Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
F-22, considerat de mulți cel mai performant avion de luptă, e de acum și mai letal. SUA testează tehnologii de generația a 6-a pe Raptor
Industrie de apărare
Data publicării:
Forțele Aeriene americane testează cu succes pe avionul F-22 o tehnologie care este destinată sistemului de generația a șasea NGAD (Next Generation Air Dominance). Este vorba despre o serie de sisteme secrete de senzori care vor crește utilitatea aeronavei și ar putea astfel duce la prelungire duratei sale de viață.
F-22, sursă foto: US Air Force
F-22, sursă foto: US Air Force

„Echipa F-22 lucrează foarte mult la executarea unei foi de parcurs de modernizare a senzorilor avansați, conectivitate, arme și alte capabilități”, a declarat generalul de brigadă Jason D. Voorheis – ofițer executiv al programului ”avioane avansate și de luptă”, în iulie, la o conferință privind ciclul de viață al tehnicii militare.

 „Echipa Raptor a efectuat recent șase teste de zbor pentru a verifica senzori avansați”, a spus Voorheis, iar serviciul intenționează să facă un efort rapid de prototipare pentru a-i aduce pe avion, a spus el. „Executăm acest lucru cu succes și asta va duce la... o implementare rapidă în viitorul apropiat”, a declarat Voorheis, citat de publicația Air&Space Forces.

Oficialii serviciului au precizat că, de anul trecut se testează pe F-22 sisteme avansate de căutare și urmărire în infraroșu (IRST), care pot include și alți senzori. Noile sisteme IRST vor extinde capacitatea F-22 de a detecta aeronave stealth.

 

F-22 ar fi trebuit retras în jurul 2030, dar acum se pregătește pentru anii 2040

 

2. F-22 Rapto... (f-22-lockheed-martin_24487800.jpeg)

F-22 Raptor, photo source: Lockheed Martin

După ce în urmă cu câțiva ani liderii Forțelor Aeriene au spus că F-22 se va retrage, probabil, în jurul anului 2030, în ultimele luni oficialii au renunțat brusc la această idee, Voorheis precizând chiar că  „din perspectiva apusului avionului F-22, nu am o dată pentru el."

„Ceea ce pot să vă spun este că suntem extrem de concentrați pe modernizare pentru a susține, atâta timp cât este necesar, acea capabilitate de luptă care asigură superioritatea aeriană într-un mediu extrem de contestat”, a adăugat el.

Aceasta este o schimbare notabilă față de 2021, când șeful de stat major, generalul Charles  Brown, și-a dezvăluit planul său pentru avioanele de luptă „4+1” care prevedea ca F-22 să fie înlocuit de NGAD în jurul anului 2030, păstrând în același timp F- 35, F-15E și EX și F-16. „Plus 1” a fost A-10, dar în martie 2023, Brown a spus că A-10 vor fi retrase mai rapid decât se aștepta și, probabil, până în 2030.

Retragerea planificată a F-22 în 2030 a provocat o anumită nedumerire, deoarece se considera că aeronava este destul de puternică structural pentru a rezista până în anii 2040. Oficialii serviciului au declarat la acea vreme că stealth-ul din anii 1980 al F-22, deși a fost actualizat, este depășit de noii senzori ai adversarilor apropiați de talia SUA, precum China.

Voorheis a oferit o explicație pentru longevitatea potențial extinsă a avionului F-22: noul său sistem computerizat numit prescurtat „GRACE” (government reference architecture compute environment). Este un software cu arhitectură deschisă care „va permite instalarea software-ului netradițional” pe avion, a spus el. Acesta va permite „procesare suplimentară și interfețe pilot”, a adăugat el.

Voorheis nu este singurul oficial care sugerează că F-22 ar putea rămâne mai mult decât se aștepta. Tot în iulie, generalul Kenneth Wilsbach, șeful Air Combat Command (Comandamentul de Luptă Aeriană) a declarat că, în opinia sa, Forțele Aeriene nu ar trebui doar să păstreze F-22, ci să păstreze și pe cele 32 mai vechi numite Blockul 20, pe care Forțele Aeriene ceruseră, de două ori, anterior, Congresului să se retragă.

