Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Proiectul VENOM: SUA duc avioanele F-16 la următorul nivel şi aduc viitorul aviației autonome în cadrul Forțelor Aeriene ale SUA
Industrie de apărare
Data publicării:
Forțele Aeriene ale SUA își accelerează planurile de a utiliza inteligența artificială (AI) în spațiul aerian, utilizarea unor sisteme autonome fiind următorul front al războiului modern. Proiectul VENOM al U.S. Air Force își propune să dezvolte un singur software bazat pe inteligență artificială care ar putea fi utilizat pe o varietate de aeronave actuale și viitoare, în loc să investească în mai multe programe individuale pentru sisteme de zbor fără pilot pe anumite aeronave. 
Un F-16/X-62 VISTA zboară deasupra Bazei Edwards a Forțelor Aeriene ale SUA, California, 2 mai 2024. Sursa foto: US Air Force / Richard Gonzales.
Un F-16/X-62 VISTA zboară deasupra Bazei Edwards a Forțelor Aeriene ale SUA, California, 2 mai 2024. Sursa foto: US Air Force / Richard Gonzales.

Ca parte a dezvoltării „unui modul principal de funcționare autonomă”, Forțele Aeriene ale SUA pregătesc șase avioane F-16 să zboare autonom, pentru a dezvolta prototipurile și algoritmii necesari pentru viitoare operațiuni militare.  

La Baza Aeriană Eglin din Florida, se desfășoară un experiment revoluționar care ar putea remodela viitorul războiului aerian. La 1 aprilie 2025, al șaselea și ultimul avion F-16 Fighting Falcon a aterizat la bază, completând flota desemnată pentru programul Viper Experimentation and Next-gen Operations Model - Autonomy Flying Testbed, cunoscut sub numele de VENOM-AFT.

Această inițiativă, condusă de Forțele Aeriene ale SUA, își propune să echipeze aceste avioane de luptă emblematice cu inteligență artificială, deschizând calea pentru o nouă eră a aviației de luptă legată de ambițiosul efort Collaborative Combat Aircraft. Mai multe publicaţii occidentale au prezentat cu entuziasm această iniţiativă, subliniind importanta avioanelor F-16 dotate cu inteligență artificială și potențialul lor de a transforma modul în care armata SUA operează în spaţiu aerian.

Dar dincolo de acest entuziasm se află o întrebare mai profundă: Sunt aceste F-16 modificate simple bancuri de testare pentru tehnologii de ultimă generație sau semnalează o schimbare radicală în modul în care SUA ar urma să poarte luptele aeriene?

Istoria unui avion autonom nu este una nouă, deși instrumentele necesare pentru a îl face să devină realitate au apărut abia recent. Cu zeci de ani în urmă, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, armata americană s-a jucat cu ideea avioanelor fără pilot prin Operațiunea Afrodita, un efort ambițios, dar eșuat, de a transforma bombardierele B-17 în bombe zburătoare radiocomandate.

Youtube video image

Tehnologia din anii 1940 nu a putut să susțină această inițiativă, iar proiectul a eșuat. În 2017, Forțele Aeriene au revenit asupra conceptului cu Have Raider II, un experiment mai puțin cunoscut, în cadrul căruia un avion F-16 a zburat autonom pentru prima dată, deși în mod limitat. Aceste încercări timpurii au pus bazele a ceea ce se întâmplă acum la baza Eglin, unde VENOM-AFT se distinge prin integrarea inteligenței artificiale moderne și a senzorilor avansați într-o platformă de luptă testată în timp - avionul F-16.

Spre deosebire de predecesorii săi, care se bazau pe o automatizare rudimentară sau erau limitați la simulatoare, acest program încearcă să reducă decalajul dintre pilotarea de către om și automatizarea mașinilor într-un avion de luptă din lumea reală, oferind o perspectivă asupra unui viitor în care granița dintre pilot și avion se estompează.

Potrivit The Miltary Times, proiectul Venom ar urma să coste aproximativ 120 de milioane de dolari în următorii cinci ani. Avioanele F-16 vor fi echipate cu sisteme autonome de control, iar un pilot uman se va afla în aeronavă pentru a verifica dacă funcționează corect. 

