Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
SUA duc F-16, la următorul nivel pentru dezvoltarea dronelor de luptă. F-16 va zbura în mod autonom
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Avionul de luptă F-16, după ce a devenit cel mai important punct de referință la nivel mondial în evoluția aeronavelor tactice multirol, urmează să fie folosit și pentru dezvoltarea dronelor de luptă de generație următoare.
Avioane de luptă F-16 ale Forțelor Aeriene ale SUA.
Avioane de luptă F-16 ale Forțelor Aeriene ale SUA.

Forțelor Aeriene americane (USAF) vor experimenta pe aeronave de vânătoare F-16 tehnologia zborului autonom al unei formații de avioane de luptă colaborative fără pilot (CCA).

Bugetul propus de USAF pentru anul fiscal (FY) 2024 include aproape 50 de milioane de dolari pentru a începe un program numit Proiectul Venom (Viper Experimentation and Next-gen Operations Model), prin care să se experimenteze și perfecționeze software-ul autonom încărcat pe șase avioane F-16, potrivit publicației americane Defense News.

USAF intenționează să dezvolte o flotă de cel puțin 1.000 de CCA, care să folosească capabilități autonome pentru a zbura împreună cu viitorul avion de luptă NGAD (Next-Generation Air Dominance) și cu aeronavele de generația a cincea F-35. CCA-urile vor transporta rachete sau alte arme, vor putea efectua operațiuni de război electronic sau vor zbura înaintea altor aeronave, astfel încât senzorii lor să poată oferi informații, supraveghere și recunoaștere. Iar pentru a ne face o idee despre cât de capabile vor fi aceste CCA, reamintim că secretarul Forțelor Aeriene, Frank Kendall, a declarat, în martie 2022, că se fac eforturi ca un CCA să nu depășească jumătate din prețul unui NGAD - estimat atunci tot de Kendall la câteva sute de milioane de dolari.

Dar înainte ca Forțele Aeriene să poată zbura cu CCA în luptă, aviatorii trebuie să fie încrezători că software-ul autonom, care operează dronele, va funcționa corect, a declarat, pe 27 martie, generalul de brigadă Dale White, ofițerul executiv al USAF responsabil de programul avioane de luptă și avioane avansate, în cadrul unui forum online găzduit de Institutul Mitchell pentru Studii Aerospațiale.

Într-un interviu din ianuarie acordat revistei interne Airman Magazine a USAF, cercetătorul șef al Forțelor Aeriene, Victoria Coleman, a numit Proiectul Venom „o punte între un set complet autonom de capabilități și un set complet uman de capabilități, care este punctul în care ne aflăm astăzi”.

În cadrul Proiectului Venom, Forțele Aeriene intenționează să adauge cod (electronică și software specifice – nota autorului) pentru autonomie la șase avioane F-16. Piloții umani vor fi la bordul aeronavelor, dar vor permite software-ului să preia controlul pentru a determina dacă funcționează și oferă beneficiile așteptate, a spus Coleman.

„Mașinile care se conduc singure nu au trecut de la complet manuale la complet automatizate”, a spus Coleman. „Tesla [vehiculele] și celelalte vehicule electrice, au călătorit milioane sau miliarde de mile, unde au învățat și și-au dat seama cum să interacționeze cu un operator uman și să facă acest lucru în siguranță. Forțele Aeriene nu pot sări peste această parte.”

Documentele bugetare justificative publicate de Forțele Aeriene spun că Proiectul Venom va permite serviciului să testeze noi capacități de aeronave autonome pentru programul CCA, păstrând în același timp un om în cabină pentru a reduce riscul.

Cea mai mare parte a cererii din FY24 a Forțelor Aeriene pentru Proiectul Venom, adică 47,4 milioane de dolari, va merge către eforturile de cercetare și dezvoltare, cu încă 2,5 milioane de dolari pentru sprijin de achiziții.

