Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a numit potențiale ținte pe teritoriul rusesc pentru atacurile cu rachetele cu rază medie de acțiune Tomahawk. Precizările au fost făcute într-un interviu acordat Fox News și publicat pe 12 octombrie.
La 14 septembrie, ministrul polonez al Apărării, Mariusz Blaszczak, a confirmat încă o dată informația potrivit căreia Polonia intenționează să achiziționeze încă două escadrile de avioane de luptă. Acest lucru confirmă informațiile care au fost vehiculate în ultimele luni, adică după decizia Varşoviei de a achiziționa avionul ușor multirol FA-50.
În iulie 2022, Jaroslaw Kaczynski, şeful partidului Partidul Lege şi Justiţie (PiS), aflat la guvernare în Polonia, a declarat: "Vor fi avioane - atât F-35, cât și alte avioane". În această declarație, el se referea cel mai probabil la F-35, deja achiziționat în 2020, și la "aeronave de superioritate aeriană", adică la avioane pentru luptă aeriană, indicând indirect cele două modele de acest tip disponibile - Eurofighter Typhoon, care este încă promovat în mod activ în Polonia, și Boeing F-15EX Eagle II, pe atunci încă destul de puțin promovat, sau un model derivat din acesta.
În primăvara acestui an, în Polonia se vorbea deja despre "două escadrile suplimentare" și nu se mai vorbea de "avioane de superioritate aeriană", ci de "avioane multirol", susţine publicaţia Defence 24.
Cu toate acestea, acest lucru nu exclude din discuţie nici Eurofighter Typhoon, nici F-15, deoarece aceste avioane au fost dezvoltate ca avioane de ''superioritate aeriană'', dar în ultimele lor versiuni sunt capabile să îndeplinească diferite tipuri de misiuni, ceea ce le face multirol, iar având în vedere încărcăturile lor utile mari, se vorbește chiar de avioane cu "roluri oscilante", adică capabile să îndeplinească mai multe tipuri de misiuni simultan.
În prezent există patru producători cu câte cinci modele de aeronave care se bat pentru un posibil contract pus la bătaie de Polonia pentru două escadrile, sau probabil 32 de aeronave de luptă.
În ciuda alegerii făcute de către Polonia pentru F-35, în ianuarie 2020, consorțiul european Eurofighter nu a depus niciodată armele și continuă să promoveze activ Typhoon ca un produs pe care este gata să-l vând în orice moment Varşoviei.

Avantajul ofertei propuse de Eurofighter este dezvoltarea continuă a aeronavelor, care va continua timp de decenii. Versiunea Tranche 5 se află în prezent în curs de dezvoltare, iar acestui aparat i se oferă, de asemenea, tehnologie și know-how și includerea industriei poloneze în programul său, împreună cu posibilitatea de a se alătura programului FCAS/SKAF.
Printre dezavantajele sale se numără costurile de operare care nu sunt foarte clar comunicate. Cu toate acestea, informațiile oferite la un moment dat de austrieci și care pretindeau 90 000 de euro pe oră de zbor înseamnă că aceste aeronave ar fi mult mai costisitoare pentru operare decât modelele americane de top (F-35 sau F-15EX).
De asemenea, Typhoonului îi lipsesc caracteristicile stealth, deși compania Eurofighter susține că acest lucru nu contează, deoarece sistemele de război electronic instalate la bord îi conferă avionului "invizibilitate electronică". Cu alte cuvinte, Typhoon va perturba în mod activ radarele inamicului într-o asemenea măsură încât și el își poate permite un anumit ''grad de invizibilitate'' pe câmpul de luptă.
F-15EX, căruia Boeing i-a făcut recent o publicitate intensă, este de fapt un Eurofighter Typhoon puțin mai mare din punct de vedere al designului și al capacităților tehnice. Aparatul nu are caracteristici stealth (Boeing, ca și Eurofighter, se referă la "stealth electronic") și compensează cu un radar AESA puternic și cu capacități bune în ceea ce privește raza de acțiune (aproape 1.300 km), viteza maximă (2.656 km/h) și plafonul (18 km). Eagle II ar urma sa dispuna de numeroase sisteme de armament.

Capacitatea de încărcare utilă poate ajunge la 15 tone, ceea ce practic face ca acest avion să poată fi utilizat și ca bombardier. Ca o comparatie: bombardierul rusesc Su-34 suportă 14 tone de armament, iar Su-30 doar 8 tone.
