Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
H145M, multirolul propus României și pentru misiunile de atac. Airbus a prezentat avantajele elicopterului
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Airbus a adus la București un elicopter H145M, propunerea gigantului francez pentru Armata României. În cadrul evenimentului francezii au făcut o demonstrație a aparatului de zbor, care a putut fi și testat de partea română.
H145M, sursă foto: Airbus
H145M, sursă foto: Airbus

Publicația DefenseRomania a fost prezentă la eveniment și a discutat cu reprezentanții Airbus despre elicopterul multirol H145M, propus de francezi pentru forțele armate române.

Propunerea H145M face parte din oferta Airbus pentru România, în care se regăsește și elicopterul greu H215M.

 

H145M, folosit în misiuni de atac

 

2. Airbus H14... (h145m_95169900.jpg)

H145M, foto: Airbus

 

H145M este un multirol cu unele avantaje clare: O aeronavă versatilă, cei de la Airbus numind elicopterul „briceagul elvețian”. 

Elicopterul e folosit în mai multe state din regiune, precum Serbia sau Ungaria, în timp ce Germania a preluat o comandă inclusiv pentru Forțele Speciale.

În plan general, H145M  este operat sau este comandat de Ungaria (20) Germania (15), Serbia (9), Forțele Navale Thailandeze (5), Luxemburg (2)

Cu o greutate maximă la decolare de 3,7 tone, H145M combină puterea, performanța și agilitatea. Una din marile avantaje este faptul că elicopterul este extrem de manevrabil și stabil, testele din România demonstrând acest lucru.

Misiunile posibile includ recunoașterea armată, ISTAR (informații, supraveghere, reperarea țintelor, recunoaștere), comandă și control, suport pentru trageri la sol, atac, război antitanc, escortă, transport  tactic, MEDEVAC și CASEVAC. H145M poate, de asemenea, să fie transportat în diferite  avioane de transport militar (cum ar fi A400M sau C-17 Globemaster) și este „pregătit pentru  misiune” la numai două ore după aterizare.

 

HForce, un mare avantaj al H145M

 

Cu toate că e un multirol, sistemul HForce de care dispune H145M îi permite acestuia să „se ia la trântă” cu elicopterele specializate în misiuni de atac.

Sistemul HForce crește capabilitățile H145M pentru misiuni. Potrivit celor de la Airbus, HForce oferă un computer de misiune multifuncțional și o gamă largă de armament (aer-aer, aer-sol, balistice sau ghidate) pentru a răspunde oricărei nevoi operaționale. Această soluție avansată din punct de vedere tehnic  ia în considerare diferitele aspecte ale preciziei de tragere: reculul armei, centrul de greutate,  garda la sol și separarea vehiculului. Mai mult decât atât, trăgătorul și pilotul pot împărtăși informații prin intermediul căștilor lor, așa cum ar face într-un elicopter de atac, asigurând astfel o acuratețe de tragere extrem de eficientă, obligatorie atunci când oferă suport la trageri trupelor aflate în luptă.

Totodată, H145M dispune de protecție antibalistică și poate fi echipat cu armament balistic sau rachete dirijate și nedirijate. Armamentul ghidat este în curs de dezvoltare.

H145M poate fi dotat cu echipamente de misiune care includ un tun montat pe ușă și capacitate de armare externă, sisteme C4I precum și avionică militară pentru comunicații, navigație și managementul zborului.

 

Prețul H145M, asul din mâneca Airbus

 

3. -imagine fara descriere- (h145m_09180000.jpg)

H145M, foto: Airbus

 

Un alt aspect pe care cei de la Airbus ni l-au subliniat a fost disponibilitatea H145M care atinge 95% la nivel global.

Însă ceea ce poate fi un „glonț de argint” în competiția pentru elicopterele Armatei, o reprezintă prețul elicopterului. Totodată, Airbus ne-a dat asigurări că mentenanța H145M, dacă elicopterul va fi ales de România, se va face în țara noastră. Mai mult, personalizarea lui în funcție de solicitările Armatei, se va face tot în România.

Desigur, DefenseRomania a ridicat întrebarea avantajelor pe care multirolul H145M le are în comparație cu un elicopter de atac specializat.

Răspunsul companiei a fost că H145M se ridică în ceea ce privește performanțele la nivelul elicopterelor de atac, dar vine cu un cost mult mai mic, atât ca preț de achiziție, cât și ca mentenanță. Spre exemplu, cu banii pentru un elicopter de atac specializat pot fi achiziționate două sau chiar trei H145M. Și mai apoi se ridică întrebarea, de câte ori vor fi folosite în misiuni de atac aceste elicoptere.

În fond, ceea ce Airbus spune e corect. Acum depinde foarte mult și de ceea ce își dorește Armata României de la elicopterele militare. Probabil că decizia finală va fi luată ca urmare a acestei evaluări și a strategiei de viitor. Depinde ce își dorește Armata și pentru ce tip de misiuni își dorește să folosească aceste elicoptere.

