Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
H145M, multirolul propus României și pentru misiunile de atac. Airbus a prezentat avantajele elicopterului
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Airbus a adus la București un elicopter H145M, propunerea gigantului francez pentru Armata României. În cadrul evenimentului francezii au făcut o demonstrație a aparatului de zbor, care a putut fi și testat de partea română.
H145M, sursă foto: Airbus
H145M, sursă foto: Airbus

Publicația DefenseRomania a fost prezentă la eveniment și a discutat cu reprezentanții Airbus despre elicopterul multirol H145M, propus de francezi pentru forțele armate române.

Propunerea H145M face parte din oferta Airbus pentru România, în care se regăsește și elicopterul greu H215M.

 

H145M, folosit în misiuni de atac

 

2. Airbus H14... (h145m_95169900.jpg)

H145M, foto: Airbus

 

H145M este un multirol cu unele avantaje clare: O aeronavă versatilă, cei de la Airbus numind elicopterul „briceagul elvețian”. 

Elicopterul e folosit în mai multe state din regiune, precum Serbia sau Ungaria, în timp ce Germania a preluat o comandă inclusiv pentru Forțele Speciale.

În plan general, H145M  este operat sau este comandat de Ungaria (20) Germania (15), Serbia (9), Forțele Navale Thailandeze (5), Luxemburg (2)

Cu o greutate maximă la decolare de 3,7 tone, H145M combină puterea, performanța și agilitatea. Una din marile avantaje este faptul că elicopterul este extrem de manevrabil și stabil, testele din România demonstrând acest lucru.

Misiunile posibile includ recunoașterea armată, ISTAR (informații, supraveghere, reperarea țintelor, recunoaștere), comandă și control, suport pentru trageri la sol, atac, război antitanc, escortă, transport  tactic, MEDEVAC și CASEVAC. H145M poate, de asemenea, să fie transportat în diferite  avioane de transport militar (cum ar fi A400M sau C-17 Globemaster) și este „pregătit pentru  misiune” la numai două ore după aterizare.

 

HForce, un mare avantaj al H145M

 

Cu toate că e un multirol, sistemul HForce de care dispune H145M îi permite acestuia să „se ia la trântă” cu elicopterele specializate în misiuni de atac.

Sistemul HForce crește capabilitățile H145M pentru misiuni. Potrivit celor de la Airbus, HForce oferă un computer de misiune multifuncțional și o gamă largă de armament (aer-aer, aer-sol, balistice sau ghidate) pentru a răspunde oricărei nevoi operaționale. Această soluție avansată din punct de vedere tehnic  ia în considerare diferitele aspecte ale preciziei de tragere: reculul armei, centrul de greutate,  garda la sol și separarea vehiculului. Mai mult decât atât, trăgătorul și pilotul pot împărtăși informații prin intermediul căștilor lor, așa cum ar face într-un elicopter de atac, asigurând astfel o acuratețe de tragere extrem de eficientă, obligatorie atunci când oferă suport la trageri trupelor aflate în luptă.

Totodată, H145M dispune de protecție antibalistică și poate fi echipat cu armament balistic sau rachete dirijate și nedirijate. Armamentul ghidat este în curs de dezvoltare.

H145M poate fi dotat cu echipamente de misiune care includ un tun montat pe ușă și capacitate de armare externă, sisteme C4I precum și avionică militară pentru comunicații, navigație și managementul zborului.

 

Prețul H145M, asul din mâneca Airbus

 

3. -imagine fara descriere- (h145m_09180000.jpg)

H145M, foto: Airbus

 

Un alt aspect pe care cei de la Airbus ni l-au subliniat a fost disponibilitatea H145M care atinge 95% la nivel global.

Însă ceea ce poate fi un „glonț de argint” în competiția pentru elicopterele Armatei, o reprezintă prețul elicopterului. Totodată, Airbus ne-a dat asigurări că mentenanța H145M, dacă elicopterul va fi ales de România, se va face în țara noastră. Mai mult, personalizarea lui în funcție de solicitările Armatei, se va face tot în România.

