România are încǎ o escadrilă de aeronave F-16 Fighting Falcon care execută misiuni de Poliție Aeriană sub comandă NATO.
Forțelor Aeriene americane (USAF) vor experimenta pe aeronave de vânătoare F-16 tehnologia zborului autonom al unei formații de avioane de luptă colaborative fără pilot (CCA).
Bugetul propus de USAF pentru anul fiscal (FY) 2024 include aproape 50 de milioane de dolari pentru a începe un program numit Proiectul Venom (Viper Experimentation and Next-gen Operations Model), prin care să se experimenteze și perfecționeze software-ul autonom încărcat pe șase avioane F-16, potrivit publicației americane Defense News.
USAF intenționează să dezvolte o flotă de cel puțin 1.000 de CCA, care să folosească capabilități autonome pentru a zbura împreună cu viitorul avion de luptă NGAD (Next-Generation Air Dominance) și cu aeronavele de generația a cincea F-35. CCA-urile vor transporta rachete sau alte arme, vor putea efectua operațiuni de război electronic sau vor zbura înaintea altor aeronave, astfel încât senzorii lor să poată oferi informații, supraveghere și recunoaștere. Iar pentru a ne face o idee despre cât de capabile vor fi aceste CCA, reamintim că secretarul Forțelor Aeriene, Frank Kendall, a declarat, în martie 2022, că se fac eforturi ca un CCA să nu depășească jumătate din prețul unui NGAD - estimat atunci tot de Kendall la câteva sute de milioane de dolari.
Dar înainte ca Forțele Aeriene să poată zbura cu CCA în luptă, aviatorii trebuie să fie încrezători că software-ul autonom, care operează dronele, va funcționa corect, a declarat, pe 27 martie, generalul de brigadă Dale White, ofițerul executiv al USAF responsabil de programul avioane de luptă și avioane avansate, în cadrul unui forum online găzduit de Institutul Mitchell pentru Studii Aerospațiale.
Într-un interviu din ianuarie acordat revistei interne Airman Magazine a USAF, cercetătorul șef al Forțelor Aeriene, Victoria Coleman, a numit Proiectul Venom „o punte între un set complet autonom de capabilități și un set complet uman de capabilități, care este punctul în care ne aflăm astăzi”.
În cadrul Proiectului Venom, Forțele Aeriene intenționează să adauge cod (electronică și software specifice – nota autorului) pentru autonomie la șase avioane F-16. Piloții umani vor fi la bordul aeronavelor, dar vor permite software-ului să preia controlul pentru a determina dacă funcționează și oferă beneficiile așteptate, a spus Coleman.
„Mașinile care se conduc singure nu au trecut de la complet manuale la complet automatizate”, a spus Coleman. „Tesla [vehiculele] și celelalte vehicule electrice, au călătorit milioane sau miliarde de mile, unde au învățat și și-au dat seama cum să interacționeze cu un operator uman și să facă acest lucru în siguranță. Forțele Aeriene nu pot sări peste această parte.”
Documentele bugetare justificative publicate de Forțele Aeriene spun că Proiectul Venom va permite serviciului să testeze noi capacități de aeronave autonome pentru programul CCA, păstrând în același timp un om în cabină pentru a reduce riscul.
Cea mai mare parte a cererii din FY24 a Forțelor Aeriene pentru Proiectul Venom, adică 47,4 milioane de dolari, va merge către eforturile de cercetare și dezvoltare, cu încă 2,5 milioane de dolari pentru sprijin de achiziții.
Forțele aeriene au declarat pentru Defense News că nu a luat o decizie finală asupra bazei și organizației care va găzdui Proiectul Venom. Cu toate acestea, bugetul solicită 118 posturi de personal pentru a sprijini Proiectul Venom la baza Eglin Air Force din Florida.
Forțele Aeriene intenționează, de asemenea, să cheltuiască între 17 și 19 milioane de dolari pe an pentru program din FY25 până FY28. Asta înseamnă că Proiectul Venom ar costa aproximativ 120 de milioane de dolari în următorii cinci ani.

