Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
SUA duc F-16, la următorul nivel pentru dezvoltarea dronelor de luptă. F-16 va zbura în mod autonom
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Avionul de luptă F-16, după ce a devenit cel mai important punct de referință la nivel mondial în evoluția aeronavelor tactice multirol, urmează să fie folosit și pentru dezvoltarea dronelor de luptă de generație următoare.
Avioane de luptă F-16 ale Forțelor Aeriene ale SUA.
Avioane de luptă F-16 ale Forțelor Aeriene ale SUA.

Forțelor Aeriene americane (USAF) vor experimenta pe aeronave de vânătoare F-16 tehnologia zborului autonom al unei formații de avioane de luptă colaborative fără pilot (CCA).

Bugetul propus de USAF pentru anul fiscal (FY) 2024 include aproape 50 de milioane de dolari pentru a începe un program numit Proiectul Venom (Viper Experimentation and Next-gen Operations Model), prin care să se experimenteze și perfecționeze software-ul autonom încărcat pe șase avioane F-16, potrivit publicației americane Defense News.

USAF intenționează să dezvolte o flotă de cel puțin 1.000 de CCA, care să folosească capabilități autonome pentru a zbura împreună cu viitorul avion de luptă NGAD (Next-Generation Air Dominance) și cu aeronavele de generația a cincea F-35. CCA-urile vor transporta rachete sau alte arme, vor putea efectua operațiuni de război electronic sau vor zbura înaintea altor aeronave, astfel încât senzorii lor să poată oferi informații, supraveghere și recunoaștere. Iar pentru a ne face o idee despre cât de capabile vor fi aceste CCA, reamintim că secretarul Forțelor Aeriene, Frank Kendall, a declarat, în martie 2022, că se fac eforturi ca un CCA să nu depășească jumătate din prețul unui NGAD - estimat atunci tot de Kendall la câteva sute de milioane de dolari.

Dar înainte ca Forțele Aeriene să poată zbura cu CCA în luptă, aviatorii trebuie să fie încrezători că software-ul autonom, care operează dronele, va funcționa corect, a declarat, pe 27 martie, generalul de brigadă Dale White, ofițerul executiv al USAF responsabil de programul avioane de luptă și avioane avansate, în cadrul unui forum online găzduit de Institutul Mitchell pentru Studii Aerospațiale.

Într-un interviu din ianuarie acordat revistei interne Airman Magazine a USAF, cercetătorul șef al Forțelor Aeriene, Victoria Coleman, a numit Proiectul Venom „o punte între un set complet autonom de capabilități și un set complet uman de capabilități, care este punctul în care ne aflăm astăzi”.

În cadrul Proiectului Venom, Forțele Aeriene intenționează să adauge cod (electronică și software specifice – nota autorului) pentru autonomie la șase avioane F-16. Piloții umani vor fi la bordul aeronavelor, dar vor permite software-ului să preia controlul pentru a determina dacă funcționează și oferă beneficiile așteptate, a spus Coleman.

„Mașinile care se conduc singure nu au trecut de la complet manuale la complet automatizate”, a spus Coleman. „Tesla [vehiculele] și celelalte vehicule electrice, au călătorit milioane sau miliarde de mile, unde au învățat și și-au dat seama cum să interacționeze cu un operator uman și să facă acest lucru în siguranță. Forțele Aeriene nu pot sări peste această parte.”

Documentele bugetare justificative publicate de Forțele Aeriene spun că Proiectul Venom va permite serviciului să testeze noi capacități de aeronave autonome pentru programul CCA, păstrând în același timp un om în cabină pentru a reduce riscul.

Cea mai mare parte a cererii din FY24 a Forțelor Aeriene pentru Proiectul Venom, adică 47,4 milioane de dolari, va merge către eforturile de cercetare și dezvoltare, cu încă 2,5 milioane de dolari pentru sprijin de achiziții.