Desigur, DefenseRomania a ridicat întrebarea avantajelor pe care multirolul H145M le are în comparație cu un elicopter de atac specializat.

Răspunsul companiei a fost că H145M se ridică în ceea ce privește performanțele la nivelul elicopterelor de atac, dar vine cu un cost mult mai mic, atât ca preț de achiziție, cât și ca mentenanță. Spre exemplu, cu banii pentru un elicopter de atac specializat pot fi achiziționate două sau chiar trei H145M. Și mai apoi se ridică întrebarea, de câte ori vor fi folosite în misiuni de atac aceste elicoptere.

În fond, ceea ce Airbus spune e corect. Acum depinde foarte mult și de ceea ce își dorește Armata României de la elicopterele militare. Probabil că decizia finală va fi luată ca urmare a acestei evaluări și a strategiei de viitor. Depinde ce își dorește Armata și pentru ce tip de misiuni își dorește să folosească aceste elicoptere.

 

Specificații tehnice H145M

 

- Greutate maximă la decolare: 3,800 kg

-  Motor: 2 motoare Safran Arriel 2E

- Dispunere interioară a scaunelor adaptabilă misiunilor

- Transport: 2 piloți + până la 10 soldați

-  Atac: 2 piloți și sisteme de armament

-  Cargo: 1 pilot + 6,03m3

-  MEDEVAC: 2 piloți + până la 2 tărgi + până la 3 persoane - personal medical

- Performanță

              * Viteza maximă: 143 noduri / 264 km/h, Viteza superioară de croazieră: 130 noduri / 241 km/h 

              * Raza de acțiune maximă: 637 km / 344 NM cu rezervor de combustibil auto-obturant

4. -imagine fara descriere- (h145m_infographic_93577300.jpg)