Trebuie adăugat, totuși, că acest avion ar fi scump de cumpărat (prețul este estimat în prezent la aproximativ 130 de milioane de dolari bucata), deși relativ ieftin de operat (o oră de zbor cu F-15E Strike Eagle costă 30.000 de dolari).
F-15EX este un proiect nou și, prin urmare, cu un potențial ridicat de modernizări viitoare. Cu toate acestea, nu este clar dacă va fi oferit Poloniei cu vreun pachet de cooperare tehnico-industrială. Calendarul livrărilor este, de asemenea, pus sub semnul întrebării, deoarece până în prezent se produc aproximativ 12 avioane pe an.
Un alt avion american de generația a 4-a care este "pe masă" este F-16C/D în ultima sa versiune Block 72.
F-16 este un avion multirol tipic, capabil să transporte până la 7,7 tone de armament. F-16 atinge o viteză maximă de aproape 2.200 km/h, care este putin mai mare decât cea a Eurofighter Typhoon. Plafonul său operațional este ușor mai mic decât cel al F-15EX sau Typhoon, la 15 km. Autonomia operațională este, de asemenea, mai mică, 550 km - practic jumătate din cea a Eurofighter și Boeing.
Cu toate acestea, aparatul are caracteristici bune de zbor, iar raza de acțiune mai scurtă se datorează dimensiunilor mai mici și faptului că are un singur motor. Totuși, acest lucru face ca F-16 să fie mult mai ieftin de operat. Costul unei ore de zbor este de 25.000 de dolari. F-16 dispue de numeroase arme și este cel mai popular avion de luptă din lume. Acest lucru înseamnă interoperabilitate cu mulți aliați sau, de exemplu, ușurința de a procura piese de schimb.
Pot fi ridicate îndoieli cu privire la preț, care nu este cu mult mai mic decât cel al F-35A, produs în serie și estimat la 70-80 de milioane de dolari bucata, dar operarea ieftină compensează acest lucru. Mai rău este momentul livrărilor. În prezent, linia de producție din Greenville, SUA, abia își intensifică producția și în 2025 este planificată producția a 48 de F-16 pe an. Între timp, există deja mai mulți clienți care așteaptă aceste avioane, care au comandat în total aproximativ 140 de aparate.
Avantajul acestei soluții este că ar fi vorba de aceleași avioane ca și flota actuală de avioane F-16C/D Block 52+ a Poloniei, care vor fi probabil modernizate la standardul Block 72 în următorii ani. Prin urmare, achiziționarea mai multor F-16 nu ar ridica problemele logistice cum ar fi în cazul altor aeronave ă. Un alt aspect este că acest avion este bine cunoscut în Polonia - există suficient personal calificat pentru el.
Acesta este un alt avion pe care Polonia l-a cumpărat deja, astfel încât achiziția să nu ar duce probleme pe plan logistic. F-35A este singura aeronavă de generația a V-a pe care Polonia are posibilitatea de a o achiziționa într-o perioadă relativ scurtă de timp.
Printre avantajele F-35A se numără și prețul de achiziție. În ciuda parametrilor săi tehnici ridicați, ar trebui să coste în jur de 90 de milioane de dolari bucata. Prețul unei ore de zbor nu este mic, dar nu mai este înspăimântător, așa cum era înainte, și se situează în prezent la puțin sub 35.000 USD/oră.

F-35A este singura aeronavă disponibilă pentru Polonia cu caracteristici stealth, precum și cu capacități de recunoaștere care utilizează senzori avansați (pe lângă radarul AESA). Încărcătură maximă de armament a F-35A este de 8,3 tone, ceea ce este puțin mai mult decât cea a F-16 și cu 700 kg mai puțin decât cea a Typhoon-ului. Viteza maximă este de 1960 km/h, ceea ce plasează F-35 la coada plutonului.
Pe de altă parte, F-35 are o rază operațională mult mai bună decât F-16, de 1240 km, care este aproximativ aceeași cu cea a F-15EX. Așa cum îi stă bine unui avion multirol, F-35 are un plafon operațional relativ scăzut, de 15 km, același cu cel al F-16.

Calendarul de livrare al F-35A este, în esență, un semn de întrebare. Acest lucru se datorează comenzilor mari, care se adaugă constant, combinate cu o producție mare.
România a primit recent aprobarea de a achiziționa aceste avioane, iar F-35 noastre sunt așteptate să ajungă la începutul anilor 2030, deci nu foarte curând.
