F-35 britanice stau pe bară din lipsă de piloți. Criza piloților din Marea Britanie s-ar putea repeta în România cu F-16
Aviația militară din Marea Britanie trece printr-o perioadă dificilă, în contextul în care Londra deține mai multe avioane F-35 Lighting II, de generația a V-a, decât piloți disponibili să le piloteze.
Avioane britanice F-35B aflate pe portavionul HMS Queen Elizabeth. Sursă foto: Royal Navy
Marea Britanie deține peste 20 de avioane de tip F-35, dar nu pot fi toate pilotate, asta din lipsă de personal.
Informația a fost confirmată și de Ben Wallace, secretarul britanic al Apărării. Oficialul britanic a catalogat situația ca fiind „provocatoare” și a explicat că ea e cauzată și de faptul că aeronavele de generația a V-a sunt noi.
Sky News amintește că Marea Britanie a anunțat oficial intenția de a achiziționa avioane F-35 Lighting II, încă din 2006, în timp ce primul pilot britanic de F-35 a fost certificat în 2010.
Din 2015, intenția Londrei a fost să cumpere 138 de avioane Lightning II pentru Armata britanică, avioane care să fie operaţionale până în anii 2060, dar până în prezent a purtat negocieri doar pentru 48 de avioane.
Marea Britanie va primi alte șapte din cele 48 de avioane până în 2025, cu un an mai târziu decât era planificat.
După semnarea contractului cu Norvegia, cele 32 de F-16 pentru Forțele Aeriene Române vor veni într-un ritm alert, existând semne de întrebare în ceea ce privește pregătirea piloților
Pilot de vânătoare român, în timpul unei misiuni la manșa unui avion de tip F-16 Fighting Falcon al Forțelor Aeriene Române. Sursă foto: NATO Allied Air Command
În prezent țara noastră deține o escadrilă operațională de F-16, formată din 17 avioane, achiziționate din Portugalia.
Pentru următoarele 32 de avioane norvegiene provocarea va fi pregătirea piloților mai ales că ele vor veni într-un ritm alert, după semnarea contractului.
MApN susține însă că a demarat programe de pregătire cu state aliate, precum Portugalia sau Israel, dar numărul foarte mare de piloți de care va fi nevoie va fi cu siguranță o provocare și pentru România.
În luna septembrie, în timpul unei vizite în Israel, fostul ministru al Apărării Vasile Dîncu preciza despre discuții cu Israelul în ceea ce privește pregătirea piloților.
„I-am comunicat domnului ministru interesul nostru pentru instruire comună pentru consolidarea cooperării în ceea ce privește experiența din programul F-16”, a precizat ministrul Vasile Dîncu, în cadrul unei conferințe comune cu omologul său israelian Benny Gantz.
Alte informații oficiale din partea MApN nu au mai apărut de atunci cu privire la această chestiune.
Amintim că în august, prezent la emisiunea Obiectiv EuroAtlantic difuzată săptămânal de DefenseRomania, deputatul USR Nicu Fălcoi, fost pilot de avioane supersonice, a abordat și problema piloților.
„S-ar putea să avem într-un an și jumătate toate 32 de avioane F-16 cumpărate din Norvegia (n.r. - după semnarea contractului), dar pregătirea piloților nu se face peste noapte. Din păcate în România nu putem antrena piloți în ritmul pe care ni-l dorim pentru cele 32 de avioane. Atât MApN, cât și Statul Major al Forțelor Aeriene au început deja niște programe de pregătire a piloților în alte țări membre NATO care au avioane F-16.
Și eu mă străduiesc să fac lobby pe unde pot de fiecare dată când vorbesc cu oficiali ai statelor care au în dotare F-16 și care ar putea să ne ajute chiar și cu 2-3 piloți pe care i-ar putea pregăti”, adăuga la vremea respectivă Nicu Fălcoi.
CITEȘTE ȘI: Dacă România nu se grăbește să semneze contractul pentru F-16, Bulgaria desfășoară o cursă contracronometru pentru Viper
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News