Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Proiectul VENOM: SUA duc avioanele F-16 la următorul nivel şi aduc viitorul aviației autonome în cadrul Forțelor Aeriene ale SUA
Industrie de apărare
Data publicării:
Forțele Aeriene ale SUA își accelerează planurile de a utiliza inteligența artificială (AI) în spațiul aerian, utilizarea unor sisteme autonome fiind următorul front al războiului modern. Proiectul VENOM al U.S. Air Force își propune să dezvolte un singur software bazat pe inteligență artificială care ar putea fi utilizat pe o varietate de aeronave actuale și viitoare, în loc să investească în mai multe programe individuale pentru sisteme de zbor fără pilot pe anumite aeronave. 
Un F-16/X-62 VISTA zboară deasupra Bazei Edwards a Forțelor Aeriene ale SUA, California, 2 mai 2024. Sursa foto: US Air Force / Richard Gonzales.
Un F-16/X-62 VISTA zboară deasupra Bazei Edwards a Forțelor Aeriene ale SUA, California, 2 mai 2024. Sursa foto: US Air Force / Richard Gonzales.

Ca parte a dezvoltării „unui modul principal de funcționare autonomă”, Forțele Aeriene ale SUA pregătesc șase avioane F-16 să zboare autonom, pentru a dezvolta prototipurile și algoritmii necesari pentru viitoare operațiuni militare.  

La Baza Aeriană Eglin din Florida, se desfășoară un experiment revoluționar care ar putea remodela viitorul războiului aerian. La 1 aprilie 2025, al șaselea și ultimul avion F-16 Fighting Falcon a aterizat la bază, completând flota desemnată pentru programul Viper Experimentation and Next-gen Operations Model - Autonomy Flying Testbed, cunoscut sub numele de VENOM-AFT.

Această inițiativă, condusă de Forțele Aeriene ale SUA, își propune să echipeze aceste avioane de luptă emblematice cu inteligență artificială, deschizând calea pentru o nouă eră a aviației de luptă legată de ambițiosul efort Collaborative Combat Aircraft. Mai multe publicaţii occidentale au prezentat cu entuziasm această iniţiativă, subliniind importanta avioanelor F-16 dotate cu inteligență artificială și potențialul lor de a transforma modul în care armata SUA operează în spaţiu aerian.

Dar dincolo de acest entuziasm se află o întrebare mai profundă: Sunt aceste F-16 modificate simple bancuri de testare pentru tehnologii de ultimă generație sau semnalează o schimbare radicală în modul în care SUA ar urma să poarte luptele aeriene?

Istoria unui avion autonom nu este una nouă, deși instrumentele necesare pentru a îl face să devină realitate au apărut abia recent. Cu zeci de ani în urmă, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, armata americană s-a jucat cu ideea avioanelor fără pilot prin Operațiunea Afrodita, un efort ambițios, dar eșuat, de a transforma bombardierele B-17 în bombe zburătoare radiocomandate.

Youtube video image

Tehnologia din anii 1940 nu a putut să susțină această inițiativă, iar proiectul a eșuat. În 2017, Forțele Aeriene au revenit asupra conceptului cu Have Raider II, un experiment mai puțin cunoscut, în cadrul căruia un avion F-16 a zburat autonom pentru prima dată, deși în mod limitat. Aceste încercări timpurii au pus bazele a ceea ce se întâmplă acum la baza Eglin, unde VENOM-AFT se distinge prin integrarea inteligenței artificiale moderne și a senzorilor avansați într-o platformă de luptă testată în timp - avionul F-16.

Spre deosebire de predecesorii săi, care se bazau pe o automatizare rudimentară sau erau limitați la simulatoare, acest program încearcă să reducă decalajul dintre pilotarea de către om și automatizarea mașinilor într-un avion de luptă din lumea reală, oferind o perspectivă asupra unui viitor în care granița dintre pilot și avion se estompează.

Potrivit The Miltary Times, proiectul Venom ar urma să coste aproximativ 120 de milioane de dolari în următorii cinci ani. Avioanele F-16 vor fi echipate cu sisteme autonome de control, iar un pilot uman se va afla în aeronavă pentru a verifica dacă funcționează corect. 

Într-un interviu acordat în luna ianuarie revistei Airman Magazine, cercetătorul-șef al Forțelor Aeriene, Victoria Coleman, a numit proiectul Venom „echipa om-mașină”, adăugând că este „o punte între un set de capabilități complet autonome și un set de abilități pe care le are un echipaj uman, ceea ce reprezintă punctul în care ne aflăm astăzi”, potrivit Forces News.

U.S. Air Force a dezvoltat deja X-62 Vista, care este practic un F-16 modificat, pentru a testa software-ul AI. Vista, prescurtarea de la Variable In-flight Simulation Test Aircraft, poate zbura autonom și a efectuat mai multe zboruri de testare la Școala de Testare a Piloților din cadrul US Air Force.

