Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
H145M, multirolul propus României și pentru misiunile de atac. Airbus a prezentat avantajele elicopterului
Forțele aeriene
Data actualizării:
Data publicării:
Airbus a adus la București un elicopter H145M, propunerea gigantului francez pentru Armata României. În cadrul evenimentului francezii au făcut o demonstrație a aparatului de zbor, care a putut fi și testat de partea română.
H145M, sursă foto: Airbus
H145M, sursă foto: Airbus

Publicația DefenseRomania a fost prezentă la eveniment și a discutat cu reprezentanții Airbus despre elicopterul multirol H145M, propus de francezi pentru forțele armate române.

Propunerea H145M face parte din oferta Airbus pentru România, în care se regăsește și elicopterul greu H215M.

 

H145M, folosit în misiuni de atac

 

2. Airbus H14... (h145m_95169900.jpg)

H145M, foto: Airbus

 

H145M este un multirol cu unele avantaje clare: O aeronavă versatilă, cei de la Airbus numind elicopterul „briceagul elvețian”. 

Elicopterul e folosit în mai multe state din regiune, precum Serbia sau Ungaria, în timp ce Germania a preluat o comandă inclusiv pentru Forțele Speciale.

În plan general, H145M  este operat sau este comandat de Ungaria (20) Germania (15), Serbia (9), Forțele Navale Thailandeze (5), Luxemburg (2)

Cu o greutate maximă la decolare de 3,7 tone, H145M combină puterea, performanța și agilitatea. Una din marile avantaje este faptul că elicopterul este extrem de manevrabil și stabil, testele din România demonstrând acest lucru.

Misiunile posibile includ recunoașterea armată, ISTAR (informații, supraveghere, reperarea țintelor, recunoaștere), comandă și control, suport pentru trageri la sol, atac, război antitanc, escortă, transport  tactic, MEDEVAC și CASEVAC. H145M poate, de asemenea, să fie transportat în diferite  avioane de transport militar (cum ar fi A400M sau C-17 Globemaster) și este „pregătit pentru  misiune” la numai două ore după aterizare.

 

HForce, un mare avantaj al H145M

 

Cu toate că e un multirol, sistemul HForce de care dispune H145M îi permite acestuia să „se ia la trântă” cu elicopterele specializate în misiuni de atac.

Sistemul HForce crește capabilitățile H145M pentru misiuni. Potrivit celor de la Airbus, HForce oferă un computer de misiune multifuncțional și o gamă largă de armament (aer-aer, aer-sol, balistice sau ghidate) pentru a răspunde oricărei nevoi operaționale. Această soluție avansată din punct de vedere tehnic  ia în considerare diferitele aspecte ale preciziei de tragere: reculul armei, centrul de greutate,  garda la sol și separarea vehiculului. Mai mult decât atât, trăgătorul și pilotul pot împărtăși informații prin intermediul căștilor lor, așa cum ar face într-un elicopter de atac, asigurând astfel o acuratețe de tragere extrem de eficientă, obligatorie atunci când oferă suport la trageri trupelor aflate în luptă.

Totodată, H145M dispune de protecție antibalistică și poate fi echipat cu armament balistic sau rachete dirijate și nedirijate. Armamentul ghidat este în curs de dezvoltare.

H145M poate fi dotat cu echipamente de misiune care includ un tun montat pe ușă și capacitate de armare externă, sisteme C4I precum și avionică militară pentru comunicații, navigație și managementul zborului.

 

Prețul H145M, asul din mâneca Airbus

 

3. -imagine fara descriere- (h145m_09180000.jpg)

H145M, foto: Airbus

 

Un alt aspect pe care cei de la Airbus ni l-au subliniat a fost disponibilitatea H145M care atinge 95% la nivel global.