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

După un început „secetos”, Armata României a avut unul din cei mai fructuoși ani. Cei trei grei: Obuziere K9, avioane F-35 și blindate Cobra II
Cazul avionului chinez L-15 Falcon care a „învins” avioane europene într-un stat din Africa. Dar cu motoare fabricate în Ucraina
Primul tip de avion occidental care ajunge sub comanda Ucrainei după F-16. Dar există aceeași problemă ca la F-urile americane
Moment istoric pentru industria din Turcia: Anka-3, primul avion turc de luptă stealth fără pilot și simbolul „independenței industriale”, livrat în curând
Ucraina a atacat Rusia cu aproape o escadrilă de avioane de luptă. Rușii se laudă că ar fi doborât un F-16 care a participat la atac, dar nu e confirmată informația
China a testat un prototip al unei aeronave necunoscute (Foto/Video): Noul avion de luptă va dispune de o serie de tehnologii de ultimă generație
Misterioasa prăbușire a avionului azer ERJ-190 stârnește o teorie referitoare la utilizarea unui sistem rusesc de rachete
Câte avioane F-35 au fabricat deja americanii pentru Polonia și de ce ele au fost transferate la baza aeriană a Gărzii Naționale a SUA
Prioritatea de dreapta pe Frontul de Est. Un Su-25 s-a ciocnit în aer cu o dronă în Ucraina, dar povestea e cu final fericit pentru ruși (Foto)
Un nou lot de Su-57 și un „bonus” de Su-34 au fost livrate Rusiei. Câte Su-57 de „generația a 5-a” deține azi Rusia, după căderea primului avion fabricat
41 e mai mare decât 9. Avioanele Gripen au „distrus” Su-27 la foc automat în cadrul unor lupte aeriene de tip dogfight
Nu e doar o joacă. Documente clasificate tehnice despre radarul CAPTOR al Eurofighter, publicate pe un forum de gaming al unei companii ruse
Comandă uriașă plasată pentru 145 de avioane F-35. Americanii vor construi o parte din ele și în Europa, dar și într-un stat din Asia
Războiul aerian va arăta complet diferit. Dronele CCA vor revoluționa tot ce știm, dar SUA dau verdictul: F-35 nu va dispărea
Carte de vizită pentru atât de criticatele F-16 ale României: F-urile aviației militare române vor apăra cele mai fierbinți regiuni ale Europei
Transferul planificat de avioane F-16 către Ucraina stagnează pe fondul unei decizii luate de Belgia: Există o lipsă de piloți instruiți și de piese de schimb esențiale
Regatul Unit trimite avioane Eurofighter Typhoon în Turcia. Se pregătește Ankara să achiziționeze avioane europene în detrimentul F-16?
Rheinmetall a folosit cu succes un sistem automatizat anti-drone pentru distanțe ultra-scurte
Bombardierele strategice rusești Tu-95MS au fost detectate în zona de apărare aeriană din Alaska: Aceste zboruri sunt departe de a fi exerciții de rutină
Viper în Europa: Slovacia își apără spațiul aerian cu F-16 în cea mai modernă versiune. Câte F-16 Block 70 a livrat SUA
Bombardiere rusești Tu-22M3 înarmate cu rachete de croazieră Kh-22/32 au patrulat deasupra apelor neutre din Marea Baltică. Aviația militară aliată le-a interceptat
Polonia își consolidează capacitățile de culegere de informații prin achiziționarea de drone americane MQ-9B SkyGuardian
Bătălia pentru India: Se pare că marele câștigător nu e nici Su-57 al Rusiei și nici F-35 american. Când doi se ceartă al treilea câștigă
Un avion Su-30 a fost incendiat în Rusia (Video) Dovada că Ucraina are încă puterea pentru operațiuni de sabotaj în adâncimea Rusiei
Combinația dintre avioanele sovietice Su-27 și muniția americană GBU-39 SDB, care ”intră pe geam”, folosită cu succes de ucraineni
Ucrainenii sunt deja în România, dar SUA pun degetul pe rană: Avem suficiente F-16 și capacitatea de a-i pregăti, dar problema e la Ucraina
Răspunsul SUA la Oreșnikul rusesc: Test reușit pentru racheta hipersonică Dark Eagle, capabilă să zboare din Germania la Urali
UK, Italia și Japonia își unesc forțele: Un nou consorțiu pentru avioanele de generația a 6-a din programul GCAP
Franța: Vom continua să livrăm Ucrainei rachete SCALP, instalațiile militare de pe teritoriul Rusiei sunt ținte legitime

