O dronă americană RQ-4B a zburat deasupra apelor neutre din sudul Mării Negre, într-o nouă misiune de tip ISR.
Compania ne-a transmis că „se se mândrește cu o prezență solidă în România și este gata să ofere cele mai avansate tehnologii de rotorcraft pentru a îndeplini cerințele elicopterelor militare multirol naționale”.
Compania este prezentă local prin Leonardo România Aerospace, Defense & Security S.A. (fosta Elettra Communication S.A.) cu sediul în Ploiești.
Leonardo amintește că „după o prezență îndelungată în România în domeniul de aeronave, electronicelor și elicopterelor, în 2010 Leonardo a semnat un contract pentru furnizarea a 7 C-27J pentru Forțele Aeriene Române. În domeniul echipamentelor electronice, cele mai semnificative proiecte au fost realizate în colaborare cu MarcTel SIT pentru furnizarea de sisteme de comunicații către Ministerul Apărării Naționale și către Poliția de Frontieră Română”.
„Elicopterele militare fabricate de Leonardo ar îndeplini în mod ideal cerințele naționale de modernizare a flotei militare de elicoptere, oferind o gamă de produse de neegalat și oportunități de colaborare. Acestea ar include în primul rând modelele AW149 multirol și modelele AW139M”, a mai transmis Leonardo, către DefenseRomania.
Deși nu se specifică, e vorba cu siguranță de licitația privind elicoptere pentru Forțele Terestre. De precizat că mai există oferte din partea Airbus Helicopter cu elicopterul ușor de atac H145M și H215M , Bell cu tandemul AH-1Z Viper - UH-1Y Venom și Sikorsky cu BlackHawk.
În ceea ce privește propunerile celor de la Leonardo, sursa citată oferă informații despre elicoptere:

Foto: AW149, sursă: Leonardo
AW149 este un elicopter militar bimotor multirol din clasa de 8,5 tone care stabilește un nou standard pe piață. Singura aeronavă din noua generație din categoria sa în ultimii 40 de ani, AW149 este concepută pentru a răspunde provocărilor cerințelor multi-misiune din secolul 21 privind capacitatea de a îndeplini misiuni externe și apărare națională, oferind o superioritate tactică excepțională. AW149 este un elicopter de câmp de luptă cu mai multe roluri conceput pentru a face față celor mai exigente și mai dure condiții de mediu, de la deșertul nisipos până la condițiile de îngheț. Mai mult, elicopterul a fost proiectat cu protecții specifice împotriva coroziunii pentru medii sărate și maritime.
AW149 are un rotor principal cu cinci lame de ultimă generație și un rotor cu patru lame care asigură o deplasare lină împreună cu o viteză mare reprezentativă și zgomot redus. Două turbine puternice cu FADEC asigură performanțe remarcabile în condiții hot&high, precum și un motor un motor adaptat pentru conditii dificile. Elicopterul are o configurație de armă externă, inclusiv lansatoare de rachete ghidate / neghidate, mitraliere și lansatoare de rachete / torpile și poate transporta rezervoare de combustibil auxiliare.
Datorită echipamentului de autoapărare, elicopterul oferă o capacitate extraordinară de supraviețuire. Cabina principală mare neobstrucționată și ușor accesibilă oferă capacitatea de a găzdui până la 18 trupe într-o configurație cu densitate ridicată și oferă o gamă impresionantă de machete modulare cu reconfigurare rapidă pe bază de misiune.