Poate cea mai neaşteptata oferta pe care Varşovia o are pe masa este prototipului avionului de generația a V-a KF-21 Boramae, produs de Korea Aerospace Industries (KAI).
KF-21 Boramae este o dezvoltare futuristă promițătoare a unui nou avion de luptă, iar programul său progresează destul de bine. Testele de zbor ale celor șase prototipuri sunt în curs de desfășurare, iar producția de serie este așteptată să înceapă încă din 2025. Există deja interes pentru acest avion din partea mai multor state care, din diverse motive, nu vor primi aprobarea de a cumpăra F-35A. Unul dintre aceștia este Emiratele Arabe Unite, care a intrat în programul KF-21 Borama, înlocuind probabil Indonezia.
Boramae, în versiunea sa inițială, nu va avea caracteristici stealth, ci doar stealth "electronic". Este de aşteptat ca aeronava să devină complet stealth în cea de-a treia configuraţie a sa, Block 3.
Aeronava are două motoare şi se presupune că ar putea zbura cu o viteză aproximativă de 2.300 km/h, puţin mai mare decât cea a F-35, în timp ce rază operațională va fi ușor mai mică decât a tuturor celorlalți rivali, cu excepția F-16. În ceea ce privește capacitatea de transport a armamentului va fi de maximum 7,7 tone, ceea ce este comparabil cu cea a F-16.
Costul de operare, din cauza faptului că sud-coreenii se află în faza de testare a prototipurilor, este momentan necunoscut, dar este vorba de un avion bimotor și se poate presupune că va fi între costul unei ore de zbor al F-16 și al F-35 (între 25.000 și 35.000 de dolari). Costul de achiziție este, de asemenea, necunoscut, deși coreenii au presupus la un moment dat 50 de milioane de dolari pe unitate. Totuși, având în vedere costul altor avioane, pare puțin probabil că acesta să fie atins, deși mult va depinde de numărul comenzilor.
Cel mai mare dezavantaj din punctul de vedere al Poloniei este, bineînțeles, timpul de livrare. Producția în serie în scenariul optimist ar trebui să înceapă în 2025, dar nu este clar câte aeronave pot fi produse anual și ce întârzieri vor apărea pe parcurs. În plus, sud-coreenii intenționează să construiască 120 de aeronave pentru nevoile lor, plus 130 ca opțiuni, iar Emiratele Arabe Unite, în calitate de nou membru al consorțiului, probabil că vor dori și ele să comande cel puțin câteva zeci de aeronave.
Prin urmare, se pare că Polonia ar putea începe să primească Boramae doar la mijlocul anilor 2030 și dacă lucrurile merg bine. Prin urmare, pare a fi o soluție mai degrabă pe termen lung și poate fi gândit că un viitor succesor al versiunii Block III a F-16, mai degrabă decât ca un aparat care ar putea forma două escadrile de luptă suplimentare în anii următori.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News
Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a numit potențiale ținte pe teritoriul rusesc pentru atacurile cu rachetele cu rază medie de acțiune Tomahawk. Precizările au fost făcute într-un interviu acordat Fox News și publicat pe 12 octombrie.
Guvernul danez și partidele semnatare ale Acordului de Apărare au convenit să achiziționeze încă 16 avioane de vânătoare F-35, aducând flota daneză la un total de 43 de avioane F-35.
Media de propagandă chineză a anunțat săptămânile trecute că Beijingul a lansat prototipurile unui sistem de apărare antirachetă conceput pentru a integra informații provenite din spațiu, ocean, aer și sol. Scopul acestuia este identificarea rapidă a potențialelor amenințări, analiza traiectoriilor de zbor și diferențierea între rachetele active și momelile lansate pentru a induce în eroare senzorii.
Forțele Aeriene Franceze au dat un nou impuls capacităților lor de atac terestru odată cu intrarea în serviciu operațional, în aprilie, a variantei modernizate Mirage 2000D RMV. Dar ce aduce ea nou?
Eficiența sistemelor de apărare antiaeriană Patriot livrate Ucrainei a scăzut dramatic, de la 42% la doar 6%, după ce Rusia a efectuat modificări tehnice importante asupra rachetelor sale balistice, susține general-locotenent Igor Romanenko, fost adjunct al șefului Statului Major General al Forțelor Armate ale Ucrainei.
