Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
H145M, multirolul propus României și pentru misiunile de atac. Airbus a prezentat avantajele elicopterului
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Airbus a adus la București un elicopter H145M, propunerea gigantului francez pentru Armata României. În cadrul evenimentului francezii au făcut o demonstrație a aparatului de zbor, care a putut fi și testat de partea română.
H145M, sursă foto: Airbus
H145M, sursă foto: Airbus

Publicația DefenseRomania a fost prezentă la eveniment și a discutat cu reprezentanții Airbus despre elicopterul multirol H145M, propus de francezi pentru forțele armate române.

Propunerea H145M face parte din oferta Airbus pentru România, în care se regăsește și elicopterul greu H215M.

 

H145M, folosit în misiuni de atac

 

2. Airbus H14... (h145m_95169900.jpg)

H145M, foto: Airbus

 

H145M este un multirol cu unele avantaje clare: O aeronavă versatilă, cei de la Airbus numind elicopterul „briceagul elvețian”. 

Elicopterul e folosit în mai multe state din regiune, precum Serbia sau Ungaria, în timp ce Germania a preluat o comandă inclusiv pentru Forțele Speciale.

În plan general, H145M  este operat sau este comandat de Ungaria (20) Germania (15), Serbia (9), Forțele Navale Thailandeze (5), Luxemburg (2)

Cu o greutate maximă la decolare de 3,7 tone, H145M combină puterea, performanța și agilitatea. Una din marile avantaje este faptul că elicopterul este extrem de manevrabil și stabil, testele din România demonstrând acest lucru.

Misiunile posibile includ recunoașterea armată, ISTAR (informații, supraveghere, reperarea țintelor, recunoaștere), comandă și control, suport pentru trageri la sol, atac, război antitanc, escortă, transport  tactic, MEDEVAC și CASEVAC. H145M poate, de asemenea, să fie transportat în diferite  avioane de transport militar (cum ar fi A400M sau C-17 Globemaster) și este „pregătit pentru  misiune” la numai două ore după aterizare.

 

HForce, un mare avantaj al H145M

 

Cu toate că e un multirol, sistemul HForce de care dispune H145M îi permite acestuia să „se ia la trântă” cu elicopterele specializate în misiuni de atac.

Sistemul HForce crește capabilitățile H145M pentru misiuni. Potrivit celor de la Airbus, HForce oferă un computer de misiune multifuncțional și o gamă largă de armament (aer-aer, aer-sol, balistice sau ghidate) pentru a răspunde oricărei nevoi operaționale. Această soluție avansată din punct de vedere tehnic  ia în considerare diferitele aspecte ale preciziei de tragere: reculul armei, centrul de greutate,  garda la sol și separarea vehiculului. Mai mult decât atât, trăgătorul și pilotul pot împărtăși informații prin intermediul căștilor lor, așa cum ar face într-un elicopter de atac, asigurând astfel o acuratețe de tragere extrem de eficientă, obligatorie atunci când oferă suport la trageri trupelor aflate în luptă.

Totodată, H145M dispune de protecție antibalistică și poate fi echipat cu armament balistic sau rachete dirijate și nedirijate. Armamentul ghidat este în curs de dezvoltare.

H145M poate fi dotat cu echipamente de misiune care includ un tun montat pe ușă și capacitate de armare externă, sisteme C4I precum și avionică militară pentru comunicații, navigație și managementul zborului.

 

Prețul H145M, asul din mâneca Airbus

 

3. -imagine fara descriere- (h145m_09180000.jpg)

H145M, foto: Airbus

 

Un alt aspect pe care cei de la Airbus ni l-au subliniat a fost disponibilitatea H145M care atinge 95% la nivel global.

Însă ceea ce poate fi un „glonț de argint” în competiția pentru elicopterele Armatei, o reprezintă prețul elicopterului. Totodată, Airbus ne-a dat asigurări că mentenanța H145M, dacă elicopterul va fi ales de România, se va face în țara noastră. Mai mult, personalizarea lui în funcție de solicitările Armatei, se va face tot în România.

Desigur, DefenseRomania a ridicat întrebarea avantajelor pe care multirolul H145M le are în comparație cu un elicopter de atac specializat.

Răspunsul companiei a fost că H145M se ridică în ceea ce privește performanțele la nivelul elicopterelor de atac, dar vine cu un cost mult mai mic, atât ca preț de achiziție, cât și ca mentenanță. Spre exemplu, cu banii pentru un elicopter de atac specializat pot fi achiziționate două sau chiar trei H145M. Și mai apoi se ridică întrebarea, de câte ori vor fi folosite în misiuni de atac aceste elicoptere.

În fond, ceea ce Airbus spune e corect. Acum depinde foarte mult și de ceea ce își dorește Armata României de la elicopterele militare. Probabil că decizia finală va fi luată ca urmare a acestei evaluări și a strategiei de viitor. Depinde ce își dorește Armata și pentru ce tip de misiuni își dorește să folosească aceste elicoptere.