Forțele aeriene au declarat pentru Defense News că nu a luat o decizie finală asupra bazei și organizației care va găzdui Proiectul Venom. Cu toate acestea, bugetul solicită 118 posturi de personal pentru a sprijini Proiectul Venom la baza Eglin Air Force din Florida.

Forțele Aeriene intenționează, de asemenea, să cheltuiască între 17 și 19 milioane de dolari pe an pentru program din FY25 până FY28. Asta înseamnă că Proiectul Venom ar costa aproximativ 120 de milioane de dolari în următorii cinci ani.

 

Programe înrudite cu Venom: drona pilotată de programul Skyborg și un avion F-16 deja în teste

La evenimentul găzduit de Institutul Mitchell, generalul-maior Evan Dertien, șeful Centrului de testare al Forțelor Aeriene, a declarat că programul Venom nu este menit să reinventeze ceea ce există, ci mai degrabă să se bazeze pe eforturi similare, cum ar fi Skyborg (o aeronavă fără pilot condusă de inteligență artificială) și X-62A VISTA. Acesta din urmă, care înseamnă Variable In-flight Simulator Aircraft, este un avion F-16 puternic adaptat la baza aeriană Edwards din California, pe care Laboratorul de Cercetare al Forțelor Aeriene îl folosește pentru a testa software-ul autonom.

Rezultatele de la Venom ar putea fi reintroduse în alte programe, cum ar fi sistemul de autonomie din proiectul VISTA, a spus Dertien. VISTA a fost util pentru dezvoltarea capabiltăților autonome, dar aeronava nu are o mulțime de senzori, însă F-16 folosite în programul Venom vor veni cu un radar activ cu scanare electronică, sisteme de avertizare electronică și alte capabilități de detectare care pot extinde viziunea software-ului autonom pentru a-l ajuta să ia decizii, a adăugat Dertien.

Generalii au spus că scopul final al Forțelor Aeriene este de a avea un nucleu al sistemului de autonomie pe care să îl poată utiliza pentru aeronavele sale, în loc să investească în mai multe programe de achiziție pentru autonomia diferitelor platforme.

„Nu vom recrea roata de fiecare dată când mergem pe o platformă diferită sau dacă evoluăm într-o platformă diferită”, a declarat și generalul White. „Autonomia va fi ceva care va fi repetat continuu [de-a lungul] timpului. VISTA și Venom sunt ambele importante pentru dezvoltarea acestui algoritm și pentru a ne duce la nivelul următor.”

În paralel cu lucrul la sistemul de autonomie, Forțele Aeriene americane vor dezvolta și noile tactici și proceduri de operare a echipelor mixte om-mașină, deoarece se preconizează că unele versiuni de drone CCA vor fi dezvoltate destul de rapid și vor lucra cu F-35.

Forțele Aeriene nu intenționează să aștepte până când toate elementele NGAD (aeronava pilotată și dronele CCA) sunt terminate, înainte de a le lansa în operații, potrivit generalului-maior Scott Jobe, director de planuri, programe și cerințe la Air Combat Command. Asta ar putea însemna punerea CCA-urilor alături de aeronave existente, cum ar fi F-35, chiar dacă NGAD nu este gata.

„Nu vom face acest lucru într-un [mod] în care totul va ieși într-un pachet mare, ca un cadou de Crăciun pe care îl deschideți în ziua de Crăciun”, a spus Jobe în timpul evenimentului think tank-ului. „Acest lucru se va desfășura și se va integra cu flota noastră existentă și cu forțele pe care le avem – atât în Forțele Aeriene cât și în Marină.”

Bugetul propune 69 de milioane de dolari pentru a crea o echipă operațională mixtă formată din  aeronave pilotate și CCA. Coleman a spus în interviul din ianuarie că această echipă va începe să dezvolte tactici și proceduri pentru a încorpora CCA într-o escadrilă. Aceasta include înțelegerea modului în care capabilitățile CCA ar ajuta la misiuni și cum s-ar antrena escadrilele pentru a utiliza CCA-urile în timpul operațiunilor.