Două aeronave de supraveghere ale Forţelor Aeriene Regale Britanice (RAF) au patrulat graniţa rusă săptămâna aceasta, în cadrul unei misiuni comune alături de SUA şi state membre NATO, a anunţat Ministerul Apărării din Regatul Unit, într-un comunicat citat de agențiile Agerpres, Reuters şi EFE. E vorba mai exact de un avion RC-135 River Joint și un P-8A Poseidon.
Nu mai e niciun secret că Turcia are nevoie de avioane noi pentru a-și moderniza flota îmbătrânită de F-16 Fighting Falcon, o problemă care a degenerat după excluderea Turciei din programul F-35 Lightning II, ca urmare a deciziei Ankarei de a achiziționa sisteme antiaeriene ruse de tip S-400.
Ministerul rus al Apărării a anunțat că, în seara zilei de 09.10.2025, un avion de vânătoare-interceptare de tip MiG-31 s-a prăbușit în districtul Chaplyginsky din regiunea Lipețk din vestul țării, în timpul unui zbor de antrenament.
Comisia pentru buget a Parlamentului german a aprobat achiziţionarea a 20 de avioane Eurofighter.
Televiziunea de stat rusă, unul dintre canalele cele mai importante de propagandă a Kremlinului, amenință că dacă Trump furnizează rachete Tomahawk Ucrainei, Rusia ar putea ataca Polonia.
Asemenea multor state din regiune, Bulgaria trece printr-un program de modernizare a aviației militare. Dacă România a ales avioane de generația a 5-a de tip F-35 Lightning II, bulgarii au optat pentru avioane noi F-16 Fighting Falcon, în cea mai modernă versiune a F-ului american - Block 70 Viper. Dar se pare că primul F-16 livrat în primăvara acestui an e încă ținut la sol din cauza unor probleme tehnice, iar vecinii noștri de la sud de Dunăre acuză că avionul a fost livrat cu defecțiuni.
Compania europeană de armament Thales şi-a exprimat îngrijorarea cu privire la numărul de drone neidentificate observate recent deasupra fabricii sale din Belgia, care produce rachete FZ275 LGR de 70 mm.
Unul dintre cei mai buni piloți de vânătoare F-16 din Ucraina, cunoscut sub indicativul său de apel „AB” a fost, pe 6 octombrie, oaspetele Institutului Mitchell pentru Studii Aerospațiale din SUA. Aripa de Luptă, în care deține funcția de locțiitor al comandantului, este creditată cu doborârea a peste 1.000 de drone Shahed și rachete de croazieră rusești, un palmares extraordinar.
Pe 3 octombrie, ministerul bulgar al Apărării a anunțat că două aeronave bulgărești F-16 Block 70 au fost livrate la Baza Aeriană Graf Ignatievo.
Ucraina a prezentat membrilor NATO o nouă versiune a rachetei de croazieră „Neptune” în timpul unei demonstrații a capacităților industriei de apărare ucrainene.
Avioanele de luptă multirol chineze J-10 - un răspuns la F-16 americane - sunt în dotarea Chinei și au fost vândute până în prezent doar Pakistanului. Însă acest lucru e pe cale să se schimbe.
Statele NATO ar putea avea la dispoziție drone pentru operațiuni de război electronic, un sistem versatil și modular dezvoltat de Thales și Autonomous Devices, dedicat forțelor navale și terestre.
Thales vine cu experiența uriașă în zona războiului electronic, în timp ce Autonomous Devices va produce dronele.
Acest sistem, ce va fi disponibil la cheie, se află în faza de testări care vor continua pe tot parcursul anului.
O imagine rară surprinzând împreună avioanele de vânătoare rusești Su-75 „Checkmate” și Su-57 „Felon” a reaprins dezbaterea despre ambițiile Rusiei în domeniul aviației stealth, într-un moment în care industria aeronautică rusă se află sub presiunea sancțiunilor.
Ucraina a început să folosească propriile drone-rachete FP-5 Flamingo pentru a lansa atacuri în interiorul Rusiei. Rata de producție a acestora este deja una semnificativă, ucrainenii fabricând în prezent două până la trei astfel de rachete pe zi, dar doresc să crească acest număr la șapte până la sfârșitul lunii octombrie.
Dacă Statele Unite decid să furnizeze Ucrainei rachete Tomahawk, acest lucru va distruge relațiile cu Rusia, a declarat liderul rus Vladimir Putin, potrivit agenției de știri de stat ruse TASS, care l-a citat spunându-i propagandistului Pavel Zarubin.