Într-un interviu acordat în luna ianuarie revistei Airman Magazine, cercetătorul-șef al Forțelor Aeriene, Victoria Coleman, a numit proiectul Venom „echipa om-mașină”, adăugând că este „o punte între un set de capabilități complet autonome și un set de abilități pe care le are un echipaj uman, ceea ce reprezintă punctul în care ne aflăm astăzi”, potrivit Forces News.

U.S. Air Force a dezvoltat deja X-62 Vista, care este practic un F-16 modificat, pentru a testa software-ul AI. Vista, prescurtarea de la Variable In-flight Simulation Test Aircraft, poate zbura autonom și a efectuat mai multe zboruri de testare la Școala de Testare a Piloților din cadrul US Air Force.

Proiectul Venom face parte din marea inițiativă a Forțelor Aeriene ale SUA privind avioanele de luptă colaborative (Collaborative Combat Aircraft - CCA), care vor utiliza capacități autonome pentru a zbura alături de viitoarea familie de sisteme de luptă Next-Generation Air Dominance și de luptătorii F-35A.

Avioanele CCA autonome ar putea transporta rachete sau alte arme, ar putea efectua operațiuni de război electronic sau ar putea zbura înaintea altor aeronave, senzorii lor furnizând informații, supraveghere și recunoaștere.

 

''VISTA'' nu este un avion F-16 de luptă obişnuit
 

''VISTA'' nu este un avion F-16 de luptă obişnuit. Acesta a fost dezvoltat de Lockheed Martin Skunk Works și Calspan Corporation pentru Școala de Pilotaj a Forțelor Aeriene ale SUA. 

VISTA, dezvoltat de Lockheed's Skunk Works, este echipat cu un software care îi permite să imite caracteristicile de performanță ale altor aeronave. VISTA este un avion F-16D Block 30 Peace Marble Il modificat, îmbunătățit cu avionica Block 40.

Este de aşteptat avioanele de luptă din a șasea generație, deși sunt încă în stadiul de concept, să aibă opțiunea de a zbura fără piloți. De exemplu, programul Next Generation Air Dominance (NGAD) al Forțelor Aeriene SUA - care a dat naştere deja avionului F-47 -  urmărește să dezvolte o generaţie de avioane care să succeadă F-22 Raptor şi să dispună de o astfel de funcţie.

SUA nu este singura țară care are în vedere inteligența artificială pentru avioanele cu reacție. Marea Britanie, Italia și Japonia au anunțat că intenționează să dezvolte un nou avion de luptă care să folosească algoritmi în locul piloților. Avioanele de luptă de ultimă generație pentru aceste țări ar putea intra în serviciu la mijlocul anilor 2030.

Inteligența artificială atrage, de asemenea, interesul firmelor private care speră să furnizeze tehnologie pentru aceste următoarea generaţie de avioane. Compania Shield AI a anunțat recent că a obținut o finanțare suplimentară de 60 de milioane de dolari pentru a dezvolta ''piloți AI''.

Compania spune că software-ul său Hivemind este un pilot AI pentru avioane militare și comerciale care permite avioane să îndeplinească misiuni care variază de la penetrarea sistemelor de apărare antiaeriană până la lupta cu alte avioane (dog fighting).


