Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Forțele Aeriene Poloneze au ca obiectiv principal formarea a două noi escadrile: Cine este favoritul şi ce oferte sunt pe masă pentru noul avion?
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Forțele Aeriene Poloneze au ca obiectiv principal formarea a două noi escadrile de avioane de luptă în viitorul apropiat. Publicaţia poloneză Defence 24 a făcut recent o analiză asupra ofertelor care sunt propuse Poloniei. Acestea a fost analizate mai ales din punct de vedere al avantajelor și dezavantajelor lor în raport cu cerințele Forțelor Aeriene Poloneze, ce oportunități economice sunt asociate cu acestea și, nu în ultimul rând și poate cel mai important: când ar putea intra în dotarea Forțelor Armate Poloneze?

La 14 septembrie, ministrul polonez al Apărării, Mariusz Blaszczak, a confirmat încă o dată informația potrivit căreia Polonia intenționează să achiziționeze încă două escadrile de avioane de luptă. Acest lucru confirmă informațiile care au fost vehiculate în ultimele luni, adică după decizia Varşoviei de a achiziționa avionul ușor multirol FA-50.

În iulie 2022, Jaroslaw Kaczynski, şeful partidului Partidul Lege şi Justiţie (PiS), aflat la guvernare în Polonia, a declarat: "Vor fi avioane - atât F-35, cât și alte avioane". În această declarație, el se referea cel mai probabil la F-35, deja achiziționat în 2020, și la "aeronave de superioritate aeriană", adică la avioane pentru luptă aeriană, indicând indirect cele două modele de acest tip disponibile - Eurofighter Typhoon, care este încă promovat în mod activ în Polonia, și Boeing F-15EX Eagle II, pe atunci încă destul de puțin promovat, sau un model derivat din acesta.

În primăvara acestui an, în Polonia se vorbea deja despre "două escadrile suplimentare" și nu se mai vorbea de "avioane de superioritate aeriană", ci de "avioane multirol", susţine publicaţia Defence 24.

Cu toate acestea, acest lucru nu exclude din discuţie nici Eurofighter Typhoon, nici F-15, deoarece aceste avioane au fost dezvoltate ca avioane de ''superioritate aeriană'', dar în ultimele lor versiuni sunt capabile să îndeplinească diferite tipuri de misiuni, ceea ce le face multirol, iar având în vedere încărcăturile lor utile mari, se vorbește chiar de avioane cu "roluri oscilante", adică capabile să îndeplinească mai multe tipuri de misiuni simultan.

În prezent există patru producători cu câte cinci modele de aeronave care se bat pentru un posibil contract pus la bătaie de Polonia pentru două escadrile, sau probabil 32 de aeronave de luptă.

 

Eurofighter Typhoon

 

În ciuda alegerii făcute de către Polonia pentru F-35, în ianuarie 2020, consorțiul european Eurofighter nu a depus niciodată armele și continuă să promoveze activ Typhoon ca un produs pe care este gata să-l vând în orice moment Varşoviei.

Avantajul ofertei propuse de Eurofighter este dezvoltarea continuă a aeronavelor, care va continua timp de decenii. Versiunea Tranche 5 se află în prezent în curs de dezvoltare, iar acestui aparat i se oferă, de asemenea, tehnologie și know-how și includerea industriei poloneze în programul său, împreună cu posibilitatea de a se alătura programului FCAS/SKAF.

Printre dezavantajele sale se numără costurile de operare care nu sunt foarte clar comunicate. Cu toate acestea, informațiile oferite la un moment dat de austrieci și care pretindeau 90 000 de euro pe oră de zbor înseamnă că aceste aeronave ar fi mult mai costisitoare pentru operare decât modelele americane de top (F-35 sau F-15EX).

De asemenea, Typhoonului îi lipsesc caracteristicile stealth, deși compania Eurofighter susține că acest lucru nu contează, deoarece sistemele de război electronic instalate la bord îi conferă avionului "invizibilitate electronică". Cu alte cuvinte, Typhoon va perturba în mod activ radarele inamicului într-o asemenea măsură încât și el își poate permite un anumit ''grad de invizibilitate'' pe câmpul de luptă.

