Săptămâna trecută, petrolierul Samah, sub pavilion iranian, a intrat în Marea Mediterană prin Canalul Suez. După câteva mile, nava lungă de peste 200 de metri a încetat să-și mai raporteze poziția și destinația. Dovezile sugerează că nava a navigat către Siria, escortată de două nave ale marinei rusești, inclusiv un distrugător.
Rolul Rusiei în protejarea transportului de petrol poate schimba dinamica din estul Mediteranei. În trecut, petrolierele iraniene care navigau spre Siria foloseau ruta prin strâmtoarea Gibraltar și au fost interceptate de Royal Navy. Escorta marinei ruse ar putea fi privită ca un mesaj, ridicând riscurile politice și militare ale oricărei intervenții a Royal Navy sau a altora, transmite USNI News.
În iulie anul trecut, un petrolier iranian cu destinația Siria, Adrian Darya-1, a fost interceptat de Royal Navy din Marea Britanie în largul Gibraltarului. Britanicii au acuzat Iranul că a furnizat petrol Siriei cu încălcarea sancțiunilor Uniunii Europene.
Drept repercusiuni Iranul a sechestrat un petrolier cu pavilion britanic. În cele din urmă, în septembrie, petrolierul iranian Adrian Darya-1 a fost eliberat cu asigurarea că nu va livra petrolul în Siria - dar câteva zile mai târziu, a transbordat petrolul în nave siriene în apele teritoriale.
De data aceasta, petrolierul Samah a ales ruta mai scurtă prin Canalul Suez, evitând Strâmtoarea Gibraltar. Conform datelor furnizate de MarineTraffic.com, după ieșirea din Canalul Suez, petrolierul Samah a dispărut de pe radar oprind în mod deliberat sistemul AIS (automated identification system tracking). Acesta este un sistem utilizat pentru a alerta vasele din zonă de prezența unor nave de această dimensiune. Alte nave din vecinătate au rămas vizibile pe AIS.
Escortă militară
În același timp, nava rusă Akademik Pashin se îndrepta spre canalul Suez. Cele două nave s-au întâlnit probabil pe 14 octombrie, deoarece a doua zi au fost văzute, de un satelit comercial, navigând împreună spre Siria.
Acestea erau însoțite de o navă de război, despre care se crede că este distrugătorul din clasa Udaloy, Viceamiral Kulakov, potrivit analistului de informații Frank Bottema.
Până în dimineața zilei de 17 octombrie, un petrolier asemănător cu Samah a fost ancorat în terminalul petrolier Baniyas din Siria. Între timp, nava Akademik Pashin naviga spre Grecia.
Avertismentul Rusiei
Marina rusă a anunțat că va fi mai activă în regiune în escortarea navelor comerciale. După ce petrolierul iranian a ajuns în Siria, marina rusă a anunțat că a executat un exercițiu în afara Siriei, menit să protejeze „trecerea navelor civile”. În cadrul acestuia, distrugătorul Viceamiral Kulakov a simulat un atac asupra unui submarin agresor. Simularea ar putea fi interpretată drept avertisment că Rusia va interveni dacă cineva va încerca să blocheze transporturile iraniene. Un exercițiu similar a avut loc în luna septembrie.
Rusia menține o flotă permanentă în Marea Mediterană, cu baza în Tartus, Siria. Această flotă include submarine și nave de război mari. Dacă Moscova decide să protejeze transportul petrolului cu Marina Militară Rusă pe ruta Iran-Siria, aceasta va complica aplicarea sancțiunilor internaționale.
Citește și: Rusia a trimis în Marea Mediterană încă o navă purtătoare de rachete de croazieră Kalibr
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News