 

Până la NGAD, de generația a 6-a, nu există un înlocuitor pentru F-22

 

3. F-22 Rapto... (f_22_raptor_21922800.jpg)

F-22 Raptor, sursă foto: US Air Force

Între timp, liderii Forțelor Aeriene au început să respingă cronologia avionului de luptă pilotat din familia NGAD de generație a șasea, considerat succesorul F-22. Wilsbach a remarcat, în iulie, că până la atribuirea unui contract NGAD, „nu există un înlocuitor al F-22” și, doar câteva săptămâni mai târziu, Secretarul Forțelor Aerienem Frank Kendall, a anunțat că serviciul „face o pauză” cu NGAD.

Noua tehnologie care modernizează F-22 „susține toate programele viitoare”, precum NGAD, a spus Voorheis. „Și vom folosi toată această tehnologie pe măsură ce mergem mai departe, pe orice platformă.”

Prin efortul de modernizare „ne vom asigura că F-22 rămâne avionul de luptă cel mai bun din lume care asigură superioritatea aeriană și păstrează avantajul first-look, first-shot, first-kill (în traducere - primul care vede, primul care trage, primul care ucide)”, a spus Voorheis. F-22 „este puntea noastră către NGAD”, iar tehnologiile care intră în Raptor se vor transmite către NGAD „pentru a ne asigura capacitatea de a atinge superioritatea aeriană în viitor, într-un mediu extrem de contestat”.

Comentariul autorului: Faptul că SUA nu se grăbesc deloc cu aeronava de generația a șasea, menținând în același timp până în anii 2040 cel mai bun avion al său din generația cincea, care este F-22 Raptor, semnifică, în primul rând, că principala sa capabilitate - cea de stealth, este superioară față de tot ce există în prezent în materie de avioane tactice de generația a cincea, iar senzorii avansați precum cei al Chinei încă nu îl detectează.

4. F-22 Rapto... (avion_f_22_raptor_66587200.JPG)

F-22 Raptor

În al doilea rând, menținerea lui F-22 mai semnifică că tot ce există în prezent pe planșele de proiectare în China și, posibil, Rusia, în ceea ce privește generația a șasea, nu depășește F-22.

Principala grijă a conducerii Forțelor Aeriene americane referitoare la F-22 nu era totuși capabilitatea sa stealth, ci raza maximă de acțiune a aeronavei, considerată prea mică pentru distanțele mari din Pacific, în eventualitatea unui conflict cu China.

Problema pare să fi fost rezolvată, fie prin faptul că ipoteza conflictului cu China s-a îndepărtat, fie că Forțele Aeriene americane au găsit o modalitate prin care avioanele Raptor și-au mărit semnificativ raza de acțiune. Încă din 2022, pe aeronavele F-22 a început testarea rezervoarelor suplimentare stealth de combustibil.

Cu rezervoarele sale suplimentare clasice, F-22 poate zbura o distanță maximă de 3.200 de km, apropiat de cei 4.000 de km estimați că i-ar zbura fără realimentare bombardierul strategic B-21 Raider considerat de generația a șasea.

