Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
F-22, considerat de mulți cel mai performant avion de luptă, e de acum și mai letal. SUA testează tehnologii de generația a 6-a pe Raptor
Industrie de apărare
Data publicării:
Forțele Aeriene americane testează cu succes pe avionul F-22 o tehnologie care este destinată sistemului de generația a șasea NGAD (Next Generation Air Dominance). Este vorba despre o serie de sisteme secrete de senzori care vor crește utilitatea aeronavei și ar putea astfel duce la prelungire duratei sale de viață.
F-22, sursă foto: US Air Force
F-22, sursă foto: US Air Force

„Echipa F-22 lucrează foarte mult la executarea unei foi de parcurs de modernizare a senzorilor avansați, conectivitate, arme și alte capabilități”, a declarat generalul de brigadă Jason D. Voorheis – ofițer executiv al programului ”avioane avansate și de luptă”, în iulie, la o conferință privind ciclul de viață al tehnicii militare.

 „Echipa Raptor a efectuat recent șase teste de zbor pentru a verifica senzori avansați”, a spus Voorheis, iar serviciul intenționează să facă un efort rapid de prototipare pentru a-i aduce pe avion, a spus el. „Executăm acest lucru cu succes și asta va duce la... o implementare rapidă în viitorul apropiat”, a declarat Voorheis, citat de publicația Air&Space Forces.

Oficialii serviciului au precizat că, de anul trecut se testează pe F-22 sisteme avansate de căutare și urmărire în infraroșu (IRST), care pot include și alți senzori. Noile sisteme IRST vor extinde capacitatea F-22 de a detecta aeronave stealth.

 

F-22 ar fi trebuit retras în jurul 2030, dar acum se pregătește pentru anii 2040

 

2. F-22 Rapto... (f-22-lockheed-martin_24487800.jpeg)

F-22 Raptor, photo source: Lockheed Martin

După ce în urmă cu câțiva ani liderii Forțelor Aeriene au spus că F-22 se va retrage, probabil, în jurul anului 2030, în ultimele luni oficialii au renunțat brusc la această idee, Voorheis precizând chiar că  „din perspectiva apusului avionului F-22, nu am o dată pentru el."

„Ceea ce pot să vă spun este că suntem extrem de concentrați pe modernizare pentru a susține, atâta timp cât este necesar, acea capabilitate de luptă care asigură superioritatea aeriană într-un mediu extrem de contestat”, a adăugat el.

Aceasta este o schimbare notabilă față de 2021, când șeful de stat major, generalul Charles  Brown, și-a dezvăluit planul său pentru avioanele de luptă „4+1” care prevedea ca F-22 să fie înlocuit de NGAD în jurul anului 2030, păstrând în același timp F- 35, F-15E și EX și F-16. „Plus 1” a fost A-10, dar în martie 2023, Brown a spus că A-10 vor fi retrase mai rapid decât se aștepta și, probabil, până în 2030.

Retragerea planificată a F-22 în 2030 a provocat o anumită nedumerire, deoarece se considera că aeronava este destul de puternică structural pentru a rezista până în anii 2040. Oficialii serviciului au declarat la acea vreme că stealth-ul din anii 1980 al F-22, deși a fost actualizat, este depășit de noii senzori ai adversarilor apropiați de talia SUA, precum China.

Voorheis a oferit o explicație pentru longevitatea potențial extinsă a avionului F-22: noul său sistem computerizat numit prescurtat „GRACE” (government reference architecture compute environment). Este un software cu arhitectură deschisă care „va permite instalarea software-ului netradițional” pe avion, a spus el. Acesta va permite „procesare suplimentară și interfețe pilot”, a adăugat el.

Voorheis nu este singurul oficial care sugerează că F-22 ar putea rămâne mai mult decât se aștepta. Tot în iulie, generalul Kenneth Wilsbach, șeful Air Combat Command (Comandamentul de Luptă Aeriană) a declarat că, în opinia sa, Forțele Aeriene nu ar trebui doar să păstreze F-22, ci să păstreze și pe cele 32 mai vechi numite Blockul 20, pe care Forțele Aeriene ceruseră, de două ori, anterior, Congresului să se retragă.

