Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
F-22, considerat de mulți cel mai performant avion de luptă, e de acum și mai letal. SUA testează tehnologii de generația a 6-a pe Raptor
Industrie de apărare
Data publicării:
Forțele Aeriene americane testează cu succes pe avionul F-22 o tehnologie care este destinată sistemului de generația a șasea NGAD (Next Generation Air Dominance). Este vorba despre o serie de sisteme secrete de senzori care vor crește utilitatea aeronavei și ar putea astfel duce la prelungire duratei sale de viață.
F-22, sursă foto: US Air Force
F-22, sursă foto: US Air Force

„Echipa F-22 lucrează foarte mult la executarea unei foi de parcurs de modernizare a senzorilor avansați, conectivitate, arme și alte capabilități”, a declarat generalul de brigadă Jason D. Voorheis – ofițer executiv al programului ”avioane avansate și de luptă”, în iulie, la o conferință privind ciclul de viață al tehnicii militare.

 „Echipa Raptor a efectuat recent șase teste de zbor pentru a verifica senzori avansați”, a spus Voorheis, iar serviciul intenționează să facă un efort rapid de prototipare pentru a-i aduce pe avion, a spus el. „Executăm acest lucru cu succes și asta va duce la... o implementare rapidă în viitorul apropiat”, a declarat Voorheis, citat de publicația Air&Space Forces.

Oficialii serviciului au precizat că, de anul trecut se testează pe F-22 sisteme avansate de căutare și urmărire în infraroșu (IRST), care pot include și alți senzori. Noile sisteme IRST vor extinde capacitatea F-22 de a detecta aeronave stealth.

 

F-22 ar fi trebuit retras în jurul 2030, dar acum se pregătește pentru anii 2040

 

2. F-22 Rapto... (f-22-lockheed-martin_24487800.jpeg)

F-22 Raptor, photo source: Lockheed Martin

După ce în urmă cu câțiva ani liderii Forțelor Aeriene au spus că F-22 se va retrage, probabil, în jurul anului 2030, în ultimele luni oficialii au renunțat brusc la această idee, Voorheis precizând chiar că  „din perspectiva apusului avionului F-22, nu am o dată pentru el."

„Ceea ce pot să vă spun este că suntem extrem de concentrați pe modernizare pentru a susține, atâta timp cât este necesar, acea capabilitate de luptă care asigură superioritatea aeriană într-un mediu extrem de contestat”, a adăugat el.

Aceasta este o schimbare notabilă față de 2021, când șeful de stat major, generalul Charles  Brown, și-a dezvăluit planul său pentru avioanele de luptă „4+1” care prevedea ca F-22 să fie înlocuit de NGAD în jurul anului 2030, păstrând în același timp F- 35, F-15E și EX și F-16. „Plus 1” a fost A-10, dar în martie 2023, Brown a spus că A-10 vor fi retrase mai rapid decât se aștepta și, probabil, până în 2030.

Retragerea planificată a F-22 în 2030 a provocat o anumită nedumerire, deoarece se considera că aeronava este destul de puternică structural pentru a rezista până în anii 2040. Oficialii serviciului au declarat la acea vreme că stealth-ul din anii 1980 al F-22, deși a fost actualizat, este depășit de noii senzori ai adversarilor apropiați de talia SUA, precum China.

Voorheis a oferit o explicație pentru longevitatea potențial extinsă a avionului F-22: noul său sistem computerizat numit prescurtat „GRACE” (government reference architecture compute environment). Este un software cu arhitectură deschisă care „va permite instalarea software-ului netradițional” pe avion, a spus el. Acesta va permite „procesare suplimentară și interfețe pilot”, a adăugat el.

Voorheis nu este singurul oficial care sugerează că F-22 ar putea rămâne mai mult decât se aștepta. Tot în iulie, generalul Kenneth Wilsbach, șeful Air Combat Command (Comandamentul de Luptă Aeriană) a declarat că, în opinia sa, Forțele Aeriene nu ar trebui doar să păstreze F-22, ci să păstreze și pe cele 32 mai vechi numite Blockul 20, pe care Forțele Aeriene ceruseră, de două ori, anterior, Congresului să se retragă.

