Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Militarii americani dezvăluie, după un an, detalii operaționale din misiunea aeronavelor F-35 pe flancul estic NATO
Forțele aeriene
Data publicării:
În perioada februarie – mai 2022, SUA au dislocat avioane F-35A la baza aeriană Spangdahlem din Germania pentru a întări flancul estic al NATO. Cele 12 avioane și aproximativ 300 de aviatori au sosit la Spangdahlem pe 16 februarie 2022, cu opt zile înainte de atacul Rusiei asupra Ucrainei.
F-35, sursă foto: Lockheed Martin
F-35, sursă foto: Lockheed Martin

La aproape un an de la încheierea misiunii, aviatorii implicați în evenimente de-atunci fac primele dezvăluiri despre ceea ce au făcut în acea perioadă critică atât pentru viitorul Ucrainei dar și al NATO.

Principala misiune a fost culegerea de informații dar, aeronavele erau pregătite să se angajeze în luptă dacă era nevoie.

F-35 în Lituania, la Baza Aeriană Siauliai, 24 februarie 2022 - Foto: US Air Force 

”Aspiră cât mai multe date electronice posibil atât de la rachetele sol-aer cât și de la aeronavele (rusești – n.a.) care operează în Europa de Est pentru a construi o hartă care să ghideze operațiunile NATO. Și, dacă situația amenința să se dezvolte în țările NATO, să adauge ceva mușchi.” Aceasta a fost misiunea trasată avioanelor F-35 de generația a cincea, precizează  publicația Air Force Times care a intervievat în cursul lunii martie aviatorii americani din aripile de vânătoare 388 (prima aripă operațională de F-35) și 419, ambele dislocate la Baza Aeriană Hill din statul Utah.

„Nu treceam granița. Nu lansam nicio armă”, a declarat comandantul Aripii 388 Vânătoare, col. Craig Andrle, într-un interviu din 20 martie. „Dar avionul detectează mereu, adună informații. Și făcea asta foarte, foarte bine.”

 

F-35, o uzină de culegere de informații în aer

F-35 sunt concepute pentru a bloca și distruge apărarea antiaeriană, deschizând calea pentru intrarea cu alte aeronave pe teritoriul inamic. 

De asemenea, acestea interceptează emisiile electronice de la radarele din apropiere pentru a crea o imagine a forțelor prietene și inamice din zonă.

Aviatorii au văzut acele amenințări în Ucraina și Kaliningrad, provincia rusă cuprinsă între Lituania și Polonia, a spus Andrle. F-35-urile au reușit să localizeze și să identifice locațiile de rachete sol-aer și să transmită aceste informații restului coaliției.

„Cu toții am sperat că va funcționa așa cum trebuie, dar apoi a fost grozav să vedem cum funcționează foarte, foarte bine în acel rol”, a spus Andrle.

Pe 24 februarie 2022, ziua începerii ofensivei Rusie împotriva Ucrainei, șase aeronave au plecat de la Spangdahlem, la Baza Aeriană Amari din Estonia, Baza Aeriană Siauliai din Lituania și Baza Aeriană Fetești din România, au declarat Forțele Aeriene americane din Europa (USAFE) într-un  comunicat de presă.

Deși aeronava a observat toate sistemele din raza senzorilor, nu le-a recunoscut întotdeauna, deoarece unele active precum sistemele de apărare antiaeriană au modalități digitale de a-și schimba rapid caracteristicile de lucru.

De exemplu, colonelul Andrle a spus: „Priveam un SA-20 [numele NATO pentru sistemul de rachete sol-aer S-300]. Știu că este un SA-20. Informațiile spun că există un SA-20 acolo, dar acum avionul meu nu îl identifică ca atare, pentru că acel SA-20 funcționează, potențial, într-un mod de rezervă de război pe care nu l-am văzut până acum.”

Dar F-35 a semnalat obiectul pentru trupe care au actualizat și au reîncărcat datele în avion. După aceea, aeronavele NATO au știut la ce se uită și cum să le geolocalizeze. Asta face ca NATO să fie mai greu luată prin surprindere.

Nota autorului:

Informații de această natură au fost esențiale pentru Alianță deoarece, pe lângă valoarea operațională indiscutabilă, au confirmat și că NATO deține capabilități avansate de culegere într-o situație de război, în care adversarul folosește cele mai performante tehnici și metode de mascare și disimulare a mijloacelor și acțiunilor. Acest fapt a dat încredere tuturor aliaților, într-un moment deosebit de critic pentru unitatea NATO, că pot gestiona cele mai dificile evoluții militare.