La evenimentul găzduit de Institutul Mitchell, generalul-maior Evan Dertien, șeful Centrului de testare al Forțelor Aeriene, a declarat că programul Venom nu este menit să reinventeze ceea ce există, ci mai degrabă să se bazeze pe eforturi similare, cum ar fi Skyborg (o aeronavă fără pilot condusă de inteligență artificială) și X-62A VISTA. Acesta din urmă, care înseamnă Variable In-flight Simulator Aircraft, este un avion F-16 puternic adaptat la baza aeriană Edwards din California, pe care Laboratorul de Cercetare al Forțelor Aeriene îl folosește pentru a testa software-ul autonom.
Rezultatele de la Venom ar putea fi reintroduse în alte programe, cum ar fi sistemul de autonomie din proiectul VISTA, a spus Dertien. VISTA a fost util pentru dezvoltarea capabiltăților autonome, dar aeronava nu are o mulțime de senzori, însă F-16 folosite în programul Venom vor veni cu un radar activ cu scanare electronică, sisteme de avertizare electronică și alte capabilități de detectare care pot extinde viziunea software-ului autonom pentru a-l ajuta să ia decizii, a adăugat Dertien.
Generalii au spus că scopul final al Forțelor Aeriene este de a avea un nucleu al sistemului de autonomie pe care să îl poată utiliza pentru aeronavele sale, în loc să investească în mai multe programe de achiziție pentru autonomia diferitelor platforme.
„Nu vom recrea roata de fiecare dată când mergem pe o platformă diferită sau dacă evoluăm într-o platformă diferită”, a declarat și generalul White. „Autonomia va fi ceva care va fi repetat continuu [de-a lungul] timpului. VISTA și Venom sunt ambele importante pentru dezvoltarea acestui algoritm și pentru a ne duce la nivelul următor.”
În paralel cu lucrul la sistemul de autonomie, Forțele Aeriene americane vor dezvolta și noile tactici și proceduri de operare a echipelor mixte om-mașină, deoarece se preconizează că unele versiuni de drone CCA vor fi dezvoltate destul de rapid și vor lucra cu F-35.
Forțele Aeriene nu intenționează să aștepte până când toate elementele NGAD (aeronava pilotată și dronele CCA) sunt terminate, înainte de a le lansa în operații, potrivit generalului-maior Scott Jobe, director de planuri, programe și cerințe la Air Combat Command. Asta ar putea însemna punerea CCA-urilor alături de aeronave existente, cum ar fi F-35, chiar dacă NGAD nu este gata.
„Nu vom face acest lucru într-un [mod] în care totul va ieși într-un pachet mare, ca un cadou de Crăciun pe care îl deschideți în ziua de Crăciun”, a spus Jobe în timpul evenimentului think tank-ului. „Acest lucru se va desfășura și se va integra cu flota noastră existentă și cu forțele pe care le avem – atât în Forțele Aeriene cât și în Marină.”
Bugetul propune 69 de milioane de dolari pentru a crea o echipă operațională mixtă formată din aeronave pilotate și CCA. Coleman a spus în interviul din ianuarie că această echipă va începe să dezvolte tactici și proceduri pentru a încorpora CCA într-o escadrilă. Aceasta include înțelegerea modului în care capabilitățile CCA ar ajuta la misiuni și cum s-ar antrena escadrilele pentru a utiliza CCA-urile în timpul operațiunilor.
„Vă pot garanta că o escadrilă care este jumătate om, jumătate mașină va arăta foarte diferit de cea pe care o avem astăzi”, a spus Coleman.
Forțele Aeriene aduc deja „experții potriviți ... tinerii noștri căpitani și maiori” în efortul de a ajuta la identificarea modului în care CCA-urile vor funcționa alături de aeronave pilotate a declarat și Dertien.
Potrivit documentelor bugetare, Forțele Aeriene intenționează să cheltuiască 44,5 milioane de dolari pe unitatea de operațiuni experimentale în 2025, iar apoi între 56 și 58 de milioane de dolari pe an până în 2028.
Comentariul autorului:
Încet, încet, vălul de secrete care învăluie proiectul NGAD se ridică. Experimentarea sistemului de autonomie pe un avion de luptă F-16, precum și pe drone mai mici de genul XQ-58 Valkyrie folosite în programul Skyborg, indică până acum posibilitatea ca familia NGAD să fie formată din cel puțin trei membri.