 

Până la NGAD, de generația a 6-a, nu există un înlocuitor pentru F-22

 

3. F-22 Rapto... (f_22_raptor_21922800.jpg)

F-22 Raptor, sursă foto: US Air Force

Între timp, liderii Forțelor Aeriene au început să respingă cronologia avionului de luptă pilotat din familia NGAD de generație a șasea, considerat succesorul F-22. Wilsbach a remarcat, în iulie, că până la atribuirea unui contract NGAD, „nu există un înlocuitor al F-22” și, doar câteva săptămâni mai târziu, Secretarul Forțelor Aerienem Frank Kendall, a anunțat că serviciul „face o pauză” cu NGAD.

Noua tehnologie care modernizează F-22 „susține toate programele viitoare”, precum NGAD, a spus Voorheis. „Și vom folosi toată această tehnologie pe măsură ce mergem mai departe, pe orice platformă.”

Prin efortul de modernizare „ne vom asigura că F-22 rămâne avionul de luptă cel mai bun din lume care asigură superioritatea aeriană și păstrează avantajul first-look, first-shot, first-kill (în traducere - primul care vede, primul care trage, primul care ucide)”, a spus Voorheis. F-22 „este puntea noastră către NGAD”, iar tehnologiile care intră în Raptor se vor transmite către NGAD „pentru a ne asigura capacitatea de a atinge superioritatea aeriană în viitor, într-un mediu extrem de contestat”.

Comentariul autorului: Faptul că SUA nu se grăbesc deloc cu aeronava de generația a șasea, menținând în același timp până în anii 2040 cel mai bun avion al său din generația cincea, care este F-22 Raptor, semnifică, în primul rând, că principala sa capabilitate - cea de stealth, este superioară față de tot ce există în prezent în materie de avioane tactice de generația a cincea, iar senzorii avansați precum cei al Chinei încă nu îl detectează.

4. F-22 Rapto... (avion_f_22_raptor_66587200.JPG)

F-22 Raptor

În al doilea rând, menținerea lui F-22 mai semnifică că tot ce există în prezent pe planșele de proiectare în China și, posibil, Rusia, în ceea ce privește generația a șasea, nu depășește F-22.

Principala grijă a conducerii Forțelor Aeriene americane referitoare la F-22 nu era totuși capabilitatea sa stealth, ci raza maximă de acțiune a aeronavei, considerată prea mică pentru distanțele mari din Pacific, în eventualitatea unui conflict cu China.

Problema pare să fi fost rezolvată, fie prin faptul că ipoteza conflictului cu China s-a îndepărtat, fie că Forțele Aeriene americane au găsit o modalitate prin care avioanele Raptor și-au mărit semnificativ raza de acțiune. Încă din 2022, pe aeronavele F-22 a început testarea rezervoarelor suplimentare stealth de combustibil.

Cu rezervoarele sale suplimentare clasice, F-22 poate zbura o distanță maximă de 3.200 de km, apropiat de cei 4.000 de km estimați că i-ar zbura fără realimentare bombardierul strategic B-21 Raider considerat de generația a șasea.

