Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Forțele Aeriene Poloneze au ca obiectiv principal formarea a două noi escadrile: Cine este favoritul şi ce oferte sunt pe masă pentru noul avion?
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Forțele Aeriene Poloneze au ca obiectiv principal formarea a două noi escadrile de avioane de luptă în viitorul apropiat. Publicaţia poloneză Defence 24 a făcut recent o analiză asupra ofertelor care sunt propuse Poloniei. Acestea a fost analizate mai ales din punct de vedere al avantajelor și dezavantajelor lor în raport cu cerințele Forțelor Aeriene Poloneze, ce oportunități economice sunt asociate cu acestea și, nu în ultimul rând și poate cel mai important: când ar putea intra în dotarea Forțelor Armate Poloneze?

La 14 septembrie, ministrul polonez al Apărării, Mariusz Blaszczak, a confirmat încă o dată informația potrivit căreia Polonia intenționează să achiziționeze încă două escadrile de avioane de luptă. Acest lucru confirmă informațiile care au fost vehiculate în ultimele luni, adică după decizia Varşoviei de a achiziționa avionul ușor multirol FA-50.

În iulie 2022, Jaroslaw Kaczynski, şeful partidului Partidul Lege şi Justiţie (PiS), aflat la guvernare în Polonia, a declarat: "Vor fi avioane - atât F-35, cât și alte avioane". În această declarație, el se referea cel mai probabil la F-35, deja achiziționat în 2020, și la "aeronave de superioritate aeriană", adică la avioane pentru luptă aeriană, indicând indirect cele două modele de acest tip disponibile - Eurofighter Typhoon, care este încă promovat în mod activ în Polonia, și Boeing F-15EX Eagle II, pe atunci încă destul de puțin promovat, sau un model derivat din acesta.

În primăvara acestui an, în Polonia se vorbea deja despre "două escadrile suplimentare" și nu se mai vorbea de "avioane de superioritate aeriană", ci de "avioane multirol", susţine publicaţia Defence 24.

Cu toate acestea, acest lucru nu exclude din discuţie nici Eurofighter Typhoon, nici F-15, deoarece aceste avioane au fost dezvoltate ca avioane de ''superioritate aeriană'', dar în ultimele lor versiuni sunt capabile să îndeplinească diferite tipuri de misiuni, ceea ce le face multirol, iar având în vedere încărcăturile lor utile mari, se vorbește chiar de avioane cu "roluri oscilante", adică capabile să îndeplinească mai multe tipuri de misiuni simultan.

În prezent există patru producători cu câte cinci modele de aeronave care se bat pentru un posibil contract pus la bătaie de Polonia pentru două escadrile, sau probabil 32 de aeronave de luptă.

 

Eurofighter Typhoon

 

În ciuda alegerii făcute de către Polonia pentru F-35, în ianuarie 2020, consorțiul european Eurofighter nu a depus niciodată armele și continuă să promoveze activ Typhoon ca un produs pe care este gata să-l vând în orice moment Varşoviei.

Avantajul ofertei propuse de Eurofighter este dezvoltarea continuă a aeronavelor, care va continua timp de decenii. Versiunea Tranche 5 se află în prezent în curs de dezvoltare, iar acestui aparat i se oferă, de asemenea, tehnologie și know-how și includerea industriei poloneze în programul său, împreună cu posibilitatea de a se alătura programului FCAS/SKAF.

Printre dezavantajele sale se numără costurile de operare care nu sunt foarte clar comunicate. Cu toate acestea, informațiile oferite la un moment dat de austrieci și care pretindeau 90 000 de euro pe oră de zbor înseamnă că aceste aeronave ar fi mult mai costisitoare pentru operare decât modelele americane de top (F-35 sau F-15EX).

De asemenea, Typhoonului îi lipsesc caracteristicile stealth, deși compania Eurofighter susține că acest lucru nu contează, deoarece sistemele de război electronic instalate la bord îi conferă avionului "invizibilitate electronică". Cu alte cuvinte, Typhoon va perturba în mod activ radarele inamicului într-o asemenea măsură încât și el își poate permite un anumit ''grad de invizibilitate'' pe câmpul de luptă.

 

Boeing F-15EX Eagle II

 

F-15EX, căruia Boeing i-a făcut recent o publicitate intensă, este de fapt un Eurofighter Typhoon puțin mai mare din punct de vedere al designului și al capacităților tehnice. Aparatul nu are caracteristici stealth (Boeing, ca și Eurofighter, se referă la "stealth electronic") și compensează cu un radar AESA puternic și cu capacități bune în ceea ce privește raza de acțiune (aproape 1.300 km), viteza maximă (2.656 km/h) și plafonul (18 km). Eagle II ar urma sa dispuna de numeroase sisteme de armament.