„Vă pot garanta că o escadrilă care este jumătate om, jumătate mașină va arăta foarte diferit de cea pe care o avem astăzi”, a spus Coleman.

Forțele Aeriene aduc deja „experții potriviți ... tinerii noștri căpitani și maiori” în efortul de a ajuta la identificarea modului în care CCA-urile vor funcționa alături de aeronave pilotate a declarat și Dertien.

Potrivit documentelor bugetare, Forțele Aeriene intenționează să cheltuiască 44,5 milioane de dolari pe unitatea de operațiuni experimentale în 2025, iar apoi între 56 și 58 de milioane de dolari pe an până în 2028.

Comentariul autorului:

Încet, încet, vălul de secrete care învăluie proiectul NGAD se ridică. Experimentarea sistemului de autonomie pe un avion de luptă F-16, precum și pe drone mai mici de genul XQ-58 Valkyrie folosite în programul Skyborg, indică până acum posibilitatea ca familia NGAD să fie formată din cel puțin trei membri.

Primul este cu siguranță aeronava propriu-zisă pilotată uman, iar ceilalți doi ar putea fi drone fără pilot din categoria CCA. Una dintre aceste CCA ar putea fi ușoară putând lua la bord până la 1.000 kg de rachete dirijate/bombe, iar cealaltă ar urma să fie de talie mare, putând transporta până la 7.000 – 8.000 kg de muniție, cum este cazul aeronavei F-16. Desigur, CCA-urile vor fi construite în tehnologie stealth, dar nu se exclude ca noile versiuni de F-16 să fie dezvoltate astfel încât să poată fi întrebuințate la nevoie ca CCA.

Astfel, avionul F-16 conceput în anii 1970, dar adaptat permanent noilor tehnologii, devine un punct nodal unic în istoria aviației militare mondiale. F-16 a determinat multe companii producătoare de aeronave militare să proiecteze ceva cel puțin la fel de bun ca el, iar acum servește și ca model pentru dezvoltarea primelor CCA de capacitate mare.

 


