Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Forțele Aeriene Poloneze au ca obiectiv principal formarea a două noi escadrile: Cine este favoritul şi ce oferte sunt pe masă pentru noul avion?
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Forțele Aeriene Poloneze au ca obiectiv principal formarea a două noi escadrile de avioane de luptă în viitorul apropiat. Publicaţia poloneză Defence 24 a făcut recent o analiză asupra ofertelor care sunt propuse Poloniei. Acestea a fost analizate mai ales din punct de vedere al avantajelor și dezavantajelor lor în raport cu cerințele Forțelor Aeriene Poloneze, ce oportunități economice sunt asociate cu acestea și, nu în ultimul rând și poate cel mai important: când ar putea intra în dotarea Forțelor Armate Poloneze?

La 14 septembrie, ministrul polonez al Apărării, Mariusz Blaszczak, a confirmat încă o dată informația potrivit căreia Polonia intenționează să achiziționeze încă două escadrile de avioane de luptă. Acest lucru confirmă informațiile care au fost vehiculate în ultimele luni, adică după decizia Varşoviei de a achiziționa avionul ușor multirol FA-50.

În iulie 2022, Jaroslaw Kaczynski, şeful partidului Partidul Lege şi Justiţie (PiS), aflat la guvernare în Polonia, a declarat: "Vor fi avioane - atât F-35, cât și alte avioane". În această declarație, el se referea cel mai probabil la F-35, deja achiziționat în 2020, și la "aeronave de superioritate aeriană", adică la avioane pentru luptă aeriană, indicând indirect cele două modele de acest tip disponibile - Eurofighter Typhoon, care este încă promovat în mod activ în Polonia, și Boeing F-15EX Eagle II, pe atunci încă destul de puțin promovat, sau un model derivat din acesta.

În primăvara acestui an, în Polonia se vorbea deja despre "două escadrile suplimentare" și nu se mai vorbea de "avioane de superioritate aeriană", ci de "avioane multirol", susţine publicaţia Defence 24.

Cu toate acestea, acest lucru nu exclude din discuţie nici Eurofighter Typhoon, nici F-15, deoarece aceste avioane au fost dezvoltate ca avioane de ''superioritate aeriană'', dar în ultimele lor versiuni sunt capabile să îndeplinească diferite tipuri de misiuni, ceea ce le face multirol, iar având în vedere încărcăturile lor utile mari, se vorbește chiar de avioane cu "roluri oscilante", adică capabile să îndeplinească mai multe tipuri de misiuni simultan.

În prezent există patru producători cu câte cinci modele de aeronave care se bat pentru un posibil contract pus la bătaie de Polonia pentru două escadrile, sau probabil 32 de aeronave de luptă.

 

Eurofighter Typhoon

 

În ciuda alegerii făcute de către Polonia pentru F-35, în ianuarie 2020, consorțiul european Eurofighter nu a depus niciodată armele și continuă să promoveze activ Typhoon ca un produs pe care este gata să-l vând în orice moment Varşoviei.

Avantajul ofertei propuse de Eurofighter este dezvoltarea continuă a aeronavelor, care va continua timp de decenii. Versiunea Tranche 5 se află în prezent în curs de dezvoltare, iar acestui aparat i se oferă, de asemenea, tehnologie și know-how și includerea industriei poloneze în programul său, împreună cu posibilitatea de a se alătura programului FCAS/SKAF.

Printre dezavantajele sale se numără costurile de operare care nu sunt foarte clar comunicate. Cu toate acestea, informațiile oferite la un moment dat de austrieci și care pretindeau 90 000 de euro pe oră de zbor înseamnă că aceste aeronave ar fi mult mai costisitoare pentru operare decât modelele americane de top (F-35 sau F-15EX).

De asemenea, Typhoonului îi lipsesc caracteristicile stealth, deși compania Eurofighter susține că acest lucru nu contează, deoarece sistemele de război electronic instalate la bord îi conferă avionului "invizibilitate electronică". Cu alte cuvinte, Typhoon va perturba în mod activ radarele inamicului într-o asemenea măsură încât și el își poate permite un anumit ''grad de invizibilitate'' pe câmpul de luptă.

 

Boeing F-15EX Eagle II

 

F-15EX, căruia Boeing i-a făcut recent o publicitate intensă, este de fapt un Eurofighter Typhoon puțin mai mare din punct de vedere al designului și al capacităților tehnice. Aparatul nu are caracteristici stealth (Boeing, ca și Eurofighter, se referă la "stealth electronic") și compensează cu un radar AESA puternic și cu capacități bune în ceea ce privește raza de acțiune (aproape 1.300 km), viteza maximă (2.656 km/h) și plafonul (18 km). Eagle II ar urma sa dispuna de numeroase sisteme de armament.

