F-35 a fost dezvoltat de americani pentru a lupta împotriva Rusiei în Europa. Împotriva China e nevoie de alte caracteristici și trecerea la NGAD, generația a 6-a
Un general american în retragere, care a lucrat îndeaproape cu proiectul NGAD, argumentează de ce SUA au nevoie de acest avion.
Demersul său vine la o săptămână după ce, așa cum semnala și DefenseRomania, șeful aviației de luptă, generalul Kenneth Wilsbach, s-a arătat încrezător că NGAD va fi construit.
Fostul responsabil cu designul Forțelor Aeriene americane viitoare, generalul-locotenent (în retragere) Clinton Hinote, apără proiectul avionului de luptă de generația a șasea cu echipaj uman - NGAD.
NGAD, viitorul avion de luptă de generația a 6-a american, își propune să înlocuiască F-22 Raptor.
Hinote merge chiar mai departe și crede că bombardierul strategic B-21 Raider nu îndeplinește chiar toate cerințele pentru a fi numit avion de generația a șasea și de aceea este nevoie de revoluția NGAD.
Din 2020 și până în 2023, Hinote a avut funcția de locțiitor pentru strategie, integrare și cerințe (Air Force Futures) al șefului Statului Major al Forțelor Aeriene, iar în această calitate a supervizat proiectele de viitor ale Forțelor Aeriene ale SUA, inclusiv NGAD (Next Generation Aor Dominance).
SUA au nevoie de NGAD. Dar viitorul avion de generația a 6-a trebuie să țină cont de un posibil război cu China
NGAD, viitorul avion de generația a 6-a al SUA, imagine concept. Photo source: Mike Tsukamoto/staff; Boeing
Cerințele pentru avionul de luptă de generația a șasea trebuie să țină cont de un posibil război cu China pe distanțe mari în Pacific. Generația a cincea a fost destinată să lupte cu Rusia pe distanțe mici în Europa.
Generația a șasea de avioane de luptă ar putea aduce o viteză, o rază de acțiune și o capacitate mai mare de a pătrunde adânc în spațiul aerian inamic - și ar putea chiar să prezinte un nou tip de motor revoluționar, consideră generalul Hinote, dar și alți experți în domeniu.
Lumea aviației a văzut cinci generații de avioane de luptă (fighter în engleză), de la subsonicul F-86 Sabre după cel de-al Doilea Război Mondial până la actualul avion stealth F-35. Acum, în întreaga lume se lucrează la avioane despre care se crede că vor reprezenta salturi tehnologice suficient de semnificative pentru a fi calificate ca avioane de a șasea generație.
Și, în timp ce definiția precisă a unei aeronave de generația a șasea nu este încă bine stabilită, experții sunt de acord asupra unor atribute comune, a declarat, recent, generalul Hinote pentru Defense News.
„Vrei să fie rapid, vrei să zboare sus”, a spus Hinote. „Vrei să zboare mult. Vrei să fie cât mai ascuns posibil (caracteristica stealth) – nu numai în frecvența radar… [dar și] în spectrul infraroșu.”
Hinote și Heather Penney, un pilot de F-16 pensionat și rezident senior la Institutul Mitchell pentru Studii Aerospațiale, au spus că viteza, ascunderea și raza de acțiune vor fi printre cele mai importante elemente ale unui avion de luptă din a șasea generație – mai ales dacă este necesar să traverseze distanțe lungi în Pacific și să intre în spațiul aerian controlat de chinezi.
„Raza de acțiune și capacitatea de a pătrunde vor fi absolut esențiale pentru a șasea generație de aeronave, mai ales având în vedere că privim teatrul Pacificului și China ca principala noastră amenințare de ritm”, a spus Penney.
F-35 și F-22 au fost concepute pentru a lupta în Europa împotriva Rusiei. F-35 e un avion de luptă „pe distanță scurtă”, în Pacific e nevoie de un alt timp de avion
Avioane F-22 ale US Air Force și avioane F-35 ale Norvegiei, în timpul unor manevre NATO. Sursă foto: Lockheed Martin
Avioanele de generația a cincea, cum ar fi F-22 și F-35, au fost concepute într-un moment în care armata Statelor Unite încă avea o mentalitate centrată pe Europa și pe NATO, a spus Hinote.
„Cerințele [F-35] au fost dezvoltate practic imediat după Războiul Rece”, a spus Hinote. „Este un luptător cu rază scurtă de acțiune. Acest lucru are sens în NATO, unde aveți sute de piste peste tot pe care să operați. Nu are sens în Pacific, unde situația este mult diferită [și] aveți doar câteva piste pe care să operați.”
Trebuie să poată comunica fără să-și dezvăluie poziția, a spus Hinote, și trebuie să poată transporta sarcini utile mai mari decât transportă astăzi aeronavele din generația a cincea.
„Aceasta vă permite să ajungeți într-o poziție în spațiul de luptă și spațiul aerian în care vă puteți impune voința prin folosirea forței, dacă este necesar, conceptul de superioritate aeriană”, a spus Hinote.
Stealth-ul pentru avioanele de generația a șasea trebuie să fie mai ușor de realizat, din punct de vedere tehnologic, și mai greu de deteriorat în condiții operaționale.
Abilitatea de a menține un avion fără a-i deteriora învelișul stealth va fi crucială, a mai spus pilotul de F-16 Heather Penney.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News