 

Boeing F-15EX Eagle II

 

F-15EX, căruia Boeing i-a făcut recent o publicitate intensă, este de fapt un Eurofighter Typhoon puțin mai mare din punct de vedere al designului și al capacităților tehnice. Aparatul nu are caracteristici stealth (Boeing, ca și Eurofighter, se referă la "stealth electronic") și compensează cu un radar AESA puternic și cu capacități bune în ceea ce privește raza de acțiune (aproape 1.300 km), viteza maximă (2.656 km/h) și plafonul (18 km). Eagle II ar urma sa dispuna de numeroase sisteme de armament.

Capacitatea de încărcare utilă poate ajunge la 15 tone, ceea ce practic face ca acest avion să poată fi utilizat și ca bombardier. Ca o comparatie: bombardierul rusesc Su-34 suportă 14 tone de armament, iar Su-30 doar 8 tone.

Trebuie adăugat, totuși, că acest avion ar fi scump de cumpărat (prețul este estimat în prezent la aproximativ 130 de milioane de dolari bucata), deși relativ ieftin de operat (o oră de zbor cu F-15E Strike Eagle costă 30.000 de dolari).

F-15EX este un proiect nou și, prin urmare, cu un potențial ridicat de modernizări viitoare. Cu toate acestea, nu este clar dacă va fi oferit Poloniei cu vreun pachet de cooperare tehnico-industrială. Calendarul livrărilor este, de asemenea, pus sub semnul întrebării, deoarece până în prezent se produc aproximativ 12 avioane pe an.

 

F-16C/D Block 72

 

Un alt avion american de generația a 4-a care este "pe masă" este F-16C/D în ultima sa versiune Block 72.

F-16 este un avion multirol tipic, capabil să transporte până la 7,7 tone de armament. F-16 atinge o viteză maximă de aproape 2.200 km/h, care este putin mai mare decât cea a Eurofighter Typhoon. Plafonul său operațional este ușor mai mic decât cel al F-15EX sau Typhoon, la 15 km. Autonomia operațională este, de asemenea, mai mică, 550 km - practic jumătate din cea a Eurofighter și Boeing.

Cu toate acestea, aparatul are caracteristici bune de zbor, iar raza de acțiune mai scurtă se datorează dimensiunilor mai mici și faptului că are un singur motor. Totuși, acest lucru face ca F-16 să fie mult mai ieftin de operat. Costul unei ore de zbor este de 25.000 de dolari. F-16 dispue de numeroase arme și este cel mai popular avion de luptă din lume. Acest lucru înseamnă interoperabilitate cu mulți aliați sau, de exemplu, ușurința de a procura piese de schimb.

Pot fi ridicate îndoieli cu privire la preț, care nu este cu mult mai mic decât cel al F-35A, produs în serie și estimat la 70-80 de milioane de dolari bucata, dar operarea ieftină compensează acest lucru. Mai rău este momentul livrărilor. În prezent, linia de producție din Greenville, SUA, abia își intensifică producția și în 2025 este planificată producția a 48 de F-16 pe an. Între timp, există deja mai mulți clienți care așteaptă aceste avioane, care au comandat în total aproximativ 140 de aparate.

Avantajul acestei soluții este că ar fi vorba de aceleași avioane ca și flota actuală de avioane F-16C/D Block 52+ a Poloniei, care vor fi probabil modernizate la standardul Block 72 în următorii ani. Prin urmare, achiziționarea mai multor F-16 nu ar ridica problemele logistice cum ar fi în cazul altor aeronave ă. Un alt aspect este că acest avion este bine cunoscut în Polonia - există suficient personal calificat pentru el.

 


F-35A Lightning II

 

Acesta este un alt avion pe care Polonia l-a cumpărat deja, astfel încât achiziția să nu ar duce probleme pe plan logistic. F-35A este singura aeronavă de generația a V-a pe care Polonia are posibilitatea de a o achiziționa într-o perioadă relativ scurtă de timp.

Printre avantajele F-35A se numără și prețul de achiziție. În ciuda parametrilor săi tehnici ridicați, ar trebui să coste în jur de 90 de milioane de dolari bucata. Prețul unei ore de zbor nu este mic, dar nu mai este înspăimântător, așa cum era înainte, și se situează în prezent la puțin sub 35.000 USD/oră.

F-35A este singura aeronavă disponibilă pentru Polonia cu caracteristici stealth, precum și cu capacități de recunoaștere care utilizează senzori avansați (pe lângă radarul AESA). Încărcătură maximă de armament a F-35A este de 8,3 tone, ceea ce este puțin mai mult decât cea a F-16 și cu 700 kg mai puțin decât cea a Typhoon-ului. Viteza maximă este de 1960 km/h, ceea ce plasează F-35 la coada plutonului.