Capacitatea de încărcare utilă poate ajunge la 15 tone, ceea ce practic face ca acest avion să poată fi utilizat și ca bombardier. Ca o comparatie: bombardierul rusesc Su-34 suportă 14 tone de armament, iar Su-30 doar 8 tone.

Trebuie adăugat, totuși, că acest avion ar fi scump de cumpărat (prețul este estimat în prezent la aproximativ 130 de milioane de dolari bucata), deși relativ ieftin de operat (o oră de zbor cu F-15E Strike Eagle costă 30.000 de dolari).

F-15EX este un proiect nou și, prin urmare, cu un potențial ridicat de modernizări viitoare. Cu toate acestea, nu este clar dacă va fi oferit Poloniei cu vreun pachet de cooperare tehnico-industrială. Calendarul livrărilor este, de asemenea, pus sub semnul întrebării, deoarece până în prezent se produc aproximativ 12 avioane pe an.

 

F-16C/D Block 72

 

Un alt avion american de generația a 4-a care este "pe masă" este F-16C/D în ultima sa versiune Block 72.

F-16 este un avion multirol tipic, capabil să transporte până la 7,7 tone de armament. F-16 atinge o viteză maximă de aproape 2.200 km/h, care este putin mai mare decât cea a Eurofighter Typhoon. Plafonul său operațional este ușor mai mic decât cel al F-15EX sau Typhoon, la 15 km. Autonomia operațională este, de asemenea, mai mică, 550 km - practic jumătate din cea a Eurofighter și Boeing.

Cu toate acestea, aparatul are caracteristici bune de zbor, iar raza de acțiune mai scurtă se datorează dimensiunilor mai mici și faptului că are un singur motor. Totuși, acest lucru face ca F-16 să fie mult mai ieftin de operat. Costul unei ore de zbor este de 25.000 de dolari. F-16 dispue de numeroase arme și este cel mai popular avion de luptă din lume. Acest lucru înseamnă interoperabilitate cu mulți aliați sau, de exemplu, ușurința de a procura piese de schimb.

Pot fi ridicate îndoieli cu privire la preț, care nu este cu mult mai mic decât cel al F-35A, produs în serie și estimat la 70-80 de milioane de dolari bucata, dar operarea ieftină compensează acest lucru. Mai rău este momentul livrărilor. În prezent, linia de producție din Greenville, SUA, abia își intensifică producția și în 2025 este planificată producția a 48 de F-16 pe an. Între timp, există deja mai mulți clienți care așteaptă aceste avioane, care au comandat în total aproximativ 140 de aparate.

Avantajul acestei soluții este că ar fi vorba de aceleași avioane ca și flota actuală de avioane F-16C/D Block 52+ a Poloniei, care vor fi probabil modernizate la standardul Block 72 în următorii ani. Prin urmare, achiziționarea mai multor F-16 nu ar ridica problemele logistice cum ar fi în cazul altor aeronave ă. Un alt aspect este că acest avion este bine cunoscut în Polonia - există suficient personal calificat pentru el.

 


F-35A Lightning II

 

Acesta este un alt avion pe care Polonia l-a cumpărat deja, astfel încât achiziția să nu ar duce probleme pe plan logistic. F-35A este singura aeronavă de generația a V-a pe care Polonia are posibilitatea de a o achiziționa într-o perioadă relativ scurtă de timp.

Printre avantajele F-35A se numără și prețul de achiziție. În ciuda parametrilor săi tehnici ridicați, ar trebui să coste în jur de 90 de milioane de dolari bucata. Prețul unei ore de zbor nu este mic, dar nu mai este înspăimântător, așa cum era înainte, și se situează în prezent la puțin sub 35.000 USD/oră.

F-35A este singura aeronavă disponibilă pentru Polonia cu caracteristici stealth, precum și cu capacități de recunoaștere care utilizează senzori avansați (pe lângă radarul AESA). Încărcătură maximă de armament a F-35A este de 8,3 tone, ceea ce este puțin mai mult decât cea a F-16 și cu 700 kg mai puțin decât cea a Typhoon-ului. Viteza maximă este de 1960 km/h, ceea ce plasează F-35 la coada plutonului.

Pe de altă parte, F-35 are o rază operațională mult mai bună decât F-16, de 1240 km, care este aproximativ aceeași cu cea a F-15EX. Așa cum îi stă bine unui avion multirol, F-35 are un plafon operațional relativ scăzut, de 15 km, același cu cel al F-16.