Capacitatea de încărcare utilă poate ajunge la 15 tone, ceea ce practic face ca acest avion să poată fi utilizat și ca bombardier. Ca o comparatie: bombardierul rusesc Su-34 suportă 14 tone de armament, iar Su-30 doar 8 tone.

Trebuie adăugat, totuși, că acest avion ar fi scump de cumpărat (prețul este estimat în prezent la aproximativ 130 de milioane de dolari bucata), deși relativ ieftin de operat (o oră de zbor cu F-15E Strike Eagle costă 30.000 de dolari).

F-15EX este un proiect nou și, prin urmare, cu un potențial ridicat de modernizări viitoare. Cu toate acestea, nu este clar dacă va fi oferit Poloniei cu vreun pachet de cooperare tehnico-industrială. Calendarul livrărilor este, de asemenea, pus sub semnul întrebării, deoarece până în prezent se produc aproximativ 12 avioane pe an.

 

F-16C/D Block 72

 

Un alt avion american de generația a 4-a care este "pe masă" este F-16C/D în ultima sa versiune Block 72.

F-16 este un avion multirol tipic, capabil să transporte până la 7,7 tone de armament. F-16 atinge o viteză maximă de aproape 2.200 km/h, care este putin mai mare decât cea a Eurofighter Typhoon. Plafonul său operațional este ușor mai mic decât cel al F-15EX sau Typhoon, la 15 km. Autonomia operațională este, de asemenea, mai mică, 550 km - practic jumătate din cea a Eurofighter și Boeing.

Cu toate acestea, aparatul are caracteristici bune de zbor, iar raza de acțiune mai scurtă se datorează dimensiunilor mai mici și faptului că are un singur motor. Totuși, acest lucru face ca F-16 să fie mult mai ieftin de operat. Costul unei ore de zbor este de 25.000 de dolari. F-16 dispue de numeroase arme și este cel mai popular avion de luptă din lume. Acest lucru înseamnă interoperabilitate cu mulți aliați sau, de exemplu, ușurința de a procura piese de schimb.

Pot fi ridicate îndoieli cu privire la preț, care nu este cu mult mai mic decât cel al F-35A, produs în serie și estimat la 70-80 de milioane de dolari bucata, dar operarea ieftină compensează acest lucru. Mai rău este momentul livrărilor. În prezent, linia de producție din Greenville, SUA, abia își intensifică producția și în 2025 este planificată producția a 48 de F-16 pe an. Între timp, există deja mai mulți clienți care așteaptă aceste avioane, care au comandat în total aproximativ 140 de aparate.

Avantajul acestei soluții este că ar fi vorba de aceleași avioane ca și flota actuală de avioane F-16C/D Block 52+ a Poloniei, care vor fi probabil modernizate la standardul Block 72 în următorii ani. Prin urmare, achiziționarea mai multor F-16 nu ar ridica problemele logistice cum ar fi în cazul altor aeronave ă. Un alt aspect este că acest avion este bine cunoscut în Polonia - există suficient personal calificat pentru el.

 


F-35A Lightning II

 

Acesta este un alt avion pe care Polonia l-a cumpărat deja, astfel încât achiziția să nu ar duce probleme pe plan logistic. F-35A este singura aeronavă de generația a V-a pe care Polonia are posibilitatea de a o achiziționa într-o perioadă relativ scurtă de timp.

Printre avantajele F-35A se numără și prețul de achiziție. În ciuda parametrilor săi tehnici ridicați, ar trebui să coste în jur de 90 de milioane de dolari bucata. Prețul unei ore de zbor nu este mic, dar nu mai este înspăimântător, așa cum era înainte, și se situează în prezent la puțin sub 35.000 USD/oră.

F-35A este singura aeronavă disponibilă pentru Polonia cu caracteristici stealth, precum și cu capacități de recunoaștere care utilizează senzori avansați (pe lângă radarul AESA). Încărcătură maximă de armament a F-35A este de 8,3 tone, ceea ce este puțin mai mult decât cea a F-16 și cu 700 kg mai puțin decât cea a Typhoon-ului. Viteza maximă este de 1960 km/h, ceea ce plasează F-35 la coada plutonului.