Lista impresionantă a posibilelor capabilități de cabină / misiune este completată de o listă la fel de impresionantă de design și caracteristici avionice. AW149 este echipat cu cele mai noi capabilități operaționale pe timp de zi-noapte, avionică dedicată și o cabină de sticlă compatibilă cu NVG, cu 4 afișaje multifuncționale mari, în timp ce o protecție completă împotriva înghețării este disponibilă opțional. Cu un sistem avionic complet digital cu arhitectură deschisă și echipamente de misiune complet integrate și un pilot automat pe 4 axe, AW149 este conceput special pentru operațiuni moderne pe câmpul de luptă. Senzorii avansați, sistemele de comunicații și partajarea datelor oferă o conștientizare situațională ridicată pentru mediile centrate pe rețea. Prevederea pentru sistemul de avertizare a obstacolelor (OWS), sistemul de avertizare a terenului și sistemul de avertizare (TAWS) și sistemul de evitare a coliziunilor de trafic (TCAS) îmbunătățește în continuare siguranța, reducând în același timp volumul de muncă al echipajului.
AW149 se caracterizeaza prin amprentă (acustice, IR și radar) și detectabilitate redusă în toate etapele zborului, capacitatea completă a aeronavei și toleranță la avarie / balistică, scaune pentru trupe și scaune pilot blindate, redundanță completă a sistemului și design sigur, o transmisie unică în lume capabilă să funcționeze în mod normal fară ulei timp de 50 de minute, garantând un nivel de fiabilitate maxim. Sunt furnizate truse pentru instalarea cârligului de încărcare extern, a dispozitivului de salvare, a trusei de rapel și a tuturor celorlalte echipamente aferente misiunii. Manevrarea la sol și rularea ușoară, precum și operarea pe terenuri nepregătite sunt posibile datorită trenului de aterizare semi-retractabil cu energie ridicată de absorbție ridicată a roții din faţă, pentru viteză mai mare.
De la susţinerea în luptă, transportul trupelor și a materialului, SAR de combatere, comandă și control și multe alte misiuni aeriene, AW149 oferă flexibilitatea solicitată unui elicopter modern de susţinere pe câmpul de luptă și execută toate misiunile necesare cu o rentabilitate inegalabilă.
Certificarea militară de către autoritatea militară italiană relevantă a fost obținută în Iulie 2014. AW149, aflat deja în funcțiune la nivel global, este oferit pe piață pentru a satisface cererea unui elicopter cu tehnologie modernă care să înlocuiască elicopterele de generație mai veche în serviciu cu operatori militari din întreaga lume pentru următorii 30/40 de ani. Un pachet cuprinzător de asistență personalizată și soluții de instruire poate fi disponibil pentru clienți pentru a maximiza eficacitatea operațională.
Foto: AW139, sursă: Leonardo
Linia de bază a elicopterului AW139 de 7 tone este de neegalat de tipurile concurente, continuă să fie aeronava preferată din categoria sa a celor mai pretențioși militari pentru cele mai critice misiuni și oferă posibilități unice de personalizare, valorificând experiența de lungă durată a lui Leonardo în dezvoltarea și furnizarea cu elicoptere militare. Varianta militară AW139M are o performanță de neegalat și un raport putere-greutate, de asemenea hot&high, cele mai înalte standarde de certificare și siguranță, cabina cea mai spațioasă și avionică avansată de zbor /navigație și misiune și este o platformă cu adevărat versatilă, transmit cei de la Leonardo.
AW139M are o capacitatea de a opera și de a supraviețui pe câmpul de luptă modern, oferind componente structurale, toleranță balistică și redundanțe, manevrabilitate ridicată, abilități excelente de zbor la altitudini foarte mici și se caracterizeaza prin detectabilitate redusă.
Configurația extrem de versatilă permite elicopterului să fie adaptat fiecărei nevoi a clientului în ceea ce privește susţinere pe câmpul de luptă: mitralieră de 12,7 mm, lansatoare de rachete aer- sol și aer-aer, lansatoare de rachete și capacitate DAS completă.