 

Specificații tehnice H145M

 

- Greutate maximă la decolare: 3,800 kg

-  Motor: 2 motoare Safran Arriel 2E

- Dispunere interioară a scaunelor adaptabilă misiunilor

- Transport: 2 piloți + până la 10 soldați

-  Atac: 2 piloți și sisteme de armament

-  Cargo: 1 pilot + 6,03m3

-  MEDEVAC: 2 piloți + până la 2 tărgi + până la 3 persoane - personal medical

- Performanță

              * Viteza maximă: 143 noduri / 264 km/h, Viteza superioară de croazieră: 130 noduri / 241 km/h 

              * Raza de acțiune maximă: 637 km / 344 NM cu rezervor de combustibil auto-obturant

4. -imagine fara descriere- (h145m_infographic_93577300.jpg)


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Schimbare de gardă în Luftwaffe: Primul F-35A intră în producție, în timp ce Germania ia în calcul extinderea comenzii cu încă 15 aeronave
Rușii au anunțat câte avioane Su-75 au construit și când va zbura primul. Deși noul Su-75 ar trebui să „rupă” piața, numărul comenzilor e egal cu zero
Avioane Eurofighter și F-16, ridicate de la sol în timp ce Rusia lovește la „milimetru” de granița NATO
Rușii fac orice compromis pentru ca Su-57 să ia fața F-35. Transferul tehnologic total către indieni e ceva rarisim, dar ar putea însemna salvarea programului
SUA tranșează dezbaterea: Au sau nu viitor elicopterele de atac? Apache în versiunea V6 tocmai au doborât 13 din 14 drone, folosind inclusiv rachete Hellfire și tactici diferite
Avionul fără pilot Kizilelma nu doar că a zburat cu un F-16, dar a și executat un atac aerian simulat asupra F-ului (Video). Turcia țintește fotoliul de lider mondial în domeniul dronelor
Kievul "privatizează" apărarea aeriană: Companiile din infrastructura ucraineană vor avea liber la folosirea armelor anti-drone
Bilanțul real al utilizării avioanelor F-16 în Ucraina: Cum au interceptat 1.300 de rachete rusești și au preluat 80% din misiunile de luptă ale Forţelor Aeriene Ucrainene
Franța mută imediat pentru a echilibra balanța: F-35 american pentru saudiți, contracarat în regiune cu Rafale în cea mai modernă versiune F5
Nu doar că nu e sfârșitul pentru F-22, ci e o nouă eră. În premieră un pilot american a controlat din cockpit o dronă de luptă MQ-20 Avenger
De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Rachetele europene care vor putea lovi la peste 1.000 km. Storm Shadow și ATACMS sunt letale, însă au o rază de doar câteva sute de km
Obiectivul Rusiei pe 2025: 120.000 de bombe tip sovietic, transformate în bombe cu planare. Kremlinul lucrează și la creșterea razei de acțiune la 400 de km
Un avion de luptă Su-30 s-a prăbușit în nord-vestul Rusiei
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
”Zidul dronelor”, dezvoltat de NATO, perfecționat pe front. Dronele interceptoare care ajung în Ucraina, eficiență 100%, dar trebuie ”antrenate” la fiecare câteva săptămâni
O nouă oprire pentru Su-57E. Rușii continuă „ofensiva” să-și vândă avionul de generația a 5-a, după ce le-a luat ani să spargă gheața
Un bombardier american B-52H a îndeplinit misiuni specifice în spațiul aerian al Estoniei, la numai 50 de kilometri de granița Rusiei
SUA continuă monitorizarea Peninsulei Crimeea și a bazei navale Novorossiysk. Spațiul aerian al României utilizat intens în operațiunile americane
Angola și-ar putea păzi cei 5.000 de kilometri de graniță cu tehnologie din Emiratele Arabe Unite care integrează AI și drone de supraveghere
”Darul” cehilor pentru Putin: Armata Ucrainei primește sateliți militari, drone sau rachete, cumpărate de guvern sau ONG-uri
FSB acuză Kievul că a vrut să deturneze un MiG-31 asupra bazei de la Mihail Kogălniceanu pentru a fi doborât de sistemele NATO. De ce povestea e cusută cu ață albă
Ce știm despre sistemul american anti-dronă MEROPS trimis în România săptămânile trecute
Avioanele Super Tucano ar putea fi marea surpriză din flota Ucrainei. Ce poate face un Super Tucano și nu poate un F-16 sau Gripen
Bombardiere strategice americane B-52H au fost dislocate în Spania pentru misiunea “Bomber Task Force 26-1” în teatrul de operații european
IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Eurofighter vs. Rafale în „bătălia” pentru echilibrul strategic din Mediterană. Cum mută grecii după achiziția istorică a Turciei de 44 de avioane Eurofighter
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Înlocuitor ieftin pentru rachetele de croazieră. Rușii au mărit la 200 km raza de acțiune a bombelor de aviație sovietice cu ajutorul motoarelor chinezești