Forțele aeriene au declarat pentru Defense News că nu a luat o decizie finală asupra bazei și organizației care va găzdui Proiectul Venom. Cu toate acestea, bugetul solicită 118 posturi de personal pentru a sprijini Proiectul Venom la baza Eglin Air Force din Florida.

Forțele Aeriene intenționează, de asemenea, să cheltuiască între 17 și 19 milioane de dolari pe an pentru program din FY25 până FY28. Asta înseamnă că Proiectul Venom ar costa aproximativ 120 de milioane de dolari în următorii cinci ani.

 

Programe înrudite cu Venom: drona pilotată de programul Skyborg și un avion F-16 deja în teste

La evenimentul găzduit de Institutul Mitchell, generalul-maior Evan Dertien, șeful Centrului de testare al Forțelor Aeriene, a declarat că programul Venom nu este menit să reinventeze ceea ce există, ci mai degrabă să se bazeze pe eforturi similare, cum ar fi Skyborg (o aeronavă fără pilot condusă de inteligență artificială) și X-62A VISTA. Acesta din urmă, care înseamnă Variable In-flight Simulator Aircraft, este un avion F-16 puternic adaptat la baza aeriană Edwards din California, pe care Laboratorul de Cercetare al Forțelor Aeriene îl folosește pentru a testa software-ul autonom.

Rezultatele de la Venom ar putea fi reintroduse în alte programe, cum ar fi sistemul de autonomie din proiectul VISTA, a spus Dertien. VISTA a fost util pentru dezvoltarea capabiltăților autonome, dar aeronava nu are o mulțime de senzori, însă F-16 folosite în programul Venom vor veni cu un radar activ cu scanare electronică, sisteme de avertizare electronică și alte capabilități de detectare care pot extinde viziunea software-ului autonom pentru a-l ajuta să ia decizii, a adăugat Dertien.

Generalii au spus că scopul final al Forțelor Aeriene este de a avea un nucleu al sistemului de autonomie pe care să îl poată utiliza pentru aeronavele sale, în loc să investească în mai multe programe de achiziție pentru autonomia diferitelor platforme.

„Nu vom recrea roata de fiecare dată când mergem pe o platformă diferită sau dacă evoluăm într-o platformă diferită”, a declarat și generalul White. „Autonomia va fi ceva care va fi repetat continuu [de-a lungul] timpului. VISTA și Venom sunt ambele importante pentru dezvoltarea acestui algoritm și pentru a ne duce la nivelul următor.”

În paralel cu lucrul la sistemul de autonomie, Forțele Aeriene americane vor dezvolta și noile tactici și proceduri de operare a echipelor mixte om-mașină, deoarece se preconizează că unele versiuni de drone CCA vor fi dezvoltate destul de rapid și vor lucra cu F-35.

Forțele Aeriene nu intenționează să aștepte până când toate elementele NGAD (aeronava pilotată și dronele CCA) sunt terminate, înainte de a le lansa în operații, potrivit generalului-maior Scott Jobe, director de planuri, programe și cerințe la Air Combat Command. Asta ar putea însemna punerea CCA-urilor alături de aeronave existente, cum ar fi F-35, chiar dacă NGAD nu este gata.

„Nu vom face acest lucru într-un [mod] în care totul va ieși într-un pachet mare, ca un cadou de Crăciun pe care îl deschideți în ziua de Crăciun”, a spus Jobe în timpul evenimentului think tank-ului. „Acest lucru se va desfășura și se va integra cu flota noastră existentă și cu forțele pe care le avem – atât în Forțele Aeriene cât și în Marină.”

Bugetul propune 69 de milioane de dolari pentru a crea o echipă operațională mixtă formată din  aeronave pilotate și CCA. Coleman a spus în interviul din ianuarie că această echipă va începe să dezvolte tactici și proceduri pentru a încorpora CCA într-o escadrilă. Aceasta include înțelegerea modului în care capabilitățile CCA ar ajuta la misiuni și cum s-ar antrena escadrilele pentru a utiliza CCA-urile în timpul operațiunilor.