Pentru a înțelege mai bine cât de utile au fost F-35, să reamintim că SA-20, adus în discuție de colonelul Andrle, desemnează sistemul de rachete sol-aer S-300PMU. Forțele ruse au sisteme de acest tip pe coasta estică a Mării Negre la Novorosiisk și în Abhazia. Ceea ce înseamnă că aeronavele F-35 au zburat, în condiții de război, de la Fetești, România, deasupra apelor internaționale ale Mării Negre, până aproape de frontiera Rusiei. Reamintim că în primele luni ale războiului ruso-ucrainean, dronele NATO nu au survolat Marea Neagră, limitându-se la spațiul aerian al României. Este totuși posibil ca Rusia să deține sisteme antiaeriene SA-20 și în Crimeea și enclava Kaliningrad, ultima fiind la Marea Baltică.

Dar, valoarea informațiilor obținute nu este doar una cu privire la luptă. Implicațiile trecerii de către sistemele de apărare antiaeriană rusești la caracteristicile de lucru de rezervă, nu doar în zona adiacentă acțiunilor armate, ci și în alte zone, sunt mult mai mari. Este posibil ca Rusia să fi luat în calcul, inclusiv un scenariu în care NATO intra în luptă cu Rusia pe toate fronturile pentru a sprijini Ucraina. În plus, având în vedere cererile Rusiei ca NATO să se retragă din toată Europa de Est, este posibil ca Rusia, după o presupusă facilă victorie asupra Ucrainei, să fi intenționat inițierea unui atac și asupra NATO, pe fondul  unor presupuse divizări în cadrul Alianței.

Dacă lucrurile stau așa, atunci F-35 a adus informație strategică de natură să schimbe întreaga abordare a Alianței în ceea ce privește Rusia.

Însă cum lucrurile bune sunt rare, aeronavele F-35 se încadrează și ele în acest tipar și par prea puține a acoperi suficient evoluțiile actuale de securitate la nivel mondial.

O misiune de șase luni bine desfășurată are în spate 18 luni de pregătire. Conform noului model de generare a forței, escadrilele trebuie să treacă prin patru faze de câte șase luni: resetarea de la cea mai recentă misiune; formarea locală ca unitate; participarea la exerciții mai mari; și mergând în alertă. Această abordare urmărește să ofere unităților suficient timp pentru a se odihni, antrena și  întreține avioanele  între desfășurari, precizează publicația Air Force Times.

Iar acest lucru, înseamnă că numărul avioanelor F-35 disponibile la un moment dat, inclusiv echipajul și personalul de întreținere, este de patru ori mai mic decât existentul de aeronave. Poate pentru Europa ar fi suficiente, dar SUA operează la nivel global.

Nici resursa umană nu este una prea mare. De exemplu, piloții de F-35 au declarat pentru Air Force Times că au învățat să-și realimenteze propriile avioane și să inspecteze motoarele. Acoperirea globală și surpriza operațională nu permite întotdeauna să ai peste tot tehnicieni pregătiți.

Un alt aspect, care îi procupă pe militarii americani, este numărul de arme luat la bord de F-35. 

F-35A

Cele mai importante pe lista de dorințe a Aripii 388 sunt două actualizări hardware și software în lucru la Lockheed Martin, cunoscute sub numele de Technology Refresh 3 și Block 4. TR-3 este programat să înceapă să ofere noi capabilități anul acesta, dar colonelul Andrle nu se așteaptă să vadă Block 4 pentru încă cinci ani.

Fără aceste îmbunătățiri, a spus Andrle, F-35 nu poate transporta o mulțime de rachete de croazieră avansate și arme de neutralizare a apărării antiaeriene. „[Fără] bombele cu diametru mic [Small Diameter Bombs] și rachete [Advanced Medium-Range Air-to-Air Missiles] … nu vrem să fim în următoarea luptă”, a spus el.

Aprovizionarea cu piese de schimb amenință și ea să perturbe starea de operativitate a flotei de F-35, potrivit publicației americane The Drive.

Așa-numitul model de logistică „just-in-time” (”exact la timp”) pe care se bazează în totalitate luptătorii ascunși F-35 Joint Strike Fighters, în special când vine vorba de piese de schimb, ar prezenta riscuri majore într-un conflict la scară largă, potrivit generalului-locotenent Michael Schmidt, actualul șef al Biroului Programului Comun F-35 (JPO).

„Nu sunt sigur că funcționează întotdeauna într-un mediu contestat”, a declarat Schmidt, pe 3 aprilie, cu referire la modelul „just-in-time”.

Modelul presupune livrarea pieselor de schimb doar atunci când este nevoie și doar în cantitățile solicitate, fără a se face stocuri prea mari. În spate este un lanț mare de furnizori care trebuie să se coordoneze foarte bine. În caz de conflict, redundanța este întotdeauna necesară, dar pentru asta sunt necesare costuri mari, precum și o planificare extrem de riguroasă.


Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

Cazul avionului chinez L-15 Falcon care a „învins” avioane europene într-un stat din Africa. Dar cu motoare fabricate în Ucraina
Primul tip de avion occidental care ajunge sub comanda Ucrainei după F-16. Dar există aceeași problemă ca la F-urile americane
Moment istoric pentru industria din Turcia: Anka-3, primul avion turc de luptă stealth fără pilot și simbolul „independenței industriale”, livrat în curând
Ucraina a atacat Rusia cu aproape o escadrilă de avioane de luptă. Rușii se laudă că ar fi doborât un F-16 care a participat la atac, dar nu e confirmată informația
China a testat un prototip al unei aeronave necunoscute (Foto/Video): Noul avion de luptă va dispune de o serie de tehnologii de ultimă generație
Misterioasa prăbușire a avionului azer ERJ-190 stârnește o teorie referitoare la utilizarea unui sistem rusesc de rachete
Câte avioane F-35 au fabricat deja americanii pentru Polonia și de ce ele au fost transferate la baza aeriană a Gărzii Naționale a SUA
Prioritatea de dreapta pe Frontul de Est. Un Su-25 s-a ciocnit în aer cu o dronă în Ucraina, dar povestea e cu final fericit pentru ruși (Foto)
Un nou lot de Su-57 și un „bonus” de Su-34 au fost livrate Rusiei. Câte Su-57 de „generația a 5-a” deține azi Rusia, după căderea primului avion fabricat
41 e mai mare decât 9. Avioanele Gripen au „distrus” Su-27 la foc automat în cadrul unor lupte aeriene de tip dogfight
Nu e doar o joacă. Documente clasificate tehnice despre radarul CAPTOR al Eurofighter, publicate pe un forum de gaming al unei companii ruse
Comandă uriașă plasată pentru 145 de avioane F-35. Americanii vor construi o parte din ele și în Europa, dar și într-un stat din Asia
Războiul aerian va arăta complet diferit. Dronele CCA vor revoluționa tot ce știm, dar SUA dau verdictul: F-35 nu va dispărea
Carte de vizită pentru atât de criticatele F-16 ale României: F-urile aviației militare române vor apăra cele mai fierbinți regiuni ale Europei
Transferul planificat de avioane F-16 către Ucraina stagnează pe fondul unei decizii luate de Belgia: Există o lipsă de piloți instruiți și de piese de schimb esențiale
Regatul Unit trimite avioane Eurofighter Typhoon în Turcia. Se pregătește Ankara să achiziționeze avioane europene în detrimentul F-16?
Rheinmetall a folosit cu succes un sistem automatizat anti-drone pentru distanțe ultra-scurte
Bombardierele strategice rusești Tu-95MS au fost detectate în zona de apărare aeriană din Alaska: Aceste zboruri sunt departe de a fi exerciții de rutină
Viper în Europa: Slovacia își apără spațiul aerian cu F-16 în cea mai modernă versiune. Câte F-16 Block 70 a livrat SUA
Bombardiere rusești Tu-22M3 înarmate cu rachete de croazieră Kh-22/32 au patrulat deasupra apelor neutre din Marea Baltică. Aviația militară aliată le-a interceptat
Polonia își consolidează capacitățile de culegere de informații prin achiziționarea de drone americane MQ-9B SkyGuardian
Bătălia pentru India: Se pare că marele câștigător nu e nici Su-57 al Rusiei și nici F-35 american. Când doi se ceartă al treilea câștigă
Un avion Su-30 a fost incendiat în Rusia (Video) Dovada că Ucraina are încă puterea pentru operațiuni de sabotaj în adâncimea Rusiei
Combinația dintre avioanele sovietice Su-27 și muniția americană GBU-39 SDB, care ”intră pe geam”, folosită cu succes de ucraineni
Ucrainenii sunt deja în România, dar SUA pun degetul pe rană: Avem suficiente F-16 și capacitatea de a-i pregăti, dar problema e la Ucraina
Răspunsul SUA la Oreșnikul rusesc: Test reușit pentru racheta hipersonică Dark Eagle, capabilă să zboare din Germania la Urali
UK, Italia și Japonia își unesc forțele: Un nou consorțiu pentru avioanele de generația a 6-a din programul GCAP
Franța: Vom continua să livrăm Ucrainei rachete SCALP, instalațiile militare de pe teritoriul Rusiei sunt ținte legitime
A doua escadrilă de F-16 a României prinde contur după ce la Câmpia Turzii au aterizat azi alte trei F-uri. Numărul de F-16 actualizat ajunse în România