 

Până la NGAD, de generația a 6-a, nu există un înlocuitor pentru F-22

 

3. F-22 Rapto... (f_22_raptor_21922800.jpg)

F-22 Raptor, sursă foto: US Air Force

Între timp, liderii Forțelor Aeriene au început să respingă cronologia avionului de luptă pilotat din familia NGAD de generație a șasea, considerat succesorul F-22. Wilsbach a remarcat, în iulie, că până la atribuirea unui contract NGAD, „nu există un înlocuitor al F-22” și, doar câteva săptămâni mai târziu, Secretarul Forțelor Aerienem Frank Kendall, a anunțat că serviciul „face o pauză” cu NGAD.

Noua tehnologie care modernizează F-22 „susține toate programele viitoare”, precum NGAD, a spus Voorheis. „Și vom folosi toată această tehnologie pe măsură ce mergem mai departe, pe orice platformă.”

Prin efortul de modernizare „ne vom asigura că F-22 rămâne avionul de luptă cel mai bun din lume care asigură superioritatea aeriană și păstrează avantajul first-look, first-shot, first-kill (în traducere - primul care vede, primul care trage, primul care ucide)”, a spus Voorheis. F-22 „este puntea noastră către NGAD”, iar tehnologiile care intră în Raptor se vor transmite către NGAD „pentru a ne asigura capacitatea de a atinge superioritatea aeriană în viitor, într-un mediu extrem de contestat”.

Comentariul autorului: Faptul că SUA nu se grăbesc deloc cu aeronava de generația a șasea, menținând în același timp până în anii 2040 cel mai bun avion al său din generația cincea, care este F-22 Raptor, semnifică, în primul rând, că principala sa capabilitate - cea de stealth, este superioară față de tot ce există în prezent în materie de avioane tactice de generația a cincea, iar senzorii avansați precum cei al Chinei încă nu îl detectează.

4. F-22 Rapto... (avion_f_22_raptor_66587200.JPG)

F-22 Raptor

În al doilea rând, menținerea lui F-22 mai semnifică că tot ce există în prezent pe planșele de proiectare în China și, posibil, Rusia, în ceea ce privește generația a șasea, nu depășește F-22.

Principala grijă a conducerii Forțelor Aeriene americane referitoare la F-22 nu era totuși capabilitatea sa stealth, ci raza maximă de acțiune a aeronavei, considerată prea mică pentru distanțele mari din Pacific, în eventualitatea unui conflict cu China.

Problema pare să fi fost rezolvată, fie prin faptul că ipoteza conflictului cu China s-a îndepărtat, fie că Forțele Aeriene americane au găsit o modalitate prin care avioanele Raptor și-au mărit semnificativ raza de acțiune. Încă din 2022, pe aeronavele F-22 a început testarea rezervoarelor suplimentare stealth de combustibil.

Cu rezervoarele sale suplimentare clasice, F-22 poate zbura o distanță maximă de 3.200 de km, apropiat de cei 4.000 de km estimați că i-ar zbura fără realimentare bombardierul strategic B-21 Raider considerat de generația a șasea.

La presupusul progres cu rezervoarele suplimentare stealth, se poate adăuga și existența deja a unor UAV-uri stealth de realimentare în aer. Dintre acestea, se evidențiază deja drona MQ-25 Stingray aflată în testele Forțelor Navale americane cu o capacitate de realimentare aproape egală cu plinul unui F-22.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