Primul este cu siguranță aeronava propriu-zisă pilotată uman, iar ceilalți doi ar putea fi drone fără pilot din categoria CCA. Una dintre aceste CCA ar putea fi ușoară putând lua la bord până la 1.000 kg de rachete dirijate/bombe, iar cealaltă ar urma să fie de talie mare, putând transporta până la 7.000 – 8.000 kg de muniție, cum este cazul aeronavei F-16. Desigur, CCA-urile vor fi construite în tehnologie stealth, dar nu se exclude ca noile versiuni de F-16 să fie dezvoltate astfel încât să poată fi întrebuințate la nevoie ca CCA.
Astfel, avionul F-16 conceput în anii 1970, dar adaptat permanent noilor tehnologii, devine un punct nodal unic în istoria aviației militare mondiale. F-16 a determinat multe companii producătoare de aeronave militare să proiecteze ceva cel puțin la fel de bun ca el, iar acum servește și ca model pentru dezvoltarea primelor CCA de capacitate mare.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News
România are încǎ o escadrilă de aeronave F-16 Fighting Falcon care execută misiuni de Poliție Aeriană sub comandă NATO.
Războiul de manevră tradițional a fost pus sub semnul întrebării după ce UAV-urile tactice, dificil de identificat și interceptat, au expus orice mișcare a mijloacele blindate la o distanță de cel puțin 5 km de linia de contact a trupelor beligerante.
Nu este explus ca, după suspendarea temporară a discuțiilor cu Rusia, Donald Trump să își concentreze atenția asupra rezolvării problemelor SUA legate de Venezuela. Două bombardiere strategice americane de tip B-1B Lancer, însoțite de trei avioane de realimentare, au survolat Venezuela joi, o altă demonstrație a puterii SUA în încercarea de a combate traficul de droguri.
Airbus, Thales și Leonardo lansează o societate mixtă cu sediul în Franța.
Suedia a semnat o scrisoare de intenție pentru a exporta în Ucraina până la 150 de avioane suedeze Gripen, a declarat miercuri premierul suedez Ulf Kristersson, după întâlnirea cu președintele ucrainean Volodimir Zelenski.
Federația Rusă a executat un nou atac brutal și iresponsabil asupra infrastructurii portuare ucrainene de la Dunăre, chiar în proximitatea graniței cu România. Evenimentul, petrecut în noaptea de marți spre miercuri, 21 spre 22 octombrie, a generat panică și a pus în alertă maximă structurile de apărare națională, culminând cu transmiterea unui mesaj RO-Alert pentru populația din nordul județului Tulcea.
Denis Știlerman, coproprietar și designer-șef la Fire Point, compania care produce "Flamingo", descrie noua armă a Ucrainei drept o "dronă modulară" pe care se montează motoare ieftine și disponibile și având o încărcătură utilă de 1.150 kg și o rază de peste 3.000 km.
Ucraina va primi primele avioane de vânătoare F-16 suplimentare din Belgia, dar acest proces va depinde de ritmul în care aeronavele F-35 de generația a 5-a vor intra în dotarea Forțelor Aeriene belgiene.
Clasamentul Forțelor Aeriene Mondiale (WDMMA) a înregistrat o schimbare surprinzătoare. India a depășit China, devenind a treia cea mai puternică forță aeriană din lume. China, care se mândrește cu reputația sa de putere aeriană, a căzut pe locul patru, dar experții chinezi au reacționat imediat și contestă raportul.
Europa de Vest se adaptează la noile provocări. În urma unei serii de „atacuri” cu drone neidentificate asupra unor ținte strategice din mai multe țări, Germania și Regatul Unit introduc noi reglementări.
Londra a mers cel mai departe, intenționând să acorde serviciilor sale de securitate autoritatea de a trage asupra obiectelor străine din cer.
Patru bombardiere strategice B-1B Lancer, de la Baza Forțelor Aeriene Dyess, Texas, au ajuns, recent, la Baza Aeriană Misawa, Japonia, într-o misiune operativă. Este probabil ca aeronavele să participe la exerciții cu Japonia în următoarele săptămâni, potrivit publicației Air&Space Forces.
Apărarea antiaeriană rusă a tras în propriul avion militar, în timp ce respingea un atac cu drone asupra Crimeei ocupate în noaptea de 17 octombrie. Aeronava, una de tipul Su-30SM, s-a prăbușit în urma incidentului.