Calendarul de livrare al F-35A este, în esență, un semn de întrebare. Acest lucru se datorează comenzilor mari, care se adaugă constant, combinate cu o producție mare.

România a primit recent aprobarea de a achiziționa aceste avioane, iar F-35 noastre sunt așteptate să ajungă la începutul anilor 2030, deci nu foarte curând.

 

KF-21 Boramae

 

Poate cea mai neaşteptata oferta pe care Varşovia o are pe masa este prototipului avionului de generația a V-a KF-21 Boramae, produs de Korea Aerospace Industries (KAI).

KF-21 Boramae este o dezvoltare futuristă promițătoare a unui nou avion de luptă, iar programul său progresează destul de bine. Testele de zbor ale celor șase prototipuri sunt în curs de desfășurare, iar producția de serie este așteptată să înceapă încă din 2025. Există deja interes pentru acest avion din partea mai multor state care, din diverse motive, nu vor primi aprobarea de a cumpăra F-35A. Unul dintre aceștia este Emiratele Arabe Unite, care a intrat în programul KF-21 Borama, înlocuind probabil Indonezia.

Boramae, în versiunea sa inițială, nu va avea caracteristici stealth, ci doar stealth "electronic". Este de aşteptat ca aeronava să devină complet stealth în cea de-a treia configuraţie a sa, Block 3.

Aeronava are două motoare şi se presupune că ar putea zbura cu o viteză aproximativă de 2.300 km/h, puţin mai mare decât cea a F-35, în timp ce rază operațională va fi ușor mai mică decât a tuturor celorlalți rivali, cu excepția F-16. În ceea ce privește capacitatea de transport a armamentului va fi de maximum 7,7 tone, ceea ce este comparabil cu cea a F-16.

Costul de operare, din cauza faptului că sud-coreenii se află în faza de testare a prototipurilor, este momentan necunoscut, dar este vorba de un avion bimotor și se poate presupune că va fi între costul unei ore de zbor al F-16 și al F-35 (între 25.000 și 35.000 de dolari). Costul de achiziție este, de asemenea, necunoscut, deși coreenii au presupus la un moment dat 50 de milioane de dolari pe unitate. Totuși, având în vedere costul altor avioane, pare puțin probabil că acesta să fie atins, deși mult va depinde de numărul comenzilor.

Cel mai mare dezavantaj din punctul de vedere al Poloniei este, bineînțeles, timpul de livrare. Producția în serie în scenariul optimist ar trebui să înceapă în 2025, dar nu este clar câte aeronave pot fi produse anual și ce întârzieri vor apărea pe parcurs. În plus, sud-coreenii intenționează să construiască 120 de aeronave pentru nevoile lor, plus 130 ca opțiuni, iar Emiratele Arabe Unite, în calitate de nou membru al consorțiului, probabil că vor dori și ele să comande cel puțin câteva zeci de aeronave.