Ştiri Recomandate

20 de nave "clasa Trump". Președintele SUA anunță un proiect major pentru Marină: "Vor fi cele mai mari din istoria omenirii”
Atac masiv al rușilor înainte de Crăciun: Au fost lovite ținte atât de la frontiera cu România, cât și din vestul Ucrainei
Grecia desfășoară rachete israeliene Spike NLOS în insulele din Egee și la granița cu Turcia, pe fondul tensiunilor cu Ankara
Armata germană va folosi pistoale de la CZ; compania cehă e gata să furnizeze și României armament individual de luptă
Estonia completează stocul de HIMARS cu sisteme sud-coreene Chunmoo. Oficialii baltici spun care sunt principalele diferențe
Franța pregătește urmașul pentru Charles de Gaulle și va lansa în 2038 cel mai mare portavion construit vreodată în Europa
Pot avioanele F-35 și rachetele Tomahawk să sperie cu adevărat Rusia? Cum se inspiră SUA din nouă precedente celebre când oferă garanții pentru Ucraina
Teste finale pentru SAMP/T NG, eficient împotriva Kinjal. Franța și Italia vor primi la anul sistemul european antirachetă SAMP/T NG
Dublă lovitură primită de ruși: Încă două avioane Sukhoi lovite pe pista aerodromului / Un general din Statul Major, ucis la Moscova
Cel mai bun tanc german Leopard 2 se "fabrică" în Cehia: Sute de Leopard 2A8 vor avea carena produsă de Tatra Defence
Armata rusă, sursă foto: Ministerul Apărării din Rusia
EXCLUSIV
De ce a intensificat Rusia loviturile pe frontul din Ucraina chiar înainte de Crăciun
Consolidarea flancului estic: Compania Raytheon livrează României echipamente suplimentare Patriot în cadrul unui contract de 168 milioane dolari
Germania autorizează sabotajul extern: Serviciul Federal de Informații (BND) trece la misiuni ofensive împotriva amenințărilor hibride
„Războiul Stelelor” în varianta Armatei SUA: 50.000 de „droizi de luptă” Phantom vor schimba fața infanteriei americane până în 2027
Gata cu „navele fantomă” ale Venezuelei (VIDEO): Forțele americane au trecut la interceptarea directă a petrolierelor în apele internaționale
„Alternativele la sprijinul SUA sunt incerte”. Ucraina recunoaște neputința Europei: De ce doar „forța” lui Trump mai poate opri Rusia
Medicul Ana Maria Alexandra Stănescu a fost decorată de Statul Major al Apărării pentru merite profesionale
Războiul se apropie și mai mult de frontiera României: Zelenski confirmă că, prin loviturile repetate din regiunea Odesa, rușii vor să separe Ucraina de Marea Neagră
Rachete de milioane VS. drone de 35.000 de dolari: Cum a transformat UŞ Navy navele de coastă în „platforme purtătoare de drone” kamikaze (VIDEO)
Vigilență sporită în Marea Neagră: O aeronavă americană P-8A Poseidon a scanat din nou Peninsula Crimeea și Baza Navală Novorossiysk
Rusia, bună de plată? Grecia s-a alăturat oficial Comisiei Internaționale care va stabili despăgubirile pentru Ucraina
Dronele ucrainene au lovit baza aeriană Belbek pentru a doua oară într-o săptămână: Două avioane rusești Su-27 distruse
Schimbare de discurs la Praga? Ministrul ceh al Apărării: „Suntem de partea Ucrainei, Rusia este agresorul”
Digitizarea ,,bătrânului'' F-16: Cum X-62 VISTA și Proiectul VENOM construiesc viitorul aviației autonome în cadrul Forțelor Aeriene ale SUA
Ucraina atinge pragul de 1.000 de drone interceptoare pe zi: Soluția de 2.500 de dolari care înlocuiește rachetele scumpe în lupta contra UAV-urilor Shahed
Decizie strategică la NATO: România preia comanda celui de-al doilea mare hub militar pentru aprovizionarea Ucrainei
Cea mai amplă operațiune americană împotriva ISIS din ultimii ani (VIDEO): Pentagonul a declanșat un atac masiv în Siria
Trupele ruse distrug podurile de cale ferată din regiunea Odesa pentru a tăia accesul la logistica de pe Dunăre
Cea mai mare putere de foc din Europa: Fregatele germane F127 vor primi simultan 96 de lansatoare de rachete Tomahawk
Rușii au din nou un submarin în Marea Mediterană, cu toate că pierderea portului Tartus a afectat capacitatea Rusiei de a-și proiecta puterea în regiune
Rouhani sparge mitul: Iranul, mai puternic în declarații decât pe câmpul de luptă
Statele Unite au un nou ambasador în România: Darryl Nirenberg, confirmat de Senatul SUA
pixel