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Racheta ucraineană Flamingo va intra în curând în producția de serie (Foto/Video): Are capacitatea să lovească ținte aflate la o distanță de 3.000 de kilometri
Războiul dronelor: Generalul Petraeus explică de ce viitorul luptei nu mai aparține tancurilor, ci dronelor ieftine
Sancţiunile economice impuse de Statele Unite au lovit Rusia unde o doare cel mai tare: Tot mai puţine state sunt interesate să cumpere armament rusesc
Israelul pompează 1,5 miliarde de dolari în industria de apărare: Se urmăreşte creşterea producţie de vehicule blindate grele, în special tancuri Merkava
IAR-99 Șoim avansează...cu pasul melcului: Baza Aeriană Boboc încă așteaptă IAR-99 modernizat de Avioane Craiova
Un nou parteneriat strategic: Companiile Raytheon și Diehl Defence relansează producția rachetelor Stinger în Europa
„Pariem pe arme de înaltă tehnologie” - generalul Sirski, comandantul-șef al forțelor armate ucrainene
Torpila fantomă: Beijingul pregătește un Poseidon chinezesc pentru parada militară
De la promisiuni la o certitudine: Producția Cobra II la Mediaș. Cum „arată” fabrica Automecanica unde vor fi produse blindatele 4x4 ale României
“Flamingo”, în producția de serie: Presa occidentală a publicat prima fotografie a noii rachete de croazieră a Ucrainei
Schimb de gardă în sprijinul militar acordat Ucrainei: Statele europene depășesc pentru prima dată SUA
Un acord istoric: Contractul de 635 de milioane de dolari care schimbă regula jocului pentru industria de apărare a SUA
Războiul dronelor: Germania insistă pe o rachetă "ieftină" de 2.500 de euro. De ce nu e suficient de ieftină?
Din umbra incertitudinii la acțiune: Cum va schimba achiziția rachetelor Taurus strategia de apărare a Germaniei și echilibrul de forțe în Europa
Leopard 2 domină piața europeană. După Cehia, încă un stat NATO anunță că va avea un batalion de tancuri Leopard 2A8
O amplă anchetă asupra traficanților de arme bulgari dezvăluie posibile legături cu Rusia și rețele de crimă organizată
Cealaltă față a monedei. Cine se va „bate” pentru viitoarele mașini de luptă ale României care vor înlocui bătrânul MLI-84 Jderul și ce lecții trebuie România să învețe
Europa se înarmează într-un ritm istoric: Războiul din Ucraina transformă fabricile de armament în șantiere gigantice
Una caldă și una rece. Rheinmetall are probleme cu producția de muniție de 155 mm la fabrica pe care a promis-o în Ucraina
Portavionul Amiral Kuznțov nu „moare” singur. Ciudatul caz al unei nave ruse aflată în același șantier și care trebuia să devină fregată cu arme de ultimă generație
Distruse de drone ieftine? Cum salvează un blindaj vechi sovietic tancurile M1A1 Abrams de miliarde de dolari
O nouă inovație a Ucrainei: Cum au ajuns avioanele agricole Z-137, integrate cu rachete aer-aer R-37 (Video). „Ajutor” pentru F-16 ca vânător de drone?
Și totuși, F-35. Prima țară care dă înapoi de la intenția de a renunța la achiziția de F-35, decizie luată de curând de Spania
Test de succes pentru Aster 30 B1NT: Europa îşi ascute „colții” împotriva amenințărilor hipersonice
Semn al disperării sau adaptare continuă? Rusia recondiționează tancuri T-72A din anii '70 pentru frontul din Ucraina
Viitorul aviaţiei este aici: Imagine rară, în premieră, cu conceptul avionul de vânătoare de generația a șasea. Tot ce trebuie să știi despre F/A-XX
Posibila ofertă F-55 în loc de F-35 după eșecul în programul NGAD: O propunere care este „Marketing nu inginerie”?
Rebeliunea spaniolă: Spania renunță oficial la intenția de a cumpăra avioane F-35. Va alege acum din două alte opțiuni
Controverse privind mentenanța Abrams poloneze, inclusiv a motorului AGT1500. Unde își repară tancurile cel mai mare operator de Abrams din Europa?
Rușii ar fi integrat racheta lor hipersonică de „neegalat” pe Su-57 și visează la o flotă de „sute de Su-57” până în 2030, deși au livrat abia 20 de avioane