Însă ceea ce poate fi un „glonț de argint” în competiția pentru elicopterele Armatei, o reprezintă prețul elicopterului. Totodată, Airbus ne-a dat asigurări că mentenanța H145M, dacă elicopterul va fi ales de România, se va face în țara noastră. Mai mult, personalizarea lui în funcție de solicitările Armatei, se va face tot în România.

Desigur, DefenseRomania a ridicat întrebarea avantajelor pe care multirolul H145M le are în comparație cu un elicopter de atac specializat.

Răspunsul companiei a fost că H145M se ridică în ceea ce privește performanțele la nivelul elicopterelor de atac, dar vine cu un cost mult mai mic, atât ca preț de achiziție, cât și ca mentenanță. Spre exemplu, cu banii pentru un elicopter de atac specializat pot fi achiziționate două sau chiar trei H145M. Și mai apoi se ridică întrebarea, de câte ori vor fi folosite în misiuni de atac aceste elicoptere.

În fond, ceea ce Airbus spune e corect. Acum depinde foarte mult și de ceea ce își dorește Armata României de la elicopterele militare. Probabil că decizia finală va fi luată ca urmare a acestei evaluări și a strategiei de viitor. Depinde ce își dorește Armata și pentru ce tip de misiuni își dorește să folosească aceste elicoptere.

 

Specificații tehnice H145M

 

- Greutate maximă la decolare: 3,800 kg

-  Motor: 2 motoare Safran Arriel 2E

- Dispunere interioară a scaunelor adaptabilă misiunilor

- Transport: 2 piloți + până la 10 soldați

-  Atac: 2 piloți și sisteme de armament

-  Cargo: 1 pilot + 6,03m3

-  MEDEVAC: 2 piloți + până la 2 tărgi + până la 3 persoane - personal medical

- Performanță

              * Viteza maximă: 143 noduri / 264 km/h, Viteza superioară de croazieră: 130 noduri / 241 km/h 

              * Raza de acțiune maximă: 637 km / 344 NM cu rezervor de combustibil auto-obturant

4. -imagine fara descriere- (h145m_infographic_93577300.jpg)