Disensiunile politice și economice dintre SUA și Canada, generate de noua direcție a Administrației Trump, au atins apogeul după ce Canada a amenințat că va renunța la achiziția avioanelor americane generația a 5-a, F-35 Lightning II. E vorba de un contract estimat la peste 25 de miliarde de dolari, în contextul în care vecinii americanilor plănuiau să achiziționeze 88 de avioane F-35.
Avionul A-10 Warthog, considerat depășit de Pentagon, revine în actualitate cu marcaje de „victorie” împotriva dronelor Shahed în Orientul Mijlociu. Deja unii analişti militari se grăbesc să susţină că această reuşită ar putea schimba soarta platformei legendare și o readuc în discuţie ca ,,echipament'' care ar putea oferi Ucrainei o soluție esențială în lupta cu dronele ruseşti.
Primul avion F-35A Lightning II al Belgiei a fost livrat. Acesta va staționa în țară și a sosit la baza aeriană Florennes. Lockheed Martin s-a alăturat ceremoniei de sosire organizate de Forțele Aeriene Belgiene la bază pentru a sărbători încorporarea oficială a avionului F-35 în operațiunile Forțelor Aeriene Belgiene.
Elicopterul Black Hawk este pe cale să primească o variantă fără pilot. Prin eliminarea cabinei de pilotaj și a componentelor interne, U-Hawk are cu 25% mai mult spațiu de încărcare decât UH-60L Black Hawk.
Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a numit potențiale ținte pe teritoriul rusesc pentru atacurile cu rachetele cu rază medie de acțiune Tomahawk. Precizările au fost făcute într-un interviu acordat Fox News și publicat pe 12 octombrie.
Guvernul danez și partidele semnatare ale Acordului de Apărare au convenit să achiziționeze încă 16 avioane de vânătoare F-35, aducând flota daneză la un total de 43 de avioane F-35.
Media de propagandă chineză a anunțat săptămânile trecute că Beijingul a lansat prototipurile unui sistem de apărare antirachetă conceput pentru a integra informații provenite din spațiu, ocean, aer și sol. Scopul acestuia este identificarea rapidă a potențialelor amenințări, analiza traiectoriilor de zbor și diferențierea între rachetele active și momelile lansate pentru a induce în eroare senzorii.
Forțele Aeriene Franceze au dat un nou impuls capacităților lor de atac terestru odată cu intrarea în serviciu operațional, în aprilie, a variantei modernizate Mirage 2000D RMV. Dar ce aduce ea nou?
Eficiența sistemelor de apărare antiaeriană Patriot livrate Ucrainei a scăzut dramatic, de la 42% la doar 6%, după ce Rusia a efectuat modificări tehnice importante asupra rachetelor sale balistice, susține general-locotenent Igor Romanenko, fost adjunct al șefului Statului Major General al Forțelor Armate ale Ucrainei.
Două aeronave de supraveghere ale Forţelor Aeriene Regale Britanice (RAF) au patrulat graniţa rusă săptămâna aceasta, în cadrul unei misiuni comune alături de SUA şi state membre NATO, a anunţat Ministerul Apărării din Regatul Unit, într-un comunicat citat de agențiile Agerpres, Reuters şi EFE. E vorba mai exact de un avion RC-135 River Joint și un P-8A Poseidon.
Nu mai e niciun secret că Turcia are nevoie de avioane noi pentru a-și moderniza flota îmbătrânită de F-16 Fighting Falcon, o problemă care a degenerat după excluderea Turciei din programul F-35 Lightning II, ca urmare a deciziei Ankarei de a achiziționa sisteme antiaeriene ruse de tip S-400.
Ministerul rus al Apărării a anunțat că, în seara zilei de 09.10.2025, un avion de vânătoare-interceptare de tip MiG-31 s-a prăbușit în districtul Chaplyginsky din regiunea Lipețk din vestul țării, în timpul unui zbor de antrenament.
Comisia pentru buget a Parlamentului german a aprobat achiziţionarea a 20 de avioane Eurofighter.
Televiziunea de stat rusă, unul dintre canalele cele mai importante de propagandă a Kremlinului, amenință că dacă Trump furnizează rachete Tomahawk Ucrainei, Rusia ar putea ataca Polonia.