Un elicopter nou, AW139M respectă pe deplin cele mai recente cerințe stricte JAR / FAR29 în ceea ce privește performanța și siguranța. Turbinele sale Pratt & Whitney împreună cu un rotor principal cu 5 lame de ultimă generație oferă performanțe excelente in orice condiții, chiar și în condiții hot&high, cu un raport putere / greutate remarcabil. Cabina mare asigură un nivel ridicat de confort pentru pasageri, cu un compartiment pentru bagaje accesibil atât din cabină, cât și din exterior. Tehnologia de vârf include avionica Honeywell Primus Epic® complet integrată, un AFCS digital pe 4 axe și afișaje color cu ecran plat de mari dimensiuni în cabină. Un sistem avansat de protecție împotriva gheții este disponibil ca opțiune. O nouă abordare de design pe AW139M înseamnă că este echipat cu un număr redus de componente, avionică integrată și accesibilitate ușoară la toate sistemele pentru a minimiza atât întreținerea programată, cât și cea neprogramată.
Proiectat cu capacitate inerentă cu mai multe roluri și flexibilitate de funcționare, AW139M este capabil să transporte până la 10 trupe complet echipate sau 15 pasageri la viteză foarte mare în cabina sa mare deschisă și fără obstacole interne. Stivuirea suplimentară este accesibilă atât din cabină, cât și din exterior. Două uși mari de cabină permit pătrunderea și ieșirea rapidă a trupelor și a personalului. AW139M oferă cea mai bună rezervă de putere a oricărui elicopter din clasa bimotor intermediar. AW139M are o agilitate și manevrabilitate remarcabilă, oferind calități excelente de manevrare într-o gamă largă de condiții de operare, inclusiv „hot&high”. AW139M poate fi adaptat pentru a îndeplini cerințele specifice ale utilizatorului, utilizând o gamă largă de seturi de echipamente de misiune, inclusiv echipamente radio militare securizate V / UHF, HF și SATCOM.
Cu aproape 1100 de livrări până în prezent și peste 3 milioane de ore de zbor înregistrate la nivel global, AW139 este cel mai de succes program de elicopter din ultimii 17 ani de la certificare.
Peste 280 de operatori din peste 70 de țări folosesc AW139 pentru o mare varietate de misiuni, inclusiv utilități, operațiuni speciale, interceptor cu mișcare lentă, securitate internă, supraveghere, aplicare a legii, SAR, suprimarea incendiilor, servicii medicale de urgență, printre altele. Națiunile în care forțele armate au ales sau operează deja AW139 pentru roluri militare sau de securitate includ, printre altele, Italia, SUA (de asemenea, într-o variantă dedicată furnizată de Boeing SUA și desemnată MH-139), EAU, Qatar, Malta și altele.
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News
O dronă americană RQ-4B a zburat deasupra apelor neutre din sudul Mării Negre, într-o nouă misiune de tip ISR.
Suedia spune că nu va avea probleme cu livrarea a 150 de avioane Gripen și va accelera cu ușurință ritmul. Între timp, președintele Zelenski anunță că primul Gripen ar putea ajunge în Ucraina deja de anul viitor.
După Tu-22M3 în Marea Baltică, bombardiere Tu-95MS sunt trimise în Marea Japoniei: Aviația strategică rusă își intensifică activitățile de patrulare atât în partea europeană, cât și în Extremul Orient.
Sancțiunile la adresa Rusiei ar putea fi, în continuare, insuficiente pentru a putea opri puterea militară a Moscovei.
Recent, au apărut informații despre bombe aeriene ghidate (KAB) rusești care au lovit mult în spatele frontului. Acestea au atacat orașul Mîkolaiv, regiunea Poltava și regiunea Odesa.
România are încǎ o escadrilă de aeronave F-16 Fighting Falcon care execută misiuni de Poliție Aeriană sub comandă NATO.
Războiul de manevră tradițional a fost pus sub semnul întrebării după ce UAV-urile tactice, dificil de identificat și interceptat, au expus orice mișcare a mijloacele blindate la o distanță de cel puțin 5 km de linia de contact a trupelor beligerante.