Pe de altă parte, F-35 are o rază operațională mult mai bună decât F-16, de 1240 km, care este aproximativ aceeași cu cea a F-15EX. Așa cum îi stă bine unui avion multirol, F-35 are un plafon operațional relativ scăzut, de 15 km, același cu cel al F-16.

Calendarul de livrare al F-35A este, în esență, un semn de întrebare. Acest lucru se datorează comenzilor mari, care se adaugă constant, combinate cu o producție mare.

România a primit recent aprobarea de a achiziționa aceste avioane, iar F-35 noastre sunt așteptate să ajungă la începutul anilor 2030, deci nu foarte curând.

 

KF-21 Boramae

 

Poate cea mai neaşteptata oferta pe care Varşovia o are pe masa este prototipului avionului de generația a V-a KF-21 Boramae, produs de Korea Aerospace Industries (KAI).

KF-21 Boramae este o dezvoltare futuristă promițătoare a unui nou avion de luptă, iar programul său progresează destul de bine. Testele de zbor ale celor șase prototipuri sunt în curs de desfășurare, iar producția de serie este așteptată să înceapă încă din 2025. Există deja interes pentru acest avion din partea mai multor state care, din diverse motive, nu vor primi aprobarea de a cumpăra F-35A. Unul dintre aceștia este Emiratele Arabe Unite, care a intrat în programul KF-21 Borama, înlocuind probabil Indonezia.

Boramae, în versiunea sa inițială, nu va avea caracteristici stealth, ci doar stealth "electronic". Este de aşteptat ca aeronava să devină complet stealth în cea de-a treia configuraţie a sa, Block 3.

Aeronava are două motoare şi se presupune că ar putea zbura cu o viteză aproximativă de 2.300 km/h, puţin mai mare decât cea a F-35, în timp ce rază operațională va fi ușor mai mică decât a tuturor celorlalți rivali, cu excepția F-16. În ceea ce privește capacitatea de transport a armamentului va fi de maximum 7,7 tone, ceea ce este comparabil cu cea a F-16.

Costul de operare, din cauza faptului că sud-coreenii se află în faza de testare a prototipurilor, este momentan necunoscut, dar este vorba de un avion bimotor și se poate presupune că va fi între costul unei ore de zbor al F-16 și al F-35 (între 25.000 și 35.000 de dolari). Costul de achiziție este, de asemenea, necunoscut, deși coreenii au presupus la un moment dat 50 de milioane de dolari pe unitate. Totuși, având în vedere costul altor avioane, pare puțin probabil că acesta să fie atins, deși mult va depinde de numărul comenzilor.

Cel mai mare dezavantaj din punctul de vedere al Poloniei este, bineînțeles, timpul de livrare. Producția în serie în scenariul optimist ar trebui să înceapă în 2025, dar nu este clar câte aeronave pot fi produse anual și ce întârzieri vor apărea pe parcurs. În plus, sud-coreenii intenționează să construiască 120 de aeronave pentru nevoile lor, plus 130 ca opțiuni, iar Emiratele Arabe Unite, în calitate de nou membru al consorțiului, probabil că vor dori și ele să comande cel puțin câteva zeci de aeronave.