Autoritățile lituaniene au închis aeroportul din Vilnius sâmbătă seara, după ce baloane meteorologice din Belarus, care transportau țigări, au apărut deasupra spațiului aerian lituanian. Nu este clar dacă este vorba despre încă o acțiune război hibrid organizată de Moscova sau autoritățile lituaniene au de-a face cu acte de contrabandă.
Potrivit directorului serviciului danez de informații militare, Thomas Ahrenkiel, situația din strâmtorile daneze care leagă Marea Baltică de Marea Nordului este tensionată de mult timp și în pragul unui incident, iar Rusia se comportă agresiv și provocator.
Ucraina a trimis deja echipe specializate pentru a-i învăța pe europeni tehnici de doborâre a dronelor.
La câteva luni după declanșarea Operației Sindoor – o campanie de represalii menită să răzbune uciderea a 26 de persoane în Pahalgam, Kashmir, de către teroriști legați de Pakistan – India a ieșit public cu un bilanț spectaculos al acțiunilor sale aeriene.
O delegație ucraineană se află la Washington pentru a încheia un acord cu administrația președintelui Donald Trump, care ar implica transferul de către Ucraina a tehnologiei sale de drone testate în luptă în schimbul unor redevențe sau al altor forme de compensație.
Acordul privind dronele este conceput pentru a permite armatei americane să profite de avantajul competitiv al Ucrainei în domeniul vehiculelor aeriene fără pilot.
Grecia se află din nou sub presiunea partenerilor NATO pentru a-și spori contribuția la sprijinirea Ucrainei în fața invaziei ruse. Potrivit informațiilor din presa elenă, mai multe state occidentale, în frunte cu Statele Unite și Franța, dar și țări din Europa de Est aflate în proximitatea frontului, cer Atenei să accepte vânzarea către intermediari a unei părți importante din cele 25 de avioane Mirage 2000-5 aflate în dotarea Forțelor Aeriene elene.
În seara zilei de joi, 02.10.2025, alte două avioane de vânătoare F-16 aparținând Forțelor Aeriene Slovace au aterizat pe aeroportul militar din Kuchyna, lângă Malacky. E vorba de F-16 Fighting Falcon Block 70 Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american.
La aproape două decenii de la retragerea să oficială, silueta triunghiulară și inconfundabilă a legendarului avion stealth F-117A Nighthawk reapare pe cer, stârnind un val de speculații. Observarea recentă a două aeronave F-117A zburând în formație cu un avion-cisternă al Forțelor Aeriene ale SUA, în apropiere de granița cu Mexicul, trebuie interpretată doar o nostalgie aviatică sau este un semnal strategic puternic, se întreabă deja comunităţile de analişti militari pe reţelele de socializare.
Olanda confirmă o premieră istorică: un avion de luptă F-35A al Forțelor Aeriene Regale Olandeze (RNLAF) a doborât o dronă rusească de tip Shahed/Gerbera, în timpul incursiunii fără precedent în spațiul aerian polonez din noaptea de 9 spre 10 septembrie 2025. Incidentul, care a determinat Varșovia să invoce Articolul 4 din Tratatul NATO, a pus în lumină rolul crucial al noii generații de avioane de vânătoare în apărarea flancului estic al Alianței.
În timpul atacului aerian masiv din weekend asupra Ucrainei, Rusia a folosit din nou un nou tip de rachetă de croazieră, S8000 Banderol, care este mai mică și mai manevrabilă decât clasica rachetă de croazieră Kh-101. Racheta nu este lansată din aeronave, ci de pe drone de mari dimensiuni Orion.
Ministrul adjunct al Apărării al Ucrainei, generalul-locotenent Ivan Havrylyuk, a anunțat că în prezent se „așteaptă” ca Ucraina să primească livrări suplimentare de avioane F-16, precum și de avioane suedeze Gripen.
Preşedintele ucrainean Volodimir Zelenski a anunţat, duminică, că va semna un acord cu Grecia privind importurile de gaz şi a mai precizat că se aşteaptă la un "acord istoric cu Franţa", la începutul unui turneu european.
Suedia va construi încă două submarine moderne (clasa A26) pentru a consolida securitatea în zona Baltică. Flota suedeză va crește la 5 submarine.