Prin urmare, se pare că Polonia ar putea începe să primească Boramae doar la mijlocul anilor 2030 și dacă lucrurile merg bine. Prin urmare, pare a fi o soluție mai degrabă pe termen lung și poate fi gândit că un viitor succesor al versiunii Block III a F-16, mai degrabă decât ca un aparat care ar putea forma două escadrile de luptă suplimentare în anii următori.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Aviația americană începe construcția forței care va descuraja sau va învinge China
Rusia presează în „operațiunea Su-75”, răspunsul rus la F-35. Presiune pe un gigant asiatic căruia i s-a promis linia de producția și un preț scăzut
U.S. Air Force anunță care sunt bazele de desfăşurare pentru B-21 Raider: Acest bombardier stealth este destinat să joace un rol-cheie în strategia de descurajare a Statelor Unite
Ce presupune contractul de F-35 pentru România, pe lângă avioane. România ar putea deveni cel mai mare operator de F-35 din Europa de Est
Polonia caută sprijinul NATO pentru a-și proteja propriul spațiu aerian şi promite că trimite suplimentar avioane MiG-29 în Ucraina
Statele Unite aprobă potențiala vânzare a avioanelor de luptă F-35A către România
Avion de generația a 5 a / Foto ilustrativ: DefenseRomania
EXCLUSIV
Su-57 rusești ar fi efectuat peste 40 de atacuri în Ucraina. Să credem așa ceva? Cât este propagandă, cât dezinformare, cât realitate
Rusia își întreține avioanele Su-30SM cu avionică din Europa. Producătorii francezi de echipamente sunt păcăliți cu ajutorul unei companii din Kazahstan
Războiul dronelor tactice trece la următorul nivel - dronă antiaeriană FPV ucraineană doboară o dronă rusească de cercetare
Su-57 apar tot mai des în lupte: Ucraina confirmă că Su-57 sunt folosite în zeci de atacuri sugerând o schimbare de tactică a Rusiei
Rușii au lovit din nou în apropierea frontierelor României: Avioane Tu-22M3 au bombardat Insula Șerpilor
Piloții ucraineni de F-16 sunt așteptați la 86 Borcea. România a transmis ucrainenilor că antrenarea piloților lor în țara noastră e o chestiune de timp
Avioane F-35 cu rachete Meteor, dintr-un capăt în altul al Flancului? O soluție ce ar putea fi aleasă nu doar de România
Ucrainenii confirmă cu imagini (Video): Avionul rusesc Su-30SM a fost doborât de forţele pentru operaţii speciale, utilizând un sistem MANPADS
Un avion rusesc de tip Su-30SM a fost lovit în Marea Neagră, după ce a lansat rachete Kh-31P asupra Insulei Șerpilor
Dronele ucrainene au încercat din nou să atace baza aeriană Olenya din Murmansk, aflată la 1.800 de kilometri de Ucraina
Aglomerație de bombardiere rusești și americane în nordul Europei: Două Tu-160 au survolat Marea Norvegiei, SUA au răspuns cu B-52 în apropiere de Kaliningrad
Performanță în SUA: Ultima versiune a AMRRAM lovește la 200 km. În viitor AMRAAM va fi racheta „accesibilă” în timp ce noile AIM-260, „arma foarte scumpă”
De ce avioanele F-16 românești nu doboară drone rusești deși au capacitatea? România nu e singura care se găsește în această situație
Deși deține o flotă uriașă de F-16, Egiptul alege să cumpere J-10C din China în loc să modernizeze avioanele americane
Forțele Aeriene Ucrainene au prezentat un avion Su-27 înarmat cu rachete occidentale AGM-88 HARM (Video)
Suedia pregătește discret terenul pentru un viitor transfer de avioane Gripen în Ucraina
Rusia speră ca Su-57 să spargă gheața și să poată fi vândut și în lume. În două țări își pun rușii toate speranțele pentru posibili cumpărători
Plan pentru ca ucrainenii să „stăpânească” cât mai rapid F-16. Există discuții ca piloți aliați la pensie să antreneze tinerii piloți ucraineni
F-urile Ucrainei decolează de pe autostrăzi, în ciuda criticilor care cereau piste curate. Între timp, F-35A face și el o demonstrație rară pe autostrăzile Europei
Ucraina își dezvoltă propria bombă de aviație cu rază lungă de acțiune (Foto/Video): Primul test a fost efectuat de pe un bombardier Su-24
Dog fight între drone: Ucraina vânează și doboară în premieră un Orlan-10 rus la mare altitudine. Imagini spectaculoase inclusiv cu momentul impactului
TOP 5 cele mai proaste avioane de luptă din istorie. Cele 5 eșecuri numite de experți adevărate „sicrie zburătoare”
China vânează piața de armament din Orientul Mijlociu și propune arme cu laser, eficiente și împotriva dronelor kamikaze iraniene
Egiptul primește 2 Super Hercules. Aeronavele C-130 sunt calul de bătaie pentru transportul militarilor și al tehnicii de luptă ale României