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

DC Media Group Audience
Avioane de vânătoare germane interceptează un avion rusesc deasupra Mării Baltice
Un nou zbor în SUA efectuat de B-21 Raider (Video). Primul bombardier de generația a 6-a construit vreodată confirmă dominația americană în aviația militară
De ce îi deranjează atât de tare pe ruși baza de la Kogălniceanu. Legendara Divizie 82 Aeropurtată americană e în România, gata să intervină
Serbia vrea armament francez, nu rusesc. Belgradul confirmă intenția de a achiziționa avioane franceze Rafale. Vecinii noștri au deja în dotare și H125M franceze
Rușii nu pot vinde Su-35 din cauza SUA în ciuda promovării intense a avioanelor în război. Lista țărilor care spun „nu” Su-35 e tot mai lungă
Britanicii încep misiunea în România. Șase Eurofighter britanice vor apăra cerul României alături de F-16 românești
”Rezultatele sunt impresionante”. Cel puțin șase avioane rusești au fost distruse și opt au fost grav avariate în atacul asupra aerodromului Morozovsk (surse)
Se deblochează și muniția pentru viitoarele F-16 ale Ucrainei. Undă verde pentru rachete ghidate aer-sol
Grecia va cumpăra 35 de elicoptere americane UH-60M Black Hawk
Ucrainenii inovează din nou: Avionul ultraușor Aeroprakt A-22, folosit ca „rachetă de croazieră lentă” în atacul asupra fabricii de drone Shahed
Coreea de Nord a testat racheta hipersonică Hwasong-16B. O demonstrație a „superiorității absolute”, se laudă Kim
SUA și Japonia pregătesc terenul pentru viitorii piloți de F-35 și chiar de generația a 6-a. Proiectul noului T-7 supersonic de antrenament ar putea include și Japonia
Piloții ucraineni zboară deja cu F-16. Etapele finale de instrucție se desfășoară în două state NATO, dar nu și la Centrul de pregătire din România
Mai țineți minte MiG-41? Apar noi detalii despre armamentul viitorul avion de generația a 6-a al Rusiei care va „depăși limitele ingineriei aviatice”
Nu este o ironie. F-35 Lightning (Fulger) II a avut probleme cu protecția la fulgere. Restricțiile au vizat ani de zile toată gama F-35A
Expert militar ucrainean: Puterea bombei rusești de aviație de tip FAB-3000 este comparabilă cu cea a armelor nucleare tactice
Rusia se teme de F-16 și a început deja „vânătoarea de F-16” în Ucraina. Pentru prima dată F-ul contestă serios superioritatea aeriană rusă
În încercarea disperată de a face faţă provocărilor frontului din Ucraina, ruşii ataca oraşele ucrainene cu bombe ghidate UMPB D-30 SN
Oaspete neașteptat la Baza Aeriană Sigonella din Italia: O dronă americană de cercetare MQ-4C Triton a fost dislocată pentru prima dată în zona Mării Mediterane
Sfârșitul unei ere: Avioanele F-16 olandeze efectuează ultima misiune şi predau ştafeta către F-35
Rușii au modificat rachetele Kh-101 cu care lovesc Ucraina. A fost redusă raza de acțiune, dar a crescut puterea de foc
Drona rusă de joi a ajuns până aproape de Brăila. La 7 luni de la prima dronă căzută în Deltă, România încă nu are o lege nouă privind combaterea dronelor
Suedia ia în considerare furnizarea de avioane de luptă Gripen către Ucraina
Rușii au lovit din nou ținte ucrainene de la Harkiv la Lviv. Au fost vizate mai multe obiective energetice de pe întreg teritoriul Ucrainei
O dronă militară s-ar fi prăbuşit într-o zonă izolată din Insula Mare a Brăilei (Video): Primele imagini cu craterul format de prăbușirea dronei
Danemarca vinde 24 de avioane F-16 Argentinei. Experții sunt indignați de situație, în timp ce Putin promite să "distrugă" avioanele F-16 ucrainene
Nici vorbă de retragere. SUA au planuri mari cu F-22: Rază de acțiune mai mare la viteze supersonice și noile rachete AIM-260 de ultimă generație
Rusia amână din nou livrarea sistemelor S-400 către India. Cauza: Operațiunea militară specială de 3 zile se află în cea de-a 764-a zi
Su-35, cel mai promovat avion rus sau Su-27? Cert e că un avion rus „pierde lupta” cu forța gravitațională” (Video). Posibil doborât chiar de ruși
Noul ajutor militar pentru Kiev sporește paradoxul nemțesc: Deși a transferat Ucrainei arme cât toată Uniunea Europeană, Berlinul încă se teme de subiectul Taurus