Pe de altă parte, F-35 are o rază operațională mult mai bună decât F-16, de 1240 km, care este aproximativ aceeași cu cea a F-15EX. Așa cum îi stă bine unui avion multirol, F-35 are un plafon operațional relativ scăzut, de 15 km, același cu cel al F-16.

Calendarul de livrare al F-35A este, în esență, un semn de întrebare. Acest lucru se datorează comenzilor mari, care se adaugă constant, combinate cu o producție mare.

România a primit recent aprobarea de a achiziționa aceste avioane, iar F-35 noastre sunt așteptate să ajungă la începutul anilor 2030, deci nu foarte curând.

 

KF-21 Boramae

 

Poate cea mai neaşteptata oferta pe care Varşovia o are pe masa este prototipului avionului de generația a V-a KF-21 Boramae, produs de Korea Aerospace Industries (KAI).

KF-21 Boramae este o dezvoltare futuristă promițătoare a unui nou avion de luptă, iar programul său progresează destul de bine. Testele de zbor ale celor șase prototipuri sunt în curs de desfășurare, iar producția de serie este așteptată să înceapă încă din 2025. Există deja interes pentru acest avion din partea mai multor state care, din diverse motive, nu vor primi aprobarea de a cumpăra F-35A. Unul dintre aceștia este Emiratele Arabe Unite, care a intrat în programul KF-21 Borama, înlocuind probabil Indonezia.

Boramae, în versiunea sa inițială, nu va avea caracteristici stealth, ci doar stealth "electronic". Este de aşteptat ca aeronava să devină complet stealth în cea de-a treia configuraţie a sa, Block 3.

Aeronava are două motoare şi se presupune că ar putea zbura cu o viteză aproximativă de 2.300 km/h, puţin mai mare decât cea a F-35, în timp ce rază operațională va fi ușor mai mică decât a tuturor celorlalți rivali, cu excepția F-16. În ceea ce privește capacitatea de transport a armamentului va fi de maximum 7,7 tone, ceea ce este comparabil cu cea a F-16.

Costul de operare, din cauza faptului că sud-coreenii se află în faza de testare a prototipurilor, este momentan necunoscut, dar este vorba de un avion bimotor și se poate presupune că va fi între costul unei ore de zbor al F-16 și al F-35 (între 25.000 și 35.000 de dolari). Costul de achiziție este, de asemenea, necunoscut, deși coreenii au presupus la un moment dat 50 de milioane de dolari pe unitate. Totuși, având în vedere costul altor avioane, pare puțin probabil că acesta să fie atins, deși mult va depinde de numărul comenzilor.

Cel mai mare dezavantaj din punctul de vedere al Poloniei este, bineînțeles, timpul de livrare. Producția în serie în scenariul optimist ar trebui să înceapă în 2025, dar nu este clar câte aeronave pot fi produse anual și ce întârzieri vor apărea pe parcurs. În plus, sud-coreenii intenționează să construiască 120 de aeronave pentru nevoile lor, plus 130 ca opțiuni, iar Emiratele Arabe Unite, în calitate de nou membru al consorțiului, probabil că vor dori și ele să comande cel puțin câteva zeci de aeronave.

Prin urmare, se pare că Polonia ar putea începe să primească Boramae doar la mijlocul anilor 2030 și dacă lucrurile merg bine. Prin urmare, pare a fi o soluție mai degrabă pe termen lung și poate fi gândit că un viitor succesor al versiunii Block III a F-16, mai degrabă decât ca un aparat care ar putea forma două escadrile de luptă suplimentare în anii următori.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