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

SUA tranșează dezbaterea: Au sau nu viitor elicopterele de atac? Apache în versiunea V6 tocmai au doborât 13 din 14 drone, folosind inclusiv rachete Hellfire și tactici diferite
Avionul fără pilot Kizilelma nu doar că a zburat cu un F-16, dar a și executat un atac aerian simulat asupra F-ului (Video). Turcia țintește fotoliul de lider mondial în domeniul dronelor
Kievul "privatizează" apărarea aeriană: Companiile din infrastructura ucraineană vor avea liber la folosirea armelor anti-drone
Bilanțul real al utilizării avioanelor F-16 în Ucraina: Cum au interceptat 1.300 de rachete rusești și au preluat 80% din misiunile de luptă ale Forţelor Aeriene Ucrainene
Franța mută imediat pentru a echilibra balanța: F-35 american pentru saudiți, contracarat în regiune cu Rafale în cea mai modernă versiune F5
Nu doar că nu e sfârșitul pentru F-22, ci e o nouă eră. În premieră un pilot american a controlat din cockpit o dronă de luptă MQ-20 Avenger
De la dovada celor şase rachete ruseşti doborâte la acordul strategic. Cum a folosit Ucraina avionul Mirage 2000 pentru a obține 100 de avioane Rafale de la Franța
Gripen latino american. JAS 39 Gripen învinge oficial F-16 american, tocmai în „curtea din spate” a SUA
Rachetele europene care vor putea lovi la peste 1.000 km. Storm Shadow și ATACMS sunt letale, însă au o rază de doar câteva sute de km
Obiectivul Rusiei pe 2025: 120.000 de bombe tip sovietic, transformate în bombe cu planare. Kremlinul lucrează și la creșterea razei de acțiune la 400 de km
Un avion de luptă Su-30 s-a prăbușit în nord-vestul Rusiei
Nu e nevoie de ruși: Europenii își „prăbușesc” singuri viitorul avion de generația a 6-a. De la „nemții nu pot construi singuri peste noapte un avion” la „francezii sunt liberi să plece”
”Zidul dronelor”, dezvoltat de NATO, perfecționat pe front. Dronele interceptoare care ajung în Ucraina, eficiență 100%, dar trebuie ”antrenate” la fiecare câteva săptămâni
O nouă oprire pentru Su-57E. Rușii continuă „ofensiva” să-și vândă avionul de generația a 5-a, după ce le-a luat ani să spargă gheața
Un bombardier american B-52H a îndeplinit misiuni specifice în spațiul aerian al Estoniei, la numai 50 de kilometri de granița Rusiei
SUA continuă monitorizarea Peninsulei Crimeea și a bazei navale Novorossiysk. Spațiul aerian al României utilizat intens în operațiunile americane
Angola și-ar putea păzi cei 5.000 de kilometri de graniță cu tehnologie din Emiratele Arabe Unite care integrează AI și drone de supraveghere
”Darul” cehilor pentru Putin: Armata Ucrainei primește sateliți militari, drone sau rachete, cumpărate de guvern sau ONG-uri
FSB acuză Kievul că a vrut să deturneze un MiG-31 asupra bazei de la Mihail Kogălniceanu pentru a fi doborât de sistemele NATO. De ce povestea e cusută cu ață albă
Ce știm despre sistemul american anti-dronă MEROPS trimis în România săptămânile trecute
Avioanele Super Tucano ar putea fi marea surpriză din flota Ucrainei. Ce poate face un Super Tucano și nu poate un F-16 sau Gripen
Bombardiere strategice americane B-52H au fost dislocate în Spania pentru misiunea “Bomber Task Force 26-1” în teatrul de operații european
IAR-99 Șoim. Sursă foto: Forțele Aeriene Române
EXCLUSIV
Privatizarea, ultima șansă pentru IAR-99 Șoim? Mișcare tectonică în industria românească: O companie, interesată de Avioane Craiova
Eurofighter vs. Rafale în „bătălia” pentru echilibrul strategic din Mediterană. Cum mută grecii după achiziția istorică a Turciei de 44 de avioane Eurofighter
Rușii au livrat un nou lot de Su-34, „calul de bătaie” al aviației în Ucraina. Câte avioane Su-34 au fost pierdute de la începutul invaziei
Înlocuitor ieftin pentru rachetele de croazieră. Rușii au mărit la 200 km raza de acțiune a bombelor de aviație sovietice cu ajutorul motoarelor chinezești
Turcia vinde armament și în Vest: Contract gigant în Europa pentru 45 de avioane de antrenament HURJET, în valoare de 3.1 miliarde de euro
Belgia anunță că va doborî drone deasupra bazelor sale
Teroarea aeriană crește: În octombrie, rușii au lansat un număr record de bombe aeriene asupra Ucrainei
Germania dorește să fie mai puțin dependentă de Statele Unite pentru apărarea antiaeriană: Noile avioane de ,,spionaj'' Pegasus vor monitoriza mişcările armatei ruse