Serviciul de informații militare al Ucrainei (GUR) a făcut publică recent intenția Moscovei de a importa 12.000 de muncitori nord-coreeni până la sfârșitul anului pentru producția internă de drone de atac de tip Shahed (cunoscute în Rusia sub numele de "Gheran" sau "Gerbera").
Emisarul preşedintelui american pentru Africa, Massad Boulos, a declarat sâmbătă, într-o discuţie cu AFP, că războiul din Sudan a provocat 'cea mai mare criză umanitară din lume', el denunţând "atrocităţi inacceptabile", potrivit Agerpres.
Oficialii ucraineni au menționat că Rusia lansează zilnic 200-250 de bombe aeriene deasupra teritoriului Ucrainei și va ajunge probabil la 120 de mii de unități produse până la sfârșitul lui 2025.
De asemenea, Moscova vrea să crească la 400 de km raza de acțiune pentru unele bombe cu planare.
Soluțiile la această problemă pot fi dronele interceptoare.
Serviciile secrete ucrainene au anunțat că au atacat calea ferată transsiberiană a Rusiei. Conform unui mesaj al serviciilor de informații HUR, scopul era de a bloca livrările de muniție către Rusia pe această rută.
Vehiculele blindate moderne au devenit o provocare economică uriașă, programele de înarmare cu astfel de echipamente rivalizând ca amploare cu cele pentru avioanele de vânătoare, o schimbare radicală care redesenează harta cheltuielilor globale pentru apărare.
Este legitim, din perspectiva siguranței naționale, ca un contract strategic pentru gaz din Marea Neagră semnat cu o companie rusă precum Lukoil să rămână fără probleme în picioare?
În acest timp, americanii de la Exxon Mobile au decis să părăsească România, și să vândă participația la Neptune Deep, după ce autoritățile de la București au vrut redevențe mai mari, pe principiul "nu ne vindem țara".
Pe fondul continuării conflictului din Ucraina, care în ultima perioadă a generat dispute din ce în ce mai intense între Federația Rusă pe de parte și SUA, respectiv NATO, pe de altă parte, mijloace aliate de lovire și cercetare au desfășurat o serie de operațiuni complexe în proximitatea frontierelor rusești de la Marea Neagră și Marea Baltică.
Coreea de Nord și-a redus cu peste jumătate aprovizionarea cu obuze de artilerie către Rusia în acest an, au declarat serviciile de informații ucrainene, a declarat pentru Reuters Vadym Skibitsky, șef adjunct al serviciului de informații militare HUR din Ucraina.
Franța a publicat pentru prima dată imagini cu racheta sa cu focos nuclear, ASMPA-R, așa cum se numește varianta recent modernizată a rachetei ASMP.
Site-ul de știri israelian Walla a dezvăluit un acord istoric de apărare între Grecia și Israel. Acest acord este cel mai mare de acest fel dintre cele două țări și își propune să acopere lacunele cruciale din apărarea aeriană a Greciei, care a demonstrat vulnerabilități împotriva rachetelor balistice și a dronelor.
SUA au anunțat azi operațiunea "Southern Spear" și lovirea țintelor narcotice de pe teritoriul Venezuelei. În tot acest context în care tensiunile dintre SUA și Venezuela escaladează, administrația Trump a intensificat prezența militară în Caraibe. Ca răspuns, Venezuela a anunțat o mobilizare militară la scară națională, acuzând Washingtonul că pregătește o intervenție pentru înlăturarea președintelui Nicolas Maduro.
În timpul atacului masiv efectuat în noaptea de 14.11.2025, Rusia a lovit regiunea Sumî din Ucraina cu cea mai avansată rachetă anti-navă Zircon, care a fost inițial concepută pentru a viza Marina SUA.
Republica Moldova are în dotare obuziere israeliene ATMOS 2000 de 155 mm montate pe camioane, ceea ce înseamnă trecerea Chișinăului de la sistemele sovietice la cele NATO.
Flota de elicoptere Black Hawk a României zboară intens iar această utilizare aduce și provocări privind mentenanța, provocări la care răspunde Aerostar Bacău, unde compania face mentenanța atât pentru Black Hawk, cât și pentru avioane F-16 Fighting Falcon. În cazul Black Hawk e vorba de elicopterele S-70M care sunt utilizate nu de Armată ci de MAI prin Ministerul Afacerilor Interne.
Industria de armament a Ucrainei începe să tureze, dronele, obuzierele sau rachetele de croazieră fiind principalele direcți pe care se concentrează oficialii și companiile ucrainene.