ROMARM începe să respire în sfârșit: Offset în programul K9, dar și discuții despre retehnologizare, producție, muniție și arme pentru Armată și MAI, pe agendă în Coreea
Rafale F5 e „noul avion” al Franței, cu motoare mai puternice. Planul B după ce ruptura de Germania în avionul viitorului de generația a 6-a e mai mare decât părea
Obuziere K9 Thunder și mașini de luptă Redback „made in Romania”, vândute în Europa? Cum plănuiesc coreenii să transforme România într-un „gigant industrial” în Europa de Est
Mai multă muniție pentru Polonia: Companii franceze și poloneze vor produce propulsori pentru obuzele de 155 mm
A început producția pentru România a obuzierelor K9 și a vehiculelor de alimentare K10. Când va fi mutată în țară producția
Un „păianjen” fabricat în România? Peste 25 de firme românești, gata să se implice în producția în țară a Redback, dacă România va opta pentru mașini de luptă Redback
Armata SUA, în fața unei dileme istorice: Imprimarea 3D a echipamentelor militare ca ultimă soluție pentru a nu depinde de marile companii de apărare
Artileria rămâne regina războiului. „România a ales soluția de ultimă generație K9 „Tunetul”, dar ușa ne este larg deschisă”
Noi submuniții permit unei rachete HIMARS să lovească trei ținte simultan. La raza maximă de acțiune se adaugă până la 120 de km
Arma secretă a Ucrainei: Cum a fost transformat un avion ultrauşor într-un mic bombardier strategic cu rază lungă de acţiune
Corespondență DefenseRomania din Coreea: K9, primul mare contract dintre cele două țări. Când ajung obuzierele și ce companii românești sunt prezente la Seul
FN SCAR / ©: DefenseRomania
EXCLUSIV
Arme de asalt și mitraliere made în România, propunerea grupului de armament FN Herstal. Fabrica, vizitată și de ministrul Moșteanu
Ucraina negociază un contract pe termen lung pentru 25 de sisteme Patriot: Finanțarea, asigurată din activele rusești înghețate
Cobra II, photo source: DefenseRomania
EXCLUSIV
Blindatele 4x4 Cobra II produse în România, un model ce va fi copiat? Industria turcă, tot mai dispusă să mute producția în România
Tehnologia occidentală alimentează în continuare mașina de război a Rusiei: Cum ocolește Moscova sancțiunile economice și cine plătește prețul?
Olanda, primul aliat european în programul de drone de luptă al SUA: F-35 primește un "coechipier loial" echipat cu Inteligență Artificială
Miliarde de dolari investite în van? De ce NATO a ignorat intensitatea războiul electronic (EW) rusesc, iar acum plăteşte un cost prea mare pentru interceptarea dronelor
,,Războiul robotizat'' este aici: Sistemele care „prind” şi ,,lansează'' dronele din mers. O inovație militară care a stârnit deja interesul Armatei SUA
Inovația care ,,stinge lumina'' Marinei Ruse: De ce drona ucraineană Magura a devenit coșmarul fiecărui amiral rus
Programe cheie pentru modernizarea României: Camioane Iveco, blindate Piranha 5 și Cobra II sau arme de asalt. Cum să revitalizăm inteligent industria cu bani europeni
Polonia, într-o cursă istorică a înarmării: Submarinele ORKA, între oferta Germaniei, tehnologia Franței și investiția în industrie a Coreei de Sud
Curajoasa „fantomă” care vrea să anuleze amenințarea cu rachete hipersonice a Rusiei: Investiția colosală a companie americane Raytheon în noul radar GhostEye
Furnizarea rachetelor Taurus către Ucraina devine şi mai complicată: O companie japoneză, implicată în dezvoltarea motorului noii rachete germane
Portdrapelul României în Europa? Singura armă modernă pe care o producem și o putem oferi altor state. A treia oară poate e cu noroc
Inovația militară ,,născută din foc'': Drona americană Artemis, „vărul” Shahed, trecută în producția de serie. Sistemul care navighează și fără GPS
Cine înlocuiește MLI-84 Jderul? Ciudatul caz al mașinilor de luptă: Cum ar putea România cumpăra Lynx, „made in” Ungaria
Artilerie rămâne regina, dar muniția de ultimă generație schimbă regulile jocului. SUA testează LRMP, noul proiectil de 155 mm integrat pe tot ce înseamnă artilerie americană
Jocul prostesc de imagine al Rusiei: Intensificarea cooperării militare cu Belarus, sub pretextul acuzațiilor de "război hibrid" dinspre Occident
Contract gigant pentru componetele de ghidaj ale rachetelor PAC-3 Patriot. Cine ar putea fi clienții „misterioși” care pregătesc apărarea teritoriului cu Patriot
Nava turcă TCG Akhisar din clasa Hisar, numită și popular „corvetă ușoară”, în timpul testelor pe mare. Foto: ASFAT
EXCLUSIV
Prima navă nouă pe care România o achiziționează în 35 de ani: Corveta TCG Akhisar. Turcii, pregătiți să vină să continue construcția în țară