„Vă pot garanta că o escadrilă care este jumătate om, jumătate mașină va arăta foarte diferit de cea pe care o avem astăzi”, a spus Coleman.

Forțele Aeriene aduc deja „experții potriviți ... tinerii noștri căpitani și maiori” în efortul de a ajuta la identificarea modului în care CCA-urile vor funcționa alături de aeronave pilotate a declarat și Dertien.

Potrivit documentelor bugetare, Forțele Aeriene intenționează să cheltuiască 44,5 milioane de dolari pe unitatea de operațiuni experimentale în 2025, iar apoi între 56 și 58 de milioane de dolari pe an până în 2028.

Comentariul autorului:

Încet, încet, vălul de secrete care învăluie proiectul NGAD se ridică. Experimentarea sistemului de autonomie pe un avion de luptă F-16, precum și pe drone mai mici de genul XQ-58 Valkyrie folosite în programul Skyborg, indică până acum posibilitatea ca familia NGAD să fie formată din cel puțin trei membri.

Primul este cu siguranță aeronava propriu-zisă pilotată uman, iar ceilalți doi ar putea fi drone fără pilot din categoria CCA. Una dintre aceste CCA ar putea fi ușoară putând lua la bord până la 1.000 kg de rachete dirijate/bombe, iar cealaltă ar urma să fie de talie mare, putând transporta până la 7.000 – 8.000 kg de muniție, cum este cazul aeronavei F-16. Desigur, CCA-urile vor fi construite în tehnologie stealth, dar nu se exclude ca noile versiuni de F-16 să fie dezvoltate astfel încât să poată fi întrebuințate la nevoie ca CCA.