Prin urmare, se pare că Polonia ar putea începe să primească Boramae doar la mijlocul anilor 2030 și dacă lucrurile merg bine. Prin urmare, pare a fi o soluție mai degrabă pe termen lung și poate fi gândit că un viitor succesor al versiunii Block III a F-16, mai degrabă decât ca un aparat care ar putea forma două escadrile de luptă suplimentare în anii următori.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Occidentul nu e rău când rușii au nevoie de el: Producția de avioane Su-57 a ajuns să depindă de „dușmanul din Vest”
Forțelor Aeriene Române au ridicat avioanele F-16: Forțele ruse au executat o nouă serie de atacuri cu drone asupra Ucrainei, în proximitatea frontierei fluviale cu România
România a anunțat când începe scoaterea din uz a F-16. Până la retragerea primelor F-uri vestea bună e că achiziția de F-35 e în calendarul stabilit
Rusia dezvoltă în China un program secret de drone militare
Matryoshka pe frontul din Ucraina: Militarii ucraineni au interceptat o dronă rusească Zala camuflată ca fiind ucraineană (Foto/Video)
Rușii au instalat sistemul de comunicații Starlink pe dronele Shahed-136. Primul UAV de acest tip a fost doborât de ucraineni în timpul celui mai recent atac nocturn al trupelor ruse
Rusia a aruncat deja peste 10.000 de bombe cu planare. Ucraina reacționează cu o armă care copiază modelul francez AASM HAMMER
China a efectuat un ”test de rutină” al unei rachete balistice intercontinentale. Ultimul astfel de test a avut loc în 1980
Moment istoric pentru aviaţia militară strategică americană (Foto/Video): U.S. Air Force prezintă bombardierul B-21 Raider în timpul testelor de zbor
Bătălia ultimelor generații de avioane: F-35 vs. Su-57. Rușii ar fi doborâți de americani înainte să știe ce i-a lovit
Ucraina așteaptă avioane Mirage 2000, dar poartă discuții și despre Gripen și Eurofighter Typhoon: De ce nu se rezumă ucrainenii strict la F-16?
SUA rămân în coasta Chinei: Sistemul Typhon cu rachete Tomahawk și SM-6 nu va fi retras din Filipine
Etapa a treia - România: Primul grup de piloți ucraineni a încheiat pregătirea în Franța și va ajunge la Centrul F-16 de la Fetești
Franța a încheiat formarea piloților ucraineni pe avioanele Alpha Jet: De ce este important pentru Ucraina?
NATO și-a testat capacitățile de luptă anti-dronă. Exercițiul a folosit și experiența unică a Ucrainei
Avioane de luptă israeliene au bombardat masiv sudului Libanului. O sută de lansatoare de rachete au fost distruse
Chinezii se laudă cu interceptările aeriene periculoase, făcute în stil rusesc (Video)
Britanicii stau cu ochii pe Crimeea: Un avion de cercetare radioelectronică RC-135W a zburat deasupra apelor neutre ale Mării Negre
Franța intenționează să modernizeze avioanele de luptă Mirage-2000-5 destinate Ucrainei: Ce şanse sunt ca aceste aeronave să răspundă cerinţelor ucrainenilor?
Criza celor 1.848 de piloți în SUA. Piloții ce se pregătesc pe T-38 pentru F-22 sau F-35 ar putea fi redirecționați către alte tipuri de avioane
Deși nu mai sunt vizibile, dronele de atac Bayraktar TB2 ale armatei ucrainene zboară în continuare în zona Mării Negre, îndeplinind misiuni de cercetare și indicare a țintelor 
Aviația americană începe construcția forței care va descuraja sau va învinge China
Rusia presează în „operațiunea Su-75”, răspunsul rus la F-35. Presiune pe un gigant asiatic căruia i s-a promis linia de producția și un preț scăzut
U.S. Air Force anunță care sunt bazele de desfăşurare pentru B-21 Raider: Acest bombardier stealth este destinat să joace un rol-cheie în strategia de descurajare a Statelor Unite
Ce presupune contractul de F-35 pentru România, pe lângă avioane. România ar putea deveni cel mai mare operator de F-35 din Europa de Est
Polonia caută sprijinul NATO pentru a-și proteja propriul spațiu aerian şi promite că trimite suplimentar avioane MiG-29 în Ucraina
Statele Unite aprobă potențiala vânzare a avioanelor de luptă F-35A către România
Avion de generația a 5 a / Foto ilustrativ: DefenseRomania
EXCLUSIV
Su-57 rusești ar fi efectuat peste 40 de atacuri în Ucraina. Să credem așa ceva? Cât este propagandă, cât dezinformare, cât realitate
Rusia își întreține avioanele Su-30SM cu avionică din Europa. Producătorii francezi de echipamente sunt păcăliți cu ajutorul unei companii din Kazahstan