Ştiri Recomandate

Ucrainenii atacă linia ferată Transsiberiană pentru a bloca livrările de muniție din Coreea de Nord către Rusia
Lukoil nu mai forează în perimetrul Trident din Marea Neagră. Sancțiunile SUA pun reflectorul pe autoritățile române: "Nu ne vindem țara" americanilor de la Exxon Vs. blândețea față de Lukoil
NATO își flexează mușchii în Flancul Estic: Zeci de aeronave, exerciții în apropierea frontierei cu Rusia
Coreea de Nord a redus drastic aprovizionarea cu obuze către Rusia. În schimb, Kim extinde producția de drone
Franța ia vălul de pe racheta cu capacitate nucleară ASMPA-R. Lansată din Rafale-M, racheta e acum utilizată oficial de Marina Franceză
Scutul lui Ahile al Greciei, cu sisteme de apărare antiaeriană din Israel, inclusiv sistemul SPYDER ales și de România
SUA se pregătesc să lovească Venezuela: De ce primele ținte pentru F-35 vor fi avioanele Su-30 și care e riscul în ciuda diferenței uriașe de forță militară
Un atac rarisim: Rușii au lovit Ucraina cu noua rachetă hipersonică Zircon. Anomalia e că au lansat-o terestru din Crimeea ocupată
Surpriză plăcută în Armata R. Moldova: Obuziere moderne ATMOS de 155 mm. Achiziție istorică care nu a fost anunțată oficial ci prezentată în timpul tragerilor
Elicopterele Black Hawk ale României au zburat dublu față de Black Hawk ale Armatei SUA. Cum se „leagă” mentenanța F-16 și Black Hawk
Ucraina le-a pregătit rușilor o nouă surpriză pe lângă Flamingo. Au fost lansate și rachete Long Nepune împotriva țintelor din Rusia (Video)
Cinci țări importante din Europa s-au angajat să coopereze cât mai strâns pentru a combate amenințarea hibridă a Rusiei
Ce a obținut Viktor Orban după vizita la Trump: Zero sancțiuni, la schimb cu arme, LNG și echipamente nucleare din SUA
Ambasadorul Rusiei, convocat la MAE după ce o nouă dronă rusă a căzut în România
Dronele ucrainene au atacat un terminal petrolier rusesc din Novorossiisk
Lukoil ar putea fi preluat de Carlyle. Grupul american are investiții și în sectorul energetic românesc
Avertismentul Uniunii Africane: Mali e la un pas de a fi preluat de grupări jihadiste
SUA lansează Operațiunea militară "Southern Spear". Nave de război, F-35 și portavionul Gerald Ford, desfășurate pentru combaterea traficului de droguri
Cum țintesc dronele și rachetele rusești infrastructura energetică ucraineană: Blocuri de locuințe lovite și cel puțin 26 de victime
Un avion de luptă Su-30 s-a prăbușit în nord-vestul Rusiei
Declarație G7: Sprijinul acordat Rusiei de Iran, Coreea de Nord și China este un „factor decisiv” în continuarea războiului de agresiune rus
Lynx se pare că ar fi marele câștigător în bătălia viitoarei mașini de luptă a României. Ar urma clarificări privind producția în România dacă alegerea se confirmă
Rachetele ucrainene Flamingo devin încet dar sigur coșmarul antiaerienei Rusiei. Atacuri masive în Crimeea ocupată și în interiorul Federației
Indiciul care a dat China de gol: Portavionul pe care tocmai îl construiește va fi nuclear. China intră într-un club select unde doar două țări mai sunt
În „războiul pe piața dronelor” se ciocnesc Turcia și Israel. Însă o confruntare reală cu drone riscă să aibă loc pe cerul Siriei
Comisia Europeană, miliarde suplimentare pentru Ucraina. Nordicii și balticii plusează și cumpără arme americane de 500 de milioane de dolari, prin mecanismul PURL
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
Schimbare de paradigmă în Siria: Damascul cere SUA să devină garantul integrării militare interne
”Zidul dronelor”, dezvoltat de NATO, perfecționat pe front. Dronele interceptoare care ajung în Ucraina, eficiență 100%, dar trebuie ”antrenate” la fiecare câteva săptămâni
Cine clipește primul? Ursula von der Leyen: „Putin crede că poate rezista mai mult decât noi. Greșește” UE a deblocat un nou ajutor pentru Ucraina
Crimeea nu e impenetrabilă. Gen. Mîndrescu: Avem ac pentru cojocul sistemului A2/AD. Dar românii ar fi rezistat ca societate precum ucrainenii? Ar fi bine să nu ne mințim
SUA vor apăra Europa de Est de un atac al Rusiei. Rubio clarifică și la ce se referă ”testarea capacităților nucleare” anunțată de Trump
pixel