La presupusul progres cu rezervoarele suplimentare stealth, se poate adăuga și existența deja a unor UAV-uri stealth de realimentare în aer. Dintre acestea, se evidențiază deja drona MQ-25 Stingray aflată în testele Forțelor Navale americane cu o capacitate de realimentare aproape egală cu plinul unui F-22.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Korea power: De ce mizează Orientul pe tehnologia sud-coreeană. Noile avioane KF-21 sunt și ele pe „lista de cumpărături”
Blocajul transatlantic. Marea Britanie retrage oficial dronele Reaper, dar exclude orice donație către Ucraina: Explicația din spatele refuzului categoric
Cotitură strategică a Berlinului: Germania furnizează arme cu rază lungă de acţiune. Se vor produce rachete chiar în Ucraina?
Rusia și China se duelează prin proxy: Su-57 vs. sisteme antiaeriene HQ-9B. În scenarii simulate un HQ-9 doboră cu ușurință un Su-57, dar cu o condiție
România nu cumpără 300 de tancuri Abrams, dar un alt stat o face. La fel ca și în cazul nostru pariul e în continuare pe tancuri
Germania recunoaște că nu poate ajunge la 3,5% pentru apărare până în 2029. Câteva dintre programele de înzestrare ale Bundeswehr
Cum schimbă sistemele germane Skynex ecuația războiului de uzură din Ucraina în prag de iarnă. Soluția tehnică pentru contracararea atacurilor de saturație cu drone
Armata germană a preluat în mod simbolic primul tanc Leopard 2A8 de nouă generație. Cehii au comandat și ei 44 de tancuri de acest tip
Golul marcat de Lynx în România, anulat la VAR. În programul viitoarelor mașini de luptă ale României meciul încă se joacă
Lecția ucraineană pentru NATO. Cum schimbă sistemul „Merops” ecuația de securitate la Marea Neagră și de ce pe viitor România nu mai are scuze în fața dronelor rusești
Mirajul flotei aeriene a Ucrainei: Între ambiția a 250 de avioane occidentale și realitatea banilor care nu există. Soluţia este în seifurile rusești
,,Scutul Ucrainei'' devine mai puternic? De ce upgrade-ul lansatoarelor Patriot la standardul M903 este o mutare strategică pentru ucraineni
Ucraina joacă în liga mare. După Rafale și SAMP-T franceze, vine rândul Spaniei, iar surpriza vine din Grecia: Coproducție de drone navale
Câte tancuri pot produce rușii anual? Vestea bună e că exporturile s-au prăbușit, cea proastă că Rusia își reface stocurile pulverizate în Ucraina
Urmează prezentarea primului prototip VLAH: Prima mașină de luptă blindată 4x4 concepută și produsă în România
Rheinmetall anticipează că până în 2030 își va crește vânzările de cinci ori
Cum fabrică regimul Lukașenko muniție „oarbă” pentru armata rusă. Linii de producție și ingineri aduși special din China pentru sistemele GRAD
O nouă armă a Rusiei, aruncată pe frontul din Ucraina. Shahed-101, drona iraniană low-cost proiectată pentru atacuri de saturație și rezistentă la bruiaj
Mașină de luptă a infanteriei de tip Lynx. Photo source: Rheinmetall
EXCLUSIV
Noi detalii despre „achiziția” de Lynx a României: Care sunt semnele de întrebare înainte de decizia finală 
De la giganți industriali la faliment iminent. Cum au ajuns fabricile de tancuri și avioane ale Rusiei să fie înecate în datorii și paralizate de birocrație
Ucraina primește 100 de avioane Rafale de la Franța. Când vor ajunge pe front și, mai ales, cine plătește factura?
Inițiativa de muniție rămâne blocată la Praga: De ce NATO nu poate prelua proiectul abandonat de cehi
După Brazilia, și Columbia alege Gripen. Ofensiva suedezilor de la SAAB ar putea fi încununată cu un contract istoric pentru Europa: 150 de avioane livrate Ucrainei
Cât costă cele mai cunoscute vehicule blindate din lume. Piranha 5 românesc stă chiar foarte bine
Elicopterele Black Hawk ale României au zburat dublu față de Black Hawk ale Armatei SUA. Cum se „leagă” mentenanța F-16 și Black Hawk
Rachetele ucrainene Flamingo devin încet dar sigur coșmarul antiaerienei Rusiei. Atacuri masive în Crimeea ocupată și în interiorul Federației
Indiciul care a dat China de gol: Portavionul pe care tocmai îl construiește va fi nuclear. China intră într-un club select unde doar două țări mai sunt
Lynx se pare că ar fi marele câștigător în bătălia viitoarei mașini de luptă a României. Ar urma clarificări privind producția în România dacă alegerea se confirmă
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
Inovația născută din disperare: Sting, drona FPV care a devenit coșmarul dronelor Shahed. Poate Ucraina câștiga războiul de uzură tehnologică?