SUA trimit un grup de bombardiere strategice în nordul Japoniei. În august, înainte de întâlnirea Trump - Putin, bombardierele americane au ajuns în Norvegia
Au făcut-o din nou: Rușii și-au doborât propriul avion Su-30, în timp ce antiaeriana trăgea după dronele Ucrainei
Uite F-35, nu e F-35. Canada a anunțat oficial decizia marii dileme: Renunță sau nu la achiziția avioanelor F-35?
„Ares” și lupta sa cu dronele iraniene: Legendarul A-10 Warthog, reinventat ca vânător de drone, revine în centrul atenţiei (FOTO)
În Europa se ridică „zidul F-35”, un scut de peste 700 de avioane. O nouă țară din vestul continentului intră în „clubul F-35” după prima livrare efectuată
Black Hawk care se pilotează singur. Legendarul elicopter, transformat în dronă ”U-Hawk”, în doar 10 luni
Zelenski spune ce zone din Rusia vor fi vizate de atacurile cu rachete Tomahawk
Danemarca, acord pentru încă 16 avioane F-35. Flota daneză va cuprinde și drone de luptă colaborative
Star Wars 2.0 | China susține că are deja un concurent la sistemul antirachetă ”Golden Dome”
Mirage 2000D, în noua configurare RMV sau pe scurt „Vânătorul de drone”. Ce îmbunătățiri au adus francezii după ce au studiat războiul purtat de ruși
Ucrainenii ne confirmă temerile: Eficiența Patriot s-a prăbușit la 6% după ce rușii au tras „lozul norocos” pentru rachetele hipersonice Kinjal lansate de pe MiG-31K
Britanicii au „scanat” Rusia. Avioane RC-135 și P-8 Poseidon, sprijinite de americani, au survolat granițele Rusiei. Tranzitând apoi România și Marea Neagră
Turcia chiar vrea Eurofighter. Iar dacă nu va ajunge la un acord pentru avioane noi, planul B sunt avioane la mâna a doua dintr-un stat surpriză
Accidentele aviatice se țin lanț în Rusia: Un avion de vânătoare MiG-31 s-a prăbușit în timpul unui zbor de antrenament în regiunea Lipețk din vestul țării
Germania pariază în continuare pe Eurofighter: Încă 20 de aeronave, livrate forţelor aeriene germane până în 2034
Reacția nervoasă a propagandei Rusiei la posibila livrare de Tomahawk către Kiev: Vom ataca Polonia
Bulgaria acuză că primul F-16, în cea mai modernă versiune Block 70 Viper, i-a fost livrat defect și are scurgeri de combustibil. De ce întârzie reparația
Drone suspecte survolează fabricile din Belgia, unde se produce FZ275 LGR - una dintre rachetele cele mai eficiente împotriva dronelor
80% din misiuni executate cu avioane F-16: Cum s-a adaptat Ucraina și a respins agresiunea rusă
Un sfert de escadrilă. Bulgaria primește încă două avioane F-16, dar Forțele Aeriene nu îndeplinesc încă misiuni de protecție a spațiului aerian
"Puffy Neptune". Ucraina prezintă varianta 3 a rachetei de croazieră care a distrus nava Moskva
Se vinde „F-ul chinezesc” care a doborât primul Rafale din istorie. A doua țară din lume care cumpără avioane J-10 din China
Drone de război electronic, o "cărămidă" importantă pentru zidul de drone al NATO. "EW-UAS" se află în faza de teste
S-a „scurs” o imagine rară cu avionul rus Su-75 Checkmate. Deși caută să resusciteze Su-57, rușii par să insiste pentru un avion de generația a 5-a cu un singur motor
Cu ce reușesc ucrainenii să lovească rafinăriile Rusiei. Flamingo e ”bijuteria coroanei”, dar greul îl duce o dronă de 55 de mii de dolari
Putin: Dacă Trump livrează Tomahawk Ucrainei, va distruge relațiile cu Rusia
Europa, ”vizitată” iar dinspre Est: 25 de baloane meteorologice din Belarus au cauzat închiderea aeroportului din Vilnius
Rusia folosește în Marea Baltică tactici la limita războiului, acuză danezii / Kievul îi învață pe europeni cum să doboare dronele. ”Piloții de drone Sting au primit zeci de întrebări”
F-16 pakistaneze doborâte? India publică propriul bilanț, la câteva luni după scurtul război cu Pakistanul
Un model ce ar putea fi aplicat și de România? Ucraina țintește să devină „vioara întâi” în materie de drone, cu transfer tehnologic masiv din SUA