 

Specificații tehnice H145M

 

- Greutate maximă la decolare: 3,800 kg

-  Motor: 2 motoare Safran Arriel 2E

- Dispunere interioară a scaunelor adaptabilă misiunilor

- Transport: 2 piloți + până la 10 soldați

-  Atac: 2 piloți și sisteme de armament

-  Cargo: 1 pilot + 6,03m3

-  MEDEVAC: 2 piloți + până la 2 tărgi + până la 3 persoane - personal medical

- Performanță

              * Viteza maximă: 143 noduri / 264 km/h, Viteza superioară de croazieră: 130 noduri / 241 km/h 

              * Raza de acțiune maximă: 637 km / 344 NM cu rezervor de combustibil auto-obturant

4. -imagine fara descriere- (h145m_infographic_93577300.jpg)


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Rachetele europene care vor putea lovi la peste 1.000 km. Storm Shadow și ATACMS sunt letale, însă au o rază de doar câteva sute de km
Obiectivul Rusiei pe 2025: 120.000 de bombe tip sovietic, transformate în bombe cu planare. Kremlinul lucrează și la creșterea razei de acțiune la 400 de km
Un avion de luptă Su-30 s-a prăbușit în nord-vestul Rusiei
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
”Zidul dronelor”, dezvoltat de NATO, perfecționat pe front. Dronele interceptoare care ajung în Ucraina, eficiență 100%, dar trebuie ”antrenate” la fiecare câteva săptămâni
O nouă oprire pentru Su-57E. Rușii continuă „ofensiva” să-și vândă avionul de generația a 5-a, după ce le-a luat ani să spargă gheața
Un bombardier american B-52H a îndeplinit misiuni specifice în spațiul aerian al Estoniei, la numai 50 de kilometri de granița Rusiei
SUA continuă monitorizarea Peninsulei Crimeea și a bazei navale Novorossiysk. Spațiul aerian al României utilizat intens în operațiunile americane
Angola și-ar putea păzi cei 5.000 de kilometri de graniță cu tehnologie din Emiratele Arabe Unite care integrează AI și drone de supraveghere
”Darul” cehilor pentru Putin: Armata Ucrainei primește sateliți militari, drone sau rachete, cumpărate de guvern sau ONG-uri
FSB acuză Kievul că a vrut să deturneze un MiG-31 asupra bazei de la Mihail Kogălniceanu pentru a fi doborât de sistemele NATO. De ce povestea e cusută cu ață albă
Ce știm despre sistemul american anti-dronă MEROPS trimis în România săptămânile trecute
Avioanele Super Tucano ar putea fi marea surpriză din flota Ucrainei. Ce poate face un Super Tucano și nu poate un F-16 sau Gripen
Bombardiere strategice americane B-52H au fost dislocate în Spania pentru misiunea “Bomber Task Force 26-1” în teatrul de operații european
IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Eurofighter vs. Rafale în „bătălia” pentru echilibrul strategic din Mediterană. Cum mută grecii după achiziția istorică a Turciei de 44 de avioane Eurofighter
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Înlocuitor ieftin pentru rachetele de croazieră. Rușii au mărit la 200 km raza de acțiune a bombelor de aviație sovietice cu ajutorul motoarelor chinezești
Turcia vinde armament și în Vest: Contract gigant în Europa pentru 45 de avioane de antrenament HURJET, în valoare de 3.1 miliarde de euro
Belgia anunță că va doborî drone deasupra bazelor sale
Teroarea aeriană crește: În octombrie, rușii au lansat un număr record de bombe aeriene asupra Ucrainei
Germania dorește să fie mai puțin dependentă de Statele Unite pentru apărarea antiaeriană: Noile avioane de ,,spionaj'' Pegasus vor monitoriza mişcările armatei ruse
F-35 pentru Polonia: Șapte avioane produse, piloții se antrenează în Statele Unite. Când ajunge escadrila „Husarz” pe Flancul Estic?
Noapte de foc la granița României | Două valuri de atacuri rusești au ridicat de la sol avioane F-16 și Eurofighter. Piloții aveau undă verde să tragă
Informațiile DefenseRomania din aprilie, confirmate oficial: Încă 18 avioane F-16, pentru un euro. România a semnat azi contractul pentru încă o escadrilă
Rusia mizează pe Su-35, generația a 4++, folosit intens și în Ucraina livrând un nou lot. Numărul de Su-35 doborâte de ucraineni
Niciun F-16 Viper livrat. Un aliat al SUA cere despăgubiri din cauza întârzierilor F-16 Block 70, cea mai modernă versiune a F-ului american
Un militar american cu zero experiență de pilotaj a controlat un elicopter Black Hawk