Miniștrii apărării din Germania, Franța, Italia, Polonia și Marea Britanie, reuniți vineri la Berlin, s-au angajat să coopereze mai strâns împotriva ''amenințărilor hibride'' din partea Rusiei, cum ar fi atacurile informatice, incursiunile de drone și dezinformarea, transmit agențiile Agerpres și AFP.
Vizita de la sfârșitul săptămânii trecute, anunțată discret de premierul ungar Viktor Orbán, a fost însoțită de numeroase speculații politice și economice. Dincolo de declarațiile diplomatice și comunicatele oficiale, natura acordurilor semnate și reacțiile interne au stârnit dezbateri aprinse la nivel intern, opoziția acuzând o posibilă „îndatorare masivă” a țării.
Autoritățile române l-au convocat pe ambasadorul Federației Ruse la București. Fragmentele recuperate de autoritățile române de la locul prăbușirii vehiculului aerian probează indubitabil apartenența acestuia și implicarea în atacurile masive asupra Ucrainei, se arată în comunicatul Ministerului român de externe.
În noaptea de 14 noiembrie, dronele ucrainene au lovit un depozit de petrol din portul rusesc Novorossiisk.
Grupul american de private equity Carlyle analizează în prezent posibilitatea achiziționării activelor internaționale ale gigantului petrolier rus Lukoil, potrivit unor surse Reuters apropiate discuțiilor.
Uniunea Africană a tras un semnal de alarmă cu privire la deteriorarea rapidă a situației umanitare și de securitate din Mali, lansând un apel urgent către comunitatea internațională pentru a interveni într-un mod coordonat și ferm pentru a confrunta gruparea Jama'at Nusrat al-Islam wal-Muslimin, legată de Al-Qaeda.
Statele Unite au lansat Operațiunea Southern Spear, care vizează narcoteroriștii din emisfera vestică, a anunțat secretarul american al Apărării, Pete Hegseth, pe rețeaua de socializare X. Potrivit acestuia, operațiunea a fost comandată de președintele american Donald Trump.
Surse rusești și ucrainene au informat că, în cursul nopții de 14.11.2025, trupele ruse au lansat o nouă serie de lovituri în adâncimea teritoriului Ucrainei, întrebuințând atât rachete balistice și de croazieră, precum și drone de atac.
Un Su-30 s-a prăbușit joi în Karelia, nord-vestul Rusiei. Accidentul a fost confirmat de Ministerul Apărării, relatează agenția de știri TASS. Cei doi membri ai echipajului au murit.
În perioada 11-12 noiembrie, miniștrii de externe ai țărilor G7 și Înaltul Reprezentant al Uniunii Europene s-au întâlnit în Canada pentru a discuta cele mai presante probleme internaționale de securitate, inclusiv despre agresiunea armată a Rusiei împotriva Ucrainei.
Tot mai multe indicii arată că România a pus în mecanismul SAFE programul mașinii de luptă a infanteriei (MLI), un program ce vizează înlocuirea bătrânelor MLI-84 Jderul.
Statul Major General al Forțelor Armate ale Ucrainei a anunțat că, în noaptea de 13 noiembrie, armata ucraineană a efectuat o serie de lovituri cu rază lungă de acțiune asupra infrastructurii militare ruse în Crimeea ocupată, regiunea Zaporojie și pe teritoriul rusesc, folosind mai multe tipuri de arme produse pe plan intern, inclusiv rachete Flamingo și Bars.
China avansează rapid în dezvoltarea celui de-al patrulea său portavion, care se pare că va fi primul cu propulsie nucleară. Un punct de cotitură și o capacitate tehnologică care ar duce China într-un club select în care doar două țări mai sunt. Desigur, unul din ele este SUA, care dispune de toate cele 11 portavioane cu astfel de propulsie.
Israelul și Turcia se confruntă direct, după ani de cooperare care s-au prăbușit în urma crizei "Flotilei Marmara" din 2010. Astăzi, cele două țări își transformă divergențele politice într-o concurență acerbă în industria de apărare, existând posibilitatea ca dronele lor să se ciocnească pe cerul Siriei, care a devenit o arenă de influență suprapusă, pe fondul unei curse aprinse pentru conducerea pieței globale a dronelor.
Uniunea Europeană va oferi Ucrainei aproape șase miliarde de euro, a anunțat joi președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, într-un discurs adresat Parlamentului European.