Ştiri Recomandate

Oboseala Occidentului față de războiul din Ucraina este în creștere: Cererea pentru rachete Tomahawk îi irită pe americani și consideră ca fiind o abordare nerealistă
Rușii au simulat o lovitură de răspuns la un atac nuclear (Video): Toate cele trei componente ale Forțelor Nucleare Strategice au lansat rachete balistice intercontinentale și rachete de croazieră
Grecia cumpără 35 de elicoptere UH-60M Black Hawk, același pedigree cu cele achiziționate și de România, dar nu pentru Armată. Ci pentru MAI
Universitatea Forțelor Speciale din Cecenia atacată cu drone: Un mesaj pentru Ramzan Kadîrov de la ''pretenii'' din Daghestan și Ingușetia
O companie din Ungaria vrea să stabilească noi standarde în aviație: Uaviator prezintă Phantom, o dronă cu caracteristici stealth capabilă să zboare 10 000 km
Germania nu vrut să ofere Ucrainei rachete de croazieră Taurus, dar dezvolta o nouă versiune a acestora pe paza lecțiilor învățate din război
După Ungaria și Slovacia, blocul pro-rus din cadrul UE ar putea include și Cehia, în urma alegerilor de anul viitor
Așa arată o Europă unită: Sistemul Patriot donat Ucrainei de România va fi înlocuit prin fonduri comune. Norvegia achită o parte importantă pentru un alt Patriot pentru România
Renumărare de fațadă a voturilor în Georgia. Cum discursul ”Pro-european” promovat de Visul Georgian ar putea hipnotiza și R. Moldova
Tomahawk, în vizorul Ucrainei: De ce livrarea rachetelor SUA cu rază lungă este un obiectiv nerealist
Implicarea forțelor nord-coreene în războiul din Ucraina determină SUA să-şi schimbe abordarea faţă de Rusia? Ridicarea restricțiilor privind utilizarea armelor americane nu este exclusă
Relația Rusia - Sudan. Sau cum extinde Moscova războiul pe orizontală
Prezența nord-coreenilor în Ucraina, punct de cotitură în război. Occidentul ar putea apăra spațiul aerian al Ucrainei de pe teritoriul României și Poloniei
Rusia a lovit clădirea-emblemă a Harkivului. “Ne vom reconstrui orașul, dar națiunea rusă va rămâne barbară pentru totdeauna!”
Paravanul ONU: După ce Israelul a eliminat un lider Hamas care lucra pentru ONU, ucrainenii arestează un voluntar ONU, suspectat de spionaj pentru Rusia
Trump pregătește un plan de pace pentru Ucraina: Un uriaș conflict înghețat, cu Europa în rol de garant
De la Iron Dome la Iron Beam: Implementarea sistemului de arme laser duce apărarea antiaeriană a Israelului la următorul nivel
F-urile noastre, liber la doborât drone rusești. România a făcut azi un pas mare în schimbarea legislației după provocările Rusiei din ultimele zile
Belgia alege sistemul european SAMP/T în detrimentul Patriot: Achiziţia este justificată de competiţia asumată cu industria americană
În așteptarea ofensivei rusești, armata ucraineană construiește noi fortificații în regiunea Zaporojie. În total, vor fi amenajate patru linii de apărare
Turcia, înapoi la programul de avioane de luptă F-35 cu condiţia cedării sistemelor S-400 către SUA. Ruşii insistă că nu se poate
Statele occidentale trebui să-şi schimbe abordarea faţă de războiul din Ucraina: Înfrângerea bate la uşă dacă ucrainenii nu primesc susţinerea pe care o merită
Australia și Japonia, în prima linie a strategiei SUA anti-China. Picătura care a umplut paharul: Vânzarea rachetelor SM-6 și SM-2 către Australia
Polonia prezintă sistemul de apărare antiaeriană împotriva dronelor SA-35MM: Muniție programabilă, cea mai importantă caracteristică
Rusia are încă forțe care nu au fost afectate de războiului din Ucraina, avertizează generalul Christopher Cavoli
Vot în Europa: Conservatorii din Bulgaria și socialiștii din Lituania câștigă alegerile / ”Visul Georgian” îndreaptă țara spre orbita Moscovei
Avionul ideal pentru Ucraina: Între F-16 și Mirage, câștigătorul neașteptat ar putea fi JAS 39 Gripen
Se mai întoarce cineva în Nord? Cât vor rezista în fața trupelor ucrainene cei 11.000 de soldați nord-coreeni și care e de fapt marele pericol
Georgia, încotro? Președinta pro-europeană cere oamenilor să iasă în stradă și acuză o „operațiune specială rusă” și fraudă masivă a partidului Visul Georgian
Dronele ucrainene au lovit o distilerie din Rusia, iar explozii au răsunat în Crimeea / Rusia a lansat rachete către regiune Harkiv
Ucraina poate schimba cursul războiului fără permisiunea Occidentului: Atacarea țintelor aflate pe teritoriul Rusiei, strict cu utilizarea propriilor drone
pixel