Nu este explus ca, după suspendarea temporară a discuțiilor cu Rusia, Donald Trump să își concentreze atenția asupra rezolvării problemelor SUA legate de Venezuela. Două bombardiere strategice americane de tip B-1B Lancer, însoțite de trei avioane de realimentare, au survolat Venezuela joi, o altă demonstrație a puterii SUA în încercarea de a combate traficul de droguri.
Airbus, Thales și Leonardo lansează o societate mixtă cu sediul în Franța.
Suedia a semnat o scrisoare de intenție pentru a exporta în Ucraina până la 150 de avioane suedeze Gripen, a declarat miercuri premierul suedez Ulf Kristersson, după întâlnirea cu președintele ucrainean Volodimir Zelenski.
Federația Rusă a executat un nou atac brutal și iresponsabil asupra infrastructurii portuare ucrainene de la Dunăre, chiar în proximitatea graniței cu România. Evenimentul, petrecut în noaptea de marți spre miercuri, 21 spre 22 octombrie, a generat panică și a pus în alertă maximă structurile de apărare națională, culminând cu transmiterea unui mesaj RO-Alert pentru populația din nordul județului Tulcea.
Denis Știlerman, coproprietar și designer-șef la Fire Point, compania care produce "Flamingo", descrie noua armă a Ucrainei drept o "dronă modulară" pe care se montează motoare ieftine și disponibile și având o încărcătură utilă de 1.150 kg și o rază de peste 3.000 km.
Ucraina va primi primele avioane de vânătoare F-16 suplimentare din Belgia, dar acest proces va depinde de ritmul în care aeronavele F-35 de generația a 5-a vor intra în dotarea Forțelor Aeriene belgiene.
Clasamentul Forțelor Aeriene Mondiale (WDMMA) a înregistrat o schimbare surprinzătoare. India a depășit China, devenind a treia cea mai puternică forță aeriană din lume. China, care se mândrește cu reputația sa de putere aeriană, a căzut pe locul patru, dar experții chinezi au reacționat imediat și contestă raportul.
Europa de Vest se adaptează la noile provocări. În urma unei serii de „atacuri” cu drone neidentificate asupra unor ținte strategice din mai multe țări, Germania și Regatul Unit introduc noi reglementări.
Londra a mers cel mai departe, intenționând să acorde serviciilor sale de securitate autoritatea de a trage asupra obiectelor străine din cer.
Patru bombardiere strategice B-1B Lancer, de la Baza Forțelor Aeriene Dyess, Texas, au ajuns, recent, la Baza Aeriană Misawa, Japonia, într-o misiune operativă. Este probabil ca aeronavele să participe la exerciții cu Japonia în următoarele săptămâni, potrivit publicației Air&Space Forces.
Apărarea antiaeriană rusă a tras în propriul avion militar, în timp ce respingea un atac cu drone asupra Crimeei ocupate în noaptea de 17 octombrie. Aeronava, una de tipul Su-30SM, s-a prăbușit în urma incidentului.
Disensiunile politice și economice dintre SUA și Canada, generate de noua direcție a Administrației Trump, au atins apogeul după ce Canada a amenințat că va renunța la achiziția avioanelor americane generația a 5-a, F-35 Lightning II. E vorba de un contract estimat la peste 25 de miliarde de dolari, în contextul în care vecinii americanilor plănuiau să achiziționeze 88 de avioane F-35.
Avionul A-10 Warthog, considerat depășit de Pentagon, revine în actualitate cu marcaje de „victorie” împotriva dronelor Shahed în Orientul Mijlociu. Deja unii analişti militari se grăbesc să susţină că această reuşită ar putea schimba soarta platformei legendare și o readuc în discuţie ca ,,echipament'' care ar putea oferi Ucrainei o soluție esențială în lupta cu dronele ruseşti.