Asemenea multor state din regiune, Bulgaria trece printr-un program de modernizare a aviației militare. Dacă România a ales avioane de generația a 5-a de tip F-35 Lightning II, bulgarii au optat pentru avioane noi F-16 Fighting Falcon, în cea mai modernă versiune a F-ului american - Block 70 Viper. Dar se pare că primul F-16 livrat în primăvara acestui an e încă ținut la sol din cauza unor probleme tehnice, iar vecinii noștri de la sud de Dunăre acuză că avionul a fost livrat cu defecțiuni.
Compania europeană de armament Thales şi-a exprimat îngrijorarea cu privire la numărul de drone neidentificate observate recent deasupra fabricii sale din Belgia, care produce rachete FZ275 LGR de 70 mm.
Unul dintre cei mai buni piloți de vânătoare F-16 din Ucraina, cunoscut sub indicativul său de apel „AB” a fost, pe 6 octombrie, oaspetele Institutului Mitchell pentru Studii Aerospațiale din SUA. Aripa de Luptă, în care deține funcția de locțiitor al comandantului, este creditată cu doborârea a peste 1.000 de drone Shahed și rachete de croazieră rusești, un palmares extraordinar.
Pe 3 octombrie, ministerul bulgar al Apărării a anunțat că două aeronave bulgărești F-16 Block 70 au fost livrate la Baza Aeriană Graf Ignatievo.
Președintele Volodimir Zelenski va vizita SUA în următoarele zile pentru a finaliza un acord de pace cu președintele Donald Trump privind încheierea războiului Ucrainei cu Rusia. Ucraina ar fi ajuns astfel la un acord pe planul de pace propus de SUA, pentru care s-a negociat intens în ultimele zile.
Elbit spune că turela UT30 MK2, care poate fi integrată pe mai multe tipuri de MLI-uri e deja fabricată în proporție de 50% în România, deocamdată, pentru clienți externi.
Armata suedeză a înaintat guvernului un raport strategic prin care recomandă imperativ achiziționarea unor sisteme de rachete cu o rază de acțiune extinsă, de până la 2.000 de kilometri. Această capacitate ofensivă ar permite forțelor suedeze să angajeze ținte militare și elemente de infrastructură critică situate adânc în teritoriul Federației Ruse, inclusiv în zona metropolitană a Moscovei, redefinind astfel parametrii de descurajare pe flancul nordic al Alianței Nord-Atlantice.
Într-o intervenție simultană pe RTL și M6, președintele francez Emmanuel Macron a rostit, poate pentru prima dată cu o claritate lipsită de echivoc, ceea ce analiștii spațiului ex-sovietic avertizează de ani de zile: Europa nu se află în pragul unui conflict, ci este deja angrenată într-unul. Nu vorbim încă de blindate pe Champs-Elysees, ci de un război hibrid, total și cotidian, purtat de Rusia împotriva infrastructurii critice și a coeziunii sociale din Vest.
Ionuț Moșteanu, ministrul Apărării Naționale, a făcut declarații de presă, marți dimineață, de la Baza Aeriană Mihail Kogălniceanu din județul Constanța, precizând că rămășițele unei drone au fost identificate în județul Vaslui, iar avioanele Eurofighter germane și F-16 ale României au încercat angajarea ei, dar nu au mai doborât-o din cauza riscului asupra populației.
Moscova a respins planul prezentat de liderii europeni drept contrapropunere la documentul iniţial american privind Ucraina, apreciind că acesta este „la prima vedere complet neconstructiv şi nu ni se potriveşte”, a declarat consilierul prezidenţial rus Yuri Ushakov pe 24 noiembrie 2025.
Avioane Eurofighter Typhoon aliate au interceptat în premieră în ultimii cinci ani un Tupolev Tu-134A-4 al Forțelor Aerospațiale Ruse. Tu-134A-4, supranumit și „Perla Neagră”, e o prezență rară și a fost interceptat la finalul săptămânii trecute de avioane Eurofighter italiene aflate în misiune de Poliție Aeriană în statele baltice.