Ştiri Recomandate

Mașină de luptă Redback. Foto: Hanwha Aerospace
EXCLUSIV
CEO-ul Hanwha, exclusiv pentru DefenseRomania: Oferta e fără precedent. Nu vizează doar Redback cu produție aici a motoarelor, carenelor sau turelelor. Gigantul coreean vrea să se „mute” în România
Modernizarea tancurilor T-72 ale Cehiei a eșuat. T-72 M4CZ sunt inoperabile și nu pot fi livrate Ucrainei
Rusia își declară susținerea pentru Venezuela în fața „presiunilor politice și a șantajului militar” al SUA
„Linia frontului este peste tot”: Șefa MI6 avertizează asupra unei noi ere a haosului hibrid și a agresiunii ruse
Lecția învățată de Finlanda din Ucraina: De ce dronele mari, tip Bayraktar, sunt considerate acum „ținte sigure”, dar soluţia vine de la modelul FPV
Dronă Shahed cu rachetă aer-aer la bord: informațiile militare ucrainene oferă detalii despre cea mai recentă modificare UAV-urilor rusești
Racheta hipersonică „Dark Eagle”: Statele Unite dezvăluie noi detalii despre arma capabilă să lovească China din Guam
Ucraina toarnă apă rece peste entuziasmul occidental: „Zona tampon” din Donbas este doar o teorie, nu un acord
Budapesta a pariat pe blindate germane în 2018 și a câștigat. Flota de tancuri a Ungariei este acum complet operațională
De ce sistemele ruseşti S-400 au devenit inutile fără cipuri occidentale. Criza de muniție care paralizează armata rusă
Sfârșitul erei tancurilor de 70 de tone. Compania General Dynamics livrează prototipul care trebuie să salveze Abrams-ul de la dispariție
Ajutarea Ucrainei cu activele înghețate ale Rusiei e tot mai departe. Alte trei state din Europa se alătură blocajului condus de Belgia și cer „opțiuni alternative”
În timp ce în România unii se ceartă dacă Rusia e sau nu un pericol, în capătul celălalt al frontului tocmai s-a ridicat un zid de buncăre balistice și dinți de dragon împotriva Armatei ruse
Ucraina lasă Rusia în offside la negocieri: Kievul renunță la aderarea la NATO în timp ce Moscova refuză orice negociere în afara capitulării
De ce a scăzut puterea de străpungere a dronelor ruse Shahed. Ucrainenii au noile radare IRIS, versiune specială anti-Shahed care „văd” drona de la o distanță de 8 km
Suntem bulevard pentru drone ruse? Comandantul Suprem: Nu vrem să riscăm să lovim Ucraina, dar România va doborî dronele în anumite condiții
Vehicul blindat 4X4 "VLAH"
EXCLUSIV
Am mers să vedem VLAH, primul prototip de blindat 4X4 românesc după 35 de ani. „Humvee de România” poate fi gata în 2 ani, dar există o provocare
Fisura care duce la căderea cetății ungare? De ce problema lui Orban nu sunt cei 50.000 de oameni din stradă ci că pentru prima oară în 15 ani a pierdut controlul
Merz spune că doar un orb nu vede că Rusia urmează pașii războiului Germaniei din 1938. „Deceniile de Pax Americana pentru Europa s-au terminat”
O nouă navă sub pavilion turcesc, lovită de o dronă a Rusiei în Marea Neagră
Rachete hipersonice Kinjal, dar și Iskander și Kalbir, folosite pentru blocarea non-fizică a accesului Ucrainei la Marea Neagră. Rusia caută să răzbune atacurile asupra petrolierelor ei
G7 promite o apărare antiaeriană mai bună a sectorului energetic ucrainean. Problema e că Patriot și alte sisteme pot lovi avioane ruse doar dacă sunt expuse pe front
Lovitură de ciocan: Eurofighter învinge istoric J-10 al Chinei, într-o răsturnare de situație tocmai când părea sigur că avionul J-10 va bifa a doua țară din lume care îl cumpără
După ce Rusia a anunțat că a ocupat complet orașul Kupiansk, Zelenski s-a dus să-și facă un selfie acolo (Foto). Pe front la Kupiansk ucrainenii au reușit să încercuiască unele unități ruse
Bătălia pentru cine vinde vehicule de luptă României: Compania Hanwha pune pe masă o ofertă cu fabrici, tehnologie şi producţie de 80% în ţara noastră
Au călcat pe mine ucrainene, la propriu. Coreea de Nord anunță, într-un gest rar, că a pierdut 9 militari în operațiune de deminare a regiunii Kursk din Rusia
Avioane F-16 în România, F-35 în Baltice. U.S. Air Force testează tactica realimentării rapide pentru a nu deveni ținte sigure
Skyranger 30: Arma care recunoaște că NATO nu își mai permite să tragă cu ,,tunul în muște'', ci cu „proiectile inteligente”
24 de ore dificile pentru Trump. O înfrângerea neașteptată a venit chiar din partea republicanilor în Indiana după înfrângerea istorică pentru primăria Miami, fief al MAGA
Stil ofensiv sau defensiv la jocurile de cazino?
Rușii susțin că armata ucraineană încearcă să revină pe Insula Șerpilor. În zonă ar fi fost amplasate din nou mijloace de cercetare și comunicații
Umilință pentru aviaţia rusă: Cum a „anulat” o dronă ucraineană decolarea unui avion militar rusesc în Peninsula Crimeea (VIDEO)
pixel