Primul avion F-35A Lightning II al Belgiei a fost livrat. Acesta va staționa în țară și a sosit la baza aeriană Florennes. Lockheed Martin s-a alăturat ceremoniei de sosire organizate de Forțele Aeriene Belgiene la bază pentru a sărbători încorporarea oficială a avionului F-35 în operațiunile Forțelor Aeriene Belgiene.
Elicopterul Black Hawk este pe cale să primească o variantă fără pilot. Prin eliminarea cabinei de pilotaj și a componentelor interne, U-Hawk are cu 25% mai mult spațiu de încărcare decât UH-60L Black Hawk.
Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a numit potențiale ținte pe teritoriul rusesc pentru atacurile cu rachetele cu rază medie de acțiune Tomahawk. Precizările au fost făcute într-un interviu acordat Fox News și publicat pe 12 octombrie.
Guvernul danez și partidele semnatare ale Acordului de Apărare au convenit să achiziționeze încă 16 avioane de vânătoare F-35, aducând flota daneză la un total de 43 de avioane F-35.
Media de propagandă chineză a anunțat săptămânile trecute că Beijingul a lansat prototipurile unui sistem de apărare antirachetă conceput pentru a integra informații provenite din spațiu, ocean, aer și sol. Scopul acestuia este identificarea rapidă a potențialelor amenințări, analiza traiectoriilor de zbor și diferențierea între rachetele active și momelile lansate pentru a induce în eroare senzorii.
Forțele Aeriene Franceze au dat un nou impuls capacităților lor de atac terestru odată cu intrarea în serviciu operațional, în aprilie, a variantei modernizate Mirage 2000D RMV. Dar ce aduce ea nou?
Eficiența sistemelor de apărare antiaeriană Patriot livrate Ucrainei a scăzut dramatic, de la 42% la doar 6%, după ce Rusia a efectuat modificări tehnice importante asupra rachetelor sale balistice, susține general-locotenent Igor Romanenko, fost adjunct al șefului Statului Major General al Forțelor Armate ale Ucrainei.
Două aeronave de supraveghere ale Forţelor Aeriene Regale Britanice (RAF) au patrulat graniţa rusă săptămâna aceasta, în cadrul unei misiuni comune alături de SUA şi state membre NATO, a anunţat Ministerul Apărării din Regatul Unit, într-un comunicat citat de agențiile Agerpres, Reuters şi EFE. E vorba mai exact de un avion RC-135 River Joint și un P-8A Poseidon.
Nu mai e niciun secret că Turcia are nevoie de avioane noi pentru a-și moderniza flota îmbătrânită de F-16 Fighting Falcon, o problemă care a degenerat după excluderea Turciei din programul F-35 Lightning II, ca urmare a deciziei Ankarei de a achiziționa sisteme antiaeriene ruse de tip S-400.
Ministerul rus al Apărării a anunțat că, în seara zilei de 09.10.2025, un avion de vânătoare-interceptare de tip MiG-31 s-a prăbușit în districtul Chaplyginsky din regiunea Lipețk din vestul țării, în timpul unui zbor de antrenament.
Comisia pentru buget a Parlamentului german a aprobat achiziţionarea a 20 de avioane Eurofighter.
Televiziunea de stat rusă, unul dintre canalele cele mai importante de propagandă a Kremlinului, amenință că dacă Trump furnizează rachete Tomahawk Ucrainei, Rusia ar putea ataca Polonia.
Guvernul a transmis că premierul Ilie Bolojan a luat act de demisia ministrului Apărării Ionuț Moșteanu.
Ministrul Apărării Ionuț Moșteanu a demisionat din funcție.
În această dimineață, ofițeri ai Biroului Național Anticorupție din Ucraina și ai Procuraturii Speciale Anticorupție efectuează percheziții la reședința șefului Cabinetului Președintelui, Andrii Yermak, din cartierul guvernamental, a relatat NABU.