La presupusul progres cu rezervoarele suplimentare stealth, se poate adăuga și existența deja a unor UAV-uri stealth de realimentare în aer. Dintre acestea, se evidențiază deja drona MQ-25 Stingray aflată în testele Forțelor Navale americane cu o capacitate de realimentare aproape egală cu plinul unui F-22.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Inovație după modelul Ucraina: Germania are o nouă armă anti-dronă. Sistemul Skyranger primește upgrade-ul mult aşteptat
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Photo source: NATO
EXCLUSIV
Să învățăm de la Ucraina: Flota de drone. Am. Pierre Vandier, Comandantul Suprem pentru Transformare: Am discutat și cu România. Modelul e deja testat și poate fi adus și în Marea Neagră
„Reabilitare” pe frontul ucrainean? Ce se ascunde în spatele deciziei Marii Britanii de a trimite controversatele blindate Ajax
Mega-achiziție de aproiape 2 miliarde de euro: Croația își transformă armata cu tancuri Leopard și obuziere Caesar
Mark Rutte anunță noua țintă strategică a NATO: 5% din PIB pentru Apărare. Președintele Dan: „Reînarmarea nu e o alegere, e o necesitate”
SUA readuc „Fat Albert”, cel mai cunoscut avion C-130 Hercules din lume, la Marshall Aerospace pentru o nouă cutie centrală a aripii
”Vom revigora industria de apărare. Avem o tradiție”. Nicuşor Dan dă asigurări că România implementează strategia pentru industria de apărare
Viitorul bombardier stealth B-21 Raider redefinește cabina de pilotaj? Mai puțini oameni implicaţi, mai multe sisteme AI la manşă
Transformarea Forțelor Aeriene Irakiene: Bagdadul pariază pe dronele Africane și Pakistaneze
Tancul K2 Black Panther produse de compania Hyundai Rotem. Sursa foto: Defence24.com.
EXCLUSIV
Analiză: Modelul polonez. Cum să cumperi tancuri și să-ți repornești industria de apărare. O lecție pentru România?
Turcia vinde armament și în Vest: Contract gigant în Europa pentru 45 de avioane de antrenament HURJET, în valoare de 3.1 miliarde de euro
Situație dramatică la Pokrovsk. Ocupanții își stabilesc noi poziții și dețin aproape 85% din oraș
La doar o zi după România, Rheinmetall își extinde rețeaua de fabrici de muniție într-un alt stat din Flancul Estic
Luna Cobra II în România. Ajung în valuri 256 de blindate 4x4 pentru Armată, concomitent cu începerea producției la Mediaș
Războiul viitorului, decis acum. Statele Unite forțează crearea „scutului” laser anti-dronă
Noul portavion chinez Fujian e un salt tehnologic demn de o superputere, dar China mai are de învățat: Fujian e la 60% din capacitatea USS Nimitz, un portavion bătrân de 50 de ani
SUA ezită cu Tomahawk, Marea Britanie nu. Un nou lot de rachete Storm Shadow a fost livrat Ucrainei pentru a pregăti iarna în teritoriile Rusiei
De ce aviația militară a SUA vrea să-și mărească flota cu încă 300 de avioane. Nu doar F-35, ci și misteriosul F-47 sunt parte a strategiei de contracarare a Chinei
În sfârșit pulberi, după decenii de dependență de Serbia: Rheinmetall Victoria începe în România construcția celei mai moderne fabrici. 200 de tone de pulberi, dar și capacități de artilerie
Războiul ca un joc pe calculator: Sistemul "viral" prin care Ucraina își recompensează operatorii de drone pentru distrugerea infanteriei ruse
Noua armă enigmatică a Chinei: O navă de luptă semi-submersibilă și fără echipaj ce ar putea schimba paradigma războiului naval
Rusia a lansat la apă misteriosul submarin nuclear Habarovsk. Rușii se laudă că submarinul va putea lansa 6 „supertorpile” Poseidon
TOP 10 arme „invincibile” ale Rusiei: Topul marilor eșecuri, de la bombardierele PAK de generația a 6-a, la Su-75 și tancurile „fantomă”
Rusia mizează pe Su-35, generația a 4++, folosit intens și în Ucraina livrând un nou lot. Numărul de Su-35 doborâte de ucraineni
Niciun F-16 Viper livrat. Un aliat al SUA cere despăgubiri din cauza întârzierilor F-16 Block 70, cea mai modernă versiune a F-ului american
Nava de Patrulare OPV 2600 Damen
EXCLUSIV
Cum își scufundă România propria industrie navală: Suntem la un pas să ratăm producția corvetelor ușoare în țară iar un gigant poate închide ușile
Nu doar Gripen. Kievul își dorește o flotă de 250 de avioane noi, inclusiv F-16 și Rafale. Cât costă ora de zbor pentru fiecare
Polonia își cimentează rolul de pilon strategic pe Flancul Estic. Varșovia va deveni hub regional pentru motoarele avioanelor F-15EX