Ştiri Recomandate

România și-a trasat obiectivul de a semna 10 contracte mari de înzestrare anul acesta. Armament individual de ultimă generație, Piranha 5 și sisteme de apărare cu rază scurtă și foarte scurtă
Arctica, ocean rusesc? Dacă Trump vrea Groenlanda, noi vrem Arctica. Aliatul lui Putin propune rusificarea numelor
Rușii și-au umflat mușchii în Nord: Bombardiere Tu-95 au patrulat cu rachete de croazieră Kh-101 la vedere. Aliații au răspuns cu F-35
Transportor blindat TAB-71M, produs de România în perioada Războiului Rece, sub licență sovietică. Foto: Ministerul Apărării Naționale (MApM)
EXCLUSIV
Sistemul Patriot donat Ucrainei e doar vârful aisbergului. „Secretul” ciudat al României când pe toate mitralierele trimise Ucrainei scrie „Cugir”
UE va cheltui încă 250 de milioane pentru a dezlega Moldova de energia rusească. Fondurile, utilizate pentru compensarea facturilor și pentru investiții
Trump vrea ca SUA să preia controlul asupra Fâşiei Gaza. S-ar putea întâmpla o strămutare majoră din Gaza?
Raportul instituțiilor franceze: Alegerile din România, ţinta unei operațiuni sofisticate. Legăturile merg până la o firmă cu sediul în Ucraina
Zelenski: Dacă SUA nu este pregătită să ne accepte în NATO, să ne dea arme nucleare
Turcia intenționează să stabilească două baze militare în Siria și să desfășoare avioane de luptă F-16
Polonia și Ucraina consolidează cooperarea în domeniul apărării pentru a-și perfecționa forțele armate
De ce nu ne putem încrede în intențiile politice ale Rusiei după un acord de încetare a focului în Ucraina? Gitanas Nauseda: Ruşii vor folosi această pauză pentru a-și consolida forţa militară
Primul oraș din Germania care interzice Bundeswehr să-și facă publicitate pentru recrutare. Cele două partide extremiste au votat cot la cot
De ce trece Armata Ucrainei la o organizare pe corpuri. După trei ani de război Ucraina își adaptează armata
Țările de Jos vor livra Ucrainei un nou lot de avioane F-16 în 2025: Pentru ucraineni, aceste aeronave vor oferi un impuls major pentru capacitățile de luptă aeriană
Cu piloții în prima linie luptând în tranșee? Frontul din Ucraina se clatină, dar ucrainenii încă rezistă valurilor de atacuri ruse
SUA. Armistițiu în războiul comercial cu vecinii săi, dar nu și cu Beijingul. Cum a răspuns China la tarifele lui Trump
Arctica înghețată devine următul „punct fierbinte”? Aliații, nevoiți să se adapteze războiului dronelor în Arctica pentru a „recupera” avansul Rusiei
Scenariul avioanelor F-16 ale României care „nu au putut decola” din cauza pistei înghețate, adaptat la F-35 de ruși, dar într-o nouă formă
De ce sunt vitale depozitele de gaz umplute la timp: Ucraina ajunge în zona roșie și e obligată să cumpere gaze la preț dublu. România a consumat peste 50% din depozite
Coreea de Sud își integrează cele mai puternice nave de luptă într-o singură flotă. Măsura, luată ca urmare a amenințărilor nucleare și cu rachete ale Coreei de Nord
„From America with love”: Arme împotriva Rusiei, dar pământurile rare ucrainene să ajungă în SUA. E oferta propusă Ucrainei de Trump
Apărarea europeană trebuie să accelereze, dar "nu va funcţiona" fără SUA. Rutte: Plafonul minim pentru apărare va fi ”considerabil mai mare de 2%”
Armata SUA va achiziționa aproximativ 700 de obuze M109A7 până în 2050, ca parte a efortului major de modernizare a artileriei
Primele imagini cu un Su-27 ucrainean care lansează bombe JDAM-ER de 500 kg asupra unor ținte rusești (Foto/Video)
O dronă rusă a intrat în spațiul aerian al R. Moldova dinspre Ucraina
Turcia își exprimă interesul pentru avioane de generaţia a VI-a: De ce este tentant pentru turci proiectul european SCAF?
Moment istoric la sud de Dunăre: Primul F-16 Block 70 pentru Bulgaria a fost livrat. Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american
Marina SUA evaluează capacitatea de luptă a distrugătorului Zumwalt: Ne vom asigura că rămâne una dintre cele mai avansate și mai letale nave de lupta
Avioanele rusești pierd rachetele pe drum: O aeronavă Tu-22M3 “a scăpat” din greșeală o rachetă Kh-22 în regiunea Lipețk (Foto/Video)
EXCLUSIV
De ce au „scos” rușii România de la împărțirea Ucrainei? Ciochinaru: E teza că suntem „pedepsiți”, dar îngrijorarea mare e că „deja cu România s-a vorbit”
Bombardiere B-21 de generația a VI-a, în ritm accelerat. SUA măresc producția și deși datele sunt ținute la secret există câteva informații despre decizie
Negocierile Trump-Putin s-ar putea desfășura în Arabia Saudită sau chiar Emiratele Arabe Unite
pixel