„NABU și SAPO desfășoară acțiuni de investigație (percheziții) la sediul Președinției Ucrainei. Acțiunile de investigație sunt autorizate și se desfășoară în cadrul anchetei”, se arată în raportul citat de media ucrainean.
Rușii sunt într-o ofensivă totală de promovare a avionului lor de generația a cincea iar Serghei Bogdan, șeful serviciului de zbor al Biroului de Proiectare Sukhoi, producătorul Su-57, transmite în cadrul salonului aviatic Dubai Airshow că designul și capabilitățile Su-57 vor continua să fie îmbunătățite pe baza experienței reale de luptă. Rușii subliniază gradul „fără precedent” de testare în condiții de război pe care avionul l-a acumulat în teatrul ucrainean, dar aici sunt semne mari de întrebare.
SUA se pregătesc să extindă semnificativ operațiunile militare împotriva traficanților de droguri din Venezuela, a anunțat Donald Trump în timpul unei intervenții publice cu ocazia Zilei Recunoștinței.
Un grup de cercetare american non-guvernamental a identificat mai multe sancțiuni potențial cheie care vizează ținte neglijate și cu vizibilitate redusă, despre care spune că ar putea perturba serios efortul de război al Rusiei în Ucraina, în urma atacurilor masive ucrainene de luna trecută asupra instalațiilor deținute de mari companii petroliere rusești.
În lipsa unei politici europene unitare de înarmare, reacția naturală a statelor a fost accelerarea programelor naționale de achiziții, fiecare țară prioritizându-și propriile nevoi. Deși Bruxellesul a încercat să dea coerență acestui impuls prin câteva instrumente - achiziții comune de muniție, inițiative în domeniul apărării antiaeriene, mecanisme de finanțare pentru industria de apărare - realitatea arată că grosul achizițiilor este încă la nivel strict național.
Devine tot mai clar că actualul context de securitate din Ucraina nu este despre pace, ci despre formalizarea unei capitulări. Vladimir Putin, aflat într-o vizită în Kârgâzstan, a transmis un mesaj Washingtonului înainte de sosirea delegației conduse de Steve Witkoff la Moscova: Rusia nu negociază, Rusia dictează condițiile. Retorica liderului de la Kremlin, aparent deschisă spre dialog, ascunde de fapt un ultimatum - retragerea trupelor ucrainene de pe propriul teritoriu sau anihilarea lor militară.
Germania pare să fi înțeles, în sfârșit, că epoca „dividendelor păcii” s-a încheiat definitiv. Dezvăluirile recente din The Wall Street Journal și presa germană despre existența „OPLAN DEU” (un plan militar secret de 1.200 de pagini) reprezintă mai mult decât o schimbare a birocraţiei greoaie cu care ne-a obişnuit Ministerul Apărării de la Berlin.
Fidel rolului său de „locotenent” al Kremlinului și mereu gata să recite partitura Moscovei, Alexander Lukașenko a transformat, joi, summitul OTSC de la Bișkek într-o tribună de lansare a mesajelor rusești. Liderul de la Minsk a comentat, cu aerul unui expert, versiunea planului de pace scursă în presa americană - un posibil tratat între Rusia, Ucraina și Occident.
Într-un război de uzură în care logistica a devenit la fel de vitală ca sistemele de arme balistice, mărturia recentă a unui pilot ucrainean care operează de pe avioanele franceze Mirage 2000-5 oferă o radiografie rară a modului în care tehnologia occidentală este integrată în infrastructura defensivă a Ucraina. Procentul înaintat de pilot, o rată de interceptare de 98% împotriva amenințărilor aeriene rusești, este impresionant din punct de vedere statistic, însă ascunde o vulnerabilitate structurală pe care Ucraina încearcă disperată să o acopere: lipsa capacității de a proiecta forță la distanță mare.
