru a dezvolta ''piloți AI''.

Compania spune că software-ul său Hivemind este un pilot AI pentru avioane militare și comerciale care permite avioane să îndeplinească misiuni care variază de la penetrarea sistemelor de apărare antiaeriană până la lupta cu alte avioane (dog fighting).


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Drona de atac „Nightmare”, testată pe frontul din Ucraina, primește aprobarea pentru a fi utilizată de Armata SUA
Mimetism militar la Phenian. Noua rachetă a Coreei de Nord pare o „copie fidelă” a tehnologiei occidentale
Belarus: Sau cum să-ţi asumi rolul de „fabrica din umbră” a mașinăriei de război rusești
A fost semnat contractul pentru HISAR iar România are oficial prima navă nouă după 35 de ani. Cât a costat corveta ușoară TCG Akhisar
Fără șoferi, fără echipaj: Armata SUA dezvoltă „artileria fantomă” care se încarcă autonom pe câmpul de luptă
Viitoarele arme de asalt ale României, prin fonduri SAFE. Beretta plusează cu pistoale și automate fabricate aici cu transfer complet de tehnologie
Deși în conflictul cu Ucraina “nu au rupt gura târgului”, sistemele rusești de rachete antiaeriene S-400 Triumf se pare că sunt la mare căutare în India
Polonia a primit un nou lot de Abrams și e deja de departe cel mai mare operator Abrams din Europa. România e pe lista de așteptare a livrărilor
Rusia vânează avioane F-16 schimbând periculos tactica: În premieră, rachete aer-aer R-60 au fost integrate pe drone (Foto)
Recorduri în industria de apărare: "Tigrii" europeni și asiatici au avut o creștere spectaculoasă, dar SUA încă domină jumătate din piață
Dacă și Eurotank cade, Franța rămâne descoperită. Câte tancuri Leclerc are Franța și de ce presiunea e pe ea în „disputa” cu Germania
Avioanele saudite F-35, mai puțin avansate decât versiunea israeliană, nu vor survola Riadul mai devreme de cel puțin patru ani
Cum au reușit israelienii și românii să dezvolte o versiune SPIKE care costă doar o treime din prețul rachetei: „Performanțe similare. Racheta va fi un boom”
Dilema strategică a Canadei: Avantajele tactice ale F-35 ,,cedează teren'' în fața autonomiei industriale promise de Gripen
Parteneriatul anti-dronă forțează o reconfigurare militară: Cum lecțiile de pe Flancul Estic (România-Polonia) schimbă strategia de achiziții a Armatei SUA
Incendiu la depozitul de muniţie de la Mija. Ministerul Economiei: Au ars componente pentru grenade PG-7VM
Adio improvizații, bun venit industrie: Olanda oficializează ''scuturile anti-dronă'' pe obuzierele grele PzH 2000, inspirate de frontul ucrainean
Suedia își reconfigurează postura de apărare: Armata solicită rachete cu rază de 2.000 km, capabile să atingă Moscova
Măcar turelele viitoarelor mașini de luptă să fie produse în România? Turela UT30 MK2 e deja integrată pe Redback, dar poate fi și pe Lynx sau ASCOD
Epuizarea „rezervelor sovietice”(FOTO): Imaginile din satelit arată golirea depozitelor strategice de blindate ale Rusiei din Orientul Îndepărtat
Rușii au anunțat câte avioane Su-75 au construit și când va zbura primul. Deși noul Su-75 ar trebui să „rupă” piața, numărul comenzilor e egal cu zero
Primul portavion pentru drone european care se construiește în România a deschis apetitul pe continent. A doua țară din Europa care tatonează terenul pentru o astfel de navă
Watchkeeper X de la Elbit
EXCLUSIV
Dronele Watchkeeper X pentru Armata României, 'coming soon'. Câte s-au cumpărat și când vor fi livrate UAV-urile
În ciuda problemelor, Estonia s-a răzgândit și merge în continuare pe mâna HIMARS
Rușii fac orice compromis pentru ca Su-57 să ia fața F-35. Transferul tehnologic total către indieni e ceva rarisim, dar ar putea însemna salvarea programului
Cu România prinsă în negocierile pentru elicoptere H215M deși Armata vrea H225M, un stat african bate palma pentru H225M. Cu centru de întreținere și reparații local
Avionul fără pilot Kizilelma nu doar că a zburat cu un F-16, dar a și executat un atac aerian simulat asupra F-ului (Video). Turcia țintește fotoliul de lider mondial în domeniul dronelor
Un ,,scut invizibil'' pentru Europa. Cum a reușit sistemul Sky Warden să securizeze frontiera Frontex și ce înseamnă asta pentru autonomia strategică a UE
Korea power: De ce mizează Orientul pe tehnologia sud-coreeană. Noile avioane KF-21 sunt și ele pe „lista de cumpărături”
Blocajul transatlantic. Marea Britanie retrage oficial dronele Reaper, dar exclude orice donație către Ucraina: Explicația din spatele refuzului categoric