Ştiri Recomandate

Rusia, bună de plată? Grecia s-a alăturat oficial Comisiei Internaționale care va stabili despăgubirile pentru Ucraina
Dronele ucrainene au lovit baza aeriană Belbek pentru a doua oară într-o săptămână: Două avioane rusești Su-27 distruse
Schimbare de discurs la Praga? Ministrul ceh al Apărării: „Suntem de partea Ucrainei, Rusia este agresorul”
Digitizarea ,,bătrânului'' F-16: Cum X-62 VISTA și Proiectul VENOM construiesc viitorul aviației autonome în cadrul Forțelor Aeriene ale SUA
Ucraina atinge pragul de 1.000 de drone interceptoare pe zi: Soluția de 2.500 de dolari care înlocuiește rachetele scumpe în lupta contra UAV-urilor Shahed
Decizie strategică la NATO: România preia comanda celui de-al doilea mare hub militar pentru aprovizionarea Ucrainei
Cea mai amplă operațiune americană împotriva ISIS din ultimii ani (VIDEO): Pentagonul a declanșat un atac masiv în Siria
Trupele ruse distrug podurile de cale ferată din regiunea Odesa pentru a tăia accesul la logistica de pe Dunăre
Cea mai mare putere de foc din Europa: Fregatele germane F127 vor primi simultan 96 de lansatoare de rachete Tomahawk
Rușii au din nou un submarin în Marea Mediterană, cu toate că pierderea portului Tartus a afectat capacitatea Rusiei de a-și proiecta puterea în regiune
Rouhani sparge mitul: Iranul, mai puternic în declarații decât pe câmpul de luptă
Statele Unite au un nou ambasador în România: Darryl Nirenberg, confirmat de Senatul SUA
Ucraina primește de la Rusia trupurile a peste 1.000 de militari căzuți în luptă. Cum se explică diferența foarte mare de trupuri repatriate reciproc
Portavioanele SUA nu vor avea prea curând un avion de generația a șasea: F/A-XX aproape că a rămas fără finanțare în 2026
Americanii sunt interesați de dronele navale ucrainene: O delegație de la Pentagon a asistat la teste oficiale
Kievul dezvăluie cât durează trecerea pe F-16. Cu MiG-29 poloneze, Aviația Ucrainei cumpără timp
Întâlnirea din Miami. Oficialii europeni vor participa la discuțiile de pace dintre Umerov și Witkoff
Brațul lung al spionajului ucrainean ajunge în Marea Mediterană (VIDEO): Un petrolier din Flota Fantomă a Rusiei, „vânat” cu drone la 2.000 km de front
Germania introduce serviciul militar voluntar, iar după 2027 ar putea trece la armata obligatorie
F-35 vs. Gripen: Dilema de miliarde care împarte Canada în două și pune la încercare relația politico-economică cu Statele Unite
Armă de asalt NARP. Foto: Beretta
EXCLUSIV
Avem detalii despre armele de asalt: Ce înseamnă localizarea 100% în România a puștilor de asalt NARP 5.56 mm, pistoalelor APX și lansatoarelor de grenade de 40 mm
Dronele ucrainene scot din joc două lansatoare de rachete S-400 în Belgorod, expunând flancul aerian rusesc la noi atacuri (VIDEO)
Egiptul devine „gardianul Canalului Suez”: Strategia militară de un miliard de dolari care schimbă echilibrul în Orientul Mijlociu
„Nimeni să nu se pună cu Polonia”: Armata poloneză, prima care operaționalizează complet sistemul Patriot integrat cu IBCS
Ungaria și compania Lockheed Martin semnează un acord industrial pentru integrarea sistemelor HIMARS pe camioane produse local
Sistemele S-400 înapoi la Rusia? În ce constă planul Turciei de a recâştiga accesul la avioanele F-35
Nu poate conduce la nesfârșit Belarusul: Lukașenko a vorbit din nou despre retragerea de la putere
Continuă saga rachetelor Oreshnik: Belarusul își umflă mușchii iar Rusia susține că a format prima brigadă dotată cu astfel de sisteme
Rusia se îndoiește că Europa a adus ceva pozitiv planului de pace în Ucraina și așteaptă clarificările și modificările punctelor să îi fie prezentate de SUA
Câte blindate 4x4 Cobra II au fost livrate României? A doua veste bună e că începe producția Cobra II „made in Romania” 100%
Racheta balistică ucraineană FP-7 e o clonă de S-400 rusesc, recunoaște Kievul. Ucrainenii pregătesc o variantă de balistică cu rază de acțiune mult extinsă
Rușii au lovit pentru prima dată o țintă la 800 km cu noul sistem de rachete Iskander 1000. Timpul de avertizare e de 5 minute, mult mai mic decât în cazul hipersonicelor Kinjal
pixel