Astfel, avionul F-16 conceput în anii 1970, dar adaptat permanent noilor tehnologii, devine un punct nodal unic în istoria aviației militare mondiale. F-16 a determinat multe companii producătoare de aeronave militare să proiecteze ceva cel puțin la fel de bun ca el, iar acum servește și ca model pentru dezvoltarea primelor CCA de capacitate mare.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Doar trei avioane Mirage 2000-5 primeşte Ucraina din Franța în primul lot: De ce atât de puține și care este problema principală?
Anunț surpriză al unei țări importante din Europa: 200 de piloți ucraineni au fost instruți deja și așteaptă să lupte pe avioane F-16
Niciun avion IAR-99SM livrat: La Craiova întârzierile continuă, nu s-au terminat testele de tragere. Programul de pregătire pentru piloții de F-16, dat peste cap
Bombardiere rusești Tu-95MS au zburat deasupra Mării Japoniei pe fondul tensiunilor din Peninsula Coreea. Nordul a trimis mii de soldați să lupte împotriva Ucrainei
FA-50 a fost prezentat în România: Trei direcții de colaborare pentru avionul multirol. După retragerea F-16 noile FA-50 ar putea zbura alături de F-35 românești?
Deși are doar 14 Gripen în dotare, Ungaria reușește să se implice în modernizarea avioanelor de luptă suedeze
Noi detalii dezvăluite despre Tempest, viitorul avion de generația a 6-a euro-asiatic. Designul a fost modificat față de configurația anterioară cu „aripă lambda”
Nu e Rafale, dar e Mirage 2000: Ucrainenii vor lupta și cu avioane franceze. A fost anunțat și momentul livrării primului Mirage 2000
Imaginile unui avion rusesc Su-57 cu rachete amplasate în exteriorul aeronavei provoacă discuții aprinse. Experții spun că totul este „ilogic”
Turcia a demarat „operațiunea Eurofighter”. În speranța că Germania va debloca achiziția de avioane Eurofighter, Erdogan îl numește pe Scholz „dragul meu prieten”
Aerodromuri rusești sunt în vizorul aviației ucrainene: Ucraina poate utiliza avioanele F-16 şi dincolo de graniţele sale
Ţintă aeriană de mici dimensiuni, identificată într-o zonă aflată în largul Mării Negre: Aeronavele F-16 ale Forțelor Aeriene Române au monitorizat perimetrul
Germania a mobilizat avioane de vânătoare pentru a intercepta un avion rusesc de recunoaștere: Acesta este cel mai recent incident aerian între un stat membru NATO și forțele aeriene ruse
F-16 pentru Ucraina, dar cu țârâita. Pentru că SUA schimbă din mers strategia pregătirii pilotilor ucraineni, inclusiv în România
Franța nu va putea oferi Ucrainei tot ajutorul militar promis: Avioanele Rafale nu sunt incluse în noul pachet de asistență
Ciudatul caz al dronei ruse S-70 doborâtă intenționat de un Su-57 rus. Serviciul britanic de infromații numește motivul doborârii UAV-ului
Turcia își ia revanșa în fața F-35? Țara care ar achiziționa un număr uriaș de avioane tucești Kaan, echivalentul unei victorii pe piață în fața F-35
Ungaria nucleară? Un scenariu greu de crezut, dar SUA modernizează infrastructura în Kecskemet unde avioane cu capacități nucleare ar putea ajunge
Taiwanul nu se lasă intimidat de manevrele militare ale Chinei: Un avion F-16 a fixat ţinta pe un J-15 chinezesc (Foto/Video)
Legendarul Black Hawk, așa cum nu l-ați mai văzut. Americanii implementează sistemul Matrix iar elicopterele vor zbura singure
NATO arată Rusiei ce ar însemna un război nuclear cu Alianța. Zeci de avioane, inclusiv F-35 și bombardiere B-52, fac o demonstrație nucleară de forță
România și obsesia pentru F-16, din nou pe radarul Rusiei. „Dovada” că F-16 ucrainene fac „demonstrații de forță din România”
Ipoteza doborârii avionului rusesc Su-34 de către un F-16, demontată chiar de ucraineni: ”Avem F-16 cu capacități reduse”
SAMP/T a testat o nouă rachetă contra Kinjalului hipersonic. Avionul ”invizibil” Su-57 ar putea fi una dintre țintele rachetei Aster 30 B1NT?
Cu ce avion rus e comparat Mirage 2000 și trei motive pentru care rușii nu sunt îngrijorați că Ucraina va primi avioane franceze
Greu la deal fără componente occidentale: În 2024, Rusia a produs mai puține avioane Su-57 decât în anii precedenți
Rusia a dislocat din nou în Belarus avioane MiG-31K purtătoare de rachete hipersonice Kinjal, după o pauză de un an și jumătate
Armata rusă se laudă că a mai primit un lot de bombardiere Su-34. Câte bombardiere de acest tip mai dețin Forțele Aeriene ruse
Franța vine tare din urmă: Noul tandem de luptă între o dronă stealth ce va zbura cu avioanele Rafale în versiunea F5 țintește superioritatea tehnologică franceză
Extinderea războiului, șansa Turciei pentru trei de „da” și Eurofighter? Țara care a trântit ușa în nas Turciei e pe cale să se răzgândească