Ştiri Recomandate

Grecia desfășoară rachete israeliene Spike NLOS în insulele din Egee și la granița cu Turcia, pe fondul tensiunilor cu Ankara
Armata germană va folosi pistoale de la CZ; compania cehă e gata să furnizeze și României armament individual de luptă
Estonia completează stocul de HIMARS cu sisteme sud-coreene Chunmoo. Oficialii baltici spun care sunt principalele diferențe
Franța pregătește urmașul pentru Charles de Gaulle și va lansa în 2038 cel mai mare portavion construit vreodată în Europa
Pot avioanele F-35 și rachetele Tomahawk să sperie cu adevărat Rusia? Cum se inspiră SUA din nouă precedente celebre când oferă garanții pentru Ucraina
Teste finale pentru SAMP/T NG, eficient împotriva Kinjal. Franța și Italia vor primi la anul sistemul european antirachetă SAMP/T NG
Dublă lovitură primită de ruși: Încă două avioane Sukhoi lovite pe pista aerodromului / Un general din Statul Major, ucis la Moscova
Cel mai bun tanc german Leopard 2 se "fabrică" în Cehia: Sute de Leopard 2A8 vor avea carena produsă de Tatra Defence
Armata rusă, sursă foto: Ministerul Apărării din Rusia
EXCLUSIV
De ce a intensificat Rusia loviturile pe frontul din Ucraina chiar înainte de Crăciun
Consolidarea flancului estic: Compania Raytheon livrează României echipamente suplimentare Patriot în cadrul unui contract de 168 milioane dolari
Germania autorizează sabotajul extern: Serviciul Federal de Informații (BND) trece la misiuni ofensive împotriva amenințărilor hibride
„Războiul Stelelor” în varianta Armatei SUA: 50.000 de „droizi de luptă” Phantom vor schimba fața infanteriei americane până în 2027
Gata cu „navele fantomă” ale Venezuelei (VIDEO): Forțele americane au trecut la interceptarea directă a petrolierelor în apele internaționale
„Alternativele la sprijinul SUA sunt incerte”. Ucraina recunoaște neputința Europei: De ce doar „forța” lui Trump mai poate opri Rusia
Medicul Ana Maria Alexandra Stănescu a fost decorată de Statul Major al Apărării pentru merite profesionale
Războiul se apropie și mai mult de frontiera României: Zelenski confirmă că, prin loviturile repetate din regiunea Odesa, rușii vor să separe Ucraina de Marea Neagră
Rachete de milioane VS. drone de 35.000 de dolari: Cum a transformat UŞ Navy navele de coastă în „platforme purtătoare de drone” kamikaze (VIDEO)
Vigilență sporită în Marea Neagră: O aeronavă americană P-8A Poseidon a scanat din nou Peninsula Crimeea și Baza Navală Novorossiysk
Rusia, bună de plată? Grecia s-a alăturat oficial Comisiei Internaționale care va stabili despăgubirile pentru Ucraina
Dronele ucrainene au lovit baza aeriană Belbek pentru a doua oară într-o săptămână: Două avioane rusești Su-27 distruse
Schimbare de discurs la Praga? Ministrul ceh al Apărării: „Suntem de partea Ucrainei, Rusia este agresorul”
Digitizarea ,,bătrânului'' F-16: Cum X-62 VISTA și Proiectul VENOM construiesc viitorul aviației autonome în cadrul Forțelor Aeriene ale SUA
Ucraina atinge pragul de 1.000 de drone interceptoare pe zi: Soluția de 2.500 de dolari care înlocuiește rachetele scumpe în lupta contra UAV-urilor Shahed
Decizie strategică la NATO: România preia comanda celui de-al doilea mare hub militar pentru aprovizionarea Ucrainei
Cea mai amplă operațiune americană împotriva ISIS din ultimii ani (VIDEO): Pentagonul a declanșat un atac masiv în Siria
Trupele ruse distrug podurile de cale ferată din regiunea Odesa pentru a tăia accesul la logistica de pe Dunăre
Cea mai mare putere de foc din Europa: Fregatele germane F127 vor primi simultan 96 de lansatoare de rachete Tomahawk
Rușii au din nou un submarin în Marea Mediterană, cu toate că pierderea portului Tartus a afectat capacitatea Rusiei de a-și proiecta puterea în regiune
Rouhani sparge mitul: Iranul, mai puternic în declarații decât pe câmpul de luptă
Statele Unite au un nou ambasador în România: Darryl Nirenberg, confirmat de Senatul SUA
Ucraina primește de la Rusia trupurile a peste 1.000 de militari căzuți în luptă. Cum se explică diferența foarte mare de trupuri repatriate reciproc
Portavioanele SUA nu vor avea prea curând un avion de generația a șasea: F/A-XX aproape că a rămas fără finanțare în 2026
pixel