Ştiri Recomandate

Zelenski: Dacă SUA nu este pregătită să ne accepte în NATO, să ne dea arme nucleare
Turcia intenționează să stabilească două baze militare în Siria și să desfășoare avioane de luptă F-16
Polonia și Ucraina consolidează cooperarea în domeniul apărării pentru a-și perfecționa forțele armate
De ce nu ne putem încrede în intențiile politice ale Rusiei după un acord de încetare a focului în Ucraina? Gitanas Nauseda: Ruşii vor folosi această pauză pentru a-și consolida forţa militară
Primul oraș din Germania care interzice Bundeswehr să-și facă publicitate pentru recrutare. Cele două partide extremiste au votat cot la cot
De ce trece Armata Ucrainei la o organizare pe corpuri. După trei ani de război Ucraina își adaptează armata
Țările de Jos vor livra Ucrainei un nou lot de avioane F-16 în 2025: Pentru ucraineni, aceste aeronave vor oferi un impuls major pentru capacitățile de luptă aeriană
Cu piloții în prima linie luptând în tranșee? Frontul din Ucraina se clatină, dar ucrainenii încă rezistă valurilor de atacuri ruse
SUA. Armistițiu în războiul comercial cu vecinii săi, dar nu și cu Beijingul. Cum a răspuns China la tarifele lui Trump
Arctica înghețată devine următul „punct fierbinte”? Aliații, nevoiți să se adapteze războiului dronelor în Arctica pentru a „recupera” avansul Rusiei
Scenariul avioanelor F-16 ale României care „nu au putut decola” din cauza pistei înghețate, adaptat la F-35 de ruși, dar într-o nouă formă
De ce sunt vitale depozitele de gaz umplute la timp: Ucraina ajunge în zona roșie și e obligată să cumpere gaze la preț dublu. România a consumat peste 50% din depozite
Coreea de Sud își integrează cele mai puternice nave de luptă într-o singură flotă. Măsura, luată ca urmare a amenințărilor nucleare și cu rachete ale Coreei de Nord
„From America with love”: Arme împotriva Rusiei, dar pământurile rare ucrainene să ajungă în SUA. E oferta propusă Ucrainei de Trump
Apărarea europeană trebuie să accelereze, dar "nu va funcţiona" fără SUA. Rutte: Plafonul minim pentru apărare va fi ”considerabil mai mare de 2%”
Armata SUA va achiziționa aproximativ 700 de obuze M109A7 până în 2050, ca parte a efortului major de modernizare a artileriei
Primele imagini cu un Su-27 ucrainean care lansează bombe JDAM-ER de 500 kg asupra unor ținte rusești (Foto/Video)
O dronă rusă a intrat în spațiul aerian al R. Moldova dinspre Ucraina
Turcia își exprimă interesul pentru avioane de generaţia a VI-a: De ce este tentant pentru turci proiectul european SCAF?
Moment istoric la sud de Dunăre: Primul F-16 Block 70 pentru Bulgaria a fost livrat. Viper, cea mai modernă versiune a F-ului american
Marina SUA evaluează capacitatea de luptă a distrugătorului Zumwalt: Ne vom asigura că rămâne una dintre cele mai avansate și mai letale nave de lupta
Avioanele rusești pierd rachetele pe drum: O aeronavă Tu-22M3 “a scăpat” din greșeală o rachetă Kh-22 în regiunea Lipețk (Foto/Video)
EXCLUSIV
De ce au „scos” rușii România de la împărțirea Ucrainei? Ciochinaru: E teza că suntem „pedepsiți”, dar îngrijorarea mare e că „deja cu România s-a vorbit”
Bombardiere B-21 de generația a VI-a, în ritm accelerat. SUA măresc producția și deși datele sunt ținute la secret există câteva informații despre decizie
Negocierile Trump-Putin s-ar putea desfășura în Arabia Saudită sau chiar Emiratele Arabe Unite
Arme laser, avioane Gripen sau sisteme THAAD. Care sunt cele mai dorite arme de către Ucraina, chiar dacă unele rămân mai mult o fantezie
Încă o armă aruncată în luptă de Rusia pentru destabilizarea Moldovei: Cine sunt pro-europenii care iau lumină de la Moscova
Marea dilemă a Rusiei: Rachete hipersonice Kinjal pe Su-57? Dar prețul sacrificiului pe care Su-57 l-ar face nu e nimeni pregătit să-l plătească
Avem cifrele: Ce sumă uriașă primește România de la aliați pentru achiziția celei mai noi versiuni a Patriot. Sistemul îl va înlocui pe cel donat Ucrainei
Președintele Iohannis spune că Europa trebuie să-și asume o responsabilitate mai mare pentru propria sa apărare
Explozie la Moscova: Fondatorul batalionului Arbat, rănit grav într-un atentat cu bombă
Manual de front: interviu cu un comandant ucrainean de brigadă
pixel