Pokrovskul nu va fi cedat, iar forțele rusești nu au capacitatea de a cuceri orașul într-un termen scurt, acesta este mesajul transmis de comandantul batalionului de sisteme fără pilot al Brigăzii Separate 152, Oleg Ivanov, într-un interviu acordat agenției ucrainene Unian.
Președintele francez Emmanuel Macron ar putea anunța introducerea serviciului militar voluntar în țară în următoarele zile, relatează Le Figaro.
Într-o perioadă în care dronele ruse continuă provocările în spațiul aerian al României, fiind ridicate aproape la fiecare atac asupra Ucrainei avioane F-16 ale României ori Eurofighter germane aflate în misiune de Poliție Aeriană, Ucraina și partenerii noștri mizează pe una din cele mai rentabile și eficiente metode de a angaja drone ruse, exceptând desigur operațiunile de război electronic: Angajarea UAV-urilor ruse cu drone interceptoare.
Confuzia diplomatică generată de recentul plan de pace în 28 de puncte și negocierile opace dintre Moscova și Washington scot la lumină o criză profundă de viziune strategică la nivelul administrației americane. Într-un moment în care Europa încearcă să descifreze dacă mai poate conta pe garanțiile de securitate transatlantice, o analiză recentă a generalului (r) Ben Hodges, fost comandant al trupelor SUA în Europa, oferă o perspectivă pragmatică, lipsită de sentimentalism, asupra erorilor pe care Statele Unite riscă să le comită. Mesajul său este clar: izolarea Europei nu va aduce prosperitate Americii, ci dimpotrivă, va vulnerabiliza însăși economia americană.
Ambiția României de a deveni a doua putere militară de pe Flancul Estic la est de Germania, după Polonia, ambiție menționată în Strategia Națională de Apărare, a fost subiectul unei intense analize a experților militari ruși, care pe lângă narativul narativul deja clasic al propagandei ruse privind intențiile revizioniste ale României în raport cu Republica Moldova, arată că, scoțând Turcia din ecuație și plasând-o în Sudul Flancului, România e deja „a doua cea forță militară a Flancului Estic”.
”Rușii testează constant granițele - care va fi răspunsul, cât de departe pot merge?”, declară ministrul leton de externe, Baiba Braže, într-un interviu acordat Politico. Este nevoie de un „răspuns mai proactiv”, spune el. „Și semnalul nu este transmis prin poveste - ci prin acțiune”.
Dronele care intră pe teritoriul țării noastre sunt 'accidente', adevărata acțiune ostilă a Rusiei fiind dezinformarea, a afirmat președintele Nicușor Dan.
Aflat între două avioane de Moscova, ministrul ungar de externe spune că Ungaria susține aderarea Serbiei la Uniunea Europeană, dar se opune începerii negocierilor de aderare cu Ucraina.
Într-un moment în care Marea Baltică a devenit o veritabilă linie de front invizibilă, traversată de cabluri de date critice și de tensiunile tot mai acute dintre Occident și Federația Rusă, Varșovia face o mutare decisivă care va reconfigura echilibrul de putere în regiune.
Opțiunile Egiptului și Emiratelor Arabe Unite pentru avioane de generația a cincea, după ce Algeria a achiziționat Su-57E.
Pentru armatele arabe, care se confruntă cu provocări precum tensiunile la frontieră, amenințările teroriste și concurența regională, avioanele de vânătoare de generația a cincea reprezintă un instrument aproape vital pentru menținerea echilibrului strategic și sporirea descurajării.
Doi membri ai Gărzii Naţionale au fost împuşcaţi miercuri la Washington, D.C., într-o zonă aglomerată din apropierea Casei Albe, ceea ce a dus la izolarea reşedinţei prezidenţiale, în timp ce preşedintele Donald Trump se află în Florida, şi a provocat un răspuns masiv al forţelor de ordine în zonă, informează Agerpres care citează Reuters.