Ştiri Recomandate

Lituania și Belarusul se acuză reciproc de incursiuni cu baloane de contrabandă și drone. UE pregătește un nou pachet de sancțiuni pentru aliatul Rusiei
Psihologia slăbiciunii în UE: Europa pică cu brio testul Ucraina pe care singură și l-a impus. Când va renunța Europa la strategia ei eșuată?
Furie la Moscova din cauza afirmațiilor unui ofițer superior NATO: Un atac asupra Moscovei va avea consecințe
Recorduri în industria de apărare: "Tigrii" europeni și asiatici au avut o creștere spectaculoasă, dar SUA încă domină jumătate din piață
Rusia se laudă cu un avans-record în Ucraina, dar realitatea e că a ocupat abia jumătate din regiunea Donețk, în 4 ani de război
Rusia vânează avioane F-16 schimbând periculos tactica: În premieră, rachete aer-aer R-60 au fost integrate pe drone (Foto)
Dacă și Eurotank cade, Franța rămâne descoperită. Câte tancuri Leclerc are Franța și de ce presiunea e pe ea în „disputa” cu Germania
„Singuri în fața tăvălugului”. Scenariul militar testat de NATO la Cincu: Câte săptămâni ar trebui să reziste România fără americani
Războiul din Ucraina înghite aproape 40% din banii Rusiei. "E un buget militar", recunoaște Medvedev
NATO își propune să iasă din postura defensivă. Amiralul Giuseppe Cavo Dragone: Inclusiv o lovitură preventivă asupra Rusiei nu mai trebuie să fie un scenariu tabu
De ce nu au mai fost ridicate de la sol azi avioanele F-16 ale României. MApN demontează o teorie falsă: „În caz de război F-urile se ridică în orice condiție”
După încă o vizită la Moscova, Orban preia masiv tezele preferate ale propagandei ruse. Președintele Poloniei anulează brusc întâlnirea cu liderul ungar
La mulți ani, România! Militarii români și aliații noștri vor defila pe sub Arcul de Triumf cu ocazia Zilei Naționale a României (Video)
Avioanele Gripen, târâte într-un scandal de corupție. Cum e explicat prețul de 183 de milioane de euro pentru un singur avion
Alianța Ankara-Cairo: Cum remodelează Turcia și Egiptul echilibrul de securitate în Orientul Mijlociu
Încă o provocare rusească la frontiera cu Polonia: Apărarea antiaeriană poloneză a fost alertată din cauza unor avioane MiG-31 prezente în apropierea graniței
Sfârșitul iluziilor și „pacea de necesitate”. Are dreptate generalul ucrainean Valeri Zalujnîi când vorbește despre o victorie incompletă a Ucrainei?
Dincolo de mirajul celor 250 de avioane: De ce Ucraina trebuie să aleagă pragmatismul în fața ,,vitrinei occidentale'' de aeronave de luptă
Renașterea „Fantomei”: De ce reactivează Statele Unite linia de producție a bombardierului B-2 Spirit și ce trădează această decizie despre întârzierea B-21 Raider
Viktor Orban continuă să facă opinie separată în cadrul UE: După o vizită la Moscova, premierul ungar a spus că Ucraina trebuie să redevină o zonă tampon între NATO și Rusia
Tensiuni militare în Caraibe: SUA declară spațiul aerian venezuelean „închis” și mobilizează avioane F-35 împotriva regimului Maduro
Războiul din umbră al Rusiei se mută la Marea Baltică: De ce au devenit porturile germane noua țintă predilectă a spionajului rusesc
Avioanele saudite F-35, mai puțin avansate decât versiunea israeliană, nu vor survola Riadul mai devreme de cel puțin patru ani
Avem dovada (Foto/Video): Ucraina a deschis oficial vânătoarea „flotei fantomă” în Marea Neagră. Imaginile care arată cum dronele Sea Baby au lovit petrolierele Rusiei
Dezinfectarea unui siloz de rachete aflat lângă orașul Derazhnya din centrul Ucrainei, 23 octombrie 1996. Sursa foto: Arhiva Radio Free Europe/AFP.
EXCLUSIV
Cum plătește Ucraina prețul naivității din 1994: A dat stocul de arme nucleare pe o bucată de hârtie, iar acum i se cere o amputare teritorială
Cum să supraviețuiești lângă Rusia: Estonia rescrie programa școlară și transformă pilotajul dronelor într-o competență vitală de apărare națională
Cum a fost lovită „flota fantomă” a Rusiei și de ce incidentul cu petroliere din Marea Neagră este un avertisment teribil pentru NATO
Sfidare la granița UE: Rusia a ridicat deasupra Balticii un bombardier strategic proaspăt modernizat, având la bord o rachetă de croazieră activă
Umilința scutului antiaerian rusesc: Dronele ucrainene au spulberat sistemele Buk și Tor, vitale pentru Kremlin. De ce devine Rusia vulnerabilă în propriul teritoriu
Mitul „Sarmat” s-a prăbușit din nou (FOTO/VIDEO): Eșecul catastrofal de la poligonul rusesc Yasny dovedește că șantajul nuclear al Rusiei nu are acoperire tehnică
Putin, odă pentru Orban care provoacă frisoane: Relațiile bilaterale, cele mai bune din istorie. Între timp, România vrea Lynx jumătate "made in Hungary"
Sudanul forțează achiziția de avioane Su-35 în schimbul accesului strategic al Rusiei la Marea Roșie
pixel