În urma atacului masiv asupra Ucrainei, în noaptea de luni spre marți, sistemele de supraveghere a spațiului aerian din dotarea Armatei Naționale a R. Moldova au detectat, în dimineața zilei de 25 noiembrie, șase drone care traversau neautorizat spațiul aerian național, anunță Ministerul Apărării.
Imprevizibilitatea politicii externe a administrației Trump - care oscilează între presiuni brutale și propuneri de pace neașteptate - ne face să ne gândim tot mai mult că Washingtonul nu acționează totuși haotic, ci aplică în mod deliberat o formă de ambiguitate strategică adaptată la un climat geopolitic dominat de agresiunea Rusiei și ascensiunea Chinei.
Radarele Ministerului Apărării Naționale au detectat o țintă care se îndrepta spre spațiul aerian național, în dimineața de 25 noiembrie, în proximitatea județului Tulcea, fiind ridicate în aer, la ora 06.28, două aeronave germane Eurofighter Typhoon, de la Baza Aeriană Mihail Kogălniceanu, pentru monitorizarea situației.
Aliații Kievului discută despre cum să umple golul în furnizarea de informații de cercetare către Ucraina dacă Statele Unite refuză să mai transfere aceste date, a declarat, pe 23.11.2025, pentru Politico, șeful interimar al programului de inovare DIANA (Defense Innovation Accelerator for the North Atlantic) al NATO, James Appathurai.
În cursul nopții de 25.11.2025, Forțele Armate ale Federației Ruse au lansat un nou atac combinat de amploare asupra Ucrainei, folosind rachete și drone kamikaze. Valul principal al loviturilor a acoperit Kievul, dar a vizat și alte regiuni ucrainene.
Pentru a ocoli sistemele de război electronic rusești, Forțele Armate ale Ucrainei extind gama de frecvență pentru controlul și conducerea dronelor. La rândul lor, trupele ruse adaptează mijloacele de război electronic pentru a face față modernizării UAV-urilor ucrainene.
Marina Regală a Marii Britanii (Royal Navy) a raportat interceptarea și monitorizarea a două nave militare rusești care au tranzitat Canalul Mânecii, un eveniment ce survine pe fondul unei creșteri semnificative a activității navale a Federației Ruse în proximitatea apelor teritoriale britanice. Incidentul recent, coroborat cu acțiuni agresive ale navelor de spionaj rusești împotriva aviației britanice, subliniază volatilitatea tot mai mare din flancul nordic al NATO.
Potrivit unor surse de pe rețelele de socializare, cele trei bombardiere strategice de tip B-52H Stratofortress aparținând Forțelor Aeriene ale SUA au părăsit Baza Aeriană Morón din Spania și au revenit în Lousiana, la Baza Aeriană Barksdale.
Capacitatea Rusiei de a susține un război de uzură prelungit în Ucraina se confruntă cu noi semne de întrebare, pe măsură ce imagini recente din satelit indică o epuizare aproape totală a vehiculelor blindate din depozitele sale cele mai îndepărtate.
Programul de modernizare a Forțelor Aeriene Germane a trecut de la stadiul de planificare la execuția industrială concretă în această săptămână, odată cu intrarea oficială a primului avion de luptă F-35A Lightning II în faza de asamblare finală la uzina Lockheed Martin. Evenimentul reprezintă semnalul tranziției definitive a Germaniei de la stat utilizator al unor platforme aeriene moștenite din perioada Războiul Rece către o postură de descurajare credibilă, de generația a cincea, în inima Europei.
Ceea ce trebuia să fie un ''blitzkrieg diplomatic'' al administrației Trump pentru a pune capăt războiului din Ucraina s-a lovit, în acest weekend la Geneva, de zidul realității geopolitice. Narațiunea simplistă a unui „deal” rapid, care să fie livrat de ucraineni pe biroul președintelui american până la Ziua Recunoștinței (27 noiembrie), s-a evaporat.
Federația Rusă a anunțat oficial stadiul dezvoltării noului avion de vânătoare Su-75 Checkmate, prezentat pentru prima dată în 2021.
Presa chineză a ridicat întrebări cu privire la motivul pentru care cooperarea privind avionul de vânătoare J-10C a stagnat atât de repede, mai ales după apariția sa notabilă în Egipt. Anul trecut, șapte aeronave J-10C, împreună cu avionul de transport greu Y-20, au participat la primul exercițiu aerian comun dintre cele două țări.