Ştiri Recomandate

Bilanțul real al utilizării avioanelor F-16 în Ucraina: Cum au interceptat 1.300 de rachete rusești și au preluat 80% din misiunile de luptă ale Forţelor Aeriene Ucrainene
Foto: militar ucrainean, operând sistemul Avenger / Генеральний штаб ЗСУ / General Staff of the Armed Forces of Ukraine
EXCLUSIV
Avertismentul șefului spionajului militar ucrainean: Fereastra de pace se închide în 2026. Ce prevede planul confidențial în 28 de puncte aprobat de Donald Trump
„Nu am fost consultați”: UE respinge ideea unui plan de pace american impus fără acordul Ucrainei
Cum schimbă sistemele germane Skynex ecuația războiului de uzură din Ucraina în prag de iarnă. Soluția tehnică pentru contracararea atacurilor de saturație cu drone
Când corporațiile trasează liniile frontului. Șeful Airbus sparge marele tabu: Europa are nevoie de bomba nucleară tactică pentru a descuraja Rusia
Instruirea operatorilor rusi de drone. Sursa foto: pl-llc.ru.
EXCLUSIV
Războiul nervilor cu drone: Rusia testează procedurile anti-UAV ale României într-o situație limită
Armata germană a preluat în mod simbolic primul tanc Leopard 2A8 de nouă generație. Cehii au comandat și ei 44 de tancuri de acest tip
Reforma în educație a Ucrainei nu „țintește” minoritatea română. Șeful Administrației Militare Cernăuți: Orice copil va putea învăța în limba română, Ucraina va asigura întreaga logistică
Polonia lansează Operațiunea Orizont: Sabotajele Rusiei, combătute cu zece mii de militari polonezi. Bonus: Task-force cu Ucraina
Berlinul, teren de antrenament: Batalionul Gardă al Bundeswehr pregătește inclusiv scenariul unor lupte urbane de tip „casă cu casă”
Trump a refuzat oferta lui Maduro. CIA primește „undă verde” în Venezuela iar Trump lasă ușa deschisă la „boots on the ground”
Franța mută imediat pentru a echilibra balanța: F-35 american pentru saudiți, contracarat în regiune cu Rafale în cea mai modernă versiune F5
Golul marcat de Lynx în România, anulat la VAR. În programul viitoarelor mașini de luptă ale României meciul încă se joacă
„Flota de Aur” hipersonică a SUA care va trebui să scufunde Marina Chinei, în prezent cea mai mare forță navală din lume ca dimensiune
Casa Albă crede că un acord de pace privind războiul din Ucraina ar putea fi încheiat „chiar în această săptămână”
Darryl Nirenberg, viitorul ambasador al SUA în România, audiat în Senat: România e o mare oportunitate pentru companiile americane cu potențial decisiv energetic
Rusia a atacat cu 50 de rachete și 476 de drone; 25 de civili au murit în locuințe. F-16 și Mirage-2000 ucrainene doboară cel puțin 10 rachete de croazieră
Cum testează Rusia vigilența Occidentului cu nava-spion Yantar (Foto/Video): O nouă serie de provocări militare ruseşti vizează infrastructura critică a Europei
Rusia îl declară „terorist” pe opozantul Mihail Hodorkovski, critic acerb al războiului și regimului Putin
Lecția ucraineană pentru NATO. Cum schimbă sistemul „Merops” ecuația de securitate la Marea Neagră și de ce pe viitor România nu mai are scuze în fața dronelor rusești
Mirajul flotei aeriene a Ucrainei: Între ambiția a 250 de avioane occidentale și realitatea banilor care nu există. Soluţia este în seifurile rusești
Arabia Saudită a fost desemnată de către SUA drept aliat major non-NATO. Dar ce presupune acest “statut”?
O navă rusească s-a apropiat de apele teritoriale britanice și a îndreptat sisteme laser către aeronavele britanice de patrulare. Londra avertizează că e pregătită să răspundă
Capcana „zonei gri”: De ce Rusia testează nervii NATO sub pragul Articolului 5 și de ce „calmul” nu mai e suficient
,,Scutul Ucrainei'' devine mai puternic? De ce upgrade-ul lansatoarelor Patriot la standardul M903 este o mutare strategică pentru ucraineni
Deja vu cu drone: O nouă dronă rusă a intrat 8 km în spațiul României în această noapte. Din nou ridicate Eurofighter și F-16 românești
Nu doar că nu e sfârșitul pentru F-22, ci e o nouă eră. În premieră un pilot american a controlat din cockpit o dronă de luptă MQ-20 Avenger
Bătălia de la Stalingrad, comparată de Putin cu războiul Rusiei din Ucraina. Paralela e greșită; dictatorul rus a uitat de ”cimitirul” Uniunii Sovietice 
Moment istoric: SUA au anunțat că vor vinde avioane F-35 Arabiei Saudite, decizie cu impact major în echilibrul de putere din Orient
Rachetele americane ATACMS au lovit adânc în Rusia. Ucrainenii au bifat azi o premieră strategică în colaborare cu Administrația Trump
Ucraina joacă în liga mare. După Rafale și SAMP-T franceze, vine rândul Spaniei, iar surpriza vine din Grecia: Coproducție de drone navale
Un avion de luptă francez de tip Rafale, decolând de una din pistele Bazei Aeriene 86 Borcea, România. Foto: Ambasada Franței în România
EXCLUSIV
Cu Rafale și Gripen la negocieri: Ucraina și avioanele care poate nu vor zbura niciodată, dar pot schimba termenii finali ai războiului rus
pixel