Ştiri Recomandate

Ucraina nu mai este în război cu Rusia, ci cu o alianță de regimuri autocratice. O nouă ofensivă rusă ar putea fi fatală pentru ucraineni
Geoană: Rusia a lansat un război hibrid total împotriva noastră. Nu va rata nicio secundă ocazia de a schimba direcția României
Bombardiere strategice rusești de tip Tu-95MS au zburat în apropiere de Alaska. NORAD a confirmat detectarea și escortarea aeronavelor
Dinamica războiului din Ucraina | Șeful Forțelor Terestre Ucrainene vorbeşte despre noile tactici de luptă: Dronele au devenit dominante pe câmpul de luptă, deoarece sunt mai letale decât artileria
Reprezentantul spionajul militar ucrainean (GUR), generalul Skibitskîi: Ucraina nu va putea învinge Rusia pe câmpul de luptă, chiar dacă trupele ucrainene ar ajunge la frontierele din 1991
Ucrainenii pot utiliza armamentul furnizat de britanici după bunul plac: Rusia a atacat Ucraina, așa că Ucraina are tot dreptul să riposteze împotriva acesteia
Teama lui Putin față de Occident îl obligă să cheltuiască sume record pe înarmare: Rusia a plătit un preț uriaș pentru războiul din Ucraina, dar este pregătită să plătească și mai mult
UE și NATO denunță atacurile cibernetice ale Rusiei asupra Germaniei și Cehiei
Ce se întâmplă cu Luftwaffe? Germania va retrage 90 de avioane Tornado până în 2030, dar nemții nu au niciun plan după
Avioanele F-35 împânzesc Europa iar F-35 românești vor participa activ la apărarea ei. Pilot F-35: Aș zbura cu încredere într-un război precum cel din Ucraina
China provoacă Taiwanul: 26 de avioane de luptă și 5 nave chineze au fost detectate în jurul insulei
Dronele ucrainene fac ravagii pe tronsonul de cale ferată Moscova – Kursk: au fost lovite mai multe substații electrice
După modelul Bahmut și Avdiivka, rușii au transformat orașul Chasiv Yar într-o ruină. Imagini filmate cu dronele confirmă acest lucru (Video)
Înalt oficial american: Războiului purtat de Rusia împotriva Ucrainei, puțin probabil să se încheie în viitorul apropiat
Over 2,000 Romanian soldiers take part in Swift Response 24. The exercise will showcase the largest air assault operation conducted in Europe after WWII
Noul IFV Bradley M2A4E1 al U.S. Army dispune pentru prima dată de sistemul de protecție activă Iron Fist
State NATO se arată „profund îngrijorate de activitățile rău intenționate” ale Rusiei pe teritoriul Alianței
Generalul Ben Hodges: SUA și Germania trebuie să spună în sfârșit: Trebuie să ajutăm Ucraina să câștige, indiferent de costuri
Trupe occidentale în Ucraina? Macron: Dacă Ucraina ne-o cere iar frontul se prăbușește. Nu exclud nimic, ne confruntăm cu un inamic care nu exclude nimic
Rusia bruiază semnalele GPS în regiunea baltică și pe câmpul de luptă din Ucraina. Experții consideră că în ambele cazuri este vorba de război
Ce știm despre Tunetul românesc. Versiunea obuzierelor K9 pe care o va avea România va dispune de cele mai moderne specificații tehnice
Când vor ajunge primele F-16 în Ucraina? Ucraina răspunde ironic, nemulţumită fiind de atâtea promisiuni și amânări
Mutări pe front: De ce transferă rușii din Sud părți ale Diviziei 76 Desant-Asalt pe frontul de Est
Ucrainenii au publicat stocul mare de rachete rusești, de la Onyks sau Kalibr, la hipersonice Zircon. Cu toate acestea, nicio navă de luptă nu e în largul Mării Negre sau Azov
Manta Ray, atât de impunătoare (Foto). SUA au testat cu succes sub apă noua dronă maritimă de ultimă generație
Rachetele americane ATACMS „vizitează” tot mai des obiective din Crimeea. Rușii se tem că Ucraina pregătește terenul pentru „operațiunea Podul Crimeei”
Rusia a folosit arme chimice în Ucraina și nu a fost doar un incident izolat
Fujian e pe mare. Celui mai nou portavion al Chinei îi vor fi testate sistemele de propulsie și sistemele electrice
Varşovia, cerere oficială la Washington pentru ca armele nucleare americane să fie depozitate și în Polonia: Programul Nuclear Sharing ar trebui să fie extins și la țările din flancul estic al NATO
Serviciile secrete britanice indică numele unor înalți oficiali ruși care ar putea fi afectați de arestarea adjunctului ministrului rus al apărării
Lansarea rachetelor AGM-88 HARM de pe avioanele ucrainene MiG-29 și Su-27 se face şi cu ajutorul unui iPad (Foto/Video)
Armata israeliană renunță treptat la bateriile Patriot PAC 2 în favoarea unor sisteme de apărare moderne
pixel