Luni, la Palatul Cotroceni, are loc o ședință a Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT) cu o miză dublă: definirea cadrului conceptual de securitate pentru următorii cinci ani, prin noua Strategie Națională de Apărare, și identificarea resurselor financiare critice, prin accesarea programului european SAFE. Într-o lume în care arhitectura de securitate se rescrie violent, președintele Nicușor Dan propune conceptul de „independență solidară”, însă succesul acestuia depinde de capacitatea administrativă a unui stat încă măcinat de vulnerabilități interne.
Scenele de la Geneva din acest noiembrie 2025 amintesc izbitor de momentele tensionate care au precedat marile împărțiri ale sferelor de influență din secolul XX. De data aceasta, însă, falia nu mai trece prin inima Berlinului, ci urmează linia însângerată a Niprului și tranșeele din Donbas.
Tensiunile aeriene de pe Flancul Estic al NATO au atins un nou vârf în noaptea de 23 spre 24 noiembrie, forțele aeriene aliate și române executând ieșiri succesive de interceptare și monitorizare. Federația Rusă a reluat campania agresivă de lovituri cu drone asupra infrastructurii critice ucrainene din porturile dunărene, la o distanță critică față de teritoriul României.
Uniunea Europeană și Regatul Unit vor participa, începând de duminică, la discuții la nivel înalt pe marginea planului de pace pentru Ucraina al lui Donald Trump, o evoluție semnificativă pentru Bruxelles și Londra, care fuseseră ținute în afara procesului până acum.
Elbit propune și livrează drona tactică Watchkeeper X pentru Armata României, primele sisteme urmând să ajungă la trupe în următoarele luni.
Tot mai multe țări investesc în nave dedicate operării dronelor aeriene, navale și submarine, considerând că viitorul războiului naval va depinde în mod decisiv de aceste platforme.
Cel mai recent plan de pace menit să pună capăt războiului din Ucraina a fost creat de Statele Unite, a precizat secretarul de stat american Marco Rubio, contrazicând astfel afirmațiile făcute de doi senatori americani, care au spus că planul ar fi fost primit, transmit agențiile Agerpres, DPA și AFP.
Forțele pentru Operațiuni Speciale ale Ucrainei (FOS) au reușit, pentru prima dată, să doboare un elicopter rusesc Mi-8 aflat în misiune de interceptare a dronelor ucrainene, folosind o dronă de atac cu rază lungă de acțiune, marcând o premieră istorică în evoluția tacticilor de luptă cu UAV-uri. Lovitura a fost efectuată chiar adânc în interiorul teritoriului rus.
Rusia nu ar trebui să fie de acord cu noua propunere a SUA de pace cu Ucraina, deoarece este o „provocare” care nu va duce la un sfârșit real al războiului, a declarat Alexei Zhuravlev, prim-vicepreședinte al Comitetului de Apărare al Dumei de Stat. „Conflictul poate fi rezolvat pe deplin doar dacă obținem o victorie clară pe front și Ucraina capitulează... Orice alt rezultat ar amâna doar confruntarea”, a scris el pe contul său de Telegram.
Prim-ministrul Poloniei, Donald Tusk, a sugerat că a fost surprins de prevederile care menționează țara sa în „planul de pace” american în 28 de puncte, la a cărui pregătire Varșovia nu a participat, și a subliniat că nici despre Ucraina nu se poate decide nimic fără ea.
Estonia își reafirmă intenția de a cumpăra încă 6 sisteme americane M142 HIMARS, în ciuda întârzierilor actuale de producție și livrare, a declarat ministrul apărării, Hanno Pevkur, în cadrul Forumului Internațional de Securitate de la Halifax. Oficialul estonian a precizat că micuțul stat baltic are banii disponibili, însă procedura depinde de aprobările Pentagonului pentru vânzarea în regim Foreign Military Sale (FMS). Decizia vine după o perioadă în care Estonia a dat de înțeles că nu va suplimenta comanda din cauza provocărilor privind producerea și timpii de livrare.
Convocarea tuturor grupelor de vârstă în rândul tinerilor germani pentru a evalua serviciul militar este susținută de aproape două treimi dintre germani, indică rezultatele unui sondaj YouGov, citate de agențiile Agerpres și DPA.