Proiectul Venom face parte din marea inițiativă a Forțelor Aeriene ale SUA privind avioanele de luptă colaborative (Collaborative Combat Aircraft - CCA), care vor utiliza capacități autonome pentru a zbura alături de viitoarea familie de sisteme de luptă Next-Generation Air Dominance și de luptătorii F-35A.

Avioanele CCA autonome ar putea transporta rachete sau alte arme, ar putea efectua operațiuni de război electronic sau ar putea zbura înaintea altor aeronave, senzorii lor furnizând informații, supraveghere și recunoaștere.

 

''VISTA'' nu este un avion F-16 de luptă obişnuit
 

''VISTA'' nu este un avion F-16 de luptă obişnuit. Acesta a fost dezvoltat de Lockheed Martin Skunk Works și Calspan Corporation pentru Școala de Pilotaj a Forțelor Aeriene ale SUA. 

VISTA, dezvoltat de Lockheed's Skunk Works, este echipat cu un software care îi permite să imite caracteristicile de performanță ale altor aeronave. VISTA este un avion F-16D Block 30 Peace Marble Il modificat, îmbunătățit cu avionica Block 40.

Este de aşteptat avioanele de luptă din a șasea generație, deși sunt încă în stadiul de concept, să aibă opțiunea de a zbura fără piloți. De exemplu, programul Next Generation Air Dominance (NGAD) al Forțelor Aeriene SUA - care a dat naştere deja avionului F-47 -  urmărește să dezvolte o generaţie de avioane care să succeadă F-22 Raptor şi să dispună de o astfel de funcţie.

SUA nu este singura țară care are în vedere inteligența artificială pentru avioanele cu reacție. Marea Britanie, Italia și Japonia au anunțat că intenționează să dezvolte un nou avion de luptă care să folosească algoritmi în locul piloților. Avioanele de luptă de ultimă generație pentru aceste țări ar putea intra în serviciu la mijlocul anilor 2030.

Inteligența artificială atrage, de asemenea, interesul firmelor private care speră să furnizeze tehnologie pentru aceste următoarea generaţie de avioane. Compania Shield AI a anunțat recent că a obținut o finanțare suplimentară de 60 de milioane de dolari pentru a dezvolta ''piloți AI''.

Compania spune că software-ul său Hivemind este un pilot AI pentru avioane militare și comerciale care permite avioane să îndeplinească misiuni care variază de la penetrarea sistemelor de apărare antiaeriană până la lupta cu alte avioane (dog fighting).


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Polonia, ''uzina NATO'' pentru un nou tip de rachete: Industria poloneză de apărare devine producătorul rachetelor de croazieră americane Barracuda-500
ROMARM începe să respire în sfârșit: Offset în programul K9, dar și discuții despre retehnologizare, producție, muniție și arme pentru Armată și MAI, pe agendă în Coreea
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România
Tehnologia occidentală alimentează în continuare mașina de război a Rusiei: Cum ocolește Moscova sancțiunile economice și cine plătește prețul?
Olanda, primul aliat european în programul de drone de luptă al SUA: F-35 primește un "coechipier loial" echipat cu Inteligență Artificială
Miliarde de dolari investite în van? De ce NATO a ignorat intensitatea războiul electronic (EW) rusesc, iar acum plăteşte un cost prea mare pentru interceptarea dronelor
,,Războiul robotizat'' este aici: Sistemele care „prind” şi ,,lansează'' dronele din mers. O inovație militară care a stârnit deja interesul Armatei SUA
Inovația care ,,stinge lumina'' Marinei Ruse: De ce drona ucraineană Magura a devenit coșmarul fiecărui amiral rus
Programe cheie pentru modernizarea României: Camioane Iveco, blindate Piranha 5 și Cobra II sau arme de asalt. Cum să revitalizăm inteligent industria cu bani europeni
Polonia, într-o cursă istorică a înarmării: Submarinele ORKA, între oferta Germaniei, tehnologia Franței și investiția în industrie a Coreei de Sud
Curajoasa „fantomă” care vrea să anuleze amenințarea cu rachete hipersonice a Rusiei: Investiția colosală a companie americane Raytheon în noul radar GhostEye
Furnizarea rachetelor Taurus către Ucraina devine şi mai complicată: O companie japoneză, implicată în dezvoltarea motorului noii rachete germane
Portdrapelul României în Europa? Singura armă modernă pe care o producem și o putem oferi altor state. A treia oară poate e cu noroc
Inovația militară ,,născută din foc'': Drona americană Artemis, „vărul” Shahed, trecută în producția de serie. Sistemul care navighează și fără GPS
Cine înlocuiește MLI-84 Jderul? Ciudatul caz al mașinilor de luptă: Cum ar putea România cumpăra Lynx, „made in” Ungaria
Artilerie rămâne regina, dar muniția de ultimă generație schimbă regulile jocului. SUA testează LRMP, noul proiectil de 155 mm integrat pe tot ce înseamnă artilerie americană
Jocul prostesc de imagine al Rusiei: Intensificarea cooperării militare cu Belarus, sub pretextul acuzațiilor de "război hibrid" dinspre Occident
Contract gigant pentru componetele de ghidaj ale rachetelor PAC-3 Patriot. Cine ar putea fi clienții „misterioși” care pregătesc apărarea teritoriului cu Patriot