Ştiri Recomandate

Ţintă aeriană de mici dimensiuni, identificată într-o zonă aflată în largul Mării Negre: Aeronavele F-16 ale Forțelor Aeriene Române au monitorizat perimetrul
Posibilitatea ca Ucraina să redevină putere nucleară | Mesajul lui Zelenski către Occident: „Ori arme nucleare, ori NATO”
Lovitură uriașă reușită de Israel. Yahya Sinwar, noul lider al Hamas și arhitectul masacrului din 7 octombrie a fost eliminat de IDF în Gaza. Niciun terorist nu scapă
Americanii merg constant în Ucraina și își iau notițe: Dronele ca element al războiului viitorului, una din lecțiile pe care SUA le vor implementa
Fostul comandant șef al Forțelor Armate Ucrainene arată cu degetul către ''armatele NATO'': Au fost construite pe baza principiilor militare din epoca Războiului din Coreea
Germania a mobilizat avioane de vânătoare pentru a intercepta un avion rusesc de recunoaștere: Acesta este cel mai recent incident aerian între un stat membru NATO și forțele aeriene ruse
Ieșirea Ucrainei din războiul „prelungit” cu Rusia este „aproape imposibilă”: Descurajare non-nucleară, o soluţie pentru a forța Moscova să semneze pacea?
F-16 pentru Ucraina, dar cu țârâita. Pentru că SUA schimbă din mers strategia pregătirii pilotilor ucraineni, inclusiv în România
Confirmat: Bombardierele strategice B-2 cu rază lungă de acțiune ale SUA au țintit buncărele rebelilor houthi din Yemen
Serviciul britanic de informații în domeniul apărării: Seria de atacuri continuă să slăbească prezența militară rusă în Crimeea
Netanyahu: Israelul a capturat o cantitate mare de arme rusești de ultimă generație în ascunzătorile teroriste ale Hezbollah
Câte obuziere franceze Caesar a primit Ucraina și câte au distrus rușii. Procentul distrugerilor Caesar de către „a doua armată a lumii” e de doar 6%
F/A-18E Super Hornet realimentând un avion spaniol de tip AV-8B II+ Harrier, deasupra portavionului american U.S. Harry S, Truman, în Marea Mediterană. Sursă foto: U.S. Navy
EXCLUSIV
SUA au schimbat cursul portavionului USS Harry S. Truman spre nordul Europei, departe de Orient. Posibile ipoteze deși situația în Orient e explozivă
Drumul Ucrainei către Vest devine un joc de ping-pong: Planul victoriei propus de Zelenski nu se bucură de susţinere, iar SUA spun nu Ucrainei în NATO
SUA au lovit cu bombardiere strategice stealth B-2 Spirit instalații subterane de arme ale rebelilor Houthi, un alt braț înarmat al Iranului
Comandantul Gardienilor Revoluției amenință că Iranul va lansa noi rachete dacă Israelul răspunde primului atac iar sistemul american THAAD nu va proteja Israelul de rachetele regimului
Ucraina urmează să primescă alte 49 de tancuri americane Abrams. Doar că nu SUA sunt furnizorul, deși americanii au peste 10.000 de Abrams
Planul de victorie al Ucrainei este realizabil, dar depinde de partenerii occidentali: Ce este strategia de descurajare non-nucleară?
Turcia intenționează să impună o nouă taxă cetățenilor pentru a susține industria de apărare
India achiziționează 31 de drone de mare altitudine MQ-9B Sky/Sea Guardian
Europa, teatrul pentru distrugătoarele Burke ale SUA. A ajuns și USS Oscar Austin, modernizat cu ultima versiune a Aegis Ashore, versiunea navală a scutului din România
Franța nu va putea oferi Ucrainei tot ajutorul militar promis: Avioanele Rafale nu sunt incluse în noul pachet de asistență
De ce Israel și nu Ucraina? SUA explică de ce nu furnizează Ucrainei un sistem THAAD, așa cum a procedat în cazul Israelului
Migrația prin Belarus, organizată paramilitar, spun polonezii. Deși unele state UE caută soluții, Rusia și Iranul au grijă ca rezolvarea crizei să rămână o utopie
Ciudatul caz al dronei ruse S-70 doborâtă intenționat de un Su-57 rus. Serviciul britanic de infromații numește motivul doborârii UAV-ului
O înfrângere geopolitică a Rusiei: Ucraina face apel la SUA să accepte invitația de aderare la NATO și să facă din aceasta moștenirea lăsată de Biden
Planul de victorie al Ucrainei prevede aderarea la NATO și operațiuni comune cu vecinii pentru doborârea rachetelor și dronelor rusești
Turcia își ia revanșa în fața F-35? Țara care ar achiziționa un număr uriaș de avioane tucești Kaan, echivalentul unei victorii pe piață în fața F-35
Record de drone rusești deasupra cerului Ucrainei. Ocupantul rus a folosit în atacul noctor din seara aceasta 136 de drone de tip Shahed
”Batalionul special Buriat” și milioane de muniții pe frontul din Ucraina. Așa își asigură regimul nord-coreean un bilet în primul rând, pe relația cu Rusia
Obuzier K9 Thunder. Photo source: YouTube @JournalMilitary Channel
EXCLUSIV
Când am putea avea obuziere K9 „made in Romania”, parte dintr-un plan mult mai ambițios. Și de ce Coreea e dispusă să realizeze linii de producție la noi
Ungaria nucleară? Un scenariu greu de crezut, dar SUA modernizează infrastructura în Kecskemet unde avioane cu capacități nucleare ar putea ajunge
pixel