Ştiri Recomandate

Cu un ochi la vecinul său mai mare, Grecia vrea să aibă propriul „Iron Dome”, cu ajutorul Israelului
Putin plusează: Occidentul nu are tehnologie împotriva Oreshnik / Ucraina negociază un sistem capabil să intercepteze rachete balistice cu rază medie
Trump s-a întâlnit cu secretarul general al NATO
Victorii-record ”la hectar”: Comandanții ruși inventează succese pe front. Minciuna a ieșit la iveală atunci când superiorii au vrut să viziteze teritoriul cucerit
Navă chineză cu căpitan rus. Coincidență sau nu, cargoul ”YI PENG 3” a trecut fix prin zona unde au fost secționate cablurile din Marea Baltică
Rachete Neptun, drone și alte tipuri de muniție? Ucraina face un apel inclusiv către România pentru investiții comune în industria de apărare
SUA pregătesc schimbări importante în strategia nucleară și se concentrează pe descurajarea simultană a mai multor adversari
Americanii simulează apărarea României cu sisteme cu rază scurtă de acțiune (Foto/Video). Col. Ruff: Le spunem ferm românilor: SUA sunt aici pentru a apăra România
F-35 va fi de neoprit. SUA livrează prima rachetă SiAW aer-sol de ultimă generație. Detalii și datele tehnice ale SiAW, ce vor fi integrate pe F-35
Rușii au lovit de fapt cu o rachetă balistică Kedr nu cu una hipersonică. Ucrainenii confirmă că racheta a atins viteza de 11 Mach și a lovit ținta la 15 minute de la lansare
Polonia spune că riscul unui război mondial generat de agresiunea Rusiei este real și „simte cum întunericul se apropie”
F-20 primește titlul de „cel mai performant avion de luptă care nu a mai fost construit vreodată”. Cine și de ce au pus cruce în SUA pe F-20 Tigershark
Medierea din Golf pentru reconcilierea dintre Maroc și Iran irită Algeria
”Expansiune nucleară fără precedent”. China va deține peste 1.000 de focoase nucleare până în 2030 (Oficial al Pentagonului)
Austria a ridicat veto-ul. Guvernul confirmă: România va adera deplin la Spațiul Schengen începând cu 1 ianuarie 2025
România în Schengen. Mesajul Președintei von der Leyen: Rezultat pozitiv astăzi, la Budapesta, urmează votul oficial în Consiliul de miniștri UE
Rusia a folosit o rachetă IRBM în Ucraina, confirmă și Pentagonul. ”Oreshnik” este bazată pe RS-26 Rubizh, iar costul unei unități este de zeci de milioane de dolari
Războiul din umbră. China, Japonia și cele două Corei se războiesc de la distanță în conflictul din Ucraina
Efectul Storm Shadow: Un ofițer superior nord-coreean a fost rănit într-un atac de zilele trecute, efectuat pe teritoriul Rusiei
Nu există asemănare între Israel și Hamas, Biden a respins mandatul de arestare al CPI pentru Netanyahu
Grecia ar putea alege sistemul franco-italian SAMP/T de apărare aeriană
Vladimir Putin: Războiul din Ucraina a devenit un conflict global
Marea Britanie este pregătită să lupte împotriva Rusiei dacă aceasta invadează o țară est-europeană membră NATO
Ucraina transmite un mesaj puternic de la tribuna Congresului SUA: Niciun acord cu Rusia în schimbul cedării unor teritorii
„Basarabia, bază militară”. Rusia „vede” avioane F-16 și în Moldova și amenință susținând că are informații despre dislocări de armament peste Prut
Zelenski nu cedează teritorii, dar în privința Crimeei admite că nu poate fi recuperată doar cu forță militară: Ucraina nu-și permite să piardă zeci de mii de oameni în Crimeea
Avioanele F-16 ale României vor executa zboruri la înălţimi mici pe întreg teritoriul țării. Apel către populație pentru a evita îngrijorările
Câte rachete arată estimările că are Rusia azi în stoc? De la Iskander la Kalibr sau hipersonice Kinjal se anunță o iarnă grea pentru Ucraina
Curtea Penală Internațională a emis mandate de arestare pentru Netanyahu și Yoav Gallant, fostul ministru al Apărării. SUA reacționează imediat
Ungaria își va desfășura sistemele antiaeriene (probabil NASAMS) lângă granița cu Ucraina, a anunțat ministrul apărării
Rusia a simulat astăzi un atac nuclear asupra Ucrainei. Ce rachetă ar fi putut folosi Armata rusă
România a semnat contractul pentru achiziția celor 32 de avioane F-35. Forțele Aeriene Române vor consolida semnificativ capacitățile de descurajare ale NATO
pixel