Ştiri Recomandate

Secretele dronelor ruseşti „Rubicon”, expuse la liber pe internet: Un propagandist rus a dezvăluit din greșeală o importantă facilitate militară (FOTO)
„Ziua rafinăriilor ruse” pentru Ucraina: Dronele ucrainene aproape că au ajuns la Urali unde și rafinăria Neftekhim Salavat a Gazprom a fost lovită azi-noapte
Forțele speciale ale Ucrainei au lovit rafinăria de petrol rusă din Volgograd. Din totalul prelucării petroliere a Rusiei, 5.6% se află la Volgograd
Update nu doar la avioane. Un aliat esențial al SUA în Asia va dispune de un simulator F-16 Bock 70 Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american
Kremlinul pompează ”până la 300 de milioane de euro” pentru cumpărarea votului din 28 septembrie, anunță ambasadorul Republicii Moldova
Franța a dezvăluit indirect, în premieră, numărul de avioane Mirage-2000 livrate Ucrainei. Iar veștile nu sunt bune, departe de cele mai optimiste prognoze
Aviația militară a Turciei a primit al 4-lea T-70. Programul elicopterului Black Hawk turcesc supraviețuiește pe modul „avarie”
UE înăsprește regulile privind exportul de tehnologii cu dublă utilizare, care folosesc mașinii de război a Rusiei
Pakistanul extinde frăția strategică din zona Orientului Mijlociu: Acord de "apărare reciprocă", semnat cu Arabia Saudită
Ucraina va primi rachete pentru sistemele Patriot și HIMARS în cadrul a două pachete de ajutorare PURL
Consilier important al lui Putin a demisionat. Singurul care s-a pronunțat împotriva războiului din Ucraina, era și autorul Planului Kozak pentru R. Moldova
F-22 Raptor stabilește un record istoric: Cea mai lungă lansare a unei rachete AMRAAM, dar performanţa rămâne la secret
Analiza sondajului INSCOP: De ce 74% dintre români vor să facă stagiu militar voluntar, în contexul unui peisaj geopolitic tensionat?
China denunță „logica hegemonică” arătând cu degetul către SUA
Scenariul din 2022 nu s-a mai repetat: Armata rusă a început să părăsească Republica Belarus după finalizarea manevrelor “Vest-2025”
Rușii visează la propriul Starlink: Șeful companiei Roscosmos a anunțat apariția terminalelor rusești ale unui nou sistem de comunicații prin satelit
Jocul periculos din jurul uriașei centrale nucleare din Zaporijia și de ce Ucraina este interesată de menținerea acestui risc
Rolul vital al României, explicat de un general NATO: „Ramstein-ul Estului” va asigura stabilitatea Ucrainei
Sistemul american de rachete Typhon, testat în Japonia (VIDEO): Forțele Armate ale SUA și-au intensificat prezența militară în Pacific, iar China protestează vehement
Harta Europei / pexels, aliaksei lepik
EXCLUSIV
Poate Occidentul să facă o schimbare de ritm suficient de puternică pentru a pune capăt războiului ruso-ucrainean?
Iese în sfârșit soarele pentru IAR-99? Primele 5 avioane ar putea fi livrate Armatei în aceste zile după ce ultima piesă din puzzle a fost livrată
Viitoarele programe de înzestrare ale Armatei României: Oportunitatea producției naționale și rolul Șantierului Naval Damen Galați
Abrams, avioane F-35 și Apache, în acțiune. Armata poloneză, demonstrație de forță la doar 100 de km de Coridorul Suwałki
Pentagonul aprobă furnizarea de arme Ucrainei, care vor fi achiziționate de aliați (Reuters)
Aspen European Strategic Forum 2025. Lideri și experți din NATO și UE, prezenți la București la o conferință-cheie privind securitatea europeană
Șeful MApN, în vizită la poligonul Smârdan: Armata este pregătită să riposteze împotriva oricăror amenințări la adresa României
Cladirea din Polonia, lovită de drone sau de o rachetă lansată din F-16? Președintele și premierul Poloniei răspund
Scutul nevăzut al NATO: Cum este apărat spaţiul aerian aliat în cele mai dificile momente, cum ar fi incursiunea unor aeronave şi drone ruseşti (VIDEO)
Și-a retras Ucraina aeronava An-70 în Polonia pentru a o proteja sau se pregătește un transport aerian special?
Spania încetează să mai elibereze vize cetățenilor ruși, Germania înăsprește condițiile
Lovitură de stat sub masca naționalismului: Rețeaua Georgescu-Potra, un instrument al războiul hibrid purtat de Rusia împotriva României
Lukașenko: Rusia și Belarus au simulat lansări de arme nucleare tactice în timpul manevrelor “Vest-2025”
pixel