Ştiri Recomandate

Zero din 10: Nu a fost livrat niciun IAR-99 Șoim la mai bine de un an de când toate trebuiau livrate. Avioane Craiova riscă penalități record de 30 de milioane de euro
Patriot, IRIS-T sau rachete pentru F-16, promise de europeni. Formatul Ramstein, sprijin concret pentru Ucraina
Marea Britanie confirmă planurile pentru un sistem integrat de apărare aeriană de tip „Iron Dome”, avertizând asupra pericolului reprezentat de rachetele Rusiei
Imaginile satelitare dinainte și după operațiunea ucraineană cu drone subacvatice în portul Novorossiysk arată pagubele produse la debarcaderul din apropierea submarinului de clasă Kilo. Sursa foto:X/Vantor.
EXCLUSIV
Văzut din satelit: Lovitură devastatoare pentru Flota rusă din Marea Neagră: Atacul care deschide un „nou capitol” în războiul dronelor (FOTO/VIDEO)
Dronele ucrainene lovesc rafinăria Slaviansk și paralizează rețeaua electrică în Krasnodar, într-o nouă campanie coordonată „Deep Strike”
Obsesia balistică a Teheranului: Iranul maschează eșecul militar printr-o reînarmare agresivă
Trump: „Venezuela, încercuită de cea mai mare Armadă din istoria Americii de Sud”. Președintele SUA ordonă o blocadă petrolieră totală și declară întregul regim Maduro organizație teroristă
Germania nu are timp de pierdut și anunță dezvoltarea unui tanc nou „intermediar” pentru a completa flota de Leopard. Proiectul Eurotank e de azi un vis și mai îndepărtat
Revenire în era rachetelor balistice: Cum și de ce e forțată dezvoltarea rapidă a sistemului NIGHTFALL cu rază de 600 km de către britanici
Încep să se critice între ei: Un expert militar rus desființează Marina după dezastrul de la Novorossisk și spune că „Rusia a pierdut conceptul războiului pe mare”
Primul din cele 64 de F-35 ale Finlandei e gata. "Vom primi cele mai bune avioane din lume", o declarație pe care vrem să o auzim și în cazul României
Amiralul Montgomery: Spre deosebire de Rusia, China nu vrea să radă orașe cu rachete. Am condus 10 ani grupul de luptă al portavionului George Washington, le cunosc strategia
Rusia face o tentativă palidă de a spăla rușinea scufundării submarinului Varșavianka cu bombardiere Tu-22M3 desupra Mării Negre
Cele 4 mari probleme unde nu avem soluții în caz de război: Rachetele hipersonice sau mobilitatea: Un avion A-400 nu poate ateriza la Focșani
Bani de la UE pentru blindate, arme sau drone? Nicușor Dan: Majoritatea achizițiilor militare de până în 2040 se vor face prin SAFE, dar vrem să accesăm fonduri și din noul buget al UE
SUA clasifică fentanilul drept armă de distrugere în masă. Război total și împotriva "narcoteroriștilor", după ce SUA atacă încă trei nave suspectate de trafic
MAE: SUA au recunoscut rolul României de partener-cheie în securitatea energetică
Cel mai mic stat din NATO vrea să cumpere SAMP-T în cea mai modernă variantă. O nouă comandă de SAMP/T NG ar consolida industria europeană de apărare
Obuzierele K9 blindează Europa: Polonia finalizează recepția flotei K9 Thunder iar „Tunetul” românesc e în producție. Fabrica din România începe să fie ridicată în ianuarie
Dispută în SUA privind pensionarea avioanelor A-10 si F-15 și viitorul aviației militare. Lupta pentru generația a 6-a: F-47 vs. F/A-XX
Veste bună de peste ocean: Producția de avioane F-16 Block 70 Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american, finalizată pentru Bulgaria și Slovacia
Rusia respinge prezența în Ucraina a trupelor din state NATO. Kremlinul nu vrea nici măcar armistițiu de Crăciun
Cât va plăti România pentru antrenarea piloților de F-16 la Baza 86 Borcea în următorii 5 ani. La Fetești e singurul Centru de pregătire F-16 din Europa
Avioane de luptă F-16 ale Turciei doboară o dronă „scăpată de sub control” deasupra Mării Negre pe fondul escaladării tensiunilor navale
Ucraina, la un pas de „Articolul 5”: Zelenski anunță garanții de securitate istorice din partea Statelor Unite
Nu a fost o dronă de suprafață. Cu ce armă au lovit ucrainenii, de fapt, submarinul rusesc în inima portului Novorossiysk (Foto/Video)
Nicușor Dan spune că modelul finlandez e o posibilă cale de urmat și pentru Romarm
Rușii nu scapă de „ochii” din cer ai dronelor SUA: Un RQ-4B Global Hawk a scanat din nou Marea Neagră, după o lungă absență
„Grădina zoologică” a sistemelor robotizate de pe front. De ce diversitatea dronelor a devenit o capcană strategică pentru Ucraina
Pacificul cere o "Armată a Dronelor". De ce Statele Unite trebuie să renunțe la protecționism industrial pentru a contracara China
Dronă AR3, photo source: Tekever. Imagine cu caracter ilustrativ
EXCLUSIV
Pot întoarce soarta războiului dronele ucrainene? La Pokrovsk și Kupiansk aflate sub asediu rus Ucraina a întors cu 180 de grade situația operativă
Mai multe țări din Europa s-au angajat să conducă o forță multinațională de menținere a păcii în Ucraina. România nu e printre semnatari
pixel