Într-un conflict de uzură precum cel din Ucraina, muniția nu se măsoară de mult timp doar în obuze de calibrul 155 mm, ci și în date sau informații. Războiul modern a creat un paradox strategic: Ucraina generează cantități industriale de date tactice, obţinute cu drone, senzori și interceptări, dar Alianța Nord-Atlantică nu are încă o infrastructură omogenă pentru a procesa și integra acest flux vital în timp real. NATO pregătește însă o schimbare şi anume un „cloud clasificat” care va deveni operațional în ianuarie 2026.
Puterea aeriană a Europei evoluează, iar România contribuie la definirea viitorului acesteia. Cu escadroane de F-16 și un număr tot mai mare de piloți pregătiți, sprijiniți de expertiza de training a Lockheed Martin, România consolidează flancul estic al NATO și extinde cooperarea în zona Mării Negre.
Preşedintele american Donald Trump l-a sfătuit pe premierul japonez Sanae Takaichi să nu provoace China pe tema suveranităţii Taiwanului, a relatat joi Wall Street Journal, în urma unei dispute diplomatice dintre Tokyo şi Beijing, conform Agerpres și AFP.
România a făcut marți, 25 noiembrie, un pas decisiv pentru a acoperi un gol critic în apărarea sa antiaeriană: semnarea contractului pentru sistemele portabile MANPAD MISTRAL . O investiție de 625 de milioane de euro care ne aliniază, în sfârșit, la realitățile dure ale frontului din vecinătate.
În ultimele două luni, Ucraina și Rusia au acceptat două încetări temporare ale focului pentru a repara liniile de înaltă tensiune care asigură alimentarea externă a centralei nucleare Zaporojie (ZNPP), aflată sub control rusă din martie 2022. Cele două linii – Dniprovska (750 kV) și Ferosplavna-1 (330 kV) – reprezintă ultimele conexiuni critice dintre centrală și rețeaua electrică ucraineană. Fiecare întrerupere pune în pericol funcționarea sistemelor de siguranță ale centralei și crește riscul unui accident nuclear major.
Autoritățile trebuie să crească numărul persoanelor care se identifică drept ruse și vorbesc limba rusă în teritoriile ucrainene anexate. Acest lucru rezultă dintr-un document publicat marți (25.11.2015), semnat de președintele rus, Vladimir Putin, și raportat astăzi de agenția Reuters. Decretul, numit Strategia Națională de Politică Rusă pentru perioada până în 2036, stabilește obiectivul ca 95% din populația țării să se considere rusă.
MAE anunță adoptarea proiectului de lege privind sancțiunile internaționale. De asemenea, Guvernul propune modificarea OUG 202/2008 pentru a crea un nou mecanism de intervenție - ”supravegherea extinsă” - destinat protejării economiei românești în contextul sancțiunilor internaționale.
Armata Statelor Unite ale Americii se află într-o cursă strategică, forțată de realitățile câmpului de luptă din Ucraina, pentru a-și reconfigura apărarea împotriva sistemelor aeriene fără pilot (UAS), devenite principala amenințare de tip low-cost.
Planul de lungă durată al Canadei de a achiziționa o flotă de 88 de avioane de luptă F-35A Lightning II, esențială pentru modernizarea Forțelor Aeriene Regale Canadiene (RCAF), a intrat într-o fază de reexaminare politizată. În centrul acestei dezbateri strategice se află propunerea Suediei de a furniza avioane JAS 39 Gripen E/F, cu promisiunea fermă a unei baze industriale și de cercetare-dezvoltare pe teritoriul canadian.
Maria Britanie a anunțat recent că Marina Regală a „interceptat” două nave rusești, mai exact corveta Stoiki și petrolierul Elna, în timp ce traversau Strâmtoarea Mânecii, fapt ce a declanșat o întreagă operațiune de propagandă în presa rusă. Moscova respinge versiunea britanică și acuză Regatul Unit al Marii Britanii de „escaladare artificială” a tensiunilor pe mare.