Ştiri Recomandate

Noi avioane Mirage și sisteme SAMP/T? Kievul anunță un acord "istoric" cu Franţa pentru apărare aeriană. Înțelegere și cu Grecia privind importurile de gaz
Ochi suplimentari pentru NATO în Marea Baltică: Suedia construiește două submarine clasa A26. Ce face România în Marea Neagră
De ce importă Rusia mii de nord-coreeni pentru fabricile de drone?
"Cea mai mare criză umanitară din lume". Emisarul lui Trump pentru Africa denunţă atrocităţi inacceptabile în războiul din Sudan
Planul Rusiei: 120.000 de bombe tip sovietic, transformate în bombe cu planare anul acesta. Kremlinul lucrează și la creșterea razei de acțiune la 400 de km
Ucrainenii atacă linia ferată Transsiberiană pentru a bloca livrările de muniție din Coreea de Nord către Rusia
Cât costă cele mai cunoscute vehicule blindate din lume. Piranha 5 românesc stă chiar foarte bine
Lukoil nu mai forează în perimetrul Trident din Marea Neagră. Sancțiunile SUA pun reflectorul pe autoritățile române: "Nu ne vindem țara" americanilor de la Exxon Vs. blândețea față de Lukoil
NATO își flexează mușchii în Flancul Estic: Zeci de aeronave, exerciții în apropierea frontierei cu Rusia
Coreea de Nord a redus drastic aprovizionarea cu obuze către Rusia. În schimb, Kim extinde producția de drone
Franța ia vălul de pe racheta cu capacitate nucleară ASMPA-R. Lansată din Rafale-M, racheta e acum utilizată oficial de Marina Franceză
Scutul lui Ahile al Greciei, cu sisteme de apărare antiaeriană din Israel, inclusiv sistemul SPYDER ales și de România
SUA se pregătesc să lovească Venezuela: De ce primele ținte pentru F-35 vor fi avioanele Su-30 și care e riscul în ciuda diferenței uriașe de forță militară
Un atac rarisim: Rușii au lovit Ucraina cu noua rachetă hipersonică Zircon. Anomalia e că au lansat-o terestru din Crimeea ocupată
Surpriză plăcută în Armata R. Moldova: Obuziere moderne ATMOS de 155 mm. Achiziție istorică care nu a fost anunțată oficial ci prezentată în timpul tragerilor
Elicopterele Black Hawk ale României au zburat dublu față de Black Hawk ale Armatei SUA. Cum se „leagă” mentenanța F-16 și Black Hawk
Ucraina le-a pregătit rușilor o nouă surpriză pe lângă Flamingo. Au fost lansate și rachete Long Nepune împotriva țintelor din Rusia (Video)
Cinci țări importante din Europa s-au angajat să coopereze cât mai strâns pentru a combate amenințarea hibridă a Rusiei
Ce a obținut Viktor Orban după vizita la Trump: Zero sancțiuni, la schimb cu arme, LNG și echipamente nucleare din SUA
Ambasadorul Rusiei, convocat la MAE după ce o nouă dronă rusă a căzut în România
Dronele ucrainene au atacat un terminal petrolier rusesc din Novorossiisk
Lukoil ar putea fi preluat de Carlyle. Grupul american are investiții și în sectorul energetic românesc
Avertismentul Uniunii Africane: Mali e la un pas de a fi preluat de grupări jihadiste
SUA lansează Operațiunea militară "Southern Spear". Nave de război, F-35 și portavionul Gerald Ford, desfășurate pentru combaterea traficului de droguri
Cum țintesc dronele și rachetele rusești infrastructura energetică ucraineană: Blocuri de locuințe lovite și cel puțin 26 de victime
Un avion de luptă Su-30 s-a prăbușit în nord-vestul Rusiei
Declarație G7: Sprijinul acordat Rusiei de Iran, Coreea de Nord și China este un „factor decisiv” în continuarea războiului de agresiune rus
Lynx se pare că ar fi marele câștigător în bătălia viitoarei mașini de luptă a României. Ar urma clarificări privind producția în România dacă alegerea se confirmă
Rachetele ucrainene Flamingo devin încet dar sigur coșmarul antiaerienei Rusiei. Atacuri masive în Crimeea ocupată și în interiorul Federației
Indiciul care a dat China de gol: Portavionul pe care tocmai îl construiește va fi nuclear. China intră într-un club select unde doar două țări mai sunt
În „războiul pe piața dronelor” se ciocnesc Turcia și Israel. Însă o confruntare reală cu drone riscă să aibă loc pe cerul Siriei
Comisia Europeană, miliarde suplimentare pentru Ucraina. Nordicii și balticii plusează și cumpără arme americane de 500 de milioane de dolari, prin mecanismul PURL
pixel